📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #20*
✳️ *سوره مبارکه احزاب وَلَمّا رَأَى المُؤمِنونَ الأَحزابَ قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ ۚ وَما زادَهُم إِلّا إيمانًا وَتَسليمًا﴿۲۲﴾
(امّا) مؤمنان وقتی لشکر احزاب را دیدند گفتند: «این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده، و خدا و رسولش راست گفتهاند!» و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود.*
"امیرالمؤمنین(علیه السلام)، شهید عدالت"
امروز، روز مصیبت امیرالمؤمنین است. سحر امروز، از مسجد کوفه حادثهای شروع شد که فجایع دنبالهی آن حادثه، تا مدتهای طولانی و شاید بتوان گفت تا قرنها ادامه داشت. لذا جبرئیل امین یا منادی آسمانی بین زمین و آسمان، فریاد برآورد: «تهدّمت واللَّه ارکان الهدی»؛ پایههای هدایت مهندم شد. «قتل علیٍ المرتضی» علی در محراب عبادت کشته شد. و بعدها همه شهادت دادند که: «قتل فی محراب عبادته لشدّة عدله»؛ جرم امیرالمؤمنین، «عدالت» او بود و همین عدالت بود که او را به این مقام والا و به شهادت رساند. شهادت هم برای امیرالمؤمنین یک درجه است. آن روزی که پیکر خونین آن حضرت را از مسجد بیرون میبردند، بعضی گریه میکردند؛ همه متأثر بودند و دلها از غم و غصه داشت میترکید، امیرالمؤمنین آن روز فرمود: «هذا ما وعدنا اللَّه و رسوله و صدق اللَّه و رسوله»(۱)؛ این، همان چیزی است که خدا و پیغمبر وعده داده بودند و راست گفتند. طبق روایت به امام حسن فرمود که: فرزندم، چرا گریه میکنی؟ «هذا جدّک رسولاللَّه و هذا خدیجة و هذا امّک فاطمة»(۲)؛ اینها همه منتظرند که علی به آنها ملحق بشود.۱۳۸۵/۰۷/۲۱
بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران
______________
۱ ) سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۲
۲ ) بحارالانوار ،علامه مجلسی ج ۴۲ ص ۲۸۲
@znacnasr
📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #۲۱*
✳️ *سوره مبارکه سبإ آیه ۳
وَقالَ الَّذينَ كَفَروا لا تَأتينَا السّاعَةُ ۖ قُل بَلىٰ وَرَبّي لَتَأتِيَنَّكُم عالِمِ الغَيبِ ۖ لا يَعزُبُ عَنهُ مِثقالُ ذَرَّةٍ فِي السَّماواتِ وَلا فِي الأَرضِ وَلا أَصغَرُ مِن ذٰلِكَ وَلا أَكبَرُ إِلّا في كِتابٍ مُبينٍ﴿۳﴾
کافران گفتند: «قیامت هرگز به سراغ ما نخواهد آمد!» بگو: «آری به پروردگارم سوگند که به سراغ شما خواهد آمد، خداوندی که از غیب آگاه است و به اندازه سنگینی ذرّهای در آسمانها و زمین از علم او دور نخواهد ماند، و نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر، مگر اینکه در کتابی آشکار ثبت است!»*
" اقامه نماز در اول وقت و همراه بودن در سختی و گشایش از صفات دوست ایمانی"
«قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع اخْتَبِرُوا إِخْوَانَکُمْ بِخَصْلَتَیْنِ فَإِنْ کَانَتَا فِیهِمْ وَ إِلَّا فَاعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ مُحَافَظَةٍ عَلَی الصَّلَوَاتِ فِی مَوَاقِیتِهَا وَ الْبِرِّ بِالْإِخْوَانِ فِی الْعُسْرِ وَ الْیُسْر» (۱)
فی الکافی، عن الصّادق (علیهالسّلام): «اختبروا اخوانکم بخصلتین». اخوان، منظور مطلق معاشرین، علیالظاهر نیست. یعنی آن کسانی که میخواهید به عنوان برادران خود و افرادی که با آنها صداقت دارید، افراد نزدیک، کسانی را که به این عنوان میخواهید انتخاب کنید، این دو صفت را در آنها حتماً ملاحظه کنید. «فان کانتا فیهم»؛ اگر این دو صفت در آنها بود، چه بهتر؛ «و الّا فاعزب ثم اعزب ثم اعزب». عَزَبَ یعنی فاصله گرفتن، از آنها رو پوشاندن. [مثل] «لایعزب عنه مثقال ذرّة»(۲) که در قرآن کریم هست. دوری کنید از آنها. از آنها رو بپوشانید و دوری کنید.
این دو صفت چیست؟ «محافظة علی الصّلوات فی مواقیتها». یکی این [که محافظ نماز باشند]. در مواقیت، لابد مراد مواقیت فضیلت است؛ و الّا مطلق مواقیت اگر مورد نظر باشد، ولو آخر وقت، اینکه خب، اگر کسی نکند این کار را، فاسق است. میخواهند بفرمایند که اهل نماز در وقت خود باشد، یعنی وقت فضیلت. مرحوم آقای بهجت (رضوان اللَّه علیه) -[که] مکرر این را از ایشان ما شنیدیم، هم خودمان شنیدیم، هم بالواسطه دیگران هم نقل کردند- میگفتند استادشان - علیالظّاهر مرحوم آقای قاضی مثلاً - به ایشان گفتند که اگر کسی نماز اول وقت را مراقبت بکند، من ضامنم برای نجات او، یا برای مثلاً رسیدن او به درجات بالا؛ یک همچین تعبیری. بنده یک وقت از ایشان پرسیدم که لابد نماز خوب دیگر؟ گفتند: خب، بله؛ نماز درست و حسابیِ با توجه، در اول وقت. اگر این را کسی مراعات بکند، این خودش یک عاملی است که انسان را عروج میدهد و به مراتب بالای توحیدی میرساند. یکی این.
«و البرّ فی الاخوان فی العسر و الیسر». صفت دوم هم یک صفت اجتماعی است. اوّلی صفت فردی بود، بینه و بین اللَّه بود؛ این دومی بینه و بین النّاس است. کسی باشد که صفتش این باشد، که به برادرانش نیکی میکند؛ هم در عسر، هم در یسر. حالا این عسر و یسر، چه عسر و یسر خود انسان، ولو در عسر هم باشد، سختی هم باشد، بالاخره کمک میکند؛ حالا تنگدستی دارد، مالی ندارد که کمک بکند، اما میتواند تسلا بدهد، با زبان کمک کند، با آبرو کمک کند؛ هم ممکن است مراد عسر و یسر خود این کمک کننده باشد، هم عسر و یسر آن کمک شونده باشد؛ چون بعضیها هستند، به انسان حاضرند کمک کنند، وقتی که حال انسان خوب است؛ وقتی اقبال به سمت کسی هست، حاضرند به او کمک کنند؛ محبت میکنند، کمک میکنند؛ به مجرد اینکه اقبال از او رو برگرداند، اینها هم رو برمیگردانند. بله، وقتی که اقبال از او ادبار کرد، اینها هم ادبار میکنند. نه، اینجور نباشد؛ در همهی حالاتِ برادرش به او کمک کند و نیکی کند.۱۳۸۹/۱۰/۲۱
شرح حدیث / صفات دوست ایمانی
________
۱ ) كافی ، محمد بن یعقوب كلینی : ج ۲ ص ۶۷۲ ح۷ وسائل الشیعه ،شیخ حر عاملی : ج ۱۲ص ۱۴۸ ،
۲) سوره مبارکه سبإ آیه ۳
@znacnasr
📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #22*
✳️ *سوره مبارکه یس آیه 61
وَأَنِ اعبُدوني ۚ هٰذا صِراطٌ مُستَقيمٌ﴿۶۱﴾
و اینکه مرا بپرستید که راه مستقیم این است؟!*
"اسلام و پاسخ به نیاز امروز در چارچوب عبودیت خداوند"
امت اسلامی در طول قرنها - یعنی در دوران انزوای اسلام - کمتر با مسائل واقعی مواجه شد؛ اما امروز ما با مسائل بسیاری - که وضع زمان و پیشرفتهای علمی بر ما تحمیل میکند - مواجهیم؛ ما باید برای اینها از متن اسلام جواب پیدا کنیم. اسلام مطمئناً برای همهی نیازهای بشر پاسخ دارد؛ این ما هستیم که بایستی با ابتکار و استعداد، این جوابها را پیدا کنیم و در مقابل بشرِ سؤال کننده بگذاریم؛ این کارِ علما و متفکران است.
البته در این کار بایستی بشدت مراقب بود که تحت تأثیر فشارهای تحمیلشدهی از طرف فرهنگ رایج جهانی قرار نگیریم. آنچه که ما به دست میآوریم، باید در چارچوب عبودیت خدا باشد؛ چون صراط مستقیم، صراط عبودیت است؛ «و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم»؛(۱) در این هیچ تردیدی نیست. اگر کسانی هستند که به مفاهیم اسلامی ایراد میگیرند - چون اصل عبودیت انسان در مقابل خدا را قبول ندارند - ما طبعاً با آنها بحثی نداریم؛ اما وقتی ما قبول داریم که آنچه را که میگوییم و آنچه را که میکنیم و آنچه که به نام اسلام انجام میگیرد، بایستی در چارچوب عبودیت الهی باشد، طبعاً باید بگردیم و حکم خدا را پیدا کنیم.
ما میبینیم که بعضیها از سُمعهی بعضی از احکام الهی فرار میکنند! همین مسألهی حجابی که شما اشاره کردید، بعضیها هستند که دم از مسلمانی هم میزنند، اما از حجاب اسلامی پرهیز میکنند! کسانی هستند که قرآن را هم دوست میدارند، اسلام را هم دوست میدارند، اما وقتی که بحث «و السّارق و السّارقه فاقطعوا ایدیهما»(۲) میشود، پایشان میلرزد! ما میگوییم که اگر اسلام را قبول داریم، بایستی حقیقتاً حل مشکلات را در خود اسلام پیدا کنیم و در مقابل تهاجم اخلاقییی که غرب نسبت به چنین موضعی به خود میگیرد، دست و پایمان نلرزد. ۱۳۷۰/۱۱/۱۴
(بیانات در دیدار جمعی از مهمانان خارجی)
______________
۱ ) سوره مبارکه يس آیه ۶۱
۲ ) سوره مبارکه المائدة آیه ۳۸
@znacnasr
📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #23*
✳️ *سوره مبارکه الشورى آیه ۱۵
فَلِذٰلِكَ فَادعُ ۖ وَاستَقِم كَما أُمِرتَ ۖ وَلا تَتَّبِع أَهواءَهُم ۖ وَقُل آمَنتُ بِما أَنزَلَ اللَّهُ مِن كِتابٍ ۖ وَأُمِرتُ لِأَعدِلَ بَينَكُمُ ۖ اللَّهُ رَبُّنا وَرَبُّكُم ۖ لَنا أَعمالُنا وَلَكُم أَعمالُكُم ۖ لا حُجَّةَ بَينَنا وَبَينَكُمُ ۖ اللَّهُ يَجمَعُ بَينَنا ۖ وَإِلَيهِ المَصيرُ﴿۱۵﴾
پس به همین خاطر تو نیز آنان را به سوی این آیین واحد الهی دعوت کن و آنچنان که مأمور شدهای استقامت نما، و از هوی و هوسهای آنان پیروی مکن، و بگو: «به هر کتابی که خدا نازل کرده ایمان آوردهام و مأمورم در میان شما عدالت کنم؛ خداوند پروردگار ما و شماست؛ نتیجه اعمال ما از آن ما است و نتیجه اعمال شما از آن شما، خصومت شخصی در میان ما نیست؛ و خداوند ما و شما را در یکجا جمع میکند، و بازگشت (همه) به سوی اوست!»*
"پیروزی مردم فلسطین به شرط ایستادگی"
پیروزی ملت فلسطین در بازگرداندن حق خود، دشوارتر نیست از پیروزیای که ملت ایران در ایجاد جمهوری اسلامی در ایران داشت. آن روز - روزی که طاغوت بر این کشور حکومت میکرد - اگر کسی نگاه میکرد به صحنهی عالم و به صحنهی منطقه، جزو محالات قطعی بود که رژیم طاغوت در اینجا تغییر پیدا کند، آن هم اینکه تبدیل بشود به یک نظام اسلامی. این، جزو محالات به نظر میآمد و به حسب موازین طبیعی، به حسب موازین عادی، چنین چیزی ممکن نبود؛ مقدور نبود. قدرت بیکلام آمریکا در این منطقه و حمایت بی قید و شرطش از رژیم شاه، نداشتن هیچ گونه امکانی برای مبارزین در اینجا - یعنی امکانات ما آن روز در حال مبارزه، بسیار کمتر بود از امکاناتی که امروز مردم شما در غزه دارند یا در ساحل غربی دارند - در عین حال این اتفاق افتاد، این محال ممکن شد و واقع شد؛ به برکت تداوم مبارزه، به برکت توکل به خدا، به برکت رهبری عازم و جازم و قاطع امام بزرگوارمان. من میگویم این اتفاق در مورد فلسطین ممکن است پیش بیاید. بعضی نگاه میکنند به صحنه، قدرت آمریکا را نگاه میکنند، پشتیبانی غرب را از صهیونیستها نگاه میکنند، قدرت شبکههای مالی صهیونیستها را در آمریکا و در سایر نقاط عالم میبینند، قدرت تبلیغاتیشان را میبینند، به نظرشان میآید که برگرداندن فلسطین به فلسطینیها یک امر ناممکنی است. من میگویم نه، این امر ناممکن، ممکن خواهد شد؛ به شرط ایستادگی و استقامت. خدای متعال میفرماید که: «فلذلک فادع و استقم کما امرت».