eitaa logo
💎زندگی فیلسوفانه💎
367 دنبال‌کننده
599 عکس
219 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 انسان چگونه خودش، خودش را به بردگی می‌گیرد؟ 🔹 بشر نسبت به مال و ثروت دنیا دو حال‏ می‌تواند داشته باشد: می‌تواند بنده و اسیر و در قید مال باشد، و می‌تواند آزاد باشد. بند بگسل، باش آزاد ای پسر چند باشی بند سیم و بند زر 🔸 ... در همین جاست که انسان به یک نکته عالی‌تری برمی‌خورد. اصلًا بندگی مال دنیا یعنی چه؟ مگر مال دنیا قدرت دارد که انسان را بنده خودش کند؟! مال دنیا یعنی ثروت. ثروت یعنی چه؟ یعنی طلا، نقره، خانه، ملک، زمین و این‏جور چیزها. مگر اینها قدرت دارند که برده‌گیری کنند؟! من انسانم، زنده‌‏ام، آن جماد است، مرده است. مگر جماد و مرده قدرت دارد که یک زنده را برده خودش کند؟! نه. پس حقیقت مطلب چیست؟ 🔹 حقیقت مطلب این است که آنجا هم که انسان فکر می‌کند بنده و برده دنیاست و بنده مال و ثروت است، واقعاً بنده مال و ثروت نیست، بنده خصایص روحی خودش است. بنده حیوانیت خودش است، بنده حرص است، یعنی خودش خودش را برده گرفته است و الّا پول که نمی‌تواند انسان را بنده کند، زمین که قدرت ندارد انسان را برده کند، ماشین که قدرت ندارد، جماد است. اصلًا جماد نمی‌تواند در وجود انسان تصرف کند. وقتی انسان خوب مسئله‌ را می‏‌شکافد، می‌بیند این خودش است که خودش را برده کرده است. 🔸می‌بیند یک قوّه‌ای است در خودش به نام حرص، قوّه‌ای است به نام طمع، به نام شهوت، به نام خشم؛ این شهوت است که او را برده کرده است، این خشم است که او را برده کرده است، این حرص است که او را برده کرده است، این هوای نفس است که او را برده کرده است. افَرَایتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواهُ‏ (جاثیه/۲۳) قرآن می‌گوید: آیا دیدی آن کسی را که هوای نفس خودش را خدای خودش قرار داده است و بنده هوای نفس شده است؟ 📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۲۹ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✅اگر زن های انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد پ. ن: سعی کنیم در تربیت دختران به این نکته مهم توجه داشته باشیم و بدانیم که افزایش عزت نفس او از راه صحیح می‌تواند او را به زنِ انسان ساز در آینده تبدیل کند https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
مدیر اسلامی می‌خواهد آدم‌ها با عملشان رفعتی پیدا کنند. این، امتیاز مهمی است. مقصود و هدف، این است که در یک حرکت، در یک سازمان، در یک جمع، فقط نتیجه کار بالا نباشد، آدم‌ها هم با این نتایج، رفعتی پیدا کرده باشند. ما در جمع اسلامی، می‌خواهیم افراد با اعمالشان ارتفاع وجودی پیدا کنند. مسئله این نیست که کار پیش برود؛ مسئله این است که آدم‌ها باید پیش بروند؛ چون اصلاً پیشرفت و رفعت کار با رفعت آدم‌هاست. 📚 مدیریت سازندگی | ص ۷۵ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 پرسشی عجیب از یک مرجع تقلید 🔹 گاهی از امامزاده‌ها می‌پرسند که کدام‌یک افضل است؟ مثلا آیا حضرت عبدالعظیم در نزد خدا ارجمندتر است یا حضرت معصومه؟ 🔸 زمانی، از یکی از مراجع تقلید استفتاء کرده بودند که آیا حضرت ابوالفضل(ع) افضل است یا حضرت علی اکبر(ع)؟ و برای اینکه سؤال را به صورت یک مسئله‌ عملی طرح کرده باشند تا مرجع تقلید ناچار به جواب دادن شود پرسیده بودند اگر کسی گوسفندی را نذر افضل امامزاده‌ها کرده باشد تکلیف چیست؟ آیا حضرت ابوالفضل (ع) افضل است یا حضرت علی اکبر(ع)؟ 🔹 روشن است که اینگونه بحثها نادرست است و پاسخ به این سؤالها نه وظیفه فقیه است و نه وظیفه غیر فقیه. تعیین مقامات بندگان خدا به عهده ما نیست، باید به خدا واگذار شود و جز خدا کسی نمی‌داند مگر از ناحیه خود خدا. 📗 استاد مطهری، عدل الهی، ص۲۴۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟠﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست 🔸 این آیه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ نه در صدد مسئله فقهی است و نه در صدد مسئله اخلاقی. فقط در صدد مسئله کلامی است. بیان این علوم سه گانه این است که در فقه وقتی گفته می شود که مختاری بین این و آن، حالا یا واجب تخییری است، یا دو تا راه مباح است؛ در مسائل اخلاقی هم از نظر تربیت بعضی ها راه خاص دارند می گویند یا از این راه و با فلان عبادت خود را به کمال برسانید یا از آن راه و با فلان عبادت؛ اینها تخییر است. اما این ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ معاذالله در صدد بیان این نیست می خواهی قبول بکنی یا می خواهی نکنی فرق نمی کند. در صدد تخییر بین دو امر و اباحه دو امر نیست. این که می شود اباحه‌گری! و این آیه به معنای اباحه گری نیست... . 🔸 این آیه نورانی می خواهد بگوید نه جبر در عالم هست که مستحیل است، نه دقیق تر و عریق تر و عمیق تر از آن تفویض در کار است. ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ فشاری در عالم نیست. یا راه جهنم، یا راه بهشت. یا قبول یا نکول. یا ایمان و یا کفر. در هر دو حال، مختار است. نه اباحه گری است. اگر این گونه معنا کنیم که می خواهی این راه را بروی، می خواهی آن راه را بروی هر دو حلال است، این که می شود اباحه گری! لذا امر به معروف سرجایش محفوظ است، تهدید سر جایش محفوظ است، البته امر به معروف مراتب چهارگانه دارد اول و دوم برای مردم است، سوم و چهارم برای حکومت است. اینجور نیست که هر کسی آزاد باشد هر کاری را بخواهد انجام بدهد. 💬آیت‌الله‌جوادی‌آملی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چی کار کنیم بچه‌مون تو هر بازی برنده شه؟ 🔻هنر این نیست که ما به بچه‌ها بازی یاد بدیم، هنر اینه که قاعده‌ی بازی کردن یاد بدیم. او قاعده یاد بگیره، تو هر بازی برنده است و کمتر خطا می‌کنه ✅اندیشیدن یک بازیه 🎙خانم دکتر طوبی کرمانی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
به نظر شما اگه اندیشیدن یک بازیه قاعده‌ی این بازی چیه؟ نظرات ارزشمند شما رو میخونم 👇 @Marefat14
ذکر علی علیه السلام عبادت است💚 عید سعید غدیر بر محبان امامت و ولایت مبارکباد💐 https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
بهای وصلِ تو گر جان بود خریدارم💚 🔸️هرکس با هر مشربی و عقیده‌ای، می‌تواند دوستدار علی باشد. در علی ع، علم و عشق، تدبیر و شمشیر، حریت و عبودیت، نجوای دل و آتش سخن،زمزمه شب و فریاد روز، قدرت و عزت و تواضع، نرمش و آشنایی و خشونت و پايداری، در علی این همه هست و این همه به خاطر حق است و برای اوست و این است که همه‌ی او دوست داشتنی است و حتی دشمنش در دل شیفته اوست و مخالفش در پنهان شیدای او. 💬استاد علی صفایی حائری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
هر کس که نپیمود رهش گمراه است💚 💢زنده نگه داشتن این عید نه براى این است که چراغانى بشود و قصیده‏ خوانى بشود و مداحى بشود، اینها خوب است، اما مسأله این نیست. ✅مسأله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشى که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست ‏اندرکاران باشد. 📚صحیفه امام، ج۲۰،ص ۱۱۲ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✍از صفات رذیله ای که امت اسلامیِ زمان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله را دچار تفرقه و بی نظمی نمود، سطحی نگری آنهاست. 🔸️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: " ما اَخافُ عَلَی اُمَّتی الفَقرَ و لکِن اَخافُ عَلَیهِم سوءَ التَّدبیرِ" (عوالی اللئالی،ج۴، ص۳۹) 🔹️من بر امت خود از ناحیه فقر اقتصادی بیم ندارم! ولی از یک چیز دیگر بر امت خود بیمناکم و آن کج‌فکری، بد‌فکری، بداندیشی، جهل و نادانی است.اگر مردم مسلمان، روشن بینی و دوراندیشی و عمیق و ژرف نگری را از دست دهند و ظاهر‌بین شوند، آن وقت است که برای اسلام خطر پیدا میشود. 👈سطحی نگری پیروان رسول خدا صلی الله علیه و آله سبب شد تا بسیاری از گرایش ها و معیارهای جاهلی بر قوانین عقلی و شرعی مقدم شود. این افراد با طراحان سقیفه که آشکارا خلافت حضرت علی علیه السلام را انکار کردند و مسیر خلافت و ولایت را به انحراف کشاندند، همراهی کرده و با بیعتشان خلافت غصبی را تثبیت نمودند. 📚تجلی غدیر در عصر ظهور، ص۲۵۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c