eitaa logo
یادداشت‌💌✍
343 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
99 ویدیو
13 فایل
📚عملکرد بانوان راوی‌شیعه عصر ابناء الرضا(ع) روش‌های آموزش صید مروارید علم زمزمه‌ قلب من بر دین‌حسین علیه‌السلام ره‌آورد پژوهش۲ ✍️نجمه‌صالحی: نویسنده و پژوهشگر، مدرس‌حوزه و دانشگاه سایت شخصی 🌐https://zemzemh.ir/ https://eitaa.com/zemzemh60
مشاهده در ایتا
دانلود
"قلم‌های بی‌درد" نوشته‌ی دوست عزیزم خانم زهرا سبحانی https://eitaa.com/afkarehowzavi/1930 https://virasty.com/najmehsalehi/1690969479309955929
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی، مایکل کوک ترجمه احمد نمایی   ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
. امربه‌معروف و نهی از منکر از دریچه نگاه مستشرقین نجمه صالحی شاید بتوان مهم‌ترین دلیل ماندگاری نهضت حسینی را "امربه معروف و نهی از منکر" برشمرد که در سایه‌ی آن، سایر احکام و اصول اسلام، قابلیت پیاده‌سازی را می‌یابد. عاملی که سیدالشهدا علیه‌السلام صریحا به آن استناد و چندین مرتبه در مسیر حرکت خویش به آن اشاره می‌کند؛ مسأله‌ای که سبب برجسته شدن رویداد عاشورا شده و به تبع آن مورد توجه اندیشمندان مسلمان و مستشرقان قرار گرفته است. البته دلایل مطالعات مستشرقان یکسان نبوده، آنان با انگیزه شخصی یا پژوهش علمی یا استفاده از نکات کاربردی یا حتی یافتن نقاط ضعف شیعه و نظایر آن به زوایای مختلف تاریخ اسلام و خاصه تشیع پرداخته‌اند؛ در این میان عامل نگارش اثر مایکل الن کوک قابل توجه است. در واقع"حادثه‌ای" کوک را به تحقیقی گسترده در مورد فریضه “امربه معروف و نهی از منکر در اسلام” سوق داد و در خلال تتبع در مورد این اصل، به عامل نهضت امام حسین (ع) نیز توجه کرد. الن کوک با انگیزه شناخت اصل مهمی در دین اسلام، به پژوهش می‌پردازد و حاصل کار او کتابى با عنوان "امربه معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی" می‌شود. کتاب مایکل کوک با حادثه قطار شهری شیکاگو در سال ۱۹۸۸ شروع می‌شود و با آن انتظار برای خواننده پدید می‌آید که راه‌کاری با عنوان امر به معروف و نهی از منکر برای درمان دردهای اجتماعی دنیای غرب در جلوگیری از معضل فساد اخلاقی پیدا شده است* اما این موضوع مانند برخی داستان‌های ادبی به‌صورتی نیمه تمام و پایان باز، رها می‌گردد، در واقع با مطالعه کتاب مسائل زیادی مطرح می‌شود که ناتمام باقی می‌ماند. کتاب کوک در بیست فصل و پنج بخش اصلى تدوین شده است و درباره حنبلیان، معتزلیان، شیعیان و دیگر فِرَق اسلامی و فراسوى اسلام سنتى همچنین آیات و احادیث مهم امر به معروف و نهى از منکر تحلیل‌هایی آورده و با ارائه کتابشناسی گسترده و نمایه، پژوهش خود را تکمیل کرده است. * تلاش الن کوک در راه شناخت یکی از فروع دین اسلام ارزشمند است اما به نظر می‌رسد در مسیر پژوهش خود در مورد برخی از منابع، خود را به تغافل زده است. او مدعی است نگاه قرآن، تفاسیر و روایات به «امر به معروف و نهی از منکر» جزئی‌نگر نبوده و فقط به کلیات پرداخته است و این مساله را در رفتار و فرهنگ مسلمانان صدر اسلام کم اهمیت نمایش می‌دهد. * صفری،رضا، نقد و بررسی کتاب امر به معروف ونهی از منکر در اندیشه اسلامی مایکل الن کوک،1388، شماره 116و117، آینه پژوهش *الن کوک ، امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی، مترجم احمد نمایی، ج1،ص410.   ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
حالت از کربلا جا مانده گاه این‌گونه است کودکی که دور از دامان مادر سر کند 🍃صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین🍃 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
. قرائت سوره واقعه✔️ ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✍️نجمه صالحی حضرت عباس علیه‌السلام یار با وفای امام زمانش بود و به مقام امامت و حق امام زمان خویش بصیرت داشت و بصیرت یعنی انتخاب درست در بزنگاه‌های سخت زندگی! امام‌صادق علیه السلام درباره ایشان فرمود:*《عمويمان بن على(ع)، بینشی ژرف و ايمانى استوار داشت. همراه ابا عبدالله(ع) جهاد کرد و آزمونى نيكو داد و به شهادت رسيد.》 شیخ صدوق در کتاب‌های "الأمالي" و "خصال" از امام سجاد علیه السلام روایت می‌کند که ایشان می‌فرمایند:《خدا حضرت عباس(ع) را رحمت كند! حقا كه امام حسين(ع) را بر خويشتن مقدم داشت و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا اينكه دست‌هاى مباركش قطع شد. خداى مهربان در عوض دست‌هاى عباس‏(ع)دو بال‏ به وى عطا كرد تا به‌وسيله آن‌ها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد. كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر بن ابى طالب(ع) عطا نمود.》 در بخشی از زیارتنامه قمر منیر بنی‌هاشم می‌خوانیم:《 وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ... لعنت خدا بر کسی که برحق تو جاهل است》 این فراز نشان می‌دهد که حضرت عباس بن علی بن ابیطالب (علیهماالسلام)، دارای مقام عظیمی بوده‌اند که هر کس به این مقام اذعان نداشته باشد و یا جاهل باشد، شایسته لعن است! حال، ادا کردن حق این بزرگوار، چگونه باشد، نمی‌دانم! ولی این نکته، جای تأمل دارد! پ.ن: تابلو " معرکه آب "، اثر حسن روح الامین، معاصر *عمده‌المطالب،ص۳۵۶   ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. نجمه صالحی نمی‌دانم انتساب امروز به "روز جهانی‌خواهر" چقدر دقیق است! اما برای من تلنگری بود برای قدردانی! قدردانی از خواهرهای خونی و دوست‌های همچو خواهرم. به لطف خدا چندین خواهر دارم که هر کدام از دیگری مهربان‌تر و دلسوزتر. خواهر بزرگم، "فهیمه" بانو که همچو مادر به همه‌‌ی خانواده، خواهر و برادرها، محبت که نه عشق می‌ورزد، خاصِ خاص است! فداکاری‌های بی‌مثالش اغلب اشک در چشمانم مهمان می‌کند، اگر او نبود شاید خیلی از اتفاق‌های خوب زندگی‌‌ام رقم نمی‌خورد! دوستش دارم و دعاگوی سلامتی‌اش هستم. دوستان عزیزم که در شرایط سخت زندگی‌ام کنارم بودند و هستند. ارسال این عکس نوشته برای آن‌ها، کمترین کار ممکن بود برای قدردانی از وجودشان. 🍃الحمدلله علی کل حال🍃   ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
. 《چقدر این لفظ خواهر مقدس شد از وقتی زینب فقط بر دستان حسین آروم گرفت. ممنون که این منِ کمترین رو هم لایق این وصف دونستی...》 🍃خب من با وجود این "دوست‌خواهرها" چی باید بگم جز شکر خدا، الحمدلله کما هو اهله🍃 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جلسه‌ی خاصنجمه صالحی با راهنمایی مدیر جلسه، وارد اتاق جلسات شدیم. جدید بودن فضای آنجا، مرا ترغیب کرد تا پس از خروج ایشان، دست به موبایل شوم تا این تصویر زیبا را در قاب عکس ماندگار کنم! ترکیبی از مدرنیته و سنت! فرش و پشتی‌های قرمر رنگ انتهای اتاق، میز و صندلی وسط اتاق و کتاب‌های فراوان با موضوعات گوناگون از کتاب کودک تا بزرگسال دورتا دور! دلم می‌خواست سراغ کتاب‌ها بروم تا حداقل تورقی داشته باشم اما جلسه با حضور دعوت‌کنندگان جلسه، شروع شد. موضوع جلسه به فلسفه و الهیات و تاریخ مرتبط بود اما من ذهنم هنوز حول آن فضای زیبا چرخ می‌خورد! جایی خواندم که اشاره کرده بود《تحول سبک زندگی از کلاسیک و سنتی روستائی به مدرنیته و صنعتی شهری در اروپا، 300 سال طول کشید، ولی در ایران از تأسیس دارالفنون تاکنون حدود 100 سال کشیده که اکثراً هم به دلیل اقتصاد نفتی، ما واردکننده بوده‌ایم و لذا جهش‌های تحول را بحران‌گونه تجربه می‌کنیم! ...رابطه سنتی، شکل رفتار و غایت تغییر کرده، درحالی‌که جوهر رفتار و ساختار ارزش ثابت مانده؛ هرچند محتوای آن تغییر کرده است.》 اینکه سبک زندگی تغییر کرده و شاید در مواقعی، کار با وسایل مدرن راحت‌تر شده را کاری ندارم اما به نظرم وسایل قدیمی و سبک زندگی گذشته لطف و صفای دیگری داشت، گویی روح زندگی واقعی در آن موج می‌زد که اغلب امروز از آن محروم هستیم! جلسه طولانی شد و فرصت نکردم از حُسن سلیقه‌ی شخصی که این فضای خاطره‌ساز را مهیا کرده، تشکر کنم اما لذت دیدار آنجا همیشه در ذهنم خواهد ماند. ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
. نجمه صالحی درطول تاریخ کتاب‌های زیادی با عنوان مقتل الحسین علیه‌السلام به نگارش در آمده است. اما نکته مهم در این زمینه، شیوۀ گزارش‌گری مورخان از این واقعه است. بر اساس مباحثی که در فلسفۀ تاریخ مطرح می‌شود، تاریخ‌نگاری امری خود خواسته از طرف مورخ است. مورخان از میان گزارش‌های مختلف، به سلیقۀ خود از منابع مختلف مواردی را انتخاب نموده و در نوشته‌های خود نقل می‌کنند. به عبارت دیگر، مورخان آنچه را که خود صلاح می‌دانستند، در کتب تاریخی می‌نوشتند. معیار این صلاحیت تحت تأثیر عقاید مورخ، علایق شخصی، خواسته‌های وی، فضای سیاسی و اجتماعی دوران، ارزش‌های حاکم بر جامعه و نظایر آن بوده است. در تاریخ‌نگاری مسلمانان، نمونه‌های فراوانی را در منابع تاریخی می‌توان یافت که مورخان، حوادث را نقل نکرده و خود نیز به این عدم نقل حادثه، تصریح کرده‌اند. نمونۀ مشهور در این زمینه، محمد بن جریر طبری، مورخ معروف، است. وی بارها در کتاب خود می‌نویسد که از ذکر برخی از حوادث خودداری ورزیده و یا نقل آن را خوش نداشته است. به‌عنوان نمونه، در حوادث مربوط به اختلاف میان جناب ابوذر با عثمان، وی می‌نویسد که از ذکر آنها کراهت دارد. وی در جای دیگری از کتاب خود، گزارش نامه‌نگاری‌های میان محمد بن ابی‌بکر و معاویه را خوش نداشته است. وی در چندین جای دیگر کتاب خود نیز به حذف و عدم ذکر وقایع اشاره کرده است. به نظر می‌رسد، طبری به دلیل اینکه این دو حادثه با اعتقاد وی به عدالت صحابه منافات داشته، آن‌ها را در کتاب خویش نقل نکرده است. این عدم ذکر برخی رویدادها، نوعی محافظه‌کاری مورخانه است. البته این سخن به این معنا نیست که به گزارش‌های تاریخی، نمی‌توان اعتماد کرد، بلکه به این معنا است که در بررسی رویدادهای تاریخی باید به تأثیر دیدگاه‌های مورخان در گزارش آن، توجه داشت؛ به ویژه در حوادثی که بحث با مسائل اعتقادی ارتباطی تنگاتنگ دارد، باید توجه داشت که مورخان چگونه به گزارشگری رخدادهای تاریخی پرداخته‌اند؛ به ویژه در موضوعات مرتبط با شهادت امام حسین علیه‌السلام، که یکی از مهم‌ترین حوادث در مرزبندی اعتقادی جامعۀ اسلامی بود!   ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
. در هزارتوی زندگی همچو کودکی بازیگوش کنارم بودی اما گمان کردم تو را گم کرده‌ام! 🍃«نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید»۱۶/ق🍃 ✍️نجمه صالحی ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. کاش... ✍نجمه صالحی چقدر می‌شناسیم او را؟ او که ‌ برای ما حکم پدری مهربان و دلسوز دارد! او که آرزو شده و مأمول است! او که ناطق تمام است! غائب و باسط، خاتم الاوصیا و وعده داده شده و نقطه امید روزگار تاریک کنونی! شناختی از نوع واقعی که از منابع معتبر و موثق و مستند باشد. شناخت او که الگوى عملى براى انسان‌ها است، شناختی که منجر به انتظار دیدار او باشد. آن شناختی که با انتظار رابطه مستقیم دارد. شناخت و معرفت اولین قدم انتظار سازنده است تا انسان، منتظَر را نشناسد و از ویژگی‌های خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. یکی از سوالات امروز من هنگام گزینش از داوطلبین خدمت در مسجد مقدس جمکران، شناخت و انتظار سازنده جهت ظهور حضرت عجل الله فرجه بود، پاسخ اغلب آن‌ها خوب بود اما بعضی... گاهی فراموش می‌کنیم ولی و صاحب عصر داریم، انتظار را هم! کاش حواس‌مان باشد! ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60