مفاتیح شناسی جلسه 40- مورخ 1401/10/22
استاد :سید محمد روحانی قم،شروع: رمضان المبارک ۱۴۴۳ فروردین ۱۴۰۱مجری : موسسه قرآن و عترت بشارت فردوس آل طاها
عناوین بحث:(فصل چهارم از باباول): اعمال روز جمعه(3) - پانزدهم: فراغت از کارهای دنیا، شانزدهم هزار مرتبه صلوات، هفدهم زیارت حضرت رسول (ص) هجدهم :زیارت قبور مومنین ،نوزدهم : خواندن دعای ندبه مفاتیح ص87 و 88
متن درس جلسه 40:
خلاصه اعمال شب و روز جمعه:
اعمال شب و روزجمعه را می شود در چهارعنوان خلاصه کرد .یک عبادت مضاعف مانند قرآن خواندن ، نماز خواندن و دعا کردن، دوم نظافت معنوی مانندغسل جمعه و ناخن گرفتن و سوم ، زیاد شدن علم و دانش.
اگرقرار است مومن خودش راوقف علم و دانش کند یکی از بهترین روزها روزجمعه است لذا سفارش شده نماز جمعه شرکت کند و در نماز جمعه دو خطبه دانش افزا برای مومنین خوانده شود . آیات و روایاتی که تفسیر میشود و احکامی که گفته می شود همه دانش و علم وانسان را زیاد می کند.
اعمال روز جمعه -پانزدهم: فراغت از کار های دنیائی
عنوان پانزدهم که مرحوم محدث قمی آورده است در اعمال روز جمعه می فرماید:خود را از کارهای دنیا آسوده کند و به آموختن مسائل دین بپردازد، نه آنکه روز جمعه را به گشتوگذار و تفریح در باغها و کشتزارهای مردم و همسخنی با اراذل و مردمان بیعار و مسخرگی و عیبگویی از مردم و خندههای قهقهه و خواندن اشعار و غوطهور شدن در کارهای باطل و امثال اینها هزینه کند که مفاسدش بیش از آن است که بیان شود.
حالا اگر ما امروز بخواهیم یک چنین سفارش هایی بکنیم ممکن است نتوانیم، حد اقل این است که از غفلت ها در روز جمعه کم کند چون مردم در روز جمعه برنامه های غفلت افزای زیادی دارند این را به حد اقل برسانیم یک مقدار را برای تفریح حلال در نظر می گیرد مخصوصا با همسر و فرزند بودن ولی این کاری خوبی نیست جمعه که روزتوجه است انسان غفلت خودش را افزایش دهد .شیطان این کار را میکند و ایشان برای تایید نصیحت خودش این روایت را از امام صادق علیه السلام نفل میکند .
از امام صادق(علیهالسلام) نقلشده است:" اف باد (و بدا) به حال مسلمانی که روز جمعه را در هفته هزینه یادگیری مسائل دینی خود نکند و برای این کار( دانش آموختن و مسائل دین را یاد گرفتن)، خود را از کارهای دیگرفارغ(و آسوده) نسازد".
قرآن و احکام و خلاق اسلامی را بیاموزد .
از حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) روایت شده: "هرگاه در روز جمعه ببینید پیرمردی سرگذشت دوران جاهلیت و کفر را برای مردم بیان میکند، بر سرش سنگریزه بزنید".
کنایه ازاین است که فرهنگ سازی کنید و هم چنین تفکری توبیخ شود که تاریخ های بی ارزش گذشته راتبلیغ می کند که ارزش علمی و معرفتی ندارد و انس و استقامت و نیروهای پایمردی انسان راتقویت نمی کند ازش فاصله بگیرد .
اعمال روز جمعه - شانزدهم : ذکر صلوات
از سفارش های مهم که زیاد تاکید شده مهمترین ذکر جمعه صلوات بر محمد و آل محمد است مرحوم محدث می فرماید هزار مرتبه بفرستد. ظاهرا روایتی است ایشان ازاین روایت استفاده میکندکه هرکس صد مرتبه روز جمعه صلوات بفرستد، روز قیامت روی انسان نورانی شودو انسان زیبا رویی در قیامت شود .
امام باقر علیه السلام می فرماید:" هیچ عبادتی در روز جمعه نزد من محبوتر از صلواتب بر محمدو آل محمد نیست".
فقط صلوات هم نه بلکه، تر کیبی از صلوات و استغفار و تلاوت آیات قرآن که مرحوم محدث قمی یک روایت میآورد می فر ماید روایت شده هر کس روز جمعه صد مرتبه صلوات بفرستد،صد مرتبه استغفارکند و صدمرتبه قل هوالله بخواند البته آمرزیده شود .این بشارت بزرگی است که انسان با صد مرتبه ازهر کدام از سه تا عنوان آمرزیده بشود. یک روایت نقل می کند باز در باره اینکه تمام شبانه روز جمعه این ذکر صلوات وارد شده و ایشان برای عصر جمعه که تقریبا بتوان گفت وقت مرده است و وقت استراحت است باید انسان مومن زرنگی باشد در این وقت هم که اکثرا خسته شدند شب و روز جمعه عبادت کردند این صلوات بین ظهر و عصر ثواب دارد باهفتاد حج.
اعمال روز جمعه - هفدهم :زیارت آقا رسول الله و ائمه علیهم السلام
اگرانسان بتواند به مزارات و مشاهد مشرفه مشرف شودبرای زیارت پیامبر و امامان معصوم نعم المطلوب، اما بسیاری از اوقات این امر اتفاق نمی افتد و برای اکثر مومنین موانعی هست برای زیارت، این،با زیارت از راه دور جبران میشود . انسان هر شهر و روستایی است برود فضای باز و روی پارچه ای نام پیامبر را بنویسد وروی صورت بندازد که ایشان( در این بخش از مفاتیح ) اشاره فقط دارند و کیفیت آن در باب زیارات آمده است و برای همه چهارده معصوم است ولی در شب و روز جمعه در بعضی روایات، زیارت آقا رسول الله و سیدالشهداء و امام زمان حجت بن الحسن (عج) سفارش و تاکید شده است .
اعمال روز جمعه - هجدهم :زیارت قبور مومنین مخصوصا پدر و مادر
البته هم پنج شنبه یعنی از ظهر پنج شنبه تا شب جمعه سفارش شده و هم روز جمعه ، بین الطوعین و در طول جمعه سفارش شده است و حضرت باقر علیه السلام می فرماید: روز جمعه بروند به زیارت مردگان چرا که می دانند چه کسی به زیارتشان آمده و شاد می شوند.
اعمال روز جمعه -نوزدهم : خواندن دعای ندبه
توجه به امام زمان علیه السلام با دعای ندبه است . ندبه یعنی صحبت همراه با اشک است فرمود، ندبه دراعیاد چهارگانه فطر قربان و جمعه و غدیر مضامینی را بگویید همراه با اشک . به این دلیل دعای ندبه گویند که در خود این دعا دو سه جا سفارش به اشک ریختن کرده برای حس فراق و حس اشتیاق هم از فراق امام زمان گریه می کنید و هم اشتیاق به زیارت دارید خواه نا خواه در وجود آدم یک نوع بر انگیختگی ایجاد می کند و اشک انسان جاری می شود البته در معانی دعای ندبه هم باید دقت کرد . اگر فراز هایی از دعای ندبه را ترجمه کندبدون خارج شدن از مضامین آن و رفتن به مسائل حاشیه ای که ناپسند است اما ترجمه فراز هایی ازدعای ندبه به زبانی که آن زبان رابفهمد خوب و پسندیده است و انسان لذت بیشتری از دعای ندبه می برد و احساس می کنداشتیاق به امام زمان داردو احساس می کند فراق امام زمان را و فراق امام زمان در دلش سنگینی می کند و حقیقت دعای ندبه در دلش شکل می گیرد . اینکه چرا در جمعه و روز اعیاد اشک بریزیم جلسه آینده بحث می کنیم .اللم صل علی محمد و آل محمد .
**********************
سوالات جلسه 40
1- خلاصه اعمال شب وروز جمعه را در سه عنوان بیان فرمایید ؟
2- امام باقر علیه السلام در ارتباط با زیارت قبور مومنین چه سفارشی دارند؟
3- به چه دلیل در دعای ندبه اشک می ریزند؟
http://www.zeinabiehbehshahr.ir
لینک زینبیه مدافعان حرم بهشهر
💫﷽
✨ ذکر روز یا حی و یا قیوم ۱۰۰ مرتبه ✨
☀️🌴 #تابستان
📅 چهارشنبه
۱۴ تیر ۱۴۰۲
۱۶ ذی الحجه ۱۴۴۴
۰۵ ژوئیه ۲۰۲۳
http://www.zeinabiehbehshahr.ir
لینک زینبیه مدافعان حرم بهشهر
از زینبیه مدافعان حرم
روز چهارشنبه به نام حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی(علیهمالسلام) است. در زیارت آن بزرگواران بگو:
از زینبیه مدافعان حرم بهشهر
بسم اله الرحمن الرحیم
خلاصه واقع غدیر خم
علی بن ابی طالب جانشین پیامبر
آنگونه که از کتب سیره وحدیث وتفسیر بدست می آید، پیامبر اسلام درسال آخر عمر شریفشان همراه با جمعیت بزرگی از مسلمانان برای انجام مناسک حج به مکه مشرف شدوپس از اتمام مراسم حج باهمراهانش مکه را به قصد مدینه ترک کرد. در روز هجده ذی الحجه سال دهم هجری، هنگامی که کاروان حضرت به سرزمین رابع واقع در سه مایلی "جُحفه" رسید،کنار برکه "غدیر خم"، آیه 67 سوره مائده برپیامبر صلوات الله علیه نازل شد این آیه میفرماید: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ
"ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین علیه السلام[ بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می دارد."
پیام اصلی آیه اعلام ومعرفی علی علیه السلام به عنوان جانشین پیامبر صلوات الله علیه بود.چون بدون تعیین جانشین، رسالت آن حضرت ناتمام می ماند واو از جانب خدای متعال این ماموریت را عهده دار شد. پیامبر صلوات الله علیه در اجرای این فرمان "کنار برکه غدیر خم" دستور داد کاروان یکصد وبیست هزار نفری( به روایتی) مسلمانان از حرکت باز ایستاد ودر ظهر روز هجده ذی الحجه پس از اقامه نماز جماعت روی نقطعه بلندی که از جهاز شتران درست شده بود قرار گرفت ووباصدای بلند خطبه ای تاریخی خواند وخبر نزدیک شدن زمان فوت خود را به مردم حاضر داد وتوصیه هایی کرد. سپس در برابر چشمان آن جمعیت انبوه دست علی علیه السلام را گرفت وبالا برد به گونه ای که زیر بغل مبارک حضرت نمایان شد ودر این حال فرمود: "هرکه من سرپرست او بودم، پس علی سرپرست اوست، خدایا دوست بدار کسی که علی را دوست دارد و دشمن بدار کسی را که دشمن علی است و یاری کن هرکه او را یاری کند و خوار کن هرکه او را وا گذارد و فرمود: هر که من پیامبرش بودم، پس علی فرمانروای اوست" .
واز مردم برای علی علیه السلام بیعت گرفت.پس از این مراسم مردم گروه گروه آمدند وبه علی علیه السلام تبریک گفتند. بقیه واقعه از قرار زیر است:
امام محمّد بن جریر طبرى در«کتاب الولایة» حدیثى را به سند خود از زید بن ارقم نقل کرده که در پایان آن چنین آمده است که پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله) فرمودند:
اى مردم! بگویید: ما بر اعماق جانمان با تو پیمان مى بندیم و با زبان هاى خویش با تو میثاق بسته و دست در دستان تو مى نهیم و قول مى دهیم که ماجرا را بدون تغییر و تحریف به اولاد و اهل خویش برسانیم و تو را بر این امر گواه مى گیریم و گواهى خداوند کفایت مى کند.
بگوييد آنچه را به شما گفتم و به على علیه السلام به عنوان امیر مؤمنان تبریک گفته: «و بگویید الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى هَدانا لِهذا وَمَا کُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلاَ أَنْ هَدانا اللَّهُ ( اعراف/43).؛ ستایش مخصوص خداوندى است که ما را به این (همه نعمت) رهنمون شد؛ و اگر خدا ما را هدایت نکرده بود، ما (به اینها) راه نمى یافتیم.
«فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً ( فتح/10). پس هر کس پیمان شکنى کند، تنها به زیان خود پیمان شکسته است؛ و آن کس که نسبت به عهدى که با خدا بسته وفا کند، بزودى پاداش عظیمی به او خواهد داد. پس ؛ اگر کفران کنید، خداوند از شما بى نیاز است «إِنْ تَکْفُرُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِىٌّ عَنکُمْ (زمر/7).
زید ابن أرقم مى گوید: در این هنگام مردم هم صدا با هم گفتند: آرى شنیدیم و امر خدا و رسولش را با جان و دل اطاعت مى کنیم. و از جمله اوّلین کسانى که با پیامبر (صلى الله علیه وآله) و على علیه السلام بیعت کردند: ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه و زبیر و بقیّه مهاجرین و انصار و سپس سایر مردم بودند... و اين بیعت و دست دادن تا سه روز ادامه یافت.
مورّخ ابن خاوند شاه، نگارنده کتاب "روضة الصفا" پس از ذکر حدیث غدیر در کتابش مى گوید : سپس رسول خدا در خیمه اى که مختص به او بود، نشست و به امیر مؤمنان على علیه السلام دستور داد تا در خیمه دیگرى بنشیند و به همه حاضران امر کرد تا به امیر مؤمنان در خیمه اش تبریک بگویند و چون تبریک گفتن مردم به پایان رسید، پیامبر به زنان خویش امر فرمود تا به سوى على علیه السلام رفته و به او تبریک گویند و آنان چنین کردند و از جمله صحابه که به او تبریک گفت، عمر بن خطّاب بود که گفت: « یا بن "هنیئاً لک یا بن أبی طالب أصبحتَ مولای و مولى جمیع المؤمنین و المؤمنات " ( مبارک باد بر تو اى پسر ابى طالب که مولاى من و مولاى تمام مردان و زنان مؤمن گردیدى . به دنبال آن آیه شریفه 3 سوره مائده ( آیه اکمال دین) نازل گردید وکامل شدن دین اسلام را اعلام نمود. این آیه میفرماید: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚامروز [با نصبِ علی بن ابی طالب به ولایت، امامت، حکومت و فرمانروایی بر امت] دینتان را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم..
.، گردآوری از کتاب: گزیده ای جامع از الغدیر، علامه شیخ عبدالحسین امینی، ترجمه محمد حسین شفیعی شاهرودی، موسسه میراث نبوت، چاپ سوم، ص 77 به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی. لینک زینبیه مدافعان حرم بهشهرhttp://www.zeinabiehbehshahr.ir
🔻دق کردن همسر نخست وزیر از غصه کشف حجاب
✍ صدرالاشراف نخست وزیر دوره رضاشاه در کتاب خاطراتش آورده : شاه برای این که مردم به بی حجابی عادت کنند دستور داد، وزراء هر کدام جشنی بگیرند و رجال دولتی با خانمهای خود در آن جشن حاضر شوند. روزی شاه در هیأت دولت گفت مجلسی فراهم کنید که من خودم هم با دخترهایم (بدون حجاب) حاضر شوم.
🔸قرار شد شاه در جشن دیپلم دختران دانش آموز حاضر شود و گفت وزراء و معاونین و مدیرکلها باید با خانمهای خود بی حجاب حاضر شوند. این امر برای من مشکل زیادی داشت زیرا خانم من به هیچوجه حاضر نمی شد بی حجاب شود. حتی به من گفت مرا طلاق بده و از این امر معاف بدار.من به شاه پیغام دادم که خانم من مریضه است و نمیتواند حرکت کند. جواب داد که خود شما حاضر شوید ولی عذرتان را به بقیه وزرا بگویید
🔸این مرحله هم گذشت ولی چند روز بعد شاه به من گفت: نوبت جشن در وزارت عدلیه چه وقت خواهد بود؟ بناچار مجلسی در کلوب ایران فراهم کردم اما در خانه من حالت عزا بود. شب وقتی عده زیاد از مهمانها آمدند، خانم من با کراهت با دخترهایم حاضر شدند. بعد از برگشت از آنجا خانم من مریض شد و دیگر از آن خانه بیرون نیامد تا در مدت یک سال بعد فوت شد و جنازه او بیرون رفت!
📚منبع: خاطرات صدرالاشرف
📜 اساطیر نامه |