🌺
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۲ سوره نساء به بحث ارث پرداخته است.
🔹در آیه گذشته، ارث فرزندان و والدین مطرح بود، در این آیه، ارث زن و شوهر و برادر و خواهر مادرى مطرح است. البتّه احکام ارث را باید به کمک روایات اجرا کرد، چون فروع و شاخه هاى زیادى دارد، که در آیات قرآن نیامده است.
🔹لفظ «کلاله» دوبار در قرآن آمده است؛ یکى در این آیه و دیگرى در آخرین آیه همین سوره. این کلمه در لغت به معناى احاطه است، فامیلى که انسان و فرزند انسان را احاطه کرده اند. «اَکلیل»، نیز تاجى است که سر را احاطه مى کند. کُلّ، عددى است که اعداد دیگر را احاطه کرده است.
🔹این کلمه در بحث ارث دو معنى دارد:
۱- برادران و خواهرانِ مادرى میّت، که در این آیه به کار رفته است.
۲- برادران و خواهرانِ پدر و مادرى یا پدرىِ میّت، که مراد آیه آخر است.
🔹گرچه پرداخت بدهى، بر انجام وصیّت مقدّم است، لکن چون در عمل، انجام وصیّت سخت تر است، خداوند در آیه، اوّل عمل به وصیّت را آورده، بعد پرداخت بدهى را.
🔹در حدیث آمده است: وصیّت به ثلث مال، زیاد است، سعى کنید وارثان شما بهره بیشترى از ارث ببرند، تا همه بى نیاز باشند و ضرر رسانى در وصیّت از گناهان کبیره است و عمل به وصیّتى که به ضرر وارث باشد الزامى نیست.
🔹اگر مردى چند همسر داشت، یک هشتم یا یک چهارم ارث، میان آنان به طور یکسان تقسیم مى شود.
🔹دیون و بدهى هاى متوفّى، هم شامل دیون الهى است، مثل حج، خمس، زکات و کفّاره، و هم شامل دیون مردمى است.
📝پیام ها
۱- پرداخت بدهى مردم، آن قدر مهم است که در این دو آیه، چهار بار مطرح شده است. «من بعد وصیة... اودین»
۲- داشتن فرزند - اگر چه از همسر دیگر - سهم هر یک از زن و شوهر را به نصف کاهش مى دهد، تا فرزندان نیز از متوفّى سهم ببرند، خواه فرزند دختر باشد یا پسر. «فان کان لهنّ ولد»
۳- در وصیّت براى خود، باید حال وارثان را مراعات کرد، تا به آنان زیان نرسد. «غیر مضارّ»
۴- اسلام، نه فقط ضرر رسانى در زندگى، بلکه زیان رساندن پس از مرگ را نیز مردود مى داند. «غیر مضارّ»
۵ - تقسیم الهى ارث، هم عالمانه است و هم اگر تخلّف کردید، خداوند در قهر خود حلیم است و شتابى ندارد. «وصیّةً مناللّه واللّه علیم حلیم»
در احادیث آمده است: در قیامت، تمام گناهان شهید بخشیده مى شود، مگر دَین و بدهى او.
💠 پیام صفحه ۷۹ قرآن
#قرآن📿
🌸|| @yazahraa_1397
- حجاب تو دراین گرماۍِ سوزان
گرمۍ لبخند شھدا را مۍآورد :)
شهدا چشم امید بھِ
پارچھ مشکۍ تو بستهـ اند
کھ خون بهاۍِ آنھاست . . !'
بپوشآن چادر کھ بخندد
بنتِ پیامبر فاطمھِۜ
بھ زیبایۍِ تو . .
نزدیکـ بیآخیلۍ نزدیک
زندگۍ در سرخـے ؛
رنگشان معنا میشود . . !'
❲ اینپآنلغزددراینآزمونکھ ؛
سرنوشتمَلتباانتخابِتوست ❳
شما کھ نه آقا ؛
مآ باید ظُهور کنیم ،
اخر گرفتارِ زنجیر گناهیم !'
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕به وقت خدا....😔😭🤔🤔🤔
🖤@yazahraa_1397
خدايا اگر ما بد كنيم، تو را
بنده های خوب بسيار است،
اما اگر تو ما را مدارا نكنی
ما را خدای ديگری نيست♥️
#روز_بخیر✨
🌸 || @yazahraa_1397
🌺
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۵ سوره نساء به حکم زنان زناکار اشاره دارد.
🍃امام صادق (ع) فرمود: مراد از راه دیگر که خداوند قرار مى دهد، حدود الهى و سنگسار و شلاق است.
♻️بعضى آیه را شامل مساحقه و همجنس گرایى زنان نیز گرفته و از مجمع البیان روایتى را از پیامبر (ص) نقل کرده اند که مؤیّد آن است.
♻️در روایتى مى خوانیم که مسئله حبس در خانه نسبت به زن زناکار، در جاهلیّت نیز بوده و اسلام در آغاز آن را پذیرفته است، ولى بعد از تقویت اسلام مسئله از حبس به اجراى حدّ تبدیل شده است.
📝پیام ها
۱- براى حفظ آبرو و شرف دیگران، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرّر کرده است، و حتّى اگر سه شاهد گواهى دهند، هر سه شلاّق مى خورند، ولى براى اثبات قتل، دو شاهد کافى است. «اربعة منکم»
۲- شاهد بر زنا، هم باید مرد باشد و هم مسلمان، تا در اثبات جرم، دقّت لازم صورت گیرد. «اربعة منکم»
۳- گواهى بر زنا واجب نیست. «فاِن شهدوا»
۴- در قضاوت به علم خود قناعت نکنیم، گواهى لازم است. «فان شهدوا فامسکوهنّ»
۵ - کیفر زن زناکار، حبس در «خانه» است، نه زندان هاى عمومى، که ممکن است فساد بیشتر بیاموزد. «فامسکوهنّ فى البیوت»
۶- حبس زن در خانه، براى آن است که افراد جامعه را فاسد نکند و از ازدواج محروم بماند و میدانى براى لذّت پیدا نکند. «فأمسکوهنّ»
۷- براى سالم سازى و پاکسازى جامعه، حبس مجرم لازم است. «فأمسکوهنّ»
۸ - حبس ابد، کیفر زنان شوهردارى بوده است که مرتکب زنا شده اند. «حتى یتوفّاهنّ الموت» البتّه این حکم موقّت بوده تا کیفر تازیانه و سنگسار کردن مطرح شود. «أو یجعل اللّه لهنّ سبیلا»
💠 پیام صفحه ۸۰ قرآن
#قرآن📿
🌸|| @yazahraa_1397