(۱) استقامت لازم است، ایستادگی لازم است، ادامه دادن راه لازم است. این ادامه دادن راه، یکی از مقدماتش همین گردهمائیهای شماست، هماهنگیهای شماست، تبلیغات جهانی شماست؛ همین حرفهائی که آقایان زدید و همه درست است. ۱۳۸۸/۱۲/۰۸
(بیانات در دیدار شرکتکنندگان در افتتاحیهی همایش غزه)
______________
۱ ) سوره مبارکه الشورى آیه ۱۵
@znacnasr
پذیرش سال تحصیلی ۹۹_۹۸ مدرسه علمیه الزهراء علیها السلام
معاون آموزش و پذیرش: همزمان با میلاد امام رضا (علیه السلام)، پذیرش سال تحصیلی ۹۹_۹۸ آغاز می شود. ادامه مطلب کلیک نمائید👇
http://www.znac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=127&newsview=293
@znacnasr
در لبیک به ندای مولایمان
همه با هم، در حمایت از فلسطین به صحنه باشکوه راهپیمایی روز قدس می آئیم
امام خامنه ای (مد ظله العالی) : مسئلهی روز قدس هم امسال از هر سال مهمتر است. البتّه مسئلهی فلسطین یک مسئلهی اساسی است و مخصوص دولتها و کشورهای اسلامی هم نیست؛ ادامه مطلب کلیک نمائید👇
http://www.znac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=127&newsview=292
📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #۲۴*
✳️ *سوره مبارکه الشورى آیه ۵۳
صِراطِ اللَّهِ الَّذي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الأَرضِ ۗ أَلا إِلَى اللَّهِ تَصيرُ الأُمورُ﴿۵۳﴾
راه خداوندی که تمامی آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست؛ آگاه باشید که همه کارها تنها بسوی خدا بازمیگردد!*
"حرکت بهسمت حیات طیّبه تمامنشدنی است"
رفاه، عدالت، نشاط، نشاط کار، شوق کار، علم، فنّاوری، اینها همه جزو حیات طیّبه است؛ در کنار اینها معنویّت، رحم، خلقیّات اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اینها جزو حیات طیّبه است. نظم جزو حیات طیّبه است؛ این حرکت بهسمت حیات طیّبه تمامنشدنی است. اَلآ اِلَی اللهِ تَصیرُ الاُمور؛(۱) این همان صیرورت به سمت خدا [است]. صیرورت یعنی حالیبهحالی شدن، چیزی در باطن ذات خود تغییر ایجاد کند و روزبهروز بهتر بشود؛ این را میگویند صیرورت؛ بشر به سمت خدا صیرورت دارد و جامعهی مطلوب اسلامی آن است که این صیرورت در آن وجود داشته باشد؛ این صیرورت تمامنشدنی است؛ همینطور بهطور دائم ادامه دارد؛ انقلاب این است.۱۳۹۴/۰۶/۲۵
(بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى )
__________
۱ ) سوره مبارکه الشورى آیه ۵۳
@znacnasr
📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #۲۵*
✳️ *سوره مبارکه محمد آیه ۲۴
أَفَلا يَتَدَبَّرونَ القُرآنَ أَم عَلىٰ قُلوبٍ أَقفالُها﴿۲۴﴾
آیا آنها در قرآن تدبّر نمیکنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!*
"لزوم انس گرفتن مدبّرانه با قرآن"
برادران عزیز همین که قرآن را در جیبمان بگذاریم کافی است؟ اینکه در هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم کافی است؟ امروز من میگویم، اینکه ما در جلسهی تلاوت قرآن شرکت کنیم کافی است؟ اینکه حتی قرآن را با صدای خوش تلاوت کنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم کافی است؟ نه. چیز دیگری لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبّر در قرآن است. باید در قرآن تدبّر کرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما میخواهد که تدبّر کنیم.(۱) عزیزان من! اگر ما یاد گرفتیم که با قرآن بهصورت تدبّر، اُنس پیدا کنیم، همهی خصوصیاتی که گفتیم حاصل خواهد شد. ما هنوز خیلی فاصله داریم؛ پس باید پیش برویم. اینکه شما میبینید از اوّلِ انقلاب تا امروز، مسؤولین و دلسوزان کشور، قرآن را در تلاوت، در حفظ و در تعقیبِ مراسم مربوط به قرآن مطرح کردهاند، برای این است که ما به آنجا نزدیک شویم. البته تلاوت قرآن با صدای خوش، کار بسیار خوبی است. روایت دارد که امام سجاد علیهالسّلام - هم دربارهی امام سجاد علیهالسّلام دارد، هم دربارهی امام باقر علیهالسّلام - وقتی تلاوت میکردند، کسانی که از نزدیک محل تلاوت ایشان میگذشتند، زانوهایشان میلرزید و سست میشد و نمیتوانستند حرکت کنند. میایستادند تلاوت قرآن را گوش میکردند و وقتی حظّ خودشان را میبردند، به راهشان ادامه میدادند.(۲) تلاوت قرآن با صوت خوش و با آداب که شیوهی خاصی دارد، موسیقی خاصی دارد، روش خاصی دارد، امور لازمی است. اینها انسان را نزدیک میکند؛ اما کافی نیست. اگر بخواهیم تشبیه کنیم، اینطور میگوییم: قرآن را به صورت بنای مُعْظمی، دارای سالنها و حجرهها و زوایای گوناگون و اعماق فراوان در نظر بگیرید. این عمارت وسیع و عظیم، سردر و مدخلی دارد. اگر آن مدخل را زیبا ساختیم، مردم برای ورود در آن عمارت، تشویق میشوند. مدخلِ آن بنای رفیع، همین تلاوتهای زیبایی است که اینجا خواندند. کاشیکاری دَمِ در، این تلاوت است. حال وارد شوید. ۱۳۷۳/۱۰/۱۴
(بیانات در مراسم اختتامیهی مسابقات قرآن)
__________
۱ ) سوره مبارکه النساء آیه ۸۲
۱ ) سوره مبارکه محمد آیه ۲۴
۲ ) الكافی،ثقة الاسلام كلینی ج۲ ص ۶۱۵ ؛ الاحتجاج، شیخ طبرسی، ج ۲ ، ص ۳۹۵ ؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۸۹ ، ص ۱۹۴؛
@znacnasr
🍂🍃🍂🌸🍃🍂🌸🍂🍁🍃
🌼🍂🍃🍁
🌺🍃🍂
🌿✨
🍃
موسسه فرهنگی قرآنی الزهرا سلام الله علیها به مناسبت فرا رسیدن فصل تابستان ، کلاس های آموزشی در رشته های مختلف معارف دینی، مهارتی، ورزشی، کارگاه های آموزشی برای کودکان ،نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در دو دوره برگزار می نماید.
دوره ی اول
شروع ۲۰ خرداد
🔴🔴کلاس های معارف دینی 🔴🔴
شامل:
🌸🌸حفظ قرآن
🌸🌸 تفسیر قرآن
🔴🔴کلاس های مهارتی🔴🔴
شامل:
🌸🌸هنری
🌱🌱کلاس گل های مقوایی بزرگ و کاغذی
🌱🌱بافت مو
🌱🌱رنگ آمیزی رزین با رنگ های اکرولیک
کلاس های دوره ی دوم متعاقبا اعلام میشود.
لطفا برای اطلاع بیشتر و پیش ثبت نام با شماره ی ذیل در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ تا ۱۲ تماس حاصل نمایید.
88484802
sapp.ir/znac.ir
https://ble.im/znacir
🌸🍁
🍃🍂🌸
🌼🍃🍂🍃🍁
🌺🍃🍂🌺🍃🍂🍁
📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #26*
✳️ *سوره مبارکه الحديد آیه ۲۸
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنوا بِرَسولِهِ يُؤتِكُم كِفلَينِ مِن رَحمَتِهِ وَيَجعَل لَكُم نورًا تَمشونَ بِهِ وَيَغفِر لَكُم ۚ وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيمٌ﴿۲۸﴾
ای کسانی که ایمان آوردهاید! تقوای الهی پیشه کنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد که با آن (در میان مردم و در مسیر زندگی خود) راه بروید و گناهان شما را ببخشد؛ و خداوند غفور و رحیم است.*
"معنای تقوا در حیات فردی و اجتماعی"
میفرماید:«لعلّکم تتّقون».(۱) یعنی این روزه، پلکانی به سمت تقوا و وسیلهیی برای تأمین آن در وجود و دل و جان شماست. تقوا این است که انسان در همهی اعمال و رفتار خود مراقب باشد که آیا این کار مطابق رضای خدا و امر الهی است، یا نه. این حالت مراقبت و پرهیز و برحذر بودن دایمی، اسمش تقواست.
نقطهی مقابل تقوا، غفلت و بیتوجهی و حرکت بدون بصیرت است. خدا، ناهوشیاری مؤمن را در امور زندگی نمیپسندد. مؤمن باید در همهی امور زندگی، چشم باز و دل بیدار داشته باشد. این چشم باز و دل بیدار و هوشیار در همهی امور زندگی، برای انسان مؤمن این اثر و فایده را دارد که متوجه باشد، کاری که میکند، برخلاف خواست خدا و طریقه و ممشای دین نباشد. وقتی این مراقبت در انسان به وجود آمد که گفتار و عمل و سکوت و قیام و قعود و هر اقدام و تصرف او، برطبق خط مشییی است که خدای متعال معین کرده، اسم این حالت هوشیاری و توجه و تنبه در انسان تقواست، که در فارسی به پرهیزگاری ترجمه شده، و مقصود از پرهیزگاری این است که حالت پرهیز و برحذر بودن، همیشه در انسان زنده باشد. فایدهی روزه این است.
اگر ملتی یا فردی دارای تقوا بود، تمام خیرات دنیا و آخرت برای او جلب خواهد شد. فایدهی تقوا، فقط برای کسب رضای پروردگار و نیل به بهشت الهی در قیامت نیست؛ فایده تقوا را انسان با تقوا در دنیا هم میبیند. جامعهیی که با تقواست، جامعهیی که راه خدا را با دقت انتخاب میکند و با دقت نیز در آن راه حرکت میکند، از نعم الهی در دنیا هم برخوردار میشود، عزت دنیوی هم به دست میآورد و خدا علم و معرفت در امور دنیا هم به او میدهد. جامعهیی که در راه تقوا حرکت میکند، فضای زندگی آن جامعه، فضای سالم و محبتآمیز و همراه با تعاون و همکاری بین آحاد جامعه است.
تقوا، کلید خوشبختی دنیوی و اخروی است. بشریت گمراه که از انواع سختیها و رنجهای شخصی و اجتماعی مینالد، چوب بیتقوایی و غفلت و بیتوجهی و غرق شدن در منجلابی که شهواتش برای او فراهم کرده است، میخورد. جوامعی که عقب افتادهاند، حالشان معلوم است. جوامع پیشرفتهی عالم هم، اگرچه از بعضی جهات خوشبختیهایی دارند - که همان هم ناشی از هوشیاری و بیداری در بعضی از امور زندگی است - اما دچار خلأها و کمبودهای مرگباری هستند که نویسندگان و گویندگان و هنرمندان آنها، امروز با صد زبان آن را بیان میکنند.
تقوا، وصیت اول و آخر پیامبران است. در سورههای مختلف قرآن میخوانید، اولین سخنی که انبیای الهی به مردم گفتهاند، توصیه به تقوا بوده است. اگر تقوا باشد، هدایت الهی هم هست؛ و اگر تقوا نباشد، هدایت الهی هم به صورت کامل نصیب فرد و جامعه نمیشود. این روزه، مقدمهی تقواست.
خداوند در یک آیهی دیگر از سوره حدید میفرماید: «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و امنوا برسوله یؤتکم کفلین من رحمته و یجعل لکم نورا تمشون به»(۲). تقوا موجب میشود که خدای متعال نوری را در قلب و زندگی و راه شما قرار بدهد، تا بتوانید در پرتو آن نور حرکت کنید و راه زندگی را پیدا نمایید. بشر نمیتواند با سردرگمی حرکت کند. بدون شناختن مقصد و هدف، حرکت انسانی میسور نیست. این نوری که میتواند هدف و سرمنزل و راه را به ما نشان بدهد، ناشی از تقوا و پرهیزگاری است. توصیه همهی انبیا و اولیا به تقواست. ۱۳۶۹/۰۱/۱۰
(خطبههای نماز جمعهی تهران)
_________________
۱ ) سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۳
۲ ) سوره مبارکه الحديد آیه ۲۸
@znacnasr
📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #27*
✳️ *سوره مبارکه التحريم آیه ۱۱
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذينَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ إِذ قالَت رَبِّ ابنِ لي عِندَكَ بَيتًا فِي الجَنَّةِ وَنَجِّني مِن فِرعَونَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّني مِنَ القَومِ الظّالِمينَ﴿۱۱﴾
و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام که گفت: «پروردگارا! خانهای برای من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!»*
"تثبیت حضور زنان در عرصه های اساسی سیاسی و اجتماعی در اسلام"
اسلام در مقابل جاهلیتی که به زن ظلم میکرد، ایستادگی کرد؛ هم در میدان معنویت و فکر و ارزشهای انسانی، هم در میدان حضور سیاسی و هم از همه بالاتر در عرصهی خانواده. زن و مرد، ناگزیر اجتماع کوچکی به نام خانواده دارند که اگر در جامعهای ارزشگذاریِ درست صورت نگیرد، اوّلین نقطهای که به زن ستم میشود، داخل خانواده است. در هر سه عرصه، اسلام ارزشگذاری کرده است.
در زمینهی مسائل معنوی، زنان جزو پیشگامان حرکت معنوی انسان به سوی پیشرفتها هستند. در قرآن وقتی میخواهد برای انسانهای مؤمن مثال بزند، میفرماید: «و ضرب اللَّه مثلا للذین امنوا أمرأة فرعون»؛(۱) از یک زن مثال میزند. آنجایی که بحث ایمان و اسلام و صبر و صدق و مجاهدت در راه به دست آوردن ارزشهای انسانی و اسلامی و معنوی است، میفرماید: «انّ المسلمین والسلمات و المؤمنین و المؤمنات و القانتین و القانتات و الصادقین و الصادقات و الصابرین و الصابرات».(۲) در این آیه ده عنوان برای ارزشهای معنوی ذکر میشود؛ اسلام، ایمان، قنوت، صدق، صبر، خشوع و دیگر چیزها. زن و مرد در این میدان، دوش به دوش حرکت میکنند و پیش میروند؛ هر دو را ذکر میکند. این بتِ مردگرایی را که در جاهلیّتها همیشه به وسیلهی مردان و حتی به وسیلهی زنان پرستیده میشد، اسلام در این آیات میشکند. در میدان مسائل سیاسی و اجتماعی، بیعت زن را یک امر لازم و یک مسألهی زنده معرفی میکند. شما ملاحظه کنید که در دنیای غرب و همین کشورهای اروپایی که این همه مدّعی دفاع از حقوق زنان هستند - که تقریباً همهاش هم دروغ است - تا دهههای اوّل این قرنی که تمام شد، زنان نه فقط حقِّ رأی نداشتند، نه فقط حقِّ گفتن و انتخاب کردن نداشتند، حقِّ مالکیت هم نداشتند. یعنی زن مالک اموال موروثی خودش هم نبود؛ اموال او در اختیار شوهر بود! در اسلام بیعت زن، مالکیت زن، حضور زن در این عرصههای اساسی سیاسی و اجتماعی، تثبیت شده است: «اذا جائک المؤمنات یبایعنک علی ان لا یشرکن باللَّه».(۳) زنها میآمدند با پیغمبر بیعت میکردند. پیغمبر اسلام نفرمود که مردها بیایند بیعت کنند و به تبع آنها، هرچه که آنها رأی دادند، هرچه که آنها پذیرفتند، زنها هم مجبور باشند قبول کنند؛ نه. گفتند زنها هم بیعت میکنند؛ آنها هم در قبول این حکومت، در قبول این نظم اجتماعی و سیاسی شرکت میکنند. غربیها هزار و سیصد سال در این زمینه از اسلام عقبند و این ادّعاها را میکنند! در زمینهی مالکیت نیز همینطور؛ و در زمینههای دیگری که مربوط به مسائل اجتماعی و سیاسی است. ۱۳۷۹/۰۶/۳۰
(بیانات در دیدار جمعی از بانوان)
__________________
۱ ) سوره مبارکه التحريم آیه ۱۱
۲ ) سوره مبارکه الأحزاب آیه ۳۵
۳ ) سوره مبارکه الممتحنة آیه ۱۲
@znacnasr
"ویژه برنامه افطاری مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام)"
ویژه برنامه افطاری مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) همزمان با شب بیست و هفتم ماه ضیافت الهی،با همکاری موسسه فرهنگی پژوهشی مستوره آفرینش، از ساعت 18 الی 21 در پایگاه بسیج شهید روستایی منطقه کن برگزار شد.
معصومه سادات صادقی مدیر مدرسه علمیه الزهراء (علیهاالسلام) درخصوص برگزاری این مراسم گفت: ادامه مطلب کلیک نمائید👇
http://www.znac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=127&newsview=294
@znacnasr
📚 *#درس گفتار قرآنی شماره #28*
✳️ *سوره مبارکه الجن آیه ۱۶
وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسقَيناهُم ماءً غَدَقًا﴿۱۶﴾
و اینکه اگر آنها [= جنّ و انس] در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان میکنیم!*
"استقامت؛ ویژگی امام خمینی تا پایان عمر"
تا روزهای آخر زندگی، هیچ كس در حرف و عمل امام بزرگوار ما، نشانی از افسردگی و تردید و خستگی و وادادگی و تسلیمطلبی پیدا نكرد. بسیاری از انقلابیهای دنیا وقتی كه از دوران جوانی خارج میشوند و به پیری میرسند، دچار تردید میشوند، دچار محافظهكاری میشوند؛ حتّی گاهی حرفهای اصلی خودشان را هم پس میگیرند. بیانیههای امام در سالهای آخر عمر، حتّی از سخنان سال ۴۲ ایشان گاهی انقلابیتر بود، تندتر بود، قویتر بود؛ پیر میشد، اما دل او جوان بود، روح او زنده بود؛ این همان استقامتی است كه در قرآن كریم میفرماید: «و ان لو استقاموا علی الطّریقة لاسقیناهم ماء غدقا».(۱) در آیهی دیگر میفرماید: «انّ الّذین قالوا ربّنا الله ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائكة».(۲) ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
________________
۱ ) سوره مبارکه الجن آیه ۱۶
۲ ) سوره مبارکه فصلت آیه ۳۰
@znacnasr
عید سعید فطر، عید طاعت و بندگی مبارک
🌷☘🌹☘🌷☘🌹☘🌷
دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ را حداقل ۸۰۰۰ تومان اعلام کرد.
پرداخت اینترنتی زکات فطره و کفاره از طریق صفحه ویژه پرداخت وجوهات شرعی سایت مقام معظم رهبری مدظله العالی. کلیک نمائید👇
http://www.znac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=127&newsview=296
« یادبود شهید رمضان،حجت الاسلام والمسلمین محمد خرسند امام جمعه فقید کازرون در تهران »
با عرض تبریک و تسلیت شهادت مظلومانه مجاهد پاکباخته، «شهید شب قدر» حجت الاسلام والمسلمین محمد خرسند امام جمعه فقید کازرون و همچنین اربعین شهادت طلبه مظلوم همدانی، حجت الاسلام مصطفی قاسمی به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری و خانواده گرامی این شهدا، مراسم تجلیل و یادبودی روز یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می گردد.
لذا از عموم مومنین جهت شرکت در این مراسم دعوت می شود.
« بیت شهید خرسند- شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور- حزب موتلفه اسلامی- بنیادشهید و امور ایثارگران- سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران- سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ- جامعه روحانیت مبارز- مدیریت حوزه علمیه استان تهران- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران- ستاد امر به معروف و نهی از منکر- مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران- بنیاد فرهنگی هفتم تیر-جبهه پیروان خط امام و رهبری- خانه احزاب ایران- جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار کشور-فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب- جبهه ایستادگی- جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی »
✴پایگاه«مطالعات انقلاب اسلامی حوزه های علمیه خواهران»با عنوان «نگرش۵۷»✴
✅مرجع آثار و شرح اندیشه متفکران انقلاب اسلامی،
http://negaresh57.whc.ir
@znacnasr
📚 فراخوان تشکیل گروه جدیدپژوهشی نهج البلاغه
🔻معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) فراخوان جذب پژوهشگر با محوریت نهج البلاغه ویژه طلاب و فارغ التحصیلان را برگزار می نماید.ادامه مطلب کلیک نمائید👇
http://www.znac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=127&newsview=298
@znacnasr
📣📢📣📢📣📢📣
تشييع پيكر مطهر ١٥٠ شهيد گمنام دفاع مقدس
پنج شنبه ٦ تير ساعت ۹ صبح
از دانشگاه تهران تا معراج شهدا
👈👈👈👈ان شالله پنجشنبه همه با هم به استقبال شهدا میرویم.
🍃منتظر حضور سبزتون هستیم.
✅رسانه باشید
@znacnasr