eitaa logo
💕 با خدا تا خدا 💕
2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
58 فایل
﷽ 🔴 کانال آرشیو آموزشهای گروه زندگی بهتر✔️ با حضورجمعے از اساتید حوزه و دانشگاه ❤️ با خدا تا خدا ❤️ لینک گروه پاسخگویی به سوالات 👇 https://eitaa.com/joinchat/436862999Caf799e67c2 با ما همراه باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
A³b²mirs⚛️, [ سلام علیکم.. اعوذ ب الله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن رحیم.. ..خداوند در قرآن میفرماید "لن ترانی..." آیا روئت خداوند فقط در این دنیا محال است تا در عالم اخرت ممکن است؟؟ اگر ممکن نیست پس چرا حضرت موسی ع درخواست روئت خدا رو کردن؟ فقط سه حالت دارد: ۱_یا میدانسته که نمیشود و درخواست کرده که اگر اینطور باشد کار بیهوده و لغو انجام داده که در شان پیامبر بزرگی مثل ایشون نیست. ۲_یا نمیدانسته که نمیشود کهاین هم ممکن نیست چون پیامبر همچون ایشون قطعا در امور نبوت معصوم هستند. ۳_یا میدانسته که میشود.. پس رویت خداوند در قیامت ممکن است؟البته که مقصود من دیدار با چشم سر نیست.. باسلام این پرسش می‌توان دو جواب داد: از نظر کلامى؛ چون مسلّم است که خداوند دیدنى نیست، پس باید گفت تقاضاى رؤیت از طرف قوم بنی‌اسرائیل، از زبان حضرت موسى(ع) مطرح شد؛ زیرا بنی‌اسرائیل گفتند تا خدا را به چشم خود نبینیم، ایمان نمی‌آوریم. و حضرت موسى(ع) را در تنگنا قرار دادند تا درخواستشان را مطرح سازد، و موسى(ع) هم برای این‌که از خود خدا بشنوند که خدا دیدنى نیست تقاضاى ایشان را مطرح کرد. از نظر عده‌اى از مفسران؛ درخواست موسى(ع) نمی‌تواند از طرف قوم خود باشد، بلکه حضرت موسى(ع) باید در مقابل قوم خود ایستادگى کند و بگوید خدا دیدنى نیست، یا اگر می‌خواهد که خدا برایشان این مطلب را بگوید، لازم است که این‌گونه با خدا مطرح کند: خدایا! من هر چه به ایشان می‌گویم خدا دیدنى نیست باور ندارند، خودت به ایشان بگو. اما موسى‏(ع) می‌گوید: خدایا! خودت را به من نشان ده تا ترا ببینم. پس مسلّم است که درخواست موسى‏(ع) براى خود بود. اما آیا این رؤیت، رؤیت با چشم ظاهرى است؟ مسلّماً خیر؛ چون مقام حضرت موسى(ع) اجازه این برداشت سطحى و ظاهرى را به ما نمی‌دهد. پس با توجه به آیات دیگرى از قرآن مجید که یک نحو رؤیت و لقاء و نظارت نسبت به پروردگار را مطرح می‌کند، باید گفت: منظور حضرت موسى(ع) شهود قلبى و رؤیت باطنى بود، و خداوند با آن تجلّى سهمگین که بر کوه نمود و کوه متلاشى شد، به حضرت موسى(ع) فهماند که لقاى پروردگار و رؤیت و شهود کامل او در این دنیا براى او میسر نخواهد شد و تا این روح در قالب بدن محصور است چنین دیدارى براى او غیر ممکن است.... برای پاسخ تفصیلی به لینک زیر مراجعه کنید https://www.islamquest.net/fa/archive/fa3850
ظهور سلام این که میگن زیارت عاشورا زیاد نخونید یا ذکر لا اله الا الله رازیاد نگویید مورد امتحان خدا قرار میگیرید درسته ؟ با سلام ✍️خیر درست نیست. برعکس در متون روایی تاکید بر مداومت بر ذکر و زیارت فوق شده و بری ان اثار خیر بسیاری ذکر شده است
662.5K
