لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/joinchat/2359754934C16e55d1032
فرمایش امام علی درباره غیرت قبیح زنان
امام(عليه السلام) در حکمت 124 نهج البلاغه تفاوت ميان غيرت مرد و زن را بيان مى كند و مى فرمايد: (غيرت زن كفر است و غيرت مرد ايمان)؛ «غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ».
- قال علی علیه السلام: انه قال: لا غَیرَةَ فِی الْحَلالِ[3].
حضرت امیر علیه السلام می فرمایند: غیرتی در حلال نیست.
4- قال علی علیه السلام: غَیرَةُ الْمَرْأَةِ کفْرٌ وَغَیرَةُ الرَّجُلِ ایمانٌ[4].
همان امام همام علیه السلام می فرماید: غیرت زنها کفر و غیرت مردان ایمان است.
5- قال الباقر علیه السلام: غَیرَةُ النِّساءِ الْحَسَدُ وَالْحَسَدُ هُوَ اصْلُ الْکفْرِ، انَّ النِّساءَ اذا اغَرْنَ غَضَبْنَ وَاذا غَضَبْنَ کفَرْنَ الّا الْمُسَلِّماتِ مِنْهُنَ[5].
حضرت باقر علیه السلام می فرماید: غیرت زنان حسد و حسد ریشه کفراست، زنان آنگاه که غیرت ورزند، خشمگین گردند و چون خشم گیرند کفر ورزند مگر آنها که تسلیم حق شده اند.
مستدرك الوسايل، حديث 16597.
[4] وسايل الشيعه، حديث 25299.
[5] وسايل الشيعه، حديث 25294.
درباره صبر بر غیرت توسط زنان
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: کتَبَ اللَّهُ الْجِهادَ عَلی الرِّجالِ امَّتی وَالْغَیرَةَ عَلی نِساءِ امَّتی فَمَنْ صَبَرَ مِنْهُنَّ وَاحْتَسَبَ اعْطاهَا اللَّهُ اجْرَ شَهیدٍ
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: خداوند جهاد را بر مردان امّتم و غیرت را بر زنان امّتم واجب گردانیده است، پس اگر زنان صبر پیشه کنند و خود را نگه دارند و غیرت نورزند، خداوند اجر شهید به آنها عطا می فرماید.
مستدرك الوسايل، حديث 16594
درباره حرام کردن حلال خدا
پیامبر(ص): «اِنّ محرمَ الحلالِ کمحللِّ الحرامْ» آنکه حلال را حرام میکند مانند کسی که حرام را حلال میکند.
نهج الفصاحه، ص 208
پیامبر (ص): «ما من عبد استحیا من الحلالِ اِلاّ اِبتلاهُ الله بالحرام» هر که از حلال شرم کند خدا وی را به حرام مبتلا کند.
نهح الفصاحه، ص 208
شرایط وجوب تعدد زوجات در کلام شهید مطهری (رض)
اگر پای یک علت اجتماعی در کار باشد و تعدد زوجات بواسطه فزونی عدد زنان بر مردان و یا بواسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس تجویز شود این ایراد صورت دیگری پیدا میکند . در اینگونه موارد تعدد زوجات یک نوع تکلیف و واجب کفائی است ، وظیفهای است که برای نجات اجتماع از فساد و فحشا و یا برای خدمت به تکثیر نفوس اجتماع باید انجام شود . بدیهی است آنجا که پای تکلیف و وظیفه اجتماعی بمیان میآید رضایت و اجازه و اذن مفهوم ندارد . اگر فرض کنیم اجتماع واقعا مبتلا بفزونی زن بر مرد است یا نیازمند بتکثیر نفوس است ، یک وظیفه ، یک واجب کفائی متوجه همه مردان و زنان متأهل میشود ، پای یک فداکاری و از خود گذشتگی بخاطر اجتماع برای زنان متأهل بمیان میآید . درست مثل وظیفه سربازی است که متوجه خانوادهها میشود و باید بخاطر اجتماع از عزیزشان دل بکنند و او را روانه میدان کارزار کنند . در اینگونه موارد ، غلط است که موکول به رضایت و اجازه شخص یا اشخاص ذی نفع بشود . کسانیکه مدعی هستند حق و عدالت ایجاب میکند که تعدد زوجات با اجازه همسر پیشین باشد فقط از زاویه تفنن و تنوع طلبی مرد مطلب را نگریستهاند و ضرورتهای فردی و اجتماعی را از یاد بردهاند .
منبع:
کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" شهید مطهری، صفحه 442
https://lib.eshia.ir/50013/1/442
.
بسم الله الرحمن الرحیم
علت حلیت تعدد زوجات:
بصورت طبیعی در کشور ما در بدو تولد تعداد موالید پسر از تعداد موالید دختر بیشتر هستند (آمار موالید 55 سال اخیر برحسب جنسیت از سال 1344 تا 1399 پیوست شده) ولی حتی با فرض مساوی بودن موالید دختر و پسر در بدو تولد، مردان به دلیل تفاوت هایی که بازنان از نظر خلقت دارند و نقشی که در اجتماع دارند همیشه بیشتر در معرض حوادث، مخاطرات و مرگ و میر ناشی از آنها هستند (آمار فوت شدگان 55 سال اخیر بر حسب جنسیت از سال 1344 تا 1399 پیوست شده) مشاهده آماری که درمورد تعداد کشته های تصادفات رانندگی در پیوست خدمتتان تقدیم می گردد نیز موئد این امر است. (کشته های مذکر تقریبا 4 برابر کشته های مونث)
این یعنی اینکه اگرچه تعداد موالید مذکر در بدو تولد بیشتر است اما مرگ و میر اشخاص مذکر هم نسبت به اشخاص مونث بیشتر است و این میزان مرگ و میر با بالاتر رفتن سن بیشتر و بیشتر می شود.
باتوجه به شرایطی که در آن هستیم از نظر روند روبه کاهش تعداد ازدواج ها و تعداد موالید و تهدید جمعیتی که با آن مواجهیم نیاز هست به راه اندازی نهضت ملی ازدواج آسان.
ازدواج حق همه است. باید همه فارغ از طبقه و ..... بتوانند ازدواج کنند. امروزه سن تجرد قطعی (سنی که بعد از آن معمولا دیگر امید به ازدواج نیست) را 50 سال در نظر گرفته اند. پس ماهم نتیجه تحقیقاتمان را بر اساس امارها تا سن 50 سال ارایه می کنیم.
برخی از مخالفین تعددزوجات ایراداتی به این استدلال (کم بودن تعداد مرد مجرد نسبت به تعداد زنان مجرد و نیاز به انجام سنت تعدد زوجات) وارد می کنند که این ایرادات از بابت نحوه تحلیل غلط آمار توسط ایشان است. به این صورت که آمار تجمیعی مردان و زنان (اعم از مجرد و یا متاهل) بزرگتر از یک سن معین (منباب مثال بالای 10 سال یا حتی آمار نوزادان از بدو تولد) را مقابل هم دیگر قرار می دهند و می گویند که ما کمبود مرد نداریم که هیچ ازدیاد مردان هم داریم. یعنی اینطور فرض گرفته اند که امکان ازدواج پسر ده ساله با زن 40 ساله وجود دارد که در واقعیت هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
روش مقایسه آمار این است که ابتدا آمار مردان و مجرد هر گروه سنی بر اساس وضعیت تاهل از هم تفکیک گردند. سپس مردان مجرد یک گروه سنی (مطلقه و هرگز ازدواج نکرده) با زنان مجرد (بیوه، مطلقه و هرگز ازدواج نکرده) همان گروه سنی مقایسه کرد (مثلا مقایسه مردان و زنان مجرد گروه سنی 35-39سال) و البته درست ترین و واقع گرایانه ترین حالت مقایسه آمار، مقایسه مردان یک گروه سنی با زنان گروه سنی قبلشان با فاصله سنی 5 سال که به عرف و واقعیت نزدیکتر است (مثلا مردان گروه سنی 40-44 سال و زنان گروه سنی 35-39 سال) میانگین سن ازدواج طبق آخرین آمار رسمی که پیوست شده ، 27.4 سال برای مردان و 23 برای زنان بوده که اختلاف سن مرد و زن 4.4 سال می شود. ) این روش عادلانه ترین روش بررسی آمار هست.
در بررسی آمار به روش های فوق به این نتایج حیرت انگیز و تاسف آور خواهیم رسید:
بررسی آمار مردان و زنان مجرد تا سن تجرد قطعی (50 سال)
با فرض همسن گزینی مردان 507 هزار زن مازاد
با فرض فاصله 5 ساله مرد و زن 1 میلیون و341 هزار زن مازاد
بررسی آمار مردان و زنان مجرد بیشتر از سن قطعی (بیش از 50 سال)
با فرض همسن گزینی مردان 2 میلیون و 408 هزار زن مازاد
با فرض فاصله 5 ساله مرد و زن 1 میلیون و 961 هزار زن مازاد
در اینجا محل بحث ما مشکلاتی که تعدد زوجات ممکن است برای افراد نا اهل به وجود بیاورد نیست. بالاخره زندگی تعدد زوجاتی نسبت به زندگی تک همسری نیازمند به مدیریت پیچیده تری دارد و نیازمند مهارت هاییست که افرادی که بخواهند در این نوع زندگی حضور داشته باشند باید آنها را کسب کنند. به هرحال زنان و مردان جهت زندگی مشترک نیاز به کسب مهارت دارند. قطعا زنانی که بدلیل داشتن غیرت قبیح مانع از ازدواج مجدد شوهرانشان می شوند طبق سیره اهل بیت ایمانشان کامل نیست. و قطعا مردانی هم که قصد تعدد زوجات را بدون در نظر گرفتن ملزومات و مهارتهای مورد نیاز آن دارند ازدواج موفقی نخواهند داشت. روابط بین اعضای خانواده با مهارت افزایی و کمی تغییر قابل حل است، اما آن چیزی که مهم تر از این است فرزند آوری و مزدواج سازی زنان مجرد است که این دو مقوله با مهارت افزایی قابل حل نیستند و حتما نیاز به اقدام عملی و موجود بودن موارد ازدواج مذکر برای زنان مجرد دارد.
محل بحث ما اینجا لزوم انجام تعدد زوجات جهت پاسخ به نیازهای طبیعی و مشروع زنان و دختران مجرد و تکثیر نسل شیعه است. و اینکه حکم تعدد زوجات اکنون مباح، مستحب و یا واجب است. اگر همین امروز این 9 میلیون و 340 هزار زن مجرد که در سن باروری قرار دارند ازدواج و اقدام برای فرزند آوری کنند، حتی با فرض فرزند آوری 50 درصدی این زنان (آمار مرگ و میر نوزادان کمتر از یک درصد اعلام شده است و آمار زوج های نابارور هم 22 درصد با احتساب دلایل دیگر بچه دار نشدن مثل عدم تمایل به فرزند و .... در بد بینانه ترین حالت آمار فرزند آوری را 50 درصد در نظر می گیریم) باز هم می توانند حداقل 4 میلیون و 670 هزار موالید جدید داشته باشند که باز هم این خود به تنهایی از میانگین آمار توالد سالانه 55 ساله اخیر (حدود یک میلیون و 430 هزار) و بیشینه موالید سالانه 55 ساله اخیر (2 میلیون و 450 هزار) بیشتر است.
جدول جمعیت بالای ۱۰ سال کشور بر اساس جنسیت و وضعیت تاهل به تفکیک گروههای سنی بر اساس داده های سرشماری سال ۱۳۹۵
(بروزرسانی: اعداد اعلام شده در نمودار قبلی فقط شامل برخی از گروههای سنی بود)
📌بررسی آمار مردان و زنان مجرد تا سن تجرد قطعی (50 سال)
🔸با فرض همسن گزینی مردان
507 هزار زن مازاد
🔸با فرض فاصله 5 ساله مرد و زن
1 میلیون و341 هزار زن مازاد
📌بررسی آمار مردان و زنان مجرد بیشتر از سن تجرد قطعی (بیش از 50 سال)
🔸با فرض همسن گزینی مردان
2 میلیون و 408 هزار زن مازاد
🔸با فرض فاصله 5 ساله مرد و زن
1 میلیون و 961 هزار زن مازاد
✅ این مقایسه با تفکیک گروه سنی نشان میدهد: تلاشهای عده ای که سعی در دستکاری آمار برای القای برابر بودن زنان و مردان مجرد و نفی نیاز به تعدد زوجات را دارند تلاشی بی فایده ایست و صرفا بی سواد بودن آنها را عیان می سازد.
✅ باید برخی از عادات عرفی در زمینه معیارهای ازدواج مثل فاصله سنی زوج و زوجه و نیز سخت گیری در ازدواج مخصوصا برای پسران (برای سریعتر آماده شدن ایشان برای ازدواج در سنین پایینتر) اصلاح شود.
✅ بدلیل اهمیت آمار کلان، نیاز به اهتمام جدی تر و بسیج سراسری حکومتی و مردمی ، برای ارایه آمار های به روز و برخط (آنلاین) داریم.
✅ تعدد زوجات هم بر اساس احکام خدا و هم با اصول جامعه شناسی آماری یک ضرورت اجتماعی و یک فریضه است.
تعجیل در ظهور صلوات
_________________
منبع : سایت مرکز ملی آمار ایران -آمار سرشماری نفوس و مسکن 1395- جدول سرشماری وضعیت زناشویی
http://www.amar.org.ir/Portals/0/census/1395/results/tables/zanashui/tafsili/kol/1-zanash
به مرور مطالب دیگری درباره بحران جمعیت، ازدواج و سبک زندگی اسلامی قرار داده خواهد شد....
لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/joinchat/2359754934C16e55d1032