شهید مصطفی چمران
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#احادیث_روز
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#احادیث_روز
عظمت دعای پدر
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
در این چند روز باقیمانده از ماه شعبان این دعا را زیاد بخوانید 👆
#شعبان
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
21.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ استاد رائفیپور
📝 ناگفتههایی از چپ و راست مملکت از زمان انقلاب تا امروز
🔺شخصیتهایی که تا به امروز فکرهای دیگری راجع بهشان میکردیم
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
برنامه های گروه سفینه النجات #ویژه_ماه_مبارک_رمضان
🌹 تفسیر سوره مبارکه قصص 🌹
🌹 جزء خوانی قرآن کریم 🌹
🌹 چالش 🌹
🌹 معما ها و چیستان های قرآنی 🌹
#ویژه_شب_قدر
🌹 نشر احادیث امام علی علیه السلام 🌹
🌹 بارگزاری فایل های مربوط به مراسمات شب قدر از جمله دعای پر فیض جوشن کبیر 🌹
🌹 نشر فضائل امام علی علیه السلام 🌹
با ما همراه باشید در سَــفینة النِجّــات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1619722335Cf46d0738fe
✨﷽✨
#پندانه
✍میگویند روزی "مقدس اردبیلی" به حمام رفت، دید حمامی دارد در خلوت خود میگوید:
خدایا شکرت که شاه نشدیم،
خدایا شکرت که وزیر نشدیم،
خدایا شکرت که مقدس اردبیلی نشدیم!
🔸مقدس اردبیلی پرسید:
شاه و وزیر ظلم میکنند، شکر کردی که در آن جایگاه نیستی، چرا گفتی خدایا شکرت که مقدس اردبیلی نشدی؟
🔹حمامی گفت: او هم بالاخره اخلاص ندارد!
شما شنیدی میگویند وقتی مقدس اردبیلی، نیمهشب برای وضو دلو انداخت تا آب از چاه بکشد دید طلا بالا آمد، دوباره انداخت دید طلا بالا آمد، به خدا گفت: خدایا من فقط یک مقدار آب میخواهم برای نماز شب، کمک کن!
🔸مقدس گفت: بله شنیدم.
🔹حمامی گفت: آنجا، نصف شب، کسی بوده با مقدس اردبیلی؟
🔸گفت: نه ظاهراً نبوده.
🔹حمامی گفت: پس چطور همه خبردار شدند؟ معلوم میشود خالص خالص نیست!
🔸مقدس اردبیلی میگوید: یک دفعه به خودم آمدم ...
🔰شاید لازم است همه ما در این روزهای باقیمانده تا ماه رمضان به خود بیاییم و ببینیم چقدر اعمالمان خالص برای خداوند است، نه برای بندگان خدا.
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#احادیث_روز
كسانى كه صاحب الزمان را ديدهاند
قال الإمام المهدي عليه السلام:
أَنَّهُ
رَآهُ عِنْدَ اَلْحَجَرِ اَلْأَسْوَدِ وَ اَلنَّاسُ يَتَجَاذَبُونَ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَقُولُ مَا بِهَذَا أُمِرُوا .
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند:
عبد الله بن صالح گويد كه خود او آن حضرت را نزد حجر الاسود ديد و مردم(براي بوسيدن حجر) نزاع و كشمكش داشتند، و آن حضرت ميفرمود: باين وضع مامور نشده اند(بلكه اگر بوسيدن بدون مزاحمت ممكن شد بايد ببوسند، و گر نه باشاره با دست اكتفا كنند).
كسانى كه صاحب الزمان را ديدهاند
قال الإمام المهدي عليه السلام:
كُنْتُ وَاقِفَةً مَعَ إِبْرَاهِيمَ عَلَى اَلصَّفَا فَجَاءَ ع حَتَّى وَقَفَ
عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ قَبَضَ عَلَى كِتَابِ مَنَاسِكِهِ وَ حَدَّثَهُ بِأَشْيَاءَ .
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند:
كنيز ابراهيم بن عبده نيشابوري گويد: من با ابراهيم روي كوه صفا ايستاده بودم، آن حضرت عليه السلام آمد و بالاي سر ابراهيم ايستاد و كتاب مناسكش را بدست گرفت و با او مطالبي گفت.
#امام_زمان
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#دلنوشته_مهدوی
مهدی جان
همه آدینهها دلتنگ تواند و لحظه ها بی قرار آن نگاه بارانی اند که مهربان بر کویر و دل های تشنه و منتظرمان بباری و لب های مان را به خنده دیدار منقش گردانی
اما این روزها هوای باریدن داریم؛ مهدی جان
اشک هایی به وسعت بیت الاحزان مادرت "زهرا"
فریاد هایی به گستردگی تاریخ؛
بار دگر باید برای غربت مبلغ دوستی« محمد مصطفی»(ص) با تمام توان گریه کرد، باید سر بر دیوار"بقیع" گذاشت و با فریاد های خاموش علی(ع) در چاه و گریه های نیلی فاطمه(س) و دردهای عمه ات. زینب کبری(س) همرا شویم و با طنین الله اکبر، چون بلال محمد(ص) بر بام کعبه، خواب فرش ابوجهل ها و ابولهب های زمانه را برهم زنیم.
هرگز] هرگز تاب نمی آوریم
دریای پر تلاطم اشک هایی را که برای محبوب ترین آفریده خدا "محمد امین(ص)" به خروش آمده
از خداوند منان می خواهیم در مصیبت توهین و اهانت به ساحت مقدس جد بزرگوارت محمد مصطفی(ص) همچنان تو را صبری شایسته عنایت فرماید.
دلمان را به روزهای پر امید آمدنت خشنود میکنیم و اشکهای سراسیمه مان را روانه مدینة النبی(ص) کرده و فریاد می زنیم: "محمد(ص)" تو را بسیار دوست داریم.
پس ای صاحب امر و ولی عصر (عج) روزگار یتیم ما را تو خود پدری کن
مسعودی شیرازی
حوزه
#امام_زمان
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#دلنوشته_مهدوی
گفتند: تو كه بیایي خون به پا ميكني،جوي خون به راه مياندازي و از كشته پشته ميسازي و ما را از ظهور تو ترساندند.
:راستش را به ما نگفتند یا لااقل همة راست را به ما نگفتند.
گفتند: تو كه بیایي خون به پا ميكني،جوي خون به راه مياندازي و از كشته پشته ميسازي و ما را از ظهور تو ترساندند.
درست مثل اینكه حادثهاي به شیریني تولد را كتمان كنند و تنها از درد زادن بگویند.
ما از همان كودكي، تو را دوست داشتیم. با همة فطرتمان به تو عشق ميورزیدیم و با همة وجودمان بيتاب آمدنت بودیم.
عشق تو با سرشت ما عجین شده بود و آمدنت، طبیعيترین و شیرینترین نیازمان بود.
اما ... اما كسي به ما نگفت كه چه گلستاني ميشود جهان، وقتي كه تو بیایي.
همه، پیش از آنكه نگاه مهرگستر و دستهاي عاطفه تو را توصیف كنند، شمشیر تو را نشانمان دادند.
آري، براي اینكه گلها و نهالها رشد كنند، باید علفهاي هرز را وجین كرد و این جز با داسي برنده و سهمگین، ممكن نیست.
آري، براي اینكه مظلومان تاریخ، نفسي به راحتي بكشند، باید پشت و پوزة ظالمان و ستمگران را به خاك مالید و نسلشان را از روي زمین برچید.
آري، براي اینكه عدالت بر كرسي بنشیند، هر چه سریر ستمآلودة سلطنت را باید واژگون كرد و به دست نابودي سپرد.
و اینها همه، همان معجزهاي است كه تنها از دست تو برميآید و تنها با دست تو محقق ميشود.
اما مگر نه اینكه اینها همه مقدمه است براي رسیدن به بهشتي كه تو باني آني .
آن بهشت را كسي براي ما ترسیم نكرد.
كسي به ما نگفت كه آن ساحل امید كه در پس این دریاي خون نشسته است، چگونه ساحلي است؟!
كسي به ما نگفت كه وقتي تو بیایي:
پرندگان در آشیانههاي خود جشن ميگیرند و ماهیان دریاها شادمان ميشوند و چشمهساران ميجوشند و زمین چندین برابر محصول خویش را عرضه ميكند.
به ما نگفتند كه وقتي تو بیایي:
دلهاي بندگان را آكنده از عبادت و اطاعت ميكني و عدالت بر همه جا دامن ميگسترد و خدا به واسطة تو دروغ را ریشهكن ميكند و خوي ستمگري و درندگي را محو ميسازد و طوق ذلت و بردگي را از گردن خلایق برميدارد.
به ما نگفتند كه وقتي تو بیایي:
ساكنان زمین و آسمان به تو عشق ميورزند، آسمان بارانش را فرو ميفرستد، زمین، گیاهان خود را ميرویاند... و زندگان آرزو ميكنند كه كاش مردگانشان زنده بودند و عدل و آرامش حقیقي را ميدیدند و ميدیدند كه خداوند چگونه بركاتش را بر اهل زمین فرو ميفرستد.
به ما نگفتند كه وقتي تو بیایي:
همة امت به آغوش تو پناه ميآورند همانند زنبوران عسل به ملكة خویش.
و تو عدالت را آنچنان كه باید و شاید در پهنة جهان ميگستري و خفتهاي را بیدار نميكني و خوني را نميریزي.
به ما نگفته بودند كه وقتي تو بیایي:
رفاه و آسایشي ميآید كه نظیر آن پیش از این، نیامده است. مال و ثروت آنچنان وفور ميیابد كه هر كه نزد تو بیاید فوق تصورش، دریافت ميكند.
به ما نگفتند كه وقتي تو بیایي:
اموال را چون سیل، جاري ميكني، و بخششهاي كلان خویش را هرگز شماره نميكني.
به ما نگفتند كه وقتي تو بیایي:
هیچكس فقیر نميماند و مردم براي صدقه دادن به دنبال نیازمند ميگردند و پیدا نميكنند. مال را به هر كه عرضه ميكنند، ميگوید: بينیازم.
اي محبوب ازلي و اي معشوق آسماني!
ما بيآنكه مختصات آن بهشت موعود را بدانیم و مدینة فاضلة حضور تو را بشناسیم تو را دوست ميداشتیم و به تو عشق ميورزیدیم.
كه عشق تو با سرشتها عجین شده بود و آمدنت طبیعيترین و شیرینترین نیازمان بود.
ظهور تو بيتردید بزرگترین جشن عالم خواهد بود و عاقبت جهان را ختم به خیر خواهد كرد.
كلك مشاطه صنعش نكشد نقش مراد
هركه اقرار بدین حسن خداداد نكرد
نوشته: سید مهدی شجاعی
منبع:باشگاه
#امام_زمان
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
عصر ظهور، عصر تکمیل عقول
عقل
یکی از روایات مربوط به دستاوردهای ظهور، فرموده ای است از امام باقر علیه السلام: "اذا قام قائمنا وضع یده علی رووس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم" یعنی: وقتی قائم ما قیام کند دستش را بر روی سر بندگان قرار می دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می کند و عقولشان به کمال می رسد. (1)
با دیدن این روایت سوالی که ممکن است به ذهن تبادر کند این است که عقول مردم قبل از قیام حضرت دارای چه نقص یا نواقصی است که در ایام ظهور کامل می شود؟ و مراد از جمع عقول و تکمیل احلام چیست؟
برای پاسخ به این سوال باید بدانیم معنای "عقل" و "عقلانیت" و "احلام" چیست؟ و تکمیل آن چگونه ممکن است؟
عقل به معنای منع کردن، بستن و نگه داشتن است. عقل در وجود انسان مانع از انجام کارهای نادرست و بر خلاف سرشت و فطرت انسان می گردد. و "احلام" جمع "حلم" است که مترادف واژه عقل است و در قرآن هم در معنای عقل بکار رفته است. در فرهنگ اسلامی برای عقل سه منشور و سه ظرفیت در نظر گرفته شده است:
1) عقلانیت در مقیاس کلی
2) عقلانیت ارزش ها
3) عقلانیت ابزاری
1. عقلانیت در مقیاس کلی
این سطح از عقلانیت پاسخگوی مسایل اساسی و مهم مربوط به "مبداء ، معاد و دنیا" است و می تواند مختصات و مبانی و اهداف حیات آدمی را معلوم کند. و این سطح از عقل در واقع سنگ بنای عقلانیت در انسان است.
چهارده قرن و اندی است که در منابع اسلامی شاهد هستیم در باب لزوم تعقل انسان در امور مربوط به خداشناسی، هستی شناسی، انسان شناسی تاکید شده، آیاتی مانند: "در آفرینش آسمانها و زمین و در گردش شب و روز برای صاحبان خرد نشانه ها قرار داده است." (2) و آیه دیگر: "عاقلان کسانی اند که در آفرینش هستی فکر می کنند و می گویند: خدایا دانستیم که هستی را بیهوده نیافریده ای." (3)
همچنین روایاتی مانند فرموده امام علی علیه السلام که: " «رَحِمَ اللَّه إمرء أعَدَّ لِنَفسِه و استَعَدَّ لِرَمسِه و عَلِمَ مِن أین و فی أین و إلى أین" رحمت خدا بر کسی باد که مقدمات تربیت و تعالی نفس خود را آماده سازد و خود را برای عالم قبر آماده سازد و بداند از کجا آمده است؟ اکنون در چه موقعیتی زندگی می کند؟ به کجا خواهد رفت؟(4)
دعوت به تفکر و تعقل در مسایل مربوط به خداشناسی و انسان شناسی و هستی شناسی از مطالبات دین اسلام است اما چنین عقلی در جامعه مدرن و پست مدرن هیج جایی ندارد. آنها می گویند: عقل نمی تواند به چنین مفاهیمی دست یابد!
2. عقلانیت ارزش ها (عقل اخلاقی)
سطح دیگری از عقلانیت مربوط به کار عقل در تنظیم روابط انسان با انسان و انسان با جهان (طبیعت) است که این بحث به مقوله معیارهای اخلاقی وابسته است.
اینکه چه چیزی ارزش است و چه چیزی ضد ارزش و چه چیزی بی ارزش؟ کدام ارزش بیشتر و کدام ارزش کمتر دارد؟ باید و نبایدهای اخلاقی و حقوقی در این سطح از عقلانیت می گنجد.
غالب افراد جوامع مدرن می گویند: دلیلی بر اینکه چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است وجود ندارد! اخلاق امری نیست که معیار عقلانی داشته باشد بلکه امری نسبی و قراردادی است یعنی ممکن است چیزی در یک قوم خوب شمرده شود و همان چیز در قوم دیگری بد باشد. برخی هم اخلاق را محصول جامعه می دانند به همین خاطر است که حکومت های لیبرال دمکراسی بر تمایلات اکثریت جامعه استوار است. بنا بر این محور اخلاق برای آنان "سود و لذت" است. اینکه یک چیز تا چه اندازه برای او سود دارد و او را ارضاء نفسانی می کند همان معیار خوبی و بدی است.
زهد و تقوا و ایثار و جهاد و انفاق و شهادت طلبی در جامعه مدرن اسمهای خوش ظاهر و فریبنده ای هستند که عمل به آنها به ضرر انسان تمام می شود. می گویند: چرا من جان شیرین خود را در میدان جنگ به خطر اندازم؟ چرا باید از مال خودم که برایش زحمت کشیده ام به دیگری ببخشم؟ چرا به هر گونه لذتی که تمایل دارم نرسم؟
در حالیکه قرنها پیش خداوند متعال با خطاب قرار دادن انسان و طلب داوری از او در واقع به او فهمانده است که عقل او توانایی این داوری را دارد که خوبی و بدی و ارزش و ضدارزش را از هم تمایز دهد. فرموده است: آیا نور و تاریکی یکسان است؟ آیا آنکه می داند با آنکه نمی داند مساوی است؟ آیا کور و بینا در یک سطح اند؟
3. عقلانیت ابزاری (عقل معاش)
این سطح از عقلانیت که اهمیتش از دو عقل مذکور کمتر است مربوط می شود به کنترل و تامین ابزار دستیابی به اهداف دنیا. این سطح از عقلانیت به این سوالات پاسخ می دهد که چطور راحت تر بخوریم؟ چگونه سریعتر حرکت کنیم؟ چگونه امکانات بیشتر داشته باشیم؟ چگونه کمتر رنج ببریم؟ و چگونه بیشتر لذت ببریم؟ این عقل در راستای دو عقل دیگر از لوازم زندگی مادی است.
در روایات بسیاری در مورد این عقل و فواید آن در زندگی بشر سخن رانده شده است. امام رضا علیه السلام می فرماید: مومن سه علامت دارد: "یکی از آنها تقدیر معیشت است...." یعنی کسی که
اقتصاد زندگی خود را اندازه گیری می کند و الگوی مصرف معقولی دارد و نه افراط دارد و نه تفریط، مومن است. (5) امام علی علیه السلام نیز می فرماید: "العقل انک تقتصد و لا تفسد" یعنی: عقل آن است که میانه رو باشی و اسراف نکنی. (6)
تفاوت جامعه مدرن با جامعه اسلامی در این زمینه این است که آنها عقل را منحصر به عقل ابزاری می دانند. زیرا انسان را به عنوان یک فرد با زندگی ابدی نمی شناسند لذا تا هر اندازه ای که بتوانند در تامین هر چه بیشتر رفاه، لذت و سود دنیایی خود تلاش می کنند و منکر اخلاق و مسایل مربوط به معاد هستند. کاری ندارند که آنچه انجام می دهند ارزشمند است یا نه؟ آیا مورد رضایت خداوند است یا خیر؟ اما اسلام عقل ابزاری را در راستای عقل ارزشی و عقل معاد می داند در نتیجه می بایست یک فرد مومن مسلمان در هر گونه تفکر و عقلانیت از سویی نگاهش به یک زندگی آباد در دنیا باشد و از سوی دیگر نگاهی به رضایت الهی داشته باشد و همواره این سوال را در قلب خود زنده نگه دارد که آیا این گفتار و رفتار و کردار من مورد پسند ربّ العالمین هست یا نه؟
بنا بر این، روایتی که بیان می کند "وضع یده علی رووس العباد و کملت بها احلامهم" مرادش این است که در ایام ظهور، آن ابرعقل آخرالزمانی با عنایت رحمانی خود کاری خواهد کرد که عقول انسان ها تکمیل شود و اکمال حقیقی به این است که انسان ها نگاهشان در همه اقوال و افعال به سوی رضایت خدای متعال باشد و در زیر سایه توحید و به دور از هر گونه شرکی زندگی شیرین در جوار محبوب دل ها را تجربه کنند.
پی نوشت:
1. منتخب الاثر، ص483.
2. بقره 164.
3. آل عمران 191.
4. الوافی، ج 1، ص116
5. تحف العقول ص 329.
6. میزان الحکمه، ج6.
شهین کربلایی
کارشناس سطوح عالی حوزه علمیه
بخش مهدویت تبیان
#امام_زمان
💟کانال سربازان مهدی (عج)👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
💚 @yavaran_e_mahdy 💚
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