✋چرا بعد از قرائت آيه: (إنّ الله و ملائكته يصلون على النبى...) پس از پايان نمازها بايد سه بار صلوات بفرستيم؟
✍ اين كار ريشه در روايتهاى اسلامى دارد و در سنت و سيره پيشوايان معصوم(عليهم السلام) چنين آمده است و مؤمنان نيز به پيروى از سنت و سيره آن بزرگواران چنين اذكار و دعاها و تعقيباتى را به جا مىآورند؛ چنان كه حضرت امام موسى كاظم(عليه السلام) مىفرمايد: هر كس بعد از نماز صبح و نماز مغرب قبل از آنكهپاهايش را حركت دهد ]هيئت نشستن در حال نماز را به هم بزند[ و يا كسى سخنى بگويد، آيه (إنّ الله و ملائكته و يصلّون على النّبى...) را بخواند، و بگويد: خدايا بر محمد و ذريه آن حضرت درود بفرست، خداوند صد حاجت او را برآورده مىكند كه هفتاد حاجت در دنيا و سى حاجت ديگر در آخرت براى او برآورده مىشود.
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
صفحه ۱۵۳ مصحف شریف
سوره مبارکه اعراف
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
1_1140999941.mp3
2.05M
🔸ترتیل صفحه 153 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 153
قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (23)
گفتند: پروردگارا! ما به خود ستم کرديم، و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نکنى قطعاً از زيانکاران خواهيم بود. (23)
قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ (24)
[خدا] گفت: فرو شويد در حالى که بعضى از شما دشمن بعضى ديگريد و براى شما در زمين استقرار و بهره مندى اى خواهد بود. (24)
قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ (25)
[و] گفت: در زمين زندگى مى کنيد و در آن مى ميريد و [روز قيامت ]از آن بيرون آورده مى شويد. (25)
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (26)
اى فرزندان آدم! همانا ما لباسى که شرمگاههاى شما را مى پوشاند و لباس زينت را بر شما نازل کرديم، و لباس تقواست که [از هر لباسى ]بهتر است. اين از آيات خداست; باشد که متذکّر شوند. (26)
يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ (27)
اى فرزندان آدم! مبادا شيطان شما را فريب دهد، چنانکه پدر و مادرتان را از آن بوستان بيرون کرد در حاليکه لباهايشان را از ايشان مى کَند تا شرمگاههايشان را به آنها نشان دهد. همانا او و کسانش شما را از جايى که آنها را نمى بينيد مى بينند. به يقين، ما شياطين را اولياى کسانى قرار داده ايم که ايمان نمى آورند. (27)
وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا ۗ قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ ۖ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (28)
و هنگامى که کارى بسيار قبيح انجام مى دهند مى گويند: پدرانمان را بر آن کار يافته ايم و خدا ما را بدان امر کرده است بگو: بى شک خدا به کار زشت امر نمى کند. آيا چيزى را که نمى دانيد بر خدا مى بنديد؟ (28)
قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ (29)
بگو: پروردگارم به عدالت امر کرده است، و روى [دل ]خود را در هر عبادتى راست [به سوى او ]داريد و خدا را در حالى که عبادت را براى او خالص کرده ايد بخوانيد. همانگونه که اوّل بار شما را آفريد دوباره برمى گرديد (زنده مى شويد). (29)
فَرِيقًا هَدَىٰ وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ ۗ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ (30)
گروهى را هدايت کرده و گروهى اند که گمراهى بر آنان ثابت شده است، زيرا آنان شياطين را بجاى خدا اولياى خود گرفته اند و مى پندارند هدايت يافتگانند. (30)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۵۳🌷
👈👈لباس تقوا:
تاریخ نشان می دهد که انسان همیشه لباس می پوشیده است. البته با گذشت زمان و تغییر مکان زندگی بشر، نوع پوشش او تغییر کرده است؛ ولی هیچ قوم و قبیله ای یافت نمی شود که بدون لباس زندگی کرده باشد. در قرآن نیز آمده است که پس از آن که حضرت آدم و همسرش حوا از میوه ی درخت ممنوع خوردند، لباس های بهشتی از تن شان فرو افتاد و بدن هایشان نمایان شد؛ ولی آن دو به سرعت سراغ برگ های درختان بهشت رفتند و تلاش کردند خود را با آن بپوشانند. تمام این شواهد، نشان دهنده ی این است که نوع انسان به پوشیدگی و عفاف علاقه مند است و از عریانی و بی عفّتی تنفّر دارد. خداوند در این آیه از نعمت لباس سخن می گوید و به بندگانش یادآوری می کند که این نعمت، یکی از لطف های خاص خداست که انسان ها را از حیوانات دیگر جدا می کند.
لباس، آبروی انسان را حفظ می کند و بدن او را از دیگران می پوشاند. لباس همچنین مایه ی زینت انسان است و او را از آنچه هست، زیباتر نشان می دهد. محافظت انسان در مقابل گرما و سرما، از فواید دیگر لباس است. البته این آیه، در کنار لباسی که زشتی های جسم را می پوشاند و باعث زیبا جلوه دادن آن می شود، به لباس مهمتری اشاره می کند که انسان را از آسیب های روحی حفظ می کند و به شخصیّت او جلوه ی خاصّی می بخشد. این لباس، «لباس تقوا» است. آری، قرآن، تقوا و پرهیزکاری را لباس روح انسان برمی شمرد و آن را بهترین پوشش برای آن می داند. در حقیقت، تقوا، حالتی ست که انسان را از انجام هر کاری که موجب خشم خدا می شود، حفظ می کند؛ حالتی که با وجود آن، مهم ترین هدف انسان، جلب خشنودی خدا و پرهیز از خشم او می شود. در واقع لباس های ظاهری انسان نیز با لباس تقوا ارزش حقیقی خود را به دست می آورند؛ زیرا مهمترین هدف از پوشیدن لباس، پوشاندن بدن از دیگران است، و این مطلب، نتیجه ی عفّت و حیاست، و عفّت و حیا، یکی از نشانه های تقواست. نبودن عفّت و حیا، ناهنجاری تأسّف باری ست که به صورت پوشش هایی نامناسب در میان برخی از مردمِ بی تقوا رواج دارد . بر اساس آیات قرآن، تقوا، ارزشمندترین حالت برای انسان است، و گرامی ترین افراد نزد خدا، باتقواترین آنان هستند. آری، تقوا برای شخصیت انسان، مانند لباس فاخری است که بر تن او قرار گرفته است؛ انسان را از آسیب گناهان حفظ می کند و او را در چشم مردم، بزرگ و محترم جلوه می دهد. قرآن کریم، ویژگی های فراوانی برای افراد باتقوا برشمرده است.
بر اساس آیـه ی 177 سـورهی بـقره، ده ویـژگی کـلیدی پـرهـیزکاران این هاست:
1ـ ایـمان به خـدا؛
2ـ ایمان به آخرت؛
3ـ اعتقاد به وجود فرشتگان؛
4ـ ایمان به کتاب های آسمانی؛
5ـ ایمان به پیامبران؛
6ـ صدقه و کمک های مالی مستحب به خویشاوندان فقیر، یتیمان، افراد بینوا، در راه مـاندگان، نـیازمندان، بـردگان؛
7ـ خـواندن نماز؛
8ـ پـرداخـت واجبات مالی؛
9ـ وفای به عهد و پیمان؛
10ـ صبر و شکیبایی در برابر محرومیّت ها، بیماری ها و جنگ. در روایتی از امیر مؤمنان علی می-خوانیم: «تقوا داشته باشید؛ زیرا تقوا همه ی خوبی ها را جمع می کند، و بدون آن، هیچ خوبی ای برای انسان نمی ماند. به وسیله ی تقوا، خیر و خوبی دنیا به دست می آید؛ چیزهایی که بدون آن به دست نخواهد آمد.»
