eitaa logo
زن، زندگی، آگاهی
315 دنبال‌کننده
5 عکس
5 ویدیو
3 فایل
ارتباط با مدیر: @ali_ghasemi14
مشاهده در ایتا
دانلود
Mohammad Jnami - Darb Aleshg.mp3
18M
مداحی زیبا و دلنشین حبیبی حسین محمد الجنامی (کامل) 🖤 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
✳️ ادله جواز تعدد همسر در اسلام ✍️ آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم در ذیل آیه 3 سوره نساء میفرمایند: اصل نکاح و نیز تعدد آن در صورت وثوق به اجرای عدالت، جایز است نه واجب؛و همانند تحلیل اصل نکاح که ضرورتی اجتماعی است، تجویز تعدد ازدواج نیز امری است ضروری، زیرا: 1️⃣نیروی شهوت جنسی در مردان بیش از زنان است و باید از راه درست ارضا گشته و نباید آنان را به تعدی و فجور و فحشا بکشاند. 2️⃣در حوادث، جنگ ها و جنایات، مردان بیش از زنان قربانی می شوند. 3️⃣آمادگی مرد برای تولید مثل، سال ها بیش از زنان است. 4️⃣رشد فکری، بلوغ جنسی، آمادگی و صلاحیت برای ازدواج در دختران زودتر از پسران است و از این رو شمار دختران آماده ازدواج بیش از پسران است. ‼️ چند نکته مهم: 👇🏻 1️⃣اسلام بنیان زندگی و جامعه اسلامی را بر عقل نهاده است و نه فقط بر عاطفه؛ و تربیت اسلامی زن را به گونه ای می پروراند و غیرت غریزی و طبیعی احتمالی او را با فطرتْ تعدیل و هماهنگ می کند که از تعدد زوجات با رعایت کامل قسط و عدل نمی رنجد و عواطف او جریحه دار نمی گردد. 2️⃣معیار ارزیابی و کرامت در اسلام، تقواست نه تعدد زوجات و مانند آن، تا به استناد جواز آن، ارزش یک مرد برابر چند زن پنداشته شود. ازدواج، خرید و فروش نیست که دو طرف معامله از نظر قیمت و تعداد با هم سنجیده شوند. 3️⃣هر مسلمانی در هر کاری باید عدالت را رعایت کند. به لحاظ اهمیت ویژه تشکیل خانواده، هرکس قصد ازدواج دارد و به ویژه کسی که خواهان ازدواج متعدد است، افزون بر عدالت عمومی (انجام واجبات و ترک محرمات) باید عدالت بین همسران را نیز پاس بدارد و چون عدالت شرط تحصیلی است نه حصولی، هر که توان تحصیل عدالت را نداشته باشد حق ندارد ازدواج متعدد انجام دهد: « فَإن خِفتُم ألاَّ تَعدِلوا فَواحِدَة » 📚 تفسیر تسنیم، جلد17، ص238، 239، 240 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⭕️منظور از رعایت عدالت در چند همسری چگونه عدالتی است⁉️ رعایت عدالت و رفتار یکسان با همسران در محدوده مادیات و حقوق همسری، مانند تأمین هزینه زندگی، مسکن، پوشاک و مراعات امور زناشویی (نه در گرایش و محبت های قلبی) به هزینه کردن مطابق با شئون زن و به مقدار متعارف است؛ یعنی از حدِّ معروف (عقل و نقل پسند) و متعارف کمتر نباشد. رعایت عدالت و رفتار یکسان با همسران متعدد، در امور مادی، مقدور و مورد تکلیف است؛ ولی محبت قلبی چون در اختیار انسان نیست تکلیفی هم به آن تعلق نگرفته است. 📚 تفسیر تسنیم، ج 17، ص 240 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا مرد می تواند چند همسر داشته باشد⁉️ 🗣استاد قرائتی 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
❌اشكال چندشوهرى❌ ✍️ استاد شهید مطهری(ره) در کتاب نظام حقوق زن در اسلام مینویسد: اشكال عمده و اساسى كه چندشوهرى به وجود مى‌آورد و همان بيشتر سبب شده كه اين رسم عملاً موفقيتى نداشته باشد، اشتباه انساب است. در اين نوع زناشويى رابطۀ پدر با فرزند عملاً نامشخص است، همچنان كه در كمونيسم جنسى نيز رابطۀ پدران با فرزندان نامشخص است؛ و همان طورى كه كمونيسم جنسى نتوانست براى خود جا باز كند، چندشوهرى نيز نتوانست مورد پذيرش يك اجتماع واقعى بوده باشد، زيرا همچنان كه در يكى از مقالات گذشته گفتيم زندگى خانوادگى و تأسيس آشيانه براى نسل آينده و ارتباط قطعى ميان نسل گذشته و آينده، خواستۀ غريزه [و] طبيعت بشر است. اينكه احياناً و استثنائاً در ميان بعضى طوايف بشرى چندشوهرى وجود پيدا كرده است، دليل نمى‌شود كه تشكيل عائلۀ اختصاصى خواستۀ طبيعت مرد نيست، همان طورى كه انتخاب تجرد و پرهيز از زندگى زناشويى از طرف عده‌اى از مردان يا زنان صرفاً دليل بر نوعى انحراف است و دليل نمى‌شود كه بشر طبعاً خواهان زندگى زناشويى نمى‌باشد. چندشوهرى نه تنها با طبيعت انحصارطلبى و فرزنددوستى مرد ناموافق است، با طبيعت زن نيز مخالفت دارد. تحقيقات روانشناسى ثابت كرده است كه زن بيش از مرد خواهان تك‌همسرى است. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص293 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
غالبا کسانیکه علیه چند همسری در اسلام خرده و اشکال وارد میکنند غربی ها و به تبع ایشان، داخلی های غرب زده هستند. حال ببینیم غرب نسبت به چند همسری چگونه فرهنگ و روشی را پیاده کرده است👇🏻
البته قبل از ورود به این بحث توجه داشته باشیم که چندهمسری برای شرایط خاص بوده و تجویزی برای هر کس در هر زمان و مکانی نمیباشد. بنابراین آنچه مطابق با اصل است تک همسری بوده و چندهمسری در صورتی است که ضرورتی اقتضا کند. (همانطور که توضیحش گذشت...) ✅ استاد مطهری در همین رابطه میفرمایند: «تك‌همسرى» طبيعى‌ترين فرم زناشويى است. در تك‌همسرى روح اختصاص يعنى مالكيت فردى و خصوصى - كه البته با مالكيت خصوصى ثروت متفاوت است - حكمفرماست. در تك‌همسرى هر يك از زن و شوهر احساسات و عواطف و منافع جنسى ديگرى را «از آنِ‌» خود و مخصوص شخص خود مى‌داند. (نظام حقوق زن در اسلام، ص289)
این نکته رو هم از شهید مطهری مطالعه کنید👇🏻
❌ ✍️ شهید مطهری (ره): « ... کسانی که تعدد زوجات را وسیله هوسرانی قرار داده اند قانون اسلامی را بهانه برای یک عمل ناروا قرار داده اند. اجتماع حق دارد آن ها را مواخذه و مجازات و این بهانه را از دست آنها بگیرد... . انصاف باید داد، افرادی که شرایط اسلامی را در تعدد زوجات کاملاً رعایت می‌کنند بسیار کم‌اند. در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسش‌ها پرسش‌های درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر(عمرتان) از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیده‌ام. حتماً شما هم نشنیده‌اید! سهل است، مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند، زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و با سرپوش اسلامی انجام می‌دهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام می‌کنند. اگر تنها کسانی اقدام به تعدد زوجات کنند که لااقل این یک شرط را واجد باشند، جای هیچ گونه بهانه و ایرادی نبود». 📗نظام حقوق زن در اسلام، ص357 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
چند همسری در فرم غربی⁉️ ✳️نمونه‌اى از زندگى مردمى كه همواره تعدد زوجات را بر مشرق زمین يك گناه نابخشودنى مى‌شمارند 👇🏻 ✍️ ویل دورانت می‌نویسد: ماجراهاى قبل از ازدواج مى‌بايست قابل ملاحظه باشد والّا مشكل بتوان براى اطفال نامشروع بيشمارى كه در هر يك از شهرهاى ايتالياى رنسانس يافت مى‌شد دليلى جست. فرزند حرامزاده نداشتن امتيازى به شمار مى‌رفت اما داشتن آن ننگ فاحشى نبود. مرد معمولاً به هنگام ازدواج، زن خود را ترغيب مى‌كرد كه طفل حرامزادۀ خويش را به خانه بياورد تا با ساير فرزندان آن مرد پرورش يابد. حرامزاده بودن از قدر كسى نمى‌كاست. داغى كه جامعه برآن مى‌زد چندان مهم نبود. وانگهى مشروعيت را مى‌شد با رشوه‌دادن به يكى از اعضاى كليسا به دست آورد. در نبودن وارثان مشروع يا ذى‌صلاحيت، پسران حرامزاده ممكن بود به ملك يا حتى به تاج و تخت برسند. همان گونه كه فرنتۀ اول وارث سلطنت الفونسوى اول پادشاه ناپل و لئونللودسته جانشين نيكولوى سوم امير فرارا شد. وقتى كه پيوس دوم در سال 1459 به فرارا آمد مورد پذيرايى هفت شاهزاده قرار گرفت كه همه نامشروع بودند. رقابت حرامزادگان با حلالزادگان منشأ مهمى از كشمكشهاى دورۀ رنسانس بود... اما در مورد همجنس‌گرايى بايد بگوييم كه تقريباً يك قسمت اجبارى از احياى رسوم يونان باستان بود... 📗نظام حقوق زن در اسلام، ص312 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
چند همسری در فرم غربی که روز به روز بر شدت آن افزوده شده است همان روابط آزاد و آزادی های بی در و پیکری است که نتیجه اش رشد شدید آمار تجاوزات و قتل و جنایات و از هم پاشیده شدن بنیان خانواده می باشد. درحالیکه فرم چند همسری در شرق و در اسلام فرمی همراه مسئولیت و تعهد آور، محدود و دارای شرایط خاصی است که تنها بر عده ای خاص از مردان مجوز آن داده میشود. (توضیحات قبلا گذشت) 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
این مطلب در مباحث آینده در موضوع ان‌شاءالله مفصل بحث خواهد شد.
💞 خدا یکی و محبت یکی و یار یکی 💞 ✅چند همسری در نگاه مقام معظم رهبری: در نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بنابر ادله‌ی معتبر دینی چند همسری مردان، مباح اما غیر مستحب است، اما از آنجا که مطابق دلایل قرآنی جواز آن مشروط به اطمینان از رعایت عدالت بین همسران شده است، بنابراین هر گاه از نظر عقلایی عدم تحقق رعایت عدالت بین همسران محتمل باشد، ازدواج مجدد شوهر جایز نیست. همچنین در نگاه کلان معظم‌له به خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در زندگی انسان و ضرورت شکل‌گیری خانواده و مراقبت و حفاظت از آن، عواملی در استحکام این بنیان الهی و شکل‌گیری آن مؤثر است از جمله: حفظ محبت و اعتماد متقابل زوجین، اصالت نقش مادری و تربیتی بانوان، پرهیز از راه یافتن نگاه مادی به خانواده و تجمل‌گرایی و رقابت‌های مادی خانواده‌ها، ترویج ازدواج آسان و نقش مهم و مؤثر والدین در آن، وظیفه‌ی دستگاه‌های حکومتی و رسانه‌ها در تسهیل امر ازدواج جوانان. بر این اساس از آنجا که در جامعه و کشور ما ازدواج مجدد مردان غالباً به ضرر استحکام خانواده و موجب تضعیف محبت زوجین و گاه فروپاشی خانواده است، نگاه معظم‌له به آن خوشبینانه و مثبت نیست و از این روست که این جمله در بیان ایشان تکرار شده است که: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی» منبع: https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43944 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
فکر میکنم موضوع چند همسری دیگه به اندازه کافی بحث شد.🙂 اگه همچنان سوالی در ذهنتون وجود داره به شناسه بنده در قسمت معرفیِ (بیو) کانال، پیام بدید🌷 بریم برسیم به مباحث بعدیمون...
ظاهرا نمیخواد این مبحث تعدد زوجات به اتمام برسه😄
یک مبحث دیگه در خصوص آیه 129 سوره نساء مونده، اونم عرض بکنیم ان‌شاءالله پرونده این بحث بسته خواهد شد
❓اشکال: قرآن درسته گفته اگر عدالت را رعایت کنید میتوانید چند همسر بگیرید اما همین قرآن در آیات بعد سوره نساء (آیه 129) گفته شما هرگز نمیتوانید عدالت را رعایت کنید. پس این یعنی حکم چند همسری لغو شده و کسی حق ندارد چند همسر بگیرد چراکه هرگز نمیتواند عدالت را رعایت کند ✅ جواب: 🔹بر اساس مضمون کلمات علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان، آنچه ملاک عدالت در جواز چندهمسری است، عدالت به معنای واقعی کلمه(که هم در قلب و هم در رفتار به شکل کامل بین همسران تبعیض به وجود نیاید) نمی باشد، درحالیکه آیه 129 سوره نساء موضوعش در خصوص عدالتِ کامل است و می فرماید هرگز نمیتوانید چنین عدالت کامل و حقیقی را در حق همسرانتان اجرا کنید! اما در ادامه همان آیه آمده است: [حال که نمیتوانید عدالت را واقعا و به معنی واقعی کلمه رعایت کنید] پس اینگونه نباشد که توجه و میلتان معطوف باشد به یکی از همسران و آن همسر دیگرتان را کالمعلقه (مثل کسی که معلوم نیست شوهر دارد یا ندارد) نگه دارید! بلکه باید تمام سعی خود را انجام دهید که در عمل بین همسرانتان بی عدالتی نکنید! پس معلوم میشود مراد این آیه ممنوع شدن تعدد زوجات نیست بلکه مرادش عدم استطاعت بر رعایت عدالت کامل و لکن امکان استطاعت بر رعایت عدالت نسبی (در حدی که حقوق همسران ضایع نشود) که شرط جواز تعدد زوجات است میباشد. پس آنچه ملاک عدالت در جواز تحقق زوجات است این است که مرد یکسره به جانب این همسر یا آن همسر متمایل نشود بگونه ای که حق همسر دیگرش را پایمال سازد بلکه او موظف است حد وسط و تعادل را بین همسرانش ایجاد کند. همین مقدار از عدالت کفایت میکند هرچند ممکن است و بلکه حتما اینگونه خواهد بود که قلبا به سمت همسر دیگرش متمایل باشد و عدالت واقعی را نتواند اجرا کند هرچند که بر آن حریص و راغب باشد. 📚 ترجمه تفسیر المیزان، ج5، ص164 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدگاه زیبای مقام معظم رهبری در خصوص زنان✅ «زن هواییست که فضای خانواده را انباشته است» 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⭕️ مسئله ازدواج موقت (صیغه) 👇🏻
قبل از شروع بحث چالش برانگیز ازدواج موقت لازم است این نکته را ذکر کنیم که ما در خصوص موضوع ازدواج موقت، در مقام تجویز نیستیم بلکه در مقام تبیین و تشریح فلسفه وجودی این گزاره ی دینی میباشیم. گزاره ای که اجرا و اِعمال آن ممکن است گاه مفید فایده قرار بگیرد...✅
✅ اگر طرح ازدواج موقت از غرب رسيده بود يكى از مترقى‌ترين طرحها در ميان تجددمآبها تلقى مى‌شد. ✍️شهید مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام مینویسد: اين قانون (قانون ازدواج موقت) چون يك «ميراث شرقى» است اين اندازه مورد بى‌مهرى است و اگر يك «تحفۀ غربى» بود اين طور نبود. قطعاً اگر اين قانون از مغرب زمين آمده بود امروز كنفرانسها و سمينارها داده مى‌شد كه منحصر كردن ازدواج به ازدواج دائم با شرايط نيمۀ دوم قرن بيستم تطبيق نمى‌كند، نسل امروز زير بار اين همه قيود ازدواج دائم نمى‌رود، نسل امروز مى‌خواهد آزاد باشد و آزاد زندگى كند و جز زير بار ازدواج آزاد كه همۀ قيود و حدودش را شخصاً انتخاب و اختيار كرده باشد نمى‌رود. 📗نظام حقوق زن در اسلام، ص54 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
توجه به این نکته ضروری است که شهید مطهری آزادی بی حد و حصر را نمیپذیرد و مرادشان این است که حداقل آنهایی که موافق این آزادی ها هستند نباید با ازدواج موقت شرقی مخالفت کنند
❌ سوء استفاده از ازدواج موقت ❌ ⁉️ازدواج موقت در چه شرایطی جایز است؟ ✍️آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به حمله تند شیخ الازهر (احمد الطیب) به مکتب اهل بیت علیهم السلام در بحث ازدواج موقت نامه سرگشاده ای صادر میکنند. در بخشی از آن نامه چنین آمده است: «...ازدواج موقت وسیله‌ ای برای سوءاستفاده هوس­بازان و همجنس‌بازان نیست! به همین دلیل در پرسش­‌هایی که از ما مطرح می‌شود، ما فتوا داده‌ایم که ازدواج موقت تنها در صورتی جایز است که ضرورت ایجاب کند، مثلا زمانی که فرد از خانواده‌اش دور است و بیم آن می­‌رود که اگر از این حکم یاری نجوید، در دام فسق و فجور گرفتار آید، یا اینکه فردی مجرد است و با وجود نیاز مبرم جنسی، امکان ازدواج دائم برای او فراهم نیست! بر این اساس اگر ازدواج موقت را ازدواج ضرورت بنامیم، به خطا نرفته‌ایم!...» مطالعه متن کامل نامه 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee