❌۱۵ شهریور، آخرین مهلت ثبت اطلاعات در سامانههای برق
🔺طبق اعلام مسئولان مشترکان موظفند تا فردا (۱۵ شهریورماه) نسبت به ثبت اطلاعات خود از طرقی که اعلام شده، اقدام کنند. اقدامی که حتی اگر انجام ندهند هم دیگر قبض کاغذی برق دریافت نخواهند کرد.
🔻چنانچه فردی مالک خانه نبوده و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند که فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند./ایسنا
@zarrhbin
❌تراشیدن موی سر سربازان دیگر اجباری نیست
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی:ستادکل نیروهای مسلح منع اجبار سربازان برای تراشیدن موی سر را به استانهای سراسر کشور ابلاغ کرده و هماکنون این ابلاغیه در استانهای سراسر کشور عملیاتی شده است/ ایرنا
@zarrhbin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هشدار جدید پلیس فتا
🔹در صورت دریافت پیامک ثبت نام کارت سوخت (نام نویسی سهمیه بنزین)، آن را فورا حذف کنید.
@zarrhbin
#آنچه_شما_فرستادهاید
سلام عرض میکنم خدمت شماببخشیداین ساعت مزاحم میشم که الان ساعت یک و بیست دقیقه بامداد هستش لطفابزارید تو کانالتون آیا واقعا این عزاداری قبوله که تاهمین ساعتی که این پیامو با شما در ارتباط میزارم شهرک فجرانتهای خیابان امام هنوز دارن با صدای بلند تعزیه خوانی میکنن ما منکر عزاداری نیستیم ولی هر چیزی و هرکاری زمان معینی داره والا پارسالم همین بحث رو داشتیم کسی پیگیری نکرد ممنون ازاینکه اینوبه گوش مسئولین برگزارکننده برسونید🙏
@zarrhbin
🏴 شب ششم #محرم: قاسم بن الحسن عليه السلام
روز عاشورا حضرت قاسم علیه السلام خود را آماده جنگ كرد، به حضور امام حسين عليه السلام براى اجازه گرفتن آمد، امام او را در آغوش گرفت و مدتى با هم گريه كردند، سپس قاسم اجازه طلبيد، امام به او اجازه نمی داد، قاسم آنقدر پابپا نمود و مكرر طلب اجازه كرد، امام عليه السلام به او اجازه داد، او در حالى كه اشك از چشمانش سرازير بود به ميدان تاخت و چنين رجز مىخواند:
ان تنكرونى فانا بن الحسن سبط النبى المصطفى المؤتمن هذا حسين كالاسير المرتهن بين اناس لا سقوا صوب المزن
«اگر مرا نمىشناسيد من پسر حسن سبط پيامبر برگزيده و امين خدا هستم اين حسين عليه السلام است كه همچون اسير گروگان شده در بين مردم قرار گرفته، خدا آن مردم را از باران رحمتش سيراب نسازد».
حمله سخت بر دشمن كرد و با آن سن كم سه نفر يا بيشتر از دشمن را كشت.
حميد بن مسلم كه از سربازان عمر سعد بود نقل مىكند: از خيام حسين عليه السلام نوجوانى به سوى ميدان بيرون آمد كه چهرهاش مانند نيمه قرص ماه می درخشيد، شمشيرى بدست داشت و پيراهن بلندى پوشيده بود و وارد جنگ گرديد.
عمرو بن سعد ازدى (لعنة الله علیه) گفت: سوگند به خدا آنچنان سخت بر اين نوجوان حمله كنم، گفتم: عجبا! تو به اين نوجوان چه كار دارى سوگند به خدا اگر او مرا بزند به طرف او دست دراز نمی كنم، بگذار همانها كه او را احاطه كرده و با او می جنگند كار او را تمام كنند.
عمرو بن سعد گفت: سوگند به خدا من بايد بر او يورش برم، و جهان را بر او سخت گيرم، آن حضرت كه مشغول جنگ بود، عمرو بن سعد در كمين او قرار گرفت و چنان شمشير بر سر مبارك قاسم زد كه سر او شكافته شد و قاسم به صورت بر روى زمين افتاد و فرياد زد: «يا عماه!» (عمو جان به دادم برس).
وقتى كه صداى قاسم به گوش امام رسيد، آن حضرت مانند عقابى كه از بالا به زير آيد، صفها را شكافت و مانند شير خشمگين بر دشمن حمله كرد تا عمر بن سعد ازدى رسيد، شمشير به سوى او وارد كرد، او دستش را به پيش آورد و از آرنج قطع گرديد، آن ملعون نعره كشيد، دشمن براى نجات او حمله كردند، در همين ميان پيكر نازنين قاسم زير سم ستوران قرار گرفت، وقتى كه گرد و غبار فرو نشست ديدند امام حسين علیه السلام در بالين قاسم است و آن نوجوان در حال جان كندن است. و پاى خود را بر زمين می سايد و روحش آماده پرواز به سوى بهشت است.
امام فرمود:
«عز و الله على عمك ان تدعوه فلا يجيبك او يجيبك فلا ينفعك».
«سوگند به خدا بر عمويت سخت است كه او را بخوانى، به تو جواب ندهد، يا اگر جواب دهد به حال تو سودى نداشته باشد».
ا▪️▪️🔲▪️▪️ا
ناگهان بر سر قتل تو چه دعوا شده است
بند بند بدنت آه زهم وا شده است
چه بلایی به سر صورتت آمد قاسم
وای این نیزه چه سان در دهنت جا شده است؟!
زانوانت چه شده حرف بزن قاسم جان
ساق پاهای تو برعکس چرا تا شده است ؟!!
سر انگشت تو را هم به غنیمت بردند
چه قدر روی تنت حادثه امضا شده است...!
مهره های کمرت دور و برت می ریزد
اینچنین ریختنت آه معما شده است...
الا لعنة الله على القوم الظالمين
ا▪️▪️🔲▪️▪️ا
@zarrhbin
◼️احکام مناسبتی محرم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری 🔶بیان زبان حال در مداحی
سؤال۱: آیا بیان زبان حال در مداحی ها و روضه ها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت(علیهم السلام) جایز است؟
جواب: اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان میکند و مناسب با شأن اهل بیت(علیهم السلام) باشد، مانع ندارد.
🔶عزاداری و رعایت مقررات
سوال۲: آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه می شود، اشکال دارد؟
جواب: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب او(علیهمالسلام) و شرکت در امثال این مراسم امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود.
🔶استفاده از طبل و سِنج در عزاداری
سوال۳: استفاده از طبل، سِنج و شیپور در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
جواب: اگر به نحو متعارف و متناسب با مراسم عزاداری نواخته شود، اشکال ندارد.
🔶برگزاری مراسم درساعات اداری
سؤال۴: برگزاری مراسم دعای توسل و عاشورا در ساعت اداری در دستگاههای اجرائی به صورت هفتگی یا دهۀ محرم و ایام فاطمیه چه حکمی دارد؟
جواب: اگر موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان نشود، اشکال ندارد و اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد، باید مراعات شود.
🔶برهنه شدن در عزاداری
سؤال۵: آیا برهنه شدن هنگام سینه زنی ـ بدون حضور نامحرم ـ اشکال دارد؟
جواب: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می شده است ـ برگزار شود.
🔶لطمه زدن در عزاداری
سؤال۶: آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری ها جایز است؟
جواب: اگر ضرر قابل توجه داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا عزاداری معصومین(علیهم السلام) باشد، جایز نیست.
🔶هروله کردن در عزاداری
سؤال۷: آیا هروله کردن و گفتن ذکر ائمه (علیهم السلام) بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟
جواب: اگر به گونه ای باشد که موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین(علیهم السلام) نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.
🔶قضا شدن نماز به دلیل شرکت در عزاداری
سؤال۸: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا اینکه عدم شرکت او باعث دوری از اهلبیت(علیهم السلام) میشود؟
جواب: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهلبیت(علیهم السلام) است و ترک نماز به دلیل شرکت در این مجالس جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری بهگونهای که مزاحم نماز نباشد، از مستحبّات مؤکد است.
🔶حرکت دسته های عزاداری در شب
سؤال۹: حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب، همراه با استفاده از طبل و نی، چه حکمی دارد؟
جواب: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا(علیه السلام) و اصحاب او و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
🔶سؤال۱۰: اگر انسان در حرم ائمه (علیهم السلام) خود را به زمین بیندازد و به صورت سینه خیز وارد شود، اشکال دارد؟
جواب: این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه(علیهم السلام) محسوب نمی شوند از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.
🔶زنجیرزدن در عزاداری
سؤال۱۱ : زنجیرزدن در دسته های عزاداری، چه حکمی دارد؟
جواب: اگر به نحو متعارف و به گونهای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد.
🔶استفاده از زنجیرهای تیغ دار در عزاداری
سؤال۱۲ : در برخی از مناطق در روز عاشورا با زنجیرهایی که تیغ دارد زنجیر می زنند و پابرهنه وارد آتش و ذغال داغ می شوند ، نظر شریف حضرت عالی در این باره چیست؟
جواب: هر کاری که برای انسان ضرر قابل توجه داشته باشد و یا باعث وهن دین و مذهب شود حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفی نیست که بیشتر این امور باعث بدنامی و وهن مذهب اهل بیت(علیهم السلام) می شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت هاست.
🔶شنیدن صدای گریه نامحرم
سؤال۱۳: شنیدن صدای گریۀ نامحرم ـ خصوصا در مجالس عزای اهل بیت(علیهم السلام) ـ ( باتوجه به کنار هم بودن قسمت زنانه و مردانه ) چه حکمی دارد؟
جواب: در صورتی که مفسده نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد.
#ارسالی
@zarrhbin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک پذیرایی متفاوت در ایام محرم یزد
🔹عرضه قلیان به تعداد زیاد در مراسم روضه خوانی در یزد
🔹این سبک پذیرایی در این مراسم قدمتی بالای ۱۰۰ساله دارد.
@zarrhbin
⭕️هر کس آمده دعوت شده ...
اول شال اش روکشید جلو و رفت پرچم روبوسید. دستگاه امام حسین هرکسی رو جذب میکنه... 👇
امام حسین (علیه السلام) یعنی رحمت واسعه ی خدا ...
مهمونای این آقا هم ممکنه ظاهرشون شبیه من و تو نباشه،ولی این رو بدون هرکسی که اومده دعوت داشته .
حساب و کتاب امام حسین با حساب و کتاب من و شما زمین تا آسمون فرق داره...
امر به معروف جای خودش اونم اگه بلدی ولی کسی رو از روی ظاهرش قضاوت نکن
مراقب باش یه وقت با نگاه سنگین و پرحرفت دل مهمون امام حسین(علیه السلام) رو نشکنی...
همین هیئت امام حسین یه جوونایی رو سربه راه کرده که معرفتشون تکه...
#هرکس_آمده_دعوت_شده
@zarrhbin
تنها يادگار برادر است...
دلش نمى خواهد او را به ميدان بفرستد؛
اما وقتى مرگ به چشم او از عسل شيرين تر است، ديگر سخنى ميشود گفت؟!
تا آخرين لحظه كه جان در بدن داشت جنگيد چرا كه ميخواست تا هميشه در كنار عمو باشد و چقدر بر عمويش ناگوار بود آن هنگام كه بر بالين او رسيد و نتوانست كارى برايش انجام دهد...
@zarrhbin
🖤هرشب _یک حدیث 🖤
#امام_حسین علیه السلام:
🍃با گذشت ترین مردم کسی است که با وجود قدرت، گذشت کند.🌼
📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۲۱🌿
👉 @zarrhbin
📌توصیه رهبر انقلاب به عزاداران
🔹رهبر انقلاب: توصيهٔ من به عزاداران اين است كه موجبات ناراحتى مردم را فراهم نكنند... اين حرف كه: «نه! مال امام حسين است كسى كه خوابش نمىبرد مىخواهم خوابش نبرد»، اين حرف غلطى است، بههيچوجه مورد قبول نيست.
بعضىها سينهزنى مىكنند، پشت بلندگو. خب پشت بلندگو چرا؟
🔹روضه و مرثیهخوانی و سخنرانى اگر بناست از بلندگو پخش شود، بايد در بين مستمعين پخش شود.در خيابان و پشت بام و محله كه مستمعى ندارد اين گوينده!
بيرون مجلس، ساعتهاى ديروقت شب، مردم را اذيت كردن، یک بيمار را از خواب انداختن، اين با هيچ منطق اسلامى و حسينى تطبيق نمىكند.
@zarrhbin
سوگواره نوجوانان عاشورایی «احلی من العسل»ویژه دانش آموزان پسر
زمان : شنبه ۷ محرم، ساعت ۱۱ (همراه با اقامه نماز ظهر و عصر)
مکان: هیئت رزمندگان اسلام (میدان بسیج)
از همه دانش آموزان و نوجوانان حسینی(ع) دعوت می شود تا در مراسم عزاداری نوجوان ۱۳ ساله کربلا «حضرت قاسم بن الحسن(ع)» شرکت نمایند.
ستاد برگزاری سوگواره احلی من العسل شهرستان اردکان
🔸 فلسفه مذهبی اجرای مراسم شدّه برداری
مراسم شَدِّه برداری رسم و سنتی بسیار کهن است که از قدیم الایام در ماه محرم انجام میشده؛ این رسم برای برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام میگرفته که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان همچنان در حال انجام است.
فلسفه مذهبی اجرای مراسم شَدَّه برداری به ۳ دسته کلی تقسیم می شود؛
🔻 عده ای از متولیان اجرای این آیین معتقدند پارچه های آویزان به شَده نمادی از لباس و البسه به یغما رفته یاران امام حسین (ع) در صحرای کربلا، توسط سپاهیان یزید است.
بر این اساس، پس از کوچ دادن اسیران و بازماندگان خاندان امام حسین (ع) به شهر کوفه، امام سجاد (ع)، یزید را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند پدر بزرگوارم امام حسین (ع) را به واسطه اینکه با شما بیعت نکردند به شهادت رساندی اما به چه دلیل سپاهیانت لباسهای تن شهدا و اسرا را ربودند.
بعد از این خطابه یزید مجبور شد فرمان امام سجاد را اجرا کند و به سپاهیان شمر دستور داد همه لباسهای به غارت رفته خاندان امام حسین (ع) را به امام سجاد (ع) تحویل دهند و این آیین (شده برداری) حادثه تحویل دادن لباس خاندان امام حسین را باز گو و روایت می کند.
🔻 عده ای دیگر معتقدند که پارچه های آویزان به شده نمادی از رخت دامادی شاهزاده علی اکبر فرزند امام حسین (ع) است که در رخت دامادی ایشان را به شهادت رساندند.
🔻 و همچنین به روایتی دیگر شدّه، حکم بیرق را داشته بدین صورت که هر لشگر و سپاه، قوم و طوایفی مختلف را در بر میگرفته که پرچم و بیرق خود را آویزان شدّه می کرده اند تا این وسیله که جلوتر از سپاه در حرکت بوده نماد و هویت اون لشگر رو نمایان کند.
باتوجه به اینکه مراسم شَدَّه برداری احمدآباد زمینهای کشاورزی وقفی دارد مستاجر این زمین موظف است همه تدارکات بستن شَدِّه امام حسین (ع) را مهیا کند تا زنان محل بتوانند در آن خانه آیین بستن شَدِّه را به پایان برسانند و روز پنجم و ششم محرم با پختن آش امام حسین یا شربت از عزاداران امام حسین در خانه اش پذیرایی کنند.
این آیین از دیرباز در بخشهایی از بلوک میبد به خصوص بفروییه، ده آباد و روستای قدیم احمد آباد از توابع اردکان برگزار می شد. برگزاری این آیین در بلوک میبد به کلی فراموش شده اما در محله های بالا، وسط و پایین احمد آباد، هر سال این آیین برگزار می شود.
گفتنی است: باتوجه به اينكه در اكثر مراسم مذهبي ماه محرم، مردان نسبت به زنان نقش و همكاري بیشتری برعهده دارند، اما درخصوص مراسم شَدّه بندي دقیقاً اتفاق متفاوتی می افتد و بستن و آماده كردن شدّه را زنان بر عهد دارند که اين خود باعث ایجاد حرکت اجتماعی و مذهبی زنان شده و جاي تحسين دارد. يكي ديگر از تاثيرات اجتماعي كه اين مراسم مذهبي دارا مي باشد، حس همكاري و مشاركت بين تمام اقشار جامعه احمد آباد براي هرچه بهتر برگزاري اين مراسم مذهبي مي باشد.
مراسم شدِّه بندی و شدِّه گردانی ماه محرم احمدآباد اردکان مورخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ با شماره ۱۱۰۷، در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.
@zarrhbin
🔸 شکوه شَدَّهبرداری در روز ششم محرم
این مراسم، با شکوه خاصی برگزار میشود به نحوی که شَدَّه، بر بالای نخل چوبی که توسط عزاداران حسینی بر دوش گذاشته و به حرکت در میآید، برافراشته میشود و به همراه نخل به حرکت در میآید.
در مراسم شَدَّهبرداری معمولا افرادی که زیر شَدَّه جمع شده و به صورت حلقههایی دور آن دایره میزنند، به دو گروه تقسیم شده و گروه اول با خواندن بیتهایی از یک نوحه به سینه زنی پرداخته و سپس گروه دوم نیز با همان شکل با سینهزنی، جواب بیتهای گروه اول را میدهند و این همخوانیهای دو گروه در جواب هم ادامه دارد.
در این هنگام یک نفر از افرادی که توانایی بلند کردن این شَدَّه را به تنهایی دارد، پایه آن را به دست گرفته و از زمین بلند کرده و تا آنجا که توانایی دارد بالا برده و به صورت یک دست یا دو دست آن را مستقیم نگه داشته و آن را کنترل میکند، سپس به آرامی شَدَّه را زمین گذاشته و فرد توانمند دیگری این کار را تکرار میکند و معمولا این برنامه تا قبل از غروب آفتاب ادامه مییابد.
دو بیتیهایی که معمولا در مراسم شَدَّهّبرداری توسط دو گروه خوانده میشود اینگونه است؛
این علم کیست که بی صاحب است، این علم ماه بنی هاشم است.
حسن یا حسینم، حسن یا حسینم، شهید یا حسینم، شهید یا حسینم.
کرده ایم شَدَّه ی اولاد علی بر سر پا، ما به توفیق امام هشتمین شاه رضا.
که این شعرخوانیها تا زمان حرکت شَدَّه بین دو گروه ادامه مییابد و هر مصراع از یک بیت توسط یک گروه خوانده میشود.
اين مراسم در روز ششم محرم توسط زنان محل انجام گرفته و شَدِّه در خانه متولي بسته مي شود. روز بعد، هفتم محرم توسط عزاداران تحويل گرفته شده و بعد از نصب (شَده) در صحن حسينیه، سرانجام روز پانزدهم محرم شَدِّه پائین آورده می شود.
شَدِّه برداری یک رسم و سنت بسیار کهن بوده که از قدیم الایام در ماه محرم انجام می شده، این رسم جهت برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام می گرفته که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان هنوز انجام می گیرد.
شَدِّه (شَدَّه) در زبان محلي به معناي استوار و راست قامت مي باشد و بعضي از اهالي آن را ( شرح ده) نيز تفسير كرده اند كه به معناي توضيح و شرح دادن اتفاقات دهه عاشورا است.
@zarrhbin
🍃 اندیشه های ناب...
💠 #عاشورا و قیام امام حسین علیهالسلام از دیدگاه #شهیدمطهری
⬅️ نگاهی نو به حماسهی عاشورا...
🚩 روح بزرگ
✅ #حسینبنعلی (علیهالسلام) یک روح بزرگ و یک #روحمقدس است اساساً روح که بزرگ شد، تن به زحمت میافتد و روح که کوچک شد، تن آسایش پیدا میکند. این خود یک حسابی است...
✅ #روحکوچک تن به هر ذلت و #بدبختی میدهد برای اینکه میخواهد در خانهاش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد...
✅ #روحبزرگ آرزو میکند که در راه هدفهای الهی و #هدفهایبزرگخودش کشته شود. فرقش شکافته میشود، #خدا را شکر میکند.
✅ #روح وقتی که #بزرگ شد، خواهناخواه باید در روزِ #عاشورا سیصد زخم به بدنش وارد شود. آن "تنی" که در زیر سم اسبها لگدمال میشود جریمهی یک #روحبزرگ را میدهد، جریمهی یک "حماسه" را میدهد، جریمهی "حقپرستی" را میدهد، جریمهی "روحِ شهید" را میدهد...
✅ وقتی که #روح بزرگ شد به "تَن" میگوید من میخواهم به این "خون" #ارزش بدهم.
✅ #شهید به چه کسی میگویند؟ روزی چقدر آدم کشته میشوند، مثلاً هواپیما سقوط میکند و عدهای کشته میشوند، چرا به آنها شهید نمیگویند؟
✅ چرا دور کلمهی #شهید را هالهای از #قدس گرفته است؟ چون شهید کسی است که یک #روحبزرگ دارد، روحی که هدفِ مقدس دارد، کسی است که در راهِ عقیده کشته شده است، کسی است که برای خودش کار نکرده است، کسی است که در راه حقّ و حقیقت و #فضیلت قدم برداشته است.
📚 عاشورا برای جوانان
🌿 مجموعهی آثار، جلد۱۷، صفحه۴۱و۴۲
📌 مرکز مطالعاتی پژوهشی آثار شهید مطهری(رحمةاللهعلیه) #اردکان
@zarrhbi
🔘 دلگرمی دلهای یخزده
🍂 عادتِ بدِ آقارضا
▫️ #مهری حدود شش ماه با عمهخانم زندگی کرد. پس از چند ماه، #عمهیآقارضا گفت به خانهی خودش میرود. مهری هم خوشحال شد. بالاخره با شوهرش تنها میشد. کمکم داشت به آقارضا عادت میکرد. به او #علاقمند نبود ولی از او #نفرت هم نداشت.
▪️#مادرآقارضا به مهری میگفت: " دارد دیر میشود! باید هر چه زودتر بچهدار شوی!" ولی از بچه خبری نبود. آنها یخچال نداشتند. #آقارضا هر روز گوشت، میوه و سبزی میخرید. گاهی هم نصف بطری عرق میخرید. خودش تنهایی چند استکان عرق میخورد. #مهری هرگز ندیده بود پدرش یا مرد دیگری عرق بخورد.
▫️ تا عمهی آقارضا در خانهی آنها بود مسئلهای پیش نیامد؛ یعنی عمه متوجه نشد که #آقارضا عرق میخورد. حدود پنج ماه بود که مهری عروس شده و به خانهی شوهرش رفته بود.
▪️آن زمانها عقد و #عروسی در یک روز انجام میشد. بعدازظهر عقد میکردند و شب عروس را به حجله میبردند. آن زمانها تهیهی #جهیزیه مسئلهی بغرنجی نبود. در #یزد وقتی زن، "دختر" به دنیا میآورد، فوری چیزی را کنار میگذاشت. برای مثال، یک استکان یا نعلبکی را کنار میگذاشت و میگفت: "این مال جهیزیهی دخترم".
▫️یعنی به محض دنیا آمدن دختر، #مادر به فکر جهیزیهی او بود. وقتی "عروس" را عقد میکردند، جهیزیهاش آماده بود. البته، آن زمان وسایل برقی نبود. وسایل طوری نبود که از مُد بیفتد. چند دست لحاف و تشک بود، یک دست کاسه و سینی مسی، آفتابه و لگن مسی، وسایل حمام و چند دست لباس، آینه و شمعدان. همه از قبل عروسی تهیه شده بود. دخترهای ۱۴_۱۳ ساله جهیزیهشان آماده بود.
▪️حالا (۱۳۹۴) تهیهی #جهیزیه بساطی شده است اولاً اگر جهیزیه از قبل آماده شود، از مُد میافتد. به علاوه، در آپارتمانها مکانی نیست که بشود سالها جهیزیه را در آنجا نگهداری کرد. در #عصرمدرن، "دخترها" باید دو سه سال در عقد باشند تا با قرض و قسط و چک و سفته، جهیزیهی آنها آماده شود. تازه #داماد نمیتواند خانه اجاره کند. آن وقت میخواهید #طلاق زیاد نشود؟ میخواهید دخترها و پسرها دیر ازدواج نکنند؟
▫️#هیچچیزمان نه سنتی است نه مدرن؛ نه #اسلامی است، نه شرقی و نه غربی. ما اصلاً در جریان گذار از سنت به مدرنیته در کلِّ #جهان، یک تافتهی جدا بافته هستیم. داریم خسارتهایش را هم میدهیم. بیشتر کشورها و مردم جهان نگاهشان به #آینده است. همه "آیندهپژوهی" دارند، ما #گذشتهپژوهی. همه از آینده الگو میگیرند و ما از گذشته.
▪️اگر داماد خانه نداشت، در خانهی پدرزن حجله درست میکردند. حجله رفتن زنها خود داستانی داشت. شاید روزی ماجرای حجلهرفتن دو نفر را در این خصوص تعریف کنم.
👇👇👇👇