بسم الله
جلسه ی هفتگی آوینی خوانی
سیر مطالعاتی آثار مکتوب شهید سید مرتضی آوینی
کتاب حلزون های خانه به دوش
مقاله
انجمن کدام نویسندگان
تحلیل و بررسی فیلم
همشهری کین
توسط
محمد مهدی خالقی
پژوهشگر، نویسنده، مستند ساز
پنجشنبه ۲۰ دی ماه ۱۷:۳۰ مشهد شهید مطهری شمالی ۵۰ پلاک ۱۷
برادران خواهران
شماره تلفن جهت هماهنگی
۰۹۳۶۷۳۸۷۲۸۱
@zambur
باسمه تعالی
پیراهن عثمان ریزش مخاطب
این مطلب را بارها خوانده و شنیده ایم که مخاطب صدا و سیما در دو سه سال اخیر ریزش شدید داشته و این به دلیل رویکرد های مخاطب گریز مدیران جدید سازمان در دوره آقای دکتر جبلی است! اما آیا این ادعا صحیح است؟ آیا تلویزیون های رسمی کشورهای دیگر جهان دراین سالها با رشد مخاطب روبرو بوده اند؟! اگر نه، آیا مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مدیریت تلویزیون های دیگر نقاط جهان را نیز بر عهده دارند؟!
تصمیم داریم در مطلب پیش رو دلایلی را بر رد این مغالطه بازگو کنیم ... مغالطه ای که در نقد صدا و سیما، نقش پیراهن عثمان دارد.... در هوش مصنوعی جمینی گوگل نوشتم : « آمار دقیق کاهش مخاطب شبکه های مشهور تلویزیونی در بازه زمانی 2021-2024 نسبت به شبکه های اجتماعی و پلتفرم های فضای مجازی را بگو!» این بازه زمانی بطور تقریبی همزمان با دوره مدیریت جدید سازمان صدا و سیماست ...
خلاصه پاسخ هوش مصنوعی این بود :
1. در این بازه زمانی اشتراک تلویزیون های سنتی و کابلی بطور سالانه تقریباً 5 تا 10 درصد کاهش یافته است. به عنوان مثال، در سال 2020، تعداد مشترکین تلویزیون در ایالات متحده حدود 87 میلیون نفر بوده که در اواخر سال 2023 به حدود 70 میلیون نفر کاهش یافته است!
2. در همین بازه زمانی شبکههای بزرگی مانند NBC، ABC، و CBS با کاهش بینندگان برنامه های اصلی در حدود 20 تا 30 مواجه شده اند.
3. جمعیت جوان تر، به ویژه افراد 18 - 34 ساله، زمان تماشای تلویزیون سنتی خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند و در عوض خدمات پخش جریانی و پلت فرم های رسانه های اجتماعی را برای نیازهای سرگرمی خود انتخاب کرده اند.
4. در این دوره پلتفرم هایی مانند نتفلیکس، دیزنی پلاس و آمازون پرایم رشد قابل توجهی داشته اند و نتفلیکس تا پایان سال 2023 به بیش از 230 میلیون مشترک رسیده است!
5. تیک تاک، اینستاگرام و یوتیوب سرعت تعامل کاربران خود را افزایش داده اند و تیک تاک از 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه فراتر رفته است.
6. در این بازه زمانی میانگین زمان صرف شده در رسانههای اجتماعی بین 2 تا 3 ساعت متغیر است، در حالی که هر بیننده روزانه بطور متوسط 2-4 ساعت برای سرویسهای استریم زمان صرف کرده است.
7. مشترک پلتفرم های استریم از 300 میلیون در سال 2020 به بیش از 500 میلیون تا سال 2023 افزایش یافته است.
8. در این بازه زمانی پلتفرم هایی مانند تیک تاک و یوتیوب از نظر سطح تعامل از تلویزیون های سنتی پیشی گرفته اند.
همین سوال را درگستره جغرافیایی اتحادیه اروپا تکرار کردم ... جواب هوش مصنوعی این بود :
1. در بازه زمانی مورد نظر، در اتحادیه اروپا کاهش بینندگان سنتی تلویزیون به حدود 30% رسیده است.
2. کاهش تماشای تلویزیون در مخاطبان جوانتر (سنین 18 تا 34 سال) به حدود60% می رسد.
3. رشد پخش پلتفرم هایی مثل نتفلیکس، دیزنی پلاس و آمازون پرایم در همین بازه زمانی حدود 50% است .
4. افزایش تماشای تلفن همراه نیز با برآورد 50% محتوای ویدیویی که از طریق دستگاه های تلفن همراه مصرف می شود، نقش داشته است.
5. پیشبینی می شود که تا 2025 سهم تلویزیون سنتی از کل زمان تماشا در اتحادیه اروپا به زیر 50% برسد.
نتیجه گیری جمینی:
کاهش مخاطبان سنتی تلویزیون در مقایسه با رشد سریع پلتفرمهای استریمینگ و رسانههای اجتماعی بسیار شدید است. این روند تغییر قابل توجهی را در نحوه مصرف محتوا توسط مخاطبان نشان می دهد.
برادران عزیز منتقد ... رادیو در ایران سال 1319 و تلویزیون در سال 1337 راه افتاده است ... از عمر صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم نزدیک نیم قرن می گذرد ... همه غم و غصه ها و نقدهای عمدتاً صحیح وارده به این مجموعه بزرگ را به دلیل رقابت های مضر سیاسی، در همین سه سال خلاصه نکنید. پاک کردن صورت مسأله کمکی به حل آن نمی کند ... جامع تر دیدن، دور از حب و بغض نوشتن، دندان ها را با خشم نفشردن، تأثیر نقد عملکرد آینده صدا و سیما را بیشتر می کند.
پ.ن : این یادداشت به منزله عدم فکر و برنامه جهت جبران ریزش مخاطب در تلویزیون نیست ...
@zambur
آیات انتهایی سوره شعراء ۲۲۱ تا ۲۲۷ در جزء ۱۹ و صفحه ۳۷۶ قرآن، درباره هنرمندان است:
هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلَی مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیَاطینُ
به بت پرستها بگو خبرتان بکنم که جنّیان شرور بر چه کسی فرود می آیند؟!
تَنَزَّلُ عَلى كُلِّ أَفاكِ أَثِيمٍ
بر هر دروغ باف سهل انگاری فرود می آیند
یُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَکْثَرُهُمْ کَاذِبُونَ
و شنیده های خودشان را در فکر و دلش میاندازند و بیشترشان هم دروغگویند.
وَالشُّعَرَاءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ
من شاعری خیال پرداز نیستم چون مردم گمراه دنبال چنین شاعرانی راه می افتند.»
أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی كُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ
مگر ندیدی که آنها از هر دری سخن میگویند؟
وَ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ ما لَا یَفْعَلُونَ
و حرفهایی میزنند که خودشان به آن عمل نمیکنند؟
إِلَّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللهَ کَثیراً و انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا. وَسَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ.
جز آن شاعران مؤمنی که کارهای خوب میکنند و خیلی به یاد خدا هستند و بعد از آنکه ستم میبینند انتقامشان را به زبان شعر میگیرند. به زودی بت پرستهای ستمگر میفهمند که در چه چاهی گرفتار شده اند!
@zambur
بسم الله
به بهانه وحدت شکنی های ابلهانه این ایام :
در مجلس عیدالزهرا خدا پیدا نمیشود
خاطره ای از شهید ابراهیم هادی
یک شب به اصرار من با شهید ابراهیم هادی به جلسه عيد الزهرا رفتیم فکر میکردم ابراهیم که عاشق حضرت صدیقه است خیلی خوشحال میشود.
مداح جلسه مثلا برای شادی حضرت زهرا حرفهای زشتی را به زبان آورد اواسط جلسه ابراهیم به من اشاره کرد و با هم از جلسه بیرون رفتیم در راه گفتم فکر میکنم ناراحت شدید درسته ؟
ابراهیم در حالی که آرامش همیشگی را نداشت رو به من کرد و در حالیکه دستش را با عصبانیت تکان میداد :گفت توی این مجالس خدا پیدا نمیشه همیشه جایی برو که حرف از خدا و اهل بیت باشه
منبع : سلام بر ابراهيم ج ١ ص ١٦٣
@zambur
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فیلم مستند «آلاء» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمد مهدی خالقی در مرحله پایانی تحقیق و پژوهش خود قرار دارد.
🔸این مستند آرشیوی محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و اواسط سال ۱۴۰۴ تولید آن به پایان میرسد.
#مستند_آلاء #محمدمهدی_خالقی #سینمای_مستند #مرکز_گسترش_سینمای_مستند #پژوهش_مستند #سینمای_تجربی #مستند_ایرانی #تولید_مستند #مستند #شبکه_مستند_سیما #doctvirib
خبر تکمیلی و توضیحات بیشتر:
https://doctv.ir/news/445490
@zambur
🤲اعتکاف تبیین امید
(ویژه اهالی فضای مجازی و رسانه)
👈جهت ثبت نام به شماره زیر پیام بدهید
۰۹۱۵۶۱۸۱۷۸۵
✅هیئت نور
❇️بمان (باشگاه مجازی های انقلابی)
🆔 @majazienghelabi