eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
494 دنبال‌کننده
425 عکس
742 ویدیو
126 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 امیرالمؤمنین می‌گوید: بعضی‌ها یک روزی درست حرکت می‌کردند، امّا دل‌هایشان واژگونه شد. حالا چرا واژگونه می‌شود؟ خدا که به کسی ظلم نمی‌کند؛ خودمان هستیم که آلودهٔ دنیا می‌شویم، آلودهٔ محبّت‌های بی‌جا می‌شویم، آلودهٔ جاه‌طلبی می‌شویم، آلودهٔ رفیق‌بازی می‌شویم، آلودهٔ جناح‌بازی و حزب‌بازی می‌شویم، دل‌مان واژگونه می‌شود و از آن راه درست، از آن استقامت اوّلی بر می‌گردیم. وَ تَضِلُّ رِجالٌ بَعدَ سَلامَة؛ یک روزی سالم بودند، بعد گمراه می‌شوند. آفت، این‌هاست؛ جلوی این‌ها را بایستی گرفت و از این‌ها باید به خدا پناه برد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
29.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اهمیت، اصول و تکنیک‌های جذب در تشکیلات ↩️ تربیت تشکیلاتی نوجوانان 📌 جلسه سوم - بخش سوم ➕ تکنیکهای جذب 🎙 استاد عرب اسدی ✔️ دورۀ شهید سلیمانی - ویژه مربیان و فعالین حوزه تربیتی نوجوان 🔗 تهیه شده در پایگاه مضمار 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۹ ↩️ شامل آیات ۶۸ تا ۷۳ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «تَعاهَدُوا هذا القرآنَ ؛ فإنّهُ وَحشِيٌّ فلَهُو أسرَعُ تَفَصِّيا مِن صُدورِ الرِّجالِ مِن الإبلِ مِن عُقُلِها ، و لا يَقولَنَّ أحَدُكُم : نَسِيتُ آيةَ كَيتَ و كَيتَ ، بل نُسِّيَ»؛ از اين قرآن نگهدارى كنيد؛ زيرا كه قرآن فرّار است و از اين رو از سينه هاى مردان زودتر مى گريزد تا شتر از زانو بندش، و هيچ گاه كسى از شما نگويد فلان و بهمان آيه را از ياد برده ام، بلكه از ياد[ش ]بُرده شده است. 📚(كنز العمّال: 2850) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 در حلقه ها چه بگوییم؟ - قسمت اول 🔻 مربیان تربیتی همواره برای طرح مباحث آموزشی در گروه، با دو سؤال
🚨 در حلقه چه بگوییم؟ - قسمت دوم (آخر) 🔻 ...در نهایت تأمل مهم و اساسی آخر پیرامون طرح موضوع در گروه‌های تربیتی، توجه و دانستن این مطلب است که معارف عموماً به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شوند: 🔸دسته اول- معارف روبنایی از قبیل احکام و سایر دستورات عملی دین مبین اسلام 🔸دسته دوم- معارف زیربنایی شامل اعتقادات و مسائل مرتبط با جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی. دلیل اینکه بعضی از جوانان به محض ورود به دانشگاه با القاء اولین شبهه در دین‌شان متزلزل شده و دچار تردید می‌شوند آن است که اکثر مربیان تربیتی نسل جوان و نوجوان تنها به انتقال و آموزش معارف روبنایی می‌پردازند و از معارف مهم و اساسی زیربنایی غافل مانده‌اند. البته لازم به یادآوری است از آنجا که انتقال معارف زیربنایی نیازمند مطالعه زیاد، فهم عمیق و آشنایی با آموزه‌های دینی است این مهم از عهده بسیاری از افراد برنمی‌آید. 🔸 به هر حال طرح مسائلی همچون : اثبات ولایت‌فقیه فلسفه تشکیل حاکمیت اسلامی مهدویت و آخرالزمان پاسخگویی به شبهات و امثال آن را می‌توان در کنار اصول اعتقادات و مبانی اعتقادات و مبانی اعتقادی شیعه در ردیف معارف زیربنایی قرارداد که پرداختن به آن در گروه‌های تربیتی ضرورت دارد. 📎 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
4_5890782430851239678.mp3
4.64M
