۱۸ مرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از ️حقیقت واصل
بسم الله الرحمن الرحیم
🏴السلام علی الحسین
🏴وعلی علی بن الحسین
🏴وعلی اولاد الحسین
🏴وعلی اصحاب الحسین
سلام علیکم فرارسیدن ایام عزای آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام را خدمت همه شیعیان و محبان حضرت تسلیت عرض میکنیم .
🏴ماه محرم ماه گریه و عزاداری برای امام حسین است به همین مناسبت مطالبی را گردآوردی کردم درباره گریه بر سیدالشهدا علیه السلام . ان شاءالله که حق مطلب ادا شود.
🏴 گریه بر سیدالشهدا علیه السلام چگونه گریه اى است و چه تأثیرات و بركاتى مى تواند داشته باشد،
بهتر است برای پاسخ به این سوال اول اشارهاى به انواع گریه كنیم تا بعد از آن، نوع گریه بر آن حضرت برایمان معلوم گردد.
۱_ گریه طفولیت: زندگى انسان با گریه شروع مىشود كه همان گریه، نشانه سلامت و تندرستى نوزاد است، و در واقع گریه در آن زمان، زبان طفل است .
۲- گریه شوق: مانند گریه مادرى كه از دیدن فرزند گمشده خویش پس از چندین سال سرداده مىشود . و این گریهاى است كه از روى هیجان و احیاناً جهت سرور و شادى به انسان دست مىدهد.
۳_ گریه عاطفى و محبت: محبت از عواطف اصیل انسانى است كه با گریه انس دیرینه دارد. مثلاً محبت حقیقى به خداوند حسن آفرین است و براى قرب به او باید اشك محبت ریخت.
۴- گریه معرفت و خشیت: انجام عبادات خالصانه و تفكر در عظمت آفرینش و كبریایى خداوند، و همچنین اهمیت تكالیف و مسئولیتهاى انسانى باعث مىگردد كه نوع خاصى از خوف، در درون انسان ایجاد شود و این خوف، خوفى است كه از روى معرفت به خداوند و تهذیب نفس به دست مىآید كه «خشیت» نامیده مىشود.
۵- گریه ندامت: از عوامل اندوهزدایى كه منجر به گریه مى گردد، محاسبه نفس و حسابرسى شخصى است، و همین حسابرسى باعث مىشود كه انسان به گذشته خود فكر كند و با حسابرسى، جبران كوتاهى و خطاها را بكند و اشك حسرت و ندامت از چشمانش جارى نماید، این گریه، نتیجه توبه و بازگشت به خداست.
اشك میغلتد به مژگانم به جرم رو سیاهى اى پناه بى پناهان، مو سپید روسیاهم
روز و شب از دیدگان اشك پشیمانى فشانم تا بشویم شاید از اشك پشیمانى گناهم
۶- گریه پیوند با هدف:گاهى قطرههاى اشك انسان، پیام آور هدفهاست. گریه بر شهید از این نوع گریه است. گریه بر شهید خوى حماسه را در انسان زنده مىكند و گریستن بر سیدالشهدا علیه السلام خوى حسینى را در انسان احیا مىكند، و خوى حسینى چنان است كه نه ستم مىكند و نه ستم مىپذیرد. آن كسى كه با شنیدن حادثه كربلا قطره اشكى از درون دل بیرون مىفرستد، صادقانه این پیوند با هدف والاى سیدالشهدا علیه السلام را بیان مىكند.
۷_ گریه ذلت و شكست:گریه افراد ضعیف و ناتوانى كه از رسیدن به اهداف خود ماندهاند و روح و شهامتى براى پیشرفت در خود نمىبینند.
✅با ذكر این مطلب، حال باید بررسى كرد كه گریه بر امام حسین علیه السلام از چه نوع گریه است.
هر كس با اندك توجهى خواهد دانست كه گریه بر امام حسین علیه السلام #گریه #محبت است، آن محبتى كه در دلهاى عاشقانش به ثبت رسیده است.
گریه بر او، گریه #شوق است، زیرا قسمت زیادى از حماسه هاى كربلا، شوق آفرین و شورانگیز است و به دنبال آن سیلاب اشك شوق به خاطر آن همه رشادت، فداكارى، شجاعت و سخنرانیهاى آتشین مردان و زنان به ظاهر اسیر، از دیدگان شنونده سرازیر مىگردد
و نیز گریه #معرفت و پیوند با هدف متعالى و انسان ساز او است؛
و به تعبیر امام خمینى(ره) گریه #سیاسى است كه فرمود: «ما ملت گریه سیاسى هستیم، ما ملتى هستیم كه با همین اشكها، سیل جریان مىدهیم و سدهایى را كه در مقابل اسلام ایستاده است خرد مىكنیم.»
هزار سال فزون شد ز وقعه عاشورا ولى ز تعزیه هر روز، روز عاشوراست
هیهات كه گریه بر حسین علیه السلام گریه ذلت و شكست باشد، بلكه گریه #پیوند_با_سرچشمه_عزت است، گریه سرد كننده نیست، كه حرارت بخش است، گریه بزدلان نیست كه گریه شجاعان است، گریه یأس و ناامیدى نیست كه گریه #امید است،
و بالاخره گریه #معرفت است و گریه معرفت در عزاى حسین علیه السلام از انحراف و تحریف در قیام آن حضرت جلوگیرى مىكند
✅و شاید به همین جهت باشد كه در فضیلت گریه بر سیدالشهدا علیه السلام روایات متعددى وارد شده است. از آن جمله، روایتى است كه امام صادق علیه السلام فرمود:«گریه و بىتابى در هر مصیبت براى بنده مكروه است، مگر گریه بر حسین بن على علیه السلام كه اجر و ثواب نیز دارد.»(وسایل الشیعه، شیخ حرحاملی،ج۱۰ ،ص۳۹۳)
اهمیت گریه تاحدی هست که مولاصاحب الزمان(ارواحنافداه)در زیارت ناحیه مقدسه میفرمایند:
"اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مقدرات از یاری و نصرت تو در روز عاشورا باز داشت، هر آینه من صبح و شام بر تو ندبه میکنم و به جای قطرات اشک،بر تو خون میگریم(بحارالانوار،ج۹۸،ص۱۴۸)
🏴خداوند توفیق برگزاری مجلس عزای ارباب را به همه مان عطا فرماید.
📝گردآوری و تنظیم : محمدلو
۱۸ مرداد ۱۴۰۰
🏴 رهبر انقلاب: ماجرای عاشورا درس است؛ درس اقدام و نهراسیدن از خطرات و وارد شدن در میدانهای بزرگ.
✅اخبار و تصاویر رهبر انقلاب
💠 @akhbar_rahbar
۱۹ مرداد ۱۴۰۰
🏴پوشیدن لباس مشکی تا اربعین
✍سوال: آیا پوشیدن لباس مشکی تا اربعین حسینی اشکالی دارد ؟(کراهت دارد؟)
جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است.
📕منبع: leader.ir
💠 @aKhbar_rahbar
۱۹ مرداد ۱۴۰۰
🏴پوشیدن لباس مشکی در محرم
✍سوال: آیا پوشیدن لباس #مشکی در ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین علیهالسلام کراهت ندارد؟ با توجه به حکم کلی که پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد و در نماز نیز مکروه است. و اگر کسی نذر کرده باشد آیا نذر او صحیح است؟
جواب : ما یک حکم کلی داریم در خصوص پوشیدن لباس تیره مشکی که کراهت دارد و نماز خواندن با آن هم ثواب نماز را کم میکند؛ این فتوای حضرت آقا هم هست. اما تبصره هم دارد نسبت به عبا، عمامه و کفش استثنا شده و اگر مشکی باشد کراهت ندارد. و همچنین یک حکم کلی نسبت به عزادار داریم که صاحب عزا خوب است به گونهای باشد که معلوم باشد عزادار است و این لباس مشکی پوشیدن عزادار هنگام سوگواری امام حسین علیهالسلام و ائمه بزرگوار، امروزه نشانه این است که طرف میخواهد نشان دهد من عزادار هستم. بنابراین حکم کراهت را ندارد. بنابراین اگر کسی نذر کرده باشد با شرایط نذر شرعی، طبق نذرش هم اگر بتواند باید عمل کند.
اما توجه داشته باشید به هر حال عزادار بودن شیوههای مختلفی دارد. حالا ممکن است با پوشیدن لباس مشکی باشد یا با پرهیز از افعال و کارهای شاد یا با گریه کردن و گریستن و شیوههای مختلف دیگر. به هر حال ما امیدوار هستیم بتوانیم این حالت عزاداری را در این ایام سوگواری مراعات کنیم.
📚منبع: khamenei.ir
✅اخبار و تصاویر رهبر انقلاب
💠 @akhbar_rahbar
۱۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام دوستان عزیز.
فردا جمعه ساعت 8:30 مراسم شیرخوارگان در مدرسه اشرفی اصفهانی(پئره) برگزار میشود.
با مداحی و سخنرانی در فضای باز همراه خواهد بود.
با خانواده تشریف بیاورید.
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
▪️🇮🇷🌷 ﷽ 🌷🇮🇷▪️
🌷 بصائر علوی
🌷 #امیرمومنان فرمودند :
🔰 عترت پيامبر(علیه السلام) جايگاه اسرار خداوندی و پناهگاه فرمان الهی و مَخزنِ علمِ خدا و مَرجع احکام اسلامی و نگهبان کتاب های آسمانی و کوه های هميشه استوار دين خدايند.
⬅️ خدا به وسيله اهل بيت (علیهم السلام) پشت خميده دين را راست نمود و لرزش و اضطراب آن را از ميان برداشت
📒 #نهج_البلاغه ، خطبه۲
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین ( علیه السلام )
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
ما رأیتُ الّا جَمیلا‼️
♻️شهید آوینی می گفت:
«هر کس میخواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند. اگر چه خواندن داستان را سودی نیست، اگر دل کربلایی نباشد. از باب استعاره نیست اگر عاشورا را قلب تاریخ گفتهاند. زمان هر سال در محرم تجدید میشود و حیات انسان هر بار در سیدالشهدا(ع) حُب حسین(ع) سرّالاسرار شهداست.... کربلا را تو مپندار که شهری است میان شهرها و نامی است در میان نامها، نه! کربلا حرم حق است و هیچ کس را جز یاران امام حسین(ع) راهی به سوی حقیقتی نیست... هر شهید کربلایی دارد... و برای ما کربلا پیش از آنکه یک شهر باشد یک افق است.یک منظر معنوی است که آن را به تعداد شهدایمان فتح کردهایم، نه یک بار، نه دوبار، به تعداد شهدایمان...»
✳️از یک منظرافق شهید آوینی همانی است که حضرت زینب سلام ا... علیها فرمود:" ما رأیتُ الّا جَمیلا"
✅فهمیدن این جمیل و آن افق یعنی بصیرت عاشورا. عاشورا درخود، زیبائی های معنوی وبصیرتی فوق العاده ای دارد، یافتن وپرداختن به محورهای مهم وتحلیلی:" ولایتمداری "، "دشمن شناسی" ، "زمان شناسی" ،" پرهیز از خطای محاسباتی" ، "صبر"، "مقاومت و استقامت" یاران باوفای اباعبدا... الحسین علیه السلام از جمله زیبایی های این حادثه عظیم تاریخ است.
✅اقتضای شرایط امروز جامعه ما در ایام عزای سرور وسالار شهیدان ، پیشنهادات موضوعات اولویتی برای اهل قلم وتحلیل است.
✅ گمشده امروز جامعه ما، نادیدن ظرفیت ها و زیبائی های امید آفرین است همانی که رهبر معظم انقلاب در روز تنفیذ فرمودند: «یک توصیهی دیگر، نگاه به ظرفیّتها است. این روزها شما در اظهارات، مقالات، نوشتهها، گفتهها نگاه میکنید که دائم از کمبودها و مشکلات گفته میشود؛ خب بله، کمبودها زیاد است، مشکلات هم زیاد است، [امّا] ظرفیّتها زیادتر از مشکلات است.»
✍️حسین عباسیان
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
✅ یک خبر، یک تحلیل(۲۳)
💢 موضوع: هيئت انقلابی در زمانه کرونا
🍃🌻🍃
🔻بار دیگر محرم حسینی فرارسید و محبان اهلبیت عصمت و طهارت لباس سیاه بر تن کرده و اقامه عزا نمودهاند! بیش از چهارده قرن است که قلبها برای حسین (ع) میتپد و چشمها میگرید و این حرارت حب حسین (ع) است که روزافزون در حال بسط و اوجگیری است و امروز نیز جهان و جهانیان همچنان نیازمند توسل و تمسک به حسین و راه حسین علیهالسلام هستند!
🌀 گزاره های تحلیلی:
1️⃣ اولین نکته در باب برگزاری مجالس عزاداری حسینی، توجه به جهتگيري کلی و روح حاکم بر هيئات مذهبي است که انتظار آن است در راستاي اقامه امر سیدالشهدا(ع) و مبتني بر اهداف و آرمانهاي نهضت حسيني باشد. متأسفانه در سالهاي اخير، جريانهايي انحرافي تلاش کردهاند تا هيئات مذهبي را از روح و جوهره خود جدا سازند. اين جريان که توسط حکيم فرزانه انقلاب اسلامي به جريان «تشيع انگليسي» شهرت يافته است، الگويي از هيئت داري را ارائه ميکند که ميتوان آن را «هيئت سکولار» ناميد. در هيئت سکولار قرائتي از نهضت امام حسين(ع) ارائه ميگردد که در آن نسبتي بين اسلام و سياست وجود ندارد و اين در حالي است که رکن اساسي نهضت حسيني مبارزه با قدرت فاسد و حاکميت ناخلفي بود که بهزور بر جايگاه صالحان و انبياء و اولياء الهي تکيه زده بود. امروز چگونه ميتوان از اباعبداللهالحسين(ع) ياد کرد، بدون آنکه دغدغه مظلوماني را داشت که در سوريه و عراق و يمن و فلسطين و افغانستان و ... مظلومانه به خاک و خون میغلتند؟! چگونه ميتوان در رساي مظلوميت خاندان اهلبیت(ع) گريست و بنیامیه را لعنت کرد و از ديگر سو از لعن و نفرين يزيديان زمان پرهيز کرد؟!
2️⃣ ملاحظه بعدی، توجه به ماجرایی است که این روزها کشورمان درگیر آن شده است! اوضاع کشور این روزها خوب نیست! و آمار کرونا سیاهترین روزها را نشان میدهد! متأسفانه اوجگیری کرونا با فترت عبور از دولت دوازدهم به سیزدهم همراه شده و این خلأ بیدولتی، بستر را برای جولان کرونا بیشتر کرده است! در این شرایط بدون شک برگزاری مجالس و محافل حسینی بدون توجه جدی به پروتکلهای اعلامشده، اقدام ناصوابی است که موجب وهن دین شده و رضایت اباعبدالله (ع) را به همراه نخواهد داشت! عزاداران حسینی باید پیشگام مراقبت و صیانت از سلامت جامعه بوده و در این مسیر الگو و اسوه دیگران قرار گیرند و اجازه ندهند فرصتطلبانی که به دنبال هجمه به شعائر اسلامی هستند، مجالس حسینی را عامل شیوع کرونا معرفی نمایند!
✍️ مهدی سعیدی
#یک_خبر_یک_تحلیل
#روشنگری
#ثامن
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
اعتماد: در دولت تدبیر و امید مردم فقیرتر شدند
یک روزنامه حامی دولت دوازدهم به استناد آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار تصریح کرد مردم به نسبت دوره قبل از روحانی فقیرتر شدهاند.
اعتماد در گزارشی خاطرنشان کرد: براساس آنچه دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار از تصویر هزینه درآمد خانوارهای کشور منتشر کردهاند، متوسط درآمد سالانه یک خانواده شهری در سال ۹۰ حدود ۱۶ میلیون تومان بود که در سال ۹۹ به ۷۴ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان رسید؛ ۳۶۶درصد افزایش. در این مدت نیز هزینهها افزایش ۲۹۶درصدی داشته و از حدود ۱۶ میلیون تومان در سال ۹۰ به ۶۳ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان در سال گذشته رسیده است. با وجود اینکه خانوادهها نسبت به سال ۹۰ درآمد بیشتری کسب کرده و به همین دلیل هزینههای بیشتری نیز میپردازند، اما در واقع آنچه از قبل این هزینهها نصیب شان میشود (کالا و خدمات) کمتر از سال ۹۰ است. بدین معنا که افراد و خانوادهها با قدرت خرید فعلیشان سبد کمتری از کالا و خدمات سال ۹۰ را میتوانند تهیه کنند. براساس آمارهای بانک مرکزی در اولین فصل از سال ۹۰ هزینههای مصرف نهایی بخش خصوصی حدود ۱۷۷ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان بود که در انتهای همان سال به ۱۷۸ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان رسید. با امضای برجام در سال ۹۴ تغییر محسوسی در هزینههای مصرف نهایی بخش خصوصی در پاییز و زمستان همان سال ایجاد نشد و ارقام این دو فصل به ترتیب ۱۷۵/۸ هزار میلیارد تومان و ۱۷۶/۱ هزار میلیارد تومان اعلام شد. اگرچه برای از بین بردن آثار چند سال تحریم اقتصادی و نفتی نیاز به زمان بود. از این رو از پاییز سال ۹۵ تا تابستان سال ۹۷ عدد هزینههای مصرف نهایی بخش خصوصی در بازه ۱۸۳ هزار میلیارد تومان تا ۱۸۸ هزار میلیارد تومان در نوسان بود. بیشترین هزینه مصرف بخش خصوصی در پاییز سال ۹۶ با ۱۸۸/۷۲ هزار میلیارد تومان رقم خورد. اگرچه در پاییز سال ۹۸ نیز رقم ۱۸۲.۵ هزار میلیارد تومان به عنوان هزینه مصرف بخش خصوصی اعلام شد، اما در زمستان همان سال و به دلیل شیوع کرونا مصرف این بخش به ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید. در سال گذشته نیز بازه نوسانی مصرف این بخش از ۱۷۰ هزار تا ۱۸۱ هزار میلیارد تومان بوده است. با استناد به گزارش بانک مرکزی هزینههای مصرف نهایی بخش خصوصی در زمستان سال گذشته ۱۷۰/۶ هزار میلیارد تومان بود که حدود هشت هزار میلیارد تومان کمتر از فصل مشابه سال ۹۰ است.
اعتماد همچنین در گزارشی دیگر تصریح کرد رکوردهای تورمی مسکن در دولت روحانی شکسته شده و افزایش ۱۱۱۳ درصدی را نسبت به سال ۹۰ نشان میدهد
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
👇🌲عراق: ایران و عربستان در بغداد در حال مذاکره هستند
وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر ادامه تلاشهای این کشور برای کمک به تنش زدایی میان برخی کشورهای منطقه، گفت: مقامات ایران و عربستان درحال مذاکره درباره برخی از مسائل خود در بغداد هستند.
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
تحریمها به کاشیهای ایرانی هم رحم نکرد
مأموران گمرک فرودگاهی در ویرجینیای شمالی امریکا، کاشیهای ارسالی از شهر قم ایران برای مسجدی در شهر «ماناساس» ایالت ویرجینیا امریکا را به بهانه تحریمهای ایران، توقیف کردند. به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کاشیها که از شهر قم ایران برای مسجدی در شهر «ماناساس» در ویرجینیای شمالی امریکا ارسال شده بود کمتر از ۲ ماه پیش از سوی مأموران گمرک فرودگاه بینالمللی «دالس» در ویرجینیا به بهانه تحریمهای ایران توقیف و ضبط شده است. «ابوالفضل ناهیدیان» امام جماعت مسجد ماناساس درباره توقیف این کاشیها گفت این محموله کاشی هیچ ارتباطی به تحریم ندارد، چون پولی رد و بدل نشده و اهدایی است. او از وزارت خزانهداری دولت امریکا خواست تا مجوز آزاد شدن کاشیهای توقیفی را صادر کند. او گفت ۸ ماه پیش یک محموله مشابه را بدون مشکل خاصی دریافت کرده است، اما این بار مأموران گمرک به بهانه تحریمها، دست روی محموله گذاشتهاند. این امام جماعت مسجد گفته نامهای از سوی مأموران گمرک مرزی به دستش رسیده که میگوید کاشیها یا باید به ایران (مبدا) بازگردانده شود یا از بین برده شوند. ناهیدیان گفت از بین بردن کاشیها که با آیات قرآنی مزین شدهاند، بسیار ناراحت کننده خواهد بود. او گفت: «از بین بردن کاشیها مثل از بین بردن آیات قرآن یا خود قرآن است.»
۲۱ مرداد ۱۴۰۰