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✨سی وهفت دعای قرآنی(درروز عرفه روز استجابت دعا ؛ از دعاهای قرانی هم بهره مند شده و به نیت همه بندگان خداوند و هم برای اهل برزخ و اهل محشر بخوانیم 🤲 )
۱🔮ربنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ «ابراهیم۴۱»
۲🔮ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً «الفرقان۶۵»
۳🔮ربَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ «الدخان۱۲»
۴🔮ربَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ «البقره۱۲۷»
۵🔮ربَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ «البقره۲۰۰»
۶🔮ربَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ «البقره۲۰۱»
۷🔮ربَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّت أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ «البقره۲۵۰»
۸🔮ربَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسينا أَوْ أَخْطَأْنا «البقره۲۸۶»
۹🔮ربَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِنا «البقره۲۸۶»
۱۰🔮ربَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ «آلعمران۸»
۱۱🔮ربَّنا إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فيهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْميعادَ «آلعمران۹»
۱۲🔮ربَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ «آلعمران۱۶»
۱۳🔮ربَّنا آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدينَ «آلعمران۵۳»
۱۴🔮ربَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ أَنْصارٍ «آلعمران۱۹۲»
۱۵🔮ربَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا «آلعمرانن۱۹۳»
۱۶🔮ربَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ «آلعمران۱۹۳»
۱۷🔮ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ «آلعمران۱۹۴»
۱۸🔮ربَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ «الأعراف۲۳»
۱۹🔮ربَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمينَ «الأعراف۱۲۶»
۲۰🔮ربُّنا وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا «الأعراف۸۹»
۲۱🔮ربَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحينَ «الأعراف۸۹»
۲۲🔮ربَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ «یونس۸۵»
۲۳🔮ربَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً «الکهف۱۰»
۲۴🔮ربَّنا إِنَّنا نَخافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنا أَوْ أَنْ يَطْغى «طه۴۵»
۲۵🔮ربَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمينَ «المؤمنون۱۰۹»
۲۶🔮ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً «الفرقان۷۴»
۲۷🔮ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً «الفرقان۶۵»
۲۸🔮ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ «الممتحنة۴»
۲۹🔮ربَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذينَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنا رَبَّنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ «الممتحنة۵»
۳۰🔮ربَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ «التحریم۸»
۳۱🔮ربَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ «إبراهیم۴۱»
۳۲🔮ربَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ «الدخان۱۲»
۳۳🔮ربَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبيلَكَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحيمِ «غافر۷»
۳۴🔮ربَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّك َ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ «غافر۸»
۳۵🔮ربَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيمٌ «الحشر۱۰»
۳۶🔮ربَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ «البقرة۲۸۶»
۳۷🔮ربَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ «البقره »
🌺💔التماس دعا🙏🌺
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
💠 یک آیه:
((آخرش که میای!))
🔻 اگه یه زمانی به موقعیتی رسیدیم و جایگاهی پیدا کردیم، مواظب باشیم همه دوستیهای سابقمون رو فراموش نکنیم. به کسی بدی و بیاعتنایی نکنیم؛ مخصوصا اگه به گردن ما حقی داشته باشه، چون دنیا همین یکی دو روز نیست!
🔹 «گذر پوست به دبّاغخونه میافته»؛ یعنی زمین گِرده؛ اگه توی نقطهای از اون چاله کندی، میچرخه و سرانجام به خودت میرسه و توش میافتی!
❣️ «قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ»؛ به آنها بگو فعلاً خوش باشید! ولی آخر و عاقبتتان آتش است. (سوره ابراهیم، آیه ۳۰)
📎 #قرآن_کتاب_زندگی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🪐پاداش کسی که آیت الکرسی را زیاد می خواند
عبدالله بن عوف گفته است: شبی خواب دیدم که قیامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آسانی بررسی کردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و کاخ های زیادی به من نشان دادند. به من گفتند: درهای این کاخ را بشمار ؛ من هم شمردم ۵۰ درب داشت.
بعد گفتند: خانه هایش را بشمار. دیدم ۱۷۵ خانه بود. به من گفتند این خانه ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم که از خواب پریدم و خدا را شکر گفتم.
🔹صبح که شد نزد ابن سیرین رفتم و خواب را برایش تعریف کردم.
او گفت : معلوم است که تو آیه الکرسی زیاد می خوانی. گفتم : بله ؛ همین طور است. ولی تو از کجا فهمیدی. گفت برای اینکه این آیه ۵۰ کلمه و ۱۷۵ حرف دارد. من از زیرکی حافظه او تعجب کردم. آنگاه به من گفت : هر که آیه الکرسی را بسیار بخواند سختی های مرگ بر او آسان می شود.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
20.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تاثیر دعا و درخواست از خداوند در اوقات سَحَر و بین الطلوعین
✅افرادی که حاجت مهمی دارند، مثل فرزندآوری، ازدواج، شغل و... در این اوقات حاجات خود را از خداوند متعال طلب کنند.
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #افراشته
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔻آمادۀ قربانی شدن در راه خدا🔻
💥 حضرت ابراهیم اولادی نداشت😔، لذا از خدا درخواست کرد که خدا فرزند صالحی به او عطا کنه🙏:
🕋 رَبِّ هَبْ لِی مِنَ الصَّالِحِینَ (صافات/۱۰۰)
💢 «پروردگارا! به من فرزند صالحی عطا کن.»
☝️ خدا در جواب فرمود:
🕋 فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِیمٍ (صافات/۱۰۱)
💢 «ما او را به فرزندی حلیم، بردبار و صبور بشارت دادیم!»
✅ اینجا یه نکته خیلی لطیفی هست:
👈 ابراهیم گفت: خدایا فرزندی به من بده که از «صالحین» باشه.👌
👈 ولی خدا فرمود: فرزندی نصیبت میکنیم که «حَلیم» باشه.👌
یعنی «صالح»👈 تفسیر شد به «حَلیم».
⁉️ حالا «حِلم» یعنی چی؟ و «حَلیم» به کی میگن؟!🤔↶
👈 «حِلم» یعنی سنگینی، یعنی وقار، یعنی فهم و شعور، یعنی بصیرت، یعنی صاحب نظر بودن و دقیق بودن.👌👌
⁉️ از کجا این حرف و میزنیم؟!🤔↶
👈 برای اینکه وقتی اسماعیل بزرگ شد، و به حدّ رشد رسید، پدرش دید که این بچّه، در سنّ نوجوانی👦 اهل فهم و اهل نظر است.
☝️ بنابراین به پسر گفت:
🕋 یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَی. (صافات/۱۰۱)
💢 «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح میکنم، نظر تو چیست؟»
یعنی اسماعیل دیگه برا خودش صاحب نظر شده.💪
🗣 ابراهیم بهش میگه: نظر بده، تو صاحب نظری!☜ «فَانظُرْ مَاذَا تَرَی»
🙂 حالا این فرزندِ اهلِ فکر، اهلِ بصیرت، و اهلِ نظر، جواب میده که:↶
🕋 یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ (صافات/۱۰۲)
💢 «ای پدر! هر دستوری که داری اجرا کن، به خواست خدا، مرا از صابران خواهی یافت!»
🔔 دقّت کنیم! یه صفتِ دیگه هم اضافه شد:
☜ «صابر»، یعنی اهلِ «صبر».
✅ یعنی اونیکه «صالح» باشه، «صابر» هم هست.
👈 این آدم میشه خداشناس، و جهان شناس.
☝️ پس «صالح» و شایسته کسی است که از نظر فکری «صالح» باشه، در خداشناسی «صالح» باشه، و در یک کلمه، در مرگ و حیات «صالح» باشه.😊
☝️ و وقتی که امتحان پیش اومد، فوری قبول کنه، و بگه:☜ «افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ».
...حتّی آمادۀ قربانی شدن🔪 در راه خدا هم باشه.🤗
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام باقی؛ چرا هنگام گفتن تکبیرةالاحرام دست ها را بالا می بریم؟
💞با ما همراه باشید 💞
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
کانال ویژه برای هر محتوای تولیدی در یک کانال جداگانه
تاریخچه نماز
https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
قصه بندگی
https://eitaa.com/joinchat/86835601Cdc1b1d74de
پرسمان نماز
https://eitaa.com/joinchat/88080785C1fd7df67fc
پرواز با نماز
https://eitaa.com/joinchat/86180241Cccc9d32b6e
شیوه پاسخگویی به شبهات نماز
https://eitaa.com/joinchat/102171025Cfae3aba8f6
رجعت
https://eitaa.com/joinchat/2150433177C44f3d8881a
چشم زخم
https://eitaa.com/joinchat/2112618905C224b17f5d3
راه های تکمیل نماز ؛ استاد کفیل
https://eitaa.com/joinchat/2262499758C2a6ed507f4
نماز سکوی پرواز ؛ استاد شجاعی
https://eitaa.com/joinchat/48890287C2b299e9134
آموزش عقاید؛ استاد محمدی
https://eitaa.com/joinchat/1284899183C389ed4eb1e
نماز خوب ؛ استاد پناهیان
https://eitaa.com/joinchat/2286354865Cf91c960684
تفسیر آیات نماز ؛ استاد وحیدی
https://eitaa.com/joinchat/2278425009Ceeabf730db
سرچشمه آرامش ؛ استاد قرائتی
https://eitaa.com/joinchat/2290221489Ccdc4e68145
عکس نوشته نماز ؛ حدیث و سخنانی از علماء و شهداء
https://eitaa.com/joinchat/1811349939C7d353a4fb9
حاج قاسم سلیمانی
https://eitaa.com/joinchat/139919621C8b838af228
پرسمان حسینی
https://eitaa.com/joinchat/677380545C89c3b2e0c9
پرسمان خداشناسی
https://eitaa.com/joinchat/844169665C6a119d5d30
❤️ مولای من!
من اینبار در #عید_قربان نفسی که تو را چشم به راه گذاشته است قربانی خواهم کرد....
این عید قربان، عید قربان مهدوی است.. و قدمی برای ظهور برداشتن است...
عیدقربان آمده جانم به قربان تو یا مولا🌹
صفحه ۱۵۴ مصحف شریف
سوره مبارکه اعراف
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
1_1142091107.mp3
2.15M
🔸ترتیل صفحه 154 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام کرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 154
۞ يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (31)
اى فرزندان آدم! لباس زينت خود را در هر عبادتى برگيريد، و بخوريد و بياشاميد و اسراف نکنيد که او اسرافکاران را دوست نمى دارد. (31)
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (32)
بگو: چه کسى زينت خدا را که براى بندگانش پديد آورنده و [نيز ]عطاهاى دلپذير او را حرام کرده است؟ بگو: آنها در زندگى دنيا براى کسانى است که ايمان آورده اند در حالى که روز قيامت مختصّ [آنان ]خواهد بود. اينگونه آيات را براى مردمى که آگاهى دارند تفصيل مى دهيم. (32)
قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (33)
بگو: پروردگار من فقط کارهاى بسيار قبيح، چه ظاهر از آنها و چه پنهان و [نيز ]گناه و ستم به ناحق را حرام کرده است و اينکه چيزى را شريک خدا قرار دهيد که دليلى بر آن نازل نکرده است، و اينکه چيزى را که نمى دانيد بر خدا ببنديد. (33)
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ (34)
و براى هر امّتى اَجلى است; پس وقتى اجلشان آمد، نه لحظه اى باز پس مى مانند و نه پيش مى افتند. (34)
يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي ۙ فَمَنِ اتَّقَىٰ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (35)
اى فرزندان آدم! هر گاه رسولانى از خودتان براى شما بيايند که آيات مرا برايتان بازگو کنند، هر کس [از شما ]تقوا پيشه کند و به صلاح گرايد، نه ترسى بر آنان خواهد بود و نه غمگين مى شوند. (35)
وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (36)
و کسانى که آيات ما را تکذيب کنند و در برابر آنها تکبّر ورزند اينان اهل آتش خواهند بود که در آن جاودانه مى مانند. (36)
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۚ أُولَٰئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتَابِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُوا أَيْنَ مَا كُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ قَالُوا ضَلُّوا عَنَّا وَشَهِدُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ (37)
پس کيست ستمکارتر از آن کس که بر خدا دروغ ببندد يا آيات او را تکذيب کند؟ اينان نصيبشان از آنچه برايشان مقرّر شده است به آنان خواهد رسيد، تا وقتى که فرستادگان ما بيايند که جانشان را بگيرند [به آنان ]مى گويند: کجايند معبودانى که جز خدا مى خوانديد؟ مى گويند: از ما ناپديد شده اند. و به زيان خود شهادت مى دهند که کافر بوده اند. (37)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۵۴🌷
از زینت هایی که خدا آفریده و روزی های پاکیزه بهره ببرید:
از نظر علم روان شناسی، روح و روان انسان، چهار احساس اساسی دارد، و سلامت روح، وابسته به این چهار حس است: حس نیکوکاری، حس دانایی، حس مذهبی و حس زیبایی. روان شناسان معتقدند که تمام زیبایی های ادبی، هنری و... از حس زیبایی سرچشمه می گیرد و سرکوب کردن آن، آثار مخرّبی بر روح و روان انسان می گذارد. دین اسلام که مهم ترین برنامه ی سعادت بشر است نیز به این احساس درونی انسان کاملاً توجه کرده، و کسانی که آن را سرکوب می کنند، توبیخ کرده است.
خداوند در آیه ی قبل، به همه ی مردم فرموده که در هنگام عبادت ـ که برترین لحظه ی زندگی انسان است ـ خود را بیارایند و زینت هایشان را با خود برگیرند. در این آیه نیز با لحنی توبیخ آمیز فرموده است که چه کسی زینت خدا و روزی های پاکیزه ای را که برای مردم پدید آورده، ممنوع کرده است. به همین سبب، پیشوایان معصوم به ما توصیه کرده اند که در هنگام نماز و عبادت، بهترین لباس خود را بپوشیم، به موهایمان شانه بزنیم، خودمان را با عطر خوشبو کنیم و با آراستگی کامل نماز بخوانیم. خود آنان نیز در اوقات غیر نماز و عبادت هم آراسته و خوش منظر بودند. در تاریخ نقل شده که روزی یکی از اصحاب امام باقر دید که امام عبای قرمز زیبایی بر دوش خود انداخته است. او که از لباس زیبای امام تعجب کرده بود، با حیرت به آن حضرت خیره شد. امام که متوجّه نگاه او شد، فرمود: «پوشیدن چنین لباس ایرادی ندارد.» آنگاه این آیه را تلاوت فرمود. همچنین از نظر اسلام، کسانی که به بهانه ی دینداری، از آراستن ظاهر خود و استفاده از روزی ها و خوراکی های حلال و پاکیزه خودداری می کنند، افراد نادانی هستند که درک درستی از دین ندارند. در تاریخ آمده است که پیش از جنگ نهروان، حضرت علی، عبدالله بن عباس را برای مذاکره با گروه منحرف خوارج، به سوی آنان فرستاد. ابن عباس در حالی که لباس زیبا و فاخری بر تن داشت، نزد آنان رفت. آن افراد خشک مغز و جاهل به او نگاهی انداختند و گفتند: «ابن عباس، تاکنون تو در نظر ما بهترین بودی؛ در حالی که اکنون چنین لباسی پوشیده ای [و این نشانه ی بی دینی توست].» او گفت: «اتفاقاً همین نکته، اولین مطلبی ست که بر سر آن با شما بحث می کنم.» آنگاه همین آیه را برایشان تلاوت کرد . البته همان طور که اسلام همواره جانب تعادل را می گیرد و از افراط و تفریط نهی می کند، از تجمّل گرایی افراطی نیز نهی کرده است، و به همین سبب، در پایان آیه ی قبل، مردم را از اسراف و زیاده روی در همه ی امور به خصوص تجمّلگرایی و استفاده ی افراطی از روزی ها و غذاهای پاک بازداشته است. نکته ی آخر اینکه در تاریخ زندگی پیامبر یا امیر مؤمنان علی میخوانیم که آنان با حالت فقیرانه ای زندگی می کردند و لباس ساده ای می پوشیدند و غذای ساده ای میخوردند. این بدین سبب بود که اوّلاً سطح زندگی مردم آن زمان بسیار پایین تر از دوران امامان دیگر بود و پوشیدن لباس های فاخر، موجب انگشت نما شدن آنان نزد مردم می شد؛ ثانیاً آن بزرگواران، رهبری جامعه را بر عهده داشتند، و رهبر جامعه وظیفه دارد که زندگی شخصی خود را در حدّ پایین ترین افراد جامعه سامان بخشد، و این نحوه ی زندگی، مخصوص آن بزرگواران بوده و تکلیف همگانی نیست.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجتالاسلام والمسلمین عالی :
🌀چرا خداوند مارو از بهشت به عالم دنیا آورد؟
❇️هیچ یک از اتفاقات زندگیت بی حکمت نیست
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌻خواص سوره مبارکه جمعه🌻
●حضرت رسول اکرم ص فرمودند:
هرکس سوره مبارکه جمعه را با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند، او را به عدد کسانی که در دنیا به نماز جمعه حاضر شدند و به عدد هرکس که حاضر نشده اند در شهرهای مسلمانان، ده حسنه مزد و ثواب دهند.
🔰 الفت میان زن و شوهر
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: هرکس سوره مبارکه جمعه را به جهت موافقت زن و شوهر، پنج بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند، الفت و مهربانی حاصل شود.
🔰 ایمنی از وسوسه شیطان
آورده اند: هرکس به قرائت سوره مبارکه جمعه با نیت خالص و توجه به معنی آن مداومت نماید، از وسوسه شیطان ایمن شود.
🔰 جهت حفظ از آفات
ذلک فضل الله یوتیه من یشاء و الله ذو الفضل العظیم
هرکس این آیه را بر قطعه ای از صدف با نیت خالص و توجه به معنی آن نفش کند و در روز جمعه در میان اموال نهد یا در انبار غله بگذارد، از آفات محفوظ ماند و برکت پیدا کند.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd