eitaa logo
یاد مرگ
50 دنبال‌کننده
38 عکس
22 ویدیو
1 فایل
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ» برای فرستادن مطالب مرتبط با موضوع کانال: @milad77khademi
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 نامه جوان ۲۲ ساله به مرحوم علامه طباطبایی اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف و جواب ایشان. انشالله که بتونیم عامل به این دستورات باشیم. البته چو درد در تو نبیند که را دوا بکند؟... امروز، روز بزرگداشت مرحوم علامه هست. برای شادی روح بزرگ ایشون، فاتحه‌ای بخونیم. @zekrolmout
۳ این چند روز، هم‌زمانی این دو اتفاق سوال‌ها و دغدغه‌هایی رو تو ذهن‌هامون ایجاد کرده. اینکه تو چه حالتی و با چه وضعیتی قراره برای همیشه از دنیا سفر کنیم؟ اینکه با چه کیفیتی می‌خوایم سرمون رو روی زمین بذاریم؟ اینکه تمام تلاش و هم و غم‌مون تو این دنیا، این سختی‌ها و رنج‌ها قراره صرف چی بشه؟ خودمون رو در ازای چه چیزی داریم معامله می‌کنیم؟ باید باور کنیم که دنیا، جای رفتن‌ه؛ و به همین‌خاطر باید مشخص کنیم که چطور قراره بریم... حضرت امیر علیه‌السلام می‌فرمایند: «إنَّ الدُّنیا لَم تُخلَق لَکُم دارَ مُقامٍ، بَل خُلِقَت لَکُم مَجازا لِتَزَوَّدوا مِنهَا الأَعمالَ إلى دارِ القَرارِ. فَکونوا مِنها عَلى أوفازٍ، وقَرِّبُوا الظُّهورَ لِلزِّیالِ (لِلزَّوالِ)» دنیا آفریده نشده که سراى ماندن شما باشد، بلکه آفریده شده، که گذرگاه شما باشد تا از آن براى سراى ماندگارتان توشه عمل برگیرید. پس، در دنیا همواره مهیّاى سفر باشید و مَرکب‌‏ها را براى رفتن، آماده سازید. 📚 ، خطبه ۱۳۲ پی‌نوشت: عکس‌ها مربوط به مارادونا در تابوت و پیکر شهید محسن فخری‌زاده در حرم امام رضا علیه‌السلام و معراج شهدا می باشد. @zekrolmout
«مهم‌ترین مطلب» عمر ما می‌گذرد و دیر یا زود به صف گذشتگان می‌پیوندیم و این، زندگی بزرگ ماست. من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم. حیات این نیست که امروز داریم و این‌ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می‌کشیم و تلخی این نیست که امروز می‌چشیم. دشواری این نیست که ما می‌بینیم و عمر هم این نیست که ما می‌گذرانیم. اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آن‌جاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست، بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله‌ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟ سال‌روز درگذشت آیت‌الله حائری شیرازی (قدس سره) @zekrolmout
۵ «انسان مردن را فراموش نکند!» ❓انسان چه کند که دست‌خوش این هواهای نفسانی نشود؟ ✅ مسئله‌ی تذکر به موت و مرگ است؛ انسان مردن را فراموش نکند. مصیبت‌ها از اینجا شروع می‌شود که انسان مرگ را فراموش می‌کند. دراین‌باره، در دو خطبه‌ی نهج‌البلاغه‌ امام علی علیه‌السلام دو جمله دارد. یک جمله در خطبه‌ای است که می‌‌فرماید:«فَإِنَّ اَلْمَوْتَ هَادِمُ لَذَّاتِکُمْ.» (، خطبه‌ی ۲۳۰) مرگ، شکننده و ازبین‌برنده‌ی لذت‌ها و کیف‌های شماست. در خطبه‌ای می‌فرماید:«فَاذْكُرُوا‌ هادمَ اللَّذَّاتِ.» (، خطبه‌ی ۹۹) آن شکننده‌ی لذات را به یاد بیاورید. به ذهنم این است که باز امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید: منهدم‌کننده‌ی لذات را زیاد به یاد بیاورید. انسان مرگ را فراموش می‌کند که دچار هواهای نفسانی می‌شود. ✅ اگر انسان مقداری فکر بکند، می‌بیند در این عالم و در بین انسان‌ها، انسانی که برای دوام وجود، شایستگی داشت تا بهره‌گیری کند، پیغمبراکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بود. سمبل عالم وجود از نظر موجودات مخلوق ذات مقدس خدا، پیغمبر اکرم (ص) است. شما نگاه کنید همه مردند و رفتند، اما صحبت در این است که چه با خود بردند؟ 📚 کتاب «حب دنیا» - آقامجتبی تهرانی ره 📖 صفحات ۱۶۷ و ۱۶۸ @zekrolmout
بخشی از وصیت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: «اِذا اَنَا مِتُّ فَتَوَلَّ اَنْتَ غُسْلِی وَ جَهِّزْنِی وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ اَنْزِلْنِی قَبْرِی وَ ألْحِدْنِی وَ سَوِّ التُّرابَ عَلَیَّ وَ اجْلِسْ عِنْدَ رَأسِی قَبالَةَ وَجْهِی فَاَكْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ وَالدُّعَاءِ فَاِنَّها ساعَةٌ یَحْتاجُ الْمیِّتُ فیِها اِلی اُنْسِ الاَحْیاءِ وَ اَنَا اَسْتَوْدِعُكَ اللهَ تَعَالی وَ اُوصیِكَ فِی وَلَدیِ خَیْراً» وقتی وفات كردم تو غسل و كفن مرا به عهده گیر، و بر من نماز بگزار، و مرا درون قبر گذاشته، دفنم كن و خاك را بر روی قبر من ریخته، سپس هموار ساز و بر بالینم رو به روی صورت من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا كن؛ زیرا در چنین لحظه‌هایی مردگان به انس گرفتن با زندگان نیاز دارند. من تو را به خدا می ‌سپارم و درباره فرزندانم سفارش نیكوكاری دارم 📚 بحارالانوار، جلد ۷۹، صفحه‌ی ۲۷ ان‌شاءالله تو لحظات تنهایی و بی‌کسی که برای همه اتفاق میفته، اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام هم‌نشین شیعیان‌شون باشند. @zekrolmout
📌 زندگی حقیقی علامه طباطبایی (ره) @zekrolmout
۶ 📌 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در باب «پرهیز از غفلت» می‌فرمایند: «إِنَّکمْ لَوْ قَدْ عَایَنْتُمْ مَا قَدْ عَایَنَ مَنْ مَاتَ مِنْکمْ لَجَزِعْتُمْ وَ وَهِلْتُمْ وَ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ وَ لَکنْ مَحْجُوبٌ عَنْکمْ مَا قَدْ عَایَنُوا وَ قَرِیبٌ مَا یُطْرَحُ الْحِجَابُ! وَ لَقَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنْ سَمِعْتُمْ وَ هُدِیتُمْ إِنِ اهْتَدَیْتُمْ وَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَکمْ لَقَدْ جَاهَرَتْکمُ الْعِبَرُ وَ زُجِرْتُمْ بِمَا فِیهِ مُزْدَجَرٌ وَ مَا یُبَلِّغُ عَنِ اللَّهِ بَعْدَ رُسُلِ السَّمَاءِ إِلَّا الْبَشَرُ.» 🔰 آنچه را که مردگان دیدند اگر شما می‌دیدید، ناشکیبا بودید و می‌ترسیدید، و می‌شنیدید و فرمان می‌بردید. ولی آن‌چه آن‌ها مشاهده کردند بر شما پوشیده است، و نزدیک است که پرده‌ها فرو افتد. اگر چه حقیقت را به شما نیز نشان دادند، اگر به درستی بنگرید، و ندای حق را به شما شنواندند، اگر خوب بشنوید و به راه راست هدایت‌تان کردند اگر هدایت بپذیرید راست می‌گویم، مطالب عبرت‌آموز اندرزدهنده را آشکارا دیدید، و از حرام الهی نهی شدید، و پس از فرشتگان آسمانی، هیچ کس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمی‌کند. 📚 ، خطبه ۲۰ @zekrolmout
🔰 شیوه نماز: در هر موقع از شب اول قبر مى‌‏شود خواند، ولى بهتر است در اول شب، بعد از نماز عشا خوانده شود. دو رکعت نماز به این ترتیب که در ركعت اول بعد از حمد، يك مرتبه آية‏الكرسى (احتیاط آن است که در آیة الکرسی هر ۳ آیه تا «هُم فیها خالدون» خوانده شود.) و در ركعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر بخوانند، و بعداز سلام نماز بگويند: «اللهمّ صَل علی محمّدٍ و آل محمّد وَ ابْعَثْ ثوابَها إلی قَبر فُلان بن فُلانْ» (به جای «فلان بن فلان» نام متوفی و پدرش را ببرد.) بخوانیم تا برای‌‌مان بخوانند... @zekrolmout
🔰 ۷ 📚 دعای چهلم وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیهِ السَّلَامُ إِذَا نُعِی إِلَیهِ مَیتٌ، أَوْ ذَکرَ الْمَوْتَ: مناجات حضرت سجاد علیه‌السلام، وقتی خبر مرگ کسی به ایشان می‌رسید یا از مرگ یاد می‌کردند: 📜 متن دعا: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اکفِنَا طُولَ الْأَمَلِ، وَ قَصِّرْهُ عَنَّا بِصِدْقِ الْعَمَلِ، حَتَّى لَا نُؤَمِّلَ اسْتِتْمَامَ سَاعَةٍ بَعْدَ سَاعَةٍ، وَ لَا اسْتِیفَاءَ یوْمٍ بَعْدَ یوْمٍ، وَ لَا اتِّصَالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لَا لُحُوقَ قَدَمٍ بِقَدَمٍ، وَ سَلِّمْنَا مِنْ غُرُورِهِ، وَ آمِنَّا مِنْ شُرُورِهِ، وَ انْصِبِ الْمَوْتَ بَینَ أَیدِینَا نَصْباً، وَ لَا تَجْعَلْ ذِکرَنَا لَهُ غِبّاً، وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ صَالِحِ الْأَعْمَالِ عَمَلًا نَسْتَبْطِئُ مَعَهُ الْمَصِیرَ إِلَیک، وَ نَحْرِصُ لَهُ عَلَى وَشْک اللَّحَاقِ بِک حَتَّى یکونَ الْمَوْتُ مَأْنَسَنَا الَّذِی نَأْنَسُ بِهِ، وَ مَأْلَفَنَا الَّذِی نَشْتَاقُ إِلَیهِ، وَ حَامَّتَنَا الَّتِی نُحِبُّ الدُّنُوَّ مِنْهَا، فَإِذَا أَوْرَدْتَهُ عَلَینَا وَ أَنْزَلْتَهُ بِنَا فَأَسْعِدْنَا بِهِ زَائِراً، وَ آنِسْنَا بِهِ قَادِماً، وَ لَا تُشْقِنَا بِضِیافَتِهِ، وَ لَا تُخْزِنَا بِزِیارَتِهِ، وَ اجْعَلْهُ بَاباً مِنْ أَبْوَابِ مَغْفِرَتِک، وَ مِفْتَاحاً مِنْ مَفَاتِیحِ رَحْمَتِک، أَمِتْنَا مُهْتَدِینَ غَیرَ ضَالِّینَ، طَائِعِینَ غَیرَ مُسْتَکرِهِینَ، تَائِبِینَ غَیرَ عَاصِینَ وَ لَا مُصِرِّینَ، یا ضَامِنَ جَزَاءِ الْمُحْسِنِینَ، وَ مُسْتَصْلِحَ عَمَلِ الْمُفْسِدِینَ. 📌 ترجمه: خدایا بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از آرزوی دور و دراز بی‌نیاز کن، و دست آرزوهای دراز با عمل راستین از دامن حیات ما کوتاه فرما تا به پایان بردن ساعتی را از پی ساعتی، و دریافتن روزی را که به دنبال روزی، و پیوستن نفسی را به نفسی، و رسیدن گامی را به گامی آرزو نکنیم. و از فریب آرزوها ما را سالم دار، و از بدی‌هایش امان ده، و مرگ را در برابر دیدگان ما قرار داده؛ قرار دادنی دائم و همیشگی، و یادش را به گونه‌ای قرار مده که روزی یادش کنیم، و روزی از آن غفلت ورزیم. و از اعمال شایسته عملی برایمان قرار ده، که آمدن به سوی تو را همراه با آن آرام و آهسته شماریم، و برای زود رسیدن به لقای تو حرص ورزیم؛ به طوری که مرگ برای ما محل انسی باشد که به آن انس گیریم، و مرکز الفتی باشد که به آن شوق ورزیم، و خویشاوند نزدیکی باشد که نزدیکی به او را دوست داشته باشیم. پس هنگامی که مرگ را بر ما وارد کنی و نازل فرمایی، ما را از دیدار چنین دیدارکننده‌ای خوش‌بخت فرما، و زمانی که بر ما وارد شد، ما را با او مأنوس ساز و ما را به مهمانی‌ش به رنج و زحمت مینداز، و به زیارتش خوار و سرافکنده مکن، و آن را دری از درهای آمرزشت، و کلیدی از کلیدهای رحمتت قرار ده. ما را در زمره هدایت‌یافتگان بمیران؛ نه گمراهان، و در سلک مطیعانی که از مرگ اکراه ندارند، و در جمع توبه‌کنندگان از دنیا ببر نه گناه‌کاران و اصرارورزان به گناه، ای ضامن پاداش نیکوکاران و اصلاح‌کننده کردار بدکاران. 👤 ترجمه حجت‌الاسلام محمدمهدی رضایی @zekrolmout
۸ قال رسولُ اللّه صلى‌الله‌عليه‌وآله: «أكثِروا مِن ذِكرِ هادِمِ اللَّذّاتِ.» فقيلَ: يا رسولَ اللّه، فما هادِمُ اللَّذّاتِ؟ قالَ: المَوتُ، فإنّ أكيَسَ المؤمنينَ أكثَرُهُم ذِكرا للمَوتِ، و أشَدُّهُم لَهُ استِعدادا. پيامبر خدا صلىالله‌عليه‌وآله فرمود: ويران‌كننده خوشى‌ها را فراوان ياد كنيد. عرض شد: اى رسول خدا! ويران‌كننده خوشى‌ها چيست؟ فرمود: مرگ؛ زيرك‌ترين مؤمنان كسى است كه مرگ را بيشتر ياد كند و براى آن آماده‌تر باشد. 📚 بحارالأنوار، ج ۳، ص ۱۶۷ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۸ قال رسولُ اللّه صلى‌الله‌عليه‌وآله: «أكثِروا مِن ذِكرِ هادِمِ اللَّذّاتِ.» فقيلَ: يا رسو
۹ 🔰 «و أشَدُّهُم لَهُ استِعدادا...» در روايات اهل‌بيت علیهم‌السلام بابى بسيار مهم به عنوان آمادگى و استعداد براى موت عنوان شده است. 💠 از حضرت عسکرى علیه‌السلام از پدران بزرگوارش روايت شده: «قيل لاميرالمؤمنين (ع) ما الاستعداد للموت؟ قال: اداء الفرائض، واجتناب المحارم، والاشتمال على المكارم، ثم لايبالى أوقع على الموت، ام وقع الموت عليه، والله مايبالى ابن ابيطالب اوقع على الموت، ام وقع الموت عليه» به اميرمؤمنان گفتند: آمادگى براى مرگ و استعداد براى انتقال از دنيا به آخرت به چه امورى است؟ حضرت پاسخ داد: عمل به واجبات الهى، دورى جستن از همه حرام ها، احاطه داشتن ارزش هاى اخلاقى بر درون و برون، سپس براى كسى كه آراسته به اين حقايق باشد باكى نيست كه او در كام مرگ افتد، يا مرگ بر او واقع شود، به خدا سوگند پسر ابوطالب هيچ باك و دغدغه‌اى ندارد از اين كه به مرگ افتد، يا مرگ او را فرا گيرد. 📚 الأمالی شیخ صدوق ره/ ترجمه هدایتی؛ ج ۱؛ ص ۱۹۱ 🌐 از پایگاه عرفان - شیخ حسین انصاریان @zekrolmout
۱۰ 🔰 و من کلام له علیه‌السلام: «أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْیَا قُلُوبَکمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُکمْ فَفِیهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَیْرِهَا خُلِقْتُمْ.» پیش از آن که بدن‌هاى شما از دنیا خارج گردد، دل‌های‌تان را خارج کنید، چرا که در دنیا آزموده می‌شوید، و براى غیر دنیا آفریده شده‌اید. 📚 ، خطبه ۲۰۳ @zekrolmout
۱۱ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش اول روایت) «ذِكْرُ اَلْمَوْتِ يُمِيتُ اَلشَّهَوَاتِ فِي اَلنَّفْسِ وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ اَلْغَفْلَةِ وَ يُقَوِّي اَلْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ يُرِقُّ اَلطَّبْعَ وَ يَكْسِرُ أَعْلاَمَ اَلْهَوَى وَ يُطْفِئُ نَارَ اَلْحِرْصِ وَ يُحَقِّرُ اَلدُّنْيَا » يادكردن موت و به ياد مرگ بودن، شهوتها و خواهشهاى نفس رامى‌ميراند و بر طرف مى‌كند، و هر چه را كه مورد غفلت است قلع مى‌كند. و قوّت مى‌دهد رغبت به جانب خدا را، و دل را نرم مى‌كند، و هوا و هوس را درهم مى‌شكند، و آتش حرص را خاموش مى‌كند، و دنيا را در نظر او بى‌قدر و بى‌اعتبار مى‌كند. 📚 ج ۱، ص ۱۷۱ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۱۱ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش اول روایت) «ذِكْرُ اَلْمَوْتِ يُم
۱۲ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش دوم روایت) وَ هُوَ مَعْنَى مَا قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «فِكْرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ» وَ ذَلِكَ عِنْدَ مَا تَحُلُّ أَطْنَابَ خِيَامِ اَلدُّنْيَا وَ تَشُدُّهَا بِالْآخِرَةِ. وَ لاَ يَسْكُنُ نُزُولُ اَلرَّحْمَةِ عِنْدَ ذِكْرِ اَلْمَوْتِ بِهَذِهِ اَلصِّفَةِ. وَ مَنْ لاَ يَعْتَبِرُ بِالْمَوْتِ وَ قِلَّةِ حِيلَتِهِ وَ كَثْرَةِ عَجْزِهِ‌ وَ طُولِ مُقَامِهِ فِي اَلْقَبْرِ وَ تَحَيُّرِهِ فِي اَلْقِيَامَةِ، فَلاَ خَيْرَ فِيهِ. و همين معنى است تفسير كلام حضرت رسول صلّى اللّٰه عليه و آله كه فرموده است: «فكر كردن يك ساعت، برتر است از عبادت يك سال.» امّا فكرى كه از براى كوچ كردن از دنيا، و واكردن طناب‌هاى خيمه‌هاى دنيا و زدن خيمه در آخرت باشد، نه فكر ديگر. و هر كه مردن را به خاطر بياورد به نحوى كه مذكور شد؛ تا او در اين فكر است، بلا شكّ‌ رحمت الهى بر او نازل مى‌شود و غرق رحمت الهى است.‌‌ و هر كه از مردن عبرت نمى‌گيرد و بيچارگى و عاجزى خود را در وقت مردن و بعد از مردن به خاطر نمى‌آورد و توقّف بسيار در قبر و حيرانى روز قيامت را ملاحظه نمى‌كند، پس اميد خير و خوبى در او نيست. 📚 ج ۱، ص ۱۷۱ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۱۲ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش دوم روایت) وَ هُوَ مَعْنَى مَا قَا
۱۳ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش سوم روایت) قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اُذْكُرُوا هَادِمَ اَللَّذَّاتِ» قِيلَ وَ مَا هُوَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ؟ فَقَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اَلْمَوْتُ فَمَا ذَكَرَهُ عَبْدٌ عَلَى اَلْحَقِيقَةِ فِي سَعَةٍ إِلاَّ ضَاقَتْ عَلَيْهِ اَلدُّنْيَا وَ لاَ فِي شِدَّةٍ إِلاَّ اِتَّسَعَتْ عَلَيْهِ وَ اَلْمَوْتُ أَوَّلُ مَنْزِلٍ مِنْ مَنَازِلِ اَلْآخِرَةِ وَ آخِرُ مَنْزِلٍ مِنْ مَنَازِلِ اَلدُّنْيَا فَطُوبَى لِمَنْ أُكْرِمَ عِنْدَ اَلنُّزُولِ بِأَوَّلِهَا وَطُوبَى لِمَنْ أُحْسِنَ مُشَايَعَتُهُ فِي آخِرِهَا روایت است از حضرت صادق علیه‌السلام که فرمود: نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «ویران‌کننده‌ی لذت‌ها[و شهوات دنیایی] را ياد كنيد!» عرض كردند: «آن چه چيز است اى پيغمبر خدا»؟! فرمود: «آن مرگ است! پس بنده آن را در راحتی از روی حقیقت یاد نمی‌کند، مگر اينكه دنیا بر او تنگ شود، و نه در وقت شدّتى، مگر اينكه دنیا بر او وسيع[گردد]. و مرگ، منزل اوّل است از منزل‌هاى آخرت، و منزل آخر است از منازل دنيا؛ خوشا حال كسى [كه] در اولش گرامى داشته شود؛ و خوشا آن را كه همراهی او، در آخرش نیکو گردد.» 📚 ج ۱، ص ۱۷۱ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۱۳ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش سوم روایت) قَالَ اَلنَّبِيُّ صَل
۱۴ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش آخر روایت) اَلْمَوْتُ أَقْرَبُ اَلْأَشْيَاءِ مِنْ بَنِي آدَمَ وَ هُوَ يَعُدُّهُ أَبْعَدَ فَمَا أَجْرَأَ اَلْإِنْسَانَ عَلَى نَفْسِهِ وَ مَا أَضْعَفَهُ مِنْ خَلْقٍ. وَ فِي اَلْمَوْتِ نَجَاةُ اَلْمُخْلِصِينَ وَ هَلاَكُ اَلْمُجْرِمِينَ وَ لِذَلِكَ اِشْتَاقَ مَنِ اِشْتَاقَ إِلَى اَلْمَوْتِ وَ كَرِهَ مَنْ كَرِهَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلیه‌وَآلِهِ: «مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اَللَّهِ أَحَبَّ اَللَّهُ لِقَاءَهُ وَ مَنْ كَرِهَ لِقَاءَ اَللَّهِ كَرِهَ اَللَّهُ لِقَاءَهُ.» مرگ نزديك‌ترين چيزها به آدمى است درحالی‌که، آن را دور به حساب می‌آورد. پس چقدر جرأت دارد انسان بر ضرر نفس خود با وجود این‌كه از او ضعيف‌تر در ميان مخلوق نيست. و در مرگ نجات اهل اخلاص و هلاك گناهكاران است؛ و به‌خاطر همین علت است که مشتاق شده آن‌ کس كه مشتاق شده، و ناخوش داشته آن‌ کس كه ناخوش داشته؛ حضرت پيغمبر صلی الله علیه و آله: «كسى كه دوست دارد ملاقات خدا را، خداوند نیز دوست دارد ملاقات او را، و كسى كه ناخوش دارد ملاقات خدا را، خداوند هم ناخوش دارد ملاقات او را.» 📚 ج ۱، ص ۱۷۱ @zekrolmout
...شب بيست و هفتم ماه‌ رمضان : در آن غسل كردن وارد شده، و روايت شده است كه حضرت زين العابدين (عليه السّلام) اين دعا را، در اين شب از اول تا آخر شب مكرّر می‌خواند: «اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الإِْنَابَهَ إلَي دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ» خدايا دوري از خانه فريب، و بازگشت به خانه جاويدان، و آمادگي براي مرگ پيش از رسيدن آن را روزی‌ام گردان. 📚 @zekrolmout
۱۵ 🔰 کانال رادیو روات، زحمت صوتی کردن کتاب شریف «منازل الآخره» اثر مرحوم شیخ عباس قمی را کشیده است. این کتاب صوتی در ۲۵ قطعه گویندگی شده است که عمدتا کم‌تر از ده دقیقه زمان هر کدام است. 🎙 اولین قسمت از کتاب صوتی . 📌 توضیحاتی درباره‌ی کتاب: 📚 منازلُ الآخرة کتابی به زبان فارسی درباره مرگ و حوادث پس از آن است. نویسنده با نگاهی حدیث‌شناسانه در صدد نشان دادن تصویری روشن از هر یک از منزل‌گاه‌های مرگ و عالم پس از مرگ است و کوشیده است تا ضمن برشمردن اهمیت و خطرات هر جایگاه، ابزاری برای نجات از هول و وحشت هرکدام، و وسیله‌ای برای دستیابی به سلامت و مصونیت در هر مقام، ارائه دهد. در این کتاب پس از هر بخش، داستان‌هایی از مرگ و حوادث مربوط به آن ذکر شده و در پایان کتاب نیز داستان‌هایی از خداترسان آمده است. مرگ، قبر، برزخ، قیامت، بیرون آمدن از قبر، میزان، حسابرسی، پرونده، صراط و عذاب جهنم از موضوعات مورد بحث در این کتاب است. 📜 در مقدمه‌ی کتاب، حدیثی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ذکر شده است که به نوعی از انگیزه‌های نگارش کتاب، توجه به این حدیث بوده است: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ» (نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۴) «مهيا شويد -خدايتان رحمت كناد- كه در ميان شما بانگ رحيل داده‌اند.» 🌐 منبع معرفی کتاب: پایگاه ویکی شیعه @zekrolmout
۱۶ تقوا هرگز دست نمی‌دهد، و معصیت هرگز اجتناب نمی‌شود، مگر با یادآوری روز جزا هم‌چنان‌که خود خدای تعالی فرمود: «إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ» ( سوره ص آیه ٢٦) 📚 ترجمه تفسیر ، علامه طباطبایی، ج ۲، ص ۱۲۲ @zekrolmout
💠 حقیقت مرگ 💠 💠 كمال ما در چيست؟ ما را كه آوردند بعد ما را هم می‌برند، اين‌طور نيست كه مرگ هم پايان راه باشد؛ بين راه است. 💠اين سخن نورانی وجود مبارك سيّدالشهداء سلام الله عليه در روز بود كه «صَبرَاً بَنِي الكرَام»؛ اي فرزندان كرامت! 🔸مرگ گودال نيست، 🔸مرگ چاله نيست، 🔸مرگ چاه نيست، 🔸مرگ فرو رفتن نيست، 💠 بلکه مرگ و است از اين پل می‌گذريد آن طرف پل، است: «فَمَا المَوتُ إِلا قَنطَرَةٌ تَعبُرُ بِکُم». 💠 اگر مرگ پوسيدن نيست و از پوست به در آمدن است، اگر مرگ گودال و چاله نيست و پل است، وقتی از اين پل گذشتيم، حيات ابد داريم ما هستيم و مسئوليت ما. آن وقت اوّلين چيزي هم كه از ما سؤال می‌كنند اين است كه عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ 💠 اينكه بزرگان ما می‌گويند شب و روز به باشيد، براي اينكه مرگ، پويايی را به همراه دارد، چون اوّلين چيزی كه بعد از مرگ سؤال كردند، می‌گويند چه كار كردی. آنها كه خيال می‌كنند، مرگ پوسيدن است و پايان راه است، می‌گويند افسردگی می‌آورد؛ 💠 اما آن‌ کسی كه مرگ را آفريد كه «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ» می‌گويد مرگ، پايان راه ، بلکه معبر، پويايی، ماندگاری و سعادت است؛ از اين پل كه گذشتيد سؤال می‌كنند چه كار كرديد. بنابراين كسی نمی‌تواند بگويد من خود را اين ‌چنين می‌بينم. @zekrolmout
۱۷ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ اَلْخَرَّازِ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ اَلْحَذَّاءِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «جُعِلْتُ فِدَاكَ حَدِّثْنِي بِمَا أَنْتَفِعُ بِهِ» فَقَالَ: «يَا أَبَا عُبَيْدَةَ، أَكْثِرْ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ فَإِنَّهُ لَمْ يُكْثِرْ إِنْسَانٌ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ إِلاَّ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا.» از ابو ايوب از ابو عبيده كه گفت بحضرت باقر عليه السّلام عرض كردم: «فدايت شوم حديثى و مطلبى بمن بفرما كه سودمند شوم.» فرمود: «اى اباعبیده، بسيار ياد مرگ كن، به راستی كه هيچ كس نيست كه زياد در ياد مرگ باشد، مگر اينكه حالت زهد و بى‌رغبتى نسبت به‌دنيا در او حاصل مى‌شود [چون به هر چه دل بندد بالاخره از او جدا خواهد شد].» 📚 ، بَابُ اِسْتِحْبَابِ كَثْرَةِ ذِكْرِ اَلْمَوْتِ، ج ۲، ص ۴۳۴ @zekrolmout
📌 یاد مرگ، درمان است! @zekrolmout