فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مقتل_شناسی
#کتب_مرجع #کتب_مقتل
#آفات_مداحی #آسیب_شناسی_هیئات
#سند_شناسی #مرجع_شناسی
#آموزش_مداحی
ذکر دو نکته برای عاقبت بخیری مادحین و ذاکرین آل الله علیهم السلام
@zameneashk
4_6003410994636785395.m4a
9.55M
#نجف_اشرف
#حرم_امیرالمومنین_ع
#نوزدهم_رمضان ۱۴۴۰ ه.ق
السلام علیک یا امین الله فی ارضه و حجته علی عباده 🌸🍃
شرح وقایع حرم مولا ع بعد از اقامه ی نماز صبح ، مقارن با لحظه ی ضربت خوردن
@zameneashk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نجف_اشرف
#حرم_امیرالمومنین_ع
#نوزدهم_رمضان ۱۴۴۰ ه.ق
تَهَدَّمَت وَالله اَرکَانُ الهُدَی 😭
@zameneashk
اطلاعیه ی مراسم تشییع ، تدفین و مجلس ختم والده ی مکرمه ی استاد تابع منش👆
#وقایع_شوال
4 شوال
1 ـ #جنگ_حنین (حُنین)
در این روز در سال 8 هـ بعد از 15 روز از فتح مکّه، غزوه ی حُنین به وقوع پیوست. (1)
تعداد لشکر اسلام 2 هزار نفر از مکّه و ده هزار نفر از مدینه بودند. در این جنگ چهار نفر شهید شدند، و تعداد 300 نفر از کفّار «هوازن» کشته شدند. (2)
در این جنگ امیر المؤمنین علیه السلام جنگجو ترین اصحاب رسول خدا صلّی الله علیه و آله بودند که قتال می کردند. (3)
یکی از موارد فرار ابوبکر و عُمَر در همین جنگ بوده است. (4)
تاریخ این جنگ را ماه رمضان، و 3 و 5 و 10 و 11 و 15 شوال هم نقل کرده اند. (5)
📚 منابع :
1. مستدرک سفینة البحار : ج 6، ص 65. وقائع الشهور : ص 192.
2. توضیح المقاصد : ص 26. و ... .
3. کنز العمال : ج 10، ص 458. و ... .
4. بحار الأنوار : ج 21، ص 185 ـ 146. الزام النواصب : ص 188. الصحیح من السیرة : ج 5، ص 164. الغدیر : ج 5، ص 209 _ 205. ... صحیح بخاری : ج 5، ص 101. و ... .
5. توضیح المقاصد : ص 26. و ... .
@zameneashk
#وقایع_شوال
5 شوّال
1 ـ حرکت به سوی #جنگ_صفین (صفّین)
#امیرالمومنین_ع
در سال 36 هـ در چنین روزی امیر المؤمنین علیه السلام برای رفتن به صفّین آماده شدند؛ و ابو مسعود عقبه بن عامر انصاری را در کوفه جانشین خویش قرار دادند. (1)
📚 منابع :
1. بحار الأنوار : ج 32، ص 421. و ... .
@zameneashk
#وقایع_شوال
#مسلم_بن_عقیل_ع
#وقایع_کوفه
#ورود_مسلم_بن_عقیل_ع_به_کوفه
5 شوّال
2 ـ ورود حضرت #مسلم_علیه_السلام به کوفه
در سال 60 هـ در چنین روزی حضرت مسلم علیه السلام وارد کوفه شدند. (2)
مردم کوفه به خدمتش شتافتند، و نامه ی امام حسین علیه السلام را استماع کردند و هجده هزار نفر با آن حضرت بیعت کردند.
جناب مسلم علیه السلام نامه ای به امام حسین علیه السلام نوشت و بیعت کوفیان را اطلاع داد، و تشریف فرمایی آن حضرت را به کوفه خواستار شد.
📚 منابع :
2. الشهید مسلم بن عقیل علیهما السلام : ص 151. و ... .
@zameneashk
#وقایع_شوال
#امام_مهدی_عج
#توقیعات_امام_مهدی_عج
#نواب_امام_مهدی_عج
6 شوّال
1 ـ توقیع برای حسین بن روح رَحِمَهُ الله
روز یکشنبه سال 305 هـ اوّلین توقیع امام عصر عجّل الله تعالی فرجه در دوران غیبت صغری، برای جناب حسین بن روح رَحِمَهُ الله صادر شد. (1)
📚 منابع :
1. بحار الأنوار : ج 51، ص 365. و ... .
@zameneashk
#وقایع_شوال
#تخریب_بقیع
8 شوّال
1 ـ ویرانی قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام
در این روز در سال 1343 (1344) هـ قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در اُحد به دست وهابیّون تخریب شد. (1)
علّت و انگیزه ی تخریب این قبور مطهّر در کتب مختلفی که بر رد عقائد ضالّه ی وهابیت تألیف شده، بیان گردیده است.
آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه ی معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از :
قبر منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام، قبر مطهّر فاطمه بنت أسد علیهما السلام مادر امیر المؤمنین علیه السلام، قبر مطهر حضرت امّ النبین علیها السلام، قبر ابراهیم پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام، قبر دختر خواندگان پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر حلیمه سعدیه مرضعه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و قبور شهدای زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله.
وهابیان در سال 1343 هـ در مکّه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطّلب علیه السلام، ابی طالب علیه السلام، خدیجه علیها اسلام، و زادگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام و «خیزران» عبادتگاه سرّی پیامبر صلّی الله علیه و آله را با خاک یکسان نمودند. در جدّه نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند.
در مدینه گنبد نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال 1343 با تخریب قبور مطهّر ائمه ی بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهّر را به یغما بُردند.
قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای اُحد را با خاک یکسان کردند، و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل پسر حضرت صادق علیه السلام و دیگر قبور را هم خراب کردند.
در همان سال به کربلای معلّی حمله کردند، و ضریح مطهّر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهّر را که اکثراً از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به 7000 نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند.
سپس به سمت نجف رفتند که موفّق به غارت نشدند و شکست خورده بر گشتند. (2)
📚 منابع :
1. مستدرک سفینة البحار : ج 6، ص 66. و ... .
2. کشف الارتیاب : ص 77. و ... .
@zameneashk
#امام_حسین_علیه_السلام
#مرثیه_مقتل
🔵⚪️ قابل توجه شاعران و مرثیه خوانان امام حسین (علیهالسلام) ..
👈🏻 راوی گوید در خدمت حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام بودم كه دربانِ آن حضرت آمد اجازه خواست براى #سيد_حميرى، حضرت فرمود بيايد و خانواده خود را نشاند پشت پرده.
يعنى پرده زد و اهل بيت خود را امر فرمود كه بيايند پشت پرده بنشينند كه مرثيه سيّد را براى امام حسين عليهالسّلام گوش نمايند.
🔹پس سيّد داخل شد و سلام كرد نشست. حضرت امر فرمود او را كه مرثيّه بخواند.
🔹سيّد خواند اشعار خود را:
اُمْرُرْعَلى جَدَثِ الْحُسَيْنِ فَقُلْ لاَِعْظُمِهِ الزَّكيَّه
اَعْظما لازِلْتِ مِنْ وَطْفاءِ ساكِبَةٍ رَوِيَّةِ
«هنگامى که بر بدن حسین علیهالسلام عبورت افتاد، به استخوانهای پاکش بگو: پیوسته از اشک چشمان سیراب خواهى بود»
و اذا مَرَرْتَ بِقَبْرِه فَاَطِلْ بِهِ وَقْفَ الْمَطِيَّة
وَابْكِ الْمُطَهَّرَ لِلْمُطَهَّرِ وَ الْمُطَهَّرَةِ النَّقِيّةِ
كَبُكاءِ مُعْوِلَةٍ اءتَتْ يَوْما لِواحِدِهَا الْمَنِيَّةُ
ما لَذّ عَیش بَعد رَضکَ بالجیاد الأعوجیّة
«هنگامى که بر قبرش گذر کردى، مرکبت را مدت زیادى نگه دار و بر آن امام پاك و بر پدر و مادر پاکش همچون مادرى كه تنها جوان خود را از دست داده است گريه كن و بگو پس از آنکه بدنت را با سم ستوران خرد کردند، زندگى لذت ندارد.»
🔹راوى گوید: پس ديدم اشکهای جعفر بن محمّد عليهالسّلام را كه جارى شد بر صورت آن حضرت و بلند شد صرخه و گريه از خانه آن جناب، تا آنكه امر كرد حضرت به سيّد که دیگر ادامه ندهد.
📚منتهی الامال، ج1، ص1063
#کتاب_شناسی #مرجع_شناسی
#کتب_مقتل #کتب_مرجع
#مضرات_روضه_های_سماعی
#روضه
بسم الله الرحمن الرحیم
فلسفه و حقیقت روضه امام حسین ع ( 4 )
کدام مقتل را بخوانیم ؟
یکی از ابزار مهم مداح امام حسین ع منابع قوی و صحیح است که باید با اطمینان به آن مراجعه کند. معمولا ذاکرین به چند روش روضه می خوانند.
1. روضه سماعی که از شخصی می شنوند و می روند جای دیگر همان روضه را با کم و زیادش می خوانند در روضه سماعی مداح باید اولا توجه داشته باشد که به شخص روضه خوان کاملا اطمینان داشته باشد و از هر کسی نقل روضه نکند . متاسفانه بعضی از عزیزان مداح بسیار خوش باور و احساساتی هستند تا روضه را از کسی شنیدند ، تحت تاثیر قرارمی گیرند و به صدق و کذب روضه کاری ندارند سریعا آن را در مجلس دیگری منتقل می کنند.