Fatemeh, سلام معلم دینی مون میگفتند مثلا اگه شما کامل بودن دین را تو دین مسیحیت ببنید مشکلی نداره ، یعنی اینجوری نیست که چون آخرین دین و کاملترین اسلام است باید همه مسلمون باشند آیا کسانی که مسلمون نیستند خدا اون هارا نمیبخشه؟ چجوری هست عدالت بین مسلموو ن و غیر مسلمون؟ http://pajoohe.ir/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%D9%89-%D9%88-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C__a-28157.aspx
یا زهــــرا :): سلام ببینید الان با توجه به مسائل پیش اومده مدارس هم یسری مشکلاتی رو دارن بچه های مدرسه ی ما نسبت به مدارس دیگه سطح شهرمون بیشتر اهل درسن و کمتر بحث میشه راجب موضوع اغتشاشات و مهسا امینی، نمیگم هیچ صحبتی نیست نه، فقط کمتر هست ولی خب یک بار یکی از همکلاسیام عکس امام خمینی رو از اول کتابش پاره کرده بود گذاشته بود لب طاقچه و یا یک همکلاسیه دیگمون توی یادداشت های روزانه ای که برای ادبیات باید بنویسیم و بخونیم صحبت هایی درمورد مصیح علینژاد کرد و یا حتی گاهی به شوخی شعار میدنو پای تخته و پشت میزا تک و توکی مینویسن (امروز سر کلاس دفاعی بحث بالا گرفت یه جاهایی دوستانه و یه جاهایی کوبنده و خب افکار بچه ها تقریبا روشن شد خیلی اوضاع تفکراتشون خراب بود) خب من تا جایی که بتونم و بدونم که باید دفاع کنم، نسبت به حرفاشون واکنش نشون میدم و جوابشونو میدم حالا به جاش با حوصله و محبت و به جاش کوبنده یا حتی گاهی با شوخی با منطقو دلیل جواب میدم تو مدارس دیگه شهرمون کار به اغتشاشاتو کشف حجابو فحش و توهینو پاره کردن عکسای رهبرم رسیده وکاربه اخراج کشیده شده و پای اطلاعات و سپاهم به مدرسه باز شده خداروشکر تو مدرسه ما فعلا از این خبرا نیست خب اما به ما میگن که باید به سپاه اصلاع بدیم که این افراد شناسایی بشن تا بعدا نفوذی نشن یا حتی بیان باهاشون صحبت کنن و تعهد بگیرن و یا برخورد بشه میگن افراد بزرگ زد انقلاب از همینجا شکل میگیرن و ما باید حلوشونو بگیریم ولی من فکر میکنم باتوجه به اخلاق بچه هامون با این کار نه تنها پشیمون نمیشن از افکارشون، بلکه جدی تر میشن و لج میکنن و حتی تنفرشون بیشتر میشه و یکمی احساس میکنم گناه دارن اخه همین بچه هامونم گول رسانه های غربی خوردن دست خودشون نیست الان راه درست جیه؟ اینکه ما انقلابیای مدرسه باهاشون صحبت کنیم و گفتگو کنیم؟( اخه کاری که تهاجم فرهنگی طی این سال ها کرده احتمال تاثیرمونو پایین اورده البته که تسلیم نمیشیم) یا اطلاع بدیم به دفتر مدرسه یا حتی پلیس امنیت؟ با سلام ⬅️علاوه بر اینکه نیاز است تا صبور و وخویشتن دار باشید و در فضای دوستانه و به دور از توهین به تبیین شبهات بپردازید. بامدیر مدرسه و معاونین صحبت کنید تا جلساتی با دانش اموزان و اولیای انها برای روشن گری بگذارند و ابعاد مسئله و همچنین عواقب ادامه این روند رو متذکر بشن. به مدیر هم بگید یه عده از دانش اموزان و اولیای اون ها منتظرن تا مدیریت کاری کنه و اگر مدیرمدرسه جدیت به خرج نده و اهانت ها ادمه پیدا کنه مجبورن به مدیریت اموزش پروش و نهادهای دیگه اطلاع بدن. در ضمن تا جایی که ممکنه پای نهادهای نظارتی رو به مدرسه باز نکنید. اکثر دانش آموزان هنوز نسبت به واقعیت ها و روایت هایی که در فضای مجازی بهشون القا شده قدرت تشخیص ندارن و نیاز به صحبت و تبیین دارند.
599.1K
⬆️ سلام اینکه پیامبر از آینده و زندگی امام حسین مطلع بودن دلیل بر عدم اختیار انسان نیس؟ چون حتی زیارت عاشورا هم که حدیث قدسی هست و از قبل عاشورا بوده بر شمر لعنت می فرسته. پس این نمیشه گفت خدا زندگی انسان ها رو معین کرده و به طریقی عدم اختیار ما در زندگی معنی میده!درسته؟ ╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮  @zendegiibehtar ╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯ 👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼
⬇️ با سلام سلام ببخشیدبزرگوار اول تشکرمیکنم بابت زحمت جوابی که دادین عرض کنم که وقتی باهمسرم بیرون میرم اصلاخوشم نمیادهیچ واقعااذیت وناراحت میشم چندین بار بیرون بهم گفته عین پیرزنایی یا وقتی زن آراسته میبینه یه باربدون خجالت بهم به موی زنی اشاره کردگفت رنگ موشوببین منم اصلاخوشم نمیاددروغم نگم مرده زه ای نیست وخودم نیزازلحاظ جمال عیبی ندارم ب خاطراین پرسیدم واقعاحتی باارایش کم نیزخودم خجالت میکشم برم بیرون فکرمیکنم همه ی چشمهافقط به من خیره شدن ودارم گناه میکنم ولی چون جاریام وخواهرشوهرام باارایش می‌گردند چون شوهرم به خاطراین باکنایه به من میگه کلاس اونا باتوفرق میکنه یاهمشون به اونابیشتراحترام میذارن بعضی وقتابه خودم میگم مجبورم کمی به خودم برسم ببخشید طولانی شد باسلام ⬅️در حد و کیفتی كه شرع و حكم مرجع شما اجازه مي دهد مي توانيد بيرون از منزل حضور داشته باشيد. همچنین بهتر است با همسر خويش در فرصت مناسب در مورد حجاب خود صحبت كنيد و علت كار خويش را توضيح دهيد. حتما دغدغه دينداري شما اجر و خير زيادي دارد و بستر دينداري شما را خدا فراهم مي نمايد. ╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮  @zendegiibehtar ╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯ 👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼
⬇️ چطور دوست های خودم رو به نماز دعوت کنم و از خوبی های نماز بگم با ذکر مثال؟ سلام در جمع خوب دوستان اتفاق می‌افتد که یکی از آنها به هر علتی بی‌نماز می‌شود یا به آن اهمیتی اندک می‌دهند. این موضوع دلیل موجهی برای برهم زدن دوستی نیست. مولای خوبان فرمود: "آن‌که بر اثر هر گناهی از برادرانش کناره‌گیری کند، دوستانش کم می‌شوند" و در جای دیگر فرمود: "هر که تنها با افراد بی‌عیب برادری کند، دوستانش اندک شوند". اینک به طور مختصر راهکارهای نمازخوان کردن چنین دوستی را بررسی می‌کنیم. 1.‌ قبل از هر کاری توان روحى و جسمى و روانى او را در عمل به خوبى‌ها و ترک بدى‌ها مد نظر داشته و فراتر از توانش از او انتظار نداشته باشید. 2. از سخت‌گیری و زیاده‌روی پرهیز نموده و نماز را سهل و آسان جلوه دهید. به او متذکر شوید که میزان وقتی که انسان در طول 24 ساعت روز، برای نماز صرف می‌نماید، در مقایسه با وقتی که انسان برای خواب و خوراک و حتی دیدن فیلم و یا اینترنت می‌گذارد چیزی نیست. 3. در هنگام گفتگو در مورد مباحث عقیدتی باید از جدال خصمانه و غرور و خودمحوری به دور بود و پرسش و پاسخ‌هایی که رد و بدل می‌شود باید نیکو، منطقی و اقناع‌کننده و برای کشف حقیقت باشد؛ لذا از بحث و جدل‌های بی‌فایده که ثمره‌ای جز بی‌احترامی به یکدیگر و بسته شدن راه‌های دیگر ندارد، جداً خودارى شود. 4. در صورتی که وی اقدام به اقامه نماز نمود، او را مورد تشویق قرار دهید. 5. صفات پسندیده و نقاط مثبتی را مد نظر قرار دهید که در او هست و همواره ایشان را به علت آن ویژگی های مثبت، مورد احترام و تکریم کنید. 6. گاهی از او بخواهید عیوب و اشتباهاتتان را خیلی دوستانه برایتان بازگو کند و به شما تذکر دهد. شما هم با تمام وجود صحبت‌های او را گوش داده و با کمال میل بعضی از عیب‌ها را پذیرا باشید. این کار موجب می‌شود احساس كند نظرات او را قبول دارید و به آن احترام می‌گذارید. 7. هرگز وى را سرزنش نکنید و از طریق نکوهش و سرزنش نخواسته باشید افکار و اندیشه‌هاى خود را به وى منتقل و یا تحمیل کنید و به جاى این که بی‌نماز را به علت نماز نخواندنش سرزنش کنید یا مورد انتقاد قرار دهید. امام علی(علیه السلام) فرمود: "هرگاه مرد برادر خود را ناراحت (یا خجالت‌زده) کند او را از دست بدهد". 8. بهترین روشی که از سوی معصومان:برای جذب دیگران به راه خدا معرفی شده این است که خودمان با اشتیاق و علاقه به احکام دینى اسلام عمل کنیم و همیشه به دستورهای دینى پایبند باشیم و با عمل خود دیگران را به دین دعوت کنیم. به عبارت دیگر احکام دینى را با عمل خود تبلیغ کنیم. 9. سعی كنید با او در بعضی از تشكل‌های مذهبی شرکت کنید. با برنامه قبلی از اعضای آن تشکل‌ها بخواهید به او توجه و احترام لازم داشته باشند. 10. از صمیم قلب برای موفقیت خودتان و برای هدایت او دعا كنید و بدانید كه اگر در كارتان جدیت و اخلاص داشته باشید، حتماً موفق می‌شوید. اگر هم موفق نشدید، اجرتان پیش خدا محفوظ است و از این جهت جای نگرانی نیست. پیشنهاد میکنم مطالعه این لینک را از دست ندهید https://qunoot.net/App/reads.item.php?showid=2630 ╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮  @zendegiibehtar ╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯ 👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼
⬇️ سلام و عرض خداقوت. آمادگی برای نماز وروزه قبل از تکلیف را چگونه انجام بدیم مخصوصا روزه را بفرمائید. راهکارها را مصداقی ذکر کنید.ممنون از زحماتتون با سلام  برای انجام تکالیف عبادی 1. آموزش تدریجی یکی از فلسفه‌های تعلیم تکالیف عبادی در دوره خردسالی، ملکه شدن این اعمال بر اثر مداومت در وجود کودک است تا در سن تکلیف، انجام این وظایف برای آنان دشوار نباشد. بر این اساس، باید پیش از آنکه احکام بر فرزندان واجب شود، زمینه رویارویی صحیح با احکام عبادی را در آنها ایجاد کرد. 2. الگو‌سازی کودکان در سنین پایین به یادگیری از طریق مشاهده و تقلید، گرایش بسیاری دارند و انجام برنامه‌های تربیتی و عبادی در مقابل چشم آنها، تأثیر غیر مستقیمی در تربیتشان دارد. کودکان اولین درس دینداری را در محیط خانه می‌آموزند و پدر و مادر، بهترین الگوی آنان در این زمینه هستند. وقتی کودکان و نوجوانان حساسیت پدر و مادرشان نسبت به امور مذهبی و اهمیت دادن به انجام عبادات را مشاهده کنند، خود به خود به این قبیل امور احساس علاقه و نشاط پیدا می‌کنند و مجذوب حالات ملکوتی دعا و مناجات می‌شوند 3. حضور در عزاداری و محافل مذهبی یکی از راهکارهای مهم آماده‌سازی کودکان برای انجام تکالیف عبادی که آثار تربیتی‌اش به تدریج در کودکان سرایت می‌کند، حضور در مسجد و اماکن مذهبی است. نقش اجتماعی و تربیتی زیارت و حضور در این مکان‌های مقدس، تا جایی است که نشانه کمال، حج و زیارت خانه خدا به شمار رفته است و در روایات نسبت به آن سفارش فراوانی شده است.نحوه برخورد بزرگترها با مناسبت‌های ویژه اهل‌بیت:، برپایی مراسم جشن یا سوگواری و شرکت دادن کودکان در چنین برنامه‌هایی، اثرات عمیقی بر روح و روان آنان دارد؛ زیرا در سایه اینگونه کارهاست که فرهنگ دینی در وجود آنها تقویت شده و پابرجا می‌ماند. 4. پاسخگویی به پرسش‌های کودکان یکی از علل ترک یا سبک شمردن نماز، بی‌اطلاعی کودکان، نوجوانان و جوانان از فلسفه عبادات است. اگر کودک دارای شناخت کافی نسبت به این مسئله باشد و خواندن نماز در وجودش از حالت تقلیدی به حالت آگاهی تبدیل شود، هرگز آن عمل را در مراحل بعدی ترک نخواهد کرد. از این رو آگاهی از فلسفه، آثار و فواید، آداب و شرایط اعمال، یکی از عوامل مهم در ترغیب و تشویق کودکان به اعمال عبادی است. اگر والدین نتوانند پاسخ صحیح و درستی به سؤال‌های کودک بدهند، ممکن است بی‌رغبتی نسبت به آن اعمال، در وجوش ایجاد شود و چه بسا به تدریج، موجب کنار گذاشته شدن اصل عمل شود. 5. استفاده از داستان داستان، وسیله‌ای است که به طور غیرمستقیم در خواننده و شنونده اثر می‌گذارد. از این رو قرآن کریم نیز بسیاری از مباحث اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی را در قالب داستان مطرح کرده است. یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال مفاهیم ارزشی به فرزندان، قصه‌گویی برای آنهاست 6. تشویق تشویق، یکی از راه‌های تقویت صفات خوب در کودک است. البته باید اعتدال در این امر رعایت شود؛ به گونه‌ای که برای هر کار خوب و هر تکلیف عبادی که انجام می‌دهد، هدیه و جایزه‌ای تهیه نشود؛ بلکه از تشویق کلامی نیز استفاده نمود و حتی گاهی در میان جمع از کار خوب او تعریف کرد. همچنین می‌توان با ایجاد جاذبه‌های ظاهری، کودک را به اینگونه مسائل جذب کرد؛ مانند اینکه اجازه پوشیدن بهترین لباس را برای خواندن نماز به او داد یا اینکه چادری زیبا برای دختران و عبایی مناسب برای پسران  و یا جانمازی خاص همراه با مهر و تسبیح و عطر برایشان تهیه نمود توضیحات بیشتر در لینک https://www.balagh.ir/content/12558 ╭═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╮  @zendegiibehtar ╰═━⊰🍃🌺🌺🍃⊱━═╯ 👈کانال زندگی بهتر، با نشر مطالب در این کار خیر، با ما شریک باشید 🌼
آرزویم راشهادت در رکابت مینویسم یامهدی: سلام خداقوت آیه ۵۹سوره احزاب کلمه منظورچادرهست یا پوششی بلندکه جلوی سینه را می‌گیرد ؟ سلام آیه‌های متعدد قرآن کریم از سخن گفته‌اند، ما یک آیه را ذکر می‌کنیم تا به پیوند عمیق عقل و وحی بیشتر توجه کنیم:«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»(احزاب، ۵۹.) معنای سادۀ آیه این است« پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مسلمانان سفارش کن که با چادرهایشان خود را کامل و نیکو بپوشانند، این‌ طریق پوشش بهتر است برای آنکه آنان را به پاک‌دامنی بشناسند و اذیتشان نکنند» نکته های فراوانی در این چند کلمه نهفته است که برخی را بازگو می‌کنیم: نخست این آیۀ شریفه به پیامبر می‌فرماید، اول زنان و دختران خودت، سپس بقیۀ زن‌ها، از نکاتی که این تأکید ویژه به ما می‌فهماند، این است رهبر بزرگ اسلام پوشش کامل را از همسران و دختران خود آغاز می‌کنند وسیلۀ حجاب را با واژۀ «جلابیب» گفته که جمع جلباب بوده و از ریشۀ «جلب» است، جلب یعنی سوق‌دادن و کشاندن چیزی از جایی به جایی، نمونه‌اش هم جلبِ لباس است، پوشش را می‌کشاند. کجا؟ «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ»؛ یعنی دورتاردور خودشان بگیرند، درحقیقت، یعنی اینکه پوشش را باز نگذارند. جلب و جلباب ازنظر واژه‌شناسی، چند تفاوت دارند؛ ازجمله اینکه اصل کلمۀ جلب سه‌حرفی (ج، ل، ب) است و جلباب پنج‌حرفی (ج، ل، ب، ا، ب). در زبان عربی، افزایش حرف نشانۀ تقویت و تکرار معناست و تکرار معنا یعنی استمرار، همچنین الف هم که به شکل ایستاده نوشته می‌شود، یعنی استقامت در عمل؛ بنابراین، این پوششِ زن باید دائمی باشد. در این آیه شریفه تاکید شده است«يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ» (به خودشان نزدیک بکنند)؛ یعنی پوشش را باز نکنند که لباس زیر آن پیدا باشد، «عَلَيْهِنَّ» گویای این است که جلباب پوششی سرتاسری است؛ ازاین‌رو، غیر از «خُمُر»ی است که در آیۀ۳۱سورۀ نور، سفارش شده و به‌معنای مقنعه و روسری است که سر و گردن و روی سینه را کاملاً می‌پوشاند: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ». عبارت «ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ» علت را گفته، با این‌ پوشش، بینندگان، تقوا و عفت و پاک‌دامنی آن‌ها را بهتر می‌شناسند و آزارشان نمی‌دهند، این استدلال محکم، بخشی از رهنمودهای عقل است، به نظر شما با این اوصاف، امکان دارد این پوشش چیزی جز «چادر» باشد. https://www.hawzahnews.com/news/498970 پس آنچه در میان مسلمانان معروف بوده «» بوده است. در تفسیر آیه ۵۹ سوره احزاب که ترجمه آن این است: «ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به جلباب فروپوشند، این کار برای آنکه آنها [به عفت و حیا] شناخته شوند تا از تعرض آزار نکشند، بهتر است...»، برخی جلباب را به چادر معنا کرده اند و برخی هم که دیدگاه متفاوتی داشتند آن را نوعی روسری بزرگ دانسته اند، حتی برخی در توضیح نفی چادر، جلباب را فقط به زنان پیامبر نسبت داده اند. شهید مطهّری در توصیف جلباب می گوید: «جامه گشادی است که از روسری بزرگ تر و از عبا کوچک تر است و یا پیراهن و جامه گشاد و بزرگی است از ملحفه (ملافه یا روپوش). بزرگی آن همانند چادر است که زنان به وسیله آن صورت و گردن و جامه های خود را می پوشانند». http://yun.ir/1osfxc
چگونه امر به معروف و نهی از منکر کنیم طوری که تأثیر داشته باشه سلام شیوه های امربه معروف ونهی از منکر : ۱- آماده سازی سخن حق ، همچون شکر است ؛ اگر شکر را به همین شکل در گلوی کسی بریزیم ، امکان دارد خفه شود. باید شکر را با آب مخلوط کرده تا تبدیل به شربت شود وبرای همه افراد قابل استفاده وتحمل باشد . ۲- تلقی چه بسیارند افرادی که از انجام معروف هراس دارند وچه بسیارند کسانی که جدا شدن از بعضی منکرات را برای خودمحال می پندارند ، در صورتی که تلقین صحیح وبیان نمونه ها در این زمینه کارگشا خواهد بود. ۳- استفاده از هنر ، شعر وطنز نقش هنر در دعوت مردم به فساد وانحراف ،بر کسی پوشیده نیست . سامری با هنر مجسمه سازی توانست مردم رامنحرف وبنی اسرائیل را گوساله پرست کند.