eitaa logo
زنان تمدن ساز تاریخ
57 دنبال‌کننده
274 عکس
4 ویدیو
18 فایل
بستری برای آشنایی با نقش و تاثیر بانوان در جریان تمدن توحیدی انبیا و اولیای الهی با ما همراه باشید و ما را به بانوان دغدغه مند معرفی کنید. اینجا از تو می گوییم بانو.... ارتباط با ادمین: @drhsadat با نشر مطالب همراه با لینک کانال، ما را همراهی کنید.🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴 تحلیلی بر عملکرد بانوان عاشورایی شناخت و تحلیل عملکرد زنان عاشورایی می تواند معیار و مقیاسی برای محک زدن قابلیت های خودمان در همراهی با امام و اهل بیت علیهم السلامباشد؛ به این معنا که اگر ما در آن زمان بودیم، آیا همانند آنان با اهل بیت همراهی و از آنان دفاع می کردیم ؟ در این صورت می توانیم در یابیم که اگر در زمان حضور حضرت مهدی علیه السلامزنده باشیم در آن روز جزء زنانی خواهیم بود که در کنار آن حضرت قرار دارند یا در برابر او ؟ معیارهای عملکرد زنان عاشورایی: ۱- بصیرت در دین ... ۲- عشق به اهل بیت علیهم السلام ... ۳- تشویق همسران و فرزندان به یاری امام علیه السلام ... ۴- همراهی و همگامی با اهل بیت امام علیهم السلام در سختی اسارت ... ۵- شجاعت و شهامت زنان عاشورایی ... ۶- دفاع از امام و اهل بیت علیهم السلام ... ۷- فداکاری و ایثار در راه انجام وظیفه ... ۸- توجه به تربیت فرزندان ولایی و بصیر ... کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۸۵-۹۰ @zananetamadonsaz
4⃣ ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ 💫 در روز عاشورا و در اوج عطش، حضرت عباس علمدار و سپهدار در کنار علقمه این چنین سخن گفتند: ◻️ ای نفس، زندگی بعد از حضرت امام حسین (علیه السلام) معنایی ندارد و بعد از او تو نباید باقی بمانی. ◻️ حضرت امام حسین (علیه السلام) در حالی که تشنه است، وارد معرکه شده و در معرض خطر قرار گرفته است. حال ای نفس می خواهی آب خنک و گوارا بنوشی؟ به خداوند قسم دینم به من چنین اجازه ای نمی دهد. ◻️ این کار در آدابی که آموخته ام، هرگز وجود ندارد. این عمل از فرد صادق حقیقی به دور است. ⬅️ این فرمایش حضرت باب الحوائج، که فرمود: ⚡️ هیهاتَ مَا هَذَا فِعالُ دِینِی در حقیقت معرف مکتب مادری است که عباس (علیه السلام) در لحظه لحظه‌ی آن، جز قربانی شدن و بَلاگردانی و فدا شدن برای حضرت اباعدالله الحسین (علیه السلام) نیاموخته است. ☑️ حضرت ابا الفضل العباس (سلام الله علیه) آن قمری است که زندگی و محیایش بدون حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) هرگز معنا نمی شود. او ثمره مکتب خانم ام البنین (سلام الله علیها) است. ◀️ در مکتب بانوی بقیع، فدیه شدن برای عباد تبیین می شود. حضرت بی بی خانم ام البنین (سلام الله علیها) می فرمایند: ✨ اولادی و من تحت الخضراء کلهم فداء لابی عبدالله الحسین علیه السلام؛ ↩️ " مَن تحت الخضراء" کنایه از اهل زمین و آسمان می باشد. همه کسانی که تحت الخضراء هستند باید فدای حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) شوند. در این امر، "اولادی" که اشرف و افضل از همه خلق پس از ذریه و فرزندان حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) هستند، مقدم و الگوی "مَن تحت الخضراء" برای فدایی شدن می باشند. ⏪ حضرت خانم ام البنین (سلام الله علیها) فرزندانشان را فدا شده می‌ دانند و در این کلام نورانی، این فدا شدن را به صورت خبری قطعی و فعلی انجام شده، بیان می فرمایند. 🔳 از آن زمان که قلم بر لوح، قتل الحسين (عليه السلام) را جاری نمود، اراده رب چنین رقم خورد که هر عبدی در تحت الخضراء که حرارت عشق حضرت حسین (علیه السلام) از عالم الست در قلبش به ودیعه گذاشته شده است، به تأسی از وجود مبارک حضرت قمر بنی هاشم (سلام الله علیه) باید فداء للحسین (علیه السلام) گردد. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کربلا در قُرُق بانوان 🔹ظهر امروز همزمان با سالروز تدفین شهدای کربلا، حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) قُرُق بانوان شد و دسته عزاداری بنی‌اسد هروله‌کنان از باب القبله حرم سیدالشهدا(ع) به سوی حرم سقای کربلا حرکت کرد. @Farsna
🏴🏴🏴 سرّ حضور زنان بسیاری از شخصیت های بزرگ و دوستداران امام علیه السلام با بردن اهل بیت موافق نبودند. ابن عباس، محمد بن حنفیه، عبد الله بن جعفر، امّ سلمه وگروهی از زنان بنی هاشم جزء این افراد به شمار می آمدند. این بزرگواران سفر به عراق به ویژه همراه بردن اهل بیت را، امری بزرگ و خطرناک تلقی می کردند و حتی گروهی از زنان هاشمی می خواستند با گریه و ناله جلو امام را بگیرند و او را از رفتن باز دارند. بنا به گزارشی، آنان مجلسی تشکیل دادند و در آن عظمت حادثه را یادآور شدند. امام به مجلس شان رفت و آنان را آرام کرد. یکی از عمّه های امام عرض کرد: صدای هاتفی را شنیده است که از مرگ کاروانیان خبر داده و گفته است: مرگ از آنان استقبال می کند. امام سخن او را نیز شنید و بدون تأیید یا رد، او را تسکین داد . اصرار زنان هاشمی بر نرفتن به عراق و گریه آنان برای آن بود که می گفتند او ودیعه الهی است و نباید کشته شود. آنان می خواستند امام زنده بماند، تا مردم از وجودش بیشتر بهره برند و این نوعی خدمت به دین و معرفت بالای آنان بود. اما امام، همه تقاضاها را رد کردند واهل بیت خود را همراه بردند. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۹۴ و ۹۵ @zananetamadonsaz
5⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ ➖مقاله پنجم ✳️ مكتب بانوي بقيع، حضرت خانم ام البنين (سلام الله علیها) مکتب پرورش و تربیت فدائیان امام حسین (علیه السلام) الی الابد می باشد. این فدائیان بالتبع برای بذل جان خویش باید از ویژگی هایی برخوردار، و مجهز به اوصافی باشند که بتوانند جان و مال خویش را در جهاد فی سبیل الله فدا نمایند. ⚜ حضرت قرآن در بیان بذل جان و مال مومنین می فرمایند: ✨ إِنَّ اللهَ اشْتَری مِنَ الْمؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ ... 💫 همانا خدا جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده، آنها در راه خدا جهاد می‌کنند پس (دشمنان دین را) به قتل می‌رسانند و (یا خود) کشته می‌شوند. ⚜ هم چنین در آیه شریفه‌ی بعدی اوصاف و ویژگی های این فدائیان را بیان می فرمایند: ✨ التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 💫 اینان همان، توبه‌كنندگان، عبادت‌كنندگان، سپاس‌گويان، جهادگران، ركوع‌كنندگان، سجده‌گزاران، امركنندگان به معروف، نهى كنندگان از منكر، و حافظان حدود الهى، مؤمنان حقيقى‌اند و بشارت ده به این مؤمنان! ⚜ پس کسانی که فدائیان راه حق باید واجد این صفات باشند. 🖌 کسی را که کشته می‌شود درحالی‌که این شرایط را دارا است، به شهادت و بهشت بشارت ده. ☑️ جامع اين اوصاف، همه حسناتی است كه عبد مومن را لايق و مهيای فدايی شدن می كند. و جميع اين مكارم را حضرت خانم ام البنين در مكتب تربيتی شان به فرزندان خويش چه اكمل و زيبنده آموختند، و ابناء ايشان به احسن وجه عمل كردند و اولين فداييان امام حسين (علیه السلام) در عالم گرديدند. ✳️ حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، دارای اصحاب و انصاری بودند که تمام شرایط و ویژگی های ذکر شده را در وجود خویش داشتند و به همین دلیل با آنها فی سبیل الله، جهاد نمودند. ⚜ امام حسین (علیه السلام) در خطبه خود هنگام آهنگ خروج به سوی عراق خطاب به خلق فرمودند: 🖋 من کانَ فینا باذِلاً مُهجَتَهُ ومُوَطِّنًا عَلی لِقائِنا (لقاءِ اللّه ) نَفسَهُ فَلیَرحَل، فَإِنّی راحِلٌ مُصبِحًا إن شاءَ اللّه 🖌 هر که در راه ما خون می دهد و برای دیدار ما (لقاء الله) آماده است، پس کوچ کند که من به خواست خدا، صبح، کوچنده‌ام. هر کس با ما بماند و و جانش را با ما فدا کند در درجات عالیه ی جنان با ما خواهد شد. ☑️ اصحاب الحسین (علیهم السلام) مصداقی از، التائبون العابدون الحامدون السائحون الراكعون الساجدون …..بودند و ماندند و فدايي شدند. 🌟 آنها همه، گلچين شده هاي عهد الست بودند، كه در شب عاشورا به عهد خويش وفا كرده و در فدا شدن خود به لقاءالله رسيدند. و آنچه از مكتب ام البنين و اولين تربيت يافته آن مكتب يعني حضرت باب الحسين قمر بنی هاشم (علیه السلام) آموختند را عمل كردند. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
🏴🏴🏴 سرّحضور زنان برای توجیه اقدام امام در بردن خانواده، سه احتمال، بلکه سه نظریه وجود دارد: ۱. بعضی از نویسندگان گفته اند: همراه بردن زنان و فرزندان در مسافرت ها و جنگ ها پیش از اسلام و پس از آن نیز مرسوم و معمول بوده است. ... ۲. امام، اهل بیتش را برای ترس از زندانی شدن و آزار و شکنجه همراه خود به کربلا برد. ... ۳. امام حسین علیه السلام زنان و کودکان را برای تکمیل و تحقق اهداف نهضت هم راه خود برد. ... نظریه سوم، پاسخی درست و مناسب به پرسش یاد شده است. بسیاری از عالمان و متفکران اسلامی از جمله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء، استاد سید احمد فهمی و دکتر احمد محمود صبحی همین دیدگاه را پذیرفته اند . کاشف الغطاء در بسیاری از آثار خود تأکید کرده است که هدف امام حسین از آوردن اهل بیت به کربلا تکمیل و تحقق اهداف نهضت بوده است. همو در یکی از کتاب هایش چنین نوشته است: آیا کسی تردید داردکه اگر امام حسین و فرزندان و یارانش کشته می شدند بدون این که اهل بیت راه آنان را ادامه دهند، خون آن بزرگواران پایمال می شد؟ بنابراین، حضور آنان در کربلا و پس از آن برای ادامه نهضت ضروری بود. دکتر صبحی نیز، پس از آن که همراه بردن اهل بیت را برای روشن گری و رسوایی امویان لازم دانسته است، درباره حکمت این هم راهی به سخنان دکتر بنت الشاطی استناد کرده است: زینب خواهر حسین با خطبه ها و افشاگری های خود مزه و لذت پیروزی را از ابن زیاد و یزید گرفت و قطره هایی از زهر کشنده در جام های آنان سرازیر کرد؛ یعنی با اقدامات زینب شادی بنی امیه دیری نپایید و پیروزی شان دوامی نیافت و زمانی دراز نگذشت که نتیجه کار زینب به شکست و نابودی امویان منتهی شد. هر رویداد سیاسی که پس از کربلا به وقوع پیوست از خروج مختار، انقلاب ابن زبیر، سقوط دولت اموی وقیام دولت عباسی و استواری و ریشه دار شدن مذهب شیعه سبب همه آن ها زینب بود . وی پس از سخنان یاد شده یادآور می شود که اگر امام بدون اهل بیت به کربلا می رفت و در آن جا به شهادت می رسید این حادثه تنها از منظر دشمنان ثبت می شد و بدون شک، آنان اصل واقعه کربلا را وارونه جلوه می دادند، اما اهل بیت نگذاشتند که جنایت های بنی امیه پنهان بماند و با بازگو کردن پیام کربلا نهضت را زنده نگه داشتند. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۹۵-۹۷ @zananetamadonsaz
6⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ ➖مقاله ششم ✳️ مکتب فدایی شدن، حریّت 🔅 اصحاب الحسین (علیهم السلام) از اولين تربيت يافته مكتب خانم ام البنین يعني حضرت قمر بنی هاشم (سلام الله علیه) درس فدایی شدن آموختند و عمل نمودند‌. ⚜ در آیات قرآن آمده است: ✨فمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ⚜ در این کریمه شریفه نيل به لقاء رب، برای کسی که امیدوار و مشتاق به آن است، با دو شرط محقق مي گردد: 👈 اول، انجام عمل صالح؛ 👈 دوم، عدم شرک به عبادت ربّ که همان توحید است. ☑️ معانی و مصادیق این آیه را در اکمل و اتم معناي آن، در مکتب تربيتي خانم ام البنین (سلام الله علیها) مي يابيم؛ آنجايي كه ثمره تربيت اين مكتب، رسيدن به لقاء الله يعني فدايي شدن براي مولا گرديد. حضرت امام صادق (علیه السلام) در فراز زیارت مولانا ابالفضل العباس (علیه السلام) عموی بزرگوارشان را با صفت "عبد صالح" اینگونه خطاب كرده و سلام و تحيت می دهند: ✨ «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ ✨ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ». 🔰 امام صادق (علیه السلام)، عبْدُ الصَّالِح بودن را در عبارت الْمُطِيعُ لِلَّهِ، تعریف نموده اند و آن وجود نازنین حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) است. و طبعاً عمل صالح در اعلي صورت خويش در وجود عبد صالح است كه متجلي مي گردد. ✳️ معنای اطيعوا الله، حقيقت معنای ولایت پذیری است. تا زمانیکه که کسی مجهز به ولایت پذیری نباشد هرگز به مرتبه فدایی نمی رسد. 🌟 در مکتب حضرت ام البنین (سلام الله علیها) تربيت بر پایه رشادت و شجاعت و جنگ آوری است، و آوازه پهلواني هاي مولانا ابا الفضل (علیه السلام) در جنگ صفین شهره عام و خاص بود. او از کودکی رزم و جنگ آوری آموخت تا سپهسالار حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) شود. ⚜ در شب عاشورا و در جواب امان نامه شمر ملعون، حضرت عباس (علیه السلام) فرمودند: ⚡️ لعنت خدا بر تو و امير تو و امان تو باد، ما را امان مي دهيد ولي پسر رسول الله (صلی الله علیه و آله) در امان نیست؟! ✳️ اینگونه حضرت قمر منیر بنی هاشم در مکتب فدایی شدن، حُریَّت خویش را به منصه‌ی ظهور می رساند. ✅ حضرت أبا الفضل (علیه السلام) مطیع محض مولا هستند و ادب در قامت حضرت عباس (علیه السلام) معنا پيدا كرده است. 🌟 حضرت عباس این سپه سالار و پهلوان بی بدیل، در روز عاشورا با اینکه سینه اش به تنگ آمده بود و در عطش به میدان رفتن و مبارزه بود، در اطاعت امر امام لحظه ای درنگ نکرد و به امر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به میدان نرفته و سقایت می کند. در امتثال امر امام، اطاعت پذیری حضرت اباالفضل (علیه السلام) تا جایی است که اراده اي جز اراده مولا و امام خود ندارند. ⭐️ و این گونه اطاعت از خدا و رسول و اولي الامر را به عالميان مي آموزد و الی الابد مومنان از آن الگو می گیرند. ✅ جز در مکتب فدایی شدن ام البنین (سلام الله علیها)، نمی توان مصداقی برای توحید مطلق یافت. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