حضرت آیة الله العظمی بروجردی رحمة الله علیه فرمودند : تحت تاثیر بزرگی و مقام وابهت علماء قرار نگیریم و درباره موضوع سوال کنیم به صرف اینکه فلان مداح مشهور فلان روضه را خواند قبول نکنیم و رجوع به منبع داشته باشیم.
ثانیا در روضه سماعی شخص اولی که از منبع می خواند تمام مطلب روضه را خط به خط نمی تواند منتقل کند و فرد دوم روضه را ناقص می شنود و قسمتی از آن را هنگام انتقال به دیگری فراموش می کند و وقتی به نفر سوم منتقل می شود و.. دیگر چیزی از اصل روضه باقی نمی ماند و در این انتقال سماعی است که زبانحال های من در آوردی هم اضافه می شود و چیزی ازاصل روضه باقی نمی ماند و وقتی به مقتل رجوع می کنیم می بینیم روضه شباهتی با متن مقتل ندارد.
2. خیـــــلی مهم : شنیدن روضه سماعی از معصوم ، که انسان باید به درجه ای از تقوی و عشق برسد که معصوم برایش روضه بخواند مانند روضه جابر در روز اربعین که امام سجاد برایش روضه خواند و فرمود : ها هنا قتل ابو عبدالله ای جابر همینجا ابا عبدالله کشته شد یا روضه امام زمان عج الله در روز اربعین برای مقدس اردبیلی که این بالاترین مقتل خوانی و بالا ترین آنهاست که آرزوی هر مداحی است که به این درجه برسد. ای کاش هر کدام از ما دعبلی برای امام عصر ع باشیم. شرط شنیدن روضه از معصوم عشق شدید به ولایت و تقوای عظیم است. می گویند مرحوم شوشتری صاحب خصائص الحسینیه همینگونه بوده است.
3. مرحله مهم و اساسی که باید هر مداح به آن توجه داشته باشد رجوع به منابع قوی و صحیح روضه و مقتل است که مداح با آشنا شدن به منابع قوی می تواند روضه های سماعی را ویرایش کند. و روضه صحیح و مورد تائید حضرت زهراء س را بخواند .
4. پاسخ این سوال که کدام مقتل را بخوانیم و چرا منابع قوی و مورد اعتماد هم ، با هم متفاوت هستند به کدام یک از منابع رجوع داشته باشیم. در پاسخ ما در تفسیر قرآن هم با این سوال مواجه هستیم کدام تفسیر را بخوانیم و کدام تفسیر درست است.
در پاسخ به این سوال ، ما با مراجعه به کتب به دو دسته از تفاسیر و مقاتل برخورد می کنیم .
1— تفاسیر و یا مقاتل ضعیف 2- تفاسیر و یا مقاتل قوی و معتبر
چگونه این کتب را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
5- مطالب کتب ضعیف شاید 5% یا 10% در صد بی سند و یا قابل درک نباشد و مابقی کتاب بسیار مفید و سودمند است و نباید از آنها گذشت .
برای درک 5% درصد و یا بیشتر مطالب ضعیف کتاب ، ذاکر باید حتما قبلا ده کتاب مقتل معتبر خوانده باشد و بعد این کتب را بخواند و اصلا جائز نیست برای بار اول و در ابتدای مقتل خوانیش از این کتب استفاده کند. زیرا مطالب در ذهنش نهادینه می شود و بیرون کردن آنها از ذهنش کار بسیار دشواری است .پس راه شناخت کتب ضعیف این است که شما قبلا ده کتب معتبر با راهنمایی اهل فن بخوانید تا قوه تشخیص پیدا کنید.
شناخت کتب ضعیف بسیار مهم است و این کار بسیار مهم و مسئولیت آوری است و در شناخت این کتب باید زمانه ی مولف و امکانات مولف و جو سیاسی مولف را در نظرگرفت مثلا ما به زمانی بر خورد می کنیم که دارند اصل مقتل را از بین می برند و مقتل نویس به صدق و کذب مطالب کاری ندارد همه مطالب را می نویسد تا مطالب صحیح از بین نرود و بر عهده اشخاص بعد از اوست که مطالب را ویرایش کنند و جای هزار تشکر از این مقتل نویس است که مطالب را در زمانه خویش حفظ کرده است .بحار الانوار از این نوع کتب است.
@zameneashk
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء
#ملعونین_عاشوراء
#وقایع_شوال
14 شوّال
1 _ مرگ #عبدالمَلِک بن مَروان لع
در سال 86 هـ عبد الملک بن مروان سفّاک بخیل، در دمشق به هلاکت رسید (1)، و بعضی 15 شوّال را ذکر کرده اند. (2)
این در حالی بود که 21 سال و 6 ماه خلافت را غصب کرده بود. او پیش از سلطنت پیوسته ملازمت مسجد را داشت و تلاوت قرآن می نمود و او را حمامة المسجد می گفتند !
وقتی خبر سلطنت به او رسید قرآن را بر هم نهاد و گفت :
«سلام علیک هذا فراق بینی و بینک» : «خداحافظ، این آغاز جدایی بین من و توست» !!
بیماری او که سخت شد طبیب گفت :
اگر آب بخورد می میرد.
ولی تشنگی بر او غالب شد و از پسرش ولید آب طلبید.
او گفت :
اگر آب بیاشامی خواهی مرد !
عبد الملک به دخترش التماس کرد که آب بدهد، امّا ولید پسرش مانع شد.
عبد الملک گفت :
بگذار به من آب بدهند، و گرنه تو را از ولیعهدی خلع می کنم، ولید اجازه داد و عبد الملک آب خورد و مُرد.
از بزرگترین جنایات او به شهادت رساندن امام زین العابدین علیه السلام و مسلّط کردن حجاج ثقفی بر شیعیان امیر المؤمنین علیه السلام بود. (3)
📚 منابع :
1. تتمة المنتهی : ص 105 . و ... .
2. قلائد النحور : ج شوال، ص 94. و ... .
3. منتهی الآمال : ج 2، ص 39. تتمة المنتهی : ص 106.
@zameneashk
هدایت شده از م.خوشگفتار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان ماجرای حاج احمد پیکان در حرم حضرت زینب سلام الله علیها
#حاج_غلامرضا_سازگار
@zameneashk
هدایت شده از م.خوشگفتار
بیان ماجرای حاج احمد پیکان در حرم حضرت زینب سلام الله علیها
مرا که دانه ی اشک است،دانه لازم نیست
به ناله انس گرفتم،ترانه لازم نیست
به سنگ قبر منِ، داغدیده بنویسید
اسیر سلسله را ، تازیانه لازم نیست
عدو بهانه گرفته ، مرا زد وُ گفتم
بیا بزن که یتیمم،بهانه لازم نیست😭
#حاج_غلامرضا_سازگار
#امام_صادق_علیه_السلام
مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش اوّل
▪️گرچه مذهب شیعه همان مکتب رسول خدا است؛ و آموزههای همهی ائمّه در تبیین این مکتب، سهیم و دَخیل است؛ امّا اینکه امام صادق عليه السّلام به عنوان رئیس مذهب مشهورند، به دلیل موقعیت فوقالعادهای است که برخلاف پدران بزرگوار و فرزندان معصومشان، در اختیار آن حضرت قرار گرفت. ایشان در یک دورهی انتقالی، بیشترین فراغت را برای نشر و تبیین و ترویج و تعلیم معارف قرآن و اهل بیت، در اختیار داشتند.
▪️دوران امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، دورهی انتقال حکومت از بنی امیّه به بنی عبّاس، یا به تعبیر دقیقتر از بنی مروان به بنی عبّاس بود و درگیریهای قدرتهای سیاسی با یکدیگر، فرصت و فراغت به آنها نمیداد که کنترل فوقالعاده و اختناق شدیدی را که در زمان سایر ائمّه علیهم السّلام اعمال میکردند، در آن زمان هم اعمال کنند.
▪️به همین خاطر بعد از دوران اختناقی که خصوصاً بعد از واقعهی عاشورا پیش آمد و حکومتهای ظالم اموی، کوچکترین مَنفَذی را برای تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهم السّلام باقی نگذاشتند؛ امام باقر علیه السّلام و بعد از ایشان امام صادق عليه السّلام این فرصت را پیدا کردند که این معارف را تبیین و ترویج کنند.
▪️شاید حدود هشتاد درصد احادیثی که در کتب حدیثی شیعه به ما رسیده است، از این دو امام بزرگوار، امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، نقل شده است؛ به خاطر فرصت و فراغت ایشان. واِلاّ این گونه نیست که ائمّهی دیگر در مقام و مرتبهی علمی، چیزی کمتر از این دو امام بزرگوار داشتند. چنین فرصت و فراغتی در اختیار دیگر ائمّهی ما قرار نگرفت. این است که مکتب تشیّع، به نام امام صادق شناخته شد.
▪️شاید به لحاظ دیگری هم مذهب تشیّع به جعفری مشهور شد و آن این که مذاهب فقهی چهارگانهی اهل سنّت (حَنَفی، مالکی، شافعی، و حَنبلی) هم تقریباً در عصر امام صادق علیه السّلام شروع به شکل گیری کردند. اَبوحَنیفه، معاصر امام صادق علیه السّلام بود و دو سال شاگردی و طلبگی ایشان را کرده بود؛ تا پایان عمر هم میگفت:
«لَوْلا السَّنَتانِ لَْهَلَکَ اْلنُّعمان»
اگر آن دو سال که من به درس امام صادق علیه السّلام رفتم، نبود؛ هلاک شده بودم. اینکه چه شد کسانی که شاگرد امام صادق علیه السّلام بودند، رو در روی امام ایستادند؛ برای خودشان مذهبی بنیان گذاری کردند و عدّهای را به دور خود جمع کردند؛ نکاتی است که در کتاب «حدیث دوست» به آنها اشاره شده است.
▪️چون این مذاهب از زمان امام صادق علیه السّلام به بعد شکل گرفتند و این چهار مذهب به اسم بنیان گذارانشان شناخته شدند؛ یعنی پیروان احمد حَنبَل را حنبلی مذهب؛ پیروان ابوحنیفه را حنفی مذهب؛ پیروان مالک بن انس را مالکی و پیروان امام شافعی را شافعی میگویند؛ پیروان مکتب تشیّع را هم، پیروان مذهب جعفری نام مینهند.
ادامه دارد....
#مناسبات_ماه_شوال
السلام علیک یا ابا عبدالله ع
کانال ویژه مقتل امام حسین ع با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر و پاسخ به شبهات مقتل در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
#امام_صادق_علیه_السلام
💠 مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش دوّم
▪️بنا به اعتقاد ما، تشیّع یعنی استمرار آموزههای رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم، و چیزی جدای از آن نیست.
▪️تشیّع در زمان حیات رسول الله آغاز شد. حتّی واژهی شیعه را خود پیغمبر ذیل آیهی شریفه:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»
در مورد یاران و همراهان امیرالمؤمنین علیه السّلام به کار بردند. اهل سنّت، در کتاب معتبر حدیثیشان از پیغمبر اکرم، نقل کردهاند که فرمودند:
«ﻳَﺎ علی ﺃَﻧْﺖَ ﻭَ ﺷِﻴﻌَﺘﻚ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»
ای علی؛ تو و شیعیانت، بهترین خلایق خدا هستید.
▪️بنابراین واژهی شیعه، توسّط خود پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وضع و به کار برده شد و تشیّع از زمان حیات ایشان مطرح بود.
▪️در دوران حیات پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، عدّهای از اصحاب پیامبر دور امیرالمؤمنین علیه السّلام جمع و با ایشان محشور بودند. کَمااینکه عدّهای هم دور ابابکر و عمر و عثمان بودند. در واقع دو تیپ مختلف در بین صحابهی پیغمبر دیده میشد. از همان زمان حیات رسول الله، کسانی با امیرالمؤمنین علیه السّلام هم روحیه و همراه بودند و بعد از رحلت رسول الله هم شیعه خوانده شدند. پس تشیّع در زمان پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وجود داشت و در زمان امیرالمؤمنین علیه السّلام، در زمان حسنین و در زمان امام سجّاد و امام باقر علیهم السّلام استمرار پیدا کرد؛ منتها به دلیل اینکه چهار مکتب فقهی اهل تسنّن در آن زمان شکل گرفت و به نام رؤسای آن مذاهب خوانده شد؛ مکتب تشیّع هم مکتب جعفری نام گرفت.
▪️بخش عمدهای از آموزههای مکتب تشیّع را امام صادق عليه السّلام در جلسات درس عظیمی که دایر میکردند، بیان فرمودند. حاصل این آموزههای حضرت، چهارصد کتاب شد که شاگردان ایشان تألیف کردند. این چهارصد کتاب «اصول أربَعَةُ مِأة» نام گرفت. بعدها نیز مطالب همان کتابها تدوین شد و کتابی مثل کافی و کتابهای حدیثی بعدی شیعه را شکل داد. به این لحاظ این مذهب را مذهب جعفری و امام صادق علیه السّلام را رئیس این مذهب میدانند. والّا رئیس مذهب ما خود رسول الله و امیرالمؤمنین علیهما السّلام هستند و تشیّع چیزی جدا از اصل آموزههای پیغمبر و قرآن کریم نیست. منتها شیعه این آموزههای قرآن و سنن نبوی را از زلالترین، پاکترین و نابترین مَجرا، که اهل بیت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلّم هستند، دریافت کرده است.
▪️بنا به ضرب المثلی که در بین عرب است؛ که «أهل البَيتِ أْدریٰ بِْما فِْیاْلبَيتِْ» اهل خانه بیشتر میدانند که در خانه چه میگذرد. شیعه معتقد است أهل البَيتِ پیغمبر نسبت به آموزههای پیامبر أْدریٰ هستند و لذا این آموزهها را مستقیماً از اهل بیت علیهم السّلام دریافت کرده است.
▪️شهادت امام صادق علیه السّلام را به محضر فرزند برومند و بزرگوار آن حضرت، بقیة الله الأعظم امام عصر أرواحُنافِداه و همهی پیروان، ارادتمندان، سرسپردگان و دوستداران ایشان، تسلیت عرض میکنم و امیدوارم خدای متعال ما را شاگردان شایستهای برای مکتب امام صادق علیه السّلام قرار دهد.
#مناسبات_ماه_شوال
#امام_صادق_علیه_السلام
#امام_صادق_علیه_السلام_و_عاشوراء
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
مظلوميت امام صادق
امام صادق عليهالسلام نيز چون پدران ارجمندش، در برابر امويان واکنشي حساب شده نشان داد.
يکي از کارگزاران دستگاه اموي نزد امام صادق عليهالسلام آمد و گفت: در حکومت، منشي ديوان بودم و از اين راه ثروت بسيار به دست آوردم در اين باره چه ميفرماييد؟
حضرت فرمود:
اگر بني اميه کساني را نمييافتند که بر ايشان بنويسند، لشکرياني گرد آوردند، در راه استواري حکومتشان بستيزند، و در جماعت و دولتشان حاضر شوند، هرگز حق ما اهل بيت را نميگرفتند؛ و اگر مردم از آنها کنارهگيري کنند، حکومتشان پايدار نخواهد ماند. [1] .
در اين ميان، واکنش نظامي، آخرين وسيله ائمه معصوم عليهمالسلام در مبارزه با ستم بني اميه بود. چنان که گفتيم، برخي از معصومان عليهمالسلام، به سبب موقعيت خاص جامعه، به مبارزه فرهنگي سياسي ميپرداختند؛ اما گاهي نيز تنها راه دفاع از ارزشهاي اسلامي واکنش نظامي و استفاده از شمشير بود.
بر ديگر ائمه عليهمالسلام نيز ستمهايي شده است که ان شاء الله در مجموعهاي مستقل، به ذکر آنها خواهيم پرداخت.
اکنون بر اساس آن چه ذکر شد، به درگاه احديت عرضه ميداريم:
خدايا! در اين روز و در اين جايگاه و در هميشهي عمرم، به واسطهي بيزاري از دشمنانان و لعنت کردن آنها و دوستي پيامبر و آلش - که بر او و خاندانش سلام باد - به تو تقرب ميجويم. الهي آمين.
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علي ذلک اللهم العن العصابة التي جاهدت الحسين و شايعت و بايعت و تابعت علي قتله اللهم العنهم جميعا.
پروردگارا! بر اولين کسي که در حق محمد و آل محمد ستم کرد و بر آخرين ظالمي که از آن ظالم نخستين پيروي کرد لعنت فرست.
بار الها! بر آن جماعتي که با حسين به جنگ برخاستند و بر قتل او مشايعت نموده بيعت و متابعت کردند لعنت فرست. پروردگارا! بر همهي آنان لعنت فرست.
خدايا کن تو لعنت اولين را
که بنهادست تخم ظلم و کين را
به زور از آل حق، حق را گرفتند
چه باطلها به دين حق که سفتند!
خدايا نعل لعنت را بکوبان
به پاي آن که باشد رهروي آن
خدايا کن تو لعنت آن سپاهي
که بر قتل حسينت گشته راهي
همانهايي که پيمانها ببستند
همانهايي که پيمانها شکستند
همانهايي که بر پيکار ماندند
بر اين دون مسلکان ياري رساندند
خدايا کن تو لعنت، کلشان را
که ملعونند ز اول تا به اخري
حسین ع خون خدا[ صفحه 196] [ صفحه 197]
کانال ضامن اشک در ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
مرقد مطهر امام حسین ع
https://eitaa.com/zameneashk1
هدایت شده از زائر عرش ،شرح و تفسیر زیارات امام حسین ع
#عاشوراء.mp3
14.75M
#قرائت_زیارت_عاشوراء
هدیه حرم - کربلاء
من زار الحسین یوم عاشوراء کمن زار الله فی عرشه هرکس امام حسین ع را در روز عاشورا زیارت کند گوئیا خدا را در عرش زیارت کرده است.
لینک کانال زائر عرش در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/3725787156Cadcdabd35d
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
#اشک_بر_امام_حسین_علیه_السلام
#اشک_ائمه_بر_امام_حسین_ع
#احادیث_ائمه_علیه_السلام_درباره_عاشوراء
اشک
«چشم گريان، چشمه فيض خداست».گريستن بر ابا عبدالله الحسين «ع» ثواب بسيار دارد.[1] فرشتگان، پيامبران، زمين و آسمان، حيوانات صحرا و دريا هم بر عزاي حسين «ع» گريستهاند.[2] اشک ريختن، نشانه پيوند قلبي با اهل بيت و سيد الشهدا است.اشک، دل را سيراب ميکند، عطش روح را بر طرف ميسازد و حاصل محبتي است که نسبت به اهل بيت حاصل ميشود. همدلي و هماهنگي روحي با ائمه، ايجاب ميکند که در شادي آنان شاد و در غمشان محزون باشيم.اين نشان شيعه است که «يفرحون بفرحنا و يحزنون لحزننا...»[3] قلبي که مهر حسين «ع» را داشته باشد، بي شک به ياد مظلوميت و شهادت او ميگريد.اشک، زبان دل و شاهد عشق است.
آنچنان کز برگ گل، عطر و گلاب آيد برون
تا که نامت ميبرم از ديده آب آيد برون
رشته الفت بود در بين ما، کز قعر چاه
کي بدون رشته، آب بيحساب آيد برون؟
تا نسوزد دل، نريزد اشک و خون از ديدهها
آتشي بايد که خوناب کباب آيد برون
مهر تو شيرازه «ام الکتاب» خلقت است
مشکل اين شيرازه از قلب کتاب آيد برون
گر نباشد مهر تو دل را نباشد ارزشي
برگ بيحاصل شود گل، چون گلاب آيد برون[4] .
گريستن در سوگ شهداي کربلا، تجديد بيعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذيه فکري و روحي با اين مکتب است و اشک ريختن، نوعي امضا کردن پيمان و قرارداد مودت با سيد الشهدا است.ائمه شيعه، گريستن بر مظلوميت اهل بيت و عزاي حسيني را تاکيد کرده و شهادت اشک را بر صداقت عشق، پذيرفتهاند.امام صادق «ع» فرموده است: «نزد هر کس که ما ياد شويم و چشمانش اشک آلود شود، حتي اگر به اندازه بال مگسي باشد، خداوند گناهانش را ميبخشايد، هر چند چون کف دريا فراوان باشد.»[5] به گفته صائب:
در سلسله اشک بود گوهر مقصود
گر هست ز يوسف خبر، اين قافله دارد
دستور امامان به گريستن بر امام حسين «ع» بسيار اکيد است.امام رضا «ع» به ريان بن شبيب در حديث مفصلي فرمود: «يابن شبيب!ان کنت باکيا لشيء فابک للحسين بن علي بنابي طالب فانه ذبح کما يذبح الکبش...».[6] اگر بر چيزي گريه ميکني، بر حسين بن علي گريهکن، که او را همچون گوسفند، سر بريدند.در حديث ديگري فرموده است: «محرم، ماهياست که مردم دوره جاهليت جنگ در آن را ناروا ميدانستند، ولي در اين ماه، دشمنان، خون ما را بناحق ريختند و هتک حرمت ما نمودند و فرزندان و بانوان ما را به اسارت گرفتند و به خيمههاي ما آتش زدند و غارت کردند و در کار ما، براي رسول خدا هيچ حرمتي را رعايت نکردند.روز حسين (عاشورا) پلکهاي ما را مجروح و اشکهايمان راجاري کرد و ما از سرزمين کربلا، گرفتاري و رنج به ميراث برديم.پس بايد بر کسي همچون حسين، گريهکنندگان بگريند، که گريه بر او، گناهان بزرگ را هم فرو ميريزد.»[7] .
خود امام حسين «ع» فرموده است: «انا قتيل العبرة، لا يذکرني مؤمن الا بکي»،[8] من کشته اشکم، هيچ مؤمني مرا ياد نميکند مگر آنکه (بخاطر مصيبتهايم) ميگريد.امامسجاد «ع» بيست سال بر امام حسين عليه السلام گريست و هرگز طعامي پيش او نميگذاشتند مگر آنکه گريه ميکرد.[9] به فرموده امام صادق «ع»: هر ناله و گريهاي ناپسند و مکروه است، مگر ناليدن و گريستن بر حسين عليه السلام: «کل الجزع و البکاء مکروه سوي الجزع و البکاء علي الحسين».[10] .