زیبا گویی ، فصاحت وبلاغت ، بهترین اهرم برای جذب مردم است؛ همانگونه که قیافه زیبا و موزون نقش مهمی در تاثیر کلام دارد.در قرآن ، امر شده است که هنگام رفتن به مسجد ، زینت های خود را با خود بردارید.سخن زیبا ومجادله نیکو از سفارشهای قرآن کریم است.یکی از نامهای قرآن ، احسن القصص است. آری ، قصه گویی یک هنر است. ۴- انصاف در برخورد قرآن کریم در نهی از شراب ، اول از منافع مادی ومالی آن سخن گفته است وبعد می فرماید : (ضررش از نفعش بیشتر است) خداوند در برخورد با کافران ومنافقان ومشرکان ، همواره از عبارت (اکثرهم) استفاده می کند، یعنی همه آنان را نفی نمی کند بلکه می فرماید: بیشتر آنها چنین هستند در برخورد با خلافکاران نیز باید ابتدا نقاط قوت ومثبت آنها را بگوییم وسپس آنها را متذکر کنیم . ۵- امید دادن گاهی انسان گنهکار با خود می گوید :دیگر ازما گذشته است ، ما دیگرراهی برای بازگشت نداریم. ما دیگر جهنمی شده ایم . این گونه افراد هر روز به گناه بیشتری گرفتار می شوند. چون قامت ما برای غرق است--در کم و زیاد او چه فرق است ، باید به آنها از عفو الهی واز پذیرفتن توبه ولطفی که خداوند به توبه کنندگان دارد، بگوییم و خاطراتی ازتوبه کنندگان بیان کنیم تا گناه ، او را به یاس نکشاند . باید به او تذکر داد که یاس ازگناهان کبیره است ادامه شیوه ها را در لینک مطالعه کنید https://www.porseman.com/!174651
با سلام .اگر کسی توی انتخاب رشته بین دو رشته مردد باشه ، استخاره کنه اشکال داره؟! اگه به استخاره عمل نکنه گناهه؟؟ سلام به معنای طلب کردن خیر، از پروردگار عالم، برای انجام هر کاری، امری پسندیده و مورد سفارش اهل‌بیت علیهم‌السلام هست. مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، بابی با عنوان (بَابُ كَرَاهَةِ عَمَلِ الْأَعْمَالِ بِغَيْرِ اسْتِخَارَةٍ – مکروه بودن انجام عمل بدون استخاره- گشوده‌اند. نکته دوم: نوع دوم استخاره، به معنای خاص و رایج بین مردم هست،که هنگام تردید و تحیر برای انجام کاری، متوسل به آن میشوند که در این مورد، نکاتی تقدیم میشود: الف): برای انجام هر کاری ، مخصوصا اگر دارای اهمیت باشد ،ابتدا باید از فکر و اندیشه بهره ببریم که امام علی علیه‌السلام فرمودند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة *فکر مانند آیینه‌ای صاف ، زشتی و زیبایی امور را به انسان نشان میدهد. ب): بعد از اندیشیدن و تفکر، مشورت کردن و بهره بردن از عقل جمعی، مورد سفارش ، آموزه‌های اسلام عزیز هست. امیرالمؤمنین علیه‌السلام میفرمایند: لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَة*هيچ پشتيبانى همچون مشاوره نيست. ج ) اگر کسی ،بعد از تفکر و مشورت، نسبت به انجام عمل ،مردّد و متحیّر، باقیمانده باشد ، فقط و فقط برای رفع تحیر و نجات از حالت تردید ، میتواند اقدام به استخاره با آدابی که برای آن بیان‌شده است، نماید. نکته سوم: طبق نظر مراجع معظم تقلید، عمل به استخاره واجب نیست.
سلام فلسفه اینکه در دعای عهد آخرش روی پاشون می زنن و میگن چیه سلام ، دعاي بيعت است. اثر بيعت در اين عهد، اين است كه خواننده از ياران حضرت قائم ـ عجّل الله تعالي فرجه الشريف ـ محسوب شده و افتخار شركت در ركاب آن حضرت را پيدا مي‌كند. و مراد از بيعت در دعاي عهد، اين است كه هر روز آن را بخواند و به شرائط آن عمل كند. در زمان قديم، در ميان عرب مرسوم اين بوده است كه در هنگام بيعت دست به سوي يكديگر تكان مي‌داده‌اند. و پس از ظهور اسلام، مرسوم در بيعت، اين بوده است كه دست همديگر را مي‌گرفته و مي‌فشردند. نمونه بارز آن نحوة بيعت در غدير خم بوده است. اما در دعاي عهد سفارش شده است كه براي اظهار ارادت قلبي در بيعت با امام زمان ـ عجّل الله تعالي فرجه الشريف ـ سه بار دست خود را بر پاي راست قرار دهد.[1] و هم چنين آمده است كه در بعضي از دعاهاي مأثور (دعايي كه از امام وارد شده است) كه اشاره كردن با دست در آن شرط شده است، اين اشاره علامت خضوع و اظهار ارادت است.[2] بعضي از بزرگان فرموده‌اند كه ادعيه مأثور مقامي از مقامات انشائي و علمي ائمه دين ـ عليهم السّلام ـ است. لطايف ويژه‌اي در آن لحاظ شده و نهفته است، و مخاطب آن خداوند مي‌‌باشد؛ لذا، بسياري از اسرار باطني با حفظ شرايط ظاهري در آن لحاظ شده است. بنابراين، شرط ظاهري آن الزاماً بايد عمل شود. فهم اسرار و رموز آن، ‌براي خواص از بندگان است، عموم مردم، جز تعبّد بيشتر از آن تكليف ندارد. امّا اينكه شروط ظاهري بايد عمل شود، از اين باب است كه دعا خاصيت دندانه‌هاي كليد را دارد، چون كليد اگريك دندانه كم داشته باشد، قفل را باز نمي‌كند و اگر يكدانه بيشتر باشد هم، باز نمي‌كند. در دعا هم، اگر شرائط ظاهري، از عدد، زمان مخصوص و قيود ديگر رعايت نشود، خاصيت و اثر خود را از دست مي‌دهد.[3] بنابراين مزيّت دست گذاشتن روي پاي در دعاي عهد، اولاً، علامت بيعت با امام زمان ـ عجّل الله تعالي فرجه الشريف ـ است، ثانیا، علامت ـ خضوع و اظهار ارادت قلبي گفته شده است. سوم اينكه، ما در دعاهاي مأثور تابع ظاهر آن هستيم، تا ظاهر آن را رعايت نموده كه به وسيله آن خاصيت اصلي و اثر عملي دعا را از دست ندهيم. مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم (اندیشه قم)