هرکس خسته شده، هرکس کم اورده، جمع کنه بره! ایشون بدونن اگه ۱۰ نفر داره، این ۱۰ نفر وایسادن تا کشته بشن.. از زبانِ شهید حسن باقری ؛ برای تویی که کم آوردی🍃 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۰ ↩️ شامل آیات ۷۴ تا ۸۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «بِئسَما لأِحدِكُم أن يَقولَ نَسِيتُ آيَةً كَيتَ و كَيتَ ، بَل هو نُسِّيَ . استَذكِرُوا القرآنَ ، فوالذي نَفسي بيَدِهِ لَهُو أشَدُّ تَفَصِّيا مِن صُدورِ الرِّجالِ مِن النَّعَمِ مِن عُقُلِها»؛ خوب نيست كه فردى از شما بگويد فلان و بهمان آيه را از ياد بردم، [چنين نيست ]بلكه از ياد[ش ]برده شده است. قرآن را [در ذهن خود مرور و ]يادآورى كنيد؛ زيرا سوگند به آن كه جانم در دست اوست، قرآن از سينه هاى مردان زودتر مى رهد تا شتر از زانو بندش. 📚[كنز العمّال : 2849] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 ویژگی های جسمانی متربیان ۷ تا ۱۲ ساله 🔹🔹🔷 بخش اول 🔷🔹🔹 🔶کوکان ۶ تا ۹ سال نیاز به فعالیت دارند
🚨 ویژگی های جسمانی متربیان ۷ تا ۱۲ ساله 🔹🔹🔷 بخش دوم🔷🔹🔹 🔸فعالیت‌های بدنی زیادی دارند به مهارت‌های خود اعتماد دارند و خطرات بدنی را ناچیر می‌شمارند. 🔹دخترها در این دوره سنی از پسران همسن خود بلندتر و سنگین‌وزن‌ترند. 🔸در دختران 9-12 ویژگی‌های ثانویه جنسی دیده می‌شود. 🔹پسران نسبت به دختران در نیروی بدنی و استقامت برتری دارند از بازی‌های خشن لذت می‌برند. 🔸هماهنگی بین حس و حرکت در اثر فعالیت بوجود آمده است و پیوندهای حسی، حرکتی اساسی مستحکم گردیده است و در کاربرد صحیح و سریع اندام‌های حسی، حرکتی مهارت کافی را کسب کرده است. 🔹کودک به بازی‌های توأم با حرکات علاقمند است تا سرعت و قدرت و مهارت خود را نشان دهد. 🔸هرچه به اواخر دوره نزدیک می‌شود کار با ابزار مانند قلم و سوزن برای او جالب است. 📎 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 نقش‌های مربــــے 🔻 مربى خوب آن نيست كه خود به‌جاى افرادش مى‏‌بيند و تصميم مى‌‏گيرد و از ديده‌‏ها و تصميماتش، براى آن‏ها سخن مى‌‏گويد، بلکه مربى‏ كسى است كه افراد را در جريان نيازها مى‌‏گذارد و آن‏ها را آزاد مى‌‏كند و آموزش مى‏‌دهد كه خود ببينند و حركت كنند و سپس در سر بزنگاه‌‏ها و در كنار حادثه‌‏ها تذكر مى‌دهد و يادآورى مى‌‏نمايد كه بيابند و پيش بتازند. 🔵مربى بايد فكر انسان را از جبرهاى حاكم آزاد كند؛ از جبرهايى كه در درون و در بيرون، انسان را به بند مى‌‏كشند. انسان گرفتار جبرهايى است: جبر تاريخ، جبر محيط، جبر وراثت، جبر تربيت، جبر طبيعت، از بيرون و جبر غريزه و جبر فكر و جبر عقل، در درون. اين آزادى دادن و به آزادى رساندن، يكى از كارهاى مربى است. (يَزَكّيهِمُ.) 🔵كار ديگر او آموزش دادن و تعليم دادن‏ و راه رسيدن تا قله‌‏ها را نشان دادن است. اوست كه بايد طرز برداشت و طرز تفكر را به انسان بياموزد و روش‌ها را به‌دست بدهد. (وَ يُعَلّمُهُمُ الُكِتابَ و الْحِكْمَةَ) 🔵و انسانى كه گرفتار نسيان‌‏ها و غفلت‌‏هاست، ناچار نيازمند تذكرها و يادآورى‌‏هاست. و اين هم مسئوليت سوم مربى است، كه با تذكرها، قطره‌هاى متراكم و زمينه‏‌هاى آماده را شعله‌ور كند و حركت و پيشرفت را فراهم سازد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۱ ↩️ شامل آیات ۸۲ تا ۸۷ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «اَلْقُلُوبُ أَرْبَعَةٌ فَقَلْبٌ فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ إِيمَانٌ وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ وَ قَلْبٌ لاَ قُرْآنٌ فِيهِ وَ لاَ إِيمَانٌ فَأَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ كَالثَّمَرَةِ طَيِّبٌ طَعْمُهَا لَيْسَ لَهَا رِيحٌ وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ كَالْأُشْنَةِ طَيِّبٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ قُرْآنٌ وَ إِيمَانٌ كَجِرَابِ اَلْمِسْكِ إِنْ فُتِحَ فُتِحَ طَيِّباً وَ إِنْ وَعَى وَعَى طَيِّباً وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي لاَ قُرْآنٌ فِيهِ وَ لاَ إِيمَانٌ كَالْحَنْظَلَةِ خَبِيثٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا»؛ دلها چهار گونه اند: دلى كه در آن ايمان هست و قرآن نيست، دلى كه در آن هم ايمان هست هم قرآن، دلى كه در آن قرآن هست و ايمان نيست و دلى كه در آن نه ايمان هست و نه قرآن دل اوّل همچون خرماست، خوش طعم است، اما عطر ندارد. دل دوم، همچون مشكدان است كه اگر دَرَش را باز كنى خوش بوست و اگر هم ببندى باز خوش بوست. دل سوم، مانند اشنان است؛ خوشبو و بد طعم. دل چهارم مانند حنظل؛ بد بو و بد طعم. 📚[مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۴، ص ۲۳۱ عنوان باب: الجزء] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 حفظ تعادل در تربیت ↩️ ده نکته برای مربی 🔻 در اسلام به میانه‌روی و اعتدال بسیار سفارش شده است. یکی از مواردی که باید در آن میانه‌روی و اعتدال شود، مسئله محبت و توجه به متربی است. پس به موارد زیر توجه کنید: ۱ ـ در کلاس‌داری با نوجوانان، نه آن‌قدر محبت کنید که متربی لوس و خودخواه تربیت شوند و نه آن‌قدر بی‌مهری کنید که از اطراف شما بگریزند. ۲ ـ بیش از اندازه از متربی تمجید و تعریف نکنید، زیرا ممکن است موجب غرور او و یا حسادت سایرین دیگر شود. ۳ ـ گاهی می‌توانید با نگاه کردن به متربی ناراحتی خود را نشان دهید و نیازی به تنبیه بیشتر نیست. ۴ ـ گاهی برای تشویق متربیان، هدایا و جوایزی را در نظر بگیرید، البته تشویق باید متناسب و به اندازه باشد. ۵ ـ اقتدار مربی در کلاس مهم‌تر از سکوت شاگردان است. ۶ ـ در موارد لزوم قاطعیت داشته باشید. ۷ ـ استعدادها و توانایی‌های مثبت متربیان را جلو سایرین مطرح کنید و برای از بین بردن رفتارهای ناپسند آنها تلاش کنید. ۸ ـ رفتار غلط متربی ممکن است معلول بیماری‌های بدنی باشد، پس به این نکته توجه داشته باشید. ۹ ـ پیش از تنبیه، علل کردارهای منفی متربی را بررسی کنید. ۱۰ ـ به متربیان ضعیف اعتماد به نفس ببخشید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی های اجتماعی متربیان - ۷تا۱۲سال 🔹🔹🔷 بخش اول 🔷🔹🔹 🔸کودک با ورود به مرحله عینی، خودمداری‌اش کاهش می‌یابدو نیازها و علایق دیگران را در نظر می‌گیرد. 🔹کودک در توصیف خود برای دیگران، خصوصیات جسمانی خود را که عینی و قابل مشاهده است، مانند رنگ مو، بلندی یا فعالیت مورد علاقه را ذکر می‌کند. در اواسط این دوره توصیف به تدریج انتزاعی‌تر می‌شود و به مفاهیم روانی و انگیزشی تبدیل می‌شود. 🔸کودک در این دوران متوجه می‌شود که می‌تواند افکارش را کنترل کند. و دیگران را تحت‌تأثیر افکار خود قرار دهد. 🔹کودک به دلیل داشتن احساسات و افکار مختص به خود، احساس می‌کند از دیگران فاصله دارد. 🔸کودک به توان‌مندی‌های خود توجه می‌کند و خود را با دیگران مقایسه می‌کند. 📎 📌 بخش‌های قبلی این مطلب: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (6) 🔻لزوم شناخت مخاطبین ✅در حدیثی از رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده است که: «مَن عَمِلَ عَلَی غَیرِ عِلمٍ کَانَ مَا یُفسِدُ اَکثَرَ مِمَّا یُصلِحُ» (هر که عملی را نا آگاهانه انجام دهد؛ فساد و تباه‌کاری او بیش از اصلاح اوست) 📚 الکافی، ج 1، ص 44. بدون شک انسان‌ها از نظر روحیات، سلایق؛ شخصیت‌ها؛ مشکلات کلی شرایط خاص خانوادگی، محیط‌های مختلف تربیتی، دغدغه‌های گوناگون، باورهای مختلف و ... با یکدیگر تفاوت دارند و از این‌رو نسخه‌پیچی برای ایشان مستلزم شناخت انواع امور ذکر شده، تجربه و مطالعات کافی در این خصوص و نیز آشنایی با مهارت‌ها گوناگون تربیتی و ظرافت‌های کار با گروه سنی مخاطب و ده‌ها عامل دیگر است. اینجاست که شناخت مخاطب به‌عنوان یک ضرورت نمایان می‌شود. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨اخلاق تشڪیلاتے (9) 🔻فصل دوم: اصول اخلاقی در کار تشکیلاتی 🔷نگهداشت نیرو چگونه نیروها را نگه داریم؟
🚨اخلاق تشڪیلاتے (10) 🔻در ۹ بخش گذشته این مبحث فصول مبانی اخلاقی کار تشکیلاتی و اصول اخلاقی در کار تشکیلاتی مرور شد. 🔹 فصل سوم: مؤلفه‌های مقبولیت در زندگی تشکیلاتی برای این‌که مقبولیت اتفاق بیفتد چند چیز لازم است. ۱. محبوب شدن: عنصر اصلی مقبولیت، محبوبیت است. خداوند می‌فرماید: کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، ما محبت‌شان را در دل‌ها قرار می‌دهیم. عمل صالح کاری است که: 🔸به‌خاطر خدا باشد 🔸طبق دستور و سنت باشد 🔸به جا باشد. مصداق‌های عمل صالح چیست؟ سلام کردن، لبخند زدن، حوصله داشتن، تحمل کردن، هدیه دادن، سفره انداختن و... . ۲. یاری کردن برادر مؤمن: دومین مؤلفه، بار برداشتن و یاری کردن برادر مؤمن و هم نوع است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام از یارانش گله می‌کند و می‌فرمایند: دیگر از روی دوش یکدیگر باری برنمی‌دارید. امام صادق علیه‌السلام فرمودند:که از نشانه‌های ایمان خالص نیکی به برادران دینی و تلاش و جدیت برای رفع مشکلات آنان در تمام زمینه‌ها و در هر شرایطی است. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۲ ↩️ شامل آیات ۸۸ تا ۹۵ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛ خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمی‌کند. 📚(امالی طوسی ۱/۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 موانع ارتباط پایدار و مؤثر - بخش اول 🔻 شما به عنوان سرگروه یا مربی باید برداشت درستی از صحبت‌های مخاطب و متربی خود داشته‌باشید تا رفتار و گفتار مناسبی در برابر آن ارائه کنید. فهم دقیق گفته‌های طرف مقابل، خاصه نوجوانان و جوانان که گاهی کم‌رویی، خجالت یا عدم اعتماد به نفس در آنها، باعث می‌شود نتوانند چیزی که در ذهن‌شان می‌گذرد را به خوبی منتقل کنند؛ یکی از معضلات امروز ماست. خوب گوش دادن و سپس برداشت درست از شنیده‌ها، یک مهارت بزرگ است که آمیخته به موانع و مشکلاتی شده که رفع آنها می‌تواند ما را به موفقیت و ایجاد رابطه‌ای پایدار و مؤثر کمک کند. برخی از این موانع عبارتند از: 🔹 پیش‌داوری یکی از عناصر مهم در این پروسه، این است که زود قضاوت نکنیم. این‌که شناختی که از قبل نسبت به مخاطب و نتربی خود دارید، باعث نشود از ابتدا در مورد صحبت‌هایش داوری کنید و بدون گوش دادن دقیق به حرفش بخواهید نتیجه‌گیری نمایید. در این حالت شما اگر با دقت هم به سخنان او گوش بدهید ذهنتان ناخودگاه دنبال بهانه‌ای از میان حرف‌های او می‌گردد تا ذهنیت اولیه شما را اثبات کند. 🔹 گزینش برخی اوقات به گوشه‌ای از حرف‌های مخاطب گوش می‌کنیم و برخی از حرف‌هایش را نشنیده می‌گیریم. این بدترین مانع درک دقیق و درست سخن است. کافی است وقتی مخاطب شما می‌گوید«این مشکل در برادر من هم وجود داشت» شما این حرف را ندیده بگیرید و برای حل همان مشکل با خودتان فکر کنید از خانوادة او کمک بگیرید. شاید همین مسأله کوچک تبدیل به یک بحران خانوادگی شود. 🔹 فکر کردن به جواب این عادت اغلب ماست که با شنیدن بخشی از صحبت‌های طرف مقابل، سریع ذهنمان درگیر جواب می‌شود و کامل به صحبت‌های او توجه نمی‌کنیم. وقتی ذهنتان مدام درگير پيداکردن پاسخ مناسب براي طرف مقابل است و او صحبت مي‌کند و شما در ذهن خود مرور مي‌کنيد چه جوابي بدهيد؛ یا بخشی از صحبت‌هایش را متوجه نمی‌شوید و یا او که می‌بیند حواس شما به حرفش نیست، دلسرد می‌شود. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (7) 🔻لزوم شناخت متربی - بخش دوم ✅ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در حدیثی می‌فرمایند که: «الشَّبَابُ شُعبَهٌ مِنَ الجُنُونِ» (جوانی، قطعه‌ای از دیوانگی است) 📚 من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 377. این جمله پیغمبر به‌خوبی گویای این مطلب است که جوان به مثابه یک مجنون بوده که در بسیار از فعالیت‌ها و رفتارها به‌جای پیروی از عقل، گرفتار احساسات و عواطف می‌گردد؛ بنابراین شناخت جوان و روحیات او امری بسیار ضروری است و بدون این شناخت کار با جوان می‌تواند بسیار خطرناک و خسارت‌بار باشد. هم‌چنین در سخنی دیگر از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آمده است که: ✅«من کان عِندَه صبیٌّ قَلَیَتصابَ لَه» (هر که کودکی در نزد اوست، باید به‌خاطر او خود را به کودک بزند.) 📚 وسایل الشیعه؛ ج5، ص13. این سخنان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم گویای آن است که بر فرد مربی و استاد خبره لازم است در بسیاری از مواقع برای درک بهتر مخاطبان، خود را به جای آنها فرض کند و آنگاه به تجویز نسخه یا اظهار نظر بپردازد. در این خصوص استفاده از تجربیات مفید دیگران نیز بسیار موثر خواهد بود. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 تربیت کلامی و غیرکلامی 🔻 تربیت کردن و راهنمایی کردن این نیست که متربی را به آنچه که خود تعیین کرده‌ایم و آن مسیری که خود انتخاب کرده‌ایم هدایت کنیم؛ بلکه تربیت طبیعی و فطری و هدایت تکوینی و درونی، یعنی همراهی کردن و راه رفتن در کنار کودکی که به سبک خود و با نیاز و اقتضای سن خویش، در حال شناسایی و کشف جهان خویشتن است. هیچ یک از مراحلی که در زنجیره‌های تربیت غیرکلامی هستند، از طریق شیوه‌های کلامی و پند و اندرزهای زبانی قابل انتقال نیستند و همه آن‌ها در ابعاد عملی، حسی، ذوقی و عاطفی تجلی می‌یابند. امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «العلم علمان علم مطبوع و علم مسموع و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع» اگر علم مطبوع نباشد، علم مسموع فایده‌ای ندارد. 🔹 تفاوت تربیت کلامی و غیرکلامی باید اذعان داشت تربیت کلامی و غیرکلامی، هر دو تأثیرگذاری مناسب و درخور و در امر تربیت را دارا هستند و نمی‌توان تأثیر یکی را دیده و دیگری را نادیده انگاشت؛ ولی باید گفت تربیت غیرکلامی در تأثیرگذاری، تفاوت‌هایی با تربیت کلامی دارد که همیشه مورد توجه ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، علما و بزرگان بوده و به آن توصیه شده است. امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «کونوا دعاة الناس باعمالکم و لا تکونوا دعاه بالسنتکم» مردم را با رفتار خود ارشاد و تربیت کنید نه (فقط) با زبان‌های خود. البته این به معنای عدم تأثیر کلام در تربیت نیست؛ چرا که تربیت کلامی نیز تأثیرات شگرف خود را دارد. باید بدانیم چنانچه مربیان بخواهند صرفاً از طریق کلام و نصیحت، معنای زندگی را به متربیان آموزش دهند، بدون تردید ریشه و بنیاد زندگی معنادار را از همان ابتدا سست و ناپایدار کرده‌اند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۳ ↩️ شامل آیات ۹۶ تا ۱۰۴ سوره مبارکه 🔻امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند:: «مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛ هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد. 📚(اصول کافی ۲/۶۰۳) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 موانع ارتباط پایدار و مؤثر - بخش دوم (پایانی) 🔹 پاورقی این مدل از برخورد به شدت زننده است. شما در حالی که هنوز فرد خودش شرح درستی از مشکل خود نداده است، از زبان او صحبت را ادامه می‌دهید و در غالب موارد، حرف شما چیزی نیست که او می‌خواهد بگوید. اگر این کار چندبار توسط شما اتفاق بیفتد، مخاطب دیگر برای شما صلاحیت پاسخگویی قائل نخواهد شد. 🔹 جواب‌های کلیشه‌ای و بی‌ربط چند وقت پیش یک سریال در پخش خانگی بود به نام «قهوة تلخ». احتمالا اکثر مخاطبان شما آن را دیده‌اند. شخصیت طبیب در آن سریال رفتار جالبی داشت. هر کسی هر بیماری که می‌گرفت برایش آب و نبات تجویز می‌کرد، بدون این‌که حتی ببیند مشکل چیست. خیلی‌ها به محض این‌که فضایی برای پند و اندرز دادن پیدا می‌کنند شروع می‌کنند به فخر فروشی و هر چیزی را که همین دیروز، پای یک منبر شنیده اند یا توی یک کتاب خوانده‌اند به زبان می‌آورند. بدون این‌که توجه کنند اصلا حرفشان ربطی به موضوع حرف‌های او دارد یا نه. بعضی‌ها هم برای هر دردی می خواهند یک نسخه واحد و کلیشه‌ای ارائه کنند. ❇️چطور به مخاطب بفهمانیم کاملا حواسمان به اوست؟ 1. با حرکات چشم، سر و لبخند زدن با مخاطب ارتباط برقرار کنید. مخصوصا حرکت سر به معنای تأیید. 2. با این عبارت که :«ببین درست متوجه شدم» درک خود را از صحبت‌های او اعلام کنید تا گام به گام با او پيش برويد. با این روش او هم اطمينان پیدا می‌کند که شما به سخنان او گوش مي‌دهيد. 3. در صورت لازم از صحبت‌های او یادداشت برداری کنید. 4. هر از چندگاهی با او خلاصة حرف‌هایش را مرور کنید. 5. مطمئن شوید که همة حرف‌هایش را زده‌است. کافی است بپرسید:«دیگه نکته‌ای باقی نمونده که بخوای بگی؟» 6. در حین صحبت‌های او هرگز به این طرف و آن طرف نگاه نکنید و ترجیحا به موبایل خود هم جواب ندهید. 7. از دادن هرگونه شعار و بیان جملات کلیشه‌ای خودداری کنید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی های اجتماعی متربیان - ۷تا۱۲سال 🔹🔹🔷 بخش دوم🔷🔹🔹 🔸کودک در این دوره سنی می‌فهمد که دیگران بر اساس رفتارش درباره‌اش قضاوت می‌کنند و عقایدی پیدا می‌کند. 🔹کودک دوستان خود را کسانی می‌داند که به او کمک می‌کنند و با او علایق مشترکی دارند می‌شناسد. اعتماد متقابل و داشتن خصوصیات مشترک مثل دوستی و ملاحظه‌کاری از جنبه‌های مهم دوستی است. 🔸کودک 7-8ساله در مورد تسلط و قدرت، دید عمیق‌تری نسبت به سنین 5-6سالگی دارد و به آن به‌عنوان یک رابطه دو طرفه نگاه می‌کند از نظر او، رابطه با مرجع قدرت، اساساً داوطلبانه و با تشریک مساعی همراه است و شخصیت مسلط، مسئول رفاه شخصیت مطیع است. 🔹در 11-12 کودک در بالاترین سطح استدلال است و معتقد است، روابطی که بر پایه تسلط یکی است کاملاً همیارانه و متکی بر توافق و در ارتباط با موقعیت‌های خاصی تلقی می‌شود، نقش مرجع قدرت حتی اگر طولانی مدت باشد، فقط در شرایط خاصی مجاز است و باید با توافق فرد مطیع باشد. 📎 📌 بخش‌های قبلی این مطلب: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
بسم الله الرحمن الرحیم 💥📍بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین در نظر دارد 30 جزء قرآن را بصورت فایل صوتی از استاد احمد دباغ با مخاطبان قرآنی به اشتراک بگذارد. به استحضار می رساند فایل صوتی زیر نیاز به دانلود ندارد، فقط کافيست بر روی لینک ضربه بزنید. 📍جزء 1 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.01.Mp3 📍جزء 2 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.02.Mp3 📍جزء ۳ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.03.Mp3 📍جزء ۴ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.04.Mp3 📍جزء ۵ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.05.Mp3 📍جزء ۶ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.06.Mp3 📍جزء ۷ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.07.Mp3 📍جزء ۸ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.08.Mp3 📍جزء ۹ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-Joze09.Mp3 📍جزء 10 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.10.Mp3 📍جزء 11 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.11.Mp3 📍جزء 12 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.12.Mp3 📍جزء 13 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.13.Mp3 📍جزء 14 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.14.Mp3 📍جزء 15 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.15.Mp3 📍جزء 16 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.16.Mp3 📍جزء 17 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.17.Mp3 📍جزء 18 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.18.Mp3 📍جزء 19 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.19.Mp3 📍جزء 20 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.20.Mp3 📍جزء 21 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.21.Mp3 📍جزء 22 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.22.Mp3 📍جزء 23 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.23.Mp3 📍جزء 24 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.24.Mp3 📍جزء 25 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.25.Mp3 📍جزء 26 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.26.Mp3 📍جزء 27 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.27.Mp3 📍جزء 28 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.28.Mp3 📍جزء 29 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.29.Mp3 📍جزء 30 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.30.Mp3