eitaa logo
بشری
224 دنبال‌کننده
23.7هزار عکس
9.5هزار ویدیو
125 فایل
بشری
مشاهده در ایتا
دانلود
Clip-Panahian-CheraEbadatJavanArzeshmandtare.mp3
1.34M
💖 چرا عبادت ارزشش بیشتره؟ 💌 تا وقتی زورت می‌رسه یه کاری بکن! 🌺 @zanan_enghelaby
♦️کسی که شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بود (۱) 🔺 (ع)، جوان رشید امام حسین (ع)، برای همه ما و به ویژه جوانان است. الگویی در ایمان، بصیرت، رشادت، جوانمردی، وفاداری، ادب و عمل به دستورات الهی. چنان شبیه پیامبر بود که مردم مدینه گهگاه به صورت دسته جمعی و یا انفرادی به منزل ایشان می‌رفتند و به شوق جد بزرگوارشان او را زیارت می‌کردند. 🔺در مورد ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی‌اکبر (ع)، خبرگزاری مهر با حجت‌الاسلام ، محقق علوم دینی و کارشناس تاریخ اسلام، به گفتگو نشسته است. 🌺 @zanan_enghelaby 🔹زمانی که به شخصیت و فضایل حضرت ‌علی‌اکبر (ع) نگاه می‌کنیم؛ گویی به مرواریدی نگاه می‌کنیم که زیبایی آن چشم‌ها را به خود خیره نگاه داشته است و فروغی دارد که تلألو نورش همه جا را روشن نموده است. در نسب ایشان پیامبر (ص)؛ حضرت زهرا؛ امیرالمومنین و امام حسین علیهم الصلاه و السلام را مشاهده می‌کنیم که از برترین و پاک ترین مخلوقات خداوند هستند. زمانی که به محیط پرورش ایشان نظر می‌افکنیم دامان پاکی را می‌بینیم و عشقی بی پایان میان پدر و پسر را مشاهده می‌کنیم که اسوه و الگویی ابدی است. 🔸حضرت علی اکبر به عنوان آیینه تمام نمای پیامبر (ص) مشهور گردید. به نحوی که حتی دشمنان و معاندان به این ویژگی و شباهت تام و تمام اعتراف می‌کردند. ‌علی‌اکبر در خَلق، خُلق، منطق و بیان در عصر خویش شبیه‌ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) بود؛ و پدر بزرگوارشان امام حسین (ع) نیز این نکته را در کربلا و در هنگامه عزیمت ‌علی‌اکبر (ع) به نبرد دژخیم جاهل یادآوری نموده بودند. 🔹اگر کسی با ندا و صدای رسا و زیبای پیامبر گرامی اسلام (ص) آشنا بود و ‌علی‌اکبر زبان به سخن گفتن می‌گشود، اگر آن فرد صورت گوینده را نمی‌دید؛ آن فرد تصور می‌کرد رسول اکرم (ص) است که سخن می‌گوید. ادامه دارد ... 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
♦️کسی که شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بود #حضرت_علی_اکبر #الگوی_جوانان #ولادت_حضرت_علی_اکبر #روز_جوان 🌺 @zanan_enghelaby
الله اكبر ⭕️شهر لیورپول امسال روزه می‌گیرد! آثار درخشش محمد صلاح ستاره مصری تیم لیورپول انگلستان از دنیای فوتبال و هواداران این ورزش فراتر رفته است. صلاح ثابت کرد که تبلیغ یک مکتب و اندیشه تنها از طریق تخصیص بودجه‌های هنگفت و راه‌اندازی دستگاه‌های عریض و طویل امکان پذیر نیست، بلکه کافی است که صاحب یا صاحبان آن انسان‌های موفقی در حرفه و کار خود باشند، همین خود موثرترین شکل تبلیغ و کم‌هزینه‌ترین آن است. محمد صلاح نه در رشته‌های علوم دینی تحصیل کرده، نه سازمان و تشکیلاتی برای تبلیغ اسلام دارد نه بودجه کلانی هم از جایی برای این کار گرفته و نه درباره اسلام سخنرانی کرده است. وی بدون کوچک‌ترین تبلیغ مستقیم، امروزه به بهترین مبلغ اسلام در اروپا و جهان تبدیل شده است. کاری کرده و می‌کند که خطابه‌های پرطمطراق و نهادهای دینی چون الازهر و دیگر حوزه‌های علمیه از آن عاجزند. به گفته یک اندیشمند اسلامی، اثرات یک سجده محمد صلاح از هزار خطابه دینی بیشتر است. موفقیت و درخشش صلاح چهره‌ای دیگر از اسلام و مسلمان در غرب به نمایش گذاشته است، تا جایی که قرمز پوشان لیورپول آهنگ‌ها و سرودهای اسلامی زمزمه می‌کنند. مانند صلاح که پس از هر گلی به سجده می‌رود، سجده می‌کنند. از اسلام تعریف و تمجید می‌کنند. در آهنگ‌های خود در حمایت از لیورپول می‌گویند: "صلاح به مسجد می‌رود، همان مکانی که من هم دوست دارم به آنجا بروم". "اگر صلاح گل‌های بیشتری بزند، من هم مسلمان می‌شوم." روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی به بررسی این پدیده پرداخته و می‌نویسد که محمد صلاح کاری کرده است که هواداران لیورپول برای اسلام آواز بخوانند. این روزنامه می‌گوید که اقلیت مسلمان قابل توجهی در شهر لیورپول وجود ندارد. بسیار شگفت‌انگیز است که برای اولین بار در این شهر آهنگی در سطحی گسترده نواخته می‌شود که در آن شعارهای اسلامی وجود دارد. قهرمانی‌های صلاح باعث این کار شده است. لوموند به نقل از یکی از هواداران این تیم می‌نویسد که اگر محمد صلاح به این شکل به گل‌زنی خود ادامه دهد، امسال مردمان شهر لیورپول همگی روزه می‌گیرند! محبوبیت صلاح تا جایی است که خیلی از هواداران تیمش از تمامی حرکات و سکنات و شکل پوشش و موی سر و ریش او تقلید و از دین او تمجید می‌کنند. عکس‌های او در حالت نماز، سجده و خواندن قرآن در هواپیما را دست به دست می‌کنند. این اتفاقات پس از آن می‌افتد که ظرف چند سال اخیر فضای عمومی اروپا متاثر از تصورات غلطی است که داعش از اسلام به جهانیان معرفی کرده است. ✍️ صابر گل‌عنبری 🌺كميته زنان نيروهاي انقلاب اسلامي 🌺 @zanan_enghelaby
