eitaa logo
فرهنگ مناسبت های فرهنگی دینی مذهبی
6 دنبال‌کننده
22 عکس
7 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بنام خدا 👈اهمیت و نقش آگهی از مناسبت های بر کسی پوشیده نیست از این رو می بینیم همه بزرگان از معصوم (ع) گرفته تا افراد غیر معصوم از این منبع استفاده کرده اند، و به دیگران سفارش شناخت و آموزش آنها به زیر مجموعه خود نموده اند(1) از این رو مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)👇https://eitaa.com/manabe_eslami/159 که تلاش دارد که منابع فرهنگی دینی را با موضوع بندی شفاف سازی کند، بر این شد که این داشته ها را نیز موضوع بندی کرده و به صورت الفبائی تقدیم همه فرهنگ دوستان قرار دهد، امید است مفید واقع گردد. یاد آور می شود به نمونه هائی از این مناسبت ها در کانال مدرسه تعلم و تربیت👇https://eitaa.com/madresehtalim/906 قبلاً ارسال شده، که سرج کلمه «مناسبت» قابل دسترسی است. بخواست خدا این کانال ویژه مناسبت ها و امور مربوطه تنظیم می گردد. (1) قبل از اینکه به فرزندانتان بدی بیاموزند به آن ها مطالب مفید بیاموزید. والسلام مرتضوی https://eitaa.com/yfifjc
👈ادامه مقدمه ❇️امور مربوطه به مناسب ها 👈چون موضوع مناسبت موضوع کلی و عام است و ادعای آگاهی از همه آن ها گزافه گوئی است از این رو ما آن منحصر کردیم به تقسم کردیم مناسبت ها به فرهنگی دینی مذهبی و برای محدود نشدن انبوه مطالب در یک کانال، ما علاوه بر تنظیم کانال های مختلف کمکی مثل کانال های ویژه معصومان (ع) 👇https://eitaa.com/masuman/76 و کانال مناسبت های تاریخی 👇https://eitaa.com/ahlebeyt5_5/4 و نیز کانال عبادت دعا و توسل 👇که اعمال این مناسبت ها در آن ذکر می شود. https://eitaa.com/zekr_doa_monajat/4 هدف از ارسال مطالب را نمونه گوئی و ارائه بعضی از مطالب به دوستداران این گونه دانستنی ها اعلام کردیم تا سوژه مثبتی باشد برای اهل ذوق و معرفت تا پس از خلاقیت خود به مقدار نیاز و توان به ادامه آن بپردازند و با وجود امکانات هزینه کردن آنچنانی برای ما کارعاقلانه ای نیست. https://eitaa.com/yfifjc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بنام خدا 🌷اهمیت آگاهی از امور اجتماعی 👈 : در این باره و خطر بی بصیرتی و غفلت از این امور تحت عنوان🔹 ویژگی یاران امام عصر عجل الله تعالی فرجه 🔹می فرمایند: 🌴 یک وقتی بود که جامعه ما دچار یک بیماری بود و آن این که اسلام را فقط در عبادت می‌دانستند آنهم چه عبادت‌هایی! ملاک مسلمانی، زیاد مسجد رفتن و زیاد دعا خواندن بود. 🌴 ولی کم کم علامت یک بیماری دیگری در میان ما پیدا می‌شود. عده ای که توجه به جنبه‌های اجتماعی اسلام پیدا کرده اند، کم کم می‌خواهند جنبه‌های معنوی اسلام را نادیده بگیرند. این هم بیماری است. 🌴 اگر جامعه ما به این دنده بیفتد، باز جامعه منحرفی است در همان حد که جامعه گذشته ما منحرف بوده است. اسلام نیز مثل هر مرکّب دیگری، وقتی که اجزائش تعادلش را از دست داد از بین می‌رود. 🌴 شما در ترکیب بدن انسان که انواع نیازها مثلاً نیاز به ویتامین‌ها دارد، می‌بینید وقتی یکی از آنها کم یا زیاد می‌شود، سلامت از بین می‌رود. 🌴 درباره اصحاب «حضرت حجّت» عجل الله تعالی فرجه که نمونه‌هایی از مسلمانان کامل هستند مکرر در مکرر در اخبار آمده است که: «رُهْبانٌ بِاللّیلِ، لُیوثٌ بِالنَّهارِ» اگر در شب سراغشان بروی، گوئی سراغ یک عده راهب رفته ای که جز عبادت [و ] چیز دیگری سرشان نمی شود ولی در روز، شیران نرند. آنها راهبان شب و شیران نر روز هستند. 📚 کتاب طهارت روح؛ عبادت و نماز در آثار ، خلاصه ای از صفحه ۱۲۴ و ۱۲۵. https://eitaa.com/yfifjc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷ضرورت توجه همراهی و غافل نبودن از امور مؤثر در سرنوشت جامعه 🌟امام صادق(ع): خداوند۱۷۰سال ظهور منجی بنی اسرائیل رو به خاطر دعا و تضرع دسته جمعی آنها جلو انداخت و مابقی غیبت منجی آنها را که حضرت موسی و هارون بودند رو بر آنها بخشید سپس امام صادق(ع) فرمود: شما شیعیان هم اگر مانند بنی اسرائیل با ضجه و دعای همگانی کنید خداوند فرج ما را خواهد رساند. اما اگر چنین نکنید این سختی به نهایت مدتش خواهد رسید. 📚بحارالانوار،۵۲/ ۱۳۱📚 💠اللَّهُـــم‌َّعَـــجِّل‌لِــوَلـِـیِّک‌َالــــفَــرَج💠 https://eitaa.com/yfifjc
برای شناخت‌بهتر عظمت عید بزرگ غدیر خم نسبت به عید قربان و سه "عید" بزرگ دیگر اسلام همین بس که امام رضا علیه السلام فرمودند: زمانی که قیامت فرا می‌رسد چهار روز با فخر و مباهات بر خداوند وارد می‌شوند همانند ورود عروس در شب‌زفاف بر شوهر. از حضرت "سوال" کردند : آن چهار روز کدام هستند؟ امام رضا علیه السلام فرمود: روز عید قربان، روز عیدفطر، روز عید جمعه و روز غدیر و به درستی‌که روز "عید غدیر" در بین آنها، مانند " ماه" است در بین ستارگان. مفتاح الجنان ، صفحه ۲۰۳
☀️ ۱۳ آبان ۱۴۰۱ هجرے شمسے 🌙 ۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هجرے قمرے 🎄 ۴ نوامبر ۲۰۲۲ میلادے 🔹رحلت عالم بزرگوار و فقیه کبیر "سیدابوالحسن اصفهانی" مرجع اعلای شیعیان جهان در شهر کاظمین: به مناسبت رحلت پیشوای شیعیان وزارتخانه ها و سازمان های کشوری و لشگری تعطیل شدند همچنین بازار تهران، شهرستانها و اصناف سه روز تعطیل نمودند و مراسم عزاداری باشکوهی برپا ساختند (1325ش) 🔹تبعید "امام خمینی"(ره) از قم به ترکیه توسط ایادی رژیم فاسد پهلوی (1343ش) 🌙 رویدادهای مهم امروز در هجری قمری: 🔹شهادت "نجیب الدین سمرقندی" دانشمند خراسانی (610ق) 🔸درگذشت شیخ "ابوالبقاء" معروف به "عُکَبَّری" پزشک معروف مسلمان (616ق) 🔹رحلت آیت‌اللَّه سید حیدر حلّی (۱۵ دی ۱۲۶۵ش) (1304ق) 🔸درگذشت عالم بزگوار آیت‌اللَّه میرزا عبدالرحیم نهاوندی (۱۵ دی ۱۲۶۵ش) (1304ق) 🔹درگذشت سید رضا فیروزآبادی، بانی بیمارستان فیروزآبادی (1385ق) 🔸درگذشت عبدالرحمن حیدری ایلامی (۱۱ دی ۱۳۶۵ش) (1407ق) 🆔 @RadioMaaref
🔸 امروز ششم جمادی الاول، سالروز شهادت جعفر طیار است که از سوی پیامبر اکرم ( ص)، ابوالمساکین لقب گرفته بود. جعفر بن ابیطالب، سرپرست مسلمانانی بود که در زمان آزار مشرکین، به حبشه مهاجرت کردند. 🔹 در روایات آمده زمانی‌که جعفر بن ابیطالب در روز فتح خیبر، از «حبشه» به «مدینه» آمد، رسول خدا(ص) به استقبال او رفت و پیشانى او را بوسید آن‌گاه رو به مردم کرد و فرمود: «نمی‌دانم به کدام یک از این‌دو خوشحالی کنم، به فتح خیبر یا به برگشتن پسر عمویم جعفر؟» سپس این نماز را به او آموختند و فرمودند: «اگر توانستى این نماز را هر روز، و اگر نتوانستى هر هفته، و اگر نتوانستى هر ماه، و اگر نتوانستى هر سال، و اگر نتوانستى در عمر خود یک بار این نماز را بخوان. اگر این نماز را خواندى، خداوند گناهان بزرگ و کوچک، قدیم و جدید و گناه عمدى و اشتباهى تو را مى‌بخشد». 🔻 نماز جعفر طیار دارای چهار رکعت است که به صورت دو نماز مستقل دو رکعتی خوانده می‌شود و بهترین وقت خواندن آن ظهر روز جمعه است، اما می‌توان در هر روز و هر ساعتی آن را خواند. نحوه خواندن نماز جعفر طیار به این شرح است: ▫️ چهار رکعت نماز – دو تا دو رکعتی - خوانده شود که در رکعت اول، بعد از تکبیرة الاحرام، سوره حمد و سپس سوره «زلزال» خوانده شود و بعد پانزده مرتبه گفته شود: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ» ▫️ سپس به رکوع رفته ده بار همین ذکر، تکرار گردد و سر از رکوع بر داشته ده بار این ذکر را بگوید، آنگاه به سجده رفته ده بار آن ذکر را تکرار نموده، سپس سر از سجده بر داشته در حال نشسته ده بار آن ذکر گفته شود، دوباره به سجده رفته ده بار آن ذکر را تکرار کند و سر از سجده بر دارد در حالت نشسته ده بار دیگر آن ذکر را گفته سپس بلند ‌شده و رکعت دوم را شروع کرده و در آن حمد و سپس سوره «عادیات» را خوانده، و قبل از رکوع پانزده مرتبه همان ذکر را تکرار کرده، آنگاه قنوت گفته بعد به رکوع رفته ده بار آن ذکر را گفته سپس سر از رکوع بر داشته ده بار ذکر را بگوید. ▫️ آنگاه به سجده رفته همانند رکعت اول در دو سجده و پس از سر برداشتن از هر سجده ذکر را ده بار گفته پس از آن تشهد خوانده و نماز را سلام داده و بعد دو رکعت دیگر را با تکبیرة الاحرام آغاز نموده که در رکعت اول – از دو رکعت دوم - بعد از حمد، سوره «نصر» و در رکعت دوم – از دو رکعت دوم – بعد از حمد، سوره «توحید» خوانده شود و مانند دو رکعت اول ذکرها را بعد از اتمام سوره قبل از رکوع و هنگام رکوع بعد از رکوع، در حال سجده، بعد از هر سجده به همان ترتیب و تعداد بگوید و نماز را با تشهد و سلام به اتمام ‌رساند. همچنین می توان در هر چهار رکعت بعد از حمد، سوره توحید را خواند. ✅ @telaavat 👇👇👇 https://eitaa.com/yfifjc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فهرست🍎🌹🌺 مقدمه https://eitaa.com/yfifjc/3 ✅ قسمت بندی مناسبت ها . ❇️ مناسبت ماه محرم . ❇️ مناسبت ماه صفر . ❇️ مناسبت ماه ربیع الاول . ❇️ مناسبت ماه ربیع الثانی https://eitaa.com/yfifjc/19 نوزدهم https://eitaa.com/radiomaaref/6449 . https://eitaa.com/yfifjc
❇️ مناسبت ماه جمادی الاول . https://eitaa.com/zekr_doa_monajat/513 هشتم جمادی اول https://eitaa.com/radiomaaref/6740 ❇️ مناسبت ماه جمادی الثانی . ❇️ مناسبت ماه رجب 1️⃣ - - ایام رجبیه https://eitaa.com/yfifjc/113 ❇️ مناسبت ماه شعبان 1️⃣ - ایام شعبانیه https://eitaa.com/yfifjc/123. . ❇️ مناسبت ماه رمضان 1️⃣ - حلول ماه رمضان https://eitaa.com/yfifjc/145 . https://eitaa.com/yfifjc
❇️ مناسبت ماه شوال . ❇️ مناسبت ماه ذی القعده ❇️ مناسبت ماه ذی الحجه 1️⃣ - : روز عرفه https://eitaa.com/yfifjc/161 2️⃣ - : روز عید غدیر https://eitaa.com/yfifjc/154 3️⃣ - مباهله https://eitaa.com/yfifjc/92 . https://eitaa.com/yfifjc
💢ایام بیض💢 @Porseman_channel هر ساله روز سیزدهم رجب آغاز ایّام البیض است و اعتکاف انجام می‌شود. آیا زمان پیامبر نیز چنین بود؟ آیا حدیث یا سندی در این باره آمده است؟ ✅در مورد ایّام البیض روایاتی وارد شده است از جمله: پیامبر(ص) فرمود: «هنگامی‌که حضرت آدم، خدا را نافرمانی کرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گریست و جبرئیل آدم را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود. ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر. آدم در آن روز ـ سیزدهم ماه بود ـ روزه گرفت و بدن او سفید شد. به این جهت، این سه روز از هر ماه را ایّام البیض می‌نامند. سپس منادی ندا داد: ای آدم ! این سه روز را برای تو و فرزندانت قرار دادیم. هر کس این سه روز در هر ماه را روزه بگیرد، مانند این است که تمام عمرش را روزه گرفته است». بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۹۷. مرحوم صدوق (ره ) می‌گوید: «علت این که این سه روز از هر ماه را ایّام البیض می‌نامند، این است که شب‌های این ایام روشن است». علل الشرایع، ج ۲، ص ۶۷. بنابراین ایام البیض به ۱۳و ۱۴و ۱۵هر ماه گویند و روزه گرفتن در این سه روز فضیلت دارد. فضیلت روزه این سه روز در ماه رجب بیشتر است. در این زمینه روایت ام داوود از امام صادق (ع)را نقل می‌کنیم. ام داوود (فاطمة دختر عبداللّه بن ابراهیم ) در فراق فرزندش داوود که توسط حکام بنی عباس دستگیر شده بود و مدت ها در زندان و سختی و از مادرش دور بود، روزی خدمت امام صادق (ع) رسید. امام به او فرمود: چه خبر از داوود داری؟ ام داوود گفت: دیگر از او ناامید شده و خبری از او ندارم. خیلی علاقه دارم او را ببینم. شما دعا بفرمایید او نجات یابد. حضرت فرمود: ماه رجب فرا رسیده است. ماهی مبارک و محترم است و دعا در آن مستجاب است. روز ۱۳و ۱۴و ۱۵که ایّام البیض است، روزه بگیر و در روز پانزدهم غسل کن و... اعمال مفصّلی به نام اعمال ام داوود، در مفاتیح الجنان در اعمال ماه رجب ذکر شده است. ام داوود می‌گوید: آن اعمال را انجام دادم و داوود از زندان آزاد شد و خدمت امام صادق رسید. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۴۳. روزه گرفتن و اعتکاف در ۱۳و ۱۴و ۱۵ هر ماه، از فضیلت خاصی برخوردار است و در ماه رجب شاید فضیلت بیشتری داشته باشد. و اگر چه سیزدهم رجب (ابتدای ایام البیض) مصادف با ولادت حضرت علی علیه السلام است ؛ ولی ایام البیض وآداب مربوط به آن، مرتبط با ولادت ایشان نیست. @Porseman_channel
💢علت نامگذاري به شاهچراغ💢 @Porseman_channel در مورد دليل نامگذاري احمد بن موسي،به شاه چراغ گفته شده است كه: تا زمان ديلميان (قرن چهارم هجري) كسي از مدفن حضرت احمد ابن موسي (ع) اطلاعي نداشت و آنچه روي قبر را پوشانده بود تل گلي بيش به نظر نمي رسيد كه در اطراف آن، خانه هاي متعدد ساخته و مسكن اهالي بود. تا اينكه به اطلاع حاكم شهر رساندند كه چراغي در نهايت روشنايي در بالاي تلي از خاك مي‌درخشد و تا طلوع صبح نورافشاني مي‌كند.او پس از مشورت با علما و مشايخ زمان دستور داد محل مزبور را شكافتند تا بر لوحي از سنگ يشم رسيدند كه بر آن نوشته بود «السيد امير احمد بن موسي الكاظم»(ع). چون سنگ را برداشتند سردابي عميق آشكار گشت. جسد مطهر آن حضرت صحيح و سالم و بدون تغيير و تبديل در حالي كه نوري بس شگفت از آن ساطع بود مشاهده شد و انگشتري در دست راست حضرتش يافتند كه بر نگين آن منقوش بود «العزه لله احمد بن موسي» (ع). سپس امير دستور داد تا بنايي شايسته بر مرقد مباركش ساختند. البته زمان پيدايش قبر حضرت احمد را يكسان ننوشته اند. گروهي آن را در زمان امير عضدالدوله ديلمي (373-338) و گروهي ديگر، در زمان امير مقرب الدين مسعود بن بدر (متوفي به سال 665 ه.ق) نوشته اند. 📚الكني و الالقاب،ج2،ص351. اينكه چرا به شيراز هم مقدس نمي گويند بايد گفت نه چنين چيزي در روايات وارد شده و نه صددرصد معلوم است كه شيراز مدفن احمد بن موسي هست از طرفي هم به برخي از شهرهاي مختلف كه عنوان مقدس داده شده است اين امر يا به خاطر وجود روايت و نصي از معصومين (ع) است يا به خاطر اين است كه لفظ "مقدس" اضافه شده است به زميني كه محل دفن اشخاص منسوب به پيامبر (ص) مي باشد. با اين حساب به محل دفن حضرت احمد بن موسي "آستان مقدس" گفته مي شود. 📚📚📚منابع براي مطالعه بيشتر📚📚 1. معارف و معاريف، ج 1. 2. ريحانه الادب، مدرس تبريزي. 3. هزار مزار شيراز. 4. قيام سادات علوي،علي اكبر تشيد. @Porseman_channel
💢شروع سال قمری محرم یا ربیع💢 @Porseman_channel چرا به جای هجرت پیامبر به مدینه، واقعه عاشورا به عنوان مبدأ تاریخ اسلام در نظر گرفته شده است؟ ✅برای رسیدن به پاسخ ‌تان، لطفا به نکات زیر توجه فرمایید: الف) در عصر جاهلی اعراب وقایع مهم را مبدأ تاریخ خود قرار می‌دادند. و این مبدا مرتب در حال تغییر و درگوگونی بود. (زیرا واقعه‌ای که برای یک قوم و قبیله مهم بود برای قبیله دیگر هیچگونه اهمیتی نداشت و آن‌ها واقعه دیگری را مبدا تاریخ خود قرار می‌دادند اما وجه اشتراک آن‌ها موقت و دائمی نبودن تمام آن‌‌ها بود). از جمله وقایع مهم دوران جاهلیت که مبدا تاریخ قرار گرفته بود: روز جبله،‌ کلاب اول،‌ کلاب دوم، درگذشت «عبدالمطلب» و یا «حمله ابرهه به کعبه» که «عام الفیل» نامیده شد،را می‌توان نام برد. ب) در عصر جاهلی ماه محرم نخستین ماه سال بود (و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز می‌گردید). ج) با هجرت پیامبر (ص) (و یا به تعبیر سیره نویسان و مورخین اسلامی ترک دیار شرکت و آغاز نصرت اسلام،) که در ماه ربیع‌الاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید. در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که می‌گفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست». شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماه‌ها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سال‌های پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد. گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمان‌های متعدد نظیر صلح، خراج،‌ جزیه و ... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل «عمر بن خرطاب» را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسه‌ای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر بن خطاب اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟ امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود». پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیع‌الاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیع‌الاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت باشد» باشد مورد قبول همگان واقع می‌شود اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار می‌دهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند که از لحاط زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پیامبر به مدینه بود. نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان هجری یعنی هجرت پیامبر از مکه به مدینه است. تاریخ ایرانیان «هجری شمسی» و بر اساسِ یک‌دور گردش زمین به دور خورشید (شمسی) می‌باشد. تاریخ اعراب «هجری قمری» و بر اساس یک‌دور گردش ماه به دور زمین (قمری) می‌باشد. عمر بن خطاب مبدا تاریخ را از «ربیع‌الاول» (که ماه هجرت پیامبر از مکه به مدینه بود و در زمان خود آن حضرت هم به آن عمل می‌شد،) به «محرم» که رسمِ عصر جاهلیت بود، تغییر داد. تذکر یک نکته قابل توجه: منجمین بر اساس طول متوسط دَوَران ظاهری ماه به دور زمین، یک ماه قمری را ۲۹ روز و ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۸/۲ ثانیه و طول متوسط ۱۲ ماه قمری را ۳۶۷۰۵/۳۵۴ روز محاسبه می‌نمایند در نتیجه هر ۳۳ سال شمسی برابر با ۳۴ سال قمری می‌شود. ------------------------------------------ 📚محمد بن جریر طبرى (م ۳۱۰)، تاریخ طبرى ، ترجمه: ابو القاسم پاینده، تهران، اساطیر، چ پنجم، ۱۳۷۵ش، ج۱، ص۱۳۵. @Porseman_channel
💢وجه تسمیه عرفه💢 @Porseman_channel عرفه به معنای شناخت است و در عرفات انسان با راز و نیاز به درگاه الهی معرفت خود را بالا برده و شستشویی میکند شستشویی کن و آنگه به خرابات خرام ⭕️وجه تسميه آنرا چنين گفته اند كه جبرائيل عليه السلام هنگامى كه مناسك را به ابراهيم مى آموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت عرفت و او پاسخ داد آرى، لذا به اين نام خوانده شد. و نيز گفته اند سبب آن اين است كه مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف مى كنند و بعضى آن را جهت تحمل صبر و رنجى مى دانند كه براى رسيدن به آن بايد متحمل شد. چرا كه يكى از معانى عرف صبر و شكيبايى و تحمل است. 📘بحار، ج 45، ص 85- 86 آدم ع در عرفات به گناهان خود اعتراف کرد لذا عرفه نامیدند 📙علل الشرائع / ج2 / 400 / 142 همچنين در روايتي آمده كه آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به كره خاكي در اين سرزمين يكديگر را يافتند و به همين دليل عرفات و اين روز عرفه نام گرفته است. امام باقر (ع) فرمود: هيچ نيك وبدى نباشد كه در اين كوههاى عرفات بايستد وخدا را بخواند جز اينكه دعايش باجابت رسد، اما نيكان دعاهاى مربوط بدنيا وآخرتشان واما بدان دعاهاى مربوط به دنياشان مستجاب گردد. 📚(بحار:99/261) 👌روز عرفه روزشناخت ومعرفت است. عرفه روز عرفان حقيقى خالق هستى از راه راز ونياز وتوبه است. در روايت از حضرت صادق (ع) چنين آمده است: «انه من لم يغفر له فى شهر رمضان لم يغفرله الى قابل الا ان شهيد عرفه اگر كسى در ماه رمضان آمرزيده و بخشوده نگردد تا رمضان آينده آمرزيده نمى شود مگر اين كه روز عرفه (نهم ذى الحجه) را درك كند» 📕الكافی/ ج4 / 65 @Porseman_channel