🏴🏴🏴 سرّحضور زنان نهضت امام حسین علیه السلام دو مرحله داشت: مرحله اول، از مدینه تا کربلاست. این مرحله در عصر عاشورا با شهادت امام و یارانش پایان یافت. مرحله دوم که در واقع تکمیل نهضت بود، به دست زنان هاشمی و کاروان اسیران پس از شهادت امام و یارانش آغاز شد. اگر امام تنها برای مرحله اول نهضت برنامه ریزی کرده بودند، پیروزی امویان قطعی می نمود و امکان بهره برداری از آن قیام وجود نداشت، چرا که فاجعه کربلا هر چند بسیار بزرگ و جان سوز بود، برای حکومت شام امکان داشت با استفاده از امکانات گسترده تبلیغاتی که در اختیار داشت به آسانی نهضت را تحریف و واژگونه جلوه داده این رویداد را تنها از منظر خود ثبت و تبلیغ کند. اما حسین بن علی علیه السلام امام است و از روزهای آغازین نهضت به همه ابعاد نهضت اندیشیده و پایان کار نیز برای او روشن است. آری، فرزند پیامبر برای بهره گیری از قیام، طرحی بسیار عالی دارد که باید به دست زنان هاشمی، یعنی همان زنان و کودکانی که به عنوان اسیر حرکت داده می شوند، به اجرا در آید؛ همان هایی که امام هنگام حرکت از مکه درباره آنان فرمود: اِنّ اللهَ قَد شاءَ اَن یَریهُنَّ سَبایا خدا می خواهد این زنان را اسیر ببیند. اکنون سرّ همراهی و اسارت روشن می شود. بنابراین در یک جمله می توان گفت: امام حسین علیه السلام زنان و کودکان را برای تکمیل نهضت هم راه خود به کربلا آورد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۹۸-۹۹ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 بخش عظیم و محوری رسالت زنان عاشورایی بعد از واقعه عاشورا، بر دوش بانوی دو عالم صدیقه صغری زینب کبری سلام الله علیها بود و بخش زیادی از کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا به بیان عملکرد حماسی ایشان اختصاص دارد. امید داریم که خداوند این توفیق را نصیب ما کند تا بتوانیم در فرصتی نزدیک، ابعاد شخصیتی و رفتاری این بانوی بی بدیل اسلام را بررسی نماییم و با پرتویی از حقیقت آفتاب وجودشان آشنا شویم. در این فرصت کوتاه ماه عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام از خداوند طلب توفیق می کنیم تا در فرصت مطالعه این کتاب با نقش سایر زنان عاشورایی بیشتر آشنا شویم. آنان که در پرتو پرفروغ آفتاب جمال و جلال الهی بانو زینب سلام الله علیها کمتر شناخته شده هستند و نامی از ایشان نیست.
🏴🏴🏴 خطبه فاطمه دختر امام حسین علیه السلام بانو فاطمه دختر امام حسین در کاروان اسرا در کوفه خطبه ای مفصل خواند و در آن، پس از ستایش و شهادت به یگانگی خدا و رسالت پیامبر، به کشتار فرزندان او در کربلا اشاره کرد و همانند عمه اش زینب از پیوند کشته شدگان در کنار رود فرات، به دست جنایت پیشگان اموی، با محمد رسول خدا تکیه کرد و علیه شگرد شوم بنی امیه که می خواستند این پیوند مخفی بماند یا فراموش شود قد برافراشت. هم چنین وی در برابر تبلیغات گسترده اموی که می خواست کشته شدگان و اسیران را خارج از دین معرفی کند ایستاد و به بازخواست و سرزنش آنان پرداخت. فاطمه چنان با زبانی رسا، دگرگون کننده و انگیزاننده سخن گفت که راوی می گوید: پس از این خطبه، صدای همگان از زن و مرد به گریه بلند شد و گفتند: ای دختر پاکان ! بس کن که دل های مان را آتش زدی و گلوهایمان را فشردی و درون مان را شعله ور ساختی. آن گاه حضرت فاطمه سکوت کرد . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۱۰۸ و ۱۱۲ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 خطبه بانو فاطمه دختر مکرمه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کاروان اسرا در کوفه ای مردم کوفه، ای اهل نیرنگ و بی وفایی و خودخواهی ! ما خاندانی هستیم که خدا ما را به شما و شما را به ما مورد آزمایش قرار داد. آزمایش ما را نیکو قرار داد و دانش و فهم را نزد ما نهاد. ما جایگاه دانش و محل فهم و حکمت او می باشیم و بر بندگان خدا در شهرهای زمین حجت هستیم. خدا ما را به کرامت خویش گرامی داشت و به وسیله پیامبرش بر بسیاری از آفریدگان برتری بخشید. ولی شما ما را تکذیب و در حق ما ناسپاسی کردید. کشتن ما را جایز شمردید و اموال ما را به غارت بردید. همان گونه که دیروز جدّ ما را کشتید و به سبب کینه های دیرینه، خون ما اهل بیت از شمشیرهایتان می چکد. از این کردار زشت چشم های شما روشن و دل هایتان شادمان گردید. این افترایی بود که بر خدا بستید و نیرنگی بود که زدید. خداوند بهترین تدبیرکنندگان است. اما از ریختن خون و غارت اموال خوش حال نباشید. مصائب بزرگ و صدمه های عظیمی که به ما رسیده سر نوشتی بود که پیش از رسیدن به ما در کتاب خدا رقم خورده بود و این کار برای خدا آسان است، تا بر آنچه از دست رفته اندوه نخورید و به آنچه به شما عطا فرموده شادمان نباشید و خداوند گردن کشان و متکبران را دوست ندارد. مرگ بر شما باد ! در انتظار لعنت و کیفر الهی باشید. گویی که بلای آسمان از راه می رسد و بر شما فرود می بارد تا شما را با عذاب نابود کند و به جان یک دیگر اندازد. آن گاه در روز قیامت به سبب ستمی که بر ما روا داشته اید در عذاب دردناک جاودانه بمانید. لعنت خدا بر ستم گران باد ! وای بر شما ! آیا می دانید با کدامین دست ما را زدید و با چه کسی به ما شتافتید، یا با چه پایی به جنگ ما به راه افتادید ؟ به خدا سوگند ! دل های تان سنگ، جگرهای تان پر از نفرت و دل های تان مهر خورده است. چشم و گوشتان را بسته اند. شیطان شما را فریفته و به دام انداخته است، بر دیدگان شما پرده افتاده است و هدایت نمی شوید. ای اهل کوفه، مرگ بر شما باد ! چه کینه ای از رسول خدا به دل داشتید و کدام دشمنی موجب شد که با برادرش علی بن ابی طالب جد من و فرزندان و عترت برگزیده پیامبر چنین عناد بورزید و کسی از میان شما با افتخار بگوید: ما علی و فرزندانش را با شمشیرها و نیزه های هندی کشتیم، زنان را چونان ترکان به اسارت درآوردیم و با آنان مبارزه کردیم؛ چه مبارزه ای، خاک بر دهان این گوینده باد ! آیا به کشتن مردمی که خداوند آن ها را تزکیه فرموده و پلیدی را از آنان زدوده است افتخار می کنید ...؟ گناه ما چیست اگر روزگار دریای ما را موّاج ساخته و دریای شما چنان بی آب است که یک حیوان کوچک را هم سیراب نمی کند ؟ این فضل خداوند است که به هر کس که بخواهد می دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است و کسی که خدا برایش نوری قرار ندهد، نوری نخواهد داشت . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۱۰۹-۱۱۱ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 خطبه و سخنان بانو امّ کلثوم، دختر امام علی علیه السلام سخنان و خطبه امّ کلثوم سلام الله علیها نیز در کوفه بسیار مهم است. او در ورودی شهر کوفه وقتی که دید گروهی از مردم به آنان نگاهی آزار دهنده دارند، فرمود: ای کوفیان ! از خدا و رسول او شرم نمی کنید که به خانواده پیامبر می نگرید ؟ زنی از میان جمعیت پرسید: شما اسیران از کدام گروهید ؟ گفتند: ما اسیران آل محمدیم . امّ کلثوم پس از فاطمه دختر امام حسین علیه السلام در حالی که بلند بلند می گریست، خطاب به مردم کوفه فرمود: ای کوفیان، بدا به حال شما ! چرا حسین را رها کردید و کشتید، اموالش را به غارت بردید و زنانش را به اسارت گرفتید و آزارشان دادید ؟ مرگ و نابودی بر شما ! وای بر شما آیا می دانید چه خطای بزرگی مرتکب شده اید، چه گناهی به دوش گرفته اید، چه خون هایی ریخته اید، چه دخترانی را سوگوار کرده اید و چه اموالی را به تاراج برده اید ؟ بهترین مردان پس از پیامبر را کشتید و قلب هایتان از رحم و شفقت تهی شد. آگاه باشید که حزب خداوند رستگار و حزب شیطان زیان کارند . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۱۱۲ و ۱۱۳ @zananetamadonsaz
7⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ ➖مقاله هفتم 🔅 اگر کسی بخواهد فدایی شدن برای مولایش امام حسین (علیه السلام) را فرا گیرد باید در این مکتب تلمذ کند. ✅ قبل از ورود خانم ام البنين (علیها السلام) به خانه امير المؤمنين (علیه السلام)، به ایشان بشارت وجود قمر و انجمي داده شد كه طواف شمس مضيئ كربلا را مي كنند. ❇️ حضرت ام البنین (سلام الله علیها) در تعریف رویای صادقه خویش قبل از ازدواج با امیر عالم فرمودند: 🌟 ... هاتفي مرا ندا داد و با اسم خطاب کرد، من صدايش را مي شنيدم ولي او را نمي ديدم گفت: 🖌 فاطمه مژده باد تو را به سيادت و نورانيت. به ماه نوراني و سه ستاره درخشان 🖌 پدرشان سيد و سرور همه انسانهاست بعد از پيامبر گرامي (صلی الله علیه و آله) ☑️ این ستارگان و ماه در کربلای حسینی، از رحم مطهر و دامن پاک و با اصالتی زاده شده اند که قبل آن فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) معنایی نداشت. 🔲 اصحاب اباعبدالله در شب عاشورا، به ایشان عرضه داشتند: به خدا قسم اگر بدانیم كه كشته خواهیم شد، سپس زنده شویم آنگاه ما را بسوزانند و دوباره زنده‏ مان كنند و خاكسترمان را به باد دهند و تا هفتاد بار دیگر کشته شویم و سپس زنده شویم از شما جدا نخواهیم شد تا اینکه مرگ خويش را در يارى شما دريابیم، چگونه اين كار را نكنیم؟! هم چنین كشته شدن يك بار است، و پس از آن كرامتى است كه هرگز پايانی ندارد. 👈 و نخستين كس كه اين سخن را گفت، حضرت عباس بن على‌ (علیهما السلام) بود و ديگران نيز از ایشان پيروى كرده چنين سخنانى گفتند. ☑️ حضرت قمر الهاشمیین (علیه السلام) که به احسن و اکمل وجه، آداب و اوصاف فدایی شدن را در وجود خویش به حقیقت رساند، توانست مطلق معنای فدایی شدن در کربلا را به منصه‌ی ظهور برساند و اینگونه بود که مقتدا و سپهسالار اصحاب الحسين (علیه السلام) گردید. ایشان این مهم را در مکتب مادری تلمذ نمود که از آغاز قدم نهادن در این دنیا، بلاگردانی و فدایی شدن برای مولای خویش را به ایشان آموخته است. ⭐️ و اما انجم كربلا، اصحاب الحسين (علیه السلام) چه زيبنده اين آداب را از حضرت قمر (علیه السلام) آموختند. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
🏴🏴🏴 بانو ام کلثوم دختر امیرالمومنین علیه السلام در کاروان اسرا در کوفه ایشان پس از ایراد خطبه یاد شده اشعاری را خواند که به این شرح است: برادرم را مظلومانه کشتید، وای بر مادرهایتان ! کیفرتان آتشی شعله ور خواهد بود. شما خون هایی را ریختید که خدا، قرآن و محمد صلی الله علیه و آله آن را حرام کرده بودند. آگاه باشید و همدیگر را به عذاب بشارت دهید، زیرا که فردای قیامت در جهنم جاودانه خواهید شد. من تا زنده ام بر برادرم می گریم؛ بر بهترین کسی که پس از پیامبر ولادت یافته است، با اشکی فروزان که همواره بر چهره ام جاری است و هرگز خشک نمی شود. راوی می گوید: صدای شیون و زاری مردم بلند شد. زنان موهای شان را پریشان کردند و خاک بر سر ریختند، صورت خراشیدند، سیلی به صورت زدند و صدای آه و شیون بلند کردند. مردان نیز گریستند، به گونه ای که هیچ گاه زن و مرد چنان گریان دیده نشده بودند. شاید تصور شود واکنش مردم در برابراین خطبه ها کوتاه مدت و همان اشک و آهی بود که از مردم کوفه گرفت، ولی اینگونه نیست، چرا که این سخنان و خطبه ها اثری عمیق در مردم بر جای گذاشت، تا جایی که به دست همان مردم کوفه از کشندگان امام حسین و یارانش انتقام گرفته شد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۱۱۳-۱۱۵ @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🖤 🖤حضرت ام کلثوم (سلام‌الله علیها) 🚩سلسله روایت‌های نقش بانوان در کربلا 🎤 سرکار خانم فخر روحانی 🏴هر روز در ماه محرم، با نقش یکی از بانوان برجسته و اثرگذار در این واقعه آشنا می‌شویم. 🗓دوم محرم الحرام ١۴۴٢ ✅ قسمت سوم ▪️معاونت فرهنگی تبلیغی استان قم 🔰@tablighwhc
ممنون از همراهی شما در ادامه مباحث، در مورد نقش کاروان اسرا اهل بیت علیهم السلام در تحریف ستیزی از نهضت عاشورا به کتاب مراجعه بفرمایید‌.
🏴🏴🏴 ام کلثوم دختر امیرالمومنین علیه السلام برخی بر این باورند که علی علیه السلام دو دختر به نام امّ کلثوم داشته است: یکی از فاطمه زهراست که در زمان امام حسن، یعنی پیش از سال ۵۰ هجری از دنیا رفته است . ولی ابن شهر آشوب گفته است که امّ کلثوم پس از عمر، با عون، محمد و عبداللّه پسران جعفر طیار یکی پس از مرگ دیگری ازدواج کرده است که بدون تردید ازدواجش با عبد اللّه همسر زینب کبری پس از وفات آن بانو بوده است . این دو تاریخ وفات باید متعلق به این دو امّ کلثوم باشد، نه یکی از آن ها، اما کدام یک زودتر درگذشته اند ؟ سید محسن امین می گوید: علی علیه السلام دو دختر به نام امّ کلثوم داشته است: ام کلثوم کبری دختر فاطمه که پیش از واقعه کربلا از دنیا رفته است و امّ کلثوم دیگر که به زینب صغری موسوم بوده است . بنابراین ام کلثومی که همراه کاروان حسینی بوده از یکی دیگر از همسران علی علیه السلام بوده است . او در شب عاشورا پس از شنیدن اشعار امام درباره بی وفایی دنیا فریاد برآورد: « وا محمّداه، وا علیاه، وا أمّاه، وا فاطماه، وا حسناه، وا حسیناه، واضیعتاه بعدک یا أباعبدالله » و در حالی که این ها را صدا می زد گفت: "ای وای از آن درماندگی که پس از تو گریبان گیر ما خواهد شد ای اباعبدالله !". و امام خواهرش را تسلی داد. در روز عاشورا امام زین العابدین علیه السلام وقتی که تنهایی پدر را دید با عصا و شمشیر از جای برخاست تا امام حسین را یاری کند، اما امام به امّ کلثوم فرمود: "خواهرم او را نگه دار و به خیمه بر گردان تا زمین از نسل آل محمد خالی نماند." وی نیز چنین کرد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۰۹-۲۱۰ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 ام کلثوم دختر امیرالمومنین علیه السلام با کاروان اسرا آن بانو پس از آن که در کوفه خطبه خواند و آنان را به دلیل سستی و کوتاهی در یاری امام حسین نکوهش کرد، بر سر مردمی که برای تماشای آنان گرد آمده بودند این گونه فریاد کشید: یا أهلَ الکوفةِ؛ أما تَستَحیونَ من اللّهِ و رسولِه أن تَنظروا إلی حَرَمِ النبیّ ؟ ای مردم کوفه ! آیا از خدا و رسول شرم نمی کنید از این که به حرم و دودمان پیامبر نگاه می کنید ؟ شیخ صدوق می نویسد: ابن زیاد خطاب به ام کلثوم گفت: خدای را سپاس که مردانتان را کشت؛ آنچه را بر سر شما رفت چگونه می بینی ؟ فرمود: ای ابن زیاد ! اگر چشم تو به کشتن حسین روشن شد، بدان که بارها چشم جدش به دیدار او روشن گشته بود. پیامبر او را می بوسید، لب هایش را می مکید و او را بر دوش خود سوار می کرد. ای ابن زیاد ! برای جدّ او پاسخی آماده کن که در روز قیامت دشمن تو خواهد بود . در مسیر کوفه تا شام واکنش مردم به کاروان اسرا متفاوت بود. چون به حماة رسیدند. اهالی آن جا از اهل بیت حمایت کردند. امّ کلثوم چون از برخورد آنان با مأموران ابن زیاد آگاه شد، پرسید که نام این شهر چیست ؟ گفتند: حماة. فرمود: خداوند این شهر را از شرّ ستم گران نگه دارد. برخی شهرها نیز با خوش حالی از مأموران ابن زیاد استقبال کردند. به روایتی وقتی کاروان اسیران به نزدیک بعلبک رسیدند، مردم با خوش حالی تا دو فرسخی شهر به استقبال آن ها رفتند. امّ کلثوم وقتی خوش حالی آنان را بر شهادت امام حسین و یارانش دید، آن ها را با سخنان زیر نفرین کرد: أباد الله کثَرتَکم، وَ سلَّط علیکم مَن یَقتلُکم؛ خدا زیادی شما را نابود کند و کسی را را بر شما مسلط کند که شما را بکشد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۱۱ و۲۱۲ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 بانو امّ کلثوم در رویارویی یزید و مرد شامی در مجلس یزید وقتی مردی از اهل شام، فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی خواست، امّ کلثوم بسیار ناراحت شد و به آن مرد شامی گفت: ساکت شو ای فرومایه ترین و پست ترین مردان ! خدا زبان تو را قطع، چشم تو را کور و دستت را خشک کند و جهنم را جایگاه تو قرار دهد. فرزندان پیامبران خدمت گزار دشمنان نمی شوند. راوی می گوید: به خدا سوگند ! هنوز سخن امّ کلثوم تمام نشده بود که خدا دعای او را اجابت کرد. ام کلثوم فرمود: خدای را سپاس که کیفرش را پیش از آخرت شامل حال تو کرد. این کیفر کسی است که متعرّض حرم رسول خدا صلی الله علیه و آله شود. بانو امّ کلثوم در برابر سخنان یزید پس از آن که اهل بیت علیهم السلام، مردم شام را با سخنان و خطبه های خود و هم چنین با سوگواری و مرثیه سرایی بر امام حسین دگرگون کردند، یزید به ظاهر از آنان خواست که در شام بمانند، ولی اهل بیت خواستار بازگشت به مدینه شدند. یزید دستور داد محمل هایی را حاضر و برای آنان زینت کنند و اموالی را نیز بر آنان عرضه داشت و گفت: ای ام کلثوم ! این اموال را عوض آنچه به شما رسیده دریافت کنید. ام کلثوم در پاسخ فرمود: « یا یزید ما اقل حیاءک و اصلب وجهک ؟ اتقتل اخی و اهل بیتی و تعطینی عوضهم ». کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۱۴-۲۱۵ @zananetamadonsaz
8⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ ➖مقاله هشتم ✨ أَتَيْتُكَ زَائِراً أَلْتَمِسُ ثَبَاتَ الْقَدَمِ فِي الْهِجْرَة إلیک؛ 💫 یا اباعبدالله (علیه السلام)! آمدم نزد شما در حالي که زائر شما هستم و خواهانم که قدم من را در مسیر هجرت به سوی شما ثابت نگهدارید. 🔰 در این فراز زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) حرکت جهت زیارت امام به معنای هجرت تعبیر شده است. ✔️ هجرت در معنای ظاهری به «حرکت و قيام» معنا شده، و زمانیکه لفظ (مهاجرت) به کار رود، ترک تعلقات دنیوی و نیز استمرار (حرکت و سیر مداوم) به معنای آن اضافه می گردد. ⬅️ هنگامی که عبد مؤمن قصد خروج از خويشتن خويش و بيت اش مي كند، از حالت قعود به قیام رسيده که این هجرت سبب تقرب است. ❇️ مکتب حضرت أم البنين (سلام الله علیها)، مکتب فدایی پروری برای مولا و امام است، به همین دلیل كشته شدن در این مکتب، قرباني شدن و تقرّب است. بدیهی است که متعلم این مکتب برای رسیدن به این درجۀ تقرب باید طریقی طی نماید. 🌟 اين سیر در لسان مبارک ثقلین، همان «هجرت» می باشد. هجرت في سبيل الله هجرتي از خويشتن یعنی رجوع خلق به فطرت خويش. ✨ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ 💫 هر كس كه از خانه خويش بيرون آيد تا به سوى خدا و رسولش مهاجرت كند و آنگاه مرگ او را دريابد، مزدش بر عهده خداست، و خدا آمرزنده و مهربان است. ✅ در واقع هجرت در صورتی مقرِّب است که «إلی الله و رسوله» باشد و منظور از مهاجرت إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ یا فِي سَبِيلِ اللَّهِ، مهاجرت یا رجعت «إِلَی الْإِمَامِ» و «کسب معرفت امام» می باشد. ⏪ هر مهاجرتی، مهاجرت مقرّبی که «أَجْرُهُ عَلَى اللَّه» باشد، نیست. چه بسا برخی به ظاهر مهاجرت کردند، اما در زمرۀ مهاجران به حساب نمی آیند و چه بسا افرادی که به ظاهر از مکانی به مکان دیگر حرکت ننمودند، اما به آنان مهاجر گفته می شود. ⚜ چنانچه حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در حدیثی فرمودند: 🖌 بعضی‌ ها می‌گویند مهاجرت کرده‌ایم در حالی که در حقیقت مهاجرت نکرده‌اند، مهاجران واقعی آنهایی هستند که از گناهان هجرت می‌کنند و مرتکب آن نمی ‌شوند. ⚡️ در مکتب بانوی بقیع، حضرت أم البنین (سلام الله علیها) برای "من تحت الخضراء" سیر کمالی را تعیین نمودند که آن عبارت بود از «فداء للحسین (علیه السلام)»؛ ↩️ یعنی خروج خلق از حالت قعود، و حرکت و قیام آنان برای فدایی شدن، فدایی شدنی که في سبيل الله و در سبيل امام حسین باشد. ⚜ و قمر منیر بنی هاشم مصداق اکمل و اتم این هجرت و قیام و فدا بود. حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) درباره عمویشان حضرت عباس (سلام الله علیه) فرموده اند: 🖌 خداوند عمویم عباس را رحمت کند که با ایثار و جانبازی، در راه برادرش جانبازی کرد تا آن که دست هایش قطع شد و خداوند به جای آن، دو بال به او داد که با آن ها به همراه فرشتگان در بهشت پرواز كند عباس (عليه السلام) را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه شهدا به آن غبطه می خورند. ✳️ وقتي بنده ای به مشایه اربعين مي رود، در واقع برای زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) از منزل خود خارج شده و از حالت قعود به حالت قیام در آمده، این قیام مومن پیوسته و دائم است تا به منزل مقصود نائل شود. ◀️ زائر چون هجرت مي كند و به محضر مولايش مي رسد، خدا خود با او سخن مي گويد و او با ربّ خويش مناجات مي كند. این تکلم خداوند با او همان لقاء الله و سیر الیه راجعون است. 🌟 همانطور که اصحاب الحسین (علیه السلام) در مقام حلّت بفناء الحسین (علیه السلام)، حلّ در مولای خود شدند و در رکاب امام خود به مقام اعلی علیین رسیدند، امروز نیز قلوب مؤمنان به سوی زیارت امام، قصد هجرت می کنند. این چنین هجرتی، محقق ظهور خواهد بود؛ ✨ وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا؛ 💫 اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد در راه ایفاى پیمانى که بر دوش دارند، همدل مى شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمى افتاد. ✅ مکتب بانوی بقیع و سیر تربیتی آن بر همین مبنای مهاجرا الی الامام، پرورش مهاجر حقيقي و قائمین امر الله می باشد، مهاجرینِ مجاهدی که با قیام مداوم خویش در طریق فدایی و حل شدن در حضرت أبا عبدالله الحسین (علیه السلام) به غایت هجرت و رجعت نیل می کنند. به سبب همین ویژگی است که تعالیم مکتب بانوی بقیع، زمینه ساز ظهور است، همانگونه که زمینه ساز رجعت نیز می باشد. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼
🏴🏴🏴 بانو فاطمه دختر امام علی علیه السلام بانو فاطمه یکی دیگر از دختران امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد که با محمد بن حنفیه از یک مادرند. او در کربلا حضور داشت و همراه اسیران به کوفه و شام رفت . این بانو از زنان فاضلی بود که با عمر طولانی اش زمان امام صادق علیه السلام را درک کرد. حرث بن کعب از او روایت می کند که یزید فرمان داد زنان و کودکان اسیر را همراه علی بن الحسین علیه السلام در جایی مسکن دادند که از سرما و گرما در امان نباشند. آنان نیز چنین کردند، به گونه ای که صورت های اسیران پوست انداخت . برخی از منابع نقل کرده اند: وقتی که کاروان اسیران و اهل بیت علیهم السلام وارد مدینه شدند، فاطمه دختر امام علی به خواهرش زینب گفت: این مرد به ما نیکی کرد، آیا نزد و چیزی هست تا به عنوان هدیه به او بپردازیم ؟ حضرت زینب در پاسخ فرمود: به خدا سوگند ! در نزد ما چیزی نیست که صله دهیم مگر بخشی از زیورها که برای ما مانده است. فاطمه و زینب دو دست بند و دو بازوبند به او هدیه و از وی عذرخواهی کردند. آن مرد از این بخشش متأثر شد، زیرا می دانست که آن ها از جهت مالی در تنگنا هستند، لذا با احترام آن ها را رد کرد و گفت: من اگر این کار را برای دنیا انجام داده بودم همین ها مرا کفایت می کرد، ولی به خدا سوگند من این کار را تنها برای رضای خدا و قرابت شما با رسول خدا صلی الله علیه و آله انجام داده ام ! هم چنین از فاطمه دختر امام علی علیه السلام نقل شده است که پس از شهادت امام حسین علیه السلام هیچ زنی از ما حنا نبست و میل سرمه ای به چشمش نگرداند و مویش را شانه نکرد، تا آن گاه که مختار سر بریده ابن زیاد را به مدینه فرستاد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۱۶ و ۲۱۷ @zananetamadonsaz
نام دخترانی دیگر از امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام که در کتاب به حضور ایشان در کاروان حسینی اشاره شده است: رقیه، خدیجه، صفیه، امامه، ام الکرام، جمانه، ام الحسن، ام هانی و ...
🏴🏴🏴 بانو ام عبداللّه دختر امام حسن علیه السلام ام عبداللّه، نامش فاطمه فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام است . از او سه فرزند به نام های محمد، حسن و علی به دنیا آمدند . او در صداقت و راست گویی بی نظیر بود. در میان فرزندان امام حسن زنی با فضیلت تر از او وجود نداشت. امام صادق علیه السلام درباره او می فرماید: « کانت صدیقةً لم تُدرَک فی آلِ الحسن امراةٌ مثلَها ». از امام باقر علیه السلام روایت شده که روزی مادرم در کنار دیواری نشسته بود که از دیوار صدایی بلند شد و در حال فرو ریختن بود. او دستش را به دیوار گذاشت و گفت: نه، به حق مصطفی ! خدا اجازه فرو ریختن به تو نمی دهد تا من بر خیزم. دیوار هم چنان بر جای ماند تا وی برخاست و رفت، آن گاه فرو ریخت. او نخستین زن هاشمی و علوی بود که فرزندی هاشمی و علوی به دنیا آورد. او همراه کاروان حسینی با همسرش امام سجاد علیه السلام و فرزند خردسالش امام محمد باقر علیه السلام به اسارت رفت و در ابلاغ پیام شهدا با دیگر اهل بیت سهیم و شریک بود. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۱۹ و ۲۲۰ @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا