eitaa logo
دانستنی هاي عبادت، ذکر،دعا،مناجات،توسل
24 دنبال‌کننده
80 عکس
33 ویدیو
6 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعا برای عاقبت بخیری
حاج اسماعیل دولابی: خدا هيچ تعهدی برای آنکه من و شما همون که هستيم بمانيم، نداده😊 شايد به همين دليلِ که سفارش شده: وقتی حال خوبی داری و میخواهی دعا کنی، يادت نرود عافيت و عاقبت به خيری‌ ات را بطلبی! ✳️ @bahjat_alabd
♻️آیت الله مجتهدی تهرانی می فرمود: بدبختی این است که آخرین عمل انسان گناه باشد! و در این‌ حال بمیرد ، سعادت این است که "انسان" در حال "عبـادت " بمیرد. مثلا در حال خواندن "نماز شب"، یا در راه مشهد و کربلا ...🧡 حاج‌ جواد اطمینان"درِ خانه" کسی رفت تا قباله بگیرد می‌ خواست برای جهاز دختر آن خانواده "قـالی‌" و یخچال تهیه کنـد ، ولی همانجا سکته کرد و از دنیا رفت عمل آخری او کمک به بندگان خدا بود. این را در نامـه عمل او می‌ نویسند. پس "همیشه" بعد از نمازهایتان از خداوند بخواهید که خدایا🤲 ، عمل آخر ما را عمل خیر قرار بده بعضی ها هستند که وقتی به آنها "نامـه" ای می دهید فقط اول و آخر نامه را می‌خوانند، لذا می‌ گویند: این دعا را زیاد بخوانید : اللهم‌ اجعل عواقب امورنا خیرا اگر عربیِ"دعا" را بلد نیستید، بعد از هـر نماز بگویید: خدایا🤲 عاقبت ما را ختم به خیر کن. یعنی آخـرین عمل مرا عبادت قرار بده... ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠شفای دختر سرطانی به واسطه قرائت حدیث کساء و توسل به حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها 🔺به تازگی رخ داده است! 🔹حجت الاسلام فرحزاد 🔰فایل استوری👇 https://eitaa.com/ahlolbait_story/5313 @ahlolbait_story
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اهمیت و فضیلت شب قدر ✍ بی تردید شب قدر از شب های با عظمت و با اهمیت سال است. و سبب فضیلت این شب بر سایر شب ها به اعتبار اموری است که در این شب محقق می شود. ✅ در بیان اهمیت و فضیلت شب قدر همین بس که خداوند تمامی آیات سوره قدر و آیات سوم تا پنجم سوره دخان را در اهمیت آن شب نازل کرده است و خطاب به پیامبر اکرم (ص) فرمود: ☀️ «وَمَا أَدْرَاک مَا لَیلَةُ الْقَدْرِ» بعد از آن بلافاصله به عظمت و بزرگی آن اشاره کرده و می فرماید: ☀️ «لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ». 🌹امام صادق (ع) درباره عظمت شب قدر چنین می‌فرمایند: قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ. قلب ماه رمضان شب قدر است. 🌷 و نیز می فرماید: «رَأْسُ السَّنَهِ لَیْلَهُ الْقَدْرِ یُکْتَبُ فِیهَا مَا یَکُونُ مِنَ السَّنَهِ إِلَی السَّنَه».(۱) آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن برنامه سال آینده نوشته می شود. 🌺 و همچنین می فرماید: تقدیر امور در شب نوزدهم، تصویب آن در شب بیست و یکم، و امضا آن در شب بیست و سوم صورت می‌گیرد.» «التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاِْبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَ عِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ.(۲) 📚 (۱) اصول کافی، ج4، ص65 (۲) وسائل الشیعه، ج 7 ص 259  ♻️ شب های قدر را قدر بدانیم. 🙏 التماس دعا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
1در کتاب دقایقی با قرآن ذیل این آیه لَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ آمده: یاد خدا برکات بسیاری دارد، از جمله: الف) یاد نعمت های او، عامل شکر اوست. ب) یاد قدرت او، سبب توکّل بر اوست. ج) یاد الطاف او، مایه محبّت اوست. د) یاد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست. ه) یاد عظمت و بزرگی او، سبب خشیت در مقابل اوست. و) یاد علم او به پنهان و آشکار، مایه حیا و پاکدامنی ماست. ز) یاد عفو و کرم او، مایه امید و توبه است. ح) یاد عدل او، عامل تقوا و پرهیزکاری است. برعکس در ارتباط با آثار اعراض از یاد خدا چنین می فرماید: 1. باز ماندن از راه خیر. «لیصدونهم عن السبیل» 2. انحراف فکری که خیال می کند هدایت یافته است. «یحسبون انهم مهتدون» 3. دیگر موعظه پذیر نیست. «و اذا ذکروا لا یذکرون»(1) 4. توبه نمی کند چون خود را کج نمی داند. 5 . زندگی نکبت بار دارد. «و مَن أعرض عن ذکری فانّ له مَعیشهً ضَنکا»(2) 6. کسی که در دنیا از دیدن حقّ کور است، «یعش» در آخرت نیز کور محشور می شود. «من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخره اعمی»(3) 1- 1341. صافّات، 13. 2- 1342. طه، 124. 3- 1343. اسراء، 72.
💠عوامل اضطراب و نگرانی ✍️یکی از شایع ترین بیماری های قرن حاضر اضطراب و افسردگی است. برای این بیماری که دارای علائمی همچون انزواطلبی، در خود فرورفتن، خودکم بینی و بیهوده انگاری است، دلایل بسیاری را ذکر کرده اند، از جمله: - شخص افسرده از اینکه همه چیز را مطابق میل خود نمی بیند دارای افسردگی شده است، در حالی که ما نباید بخاطر اینکه چون به همه آنچه می خواهیم نرسیدیم، از مقدار ممکن آن هم دست برداریم و تسلیم شویم. - شخص افسرده با خود فکر می کند که چرا همه مردم مرا دوست ندارند، و حال آنکه این امر غیر ممکنی است و حتّی خدا و جبرئیل هم دشمن دارند. لذا انسان نباید توقّع داشته باشد که همه او را دوست بدارند. - شخص افسرده گمان می کند که همه مردم بد هستند، در صورتی که چنین نیست و خداوند به فرشتگانی که این توهّم را داشتند پاسخ داد. - شخص افسرده گمان می کند که همه ناگواری ها از بیرون وجود اوست، در حالی که عمده تلخی ها عکس العمل و پاسخ رفتار و کردارهای خود ماست. - شخص مضطرب از شروع در کارها نگران است و احساس ترس و تنهایی می کند. حضرت علی علیه السلام برای رفع این حالت می فرماید: «اذا خفت من شی ءٍ فقع فیه»(1) از هر چه می ترسی خود را در آن بینداز، که ترس هر چیز بیش از خود آن است. - شخص مضطرب نگران آنست که آینده چه خواهد شد. این حالت را می توان با توکّل بر خدا و پشتکار درمان کرد. - چون در بعضی کارها ناکام شده است، نگران است که شاید در تمام امور به این سرنوشت مبتلا شود. - چون بر افراد و قدرت های ناپایدار تکیه دارد، با تزلزل آنها دچار تزلزل و اضطراب می شود. - و خلاصه اموری همچون عدم قدردانی مردم از زحمات آنها، گناه، ترس از مرگ تلقین های خانواده به اینکه نمی دانی و نمی توانی، قضاوت های عجولانه، توقّعات نابجا و تصوّرات غلط، علت بسیاری از افسردگی ها و اضطراب ها می باشد که با یاد خدا و قدرت و عفو و لطف او می توان آنها را به آرامش و شادابی مبدل ساخت. 📚1- 294. بحار، ج 71، ص 362 .
💠عوامل آرامش و دلگرمی ألَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قَلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (هدایت شدگان) کسانی هستند که ایمان آورده ودلهایشان به یاد خدا آرام می گیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دلها آرام می گیرد. (1) دستیابی به اطمینان و آرامش می تواند عوامل گوناگونی داشته باشد، ولی در رأس آنها آگاهی و علم جلوه ویژه ای دارد؛ - کسی که می داند ذرّه ی مثقالی از کارش حساب دارد، «مثقال ذرّه خیراً یره»(2) نسبت به تلاش و فعّالیّتش دلگرم است. - کسی که می داند بر اساس لطف و رحمت الهی آفریده شده، «الاّ من رحم ربّک و لذلک خلقهم»(3) امیدوار است. - کسی که می داند خداوند در کمین ستمگران است، «انّ ربّک لبالمرصاد»(4) آرامش دارد. - کسی که می داند خداوند حکیم و علیم است وهیچ موجودی را بیهوده خلق نکرده است «علیم حکیم» خوش بین است. - کسی که می داند راهش روشن و آینده اش بهتر از گذشته است، «والاخره خیر و ابقی»(5) قلبش مطمئن است. - کسی که می داند امام و رهبرش انسانی کامل، انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «انی جاعلک للنّاس اماما»(6) آرام است. کسی که می داند کارِ نیک او از ده تا هفتصد برابر بلکه تا بی نهایت پاداش دارد ولی کار زشتش یک لغزش به حساب می آید دلخوش است. «مثل الّذین ینفقون أموالهم فی سبیل اللَّه کمثل حبّه أنبتت سبع سنابل فی کلّ سنبله مأئه حبّه»(7) - کسی که می داند خداوند نیکوکاران را دوست دارد، «ان اللَّه یحب المحسنین»(8) به کار نیکش دلگرم می شود. - کسی که می داند کار خیرش آشکار و کار شرّش پنهان می ماند، «یا من أظهر الجمیل و ستر القبیح» شاد است. 1- (رعد، 28) 2- زلزال، 7. 3- هود، 119. 4- فجر، 14. 5- اعلی، 17. 6- بقره، 124. 7- بقره، 292. 8 .-بقره، 261. .
💠اثرات یاد خدا: * یاد نعمت های او، زمینه ساز معرفت و شکر است. * یاد قدرت بی پایان او، زمینه ساز توکّل است. * یاد علم و آگاهی او، زمینه ساز حیا و تقواست. * یاد الطاف او، زمینه ساز محبّت به اوست. * یاد عدالت او، زمینه ساز خوف از اوست. * یاد امدادهای او، زمینه ساز امید و رجاست. .
❌عوامل غفلت از یاد خدا یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلاَدُکُمْ عِن ذِکْرِ اللَّهِ وَمَن یَفْعَلْ ذَ لِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (منافقون، 9) ای کسانی که ایمان آورده اید، اموال و اولادتان شما را از یاد خدا غافل نسازد، و کسانی که چنین کنند، آنان همان زیانکارانند. عوامل بازدارنده از یاد خدا بسیار است، از جمله: 1- اموال و فرزندان انسان. «لا تلهکم اموالکم و لا اولادکم عن ذکر اللّه» آنچه خطرناک است غفلت از یاد خداست، نام بردن از اموال و اولاد، به خاطر آن است که این دو قوی ترین عامل غفلت هستند. 2- شراب و قمار. «یصدّکم عن ذکر اللّه»(3) 3- تجارت و داد و ستد. لذا قرآن از کسانی که داد و ستد، آنان را از یاد خدا باز نداشته ستایش کرده است. «رجال لا تلهیهم تجاره ولا بیع عن ذکر اللّه»(4) 4- تکاثر و فزون طلبی. «الهاکم التکاثر»(5) 5 - آرزوهای طولانی. «یلههم الامل»(6) 6- رفاه و آسایش و دنیاطلبی. «متّعتهم و آبائهم حتی نسوا الذّکر»(7) 3- 946. مائده، 91. 4- 947. نور، 37. 5- 948. تکاثر، 1. 6- 949. حجر، 3. 7- 950. فرقان، 18. .
❌موانع و اثرات یاد خدا فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُواْ لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ (1) پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم، و برای من شکر کنید و کفران نورزید. موانع ذکر خداوند: الف) شیطان. «انساهم ذکر اللّه»(2) شیطان، آنها را از یاد خدا غافل کرد. ب) تکاثر و رقابت. «ألهاکم التَّکاثُر»(3) شما را افزون خواهی، سرگرم ساخت. ج) آرزوها و خیالبافی ها. «و یُلهِهم الاَمَل»(4) آرزو، آنها را سرگرم کرد. د : دوست وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَی یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً . یَا وَیْلَتَی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِیلاً . لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَآءَنِی وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولاً (5) و روزی که ستمکار (مشرک) دو دست خود را (از روی حسرت) به دندان می گزد و می گوید: ای کاش با پیامبر همراه می شدم. ای وای بر من! کاش فلانی را دوست خود نمی گرفتم. رفیق من بعد از آن که حقّ از طرف خدا برای من آمد، مرا گمراه ساخت. و شیطان هنگام امید، انسان را رها می کند. 1 -بقره، 152 2- مجادله، 19. 3- تکاثر، 1. 4- حجر، 3. 5- (فرقان، 27 - 29) .
❌کیفر رویگردانی از حق ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَکْبَرَ (مدّثر، 23) سپس پشت کرد و تکبّر ورزید. قرآن درباره کسانی که با وجود شناخت حق بدان کفر می ورزند و از آن روی می گردانند می فرماید: چنین کسانی به کیفرهای گوناگونی دچار می شوند، از جمله: جهت و هدف خود را در زندگی از دست می دهند. «استهوته الشیّطان فی الارض حیران»(1) فریب و اغوای شیطان او را در زمین سرگردان ساخته است. ضیق صدر او را تحت فشار قرار می دهد: «یجعل صدره ضیّقاً حرجاً»(2) خداوند، دل او را تنگ و سخت قرار می دهد. دچار معیشت دشوار و تنگ می شود: «و من اعرض عن ذکری فانّ له معیشهً ضنکاً»(3) هرکس از یاد و اطاعت من سرپیچی کند، معیشتش تنگ شود. نکبت و بدبختی بر او مسلّط می شود: «انّ الخزی والسّوء الیوم علی الکافرین»(4) امروز ذلّت و خواری عذاب، بر کافران خواهد بود. از بهره گیری از نعمت های الهی در راه صحیح محروم می شود. قرآن می فرماید: خداوند بر دل و گوش و بر چشم کافران مُهر می زند و پرده ای بر آن می افکند تا از فهم حقایق الهی محروم مانند: «ختم اللّه علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه»(5) اعمالش همانند سرابی که انسان در بیابان می بیند، پوشالی و توخالی است: «اعمالهم کسراب بقیعه»(6) 1- 989. انعام، 71. 2- 990. انعام، 125. 3- 991. طه، 123. 4- 992. نحل، 27. 5- 993. بقره، 7. 6- 994. نور، 39. و خاکستری است در معرض تندبادی شدید، که همه به باد فنا می رود: «اعمالهم کرمادٍ اشتدت به الرّیح فی یومٍ عاصف»(1) هر لحظه بر خسارتش افزوده می شود: «و لا یزید الکافرین کفرهم الّا خساراً»(2) همواره از راه حق دور می شود: «ضلّوا ضلالاً بعیداً»(3) تا آنجا که جز جهنم و دوزخ هیچ راه دیگری ندارد: «ولا لیهدیهم طریقاً الاّ طریق جهنم»(4) 1- ابراهیم، 18. 2- فاطر، 39. 3- نساء، 167. 4- نساء، 169. .