eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.7هزار ویدیو
529 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نمـــــاز اولین چیزی است که از تو درباره آن سوال خواهند کرد. پس حواست باشد 🟡 آخرین چیزی که به آن فکر می‌کنی نماز نباشد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۴۹۰ مصحف شریف سوره مبارکه زخرف 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_6005728013528860515.mp3
2.04M
🔸ترتیل صفحه 490 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
قرآن ترجمه المیزان سوره 43 سوره مبارکه الزخرف صفحه 490 وَالَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنْشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَيْتًا ۚ كَذَٰلِكَ تُخْرَجُونَ (11) و همان کس که از آسمان آبى به اندازه معيّن نازل کرد، پس به وسيله آن سرزمينى مرده را زنده کرديم; اين گونه [از قبرها] بيرون آورده مى شويد. (11) وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ (12) و همان کس که همه اصناف موجودات را آفريد و براى شما از کشتى ها و دام ها چيزهايى قرار داد که بر آنها سوار مى شويد. (12) لِتَسْتَوُوا عَلَىٰ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (13) تا بر پشت آنها قرار گيريد، آن گاه نعمت پروردگارتان را وقتى که بر آنها قرار گرفتيد به ياد آوريد و بگوييد: منزّه است آن کسى که اين را براى ما مسخّر کرد و ما بر آن توانا نبوديم. (13) وَإِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ (14) و همانا ما به سوى پروردگار خويش بازخواهيم گشت. (14) وَجَعَلُوا لَهُ مِنْ عِبَادِهِ جُزْءًا ۚ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَكَفُورٌ مُبِينٌ (15) [گفتند: ملائکه دختران خدايند] و براى او از بندگانش جزء (فرزند) قرار دادند; همانا انسانْ، کفران پيشه اى آشکار است. (15) أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَنَاتٍ وَأَصْفَاكُمْ بِالْبَنِينَ (16) آيا خدا از آنچه خلق مى کند دخترانى برگرفته و پسران را ويژه شما کرده است؟! (16) وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِمَا ضَرَبَ لِلرَّحْمَٰنِ مَثَلًا ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ (17) و حال آن که هرگاه يکى از آنان را به دختر ـ که به خداى رحمان نسبت مى دهد ـ بشارت دهند چهره اش سياه مى شود در حالى که پر از اندوه و خشم فروخورده است. (17) أَوَمَنْ يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ (18) آيا [پسر سهم آنان است و] دختر که در زيور و آرايش رشد داده مى شود و در مجادله بيان روشن ندارد [سهم خداوند است]؟ (18) وَجَعَلُوا الْمَلَائِكَةَ الَّذِينَ هُمْ عِبَادُ الرَّحْمَٰنِ إِنَاثًا ۚ أَشَهِدُوا خَلْقَهُمْ ۚ سَتُكْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَيُسْأَلُونَ (19) و فرشتگان را که بندگان خداى رحمانند دختران نام نهادند، آيا خلقتشان را مشاهده کرده اند؟! حتماً شهادت و ادّعاى آنان نوشته مى شود و از آن بازخواست مى شوند. (19) وَقَالُوا لَوْ شَاءَ الرَّحْمَٰنُ مَا عَبَدْنَاهُمْ ۗ مَا لَهُمْ بِذَٰلِكَ مِنْ عِلْمٍ ۖ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ (20) و گفتند: اگر خداى رحمان مى خواست ما آنان را پرستش نمى کرديم، آنان به اين مطلب هيچ علمى ندارند و فقط حدس و تخمين مى زنند. (20) أَمْ آتَيْنَاهُمْ كِتَابًا مِنْ قَبْلِهِ فَهُمْ بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ (21) آيا کتابى پيش از قرآن به آنان داده ايم که آنها به آن تمسّک مى کنند؟ (21) بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ (22) [نه] بلکه گفتند: همانا ما پدرانمان را بر آيينى يافته ايم و همانا ما بر آثار آنان هدايت يافته ايم. (22) 🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۹۰🌷 یاد خدا هنگام بهره گیری از نعمت ها: قرآن کریم، بارها انسان ها را به نعمت هایی که از آن بهره می برند، متوجّه کرده تا حس شکرگزاری آنان را برانگیزد. این آیات، به یکی از نعمت های بزرگ خدا به انسان اشاره می کند. این نعمت، مرکَبی است که انسان با آن می-تواند به نقاط دوردست سفر کند. در این آیات، به دو نمونه از مرکب ها که در آن زمان نزد مردم شناخته شده و مورد استفاده‏ ی آنان بوده، اشاره شده است: کشتی ها و چهارپایان. نعمت مرکب راهوار البته امروزه به اشکالی بسیار پیشرفته تر، مطمئن تر و سریع تر در اختیار ما قرار دارد، و تنها اندیشه در ساختار کشتی ها و حرکتِ ده ها تن چوب یا آهن بر روی آب دریا، آدمی را جز به حیرت و شگفتی نمی رساند: این که چگونه این پدیده های غول پیکر، امواجِ متلاطم آب را می شکافند و صدها نفر یا ده ها تُن کالا را از منطقه ای در زمین به منطقه ای دوردست می رسانند. همچنین نحوه‏ ی آفرینش حیوانات بزرگ و نیرومندی مانند اسب و شتر و چگونگی رام شدن آن ها در برابر انسان، هر فرد خردمندی را در تعجّب فرو می برد. قرآن امّا پس از متوجّه کردن انسان ها به این نعمت های پرسود و ارزشمند، آنان را یک گام به جلو می برد و متوجّه خدای نعمت بخش می کند؛ خدایی که هم به انسان ها هوش و استعداد فوق¬العاده داده و هم در چوب و مواد دیگر، خواص فیزیکی ویژه ای نهاده تا انسان ها با به کار بردن آن ها، بر روی آب سیر و سفر کنند؛ خدایی که مرکب های اهلی عظیم الجثه را در مقابل انسان ها رام و مطیع کرده تا کیلومترها راه را در دشت و صحرا، سوار بر آن ها بپیمایند. آری، قرآن از پیروان خویش می خواهد که در هنگام استفاده از هر نعمتی، فوری از خدای نعمت بخش شکرگزاری کنند و او را به پاکی و یکتایی بستایند. از این رو در برخی روایات نیز شاهد این سفارش هستیم که هنگام سوار شدن بر مرکب، عبارت «سُبحانَ الَّذی سَخَّرَ لَنا هّْذا وَ ما کُنّا لَه{ مُقرَنین وَ اِنّا اِلیّْ رَبُّنا لَمُنقَلِبون» خوانده شود، و این بدان معناست که انسان باید همه‏ ی نعمت ها را از سوی خدا بداند؛ نه مانند افراد مغرور و سرمست که در هنگام بهره بردن از نعمت های خدا، هیچ توجّهی به او ندارند و حتّی خدای ناکرده با نعمت های او، نافرمانی هم می کنند. البتّه نتیجه ی این شکر و سپاسگزاری، به خود انسان بازمی گردد و خدای بزرگ از تشکّر ما بندگانِ ناچیز بی نیاز است. در حدیثی از امام صادق می خوانیم: «اگر خداوند به هر بنده ای نعمتی ببخشد و او با قلبش، آن نعمت را از جانب خدا بداند و با زبانش، شکر او را آشکار کند، سخن او به پایان نمی رسد مگر این که فرمان زیاد شدن آن برای او صادر می شود.» در حدیثی از امام علی آمده است: «خدا در هر نعمتی حقّی دارد که هر کس آن را ادا کند، خدا از آن نعمت بر او می افزاید، و هر کس در ادای آن حق کوتاهی کند، آن نعمت را خود به نابودی کشانده است.» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5789742225701209961.mp3
12.22M
🔸زمزم احکام 🔸سلسله احکام مربوط به حق الناس(جلسه‌ی بیست و چهارم) 🔸کوتاه،مفید،مختصر 🔸توصیه موکد میشود این مباحث مربوط به حق الناس که خیلی مهم هم هست را گوش کنید تا با وظایف شرعی خود بیشتر و بهتر آشنا شویم(بسیار مهم و کاربردی) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔻خطرناکتر از گوساله‌پرستی🔻 این داستانِ قرآنی، خیلی عجیبه😱👇️ 👈 حضرت موسی به قومش فرمود که سی روز برای عبادت به کوه طور میره،😊 👌 و در این مدّت، برادرش هارون رو جانشین خودش در قوم بنی اسرائیل قرار داد. ☝️ امّا وعده‌ی ۳۰ روزه‌ی موسی، ۱۰ روز بیشتر طول کشید:👈 شد ۴۰ روز. ❗️ وقتی موسی بعد از چهل روز در میان قومش برگشت، دید عدّه‌ای از قومش یک مجسّمه به شکل گوساله 🐄‌ درست کردند و اون رو می‌پرستند.😨 👈 اینجا قرآن می‌فرماید که موسی انقدر عصبانی و خشمگین شد😡😠 که سراغ برادرش رفت، و او رو توبیخ کرد. ❗️ حضرت موسی، موی سر و صورت هارون رو کشید، و گفت: تو چرا کاری نکردی؟! 👈 اینجا هارون یه جوابی داد که برای موسی قانع کننده بود، و البته برای ما تکان‌دهنده.😔😕 هارون جواب داد:↶ 🕋 قَالَ یَا ابْنَ أُمَّ، لَا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی وَ لَا بِرَأْسِی، إِنِّی خَشِیتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی (طه/۹۴) 💢 هارون گفت: «ای فرزند مادرم! و ای برادرم! ریش و موی سر مرا مگیر! و من را مواخذه مکن! من ترسیدم که تو بگویی، در میان بنی اسرائیل انداختی، و سفارشِ مرا به کار نبستی!»❗️ ☝️ البته در آیه ۹۰ همین سوره اشاره شده که هارون ساکت نبود، و مردم رو از گوساله‌پرستی نهی کرده بود، امّا مبارزه‌ی عملی نکرد. ⁉چرا؟! 🤔 👈 چون از بین امّت می‌ترسید. 🌴 إِنِّی خَشِیتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی‌إِسْرَائِیلَ.🌴 ☝️ ترسیدم بینِ بنی‌اسرائیل بیفته. 📛 یعنی هارون که پیامبر معصوم الهی است، حاضر شد مردم گوساله‌پرست بشن، ولی بینشون نیفته.😰 ⁉⚠ واقعاً اثراتِ این چیه، که این دو پیامبر معصومِ الهی، اون رو خطرناک‌تر از گوساله‌پرستی می‌دونند؟!🤔 👈 چون ظرفیتِ نابودیِ یک امّت رو داره. اگر ایجاد بشه، دیگه امّتی باقی نمی‌مونه. ✨✨✨✨✨ 🔴 پیامبر اکرم (ص) بارها درباره حضرت علی (ع) فرمودند: ☝️ «يَاعَلِيُّ، أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسى.» 💢 «ای علی، منزلت و جایگاهِ تو برای من، مثل جایگاهِ هارون برای موسی است، و تو جانشینِ من هستی.» 🔚 حالا می‌فهمیم چرا امیرالمومنین، بعد از پیامبر اکرم (ص)، ۲۵ سالِ تمام سکوت کردند، و از حقّ خود گذشتند و خانه‌نشین شدند...🤔 و حتّی با سه خلیفه قبل از خود، در مواردی همکاری کردند. ✔️ برای اینکه بین امّت اسلام ایجاد نشه، و امّت اسلام از بین نره. ⚠️ حالا اگر خدای نکرده، ما کاری انجام بدیم که خواسته یا ناخواسته، بین امّتِ اسلام ایجاد بشه، تمام زحماتِ پیامبر و امیرالمومنین رو به هدر دادیم.👌 ، ، ، ، . 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd