eitaa logo
چهارشنبه های زهرایی.آتش به اختیار
2.2هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
3هزار ویدیو
99 فایل
|گروه جهادے چهارشنبه های زهرایے✨| -هیئت شهیـ🥀ـده های انقلاب -موسسه راه بهشت اطـ💞ــهر قم المقدسه خادم ڪانال : 09105830377 @yazahraa1397
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 🔅 آیه ۱۲ سوره نساء به بحث ارث پرداخته است. 🔹در آیه گذشته، ارث فرزندان و والدین مطرح بود، در این آیه، ارث زن و شوهر و برادر و خواهر مادرى مطرح است. البتّه احکام ارث را باید به کمک روایات اجرا کرد، چون فروع و شاخه‏ هاى زیادى دارد، که در آیات قرآن نیامده است.  🔹لفظ «کلاله» دوبار در قرآن آمده است؛ یکى در این آیه و دیگرى در آخرین آیه‏ همین سوره. این کلمه در لغت به معناى احاطه است، فامیلى که انسان و فرزند انسان را احاطه کرده ‏اند. «اَکلیل»، نیز تاجى است که سر را احاطه مى‏ کند. کُلّ، عددى است که اعداد دیگر را احاطه کرده است.  🔹این کلمه در بحث ارث دو معنى دارد:  ۱- برادران و خواهرانِ مادرى میّت، که در این آیه به کار رفته است.  ۲- برادران و خواهرانِ پدر و مادرى یا پدرىِ میّت، که مراد آیه آخر است. 🔹گرچه پرداخت بدهى، بر انجام وصیّت مقدّم است، لکن چون در عمل، انجام وصیّت سخت‏ تر است، خداوند در آیه، اوّل عمل به وصیّت را آورده، بعد پرداخت بدهى را. 🔹در حدیث آمده است: وصیّت به ثلث مال، زیاد است، سعى کنید وارثان شما بهره‏ بیشترى از ارث ببرند، تا همه بى‏ نیاز باشند و ضرر رسانى در وصیّت از گناهان کبیره است و عمل به وصیّتى که به ضرر وارث باشد الزامى نیست. 🔹اگر مردى چند همسر داشت، یک هشتم یا یک چهارم ارث، میان آنان به طور یکسان تقسیم مى‏ شود.  🔹دیون و بدهى‏ هاى متوفّى، هم شامل دیون الهى است، مثل حج، خمس، زکات و کفّاره، و هم شامل دیون مردمى است. 📝پیام ها ۱- پرداخت بدهى مردم، آن قدر مهم است که در این دو آیه، چهار بار مطرح شده است. «من بعد وصیة... اودین» ۲- داشتن فرزند - اگر چه از همسر دیگر - سهم هر یک از زن و شوهر را به نصف کاهش مى ‏دهد، تا فرزندان نیز از متوفّى سهم ببرند، خواه فرزند دختر باشد یا پسر. «فان کان لهنّ ولد»   ۳- در وصیّت براى خود، باید حال وارثان را مراعات کرد، تا به آنان زیان نرسد. «غیر مضارّ»   ۴- اسلام، نه فقط ضرر رسانى در زندگى، بلکه زیان رساندن پس از مرگ را نیز مردود مى ‏داند. «غیر مضارّ»  ۵ - تقسیم الهى ارث، هم عالمانه است و هم اگر تخلّف کردید، خداوند در قهر خود حلیم است و شتابى ندارد. «وصیّةً من‏اللّه واللّه علیم حلیم»  در احادیث آمده است: در قیامت، تمام گناهان شهید بخشیده مى‏ شود، مگر دَین و بدهى او.  💠 پیام صفحه ۷۹ قرآن 📿 🌸|| @yazahraa_1397
حاج قاسم ؛ نواۍِ غیرت استـ وَطنین ناموس :)
- حجاب تو دراین گرماۍِ سوزان گرمۍ لبخند شھدا را مۍآورد :)
بھ خُدا بھِ نامت قسم ، اسم تو تعبیر امنیت بود !'
خلوت مآ بوۍِدلتنگۍ بھِ حاج قاسم میدهد.
شهدا چشم امید بھِ پارچھ مشکۍ تو بستهـ اند کھ خون بهاۍِ آنھاست . . !'
بپوشآن چادر کھ بخندد بنتِ پیامبر فاطمھِۜ بھ زیبایۍِ تو . .
نزدیکـ بیآخیلۍ نزدیک زندگۍ در سرخـے ؛ رنگشان معنا میشود . . !'
گلِ رز بهانھ ۍِ لبخند خورشید است :)
- حجاب‌محیاۍِ چشمُ‌وقلب‌است :)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرصھِ انتخابات [ فرد مردمۍ ] میخواھد .
❲ این‌پآنلغزددراین‌آزمون‌کھ ؛ سرنوشت‌مَلت‌باانتخابِ‌توست ❳
شما کھ نه آقا ؛ مآ باید ظُهور کنیم ، اخر گرفتارِ زنجیر گناهیم‌ !'
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدايا اگر ما بد كنيم، تو را بنده های خوب بسيار است، اما اگر تو ما را مدارا نكنی ما را خدای ديگری نيست♥️ ✨ 🌸 || @yazahraa_1397
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 🔅 آیه ۱۵ سوره نساء به حکم زنان زناکار اشاره دارد. 🍃امام صادق‏ (ع) فرمود: مراد از راه دیگر که خداوند قرار مى‏ دهد، حدود الهى و سنگسار و شلاق است. ♻️بعضى آیه را شامل مساحقه و همجنس‏ گرایى زنان نیز گرفته و از مجمع‏ البیان روایتى را از پیامبر (ص) نقل کرده ‏اند که مؤیّد آن است. ♻️در روایتى مى‏ خوانیم که مسئله‏ حبس در خانه نسبت به زن زناکار، در جاهلیّت نیز بوده و اسلام در آغاز آن را پذیرفته است، ولى بعد از تقویت اسلام مسئله از حبس به اجراى حدّ تبدیل شده است. 📝پیام ها ۱- براى حفظ آبرو و شرف دیگران، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرّر کرده است، و حتّى اگر سه شاهد گواهى دهند، هر سه شلاّق مى‏ خورند، ولى براى اثبات قتل، دو شاهد کافى است. «اربعة منکم»  ۲- شاهد بر زنا، هم باید مرد باشد و هم مسلمان، تا در اثبات جرم، دقّت لازم صورت گیرد. «اربعة منکم»  ۳- گواهى بر زنا واجب نیست. «فاِن شهدوا»  ۴- در قضاوت به علم خود قناعت نکنیم، گواهى لازم است. «فان شهدوا فامسکوهنّ»  ۵ - کیفر زن زناکار، حبس در «خانه» است، نه زندان‏ هاى عمومى، که ممکن است فساد بیشتر بیاموزد. «فامسکوهنّ فى البیوت»  ۶- حبس زن در خانه، براى آن است که افراد جامعه را فاسد نکند و از ازدواج محروم بماند و میدانى براى لذّت پیدا نکند. «فأمسکوهنّ»  ۷- براى سالم سازى و پاکسازى جامعه، حبس مجرم لازم است. «فأمسکوهنّ»  ۸ - حبس ابد، کیفر زنان شوهردارى بوده است که مرتکب زنا شده ‏اند. «حتى یتوفّاهنّ الموت» البتّه این حکم موقّت بوده تا کیفر تازیانه و سنگسار کردن مطرح شود. «أو یجعل اللّه لهنّ سبیلا»  💠 پیام صفحه ۸۰ قرآن 📿 🌸|| @yazahraa_1397