استناد به این روایت اگرچه از حیث دلالت ممکن است به نحوی مورد دفاع قرار بگیرد، ولی از حیث سند اشکال دارد.
علاوه بر این، ممکن است اصل دلالت هم مورد مناقشه قرار بگیرد و مناقشه هم این است که در پایان روایت میفرماید "إِنْ شَاءَ". کلمه "إِنْ شَاءَ" با لزوم که ما به دنبال اثبات آن هستیم سازگاری ندارد و بلکه نهایتاً جواز را دلالت میکند. ولی برخی مثل سید محقق حکیم در مستمسک از این مطلب جواب دادند و پاسخ ایشان هم باز مورد نقد و بررسی قرار گرفته است که انشاءالله در ادامه بحث این مطلب بررسی شده و انشاءالله مورد تحقیق قرار خواهد گرفت.
والحمدلله رب العالمین. اللهم صل علی محمد و آل محمد.
۱. موضوع بحث
- بررسی حکم مقیم مکه که در وطن پیشین مستطیع شده
- وظیفه انجام حج تمتع
۲. دیدگاهها
- نظریه اول: میقات وطن پیشین
- نظریه دوم: اختیار یکی از مواقیت
- نظریه سوم: ادنی الحل (مسجد تنعیم)
۳. بررسی مسئله از دو منظر
- منظر اول: قواعد عامه و روایات عامه
- منظر دوم: روایات خاصه
۴. مقتضای قواعد عامه
- اطلاق ادله توقیت مواقیت اقتضا دارد که چنین شخصی فقط از همان میقاتی محرم بشود که در حین استطاعت و در وطن گذشته اگر بود باید از آن میقات محرم میشد
۵. روایات خاصه
- طایفه اول: دلالت بر میقات هموطنان
- روایت: مرحوم کلینی از الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُجَاوِرِ: أَ لَهُ أَنْ يَتَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ؟ راجع به حکم شخصی که مجاور به مکه است پرسیدم." ایشان فرمودند: "قَالَ: «نَعَمْ، يَخْرُجُ إِلى مُهَلِّ أَرْضِهِ، فَيُلَبِّي إِنْ شَاءَ»
۶. اشکالات و پاسخها
- اشکال سندی: معلی بن محمد
-- نجاشی در رجال خود میگوید: "انه مضطرب الحدیث و المذهب.
- پاسخ اول از اشکال: "اضطراب الحدیث" یعنی چیزهای عجیب و غریبی را روایت میکند و اضطراب در مذهب هم که مضر به وثاقت شخص نیست
پاسخ: اگرچه اضطراب در مذهب ضرری به وثاقت نمیرساند اما دلیل بر وثاقت هم نیست
-پاسخ دوم: توثیق به اساس کامل الزیارات
پاسخ: ابن قولویه در مقدمه کامل الزیارات مطرح کردهاند مبنی بر اثبات وثاقت. راویان کل کتاب را نمیکند و به طور مفصل این بحث مطرح شد که یکی از طرفداران این نظریه، نظر سید محقق خویی است. این بزرگوار هم علی الظاهر در این اواخر از این نگاه و این نظریه برگشت.
۷. نتیجهگیری
- استناد به این روایت اگرچه از حیث دلالت ممکن است به نحوی مورد دفاع قرار بگیرد، ولی از حیث سند اشکال دارد.
- بررسی دلالت "إِنْ شَاءَ"
در پایان روایت میفرماید "إِنْ شَاءَ". کلمه "إِنْ شَاءَ" با لزوم که ما به دنبال اثبات آن هستیم سازگاری ندارد و بلکه نهایتاً جواز را دلالت میکند
14031010 اصول - استاد زارعی سبزواری.mp3
10.86M
📒درس خارج اصول
🗓روز دوشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱
ساعت ۸ الی ۹ صبح
14031010 فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
7.46M
📒درس خارج فقه
🗓روز دوشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی
ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
1_16054381312.mp3
17.04M
📒درس خارج فقه
🗓روز سهشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی
ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
1_16093559750.mp3
16.11M
📒درس خارج فقه رمز ارز
🗓روز چهارشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی
ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
14031012اصول - استادزارعی سبزواری.mp3
9.24M
📒درس خارج اصول
🗓روز چهارشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱
ساعت ۸ الی ۹ صبح
14031016 اصول - استاد زارعی.mp3
9.85M
📒درس خارج اصول
🗓روز یکشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱
ساعت ۸ الی ۹ صبح
14031016 فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
5.13M
📒درس خارج فقه
🗓روز یکشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی
ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
14031017 اصول - استاد زارعی سبزواری.mp3
10.7M
📒درس خارج اصول
🗓روز دوشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۷
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱
ساعت ۸ الی ۹ صبح
14031017 فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
7.53M
📒درس خارج فقه
🗓روز دوشنبه
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۷
استاد زارعی سبزواری
قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی
ساعت ۹ الی ۱۰ صبح