#جاماندگان_اربعین
🤔#پرسش
❔آیا اصطلاح جاماندگان از زیارت اربعین و امام حسین ، اصطلاح صحیحی است ❗️آیا این افراد باید از حزن و اندوه بمیرند چون نتوانستند به زیارت قبر امام حسین بروند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌زیارت قبر امام حسین فضیلتی بس بزرگ است که امید است توفیق این زیارت نصیب تمام محبین آن امام همام شود . رفاعه می گوید ؛
« بر امام صادق عليه السلام در آمدم. به من فرمود: «اى رفاعه! آيا امسال، حج نگزارده اى؟». گفتم: فدايت شوم! چيزى نداشتم كه با آن، حج بگزارم؛ امّا روز عرفه را در كنار قبر حسين بن على عليه السلام بودم.
❕امام عليه السلام به من فرمود: «اى رفاعه! كمتر از آنچه حاجيان در مِنا يافتند، نداشته اى. اگر نبود كه ناپسند مى دارم مردم، حج را وا گذارند، حديثى را برايت بازگو مى كردم كه هيچ گاه، زيارت قبر حسين عليه السلام را وا نگذارى».
🔸سپس به زمين، خيره شد و مدّتى طولانى سكوت كرد و آن گاه فرمود: «پدرم به من خبر داد و فرمود: «هر كس با شناخت حقّ حسين عليه السلام و بدون تكبّر، به سوى قبر حسين عليه السلام بيرون شود، يك هزار فرشته از سمت راست، و يك هزار فرشته از سمت چپ، او را همراهى مى كنند و يك هزار حج و يك هزار عمره همراه با پيامبر يا وصىّ پيامبر، برايش نوشته مى شود».
📚مصباح المتهجّد: ص 716، بحار الأنوار: ج 101 ص 91 ح 32
👌با این وجود گفتنی است ، کسانی جاماندگان از زیارت قبر امام حسین علیه السلام و رسیدن به ثواب و فضیلت آن محسوب می شوند که اصلا توجه به زیارت امام حسین نداشته و حتی مخالف زیارت هم بوده اند و برایشان فرقی نداشته که به زیارت بروند یا نروند .
🔸اینان خسران دیدگان و حسرت زدگان روز قیامتند . اما کسانی که قلب و دلشان با زائران امام حسین است و خودشان قصد و اراده رفتن به سوی قبر امام حسین علیه السلام را داشتند ، اما شرایط به آنان اجازه نداد ، اینان جامانده نیستند ، بلکه به واسطه نیتشان و قصدشان ، ثواب و فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام را می برند و درک می کنند .
🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« بنده مؤمن فقير مى گويد ، اى پروردگار من! به من [مال و ثروت] روزى كن تا فلان احسان و بهمان كار خير را انجام دهم. پس، اگر خداوند عزّوجلّ بداند كه اين سخن را از صدق نيّت مى گويد، همان اجرى را براى او مى نويسد كه اگر آن كارهاى خير را انجام مى داد برايش مى نوشت. خداوند گشاينده بخشنده است.»
📚الکافی ج 2 ص 85
❕پیامبر گرامی در مورد برخی افراد که توفیق نیافتند در جنگ ها در رکاب ایشان باشند می فرمود ؛
« افرادى را در مدينه باقى گذاشتيم كه هيچ وادى اى را نپيموديم و بر هيچ تپه اى بالا نرفتيم و در هيچ سراشيبى قدم نگذاشتيم، مگر اينكه آنان نيز با ما بودند. عرض كردند: چگونه با ما هستند، در حالى كه حضور پيدا نكردند؟ فرمود: نيّت هايشان [با ماست].»
📚میزان الحکمه ج 12 ص 519
👌و فرمود ؛
« هر كس به بستر خود رود و نيّتش اين باشد كه نماز شب بخواند، امّا خوابش ببرد تا صبح شود، آنچه در نيّتش بوده براى او نوشته شود و خوابش صدقه اى از جانب پروردگارش براى او باشد. »
📚الترغیب و الترهیب ج 1 ص 60
❕امام على عليه السلام به مردى كه دوست داشت برادرش نيز مى بود تا پيروزى خدا بر دشمنانش را در جنگ جمل ببيند فرمود ؛
« آيا دل برادرت با ماست؟ عرض كرد: آرى. حضرت فرمود ، پس، او با ما بوده است. هر آينه در اين سپاه ما افرادى حضور داشته اند كه هنوز در پشت پدران و زهدان مادرانند. به زودى روزگار آنان را به جهان هستى آورد و با وجود آنها [جبهه] ايمان نيرو گيرد »
📚نهج البلاغه ، خطبه 12
🔸ادامه پاسخ در پست بعدی...
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
🔴 دعای کوتاه برای ارتباط عاطفی با امام زمان
🔵 یکی از بزرگان سفارش نمودند هر وقت احساس کردید از امام زمان دور شدید و دلتون برای امام تنگ نیست و اون عاطفه و مهربانی لازم نسبت به امام زمان را ندارید این دعای کوتاه رو بخونید بخصوص توی قنوت نمازهاتون :
🟢 لَیِّن قَلبی لِوَلِیِّ اَمرِک
خدایا قلبم را برای ولی امرت نرم و مطیع گردان
📚 فرازی از دعای معرفت در زمان غیبت
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
#جاماندگان_اربعین
🔸ادامه پاسخ...👇
❕در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين علیه السلام به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى گويد ؛ «من گواهى مى دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم».
👌اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده ايم كه با
آنها شريك باشيم، نه از درّه اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند!
🔸جابر، اصلى را كه در بالا به آن اشاره شد به استناد حديثى از پيامبر اكرم به «عطيّه» يادآور شد و گفت ؛ من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مىشود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است». سپس افزود: «سوگند به خدايى كه محمّد را به حقّ به نبوّت برانگيخته، نيّت ياران من همان است كه حسين و اصحابش بر آن بودند»
📚بحار الانوار ج 65 ص 131
❕در آيات قرآن كرارا «يهود» معاصر پيامبر اسلام را كه در مدينه مى زيستند مخاطب قرار داده و آنها را به خاطر اعمالى كه معاصران موسى نسبت به او انجام دادند سرزنش و مؤاخذه مى كند، در حالى كه قرنها بلكه هزاران سال ميان آنها فاصله بود ولى چون آنها نسبت به اعمال نياكانشان علاقه مند و پايبند بودند تمام فاصله در نورديده شده و همه در يك صف در برابر موسى قرار گرفتند.
🔸از جمله در يكى از آياتى كه در آن خطاب به بهانه جويان يهود دارد مى گويد ؛
«بگو پيامبرانى پيش از من با دلايل روشن و آنچه را گفتيد (معجزاتى را كه امروز از من مى خواهيد) به سراغ شما آمدند، پس چرا آنها را كشتيد اگر راست مى گوييد» ( آل عمران 183)
👌جالب اين كه در ذيل اين آيه حديثى از امام صادق علیه السلام وارد شده است كه مى فرمايد: «خداوند مى دانست آنها (يهود معاصر پيامبر) قاتل پيامبران پيشين بودند و لكن چون همدل و هم عقيده با قاتلان بودند، آنها را قاتل ناميد، چون راضى به فعل آنها بودند»
📚بحار الانوار ج 97 ص 94
❕در زيارت جامعه آمده است ؛ « خدا را گواه مى گيريم كه در ريختن خون ناكثين و قاسطين و مارقين و قاتلان ابا عبداللَّه، آن سرور جوانان اهل بهشت، در كربلا، ما نيز با نيّتها و دلهايمان و تأسّف خوردن براى از دست دادن آن صحنه هايى كه يارانتان براى يارى شما حضور داشتند، در كنار دوستان و ياران وقت شما شركت داشتيم »
📚بحار الانوار ج 102 ص 167
👌محدّث بزرگ «شيخ حرّ عاملى» در جلد اول و جلد شانزده «وسائل الشّيعه» روايات متعدّدى در اين زمينه نقل كرده است.
📚وسائل الشیعه ج 1 ص 49 باب 6 _ ج 16 ص 137 باب 5
#پرسمان_اعتقادی
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
#زلال_احکام
✖️فرق بين #احتياط_واجب و #احتياط_مستحب✖️
✅ كليّهی احتياطهايى كه در رساله ها آمده است، يا وجوبى است يا استحبابى و تفاوت بين آنها از دو جهت است:
🔹يكى در مقام شناخت و تشخيص، كه احتياط از كدام قسم است
🔹و ديگرى در مقام عمل، كه وظيفهی مكلف، نسبت به هر يك از آنها چيست؟
🍁🍁🍁
1⃣ تفاوت اوّل :
احتياط واجب، احتياط بدون فتواست.
احتياط مستحب، احتياط همراه با فتواست.
◀️ توضیح:
اگر مجتهد در مسالهاى فتوا داده و احتياط نيز داشته باشد، اين احتياط مستحب است.
ولی اگر مجتهد در مسألهاى فتوا نداده و از ابتدا احتياط كرده باشد، احتياط واجب است.
🔸مثالِ احتياط مستحب :
در غسل ارتماسى اگر به نيّت غسل ارتماسى به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب قرار گيرد غسل او صحيح است(تا اینجا فتوا بود) و #احتياط آن است كه يك دفعه زير آب رود.
🔸مثال احتياط واجب :
اگر نذر كند كه به فقير معينى صدقه بدهد و آن فقير بميرد، بنابر احتياط بايد به ورثهی او بدهد.
2⃣ تفاوت دوّم :
در احتياط مستحب، مقلّد بايد یا به همان احتياط عمل كند يا به فتواى همراه آن و نمىتواند در آن مسأله به مجتهد ديگر رجوع كند.
ولی در احتياط واجب، مقلّد مى تواند یا به همان احتياط عمل كند، يا به فتواى مجتهد ديگرى [كه پس از آن مجتهد، از ديگران اعلم است] مراجعه نماید.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#زلال_احکام
🔰احکـــام خوردنیهـــا
⁉️ حکم وجوب حفظ سلامتی و حرمت آسیب زدن به بدن چیست؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ آیت الله العظمی خامنهای: بهطورکلی حفظ سلامتی فینفسه واجب است و هر عمل یا هر نوع خوراکی که برای بدن ضرر قابلتوجهی داشته باشد، جایز نیست.
مراد از ضرر قابلتوجه این است که ضرر در حدّی است که در نگاه عقلا، قابلچشمپوشی و اغماض نیست و تشخیص موارد آن به عهدهی مکلف است.
✅ آیتالله العظمی سیستانی: خوردن و آشامیدن هر چیزی یا انجام هر کاری که موجب هلاکت یا ضرر و زیان شدید (ضرر فوقالعاده و مهمّ) برای بدن شود، مثل نقص اعضا یا ازبینرفتن بعضی از حواسّ، حرام است.
اموری مانند مرگ مغزی، کوری چشم، ناشنوایی، قطع دستوپا یا ازکارافتادگی و فلج شدن آنها، ازکارافتادن هر دو کلیه، برداشتن رحم یا بریدن تخمدانها و مواردی ازاینقبیل، ضرر فوقالعاده و مهمّ محسوب میشود؛ امّا صِرف تب و سردرد مختصر، سرماخوردگی موقّت، بریدن مقداری از پوست بدن، سرخی یا کبودی یا سیاهی پوست، برداشتن یک کلیه برای کسی که کلیۀ دیگر او سالم است و میتواند با آن ادامۀ حیات دهد و مانند آن، ضرر فوقالعاده محسوب نمیشود.
شایانذکر است، اگر انسان احتمال دهد خوردن یا آشامیدن چیزی یا انجام کاری برای او ضرر شدید (ضرر فوقالعاده و مهمّ) دارد ــ هرچند در آینده ــ چنانچه احتمال مذکور قابلتوجه و عقلایی باشد، طوری که چنین احتمالی موجب ترس و نگرانی شود، (به عبارتی، احتمال معقول ضرر را بدهد، طوری که منشأ خوف برایش شود) خوردن و آشامیدن آن شیء یا انجام آن کار حرام است و لازم نیست یقین یا اطمینان به ضرر حاصل شود.
✅ آیتالله العظمی مکارم شیرازی: خوردن یا نوشیدن چیزی که برای انسان ضرر مهمّی دارد، حرام است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع: استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره: ۱۳۳۸۳۳۴ و ۱۱۳۳۴۶۶ و ۱۰۱۵۹۷۳ / توضیحالمسائل جامع، ج۲، ص۵۸۶ و ۵۸۷، م ۱۴۰۷ و ۱۴۰۸ / سایت رسمی آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی، بخش استفتائات
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
هدایت شده از ❤️جبهه فرهنگی سرلشکر بقایی ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بله ما میجنگيم و تن به هيچگونه سازش نمیدهيم و با شعار هميشگیمان يا فتح يا شهادت میجنگيم و بر سياست ‹‹نه شرقی و نه غربی›› سرسختانه پامیفشاريم چون معتقد به خدائيم...
📃فرازی از وصیتنامه شهید 🥀
#رفیقشهیدم
#شهیدمجیدبقایی
---»»♡🌷♡««--
کانال #جبهه_فرهنگی_سرلشکر_بقایی
#شهید_مجید_بقایی🕊
@farmandemajid
✾✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐✾✾
https://eitaa.com/joinchat/2782331172C961681c03d
#زلال_احکام
🖊 اگر #خرما، #مويز، #كشمش و آب آنها (خود به خود یا باپختن و ریختن در غذا) #جوش بيايند پاک و حلال است یا نجس و حرام است❓🔰
✅👈 آیات عظام امام خمینی، خوئی، فاضل لنکرانی، تبریزی، وحید خراسانی، جوادی آملی، مظاهری: پاک و خوردن آنها حلال است.
✅👈 آیات عظام گلپايگانی، صافی: پاک و خوردن آنها حلال است اگر چه احتياط غير لازم آن است كه از آنها اجتناب كنند.
✅👈 آیةالله العظمی اراكی: خرما و آب آن اگر جوش بيايد پاک و خوردن آن حلال است. و امّا كشمش و آب آن، حكم انگور و آب آن را دارد.
✅👈 آیةالله العظمی بهجت: پاک بودن و خوردن آن محلّ اشكال است.
✅👈 آیةالله العظمی امام خامنه ای: پاک و خوردن آنها حلال است، مگر جایی که یقین حاصل شود مست کننده است، که در این صورت حرام و به احتیاط واجب نجس است.
✅👈آیات عظام شبیری زنجانی، نوری همدانی: پاک و خوردن آنها حلال است اگر چه احتياط مستحب آن است كه از آنها اجتناب كنند.
✅👈 آیةالله العظمی سیستانی: پاک و خوردن آنها حلال است ولی اگر آب خرما، مویز و کشمش، بجوش آید و معلوم شود که مست کننده است، خوردن آنها حرام است اما نجس نمی باشد.
✅👈 آیةالله العظمی مكارم شیرازی: هرگاه مويز و كشمش را در غذا بريزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن بقدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود نمی توان آن را خورد.
✅👈 آیةالله العظمی سبحانی: پاک و حلال است.
➖➖➖➖➖
🔺👈 توضیح المسائل مراجع م۱۱۴.
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
ایندِݪبِہپـٰاۍِعِشقِشُمـٰاآبِروگِرِفت . .
مِهرَتبِہدِلَمنِشَستوَدِلَمرَنگوَبوگِرِفت!(:❤️🩹"
صَلیاللهعَلیکیااباعَبدِالله✨🕊
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
هرگاه به تنگ آمدی وکار مشکل شد وتوطئه ها ، زیاد گردید ، به سوی نماز بشتاب ونماز بخوان.
هرگاه روزها برایت سیاه شد وشبها تغییر کرد ودوستان عوض شدند به نماز روی بیاور.
پیامبربزرگوار اسلام (ص) در کارهای سخت ومهم دلش را با نماز شاد می نمودند وتسکین می دادند
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
6.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😳 ارتباط عجیب المپیک با ترور شهید هنیه
کانال مقر بیداری (ضد شبهه)
👇👇
@zedshobhe
#اعتقادی
بسم الله الرحمن الرحیم
شنبه شد و ما با یک استکان چای روضه برای بیان یک موضوع اعتقادی دیگه ، خدمت شما عزیزان رسیدیم.
✅بسم الله