eitaa logo
✒یادداشـت‌های‌تـاریخی
101 دنبال‌کننده
67 عکس
0 ویدیو
3 فایل
✍یـادداشت‌هـای‌ سیدمحمدحسین‌جلال‌زاده‌میبُدی، مـدرس حـوزه، پژوهش‌گـر و نویسنده، دربـاره تاریخ ‌اسـلام، سیره‌معصومـان علیهم‌‌السلام و تـــاریــخ ‌معاصــر
مشاهده در ایتا
دانلود
مبارزه شهید حایری با کشف حجاب (۲) فروردین ۱۳۱۴ مجلس جشنی با حضور علی‌اصغر حکمت، وزیر یهودی معارف، و همراه با رقص تعدای از زنان سر برهنه برگزار شد. شهید آيت‌الله العظمی حائرى ره با همه شکیبایی كه در مقابل ماجرجوايى‌هاى رضاخان داشت، تاب و تحمّل را از كف داد و از شدّت ناراحتى دروس خود را تعطیل و اقامه نماز جماعت را به آيت‌الله سيدصدرالدين صدر ره واگذار كرد. ایشان در دیدار علما و نمایندگان اصناف تهران با ایشان فرمودند: «مسأله دين است، ناموس است، تا پاى جان بايد ايستاد و من هم می‌ایستم.» موجی از اعتراض علما و مردم در کشور پدید آمد که دامنه آن در مشهد، قم، اصفهان و شيراز بيش از سایر شهرها بود. آیت‌الله سید حسام‌الدین شیرازی ره در مسجد وکیل شیراز به این اقدام خلاف شرع اعتراض کرده و دستگیر شد. 📚ر.ک: موسس شهید، ص۹۸-۱۰۰. @yasmhj
مبارزه شهید حایری با کشف حجاب (۳) شهید آیت‌ﷲ حائری ره سه روز پیش از واقعه گوهرشاد به رضاخان تلگراف زده از او خواست از انجام اعمال حرام جلوگيرى كند. آیت‌الله حائری ره به رضاخان هشدار داد که نمی‌تواند حوادث این روزها ـ دستگیری مخالفان کشف حجاب و... ـ را تحمل کرده و در برابر آن ساکت بنشیند. تلاش شاگردان آیت‌الله حائری برای انتشار تلگراف ایشان سودی نبخشید. به همین دلیل با تهیه رونوشت از آن، متن آن برای مردم می‌خواندند و بسیاری از شاگردان ایشان به همین دلیل دستگیر و تبعید شدند. آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای در اراک دستگیر و تبعید شد. دستگیری ایشان پس از آن بود که ماموران رضاخان محل اقامت ایشان در اراک را محاصره و رونوشتی از تلگراف شیخ را در جیب ایشان پیداکردند. آیت‌الله سیداحمد خسروشاهی نیز به سمنان و سپس مشهد تبعید شد. یکی از دو عامل اصلی قیام گوهرشاد انتشار تلگراف آیت‌الله حایری ره بود. 📚ر.ک: موسس شهید، ص۹۸-۱۰۰. @yasmhj
مبارزه شهید حایری با کشف حجاب (۴) شایعه فتوای جهاد شهید آیت‌اﷲ حائری ره، زمینه قیام گوهرشاد را پدید آورد. نُه روز پس از تلگراف آیت‌الله حائری ره و چند روز پس از محاصره محل اقامت آیت‌الله قمی ره در تهران، زائران و مجاوران امام رضا ع در مسجد گوهرشاد اجتماع کردند. رضاخان، این اجتماع را پوششی برای کودتا علیه خود دانسته و آن را به شدت سرکوب کرد و پنج‌ هزار تن از متحصنان در گوهرشاد را به شهادت رسانده و عده زیادی را حبس و تبعید کرد. پس از واقعه تلخ گوهرشاد، آیت‌الله حائری ره تلگرافی به شاه فرستاد و اعلام کرد که دیگر سکوت را جایز نمی‌دانم.  موضع شهید آیت‌الله حائری ره باعث خشم رضاخان شده و ایشان به دست مزدوران رضاخان مظلومانه به شهادت رسید. 📚ر.ک: موسس شهید، ص۱۰۰-۱۰۳. @yasmhj
شهید غیور فدایی اسلام (۱) مرحوم شهید نواب صفوی و فداییان اسلام نقش انکارناپذیری در تاریخ معاصر دارند. امام خمینی ره از شیوه مبارزاتی آنان تجلیل می‌کرد و آنان را می‌ستود. رهبر معظم انقلاب که ۳۳ سال است سکاندار کشتی انقلاب است، نخستین جرقه‌های انقلابی شدن خود را مدیون آشنایی با نواب می‌داند. شهید محمدعلی رجایی رییس جمهور مکتبی و محبوب و مردمی، از اعضای فداییان اسلام بوده است. شهید محلاتی از نیروهای فعال انقلاب، که سال‌ها نماینده امام خمینی ره در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در ماجرای هواپیمای آسمان در سال ۱۳۶۴ به شهادت رسید، از اعضای فداییان اسلام بود. شهید سید اسدالله لاجوردی که در زندان‌های رژیم ستمشاهی «مرد پولادين زندان‌ها» لقب گرفته و پس از انقلاب دادستان انقلاب تهران و ریاست سازمان زندان‌های کشور را به عهده داشت و سازمان مجاهدین خلق را مهار کرد، از اعضای فداییان اسلام بوده است. شهید نواب که آرزوی تشکیل حکومت اسلامی را داشت در دل شب تار و سرد ۲۷ دی‌ماه ۱۳۳۴ به شهادت رسید، اما راه او همچنان زنده است و انقلاب اسلامی که مرهون تربیت‌شدگان مکتب اوست گام دوم خود را می‌پیماید. @yasmhj
شهید غیور فدایی اسلام (۲) احمد کسروی از کودکی تحت تاثیر بهاییان بود. او دبیر مدارس آمریکایی در تبریز بود. وی از کسانی است نقش بسیاری در انحراف جنبش مشروطه داشت. او هتاکانه به ارزش‌های اسلامی و امام صادق ع توهین و وجود امام زمان ع را انکار می‌کرد. او از بنیان‌گذاران شعار انحرافی تشیع صفوی و علوی ع و ترویج افکار وهابیت در ایران است. او بنیان‌گذار جشن کتابسوزان و سوزاندن قرآن و مفاتیح الجنان بود و به حجاب اسلامی حمله می‌کرد. او با احیای باستان‌گرایی به ارزش‌های اسلامی حمله و معادل‌های فارسی را برای زبان قرآن به عنوان زبان بیگانه می‌ساخت. او در کتاب بنیاد پاک دینی، خود را پیامبری معرفی می‌کرد که زبان حیوانات را می‌فهمد. امام خمینی با انتشار بیانیه‌ مشهور خود خواستار خاموش کردن صدای کسروی شده و او را بی‌سروپا معرفی کرد.. نفود او در وزارت عدلیه مانع از به ثمر رسیدن شکایت‌های علما، مردم و حتی وزیر دولت بر علیه او بود. اقدامات کسروی باعث خشم علما و مردم شده و زمینه را برای اعدام انقلابی او توسط شهید سید حسین امامی از هواداران شهید نواب را فراهم کرد. خاموش شدن صدای کسروی پایانی بر هتاکی مطبوعات به ارزش‌های اسلامی بود. @yasmhj
شهید غیور فدایی اسلام (۳) پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) نسبت به حفظ حریم دین و توهین به مقدسات و تحریف آن بسیار حساس بوده و در اجرای حدود الهی بر چنین افرادی مصلحت‌سنجی نمی‌کردند. برخی از یهودیان و شعرا مانند ابوعفک یهودی، عصما بنت مروان، کعب بن اشرف یهودی و ابورافع یهودی به هجو اسلام و مقدسات مى‌پرداختند که پیامبر (ص) فرمان ترور آنان را صادر فرمود. پس از ترور و حذف تعدادی از آنان، ابن‌زبعرى و هبیرة که رفتار مشابهی داشتند از ترس جان خود به سوئى گریختند. امام جواد (ع) ابوالسمهری و ابن‌ابی‌الزرقاء را مهدرالدم معرفی و به قاتلش وعده بهشت دادند. امام هادی (ع) فرمان قتل فارس بن حاتم و امام عسکری (ع) فرمان ترور فهرى و حسن بن محمّد بن بابا را صادر فرمود. پس از توهین‌های مکرر کسروی به ساحت قدس معصومین (ع) و قرآن‌سوزی او، مرحوم آیت‌الله العظمی حاج‌آقا حسین قمی فتوای مهدورالدم بودن کسروی را صادر فرمود. اما کسی جرات اجرای آن را نداشت. اما این فرمان توسط شهید سیدحسین امامی از اعضای فداییان اسلام اجرا شد. امام راحل (ره) نیز پس از توهین سلمان رشدی به مقدسات اسلام، فرمان قتل وی را صادر کردند. هر چند ترور سلمان رشدی توسط شهید لبنانی مصطفی مازح ناتمام ماند، اما سلمان رشدی پس از آن روی آرامش را ندید. @yasmhj
شهید غیور فدایی اسلام (۴) مرحوم آيت‌الله سیدحسین بدلا پسرعموی شهیدان واحدی و عضو دفتر آیت‌الله العظمی بروجردی ره: آيت‌الله العظمي سیدصدرالدین صدر و آيت‌الله العظمي سيدمحمدتقی خوانساری كه از مراجع بزرگ آن عصر بودند فداییان اسلام و شهید نواب صفوی ره را كاملا تأييد می‌كردند.  در سال ۱۳۲۷ و پس از اشغال فلسطين فداييان اسلام دفتری ایجاد کرده و براي كمك به فلسطين كمك مالی جمع مي‌كردند. يك روز در محضر آيت‌الله العظمی خوانساري بودم. ايشان نمی‌دانست كه من با فداييان مرتبط و پسرعموی واحدي‌ها هستم. عده‌اي آمدند و شروع به شكايت از فداييان کردند. آيت‌الله خوانساری در جواب فرمودند كه روزي يك نفر در حال هيزم‌شكني بود و با هر بار فرود آوردن تبر يك "هي" می‌كشيد يك نفر ديگر به او گفت: براي اينكه من به تو كمكی كرده باشم اين "هي" را من می‌كشم، تا تو اندازه حتی يك نفس كشيدن بتواني استراحت كنی. ما كه نه قدرتي داريم نه پولي و نه تشكيلاتي. حالا كه فداييان اسلام دارند يك همچنان كاري انجام مي‌دهند حداقل مانند همان "هي" است كه گرچه كمك كمي است اما همين كه تمام دنيا بفهمند در ايران عده اي به فكر مسلمانان فلسطيني هستند باز هم خودش ارزش دارد. آيت‌الله العظمي صدر نيز از فداییان اسلام حمایت و در تایید حرکت آنان و پشتیبانی از آوارگان مظلوم فلسطيني مراسمی در مدرسه فيضيه برپا كردند. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اختلاف مراجع در حمایت از فداییان فداییان اسلام تحت تاثیر آیت‌الله العظمی قمی و آیت‌الله العظمی خوانساری بودند و تشکیلات خود را بر اساس مداخله در سیاست بنیان نهاده بودند. در مقابل آیت‌الله العظمی بروجردی با توجه به تجربه تلخ مشروطه تمایل به حضور در عرصه سیاست نداشت. به همین دلیل آیت‌الله بروجردی در زمستان ۱۳۲۸ طلاب و روحانیون را از دخالت در سیاست منع کرد. مرحوم محمد واعظ‌زاده خراسانی نقل می‌کند: دستگاه اداری حوزه علمیه قم که اطرافیان آیت‌الله بروجردی بودند، با هر حرکت انقلابی و اصلاحی مخالفت می‌کرد. نمونه بارز آن مخالفت با اصلاح حوزه بود که به کوچ شهید مطهری و برخی فضلا به تهران منجر شد. حوزه قم در موضوعات مهمی چون قرارداد نفتی گس‌- ‌گلشاییان، ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸مرداد، کنسرسیوم نفتی و قراردادهای استعماری هیچ دخالتی نکردد. سکوت حوزه در عرصه سیاست، با اعتراض فداییان اسلام در نشریه «نبرد ملت»، ارگان رسمی ایشان مواجه شد. همین امر موجب اختلاف حوزه و فداییان شد. اطرافیان آیت‌الله بروجردی نیز به اختلاف ایشان و فداییان دامن می‌زدند. به گفته شهید محلاتی، اطرافیان آیت‌الله بروجردی به ایشان القا کرده بودند که فداییان می‌خواهند دروس حوزه را تعطیل کنند. @yasmhj
اخراج فداییان اسلام از قم آیت‌الله سید حسین بدلا که از اعضای شورای استفتائات آیت‌الله بروجردی و پسرعموی شهیدان واحدی است از توطئه دربار برای بدبین ساختن وجهه‌ی فداییان اسلام گفته است. به‌عنوان نمونه ایشان می‌گوید در ان زمان راه زوار برای رسيدن به حرم حضرت معصومه (س) از ميان مدرسه فيضيه و دارالشفا می‌گذشت. عده‌ای از افراد که وانمود می‌كردند كه از فداييان اسلام هستند در حجره‌های نزديك حرم فیضیه می‌نشسته و می‌خواندند و با سينی و قابلمه ضرب می‌گرفتند. آنها نه طلبه بودند و نه از فداييان اسلام بلكه اجيرشدگان از جانب دربار براي بدبين ساختن مرجعيت و عوام الناس نسبت به گروه فداييان اسلام بودند. برخی از مرتبطين با آيت الله بروجردي به ايشان خبر رساندند كه فداييان اسلام چنين كاري می‌كنند و ايشان هم خشمگين شد و دستور داد شهريه شان را قطع كنند.  ضرب و جرح فداییان اسلام توسط افراد منتسب به آیت‌الله بروجردی ره در مدرسه فیضیه پایانی بر حضور فداییان در قم بود. حاج‌آقا مصطفی خمینی نقل می‌کند: «این طایفه از دیرزمانی در قم زیست می‌کردند. آن وقت‌ها ما قم بودیم و از دور آنها را می‌پاییدیم. تا آنکه شبانه عده‌ای با چوب و چماق در پیش چندصد نفر طلبه به آنها هجوم بردند و آنان را زدند که دیگر کار به آخر رسیده بود و دیگر نتوانستند در قم بمانند. @yasmhj
صدمه روحی امام از شهادت شهید نواب صفوی شهید حاج‌آقا مصطفی خمینی ره درباره شهید نواب صفوی می‌گوید: «واقعا دلیر و توانا بود ... نمی‌توان او را دور از حقیقت دانست ... سرانجام به دست پسر رضاخان و با سکوت مرگبار علما‌ آنها را تیرباران کردند. اگرچه دوست من سیدعبدالحسین را در جای دیگر از بین بردند و داغش را در دل ما گذاردند.» همسر امام نقل می‌کند: نواب صفوی و برادران واحدی را می‌خواستند بکشند، من با مادر آن‌ها دوست بودم. آقا رفتند پیش آقای بروجردی، که در این کار دخالت کنند، ولی آقای بروجردی گفتند که من در کار آن‌ها دخالت نمی‌کنم و بعد آن‌ها را کشتند. زهرا مصطفوی، دختر امام در بیان خاطره روز اعدام فداییان: «امام با عصبانیت وارد شدند و عبایشان را گوشه‌ای انداختند. صورت ایشان به‌شدت برافروخته بود و چشم‌ها حالت فوق‌العاده عصبانی و ناراحت ایشان را نشان می‌داد. مادر پرسیدند: نتوانستید کاری کنید؟ گفتند: نخیر، نشد، نتوانستم. ایشان می‌گوید من به این کارها کاری ندارم. امام از اتاق بیرون رفتند، ولی حال‌شان خیلی منقلب بود. من از مادرم پرسیدم جریان چیست؟ گفتند: محاکمه فداییان اسلام است و آقا [امام] پیش آیت‌الله بروجردی رفتند که بلکه ایشان جلوی اعدام را بگیرند، اما ظاهرا موفق نشده‌اند.» مرحوم سیداحمد خمینی نقل می‌کند: «درخصوص قضیه اعدام نواب صفوی و اعضای فداییان اسلام، امام از مرحوم آقای بروجردی دلخور شدند که چرا موضع تندی علیه دستگاه نگرفتند و اینها را نجات ندادند. امام در این قضیه خیلی صدمه روحی خوردند. @yasmhj
امام خمینی ره مرجع نوابی امام خمینی ره عمل کردن بر خلاف رویه آیت‌الله بروجردی را به صلاح نمی‌دانستند. از این رو برای دامن نزدن به اختلافات، به حمایت پنهان از فداییان اسلام روی آوردند. شاگردان امام خمینی ره از همدلی امام راحل با شهید نواب صفوی و فداییان اسلام می‌گویند. به باور آیت‌الله گرامی «روح او (امام خمینی) روح نوابی بود به اضافه مرجعیت.» آیت‌الله بروجردی از حمایت امام راحل ره از شهید نواب خشنود نبود و گفته بود من از عقلای قوم تعجب می‌کنم. آیت‌الله واعظ‌زاده نقل می‌کند: امام در یکی از جلسات خصوصی تصریح کردند «ایشان (فداییان) بدون هیچ اسلحه‌ای، فقط با سخنرانی با دستگاه درافتاده‌اند و دستگاه را به وحشت انداخته‌اند.» از دیدگاه امام راحل ره مبارزه شهید نواب صفوی روشنی‌بخش حیات اسلام و راه مبارزان بود.» اما از دیدگاه برخی مبارزه روحانیت با شاه ننگ بود و استدلال می‌کردند حالا که بناست یک روحانی اعدام شود، لباس روحانی را از تن او بیرون بیاورید تا به مقام روحانیت اهانت نشود! در حالی که امام بر خلاف آنان اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید شود تا مردم بدانند که روحانیت صحنه را خالی نکرده است. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهمانی چون امیرمومنان (ع) یکی از کشاورزان قم، آیت‌الله شهید شیخ عبدالکریم حائری ره و شاگردانش را به باغ خود دعوت کرد. ایشان دعوت وی را پذیرفته و با شاگردانش به آن باغ رفته و در گوشه‌ای که میزبان پیشنهاد کرده بود نشستند. آیت‌الله حائری ره که کتابی برای مطالعه در دست داشت، به انگور اظهار تمایل کرد. ظرفی پر از انگور را آورده و در برابر ایشان نهادند. ولی ایشان فرمودند: «میل به انگور ندارم.» و مشغول مطالعه شدند. همراهان از کار ایشان تعجب کرده و به ایشان گفتند: «شما خود اظهار میل به انگور کردید؛ حالا چرا اظهار بی‌میلی می‌کنید.» فرمودند: «میل داشتم، ولی حالا میل ندارم.» حاضران بر دانستن سِرِّ این مطلب، اصرار کردند. ایشان پرسش‌هایی در رابطه با مسائل شرعی آن باغ، مانند آب و زمین آن، از صاحب باغ پرسیدند. از پاسخ‌ها معلوم شد، محصول باغ حلال و حقوق شرعی آن توسط صاحب باغ ادا شده است. ایشان فرمود: «من میل داشتم و اکنون میل ندارم؛ حتما رازی وجود دارد که علت بی‌میلی من است.» در این هنگام، کارگر باغ جلو آمده و اجازه سخن گفتن خواست و افزود: «شما اظهار تمایل به انگور کردید. دیدم شخصیتی مانند امیرالمومنین (ع) از ما انگور خواسته است؛ اما انگور باغ ما ترش و شیرین است؛ در حالی که در باغ همسایه انگور شیرین وجود دارد، درست نیست آن را برای شما بیاورم. با این نیت که بعدا از همسایه اجازه بگیرم، به باغ او رفتم و ظرفی از انگور شیرین چیدم و در ظرف نهاده و خدمت شما آوردم.» 📚موسس شهید، ص۳۹و۴۰. @yasmhj
مخالفت شهید حایری ره با مشروطه آیت‌الله شهید شیخ عبدالکریم حائری ره مانند استادش شهید شیخ فضل‌الله نوری از مخالفان مشروطه سلطنتی بود. تحلیل آیت‌الله العظمی حائری این بود، که علمای مشروطه‌خواه نجف، در تشخیص نقشه دشمن دچار اشتباه شده‌اند. ایشان داستانی از مرحوم آخوند خراسانی در مخالفت با سید یزدی را برای شاگردانشان نقل می‌کردند، تا به شاگردانشان بفهمانند که، به رغم اینکه هدف مرحوم آخوند خراسانی در حمایت از مشروطه، اصلاح امور و اجرای احکام اسلام بوده است، اما قضایا بر ایشان مشتبه شده و از کنه مقاصد و مطامع دشمنان اسلام که در پوشش مشروطیت و آزادی‌خواهی، پیش آمده بودند، مطلع نبودند. آیت‌الله شهید حائری: «ما مشروطیت را امتحان کردیم، که اکثریت با ما و مسلمانان بود و منفعتش را دیگران بردند.» 📚موسس شهید، ص۶۰. @yasmhj
دلیل مبارزه شهید حایری با رضاخان مرحوم شهید آیت‌الله حائری ره خطاب به سرهنگ نوری: «من مخالف رضاشاه هستم، چون او مخالف احکام قرآن و فرمایشات پیامبر ص است.» به همین دلیل علما، طلاب و فضلای قم، دولت رضاخان را دولت جائر دانسته و کارهای دولتی را نمی‌پذیرفتند. تنها مقام روحانی وزارت عدلیه نیز آقا شیخ حسین یزدی، از مجتهدان حوزه نجف و شاگرد برجسته میرزای نائینی بود. شهید حائری ره به شیخ حسین یزدی فرمود: «خیال می‌کنی با رژه رفتن تو جلوی انگلیسی‌ها گرفته می‌شود؟ با این کارهایت هم آبروی خودت را بردی و هم به روحانیت لطمه زدی.» 📚موسس شهید، ص۶۵و۶۶. @yasmhj
تعامل شهید حایری با شهید مدرس آیت‌الله‌العظمی شهید سیدحسن مدرس، مدیر مدرسه علمیه سپهسالار تهران و نماینده مجلس شورای ملی، بزرگ‌ترین مخالف استبداد و استعمار در آن دوره بود. مدرس بزرگ‌ترین مخالف قرارداد ننگین ۱۹۱۹ انگلیسی و نیز بزرگ‌ترین مخالف تسلیم در برابر اولتیماتوم روس‌ها بود. رضاخان در دوره میرپنجی ـ و پیش از سردار سپهی ـ تلاش کرد تا خود را به شهید مدرس، نزدیک کند، اما شهید مدرس به او روی خوش نشان نداد. پس از کودتای رضاخان، شهید مدرس به دلیل مخالفت با کابینه کودتا به قزوین تبعید شد. مدرس، بزرگ‌ترین عامل ناکامی رضاخان در ماجرای جمهوری و مخالف اولین کابینه دولت سلسله پهلوی بود. بر اساس اسناد تاریخی، شهید مدرس با شهید حائری در ارتباط بوده و برای رایزنی درباره مسائل مهم سیاسی، بارها در قم با مؤسس شهید دیدار کرد. از جمله این موارد مخالفت با جمهوری رضاخانی، اجرای متمم نوری ره، متحد ساختن علما علیه وهابیت و حمایت از سرنگونی مشروطه در سال ۱۳۰۶ بود. دستگیری و تبعید شهید مدرس چند روز پس از آخرین سفر شهید مدرس به قم بود. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙امام کاظم ع، الگوی جهاد تبیین 📚امام موسی کاظم ع انبوهی از روایات دروغین که به پیامبر ص نسبت داده شده بود و در حال تبدیل شدن به باورهای مسلم شده بود را به چالش کشید و با تفکرات جبریه، مرجئه، صوفیه مبارزه کرد. 💎آن حضرت، جایگاه عقل در معارف، شرایع و اخلاق را در زوایای مختلف آن به درستی بیان کرده و آن را به عنوان پیامبر درون، در کنار پیامبران الهی ع به عنوان یکی از دو حجت پروردگار معرفی کرد. 🌿مهیمن بودن فقه شیعه را در مناظرات خود با قاضی ابویوسف و دیگران و با استناد به نصوص و ظواهر قرآن کریم به اثبات رساند. ✡اما مهم‌ترین بعد روشنگری حضرت، در باب نفی صلاحیت فرزندان عباس ـ عموخوانده پیامبر ـ برای جانشینی پیامبر ص بود. آن هم در دورانی که در فقه عامه عمو و دختر که از دو طبقه متفاوت و طولی از طبقات ارث بودند، به طور برابر و عرضی از ارث بهره می‌بردند. امام با استناد به آیات قرآن، ضرورت‌های فقهی شریعت، اولویت فرزندان فاطمه س را بر فرزندان عباس اثبات کرد. امام بی‌محابا عباس را از طلقا و محروم از میراث پیامبر معرفی کرد. [البته ائمه ع پس از دوران امام هفتم، با فراهم شدن شرایط، به تدریج یهودی‌تبار بودن عباس را برملا ساختند] ⛔️امام کاظم، حسین بن علی ع رهبر قیام فخ را که برای سرنگونی حکومت عباسیان اقدام کرده و به شهادت رسید را می‌ستود؛ مانع کرایه دادن شتر به هارون برای سفر حج ‌شد و در زمانی که هارون، زیارت امام حسین ع را ممنوع کرده بود، تمام هدایای هارون را در مقابل چشم همگان، به پای شاعرِ شعری در رثای حسین ع ریخت. 🌍زمانی که هارون پیشنهاد بازگرداندن فدک را مطرح کرد، امام تمام قلمرو هارون را مرزهای فدک معرفی و او به نحو تلویحی غاصب جایگاه خود معرفی فرمود. 🌷روشنگری‌ها و محبوبت فوق‌العاده امام از گیلان و مازنداران تا شمال آفریقا باعث شد تا پنج یا هشت سال از عمر امام در زندان‌های هارون سپری کند و سرانجام در زندان سندی بن شاهک یهودی به شهادت برسد. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹خدیجه س الگو و پیشگام شهادت امامان شیعه فرموده‌اند «و الله ما منا الا مقتول شهید». یعنی سرنوشت ما خاندان با شهادت رقم خورده است. تعبیر «منا» در قاموس قرآن کریم و روایات، معنایی وسیع‌تر از دایره واژگانی را شامل می‌شود. از این روست که همسر ابراهیم ع از اهل بیت انبیا ع و سلمان محمدی ره نیز از اهل بیت پیامبر ص شمرده می‌شود. اگر هیچ دلیلی بر شهادت حضرت خدیجه س وجود نداشته نباشد، همین روایات برای اثبات شهادت ایشان کافی است؛ چرا که خدیجه س شخصیتی است که خداوند سبحان، پیامبر ص و اهل بیت ع به وجود ایشان مباهات می‌کنند و همین برای شمول شایستگی ایشان نسبت به این کمال و مرگ سرخ کافی است. بر فرض عدم وجود گواه این روایات، شهادت ایشان با مستندات تاریخی قابل اثبات است. بلکه شهادت ایشان از ارزشمندترین و بالاترین نوع شهادت است که منحصر به فرد است و جز در وجود فرزندش فاطمه س تجلی نیافته است. در نوشته‌های پیشین به یکی از اقوال در مورد نحوه شهادت ایشان اشاره کردم و اینکه ایشان هنگام دفاع از جان پیامبر اعظم ص، جان خود را نثار پروردگار عالم کرده است. بنابه برخی از گزارش‌ها نیز ایشان تا لیلة المبیت در قید حیات بوده و در همان شب ـ که ناگزیر آن نیز برای دفاع از جان پیامبر ص و پوشش هجرت ایشان و یا در مقام دفاع از امیرمؤمنان ع و وصی ایشان ـ به شهادت رسیده است. و چه مرگ سرخی بالاتر و ارزشمندتر از این نوع شهادت. ایشان در شهادت نیز مانند ایمان، نماز، انفاق و... پیشگام بوده و نخستین شهیده امت اسلامی است و بر خلاف آنچه شهرت یافته، سمیه بنت خیاط ـ همسر یاسر و مادر عمار ره ـ دومین شهیده این امت است. بالاتر از آن اینکه بنابه بشارت‌های کتب آسمانی نه‌تنها خدیجه س که فرزندان و نوادگانش نیز شربت شهادت نوشیده‌اند. شهادت ایشان مورد تأیید برخی از مراجع عظام تقلید نیز قرار گرفته است. برای آگاهی بیشتر، ر.ک: (چاپ چهارم تا هشتم) کتاب ام‌المؤمنین خدیجه س از ولادت تا شهادت، مقاله پایانی و کتاب ام‌المؤمنین خدیجه س نخستین شهیده امت اسلامی. @yasmhj
۱۴ رمضان سالروز شهادت عبیدالله بن علی بن ابی طالب، فرزند برومند امیرمومنان عليهماالسلام و مختار بن ابی عبید ثقفی و شانزده یار بصیرش رضوان الله عليهم اجمعين گرامی باد. @yasmhj
🕋 خدمات مختار ثقفی به جهان اسلام 🕋 قیام مختار که رضایت امام سجاد ع و خشنودی اهل‌بیت ع را به همراه داشت به حکومت کوتاه ۱۸ ماهه او بر بخش وسیعی از ایران عراق و سوریه منجر شد که آثار عمیقی بر سرنوشت دنیای اسلام داشت. او توانست بزرگ‌ترین دشمنان اهل بیت ع یعنی پسر مرجانه، عمربن‌سعد و شمر را از میان بردارد و سد بزرگی در برابر تعدی و ستمگری امویان مروانی و زبیریان ناصبی به شیعیان باشد. جان محمد حنفیه فرزند رشید امیرمؤمنان ع و سایر بنی‌هاشم را در مکه نجات دهد. شرایط اقتصادی بنی‌هاشم را بهبود بخشیده و زمینه ازدواج دختر و پسرهای فقیر بنی‌هاشم را فراهم سازد. اما مهم‌ترین خدمت مختار به شیعه و عالم بشریت این بود که جرأت هر گونه رویارویی مستقیم و لشگرکشی بر علیه امامان معصوم شیعه را برای همیشه از دشمنانشان سلب کرد. چهره زبیریان مزور و منافق را که سودای غصب جایگاه اهل‌بیت و جایگزینی فرزندان ابوبکر به جای فرزندان پیامبر ص را داشتند، و سال ها با جعل احادیث نبوی ص و زهد فروشی و حرکت های عوام فریبانه زمینه آن را مهیا ساخته بودند رسوا ساخت. او در روز چهاردهم رمضان سال ۶۷ ق به همراه عبیدالله پسر امیرمؤمنان ع و شانزده تن از یاران بصیرش به شهادت رسید. یکی از عبرت های تاریخ این است که همان گونه که مختار پیش بینی کرده بود سر تمام نیروهایش که فریب وعده های دشمن را خورده و از رهبرشان جدا شدند از تن جدا شد. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا