﷽
✅ #سوال
سلام سوالی دارم اینکه تبلیغ میکنند برا فرزند آوری..جدا از مشکلات اقتصادی. کاری ندارم. اما. ب نظرتان منطقیه با. کم ابی.. ک داره بیشتر میشه ..کمبود گاز.وقطعی برق.(روستاها ک داره مثل قدیم میشه اکثرا. آب قطعه)؟؟؟؟بچه دار شویم. مثلا بچه ی سوم. چهارم ب بعد
⬇️ #پاسخ
سلام علیکم ✅
در زمینه فرزندآوری لازم است در ابتدا به نکاتی توجه شود:
الف. بیگمان روزیرسان ما و تمام موجودات خداوند است و این بستگی به وضعیت اقتصادی نیز ندارد، امّا با توجه به اینکه خداوند تمام مخلوقات و همچنین روزی ما را نیز بر اساس اسباب و مسببات آفرید، از اینرو؛ ازدیاد روزی به چگونگی برنامهریزی، تلاش و پشت کار افراد نیز بستگی دارد.
ب. باید دانست که کمی یا زیادی فرزند، اگر چه میتواند در آسایش و آرامش زندگی دخیل هستند، اما اینگونه نیست که هیچ کدامشان به تنهایی عامل خوشبختی و یا بدبختی انسان گردند. افراد بسیاری وجود دارند که با وجود فرزند کم، به دلیل وجود برخی مشکلات، زندگی دشواری دارند؛ در مقابل خانوادههایی نیز وجود دارند که با وجود فرزندان زیاد و حتی با وضع مالی متوسط، زندگی شیرین و مناسبی دارند. وجود فرزند کمتر اگر چه ممکن است در زمان کوتاهی، برای برخی از خانوادهها، آسایش را فراهم آورد اما در بلند مدت، تضمینی به ادامه این وضعیت نخواهد بود.
البته این امکان هم وجود دارد که پدر و مادری در ایام کهنسالی تحت حمایت تنها فرزندشان باشند اما در طرف مقابل، والدینی با فرزندان زیاد از چتر حمایتی هیچ کدام از آنان برخوردار نشوند.
ج. با آنکه به صورت طبیعی، کسانی که تلاش بیشتر و افراد تحت پوشش کمتری داشته باشند از نعمتهای دنیا بهره بیشتری میبرند؛ اما در برخی اوقات میبینیم کسانی هستند که با آنکه فرزندان بیشتری دارند، اما روز به روز نعمات دنیوی آنان نیز بیشتر میشود و البته در پارهای از موارد نیز عکس آن دیده میشود. بنابر این، اینگونه نیست که لزوماً با فرزند بیشتر، روزی انسان بیشتر و یا کمتر شود، بلکه این موضوع علاوه بر تلاش تا حد زیادی نیز وابسته به توکل و ارتباط معنوی انسانها با پروردگارشان و نیز تقدیر او در رزق و روزی است. انسان میتواند به دلیل فقر مادی، تعداد فرزندان خود را محدود کند و با این عمل، کار حرامی انجام نداده است؛ چون «قِلَّةُ الْعِیَالِ إِحْدَى الْیَسَارَیْن»؛[1] فرزند کمتر یکی از اسباب رفاه است. اما بر اساس تصریح قرآن، حق سقط جنین را به دلیل ترس از فقر ندارد. آنچه اکنون موجب نگرانی شده، آن است که حتی خانوادههای مرفّه و متوسط که از توانایی مادی کامل و یا نسبی برای ازدیاد جمعیت برخوردارند نیز آنرا ضد ارزش میپندارند و احیاناً فرزند زیاد را نشانه بیفرهنگی میدانند و با آنکه هزینههای بسیاری در امور غیر لازم انجام میدهند، اما هزینه در تربیت فرزند را باری سنگین برای خود میدانند که این تفکر غلط باید اصلاح شود وگرنه نیازی نیست افرادی که در برآورده کردن حداقل نیازهای افراد تحت تکفل خود ناتوانند، لزوماً به دنبال فرزند جدیدی باشند.
د. با آنکه فرزندآوری در شرایط عادی به عنوان امری پسندیده در دین اسلام اعلام شده است، اما ممکن است در شرایط و موقعیتهای خاص با توصیه حاکم اسلامی (در جامعه) و یا با صلاحدید والدین (در خانواده)، فرزندآوری گسترده موقّتاً متوقف شود که این امر با وجود دلیل قابل قبول، میتواند به عنوان حکمی ثانویه مورد پذیرش قرار گیرد.
با توجه به نکات فوق، اکنون به ذکر روایت در مورد سفارش به فرزندآوری خواهیم پرداخت:
بکر بن صالح به امام کاظم(ع) نوشت: من، پنج سال است که از فرزنددار شدن، خوددارى کردهام و این، بدان جهت است که همسرم آنرا ناخوش داشته و میگوید: به خاطر کمى مال، پرورش آنان براى من سخت است. نظر شما چیست؟ امام(ع) در پاسخ نوشت: «بچهدار شو؛ چرا که خداوند عزّ وجلّ روزى آنان را میدهد».
روایات بیشتری در این زمینه وجود دارد که برای اطلاع از آن باید به منابع روایی مراجعه شود.
تمام این روایت شاهد بر آن است که در شرایط عادی، فرزندآوری از سوی اسلام توصیه شده است و اگر حداقل زندگی برای انسان فراهم باشد، نباید برای فرزنددار شدن در انتظار آماده شدن بهترین امکانات بود زیرا گرچه این احتمال وجود دارد که با داشتن فرزند بتوان امکانات بهتری را برای او فراهم کرد، اما نباید این واقعیت را از یاد برد که از میان خانوادههای پُرجمعیت و با امکانات اندک نیز دانشمندان بزرگ و انسانهای کارآفرینی به وجود آمدند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa24400
✨✨✨
╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮
@zendegiibehtar
╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯
👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼
﷽
✅ #سوال
سلام وقت بخیر
خیلی این سوال را می پرسندچرا ما نماز می خوانیم؟ آیا خداوند به نماز خواندن ما احتیاج دارد؟ممنون می شوم راهنمایی کنید
⬇️ #پاسخ
سلام علیکم ✅
خداوند متعال بی نیاز مطلق است و هیچ گونه نقص، ضعف و نیازی در وجود او راه ندارد و همه موجودات به او نیازمندند. از طرف دیگر خداوند رؤف و مهربان است و همه بندگان خود را دوست دارد و جهان و همه نعمت ها و زیبایی های آن را برای آنان آفریده است. بر این اساس همه کارهایش بر اساس حکمت است. از جمله اگر فرمانی برای انجام نماز یا اعمال دیگر صادر کند تنها بر اساس حکمت و مصالح و منافعی است که انجام این گونه اعمال برای بندگان دارد، حکمت هایی مانند: رسیدن به کمال ، دوری از پلیدی ها و زشتی ها ، تقرب به ذات پاک الهی و ... [1] و نیز اگر از انجام کاری نهی کرده و بندگان خود را بر حذر داشته است تنها بخاطر ضررها و مفاسدی است که در آن کار برای بندگان وجود دارد و هیچ کس جز ذات اقدس الهی از آن مضرات آگاه نیست. همچنین عذاب ها و مجازات هایی که وعده داده شده است در حقیقت نتیجه و اثر خود آن عمل حرام یا ترک آن عمل واجب است که با انجام کار حرام و یا ترک واجب به انسان می رسد، همانند خوردن غذای مسموم و مضری که پزشک دلسوز و مهربان ما را از خوردن آن نهی کرده است؛ زیرا خوردن چنین غذایی همان و مبتلا شدن به آثار و عوارض سوء آن نیز همان.
قرآن چه زیبا در باره عقوبت های آخرت سخن گفته و علّت کلی عذاب ها را با یک مضمون بیان کرده که: این بخاطر چیزى است که دستهاى شما از پیش فرستاده (و نتیجه کار شماست) و بخاطر آن است که خداوند، به بندگان (خود)، ستم نمىکند. [2]
بنا براین حقیقت و واقعیت عذاب الهی، کارهای ناشایستی است که از آدمی صادر می شود و برای این که بندگان از عواقب کارهای خود آگاه باشند و بر این اهداف تأکید بیشتری صورت گرفته باشد خداوند مطالب را به این نحو برای آنان بیان کرده است؛ زیرا چه بسا افرادی که به امید پاداش راه صلاح در پیش نمی گیرند ولی از ترس عذاب یا راه صلاح پیش می گیرند و یا دست به فساد نمی زنند.
فرض کنید که برای مریضی دارویی مفید و شفابخش است امّا مریض از خوردن آن استنکاف می کند ، ولی این مریض با درخواست پدرش و به احترام او دارو را می خورد و اثرات مفید آن را می یابد، و همینطور اگر به امید پاداش گرفتن از پدر و یا تنبیه نشدن به دست او این دارو را بخورد. پس در اعمال عبادی هدف خداوند خیرخواهی نسبت به بندگان است نه این که به خداوند نفعی می رسد، مخصوصاً با توجه به این که او بی نیاز مطلق است .
از طرف دیگر خداوند نعمتهای بیشماری به ما بخشیده است که عقل سلیم حکم می کند از صاحب آن تشکر و قدر دانی کنیم و نماز تشکر از خداست و کسی که نماز را ترک کند در حقیقت از یک وظیفه بزرگ وجدانی خود سرپیچی کرده است و از نظر عقل مقصر و گناه کار است و استحقاق مجازات دارد. آیا اگر کسی شما را به یک مهمانی دعوت کرد و از شما پذیرایی کرد، او به تشکر شما نیازمند است یا تشکر وظیفه اخلاقی و وجدانی شماست؟ و اگر دیگران متوجه شوند که شما در برابر این پذیرایی صاحبخانه هیچ تشکر و قدر دانی نکرده اید دیگر در پیش آنان احترام و ارزشی خواهید داشت ؟ آیا این ذلت و خواری در پیش دیگران بالا ترین عذاب نیست؟
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa2688
✨✨✨
╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮
@zendegiibehtar
╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯
👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼
﷽
✅ #سوال
سلام چجوری بزرگی خدارو حس کنیم اعتقادمون ب خدا بیشتر شه و همه چی دست خدا بدون اذن خدا برگ از درخت نمیفته
⬇️ #پاسخ
سلام علیکم ✅
مفهوم واژه خداوند، از عمومی ترین و ساده ترین مفاهیمی است که هر انسانی حتی منکران وجود خداوند نیز تصویری از آن در ذهن خود دارند، هر چند شناخت حقیقت و کنه ذات خداوند برای انسان ممکن نیست.
راههای شناخت خداوند در یک دسته بندی کلی به راههای زیر تقسیم می شوند:
الف ـ راه عقل مثل برهان امکان و وجوب
ب ـ راه حسی و تجربی مثل برهان نظم
ج ـ راه دل یا برهان فطرت
اما این که چگونه می شود به ذات او تکیه کرد باید گفت: کسی را که بر او توکل می کنیم باید دارای دو فضیلت باشد:
1- علم کافی نسبت به امری که به او محول شده و از او یاری خواسته شده است.
2- قدرت و توانایی بر انجام آن کار.
خداوند چون دانای به آشکار و نهان است و علم هیچ چیزی بر او پوشیده نیست و نیز بر همه چیز قادر و تواناست، در همه احوال بهترین دوست و اطمینان بخش ترین پشتیبان و وکیل است.
درباره راههای عشق ورزیدن به خداوند نیز باید به چند نکته توجه شود: 1. منشأ و سرچشمه عشق، درک کمال محبوب و معشوق است. 2. انسان موجودی «کمال جو» و «جمال خواه» است. 3. ذات مقدس خداوند کمال و جمال مطلق و منشأ و سرچشمه همه خوبیها و زیباییهاست. بنابراین؛ انسان از درون ذات خود عاشق خداوند است هر چند ممکن است در اثر انحرافات فکری و عملی چیز دیگری را خدای خود قرار دهد، و به همین جهت کار انبیای الهی بر طرف نمودن این انحرافات و زدودن غبار نادانی و غفلت و پاک نمودن صفحه ی دل از آلودگیهاست.
بدون تردید عشق حقیقی را نشانه هایی است و برای این که انسان حقیقتاً به خدای عشق آفرین عاشق شود باید با تهذیب نفس و سلوک در مسیرهای روشن شرعی که توسط عارفان حقیقی یعنی امامان معصوم(ع) تعیین شده است خود را به این نشانه ها نزدیک و نزدیکتر سازد تا به حقیقت و نورانیت او دست یافته و طعم عشق راستین را بچشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa1611
✨✨✨
╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮
@zendegiibehtar
╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯
👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼
﷽
✅ #سوال
سلام ببخشید یک سوال داشتم دوتا خانم که باهم دوست بودن یکیشون وارد رابطه گناه میشه و اون یکی دوستش میکشونه تو این زمینه گناه بعد از مدتی اون خانم پشیمون میشه خودش میکشه کنار حتی هشدار به دوستش که تشویقش کرده میده ولی اون ادامه میده اون گناه حالا میخواستم بدونم تکلیف اون خانمی که معرف گناه بوده و الان ترک کرده نسبت به این دوستش چیه ؟؟؟آیا این تو این گناه دوستش به خاطر اینکه معرفی کرده شریک هست یا نه ؟؟؟
⬇️ #پاسخ
سلام، بله قطعا در گناهش شریک هست و هر گناهی که اون انجام بده، به پای او هم مینويسن. باید هر جور شده او را از گناه نجات بده وگرنه تمام عواقب زندگی اون شخص به پای او هم نوشته میشه.
#عواقب_تشویق_دیگری_به_گناه
╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮
@zendegiibehtar
╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯
👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼
35.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴کلیپ ویژه👆👆
❌دعای دسته جمعی فرج امشب ساعت ۲۲❌
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُوَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يا مَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ
❌درثواب نشرحداکثری این پست شریک باش❌
🟢یلداتون مهدوی
زندگی بهتر را این جمع تجربه کنید😊
https://eitaa.com/joinchat/436862999Caf799e67c2
4_5913546831261861233.mp3
1.12M
﷽
از بزرگی شنیدم: یلدا یعنی فرصت
دقیقه ای بیشتر به یاد خدا بودن.
#امام_زمان (عج)
🔸زندگی بهتری شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/436862999Caf799e67c2
﷽
✅ #سوال
ببخشید من متوجه این متن نشدم اگر ممکنه با زبان خودتون به طور واضح بیان بفرمایید؟
مثلا یه خواستگاری میاد و ما خودمون رد می کنیم آیااین قسمت ما نبوده یا که نه مقصر خودمون هستیم که ردش کردیم
اگر مقصر خودمون هستیم پس چطور میگن خدا در زمان تولد جفت هرکسی رو تعیین میکنه؟
⬇️ #پاسخ
ببینید بزرگوار
خواست و اراده خداوند(قسمت و سرنوشت) در ازدواج بدین معنا نیست که خداوند، یک نفر را برای انسان انتخاب کرده است و انسان نمیتواند با غیر از آن فرد ازدواج کند. بلکه انسان با اراده و صاحب اختیار است و با خواست و اراده خود همسر و شریک زندگی خود را انتخاب میکند.
بنابراین، دختر و پسر جوان نباید به خیال سرنوشت از پیش مشخص شده و یا آزمایش الهی و یا بخت گشایی در زمینه ازدواج، دست روی دست گذاشته و هیچ گونه تلاشی برای تغییر شرایط خود نکنند. همچنان که قرآن کریم میفرماید: «کُلّ امریٍ بِما کسَبَ رهینٌ؛ هر کس در گرو اعمال خویش است.»[سوره طور، آیه21] و در جای دیگر میفرماید: «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ و اینکه براى انسان بهرهاى نیست، جز آنچه خود کوشیده است.»[سوره نجم، آیه39]
در نتیجه، لازم است که دختران و پسران شرایط ازدواج را در جهت یک انتخاب آگاهانه و مسئولانه، برای خود مهیا کنند و در این راه از هیچ گونه تعقل، مشورت و استفاده از تجربههای صاحب نظران مضایقه نکنند.
https://btid.org/fa/news/51510
╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮
@zendegiibehtar
╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯
👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