eitaa logo
بیان یکتا
41 دنبال‌کننده
5 عکس
3 ویدیو
3 فایل
ارتباط با مدیر کانال از طریق @mkarin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم به نام خداوند متعال و با توسل جستن محضر اهل بیت عصمت و طهارت در آستانه ششمین سالگرد رحلت عالم ربانی، زاهد نستوه، فقیه بصیر و حکیم ولایی مرحوم آیت الله یکتایی (ره) بر آن شدیم تا در حد امکان و توان خود به نشر آثار بر جای مانده از ایشان بپردازیم؛ باشد که مقبول درگاه حق بیفتد. هرچند از این عالم عامل و مردمی آثار قلمی چندانی بر جای نمانده است اما خطبه های نمازجمعه و برخی سخنرانی های تفسیری و اخلاقی از ایشان گنجینه کوچک اما ارزشمندی را فراهم آورده است که انتشار آن تلاشی است برای زنده نگاه داشتن یادشان. از این رو از خاندان، شاگردان و دوستداران ایشان خواهشمندیم ما را در این تلاش یاری نموده و از راهنمایی های خود دریغ نورزند. با وجود این تلاش فراموش نمی کنیم که یکتایی عزیز، رهرو و راهبر مکتب کبیر (ره)‌، نه خود و نه خدمات ماندگارش هیچگاه از یاد مردم عزیز شهر خلخال و خطه آذربایجان نخواهد رفت. 🆔 خطبه های بیداربخش (آیت الله یکتایی ره)
يَا كُمَيْلُ هَلَكَ خُزَّانُ اَلْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ اَلْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ اَلدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي اَلْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ (نهج البلاغه حکمت 147) اى كميل بن زياد، در حالى كه زنده‌اند مرده‌اند، و تا جايى كه روزگار باقى است باقى‌اند، شخصشان با از دنيا رفتن گم شده، و شخصيّتشان در دلها موجود است 🔰جهت دسترسی به آثار و بیانات روشنگرانه آیت الله یکتایی ره از این جا اقدام کنید.
إِذَا مَاتَ اَلْعَالِمُ ثُلِمَ فِي اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ سحرگاه بیستم ذی الحجه ۱۴۳۷ مصادف با اول مهرماه ۱۳۹۵ شمسی، فرشتگان روح بزرگ مردی را دریافت کردند که سال ها در عرصه های جهاد اصغر و اکبر و کبیر به مجاهدتی عالمانه پرداخت.
💠 آیت الله حاج شیخ هبه الله یکتایی در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در دهستان کرین از توابع بخش امامرود شهرستان خلخال دیده به جهان گشود. 💠 پدر ایشان،حاج شیخ عبدالخالق از علمای آن دیار به امر ارشاد دینی، قضاوت و مجاهده با خوانین ظالم آنجا مشغول بود‌. ایشان بعد از اشتغال به حرفه نجاری به ناگاه مسیر علم آموزی را انتخاب کرده و از محضر فقهایی چون آخوند ملا قربانعلی زنجانی (از رهبران مشروطه) بهره برد. مبارزه ایشان با خوانین ظلم منطقه تا بدانجا پیش رفت که مدتی به روستای گیلوان تبعید گشتند. ایشان سرانجام در سال ۱۳۷۲ قمری (۱۳۳۲ شمسی) رحلت فرمودند. 💠 فقیه بصیر، آیت الله یکتایی (ره)تحصیل علوم دینی را نزد پدر بزرگوار خویش آغاز و سپس در دوران خفقان رضاخانی، با انتخابی شجاعانه آن را در حوزه علمیه زنجان به مدت ۲ سال ادامه دادند. ایشان در ابتدای دهه ۲۰ شمسی به حوزه قم عزیمت کرده و دروس فقه، اصول فقه، فلسفه اسلامی و تفسیر را محضر علمای اعلام از جمله حضرات آیات حجت کوه کمره ای(ره)، بروجردی(ره)، مرعشی نجفی(ره)، گلپایگانی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی (ره) به سرانجام رساندند. 💠 این عالم سختکوش در کنار تحصیل تدریس علوم اسلامی را آغاز و در زمره نخبگان حوزوی به حساب آمدند؛ به گونه ای که رقابت های علمی ایشان، مرحوم آیت الله مشکینی و برخی بزرگان دیگر مورد توجه فضلای حوزوی قرار داشت. به تصریح برخی مراجع تقلید، ایشان در میان گزینه های مطرح برای مرجعیت آینده حوزه قم قرار داشتند. با وجود این، فرمان توسط امام خمینی (ره) و درخواست های مردمی شهر خلخال، آینده ای دیگر برایشان رقم زد.
با توجه به ایام رحلت آیت الله یکتایی (ره)، پس از معرفی شخصیت ایشان ان‌شاءالله به تدریج آثار ایشان بارگزاری خواهد شد.
هدایت شده از نسیم صادق
▪️مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت الله یکتایی(ره) ▪️مصادف با رحلت جانگداز پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) ▪️سخنران: حضرت آیت الله دکتر سید حسن عاملی ▪️مکان: حوزه علمیه جعفریه خلخال ▪️روز شنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰
هدایت شده از نسیم صادق
✅ مشارکت گسترده و پر شور مردم انقلابی و متدین و ولایت مدار شهرستان خلخال در مراسم سالگرد ارتحال عالم مجاهد حضرت آیت الله یکتایی(ره). 🔸۱۴۰۱/۷/۲
هدایت شده از نسیم صادق
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم سالگرد ارتحال عالم مجاهد حضرت آیت الله یکتایی(ره). 🔸۱۴۰۱/۷/۲ 🔰 @howzeh_khalkhal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امام حسین ع شهید شد برای ...... 🔸🔸قطعه ای به یاد ماندنی از خطبه های نمازجمعه؛ دوازده محرم سال ۱۳۶۴ 🆔 بیان یکتا
اخلاق اسلامی.mp3
812.4K
🎙اخلاق اسلامی 🔸انواع تقوا 🔸رابطه جسم و روح 🔸عمل صالح، سالم و عادلانه 🔸چیستی علم اخلاق اسلامی 📅۲۲ تیرماه ۱۳۶۳ (زبان آذری) 🆔 بیان یکتا
🔻انواع تقوا ... به معنی اطاعت پروردگار در دستورات مثبت و منفی است که مایه تمامی سعادت دنیا و آخرت است؛ ما دو نوع تقوا داریم که یکی از آنها برای دیگری وسیله و پایه محسوب می شود. 1️⃣ تقوای زبان، تقوای چشم، تقوای گوش و به طور کلی تقوای اعضا و جوارح که تقوای محسوس و ملموس است. [این نوع تقوا] رابطه مستقیم با تقوای قلب و تقوای روح دارد. به تعبیر دیگر عملی که از زبان صادر می شود و با دست و پا انجام می شود، با چشم انجام می شود، این اعمال اگر صالح باشند گفته می شود آن فرد متقی است و اگر ناصالح باشد می گویند آن فرد بی تقوا و فاسق است. 2️⃣ تقوای قلب و روح صالح بودن عمل و سالم بودن این عمل، عدالت و تقوایی که باید در چشم انسان، در زبان و گوش و سایر اعضا باشد، در کسب و کار باشد، سلامتی عمل، شایستگی عمل، عمل صالح و سالم، همگی بستگی به سلامت روح دارد. اگر روح سالم باشد، با تقوا باشد، قلب دارای تقوا باشد و روح عادل باشد، چشم و گوش و دست و پا و دیگر جوارح نیز سلامت می یابند. زیرا فرمانده کل قوای بدن روح است، قلب است، روان است. میان روح و جسم، اعضا و روان با هم رابطه مستقیم وجود دارد. اگر دیدید که کسی چشمش، دستش، کسب و کارش و زبانش ناپاک است یقین می کنید که او روحش ناپاک است، مریض است و دچار به انواع مرض های روحی و اخلاقی است. با تعبیر دیگر تقوا و سلامت و عدالت در اعضا تابع تقوا و سلامت و عدالت در روح و روان است. 🆔 بیان یکتا
🔻اخلاق اسلامی 🔶 علم اخلاق که یکی از علوم بسیار ارزشمند اسلامی است. [متأسفانه] مجالی برای شما و ما پیش نیامده است که درباره علم اخلاق به صورت مشروح و مفصل مطالبی مطرح شود. علم اخلاق علمی است که روح و روان انسان را سالم می سازد و قلبش را از امراض پاک می سازد. عدالت و تقوا و سلامتی روان آدمیزاد را تحقق می بخشد که در اثر سلامتی روح، سلامتی اخلاق و عدالت در روح، عمل نیز سالم شده و توأم با عدالت می گردد و در انسان شکل می گیرد. 🔶 اگر توفیق باشد که جلسه ای تشکیل دهید یا از طرف بنده توفیق باشد که چنین جلسه ای را تشکیل دهم، مفصل عرض خواهم کرد اما امروز به صورت خلاصه درباره اخلاق عرض می کنم که: روال و روشی که در علم اخلاق برای سالم سازی انسان و ساختن انسان و انسان سازی وجود دارد این است که اخلاق در اسلام بر دو دسته است: 1️⃣ اخلاق صحیح و شایسته 2️⃣و دیگری اخلاق ناصحیح و ناشایست و زشت. [در علم اخلاق اسلامی] از این دو دسته اخلاق بحث می شود؛ فایده ها و نتیجه های اخلاق صحیح گفته می شود که مثلا نتیجه دنیوی و اخروی خلق سخاوت چیست؟ اگر در انسان حلم و بردباری باشد چه نتایجی در دنیا و آخرت دارد؟ چه نتیجه هایی در ادب و چه نتیجه هایی در تواضع است. به همین ترتیب صفت های انسانی و اسلامی دیگر. در مقابل از فسادهای ناشی از اخلاق های بد بحث می شود. مشروحا بحث می شود که غضب افراطی که از اخلاق زشت آدمیزاد است چه خسارت هایی در دنیا و چه گرفتاری هایی در آخرت برای او پیش می آورد؟ بددهنی، فحاشی، بی تربیتی و بی ادبی، بدگمانی، صفت های زشت و مرض های روحی چه خسارتی در دنیا و آخرت برای او دارند؟ عادت کردن به غیبت و بهتان و بدبینی و بدگویی چه فسادهای شخصی و اجتماعی به دنبال دارد؟ برای شخص چه ضرری دارد و برای جامعه چه زیانی دارد و در آخرت چه گرفتاری هایی را پیش می آورد؟ 🔸از تک تک خُلقیات صحیح و ناصحیح در علم اخلاق صحبت می شود؛ البته در قرآن کریم در مورد تک تک اخلاق صحیح و ناشایست آیاتی آمده است و در فرمایشات امامان معصوم مشروحا صحبت هایی است که البته توفیق نشده است در مورد مبحث اخلاق یک درسی، بحثی، جلسه ای و صحبتی بشود. شایسته است افراد متعهد و جوان هایی که می خواهند خودسازی کنند، غیر از درس تفسیر و درس های دینی جلسه مخصوصی برای آن در نظر بگیرند. کسانی که برای کلاس های تابستانی برنامه می ریزند در این مورد نیز برنامه ریزی داشته باشند و از اساتید دعوت کنند بهتر است. 🔹خلاصه آن که انسان تقوا، عدالت و عمل صالحش بستگی به این دارد که در روح و روان و قلبش مرض های اخلاقی نباشد که اگر فرد ناسالم باشد و دچار مرض های روحی باشد و اخلاق بد در روح و روانش ریشه بدواند، خواه ناخواه عمل هم خراب شده و بی تقوا خواهد شد. این یک جمله در رابطه با . 🆔 بیان یکتا
مقام امام جعفر صادق ع و نصایح ده گانه ایشان در باب اخلاق اسلامی.wav
1.95M
🎙امام صادق (ع) و اخلاق اسلامی 🔸مقام امام جعفر صادق ع 🔸اشاره به معنای شیعه در روایات شیعه و سنی 🔸نصایح دهگانه امام صادق ع در باب اخلاق اسلامی 📅۲۲ تیرماه ۱۳۶۳ (زبان آذری) 🆔 بیان یکتا
🔰امام صادق ع و اخلاق اسلامی 📜... قَالَ حَدَّثَنِي أَبَانٌ اَلْأَحْمَرُ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ جَاءَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ عَلِّمْنِي مَوْعِظَةً فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .... (الأمالی (للصدوق) , جلد۱ , صفحه۷ ) 🔹ماه شوال بیشتر به وجود مبارک امام ششم حضرت امام جعفر صادق صلوات الله و سلامه علیه انتساب دارد. [ایشان] بزرگ ترین و بالاترین زحمت ها را برای نشر اسلام و انتشار مکتب اسلامی در میان خلق (مردم) متحمل شد؛ جلساتی را تشکیل داد و فرصتی برای حضرت ایجاد شد. در عین حال که با فاسدان و ظالمان و جباران مشغول به مبارزه بود به صورت فزاینده اسلام را منتشر کرد؛ با این که امام اسلامی بود یعنی همان دین پیغمبر و همان قرآن مجید را توضیح می داد اما به قدری در این زمینه بر گردن مسلمانان حق دارد که ایشان رئیس مذهب شیعه اثنی عشری محسوب می شود. 🔸البته کلمه شیعه را گفتیم گمان نکنید که این کلمه منحصر به طایفه خاصی است؛ بلکه برادران اهل سنت در کتاب های معتبر خود نقل کرده اند که در زمان پیامبر و در زبان پیامبر موجود بود. در اخباری که از پیامبر به دست ما رسیده است و در کتاب های اهل سنت ثبت شده است، پیغمیر به علی بن ابی طالب فرمود که «انت و شیعتک هم الفائزون»؛ یا علی تو و شیعیانت نجات یافته و رستگارید. کلمه شیعه مکرر در زبان پیامبر جاری بود و لقبی است که خود پیغمبر اسلام به پیروان علی ع بخشید؛ در همان حدیث هایی که هم شیعه و هم اهل سنت نقل کرده است. 🔹این ماه (شوال) منتسب است به آن وجود مبارک که شهادت امام جعفر صادق به وسیله مسمومیت پیش آمد در این ماه شده است. البته برخی آن را در ماه رجب نقل کرده اند و از نظر روز وفات هم اختلاف است اما مشهور آن است که در روز 25 ماه شوال شهادت امام جعفر صادق ع اتفاق اتفادهاست. 🔸[به همین مناسبت] یک حدیثی از حضرت یادداشت کردم که برایتان بخوانم که در این یک حدیث ده فقره از اخلاق اسلامی در خطاب به یک نفر بیان شده است. تنها در این یک حدیث ده گونه از اخلاق اسلامی را ذکر کرده اند. البته مجال برای توضیح مشروح این ده فقره وجود ندارد ولی به طور خلاصه آن گونه که حضرت فرموده است را بیان می دارم. شخصی محضر امام جعفر صادق علیه السلام مشرف شد و تقاضای موعظه کرد؛ تقاضای نصیحت کرد. حضرت در نصیحت خود 10 مسئله را بیان کردند ... 🆔 بیان یکتا
1. اهتمام در روزی.wav
5.69M
🎙نصیحت اول: اهتمام برای رزق و روزی امام صادق ع و اخلاق اسلامی 2 1 📜 إنْ كَانَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُكَ لِمَاذَا؟ 📅۲۲ تیرماه ۱۳۶۳ (زبان آذری) 🆔 بیان یکتا https://eitaa.com/yektaei
🎙🔰نصیحت اول: اهتمام برای رزق و روزی (1) 🔸شخصی محضر امام جعفر صادق علیه السلام مشرف شد و تقاضای موعظه کرد؛ تقاضای نصیحت کرد. حضرت در نصیحت خود 10 مسئله را بیان کردند. ایشان در اولین نصیحت خود فرمودند: اگر خداوند متعال متکفل روزی است، مسلمان به آن باور پیدا کرده است و در قرآن مجید به آن وعده داده شده است، خداوند متعال به واسطه مختصر وسیله ای که فرد مسلمان باید برای روزی خود تلاش کند، روزی رسان است و آن مقداری که مصحلت بداند به او می رساند. نه آن که فرد خیال کند کند اگر انسان زیاد تلاش کند روزی بیشتری به او می رسد. 🔹نه خیر؛ افرادی هستند که زرنگی زیادی ندارند و اتفاقا تلاش زیادی هم ندارند اما روزی او زیاد است؛ اشخاصی هستند که تلاش زیادی دارند اما روزی‌شان کم است؛ افرادی هستند که پول زیادی به دستش می رسد اما گرفتاری هایش به اندازه ای است که می گوید ای کاش چنین درآمدی نداشتم تا این گرفتاری ها و بدبختی ها برایم پیش نمی آمد. 🔸روزی تنها پول نیست که اگر پول در دست داشت بگوید کار تمام شد. صحت بدن، اولاد صالح، عیال صالح، همسایه صالح همگی جزو زندگانی انسان هستند و جزو روزی های او هستند. سلامتی بدن، سلامتی روح، اخلاق انسانی. 🔹حضرت فرمودند اگر تو معتقد شده ای که خداوند متعال کفیل روزی شده است، ضامن روزی است و با عدالت تقسیم می کند. 1 🆔 بیان یکتا https://eitaa.com/yektaei
🎙🔰نصیحت اول: اهتمام برای رزق و روزی (2) ⚖️ عدالت در روزی رسانی 🔸حضرت فرمودند اگر تو معتقد شده ای که خداوند متعال کفیل روزی شده است، ضامن روزی است و با تقسیم می کند. البته مکرر در مورد عدالت عرض کرده ام؛ عدالت در روزی به این معنا نیست که خداوند به همه به یک اندازه روزی داده باشد؛ اگر به همه به یک میزان روزی دهد این ظلم است و عدالت نیست. 🔹مثل این که اگر یک دکتر در یک بیمارستان برای بیمارانش غذای واحد در نظر بگیرد جنایتکار است و بیمارانش را به کام مرگ کشانده است. باید به برخی سوپ بدهد، به برخی آش بدهد، برخی را با سرم تغذیه کند، به برخی چلوکباب بدهد و حتی به بعضی از آنها هیچ چیز ندهد! عدالت اقتضا می کند که متفاوت باشد. اگر پدر و مادر بخواهند به همه فرزندانشان یک گونه غذا بدهند ظلم کرده‌اند. بچه ای است که سرماخورده است که نباید به او ترشی و سرخ کردنی داد، یکی چشمش درد می کند، یکی ممکن است دندانش درد کند و یکی ممکن است پایش درد کند. برای هر کدام باید متناسب با او غذا در نظر گرفت و داد. 🔸عدالت پروردگار این است که مطابق مصلحت روزی دهد. این دعایی که در تعقیبات نماز ظهر خوانده می شود و قبلا هم یک مرتبه عرض کردم که آن را فراموش نکنید. این دعا بهترین دعا است و در هنگام خواندن به مضمون آن توجه کنید: پروردگارا دعاهای و حاجت هایی که از تو می خواهم، اگر حاجتی باشد که رضایت تو در آن است و همچنین مصلحت من در آن، آن را برایم برآورده کن؛ و لا حاجةً هِیَ لَکَ رضاً و لِیَ فیها صلاحٌ الّا قَضَیتها. پروردگارا مبادا هر آن چیزی که من بخواهم به من بدهی؛ شاید من متوجه نباشم. شاید این پولی که من آن را می خواهم به دست برسد مرا بدبخت کند. من از تو اولاد می خواهم اما چه بسا این اولاد، اولادی باشد که هم من و هم خودش را بدبخت کند؛ پس چنین اولادی را روزی من نکن. 🔹یادم افتاد که امام صادق ع در بیماری که بر اثر زهری که در بدن ایشان اثر کرده بود پیش آمده بود، جسم شریفشان بسیار لاغر شده بود. راوی می گوید بدن به قدری نحیف شده بود که در ملاقات ایشان تنها چیزی که از آن جسم می دیدم سر [مبارک] ایشان بود. من با دیدن این وضعیت ناراحت شدم و گریه کردم. حضرت فرمودند برای چه می گریی؟ گفتم به خاطر وضعیت جسمانی شما. فرمودند اصلا ناراحت نشو. کسی که به خدا ایمان دارد و به مقدرات او تسلیم است، چه در دنیا فقر و مریضی و گرفتاری داشته باشد ناراحت نمی شود؛ چه حکومت غرب و شرق را به او بدهند برای حالش فرقی نمی کند. مسلمان باید تسلیم مقدرات الهی باشد؛ نه آن که اگر چیزی در دستش باشد خوشحال و اگر نداشته باشد ناراحت شود. 1 🆔 بیان یکتا https://eitaa.com/yektaei
🎙🔰 اهتمام برای روزی (۳) 🧮 روزی و تکلیف مداری 🔸به هر حال امام صادق ع می فرمایند اگر اعتقاد داری که متکفل روزی خداست، به روزی خیلی اهمیت نده؛ فاهتمامک لماذا؟ 🔹بله؛ یا کاسب هستی یا کشاورز و یا کارگر هستی؛ به یک میزان و مقداری تلاش کن که مغازه ای تهیه کنی یا وسیله ای برای کارگری و کشاورزی و [مثل آن] تهیه کنی که خدا خودش گفته است با این وسیله به دنبال روزی برو؛ اما نه آن که خود را به کشتن بدهی! 🔸هر روز 8 ساعت مغازه ات باز باشد یا 12 ساعت؛ اگر خدا مصلحت بداند در همان 8 ساعت به اندازه 12 ساعت برایت مشتری می رساند. بعضی از افراد را می بینید که حتی در ایام الله هم که تعطیل است مغازه اش را نمی بندد؛ یا آن که در داخل می نشیند و کرکره را می بندد که خلق الله نبینند و بعد مغازه را باز کند! این بدبختی است که هم آبرویش را می برد و هم این حضورش در روزیش اثری نمی گذارد بلکه بعضی از اوقات خدا خوشش نمی آید و آن چیزی را که قرار بود برسد را هم از او می برد! 🔹چه بسا اگر به خاطر خدا مغازه را می بست و دنبال کار خیر می رفت، خدا در وقت دیگر جبران می کرد و می گفت این بنده ضعیف من در راه خدا مغازه اش را بست؛ بگذار من هم در فرصتی دیگر برایش مشتری بفرستم. 🔸اما اگر زرنگی کند و بگوید من خدا را نمی شناسم بلکه باید خودم روزی را کسب کنم، مغازه را نبندد و دنبال کار خیر نرود، گاهی ممکن است که کار برعکس شده و العیاذ بالله غضب خدا شامل او شده و روزیش به او نرسد. 🔹همان خدایی که می تواند مشتری برساند می تواند مشتری را هم برگرداند. قلب مشتری دست خداست و اساسا قلب ها دست خداست. بعضی از افراد را دیده اید که چند ساعت در مغازه می نشینند و این طرف و آن طرف را نگاه می کنند اما دریغ از یک مشتری! مردم رفتند، نمازشان را خواندند و آمدند اما او همچنان نشسته است و هیچ چیزی هم به دستش نرسید! 1 🆔 بیان یکتا https://eitaa.com/yektaei
🎙🔰 اهتمام در روزی (۴) 📛 کسب روزی از راه حرام 🔸می فرماید اگر خدا روزی را کفیل شده است پس تو چرا این قدر خود را به این در و آن در می زنی؟چرا برای روزی درآوردن گناه می کنی؟ مگر خدا نمی تواند بدون گناه روزی را به دست برساند؟ 🔹یک وقت در زمان شاه در حالی که مسجد می رفتم یک کسی آمد و کمی این طرف و آن طرف را نگاه کرد و وقتی دید که خلوت است گفت از تو خواهش می کنم به این طلبه ها بسپاری که روزی من را نَبُرند! گفتم مگر طلبه ها روزی قطع کن هستند؟ گفت بله طلبه های شما روزی من را قطع می کنند. گفتم چطور؟ گفت شغل من نوازندگی است و طلبه های شما در منبرها می گویند که نوازندگی و مطربی حرام است؛ در عروسی ها نوازنده نیاورید که خیر نمی بینید و ... . گفتم تو هنوز به خدا ایمان نیاورده ای؟ این همه جمعیت فقط با نوازندگی نان می خورند؟ این همه آدم هستند که با حلال کاسبی می کنند و هزاران گونه کار حلال برای کاسبی وجود دارد؛ مگر خدا قدرت ندارد که از حلال به تو روزی برساند؟ پس چرا به دنبال حرام می دوی؟ 🔸این کلمه اخطار است به کسانی که می خواهند از حرام روزی بخورند. گاهی خدای ناکرده خدا غضب می کند و یا روزی نمی دهد یا اگر بدهد با مشقت از دستت خارج خواهد کرد. به یک اولاد ناصالح دچار می شوی که تا جان در بدن دارد تو را کتک می زند! آنگاه که ناتوان شدی اموال ناپاکی که به دست آورده بودی را از چنگت درخواهد آورد. به دیگران هم احتیاجی نیست فرزند خودت آن را از چنگت بیرون خواهد کرد! 1 🆔 بیان یکتا https://eitaa.com/yektaei
2. حرص در روزی.wav
1.84M
۲ 2⃣نصیحت دوم: حرص در روزی؟! 3⃣نصیحت سوم: جمع اموال؟! 🎙📜 وَ إِنْ كَانَ اَلرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَا ذَا؟ وَ إِنْ كَانَ اَلْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَا ذَا؟ 📅۲۲ تیرماه ۱۳۶۳ (زبان آذری) 🆔 بیان یکتا https://eitaa.com/yektaei
2 ⛔️حرص در روزی ممنوع 🎙🔰 وَ إِنْ كَانَ اَلرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَاذَا 🔸امام صادق علیه السلام در بخش قبل نسبت به اصل روزی فرمودند که خداوند آن را کفیل شده است؛ پس زیاد برای آن تلاش نکن. اما این توصیه این است که روزی تقسیم شده است؛ پس زیاد برای آن حریص نباش. 🔹رزق از طرف خدا به میزانی تقسیم شده است و به دست تو خواهد رسید؛ چه حرص به خرج دهی و چه حریص نباشی. پس برای روزی خود از آخرت خود نبُر. 🔸در ایام الله به وظیفه انقلابی و وظیفه شرعی خود عمل کن؛ گاهی از کار خود دست بکش؛ گاهی تعطیل کن؛ گاهی مغازه ات را ببند. خیلی حرص به خرج نده. آنچه قرار است برسد می رسد. مقدر این است این مقدار می رسد. 🔹در حدیث است بعضی از روزی ها خودش به دنبال تو می آید؛ حتی اگر تو به دنبال او نروی او به دنبالت خواهد آمد؛ رزق یطلبک! 🆔 بیان یکتا https://eitaa.com/yektaei
3 🧮 حساب حق است! 🎙🔰و إِنْ كَانَ اَلْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَاذَا 🔸 سوم می فرماید که اگر حساب حق است پس بسیار مال جمع کردن برای چیست؟ 🔹در احادیث است اگر فقیر (یعنی آن کسی که تنها به اندازه معاش خود دارد) و ثروتمند هر دو اهل بهشت باشند، پانصد سال تفاوت زمانی در به بهشت رفتن آنها وجود دارد. این طور نیست که هر ثروتمندی به جهنم برود بلکه اگر کسی از کسب حلال به ثروت دست یافته باشد به بهشت می رود؛ مخصوصا آن ثروتمندانی که از ثروت خود در راه خدا خرج می کنند آنها اهل عبادت هستند. با وجود این در حدیث آمده که اگر بنا باشد هم ثروتمند اهل بهشت و هم غیرثروتمند اهل بهشت به بهشت بروند، در قیامت آن شخص ثروتمند با 500 سال تأخیر وارد بهشت می شود. 🔸خدا ما را از سختی های قیامت به دور کند؛ همین الان اگر من و شما را به خوزستان ببرند نمی توانیم در دمای بالای 50 درجه ای خوزستان دوام بیاوریم. آن گرفتاری هایی که امامان از پیامبر نقل کرده اند که در محشر وارد می شود! 🔹[در قیامت] حساب می کشند؛ از حضرت علی ع نقل شده است که در حرامش عقاب است و در حلال آن نیز حساب وجود دارد. حال معلوم نیست این حساب چه مقدار طول بکشد. 🔶نعمت هایی که خدا به انسان می دهد این نعمت ها همگی جنبه آزمایشی دارند؛ گاهی این نعمت ها آدم را مست می سازد؛ گاهی قدرت انسان را از مسیر خارج کرده و به گناه می اندازد. قدیم در دوره طاغوت می دیدید که ثروتمندان و خطاکارانی که چند قران بیشتر پول داشتند چه حرف هایی می زدند [و چه کارهایی می کردند]؛ می گفتند هیچ کس زورش به من نمی رسد [و هر کاری که دوست داشتند می کردند]. یا بعضی از افراد که در اداره مقامی داشتند، آن مقام او را مست می کرد. 🆔 بیان یکتا https://eitaa.com/yektaei