eitaa logo
ذکر روزانه
24.9هزار دنبال‌کننده
47.6هزار عکس
22.2هزار ویدیو
656 فایل
💫 أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ مدیرکانال @nasim_velayat313 مطالب مذهبی فرهنگی اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محبان
ای کوی تو قبله ی مراد ادرکنی ای داد رس روز معاد ادرکنی ای گشته زفرط جود و احسان وعطا مشهور و ملقب به مجتبی ادرکنی میلاد با سعادت 💚🌺 امام حسن مجتبی (علیه السلام) مبارکــــ🌺💚 🆔 @zekrroozane
هدایت شده از محبان
♨️سوال: 🔰چرا قرآن تحريف نشده؟ قرآن هم ممکنه تحريف شده باشد مثلا وقتي که از خط اوليه به خط هاي بعداز امامان ترجمه مي شده ممکنه تحريف شده باشه يا غيره.. ✍️پاسخ: ✅ ادله فراوانی اعم از عقلی و نقلی بر عدم تحریف قرآن وجود دارد. دلیل عقلی یک: الف) طبق ادله فراوان، قرآن کریم، آخرین، کامل‌ترین و پاسخگوترین کتاب آسمانی در آخرین، کامل‌ترین و پاسخگوترین دین آسمانی است. ب) اگر کتاب و دینی بخواهد، آخرین، کامل‌ترین و پاسخگوترین باشد، باید از هر تحریفی در امان باشد. ج) پس قرآن کریم باید از هر تحریفی در امان باشد. دلیل عقلی دو: الف) قرآن کریم طبق آیه «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» (بقره: 2/ 2) و آیات و روایات و ادله دیگر برای هدایت مخلوقات نازل شده است و حجت خداوند بر مردم تا برپایی قیامت است. ب) چیزی که برای هدایت مخلوقات نازل شده و حجت خداوند بر آنان تا برپایی قیامت است، باید اصیل و واقعی و حقیقی باشد تا بتواند تأثیر خودش را داشته باشد. ج) پس قرآن حاضر، همان قرآن عصر نزول و واقعی و حقیقی است. دلیل نقلی: 1ـ آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (حجر: 15/ 9) که خداوند در آن فرموده است که ما قرآن را نازل کردیم و خود ما نیز از آن محافظت می‌کنیم. به طور حتم، این محافظت، شامل تغییر و تحریف قرآن کریم به لحاظ زیادت و نقصان هم می‌شود. 2ـ آیه «وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ ـ لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ« (فصلت: 41/ 41 ـ 42) که در آن آمده که قرآن کتاب عزیزی است و باطل از هیچ سوی به وی راه ندارد و نازل شده از سوی حکیمی ستوده است. تحریف یکی از وجوه بطلان قرآن کریم است و طبق این آیه، بطلان و تحریف در قرآن کریم راه ندارد. 3ـ حدیث ثقلین: مقتضای حدیث ثقلین مانند حدیث «قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ألا أیها الناس، فإنما أنا بشر یوشک ان یأتی رسول ربّی فأجیب و أنا تارک فیکم ثقلین: أولهما کتاب الله فیه الهدی و النور، فخذوا بکتاب الله و استمسکوا به فحث علی کتاب الله و رغب فیه ثم قال: و أهل بیتی، اذکرکم الله فی أهل بیتی، اذکرکم الله فی أهل بیتی، اذکرکم الله فی أهل بیتی» (نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ اول، 2000 م، کتاب فضائل الصحابة، باب فضائل علی بن ابی طالب، ص 1043، ح 2408) و حدیث «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ حَفْصٍ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ رَفِيعٍ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِنِّي قَدْ خَلَّفْتُ فِيكُمْ شَيْئَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَبَداً مَا أَخَذْتُمْ بِهِمَا وَ عَمِلْتُمْ بِمَا فِيهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ.» (صدوق، محمد، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 235، ح 47) که در آن، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) قرآن کریم و اهل بیت یا سنت را دو یادگار از خودش برای بشر، معرفی می‌کند که اگر به آن دو تمسک کنند، گمراه نمی‌شوند، این است که قرآن کریم تحریف نشده باشد؛ زیرا اگر تحریف شده باشد، دیگر نمی‌تواند وسیله هدایت و نجات از گمراهی باشد. 🆔 @zekrroozane
هدایت شده از  ذکر روزانه
🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃 🌹🍃 🍃 🌴 دعای ابوحمزه ثمالی قسمت دهم🌴 وَ انْقُلْنِی إِلَى دَرَجَةِ التَّوْبَةِ إِلَیْکَ وَ أَعِنِّی بِالْبُکَاءِ عَلَى نَفْسِی فَقَدْ أَفْنَیْتُ بِالتَّسْوِیفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِی وَ قَدْ نَزَلْتُ مَنْزِلَةَ الْآیِسِینَ مِنْ خَیْرِی فَمَنْ یَکُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّی إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِی إِلَى قَبْرِی لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِی وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِی وَ مَا لِی لا أَبْکِی وَ لا أَدْرِی إِلَى مَا یَکُونُ مَصِیرِی وَ أَرَى نَفْسِی تُخَادِعُنِی وَ أَیَّامِی تُخَاتِلُنِی وَ قَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَأْسِی أَجْنِحَةُ الْمَوْتِ فَمَا لِی لا أَبْکِی أَبْکِی لِخُرُوجِ نَفْسِی أَبْکِی لِظُلْمَةِ قَبْرِی أَبْکِی لِضِیقِ لَحْدِی أَبْکِی لِسُؤَالِ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ إِیَّایَ و مرا به مقام توبه به پیشگاهت برسان، و هر گریه بر خویشتن مرا یارى ده، من عمرم را به امروز و فردا کردن و آرزوهاى باطل نابود ساختم، و اینک به جایگاه به ناامیدان از خیر و صلاح فرود آمده ام، پس بدحال‌تر از من کیست؟ اگر من بر چنین حالى به قبرم وارد شوم، قبرى که آن را براى خواب آماده نساخته ام، و براى آرمیدن به کار نیک فرش ننموده ام، و مرا چه شده که گریه نکنم، و حال آنکه نمی‌دانم بازگشت من به جانب چه خواهد بود، من نفسم را مى نگرم که با من نیرنگ مى بازد، و روزگار را مشاهده مى کنم که مرا مى فریبد، و حال آنکه بالهاى مرگ بالاى سرم به حرکت درآمده، پس مرا چه شده که گریه نکنم، گریه مىکنم براى بیرون رفتن جان از بدنم، گریه مى کنم براى تاریکى قبرم، گریه مى کنم براى تنگى لحدم، گریه مى کنم براى پرسش دو فرشته قبر منکر و نکیر از من أَبْکِی لِخُرُوجِی مِنْ قَبْرِی عُرْیَانا ذَلِیلا حَامِلا ثِقْلِی عَلَى ظَهْرِی أَنْظُرُ مَرَّةً عَنْ یَمِینِی وَ أُخْرَى عَنْ شِمَالِی إِذِ الْخَلائِقُ فِی شَأْنٍ غَیْرِ شَأْنِی لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ضَاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْهَا غَبَرَةٌ تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ وَ ذِلَّةٌ سَیِّدِی عَلَیْکَ مُعَوَّلِی وَ مُعْتَمَدِی وَ رَجَائِی وَ تَوَکُّلِی وَ بِرَحْمَتِکَ تَعَلُّقِی تُصِیبُ بِرَحْمَتِکَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَهْدِی بِکَرَامَتِکَ مَنْ تُحِبُّ فَلَکَ الْحَمْدُ عَلَى مَا نَقَّیْتَ مِنَ الشِّرْکِ قَلْبِی وَ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى بَسْطِ لِسَانِی أَ فَبِلِسَانِی هَذَا الْکَالِّ أَشْکُرُکَ گریه مىکنم براى درآمدنم از قبر عریان و خوار، درحالى که بار سنگینى را بر دوش مى کشم، یک بار از طرف راست و بار دیگر از جانب چپم نگاه مى کنم، هنگامى که مردمان در کارى جز کار منند، چه براى هرکسى از آنان در آن روز کارى است که او را بس است، چهره هایى در آن روز روشن و خندان خوشحال اند، و چهره هایى در آن روز بر آنها غبار بدفرجامى نشسته، و سیاهى و خوارى آنها را پوشانده، اى آقاى من، تکیه و اعتمادم و امید و توکلّم بر تو، و آویختنم بر رحمت توست، هرکه را خواهى به رحمتت رسانى، و با کرامتت هرکه را دوست دارى هدایت کنى، پس تو را سپاس بر اینکه قلبم را از شرک پاک نمودى، و براى تو سپاس بر گشودن زبانم، آیا با این زبان کندم تو را شکر کنم 🍃 🌹🍃 🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🆔 @zekrroozane
💝مهـــــدےجان 💙با روزه مرا صبور کن ، بسم الله 💞از خاطر من عبور کن ، بسم الله 💖افطار و سحر تو را تبسم کردم 💜ای جانِ جهان ! ظهور کن ، بسم الله ❣اللهم عجل لولیک الفرج❣ 🆔 @zekrroozane
هدایت شده از محبان
⁉️سوال روحانیون میگن در شب قدر اعمال مقدر میشه اگر اعمال ما مقدر شده پس اختیار ما چی میشه خب مقدر شده من گناه کنم ،بدبخت بشم ،و ...تقصیری ندارم ♦️پاسخ ❗️از جمله امور مسلم نزد ما مساله قضا و قدر میباشد و این که امور در شب قدر مقدر میشود 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان است ،تحکیم ساختن آن امور مقدر شده در شب بیست و یکم است و امضا و قطعی ساختن آن در شب بیست و سوم ماه رمضان است» 📚الکافی ج4 ص159 🔶و امده است که این مقدر ساختن،تقدیرات یک ساله عمر انسان تا ماه رمضان سال اینده است 📚الکافی ج4 ص160 ❗️ اما باید توجه کرد که مساله قضا و قدر و تقدیر امور توسط خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد مهم ان است که مقدرات پرودگار به طور صحیح تفسیر شود: ♻️« مقصود از تقدیرهای خداوند همان سنت های قطعی است که بر ما و جهان حکومت می کنند و تاثیر این سنت ها در خوشبختی و بدبختی مردم قطعی و تخلف ناپذیر است و ما در انتخاب هر سنتی از این سنن مختار و ازاد هستیم 👌تقدیر الهی درباره ملتی که تن به تنبلی و بیکاری درد دهند و با یکدیگر به نزاع و اختلاف برخیزند و نیروهای خداد را در مسیر های غلط به هدر دهند واز وضع زمان و محیط خود اگاهی نداشته باشند ان است که دیر یا زود از هم متلاشی گردند ولی تقدیر خداوند درباره ملتی که به فکر محرومان زحمتکش باشد و با کم کردن فاصله طبقاتی انان را از یک زندگانی ابرومند برخور دار سازندل وبه طور خلاصه ملتی که عاطفه ودادگر باشند این است که همواره از ثبات و ارامش و ترقی و پیشرفت و تحرک و سازندگی برخوردار شوند ❗️این ما هستیم که از هر یک از این دو تقدیر یکی را انتخاب می کنیم ❗️اگر شخص بیمار به پزشک مراجعه کند و دارو بخورد خوب میشود و اگر به پزشک مراجعه نکند و یا دارو نخورد یا می میرد یا رنجور می شود هر دو سرنوشت به دست خداست و انتخاب هریک با ماست واثر ان به حکم خداست ❗️هر کس تلاش و کوشش کند موفق می شود و هرکس از امکاناتش استفاده نکند،سرنوشتش خراب میشود 🔷تقدیر خداوند این است که هر کس صله رحم کند و صدقه دهد عمرش زیاد شود و هر کس قطع رحم کند عمرش کم شود ❗️شما میتوانید با مراجع به سنن خداوند در جهان افرینش صدها مثال برای قضا وقدر مربوط به افعال بشر پیدا کنید ومعنای تقدیر را درباره کارهای انسان بدست اورید ❗️پیامبر گرامی فرمود: « پنج طایفه هستند که دعای انان مستجاب نمی شود یکی از انان کسی است که از زیر دیوار کج که در حال ریختن است فرار نکند و دیوار فرو ریزد » 📚بحار الانوار ج 5 ص 105 ❗️دعای او مستجاب نمی شود زیرا سرنوشت کسی که از دیوار کج فرار نکند مرگ است ولی با اختیار خود به استقبال این سرنوشت رفت در صورتی که می توانست تقدیر دیگری انتخاب کند ❗️امیر مومنان از زیر دیواری که مشرف بر ریختن بود فرار کرد وقتی به او اعتراض کردند که ایا از قضا و قدر خداوند فرار می کنی فرمود: « از قضایی به قضای دیگر و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر فرار می کنم و هر دو تقدیر خداست» 📚توحید ،صدوق ص369 ❗️یعنی من در انتخاب هر دو ازاد هستم اگر در زیر دیوار بنشینم و فرو ریزد و بمیرم به حکم سرنوشت است واگر فرار کنم و سالم بمانم ان نیز به حکم سرنوشت است» 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام سبحانی ومکارم،ص65 🔷با این بیان روشن میشود که مساله قضا و قدر و تقدیرات خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد 🔺از سوی دیگر خداوند می داند که انسان با اختیار خود از کدام یک از تقدیرات تبعیت می کند .ایا با اختیارش صله رحم می کند تا عمرش زیاد شود یا قطع رحم می کند تا عمرش کم شود .با اختیارش تلاش می کند تا موفق شود یا تنبلی می کند تا شکست بخورد ▪️همان امری را که قرار است انسان با اختیار خودش انجام دهد نزد خداوند معلوم است و پرودگار در پرونده عمل او ثبت می کند و طبق روایات در شب قدر فرشتگان آن پرونده را به محضر امام عصر عرضه می کنند 📚بحار الانوار ج25 ص47 باب 3 🆔 @zekrroozane
🌺 امام حسن مجتبی علیه‌السلام: هر روزه‌داری هنگام افطار یك دعای اجابـت شده دارد. 📚 اقبال‌الاعمال؛صفحه١١۶ ✨دعا برای فرج مولای غریبمان در هر سحر و افطار فراموش نشود. 💐 @zekrroozane