صدقه و دعا مورد سفارش اسلام است و روایات بسیاری در مناسبت های مختلف برآن تاکید کرده اند مثل اول ماه های قمری که اعمالی برای آن در کتبی مثل مفاتیح الجنان بیان شده است.
اکنون که اوایل ماه صفر است پیامی در فضای مجازی بین مردم دست به دست می شود مبنی بر اینکه با شکستن تخم مرغ، صدقه و قربانی و دعای خاصی که ترویج می کنند نحوست و بدی این ماه را از خود دور کنیم.
در پاسخ باید گفت در منابع، سندی مبنی بر اینکه این ماه نحس است یافت نشد و از سوی دیگر در باب شکستن تخم مرغ و دود کردن اسپند که نحسی این ماه را از بین می برد نیز مطلبی در منابع اسلامی مربوط به این ماه وجود ندارد.
دعای «سبحان الله یافارج الهمّ و یا کاشف الغم فرّج همی و یسرّ أمری وأرحم ضعفی و قله حیلتی و أرزقنی من حیث لا أحتسب یا رب العالمین» که طی روایتی به پیامبر(ص) منسوب می کنند نیز سندی ندارد و این دروغ بستن به معصوم محسوب می شود که گناه کبیره است.
کلمات و واژه های این دعا اگر چه معانی و الفاظ خوبی دارد اما برگرفته از چند دعاست که می توان به قصد رجا و امید ثواب خواند نه روایت و سفارش نبی مکرم اسلام که این کذب و دروغ بستن بر پیامبر(ص) و حرام است.
مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان خود سندی بر نحسی ماه صفر ارائه نمی کند بلکه می گوید به این مورد معروف است.
علامه مجلسی هم در زادالمعاد خود از نبود روایت و سندی مبنی بر نخوست این ماه سخن می گوید و ادامه می دهد ممکن است به دلیل فوت پیامبر در این ماه و یا اینکه آغاز قتال و جنگ در این ماه پس از گذشتن از ماه های حرام عنوان نحس بودن را به آن نسبت داده اند.
بنابراین باید توجه کرد اولا نحسی صفر دلیل و سند روایی ندارد دوما عمل و دعایی در باب رفع نحسی آن وارد نشده است بلکه در اسلام به طور کلی بر خواندن قرآن و دعا و دادن صدقه و انفاق و قربانی تاکید شده و این اعمال نیک را سبب تقرب به خدا و نیز دوری از شیطان و رفع بلا معرفی کرده اند.
لینک خبر : https://v-o-h.ir/?p=24675
@yasayedalshohada
﷽
#حدیث_روز
امام علی(علیه السلام)
وعده شخص بزرگوار، نقد و فوری است. وعده شخص فرومایه با سردواندن و بهانه تراشی همراه است.
📚 میزان الحکمه، ج 13، ص248
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 @yasayedalshohada
#حدیث_روز
🍃🌸 مَن كانَ لَهُ في نَفسِهِ واعِظٌ كانَ علَيهِ مِن اللّهِ حافِظٌ
هر كه واعظى درونى داشته باشد، او را از جانب خداوند نگهبانى است
@yasayedalshohada
15.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ ( #شعر_خوانی ) #حضرت_رقیه
✔ اعجاز آه...
🎤 #حمیدرضا_برقعی
شهادت حضرت رقیه(س) تسلیت و تعزیت باد🏴
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
✍️امام على عليه السلام:
🔹اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى باشد
💠أيُّها النّاسُ، اعلَموا أنّهُ ليسَ بعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ، و لا بحَكيمٍ مَن رَضِيَ بثَناءِ الجاهِلِ علَيهِ
📚تحف العقول صفحه208
🗞 #حدیث_روز
🆔 @yasayedalshohada
28.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صل الله علیک یا حسن بن علی
#هفتم_صفر
مگه یادم میره من بودم و یه گل پرپر
مگه یادم میره من بودم و کوچه غمها
یاسیدالشهدا را معرفی کنید
https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
امام حسن عليه السلام :
إنَّ الَّذي يُؤتى إلَىَّ ، سَمٌّ يُدَسُّ إلَىَّ فَاُقتَلُ بِهِ ولكِن لايَومَ كَيَومِكَ يا أباعَبدِاللّه ِ ؛
امام حسن عليه السلام :
آنچه به من مى رسد، زهرى است كه با دسيسه به كامم ريخته مى شود، امّا اى ابا عبد اللّه هيچ روزى مانند روز [مصيبت] تو نيست .
الأمالى، صدوق ، ص 177 .
@yasayedalshohada
#حدیث_روز
امام حسين عليه السلام:
إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ
همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين ] بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندك اند
تحف العقول صفحه 245
@yasayedalshohada
﷽
امام علی (علیه السلام)
سبب دشمنی و کینه توزی، مجادله زیاد است.
📚 غرر الحکم، حدیث 5524
#حدیث_روز
#خانواده
@yasayedalshohada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_جمعه دلم میل #حرم کرد
هوای #روضه ی مَشک و علَم کرد
چه شوری دارد این ایثار و اخلاص
حرم با روضه ی دستان عباس
https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
✍#حدیث_روز
امام حسین (ع):
در بیان آنچه هنگام ظهور امام زمان علیه السلام رخ میدهد: برکت از آسمان به سوی زمین فرو میریزد، تا آن جا که درخت از میوه فراوانی که خداوند در آن میافزاید، میشکند. (مردم) میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان میخورند و این معنای سخن خداوند است که: (و اگر مردم آبادیها ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکتهایی از آسمان و زمین به روی آنان میگشودیم، لیکن تکذیب کردند.)
📚الخرائج و الجرائح ج ۲، ص ۸۴۹
@yasayedalshohada