هم گريستن، هم گرياندن، هم خود را شبيه گريهکنندگان در آوردن (تباکي) پسنديدهاست و اجر دارد.اين همه فضيلت که براي گريه بر حسين «ع» بيان شده و اينکه اشکچشم، آتش دوزخ را فرو مينشاند و غمگين شدن در سوگ شهيدان کربلا ايمني از عذاباست، در صورتي است که گناه و فسق و آلودگي انسان در حدي نباشد که مانع رسيدن اين فيض الهي گردد.اشکي که مبين پيوند عاطفي و رابطه مکتبي و اتصال روحي با راه و فکرو خط ائمه و سيد الشهداست، حتما زمينهساز پرهيز از گناه ميگردد.به تعبير شهيد مطهري: «گريه بر شهيد، شرکت در حماسه او و هماهنگي با روح او و موافقت با نشاط او و حرکت اوست... امام حسين «ع» بواسطه شخصيت عاليقدرش، بواسطه شهادت قهرمانانهاش، مالک قلبها و احساسات صدها ميليون انسان است. اگر کساني که بر اين مخزن عظيم و گرانقدر احساسي و روحي گمارده شدند، يعني سخنرانان مذهبي، بتوانند از اين مخزن عظيم در جهت هم شکل کردن و همرنگ کردن و هم احساس کردن روحها با روح عظيم حسيني بهرهبرداري صحيح کنند، جهاني اصلاح خواهد شد.»[11] پس مهم، شناخت فلسفه گريه در راستاي احياي عاشورا و زنده نگهداشتن مراسم حسيني و فرهنگ کربلاست، نه گناه کردن و آلودگي، به اميد پاک شدن با چند قطره اشک! معلوم نيست که دل و جان آلوده، آن همسويي را با امام داشته باشد که با ياد مصائبش گريه کند.
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است., [۳۰.۰۶.۱۹ ۲۳:۳۵]
گريه در فرهنگ عاشورا، سلاح هميشه براني است که فرياد اعتراض به ستمگران را دارد. «اشک»، زبان دل است و گريه، فرياد عصر مظلوميت.رسالت اشک نيز پاسداري از «خون شهيد» است.امام خميني «ره» فرمود: «هر مکتبي، تا پايش سينهزن نباشد، تا پايشگريهکن نباشد، تا پايش توي سر و سينهزن نباشد حفظ نميشود...»،[12] «گريه کردن برشهيد، نگهداشتن، زنده نگهداشتن نهضت است»،[13] «گريه کردن بر عزاي امام حسين، زندهنگهداشتن نهضت و زنده نگهداشتن همين معني است که يک جمعيت کمي در مقابل يک امپراطور بزرگ ايستاد...، آنها از همين گريهها ميترسند، براي اينکه گريهاي است که گريه بر مظلوم است، فرياد مقابل ظالم است.»[14] .
هر چند نيست درد دل ما نوشتني
از اشک خود، دو سطر به ايما نوشتهايم[15] .
اشک، سر فصل محبت و مودت است و برخاسته از عشقي است که خداوند در دلها قرار داده که نسبت به حسين بن علي «ع» مجذوب ميشود.به فرموده رسول خدا «ص»: «ان لقتل الحسين حرارة في قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا».[16] براي شهادت حسينعليه السلام حرارت و گرمايي در دلهاي مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نميشود.
کدام عاشق در اين ره در بلا نيست؟
کدامين دل شما را مبتلا نيست؟
اگر در سوگتان شد ديده نمناک
اگر از عشقتان دل گشت غمناک
گواه عشق ما اين ديده و دل
رساند «اشک» و «غم» ما را به منزل
کنون ماييم و درد داغداري
کنون ماييم و اشک و سوگواري
هنوز اشک عزا پيوسته جاري است
رواق چشممان آيينهکاري است
غدير ما محرم دارد امروز
محرم، بذر غم ميکارد امروز[17] .
امروز هم، اشک و گريه، رابط ما با حسين است و ما با شوري اشکهايمان، سر سفره محبت سيد الشهدا نشستهايم و نمک پرورده ابا عبدالله هستيم، از اين رو، اين مهر با شير مادر در جان ما وارد شده و با جان هم به در ميشود.
[1] احاديث ثواب و آثار گريه بر امام حسين «ع» را از جمله در بحار الانوار، ج 44، ص 279 تا 296 مطالعه کنيد.
[2] سفينة البحار، ج 1، ص 97، بحار الانوار، ج 45، ص 220 به بعد.
[3] ميزان الحکمه، ج 5، ص 233.
[4] اي اشکها بريزيد، حسان، ص 131.
[5] وسائل الشيعه، ج 10، ص 391.
[6] بحار الانوار، ج 44، ص 286.
[7] همان، ص 283.
[8] همان، ص 279.
[9] همان، ج 46، ص 108.
[10] بحار الانوار، ج 45، ص 313.
[11] شهيد (ضميمه قيام و انقلاب مهدي)، ص 124 و 125.
[12] صحيفه نور، ج 8، ص 70.
[13] همان، ج 10، ص 31.
[14] همان-ج 10، ص 31.
[15] صائب تبريزي.
[16] جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص 556.
[17] از مثنوي «اهل بيت آفتاب» از مؤلف.
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی برای ارسال مطالب و سوالات مقتل در تلگرام و ایتا
@m_h_tabemanesh1
@m_h_tabemanesh2
کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk
لینک کانال ضامن اشک در ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
لینک کانال زائر عرش در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/3725787156Cadcdabd35d