☑️ بشاگرد؛ الگوی «مدیریت‌جهادی» 🔘 (به بهانه سالگرد مرحوم حاج عبدلله والی) ♦️«نماد مدیریت جهادی»؛ این لقبی است که رهبرانقلاب به پدرمعنوی جهادگران-حاج عبدالله والی- داده است. او که در جبهه‌های جنوب مشغول جهاد بود، سال60 طی ماموریتی ازسوی سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) به استان هرمزگان سفر می‌کند. بعداز شش ماه شناسایی و خدمت به محرومین این استان، نام منطقه‌ای به گوشش می‌خورد که یا برای مردم آنجا ناشناخته بود یا جرئت پا گذاشتن به آنجا را نداشتند؛ «بَشاگَرد»! ♦️بشاگرد منطقه‌ای وسیعی است با مساحت تقریبی 9000km مربع؛ یعنی12برابرتهران! به‌دلیل صعب‌العبوری و دورافتادگی، مسیر200km میناب به بشاگرد باید در18ساعت طی می‌شد! بشاگردِ قبل انقلاب، انگار جزئی از ایران نبود و گویی اصلا درنقشه نبود. توصیفاتی که از بشاگرد می‌شد حتی برای حاج عبدلله هم پیش از سفر اولش به بشاگرد غیرقابل باور بود. در خاطرات یکی از اطرافیان ایشان اینگونه از او نقل شده‌ست که قبل از دیدن بشاگرد گفته بود: «آخر مگر ممکن است؟ شاه ملعون بود و مال مردم را خور، گور پدر شاه. ولی مگر می‌شود مردمی وضع غذا و لباسشان این باشد که شما می‌گویید». اما پس از سفر به آنجا و ارائه گزارش به کمیته امداد، سرانجام اسفند61 طی حکمی از سوی نماینده ولی‌فقیه در کمیته امداد، حاج عبدالله، والی و مامور نجات بشاگرد شد. ♦️بین یاران حاجی، بشاگرد به آفریقای ایران معروف بود. درآنجا يك نظام طبقاتي و ظالمانه‌ای برقراربود و روابط حاكم، بصورت غلام و خان و رئیس! جالب اینکه خان‌ها هم بدبخت بودند؛ به قدری که برنج را نمیشناختند. بیماری مالاریا فراگیر بود و حتی خود حاجی هم بیمارشد. «سیل» و«آبله»و «قحطی» اسامی زن‌هایشان بود و در فقر فرهنگی به‌‌سر می‌بردند. ♦️ مسئول کمیته امداد بشاگرد، «حاج عبدالله والی»، عاشقانه برای بشاگرد پدری کرد. با سلاح به جنگ فقر رفت و با عشق موهایش را برای بشاگردی‌ها سفید کرد. حاجی والی مدیریت انقلابی را به رخ مدیریت تکنوکرات کشید. تمدن بشاگرد را آغاز و از آنجا منطقه ویژه انقلابی ساخت؛ درمقابل منطقه ویژه اقتصادی! یک مسئول، اگر عشق و حماسه چاشنی کارش باشد مسئول جهادی است و مدیریت‌ش هم مدیریت‌جهادی و الگویش هم حاج عبدالله والی! بارها از حاجی خواستند به جبهه بیاید. از امام دستور خواست. همان امام که گفت حصرآبادان باید شکسته شود، به حاجی والی هم گفت «به‌دادبشاگردبرسید!» ♦️بیش از 110kmجاده‌، صدها هکتار زمین برای ایجاد باغ و کشاورزی و آبخیزداری، احداث3سد، 34باب دبستان، 7خوابگاه، احداث درمانگاه،مسجد،حسینه و حوزه، 10باب گرمابه، 2باغ بزرگ مرکبات و خرما و صادرات آن، تجمیع روستائیان 1150 روستا در 430 روستا برای خدمات رسانی بهتر، این‌ها در کنار ارتقای سطح فرهنگ و تمدن، بخشی از نتایج مدیریت جهادی حاج عبدالله است! ♦️ 8 اردیبهشت سال 84 حاج عبدلله پس از سال‌ها تحمل بیماری مالاریا در بشاگرد آسمانی می‌شود. تمام خدمات بزرگ حاج عبدالله در بشاگرد یک طرف، امروز اما بزرگترین خدمت او یعنی معرفی علمی و عملیِ «مدیریت‌جهادی» به عنوان نسخه نجات‌بخش سپهر مدیریتی جمهوری اسلامی در طرف دیگر خودنمایی میکند! ✍ ستون آزاد 🌺 @zanan_enghelaby
الله اكبر هواداران لیورپول در پی درخشش مهاجم مصری خود، در بازی های این تیم شعار میدهند: محمد بخاطر تو به مسجد میرویم و مسلمان خواهیم شد! 🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي 🌺 @zanan_enghelaby
♨️ کسی که شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بود (۲) 🔸در تاریخ نقل شده هنگامی که اهل بیت پیامبر از ایشان یاد می‌نمودند به ‌علی‌اکبر نظر می‌افکندند و چون دل پدر برای صوت قرآن جدش تنگ می‌گردید، به جوانش می‌فرمود: «علی جان برایم قرآن بخوان تا لذتم دو چندان گردد». البته این موضوع مختص به اهل بیت پیامبر نبود. 🔹مردم مدینه که نسبت به پیامبرشان علاقه داشتند و فوت پیامبر گرامی اسلام برایشان سخت و دشوار بود، پس از رحلت آن خورشید عالم تاب در اندوهی ژرف به سر می‌بردند، در کتاب نهضة الحسین علامه فقید سید هبة الدین بغدادی نقل شده که مردم مدینه گهگاه به صورت دسته جمعی و یا انفرادی به منزل حضرت ‌علی‌اکبر می‌رفتند و به شوق جد بزرگوارشان او را زیارت می‌کردند. ‌علی‌اکبر هم با رویی گشاده از آنان پذیرایی می‌نمود و وسایل مهمان‌نوازی را به وجه احسن تدارک می‌دید. 🔸بی تعارف کدام عقل سلیمی و کدام انسان پاک دلی به چنان نسب و تربیتی؛ و به چنین صورت و سیرتی غبطه نمی‌خورد و در آسمان آرزوهایش چنین جایگاهی را ببیند. البته شاید آنقدر این آرزو بزرگ است که حتی به آن فکر هم نمی‌کنیم. 🌺 @zanan_enghelaby 🔹حضرت ‌علی‌اکبر (ع) در واقعه یعنی از ابتدای حرکت کاروان از مدینه تا غروب روز دهم محرم سال ۶۱ هجری چهره‌ای از خود بر جای گذاشت که بی هیچ تردیدی الگویی کامل و بارز برای انسان‌هاست و خصوصاً به این دلیل که ایشان در سنین جوانی نیز بوده‌اند این الگو بیشتر و بهتر برای جوانان قابل درک و عمل است. 🔸اگر از ویژگی‌های ممتاز این فرزند رشید امام حسین (ع) یکی را نام ببریم ابتدا باید به راسخ ایشان اشاره کنیم؛ زمانی که امام حسین (ع) در مسیر کربلا در منزل قصر بن مقاتل، به دنبال خوابی که دیده بودند، جمله «إنّا للَّه وإنّا إلیه راجعون» را بر زبان آوردند، علی اکبر (ع) جلو رفت و علت را جویا شد. حضرت فرمود: در خواب دیدم که اسب سواری نزد من ظاهر شد و گفت: این قوم شبانگاه در حرکت است و مرگ به استقبالشان می‌آید. علی اکبر (ع) گفت: ‌ای پدر! آیا ما بر حق نیستیم؟ حضرت فرمود: سوگند به خدا که ما بر حقیم. علی اکبر (ع) گفت: پس ما را از مرگ باکی نیست. ادامه دارد ... 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
یک غلط تایپی تاریخی! لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور امروز نامه ای عجیب و تاریخی به رئیس مجلس نوشته که حقیقت بسیاری از نگرانی ها را بیش از پیش آشکار می کند. 🔴اگر یادتان باشد، در در روز چهارم بهمن ماه 1396 مجلس شورای اسلامی در راستای تصویب زنجیره ای هرچه آمریکایی ها خواسته اند، الحاق ایران به «کنوانسیون پالرمو» را تصویب کرد! این کنوانسیون،از جمله معاهدات بسیار مهم و استعماری سازمان ملل متحد درباره «مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی» است که دقیقا قدرت و نفوذ منطقه ای ما را نشانه رفته و هر ندای آزادی خواهانه ای را در زمره اقدامات تروریستی می شمارد! 🔴شورای نگهبان این مصوبه مجلس را با ایراد عجیبی رد کرد! شورا نگفت مصوبه خلاف شرع یا قانون است،بلکه اعلام کرد ترجمه غلطی به مجلس داده شده و نمایندگان،آن متن را خوانده و رای داده اند نه متن اصلی کنوانسیون را! 🔴🔴متوجهید چه اتفاقی افتاده !؟ ✅کنوانسیون،یک سند واحد در جهان است و هرکس نمی تواند چیزی به آن کم و زیاد کند،پس هرکشوری بپذیرد،همان نسخه اصلی را پذیرفته است.اما اینجا برای اینکه جلوی مخالفت های احتمالی گرفته شود،متنی به جز متن اصلی به نمایندگان داده شد و آنها هم بدون تطبیق اصل با ترجمه،رای دادند! 🔹حالا معاون حقوقی رئیس جمهورمدعی شده این ترجمه دروغین و نادرست پس از«خروج لایحه از حوزه مسئولیت دولت» بخاطر «اشتباه تایپی» رخ داده است! ☑️شما را به خدا ببینید این جماعت ،چقدر و چطور به شعور 80 میلیون ایرانی توهین می کنند! باید پرسید: 1️⃣لایحه دولت مگر سرِ راه رسیدن به مجلس،دست هر کسی می افتد و هر کسی می تواند در ترجمه آن دست ببرد!؟ 2️⃣این چه ایراد تایپی است که منافع ملی را اصول سیاست خارجی ما را مخدوش می کند!؟ یعنی خانم معاون معتقدند با نوشتن مثلا یک «w» به جای «v»همه چیز به نفع دشمن می شود!؟ 3️⃣چرا همیشه اشتباهات به نفع دشمن تمام می شود و چرا این جماعت یکبار هم که شده به نفع ملت خود اشتباه نمی کنند!؟ 4️⃣اگر این ادعای خانم معاون راست باشد،باید پرسید دولتی که عرضه ترجمه دقیق یک متن را ندارد،چگونه داعیه دار کشور داری است!؟ یادمان نرود درهمین روزگار بود که 🔺برجام با ترجمه غلط و دروغین ارائه شد و وقتی با اعتراض دانایان مواجه شدند،متن ترجمه را از روی سایت برداشتند! 🔺اف ای تی اف یواشکی و بر خلاف قانون اساسی پذیرفته شد! 🔺سند خیانت بار 2030 بدون تصویب در مراجع قانونی اجرا شد و همچنان می شود! 🔺تلاش برای قبولاندن کنوانسوین بذر(UPOV) و چندین کنوانسوین دیگر در جریان است ! 🔺و حالا هم ادعا می شود ترجمه پالرمو غلط تایپی داشته! ⚫️خیال مردم راحت! نه نفوذی در کار است نه خیانتی! هرچه مشکل می بینید ،صرفا بخاطر چند غلط تایپی است! ✍️ حسين شمسيان 🌺كميته زنان نيروهاي انقلاب اسلامي 🌺 @zanan_enghelaby
♨️ کسی که شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بود (۳) 🔹بعد از ایمان راسخ ایشان که الگویی برای همه ماست، دومین ویژگی حضرت ‌علی‌اکبر (ع) متعالی ایشان است. اگر در کلماتی که از ایشان و در واقعه عاشورا از ایشان نقل شده است مداقه‌ای داشته باشیم بصیرت والای ایشان کاملاً هویداست. سومین ویژگی رشادت ایشان است؛ و به نظر می‌رسد در زمانه ما این مهم بسیار مورد نیاز است. 🔸چهارمین ویژگی که می‌تواند برای جوانان ما الگو قرار گیرد حضرت ‌علی‌اکبر (ع) است که در مدینه جوانمردی ایشان و عموی بزرگوارشان حضرت عباس (ع) زبانزد بوده است. صفت بعدی وفاداری این بزرگوار است که تا لحظه آخر از حق دست نکشید و خون و جان خود را بر سر پایداری و پاسداری از حق گذاشت. این هم برای جوانان ما الگویی بی‌همتاست چگونه می‌شود که وفا در میان پیروان عاشورا به عنصری کمیاب بدل می‌شود حال اینکه جوانان کربلا آفتاب بی‌بدیل وفا و بوده‌اند. 🌺 @zanan_enghelaby 🔹الگوی بعدی که آن هم در جامعه ما کم‌کم جای خود را به سنت‌های بعضاً غلط وارداتی دیگری می‌دهد است و می‌طلبد تا همه جوانان بیشتر در این زمینه از ایشان پیروی نمایند. 🔸و دست آخر الگوی بی‌بدیلی که می‌توان از ایشان بهره برد در هر شرایطی است. شما ملاحظه می‌کنید که تمامی افراد حاضر در کاروان امام حسین (ع) از جمله فرزند ارشد امام حسین (ع) حتی در سخت‌ترین شرایط دست از نماز و دیگر احکام واجب اسلامی نمی‌کشند و از قضا با جدیت بیشتری آن را رعایت می‌نمایند. حال اینکه بعضی از جوانان تا مشکل کوچکی برایشان ایجاد می‌شود اولین تأثیر مشکل را در رعایت احکام و واجباتشان می‌بینند. 🎙 محقق علوم دینی و کارشناس تاریخ اسلام منبع: مهر 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
🌸 امام علی(ع): 💌 خوش‌ترين زندگى، در قناعت است. 📚 غررالحكم، ح ۲۹۱۸ 🌺 @zanan_enghelaby
💢 فمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران (۱) 🔻 در دوران جمهوری اسلامی برخلاف دوران مشروطه و پهلوی که حالت جنبش داشت، وارد فضای نخبگانی و طرح مباحث نظری شد. 🔹فمینیسم فقط به یک نوع محدود نمی‌شود به دلیل اینکه علی‌رغم وجود مبانی فکری تقریباً مشابه، در برخی راهکارها و اقداماتی که انجام می‌دهند، متفاوت هستند. همین ویژگی در ایران هم وجود دارد و فمینیسم در ایران یک دسته نیست. البته خود این مسئله هم در بین اندیشمندان مورد بحث است که آیا ما در ایران فمینیسم داریم یا خیر؟ 🔸اگر وجود فمینیسم در کشور پذیرفته شود، باید آن را به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ اول هستند که در مبانی نظری، راهبردها، راهکارها، اقدامات و سیاست‌های خود متأثر از همان فمینیسم غربی هستند؛ بیشتر آنها در کشورهای غربی مثل آمریکا، انگلیس، سوئد هستند که خود را ایرانی و مسلمان می‌دانند و در ضمن فمینیست هم هستند. 🔹دسته دیگر هستند که البته خود آنها هم با همدیگر تفاوت دارند؛ یکی از شاخصه‌های مهم این نحله این است که معتقدند دین پدیده ثابتی نیست و آموزه‌های آن مبتنی بر زمان و مکان است و احکام آن در طی زمان تغییر می‌کند. 🌺 @zanan_enghelaby 🔸در حوزه مسائل زنان خیلی بر روی این موضوع مانور می‌دهند که احکام اسلام راجع‌به و برای ۱۴۰۰ سال پیش است و امروزه نمی‌توان به آنها عمل کرد. شاخصه دیگر این است که آنها معتقدند باید بین دین‌مداری و دین‌داری تفاوت قائل شویم و دین‌داری مستلزم دین‌مداری نیست. در واقع معتقدند که ممکن است فرد دین‌دار بوده و با خدا ارتباط داشته باشد ولی لازم نیست که دین بر همه ساحات زندگی او مانند روابط خانوادگی، اقتصاد و فرهنگ سایه اندازد. در واقع مبانی سکولاریستی در آنها هم نفوذ دارد. 🔹از شاخصه‌ها و مؤلفه‌های عملی آنها تأکید روی موضوع و لزوم تغییر قوانین کشور به نفع زن است. آنها اعتقاد دارند که ما حتی در روش‌های اجتهادی خود باید تجدید نظر کنیم چرا که سنتی پاسخگوی نیازهای زن امروز نیست و باید در مباحث اجتهادی از مبانی فکری و استفاده کنیم. 🔸در مباحث دینی گفته می‌شود که احکام، تابع مصالح و مفاسد واقعی هستند که خدا می‌داند و حکم هر چیز را ثابت می‌کند اما اینها اعتقاد دارند که مفاسد و مصالح ما از نظر عرفی قابل تشخیص و تعیین است. یعنی در هر عصری عقل بشر به حدی شکوفا شده است که مصلحت یا مفسده امور را تشخیص دهد لذا در روش‌شناسی هم به روش‌شناسی علوم انسانی نزدیک می‌شوند. 🔹آنها در مباحث بحث تساوی و تشابه حقوق زن و مرد را مطرح می‌کنند و در مباحث هم اعتقاد دارند که در ایران در احراز پست‌ها و مدیریت‌های کلان، برابری حقوق زن و مرد وجود ندارد و زن‌ها باید به مسئولیت‌های کلان سیاسی دست پیدا کنند. ادامه دارد ... 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
💢 فمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران #فمینیسم #واگرایی_جنسیتی #شاخصه_های_فمینیسم #جایگاه_زنان 🌺 @zanan_enghelaby
#سبک_زندگی_اسلامی #رهبر_انقلاب 💌 گناه که کوچک و بزرگ ندارد؛ باید سعی کنیم ترکشان کنیم. یک راه خوب برای ترک گناهان می‌خواهید؟ 🌺 @zanan_enghelaby
💢 فمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران (۲) 🔸از قبل از مشروطه، توسط در ارومیه شکل می‌گیرد و بعد از مشروطه این مسئله گسترش پیدا می‌کند و دخترهای مسلمان هم وارد مدارسی می‌شوند که غربی‌ها ایجاد کرده‌اند. بعد با داعیه آموزش تدبیر منزل، خیاطی، آشپزی، تربیت فرزند و ... شکل می‌گیرد ولی در کنار آن ، نابرابری‌های اجتماعی و حقوقی مانند عدم تساوی دیه زن و مرد و ... مطرح می‌شود. اعزام دانشجویان به غرب برای تحصیل نیز مزید بر علت می‌شود که با بازگشت به کشور در عصر رضاخان در جریان کشف حجاب آتش بیار معرکه می‌شوند. 🔹فمینیسم در هنگام ورود به ایران در دوره مشروطه و پهلوی بیشتر حالت یک جنبش را داشت. اما در دوران جمهوری اسلامی وارد فضای نخبگانی شده و با طرح مباحث نظری همراه می‌شود که متأسفانه در حال حاضر بعضی از اندیشمندان ما مبانی فکری فمینیسم مانند سکولاریسم، لیبرالیسم و ... را می‌پذیرند. 🔸بحث مهمی که بین نخبگان ما مطرح است، این است که آیا بین و سازگاری وجود ندارد یا اینکه می‌شود اینها را با هم جمع کرد؟ در بین روشنفکران دینی، عده‌ای به شدت مدرنیته را می‌پذیرند و تلاش می‌کنند که اسلام و آموزه‌های دینی را در سایه مدرنیته بازخوانی کنند. 🌺 @zanan_enghelaby 🔹مدرنیته در واقع برای ما مسئله آفرینی کرد به این معنا که تا قبل از آن احکام، حقوق و تکالیف زنان در جامعه ما بر اساس آموزه‌های دینی مشخص بود اما وقتی آمد، ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرد که نیاز به پاسخگویی داشت. مثلاً -زنان یک مسئله جدید بود؛ البته از دیدگاه اسلام، زن‌ها می‌توانند استقلال اقتصادی داشته باشند و بعضی خانم‌ها این کار را انجام می‌دادند اما مسئله جدیدی به نام اشتغال با مدرنیته ایجاد شد که در آن افراد زیادی در مکانی کار می‌کردند و در قبال کار خود مزد می‌گرفتند. 🔸همچنین در موضوع در گذشته ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وجود نداشت و مسئله‌ای بود که مدرنیته برای ما ایجاد کرد. به نظر می‌رسد که نمی‌توان مسائل دینی را با مدرنیته هم خوان نمود. چرا که مبانی فکری مدرنیته با ما متفاوت است. مدرنیزم معتقد به است و بر محوریت انسان و عقل خود بنیاد او تأکید می‌کند ولی ما این را نمی‌پذیریم و خدا محور هستیم. همچنین در مباحث سکولاریستی، آنها معتقد هستند که در همه حوزه‌های زندگی انسان، آن چیزی که باید حکم کند است اما ما اعتقاد داریم که آموزه‌های دینی باید این کار را انجام دهند و عقل نمی‌تواند. 🔹 یا به اصطلاح آزادی خواهی که منجر به آزادی جنسی در غرب شده است هم مورد تأیید ما نیست. بنابراین نمی‌توان در بحث فمنیسم بین سنت و تجدد همخوانی ایجاد کرد. نمی‌توان متجدد شد ولی از طرفی هم نمی‌توان سنتی ماند چرا که مسائل جدیدی برای ما ایجاد شده است، لذا باید کاری کرد که مسیرها به هم نزدیک شود و هر مسئله‌ای را که مدرنیته برای ما ایجاد کرده است، بر اساس مبانی فقه پویای تشیع بازخوانی نمود. مثلاٌ آیا به صرف اینکه در گذشته موضوع اشتغال زنان وجود نداشته است و نص مستقیم راجع‌به آن نداشته‌ایم، می‌توان گفت که زن نباید کار کند؟ مقام معظم رهبری موافق هستند که زن‌ها تا بالاترین مدارج علمی یا اجتماعی صعود کنند و حتی بعضی کارهای اجتماعی برای آنها واجب است. ادامه دارد ... 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
♨ رنج بی‌پایان زنان و کودکان آمریکایی از نقض حقوق بشر/ تعرض به بیش از یک میلیون زن در سال ۲۰۱۷ 🔹بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط دفتر اطلاعات شورای دولتی کابینه چین، به نقل از مرکز تحقیقات «Pew» زنان و کودکان آمریکا از تبعیض آشکار رنج می‌برند. 🔸این گزارش حاکی از آن است که زنان آمریکایی با تبعیض آشکار و همچنین تهدید جدی آزار و اذیت جنسی و نقض حقوق بشر مواجه هستند. 🔹بر اساس تحقیقات مؤسسه «Pew» مشکلات فقر، بهداشت و ایمنی کودکان در ایالات متحده نگران کننده است. 🔸آمار و ارقامی که سال ۲۰۱۷ در پی شکل‌گیری یک کمپین به نام ارائه شده است، نشان می‌دهد بیش از یک میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۷ قربانی تعرض جنسی شده‌اند. 🔹آمار منتشر شده توسط اداره تحقیقات فدرال آمریکا نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۶، ۶۸ هزار و ۶۸ مورد جرایم فیزیکی علیه کودکان زیر ۱۰ سال، ۵۸۸ هزار و ۹۷ مورد در مورد کودکان بین ۱۱ تا ۱۵ سال و ۱۵۹ هزار و ۱۹۳ مورد برای جوانان بین ۱۶ تا ۲۰ ساله گزارش شده است و در بین تمامی این موارد ۸۳ هزار و ۶۱۱ مورد، موارد جرم جنسی بوده است. 🔸همچنین گزارش منتشر شده نشان می‌دهد، افراد معلول در ایالات متحده قربانی خشونت دیگر افراد هستند و از رفتار آنها رنج می‌برند. 🔹گزارش «پیو» حاکی از آن است که ۵۸ درصد زنان آمریکایی علاوه بر تمامی دردسرهایشان از تبعیض جنسیتی نیز رنج می‌برند. 🔸مرکز تحقیقات «پیو» یک اندیشکده آمریکایی مستقر در واشینگتن دی. سی. است که به ارائه اطلاعات درباره مسائل، نگرش‌ها و روندهای شکل‌دهنده ایالات متحده و جهان می‌پردازد. 🔹رئیس این سازمان از ژانویه ۲۰۱۳ الن موری، معاون مدیر سابق وال‌استریت ژورنال است که جایگزین اندرو کوهت گردید. 🔸پروژه نگرش‌های جهانی پیو یک سری نظرسنجی‌ها و گزارش‌های افکار عمومی در سراسر دنیاست که هدف آن فهم نگرش‌های جهانی درباره موضوع‌های مختلف است. منبع: فارس 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
♨ رنج بی‌پایان زنان و کودکان آمریکایی از نقض حقوق بشر/ تعرض به بیش از یک میلیون زن در سال ۲۰۱۷ 🌺 @zanan_enghelaby
💢 فمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران (۳) 🔸مشکل این است که معمولاً دیر وارد حل موضوع می‌شویم. در واقع معمولاً نسبت به مسائل مدرنیته و مباحث جدید حالت تدافعی داریم. یعنی اول اجازه می‌دهیم که وارد فضای عقیدتی ما شود و بعد دفاع می‌کنیم. مثلاً بعضی از فقها اعتقاد داشتند که زن به هیچ وجه نباید کار کند و حتی علوم شیمی یا ریاضی را بیاموزد؛ این یک حالت تدافعی خیلی سریع بود. عده‌ای هم که می‌خواستند بین مدرنیته و دین جمع کنند در واقع پاسخ‌های برون دینی داشتند. 🔹به نظر می‌رسد که یکی از بهترین راه‌ها، راجع‌به زیست فردی و اجتماعی زن و الگوهای خانواده اسلامی است. مشکل عمده ما این است که متأسفانه فقط به نفی موضوعات وارداتی می‌پردازیم ولی چیزی را خود پیشنهاد نمی‌دهیم! یعنی خوب بلد هستیم که چه چیز را نمی‌خواهیم اما نمی‌دانیم که چه چیز را می‌خواهیم؟ در واقع جنبه انکاری و اثباتی باید با هم وجود داشته باشند. 🌺 @zanan_enghelaby 🔸در دیدگاه‌های برون دینی، زن هویت ذاتی و یا گاهی هویت انسانی ندارد یعنی حیوان است یا انسان ناقص است. اما در ، عین هویت مرد و هویت انسانی و یک هویت ذاتی است. به این معنا که زن و مرد از نفس واحد خلق شده‌اند و خدا حوا و آدم را از یک سرشت آفریده است و زن هیچ تفاوتی با مرد از نظر هویت انسانی ندارد. 🔹همان مقامات عالی که یک مرد می‌تواند احراز کند، زن هم می‌تواند احراز کند. اتفاقاً خطاباتی هم که در قرآن راجع‌به ارزشمندی معنوی زن و مرد آمده است، خطابات مشترک است. مثلاً در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی» یعنی ای مردم! ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم. در مسئله تفاوت‌های حقوقی که در اسلام بین زن و مرد وجود دارد باید مبانی نظری اسلام در نگرش به زن و خانواده درست تبیین شود. مثلاً خدایی که انسان را در یک نظام هدفمند خلق کرده است، به جهت اینکه از هر کدام انتظارات متفاوتی در نظام آفرینش داشته، آنها را از نظر جسمی، روحی و روانشناختی متفاوت آفریده است. 🔸در نتیجه نمی‌توان از انسان‌هایی که از نظر بدنی و روانی متفاوت هستند، تکلیف یکسان انتظار داشت. همچنین باید این موضوع مطرح شود که ارزشمندی انسان‌ها به دارایی‌های مادی نیست بلکه به دارایی‌های معنوی اوست. ادامه دارد ... 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
📆 یکشنبه ۹ اردیبهشت🔻 روز جوان ایرانی، مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی ☑ معاونت ساماندهی امور جوانان #هفته_جوان 🌺 @zanan_enghelaby
💢 فمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران (۴) 🔹 گاهی واقعاً شکننده‌تر از خود بی‌عدالتی است. برای حل این موضوع اول باید دید چه چیزی این احساس را ایجاد کرده است؟ یکی از چیزهایی که در فرهنگ عمومی ما باعث می‌شود که این ذهنیت بی‌عدالتی ایجاد شود نوع تعامل مرد با زن در فرهنگ عامه بوده است. در گذشته زن خیلی مهارت و تجربه در زندگی اجتماعی نداشته است و به او ضعیفه گفته می‌شده است! چون این موجود باید مردی در بالای سرش می‌بود و فقط در خانه توان انجام کار داشت. 🔸برای حل این مسئله باید تبیین شود که اگر روزی به زن ضعیفه گفته می‌شده است به جهت این بوده است که تا آن زمان زن تجربه بیرونی نداشته است اما امروز زن‌های ما تجربه بیرونی دارند و در حوزه‌های مختلف علمی و اجتماعی وارد شده‌اند. لذا در بحث ، حوزه زبان شناختی ما باید تغییر کند. 🌺 @zanan_enghelaby 🔹فمینیست‌ها روی مسئله فرودستی زنان از مسیر زبانی خیلی تأکید می‌کنند. مثلاً می‌گویند حتی در گفتن بدترین ناسزاها و تحقیرها، از ناسزای زنانه استفاده می‌شود. یا اینکه جلوه‌های بلند انسانیت معمولاً به مردها نسبت داده می‌شود. مثلاً در ادبیات عرب و حتی قرآن برای خداوند از ضمیر مذکر هو استفاده می‌شود. البته این موضوع پاسخ دارد چرا که ساختارهای زبانی با همدیگر متفاوت هستند اما در ساختار زبان عرفی، مردها باید از نظر فرهنگی تقویت شوند که اگر روزی زن را ضعیفه می‌دانستند به جهت این بوده است که زن تجربه تاریخی نداشته است ولی اکنون نباید از این لفظ استفاده کرد. این در حوزه آموزش عمومی بود اما در ساختار کلان اجتماعی باید توانمندی‌های زنان افزایش پیدا کند چون تا وقتی که زن‌ها انسان‌های ضعیفی جلوه کنند یعنی تحصیلات نداشته باشند و حق انتخاب نداشته باشند و در حوزه مباحث اجتماعی و اشتغال وارد نشوند، مرد او را کوچک می‌پندارد لذا زن هم احساس بی‌عدالتی می‌کند. 🔸مسئله بعدی اینکه تا آنجا که امکان دارد از و حقوقی خود استفاده کرده و تا جایی که فقه اجازه می‌دهد، برابری حقوقی ایجاد کنیم. بعضی از اندیشمندان ما می‌گویند چیزی که در فقه و حقوق راجع‌به تکالیف و حقوق زن گفته شده است، یک قرائت است و می‌توان قرائت‌های دیگری نیز از فقه خود داشته باشیم. 🔹یکی از چیزهایی که باعث می‌شود که زن احساس بی عدالتی و تبعیض کند این است که حقوق زنان به آنها آموزش داده نمی‌شود و آنها پایین است. مثلاً فمنیست_ها اعتراض دارند که چرا باید حق طلاق به دست مردها باشد و این یک نوع بی‌عدالتی است! اما خیلی از زنان نمی‌دانند که از نظر حقوقی، زن می‌تواند در شرایط ضمن عقد، داشتن حق طلاق را شرط کند و خیلی از فقها این را قبول دارند. ادامه دارد ... 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
♨ نخستین همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان» برگزار می‌شود 🔸با حضور استادان و صاحب‌نظران برجسته حوزه مطالعات زنان 📆 ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه 🏢 دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی 🌺 @zanan_enghelaby
سریال حرفهای خیانت بار ظریف ادامه دارد اخیرا محمد جواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکایی که خود بانی و حامی داعش بوده است، گفت ایران هم مثل عربستان در منطقه دنبال قدرت طلبی بوده و باعث ویرانی منطقه شده است که این سخنان، ظلم آشکار به نقش مثبت ایران در بیرون راندن وحوش تکفیری از منطقه بود که این سخنان نابخردانه، مورد استقبال معاندان قرار گرفت که البته قبلا هم مشابه هایش مشاهده شده بود: 1- ظریف، قبلا در خلال مذاکرات هسته ای که مقام معظم رهبری برخی خطوط قرمز را برای مذاکره کنندگان اعلام میکرد، در قامت یک انسان بی طرف، از حکومتهای دوطرف خواست که برای مذاکره کنندگان خط قرمز تعریف نکنند و البته در عمل هم نهایتا آن خطوط حیاتی را با خوشبینی محض به طرف مقابل رعایت نکرد که بخشی از مشکلات برجام ناشی از همان بی مبالاتیها است. 2- همین آقای ظریف بارها در خلال مذاکرات چه در دوره اصلاحات چه در دوره اعتدال، چه در همنشینی با البرادعی و چه در مصاحبه با هاله اسفندیاری، این را بارها به طرف مقابل مذاکرات گفته بود که اگر توافق نکنند غربگرایان در ایران شکست میخورند و عملا، در خلال مذاکراتی با موضوع ملی، به بهانه فشار بر طرف مقابل مذاکره، منافع حزبی خود را دنبال میکرد. 3- همین آقای ظریف در برابر پرچم آمریکا می ایستد در حالی که جان کری هم در برابر پرچم ایران ایستاد و عکس گرفتند در حالی که از قبل هم این جابجایی در برابر پرچمها توسط یکی از خبرنگاران اعلام شده بود تا ادعای تصادفی بودن این اقدام منتفی گردد، ظریف با این اقدامش میگفت ما با آمریکا در یک رابطه دوستانه قرار داریم! در حالی که همگان میدانند مذاکرات هسته ای و تنظیم توافق قرار بود با بدبینی به طرف مقابل پیش رود نه با حسن اعتماد و رفاقت! 4- در حالی که طرف مقابل مرتکب بدعهدی و کارشکنی و نقضهای متعدد برجامی میشد، همین آقای ظریف تا مدتها به جای این که با فشار بر طرف مقابل، ایشان را به عمل به تعهداتشان وادارد، همکلام با رئیس جمهور، به انکار نقضهای طرف مقابل میپرداخت و از فواید بیکران برجام حتی با وجود آثار آن میگفت تا طرف مقابل، همچنان به یکه تازیهایش در تحدید منافع ایران در برجام ادامه دهد و مطمئن باشد دولت ایران اینقدر به برجام نیاز دارد که در برابر هر بدعهدی و نقضی به تعهداتش ادامه میدهد. 5- این ادعای ظریف که در جمع دانشجویان گفت آمریکا میتواند با یک بمب، ظرف 5 دقیقه همه توان هسته ای کشور را نابود کند مثل حرفهای آقای روحانی که میگفت خزانه خالی است یا حتی مشکل آب خوردن ما به مذاکرات بند است، قطعا در کاهش قدرت چانه زنی ایران، پای میز مذاکره موثر بود، ضعفی که قطعا باعث کاهش امتیازات ما و کاهش ضمانتهای اجرایی برای پایبندی طرف مقابل به تعهداتش گردید. 6- درحالی که طرف مقابل هرگز از تلاش مضاعف خود برای حفظ تحریمها و تحدید توان هسته ای ما چه در طول مذاکرات و چه در زمان تنظیم متن توافق و چه در زمان اجرای آن ابا نداشته است، این اصرار دولتمردان ما به این که باید توافق برد برد باشد اقدامی تأمل برانگیز بود در حالی که برای ایران هیچ بردی وجود نداشت چرا که هم تحریمهای مورد مذاکره و هم توان هسته ای مورد مذاکره هر دو از جیب مردم ایران بود نه از جیب طرف مقابل. 7- ابراز تمایل و تلاش مستمر ظریف، روحانی و دولتمردان برای این که برجامهای دیگری بر کشور تحمیل شود یا این که همان مذاکرات هسته ای به موضوعات موشکی و منطقه ای نیز بپردازد، در تمام طول مذاکرات و پس از آن مطرح شد در حالی که این القائات با وجود زیاده خواهی و بدعهدی طرف مقابل در همان موضوع هسته ای، غیرقابل دفاع بود، خصوصا که آقای ظریف در هنگام قرائت متن برجام، جمله ای را میخواند که به اذعان خانم موگرینی به درخواست ایران در متن توافق گنجانده شد مبنی بر این که برجام هسته ای مقدمه ای برای سایر برجامها باشد! در حالی که مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر دولت میتواند ظریف را بابت رفتارهای مخالف با منافع ملی و در راستای منافع حزبی مورد سوال و استیضاح قرار دهد میبینیم که به راحتی، دستپختهای دولت در زمینه های برجام، FATF، پالرمو، توافق پاریس، سند 2030 و... را با دیده اغماض می نگرد و جایگاه مهم مجلس را به جایگاهی برای مطامع سیاسی علی لاریجانی و تیم لابی گرش در مجلس تنزل داده اند که این وضعیت حداقل لزوم دقت نظر و وحدت بیشتر در انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی را گوشزد میکند. ✍ سیاوش آقاجانی 🌺كميته زنان نيروهاي انقلاب اسلامي 🌺 @zanan_enghelaby
🔺رشد یک درصدی مشارکت اقتصادی زنان در ایران 🔸در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی مردان در سال گذشته ۶۴.۵ درصد بوده #نرخ_مشارکت_اقتصادی_زنان با یک درصد رشد به ۱۶ درصد رسیده است. 🌺 @zanan_enghelaby
💢 فمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران (۵) 🔸وضعیت زن امروز با وضعیت زن دیروز متفاوت است. واقعاً زنی که در گذشته بوده است محدودیت خیلی بیشتری داشته است. با این حال چیزهایی وجود دارد که گاهی واقعاً محدودیت است. مثلاً حجاب واقعاً احساس است یا به تعبیر آقای مطهری، اگر هم محدودیت باشد، محدودیت در عین است. نمی‌توان خلاف فقه چیزی گفت و بالاخره بعضی محدودیت‌ها لازم است و باید باشد اما برای رفع محدودیت‌هایی که وجود آن خطاست، یکی از راهکارها نسبت به حقوق و تکالیف خود است. 🔹مثلاً در بحث یکی از محدودیت‌هایی که در جامعه ما جزء رسومات فرهنگ قدیمی در بعضی مناطق هست، این است که دختر حق انتخاب همسر ندارد و کسی را که پدر و مادر می‌گویند، باید انتخاب کند. در بحث قبولی عقد، فقهای ما می‌گویند که رضایت دختر شرط است لذا اگر پدر راضی باشد و دختر واقعاً در عمق وجود خود راضی نباشد، فقه این عقد را نمی‌پذیرد. 🔸یا موضوع ، یکی از مباحثی است که فمینیست‌ها روی آن خیلی تأکید می‌کنند و آن را نمود کامل نابرابری و بی‌عدالتی جنسیتی می‌دانند. عقیده آنها این است که کار خانگی، کار ناتمامی است که جز افسردگی، چیزی برای زن ندارد. در آموزه‌های دینی ما زن مجبور نیست که همه کارهای منزل را انجام دهد که متأسفانه خیلی از زنان به آن آگاهی ندارند. ایشان نمی‌دانند که در جریان عقد، زن به جز تمکین، هیچ وظیفه دیگری در قبال مرد ندارد؛ مثلاً بچه‌داری، شستشوی لباس، پخت و پز و ... وظیفه واجب زن محسوب نمی‌شود. 🌺 @zanan_enghelaby 🔹 و حس تبعیض خطرناک‌تر از خود تبعیض است. مثلاً در حوزه تحصیلات آکادمیک زنان در ایران اصلاً محدودیت ندارند و حتی ما از طرف دیگر به افراط دچار شده‌ایم. در حال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد ورودی‌ها به دانشگاه‌های کشور، خانم هستند. در واقع ضریب افزایش با سوادی زن‌ها نسبت به مردها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی خیلی متفاوت است. لذا اگر در جایی محدودیت‌هایی وجود دارد، یک دلیل این است که آگاهی کم است. 🔸نکته دیگر اینکه باید از و قانونی برای رفع بعضی از محدودیت‌ها استفاده شود. در مورد قوانینی که راجع‌به زن‌ها وجود دارد، بعضی‌ها است که باید رعایت شود اما بعضی‌ها را واقعاً می‌شود بازخوانی کرد تا دست خانم‌ها برای ارتباطات بیرونی آزادتر باشد. 🔹موضوع دیگر بحث است. باید راجع‌به اینکه زن و مرد دو هویت انسانی مساوی هستند و فرقی با همدیگر ندارند و نباید به دلیل انگاره‌های سنتی یک انسان را از پیشرفت بازداشت، فرهنگ‌سازی کرد. بعضی از ساختارهای متصلب سنتی، هیچ منطقی ندارند و باید با فرهنگ‌سازی این موضوع تبیین شود و این مسئله از نظر فرهنگی بازسازی شود که زن هم مانند مرد می‌تواند پیشرفت کند. ادامه دارد ... 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby
➖واکنش صریح فرمانده کل ارتش به ایده برجام موشکی اروپا 🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي 🌺 @zanan_enghelaby
💢 فمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران (۶) 🔸از نظر محتوایی باید به نظریه‌پردازی در مورد ی دینی و فرهنگی در حوزه زن و خانواده پرداخته شود. از سوی دیگر به نقد گفتمان جریان مقابل همت گمارند به طوری که این گفتمان حتی برای عموم مردم هم باید قابل فهم باشد. 🔹سطح دیگر، بحث ظرفیت‌های ترویجی و تبلیغی است که دارد. یک بخشی از حوزه با فرهیختگان جامعه در ارتباط است و بعد ترویجی و تبلیغی آن هم در ارتباط با اکثریت ملت است. ما می‌توانیم از ظرفیت تبلیغی و ترویجی حوزه برای نقد اندیشه‌های فمینیستی استفاده کنیم. لفظ فمینیسم شاید ۱۰۰ سال سابقه دارد ولی شهید مطهری در کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» از این کلمه یک بار هم استفاده نکرده است. لازم نیست اسم فمینیسم برده شود اما شبهاتی مانند اینکه زن باید مانند مرد آزاد باشد و چرا مرد می‌تواند چند همسر داشته باشد اما زن نمی‌تواند؟ چرا زن باید موهایش پوشیده باشد، اما برای مرد لازم نیست؟ علی‌رغم اینکه ظاهراً فمینیستی نیست اما بالاخره شبهاتی است که فمینیست‌ها ایجاد کرده‌اند و در حوزه عمومی جامعه باید از ظرفیت تبلیغی روحانیت برای حل این شبهات استفاده شود. 🔸 در قبال حل این آسیب اجتماعی قدرت بازنمایی دارد. بازنمایی به معنای این است که ذهنیتی که مهندسان یک فکر دارند، قابل بازنمایی با روش خاص گردانندگان رسانه است. رسانه می‌تواند در تغییر ذهنیت و نگرش افراد تأثیرگذار باشد و در درازمدت اثرگذار باشد. رسانه باید در بازنمایی الگوی زندگی زن مسلمان و خانواده اسلامی کوشا باشد. متأسفانه در افراد چادری که پای ماهواره می‌نشینند، احتمال کنار گذاشتن چادر خیلی زیاد است. در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی مدام گفته می‌شود که دوستی دختر و پسر حرام است، اما سؤال این است که چرا هر سال بیش از سال دیگر گسترش یافته است؟ و در حال حاضر ارتباط دختر و پسر در جامعه ما به حد یک بحران و انقلاب جنسی رسیده است؟ دلیل آن این است که آنها آموزه‌های فمینیستی مثل آزادی جنسی، حق سقط جنین و ... را در قالب هنرهای متعالی و آفرینش‌های هنری مطرح می‌کنند. 🌺 @zanan_enghelaby 🔹غیر از حوزه رسانه، ظرفیت دیگر ، استفاده از بخش حقوقی برای رفع محدودیت‌های غیر معمول است که باعث ایجاد احساس فرودستی می‌شود. 🔸بحث در حال حاضر گسترش پیدا کرده به نحوی که بر عکس شده است و مرد که در فرهنگ ما باید به زن نفقه بدهد اکنون در خانه خوابیده است و زن به سرکار رفته است. مثلاَ در مکان‌هایی مانند آژانس هواپیمایی ۱۰-۲۰ خانم رنگارنگ نشسته‌اند و به مردم خدمت می‌دهند و از آن طرف مردها در خانه نشسته‌اند. همچنین بحث و تأثیر آن روی و در نتیجه کشور، از مسائل دیگر است که باید به آن پرداخت. 🔹باید برای جامعه و مدرنیته گفته شود. چون خیلی از افراد هستند که خود را مدافع حقوق زن و فمینیست می‌دانند، در حالی که اگر از آنان پرسیده شود که آیا واقعاً به عدم دخالت خدا در زندگی اجتماعی اعتقاد دارید، پاسخ منفی می‌دهند. آموزه‌های فمینیستی در عرصه اجتماع ظاهراً زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی دارد اما در درازمدت می‌تواند کارکردهای منفی برای جامعه ما داشته باشد. اگر علاوه بر تبیین تقابل بین مبانی نظری دو نحله و بحث تأثیرات منفی فمینیسم در جامعه به صورت مستدل و منطقی مطرح شود، می‌تواند از شدت نفوذ فرهنگ مدرنیته و فمینیسم کم کند. ادامه دارد ... 🌺🌿کمیته زنان نيروهای انقلاب اسلامی🌿🌺 🌺 @zanan_enghelaby