eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.7هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
3.6هزار ویدیو
513 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
حاج اسماعيل دولابی: درهرشبانه روزلااقل یک سجده طولانی داشته باشیدبه تربت امام حسین(ع)زیادسجده کردن اخلاق راعوض میکند 📜مصباح الهدی.ص273 🙏حی علی الصلاة......التماس دعا https://eitaa.com/yavarannamaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سنگینی عجیب یک سلام دادن به لب عطشان (علیه‌السلام) در ترازوی اعمال (رحمت الله علیه )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۴۴۳ مصحف شریف سوره مبارکه یس 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5864031931422738373.mp3
1.94M
🔸ترتیل صفحه 443 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 36 سوره مبارکه يس صفحه 443 وَآيَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ (41) و براى آنان نشانه اى [ديگر] اين است که ذرّيه آنها را در کشتى پربار حمل مى کنيم [که غرق نشوند]. (41) وَخَلَقْنَا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ (42) و براى آنان چيزهايى مانند کشتى [از قبيل شتر، اسب و استر] خلق کرده ايم که بر آنها سوار مى شوند. (42) وَإِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِيخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ يُنْقَذُونَ (43) و اگر بخواهيم آنها را غرق مى کنيم، آن گاه نه هيچ فريادرسى دارند و نه آنان نجات داده مى شوند. (43) إِلَّا رَحْمَةً مِنَّا وَمَتَاعًا إِلَىٰ حِينٍ (44) مگر اين که رحمتى از ما [نجاتشان دهد] و تا مدّتى بهره مندشان سازيم. (44) وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَيْنَ أَيْدِيكُمْ وَمَا خَلْفَكُمْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (45) و چون به آنان گفته شود: از آنچه پيش رو و آنچه پشت سر شما است پروا داشته باشيد، شايد مورد رحمت واقع شويد [توجّه نمى کنند]. (45) وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ (46) و هيچ آيه اى از آيات پروردگارشان براى آنان نمى آيد، مگر اين که از آن اعراض مى کنند. (46) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (47) و چون به آنان گفته شود: از آنچه خدا به شما عطا کرده است انفاق کنيد، آنان که کافراند به آنان که مؤمن اند مى گويند: آيا کسانى را اطعام کنيم که اگر خدا مى خواست اطعامشان مى کرد؟ شما جز در گمراهى نمايانى نيستيد. (47) وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (48) و مى گويند: اگر راست مى گوييد اين وعده [عذاب] کى خواهد بود؟ (48) مَا يَنْظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ (49) اينان جز يک صيحه را انتظار نمى برند که در حالى که سرگرم مجادله اند آنان را فراگيرد. (49) فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَىٰ أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ (50) به طورى که نه بتوانند وصيّتى بکنند و نه [اگر بيرون خانه اند] بتوانند به سوى خانواده خويش بازگردند. (50) وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ (51) و در صور دميده شود، پس ناگاه آنان از قبرها به سوى پروردگارشان مى شتابند. (51) قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ (52) مى گويند: اى واى بر ما! چه کسى ما را از خوابگاهمان برانگيخت؟ اين چيزى است که خداى رحمان وعده داده بود و رسولان راست گفته بودند. (52) إِنْ كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِيعٌ لَدَيْنَا مُحْضَرُونَ (53) [آن هنگامه] جز يک صيحه نيست، پس آن گاه آنان جمع آورى گشته و نزد ما احضار مى شوند. (53) فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (54) پس در چنين روزى بر هيچ کس هيچ ستمى نخواهد رفت و جز آنچه مى کرديد سزا داده نمى شويد. (54) 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۴۳🌷 بهانه ای برای فرار از انفاق: برخی از مفسّران گفته اند که این آیه، پس از برخورد غیر منطقی کافران با یکی از دعوت های مهم پیامبر نازل شده است. ماجرا از این قرار بوده که پیامبر همه‏ ی مردم را به انفاق و کمک به نیازمندان و غذا دادن به گرسنگان دعوت می کرد؛ ولی کافران که می خواستند به هر شکلی با دعوت پیامبر مخالفت کنند، بهانه آوردند که محمّد ادّعا می کند که گنج های آسمان و زمین برای خدای اوست؛ ولی از ما می خواهد که به گرسنگان غذا بدهیم! هم‏ اکنون نیز ثروتمندان مغروری وجود دارند که برای فرار از انفاق، همین بهانه را طرح می کنند و می گویند: اگر فلانی فقیر است، حتماً کاری کرده که خدا می خواهد فقیر بماند، و اگر ما ثروتمند هستیم، لابد کاری کرده ایم که مشمول لطف خدا شده ایم، و بنابراین، نه فقر آن ها و نه ثروت ما، هیچ‏یک بی حکمت نیست؛ غافل از این که این جهان، میدان آزمایش است و خدا یکی را با تنگدستی امتحان می کند و دیگری را با غنا و ثروت، و گاهی ممکن است یک انسان را در دو زمان با هر دو شکلِ این امتحان ها بیازماید تا مشخّص شود که آیا هنگام فقر و تنگ دستی صبر می کند و دست خود را به خیانت و دزدی می آلاید یا نه، و آیا در وقت ثروت شکرگزار است و فقرا و گرسنگان را از ثروت خود بهره مند می کند یا نه؛ در هنگام فقر، به هر گناه و ذلّتی آلوده می شود، و با کمی ثروت و رفاه، خدا و خلق او را فراموش می¬کند. آری، اگر خدا می خواست، تک تک انسان ها را ثروتمند و بی نیاز قرار می داد و هیچ‏کس را به دیگری نیازمند نمی کرد؛ ولی خواست خدا این است که انسان ها به هم نیاز داشته باشند تا در پرتو این نیاز، گوهر ایثار، گذشت، مهربانی و فداکاری بندگانش، همچنین صفات باارزش صبر، استقامت، امید، توکّل و عزّت نفس گروه دیگری از بندگانش مشخّص شود. امیر مؤمنان علی علیه السلام در این باره فرموده است: «خداوند در مال و ثروت ثروتمندان، رزق و روزی نیازمندان را قرار داده، و هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر برای اینکه ثروتمندی با حق او [از لذّات و شهوات دنیا] بهره می برد، و خدای بزرگ در این مورد، ثروتمندان را بازخواست خواهد کرد [که آیا حق فقرا را داده اند یا نه].» ؛ به‏ ویژه در باره ی حقوق واجب مالی (مانند زکات و خمس) که ادای آن بر هر مسلمانی لازم است. در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز می خوانیم: «خداوند در اموال ثروتمندان، حق واجبی را برای فقرا قرار داده که ثروتمندان برای ادای آن ستوده نمی شوند [بلکه وظیفه ای از وظایف خود را انجام داده اند].» 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✋نیت در روایات : ✅بهشت و جهنم بر پایه نیت‏ 🔺انما خلد أهل النار فی النار لان نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو خلودوا فیها أن یعصوا الله أبدا و انما خلد أهل الجنه فی الجنه لان نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو بقوا فیها أن یطیعوا الله أبدا فبالنیات خلد هولاء و هؤلاء، ثم تلا قوله تعالی قل کل یعمل علی شاکلته قال علی نیته(لکافی 2: 85.)؛ 🔺امام صادق (علیه السلام): دوزخیان در حقیقت بدان سبب در آتش جاویدان می‏شوند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن جاویدان باشند برای همیشه خدا را نافرمانی کنند و بهشتیان در حقیقت بدان سبب در بهشت جاویدان می‏مانند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن باقی بمانند برای ابد خدا را اطاعت کنند. پس جاودانگی هر دو گروه به سبب نیت‏هاست. حضرت سپس آیه قل کل یعمل علی شاکلته( اسراء، آیه 84.) را تلاوت کرد و فرمود: یعنی بر پایه نیت خود. ✅نیت اعمال‏ 🔺لما أغزی علیا فی سریه، فقال رجل من الانصار لاخ له: اغز بنا فی سریه علی لعلنا نصیب خادما أؤ دابه أو شیئا نتبلغ به - فلبلغ النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) قوله فقال: انما الاعمال بالنیات و لکل امری ما نوی فمن غزا ابتغاء ما عند الله عزوجل فقد وقع أجره علی الله عزوجل من غزا یرید عرض الدنیا أو نوی عقالالم یکن یکن له الا ما نوی(بحارالانوار 67: 212.)؛ 🔺أمالی الطوسی: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) علی (علیه السلام) را به فرماندهی سپاهی، روانه جنگی کرد، مردی به برادر خود گفت: با ما در سپاه علی (علیه السلام) به جنگ بیا، شاید غلامی یا چهارپایی یا چیزی که به دردمان بخورد به دست بیاوریم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: جز این نیست که اعمال به نیت‏هاست و برای هر کس همان چیزی است که نیتش را دارد. پس هر که برای متاع دنیا به نیت زانوبند شتری بجنگد او را (نصیب و پاداشی) جز همان چیزی که برایش جنگیده است، نباشد. ✅نیت عمل مهمتر از انجام عمل‏ 🔺ترکنا فی المدینه أقوما لا نقطع وادیا و لا تصعد صعودا و لا نهبط هبوطا الا کانوا معنا. قالوا: کیف یکونون معنا و لم یشهدوا؟! قال: نیاتهم(کنز العمال: 7261.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ما در مدینه افرادی را باقی گذاشتیم که هیچ وادیی را نپیمودیم و بر هیچ تپه‏ای بالا نرفتیم و در هیچ سراشیبی قدم نگذاشتیم، مگر این که آنان نیز با ما بودند. عرض کردند: چگونه با ما هستند، در حالی که حضور پیدا نکردند؟ فرمود: نیت‏هایشان. ✅نیت کار نیک‏ 🔺عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): فی وصیته له قال یا أباذر هم بالحسنه و ان لم تعملها لکی لا تکتب من الغافلین( وسائل الشیعه 1: 56.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی اله علیه و آل/000زه): ای ابوذر! قصد کار نیک کن هر چند انجامش ندهی، تا از غافلان نوشته نشوی. ✅نیت قبل از تولد 🔺و قد قال بعض أصحابه وددت أن أخی فلانا کان شاهدنا لیری ما نصرک الله به علی أعدائک فقال له‏أ هوی أخیک معنا فقال نعم قال فقد شهدنا و لقد شهدنا فی عسکرنا هذا أقوام فی أصلاب الرجال و أرحام النساء سیرعف بهم الزمان و یقوی بهم الایمان(نهج البلاغه: 55.)؛ 🔺امام علی (علیه السلام) - به مردی که آرزو می‏کرد برادرش نیز حاضر می‏بود تا شاهد پیروزی خدا بر دشمنانش در جمل باشد - آیا دل برادرت با ماست؟ عرض کرد: آری: حضرت فرمود: پس او با ما بوده اسن. هر آینه در این سپاه ما افرادی حضور داشته‏اند که هنوز در پشت پدارن و زهدان مادرانند. به زودی روزگار آنان را به جهان هستی آورد و با وجود آنها (جبهه) ایمان نیرو گیرد. ✅نیت کافر و مؤمن 1 🔺قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): نیه المؤمن خیر من عمله و نیه الکافر شر من عمله و کل عامل یعمل علی نیته( الکافی 2: 84.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): نیت مؤمن، بهتر از عمل اوست و نیت کافر، بدتر از عمل اوست و هر عمل کننده‏ای مطابق نیت خود عمل می‏کند. ✅نیت کافر و مؤمن 2 🔺عن أبی جعفر (علیه السلام) أنه کان یقول: نیه المؤمن أفضل من عمله و ذلک لانه ینوی من الخیر ما لا یدرکه و نیه الکافر شر من عمله و ذلک لان الکافر ینوی الشر و یأمل من الشر ما لا یدرکه(وسائل الشیعه 1: 54.)؛ 🔺امام باقر (علیه السلام): نیت مؤمن برتر از عمل اوست؛ چون، گاه نیت کارهای خیر می‏کند، اما موفق به انجام آنها نمی‏شود و نیت کافر بدتر عمل اوست؛ زیرا کافر نیت بد در سر می‏پروراند و به انجام بدی‏هایی امید می‏بندد، ولی امکان به کار بستن آنها را نمی‏یابد. ✅نیت پاک در همه کار 🔺عن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): فی وصیته له قال یا أبا ذر لیکن لک فی کل شی‏ء نیه حتی فی النوم و الاکل( وسائل الشیعه 1: 48.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ابی ابوذر! باید در هر کاری نیتی پاک داشته باشی حتی در خوابیدن و خوردن. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd