📖 اختلاف قرائت
🔹در تلفظ «یاسین»
▪️عبارت «یا» هم به اماله قرائت شده است و هم به تفخیم؛
▫️همچنین در مورد «نون» در قرائات مشهور همگی آن را به سکون ختم کردهاند؛
البته در همان قرائات مشهور،
برخی آن را در «و» آیه بعد ادغام کردهاند؛
برخی آن را به صورت اخفاء؛ و
برخی به صورت اظهار ادا کردهاند.
▫️اما در قرائات غیرمشهور، حرف نون به صورت مفتوح (یاسینَ) و مکسور (یاسینِ) و مرفوع (یاسینُ) نیز قرائت شده است.
📚مجمع البيان، ج8، ص648 ؛ البحر المحيط، ج9، ص48
@yekaye
☀️ 1) از امام صادق ع روایت شده است:
«یس» اسم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است؛ و دلیل بر این مطلب این است که در ادامهاش میفرماید «همانا تو قطعا از پیامبران هستی»
📚تفسير القمي، ج2، ص211
قَالَ الصَّادِقُ ع يس اسْمُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِ قَوْلُهُ: إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ.
☀️2) سفیان ثوری درباره معنای تکتک حروف مقطعه که در قرآن آمده است از امام صادق ع سوال می کند. حضرت یکی یکی آنها را توضیح میدهند تا بدینجا میرسند که:
و اما «یس» اسمی از اسامی پیامبر ص است و معنایش این است که «یا سامعِ وحی» (ای شنونده وحی) «سوگند به قرآن حکیم؛ که همانا تو از پیامبرانی، بر صراطی مستقیم.» (یس/1-4)
📚معاني الأخبار، ص22
أَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ الزَّنْجَانِيُّ فِيمَا كَتَبَ إِلَيَّ عَلَى يَدَيْ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ الْبَغْدَادِيِّ الْوَرَّاقِ قَالَ حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ الْمُثَنَّى الْعَنْبَرِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَسْمَاءَ قَالَ حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السَّعِيدِ الثَّوْرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا مَعْنَى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الم وَ المص وَ الر وَ المر وَ كهيعص وَ طه وَ طس وَ طسم وَ يس وَ ص وَ حم وَ حم عسق وَ ق وَ ن قَالَ ع
... وَ أَمَّا «يس» فَاسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ النَّبِيِّ ص وَ مَعْنَاهُ يَا أَيُّهَا السَّامِعُ لِلْوَحْيِ «وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ. عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ».
@yekaye
☀️3) از امیرالمومنین ع روایت شده است که:
همانا رسول الله ص اسمش «یاسین» است؛ و ما همان کسانی هستیم که خداوند فرمود «سلام بر آلِ یاسین» (صافات/130)
📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص946
مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ نَصْرِ بْنِ مُزَاحِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبَانِ بْنِ أَبِي عَيَّاشٍ عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ الْهِلَالِيِّ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اسْمُهُ «يَاسِينُ»، وَ نَحْنُ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ: «سَلَامٌ عَلَى آلِ يَاسِين»
✳️ توجه
📖1. قرائت آیه 130 سوره صافات به صورتِ «سَلامٌ عَلى إِلْياسين» بر اساس روایت حفص از عاصم است که امروزه در کشورهای ما رایج شده است؛
وگرنه بر اساس قرائت ورش از نافع (قرائت اهل مدینه) که هماکنون در بلاد غرب آفریقا رایج است
(و نیز قرائت ابنعامر (اهل شام) و قرائت رویس از یعقوب (از قراء عشره) و قرائت زید بن علی (از قرائات غیرمشهور) 📚مجمع البيان، ج8، ص712؛ البحر المحيط، ج9، ص122)
به همین صورت «سَلَامٌ عَلَى آلِ يَاسِين» قرائت شده است؛
و
در زیارت آل یاسین هم که از ناحیه امام زمان ع وارد شده شروعش این است که:
▫️ بگویید همان گونه که خداوند فرمود «سَلَامٌ عَلَى آلِ يَاسِين»
📚 (الإحتجاج (للطبرسي)، ج2، ص493)
▪️ قبلا به تفصیل بیان شد که تمامی این قرائتهای متواتر، از شخص پیامبر اکرم ص روایت شده است و همگی از جانب خداوند است.
🔖جلسه 685 http://yekaye.ir/al-kahf-18-102/ و برخی جلسات دیگر
💠2. این مطلب که «یس» اسم پیامبر اکرم ص است؛ و به تبع آن، مراد از «آل یاسین»، آل محمد است،
🔺نهتنها در کثیری از روایات شیعه و توسط اهل بیت ع بیان شده است،
مثلا:
📚تفسير فرات الكوفي، ص356 ؛ الأمالي( للصدوق)، ص472 و ص530 ؛ مجمع البيان، ج8، ص646 ؛ الخصال، ج2، ص426 ؛ بصائر الدرجات، ج1، ص512 ؛ روضة الواعظين، ج2، ص268 ؛ الكافي، ج6، ص20 ؛ الإحتجاج (للطبرسي)، ج1، ص253
🔺 و در بسیاری از ادعیه نیز مستقیما پیامبر ص و اهل بیت ایشان را با همین تعبیر «یس» و «آل یاسین» مورد خطاب قرار میدهیم؛ مثلا:
📚الدعوات (للراوندي)، ص54 ؛ المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص209 و المزار (للشهيد الاول)، ص94
که معروفترینشان عبارت «يَا ابْنَ يس وَ الذَّارِيات» دعای ندبه است
📚إقبال الأعمال، ج1، ص298،
🔺 بلکه توسط بسیاری از صحابه دیگر هماند ابنعباس، ابنجبیر و ابومالک و ... نیز روایت شده است
مثلا نگاه کنید به:
📚الأمالي (للصدوق)، ص472 ؛ شواهد التنزيل، ج2، ص169 ؛ البحر المحيط، ج9، ص48
@yekaye
یک آیه در روز
748) 🌺 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ؛ يس 🌺 💐ترجمه به نام خداوند رحمتگستر و همواره رحیم؛ یاس
.
1⃣ «یس»
در ابتدای سوره قلم، درباره اینکه مراد از حروف مقطعه به طور کلی چیست، 16 دیدگاه مطرح شد:
🔖جلسه 467 http://yekaye.ir/al-qalam-68-1/
✳️درباره «یس» این دیدگاهها نیز مطرح شده است:
🍃الف. اسمی از اسامی پیامبر اکرم ص است؛ بویژه که در ادامه تعبیر «همانا تو از پیامبرانی» آمده است
🔖حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/942
آنگاه درباره اینکه دقیقا چگونه این تعبیر بر پیامبر دلالت دارد،
🔷ظاهر برخی از احادیث این است که کل عبارت «یاسین» اسم پیامبر ص است (بویژه روایاتی که آل محمد ص را همان آل یاسین معرفی میکنند
🔖مثلا حدیث3 https://eitaa.com/yekaye/943
و
🔷 ظاهر برخی از احادیث این است که «ی» در ابتدای آن «یا»ی خطاب است (در فارسی: ای فلانی)؛ و «سین» نام پیامبر ص باشد؛
🔹آنگاه محتمل است که خود «سین» نامی از نامهای پیامبر باشد، و «یا سین» یعنی «یا محمد»
📚(سعید بن جبیر و محمد بن حنفیه، به نقل مجمعالبیان، ج8، ص650)،
🔹 برخی از احادیث هم ظهور در این دارند که این «سین» ابتدای کلمهای است که آن کلمه اسم یا وصفی از اوصاف پیامبر است، مثلا: «سامع وحی» (حدیث2) ویا «سید الاولین و الآخرین»
📚(مجمعالبیان، ج8، ص650)،
که از این جهت شبیه بسیاری از حروف مقطعه دیگر میشوند که این حروف را ابتدای کلماتی خاص قلمداد کردهاند. (دیدگاه سوم از 16 دیدگاه مذکور)
🍃ب. معنایش «یا انسان» است که به لهجه قبیله طِیّ ویا به زبان حبشی بیان شده است
📚(ابنعباس، به نقل مجمعالبیان، ج8، ص650؛ البحر المحيط، ج9، ص4 )
و از ابنعباس همچنین نقل شده است که این عبارت به زبان سریانی است یعنی: یا انسان یا محمد
📚(شواهد التنزيل، ج2، ص9)
🍃ج. معنایش «یا رجل» (ای مرد) است
📚(حسن بصری و ابوالعالیه، به نقل مجمعالبیان، ج8، ص650).
🍃 د. ...
@yekaye
749) 🌺 وَ الْقُرْآنِ الْحَكيمِ 🌺
💐ترجمه
سوگند به قرآن حکیم؛
سوره یس (36) آیه2
1397/2/28
2 رمضان 1439
@yekaye
🔹الْحَكيمِ
قبلا بیان شد که
▪️ماده «حکم» در اصل دلالت دارد بر «منع» کردن؛ وبرخی توضیح دادهاند که نه هر گونه منعی، بلکه ممانعتی که نوعی هدف اصلاح و کنترل را تعقیب میکند:
▫️«حُکم» منع از ظلم است؛
▫️«حکمت» منع از جهالت است؛
▫️به «افسار چهارپایان» که برای کنترل آنان به کار میآید «حَکَمَة» میگویند؛
▫️«حُکم» کردن هم آن است که معین شود که چیزی چنین است و چنان نیست؛
▫️«حاکم» کسی است که بین مردم حکم میکند؛
▫️«حَکَم» هم کسی است که در حکم کردن متخصص باشد؛
▫️«حکمت» هم به معنای این است که بر اساس علم، حکم شود و وقتی در مورد خدا که به کار میرود به معنای علم خداوند به اشیاء و ایجاد آنها در کمال احکام است؛
▫️«مُحکم» هم یعنی چیزی که شک و شبهه و خللی در آن راه نداشته باشد؛
▫️در معنای «حکیم» همچنین گفتهاند که به معنای کسی است که کار خود را محکم و بیخلل انجام میدهد.
🔖جلسه 222 http://yekaye.ir/al-baqare-2-32/
@yekaye