انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و یکمین برنامه)
🔸وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا ﴿٧٩﴾
🔹و پاسى از شب را زنده بدار، تا براى تو [به منزله] نافلهاى باشد، اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند ﴿٧٩﴾
▫️ سوره مبارکه اسراء
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔹شیخ احمد سلیمان السعدنی (۱۹۰۳-۱۹۷۶م.) یکی از مشاهیر نسل نخست عصر طلايی قرائت مصر است. او مانند دیگر قاریان مصری در کودکی به فراگیری قرائت قرآن و حفظ آن توفیق یافت. وی در اوائل دهه سی به قاهره مهاجرت کرد و قرائات را نزد برخی از بزرگان و اساتید قرائت همچون شیخ الجریسی فراگرفت. این استاد، السعدنی را به مقامات وزارت اوقاف معرفی کرد تا امکان قرائت او را در مسجد امام الشعرانی فراهم سازند و این زمینه آغاز شهرت او بود اگرچه این آوازه زمانی به اوج خود رسید که در سال ۱۹۳۷در رادیو مصر به عنوان یکی از قاریان برجسته آن کشور به تلاوت قرآن مبادرت کرد.
🔻گفتهاند که او نخستین قاری مصر است که تلاوتش از رادیو پخش شده است. پس از تلاوت در رادیو مصر راه او به رادیوهای کشورهای دیگر گشوده شد و توفیق تلاوت در حرم ها و مساجد مکه و مدینه را نیز یافت.
🔻چون تلاوت او در اثنای جنگ جهانی از رادیو عربی برلین پخش می شد از سوی بریتانیا به جاسوسی برای آلمان متهم شد. باوصف این، او برای رساندن صدای قرآن به گوش مستمعان مشتاق قرآن کریم به این اتهامات وقعی نمینهاد و بعدها در رادیوهای دیگر کشورها ازجمله رادیو انگلیس، رادیو مسکو و رادیو دهلی نو نیز تلاوت کرد.
🔻شیخ احمد السعدنی را به آرامش و طمأنینه، خلق نیکو، عبادت و تنسک ستودهاند. او همنسل و معاصر بزرگان قرائت، تواشیح و انشاد دینی همچون: محمد رفعت، علی محمود، احمد ندا، منصور بدار، محمد سلامه، الشعشاعی، الدروی، علی حزین، طه الفشنی، محمد طوخی، نقشبندی و شمار دیگری از بزرگان عرصه قرائت و انشاد دینی بوده است.
السعدنی در قرائت دارای سبک ابداعی ویژه خود بوده است که آن را سبکی یگانه دانستهاند و در وصف آن گفتهاند که بسیار بر مستمع اثربخش بوده است.
🔻السعدنی از موهبت صدای کمنظیری در کیفیت و حلاوت برخوردار بوده است. صدایی که به هنگام تلاوت به نرمی موم است و انعطاف شگرفی دارد و ازاین رو، کاملا در خدمت سبک و نغمههای قرائت قرار میگیرد. تحریرهای سریع و آسان و ریز و درشت را مدام در تلاوت خود بهکار میگیرد.
صدا آن قدر ممتاز و باکیفیت است که این قاری بزرگ حتی در سنین بالا به راحتی تلاوتهایی ممتاز اجرا کرده است. صدا، بهسهولت، اوج میگیرد و در همان حال سریعا به پردههای بم و پایین منتقل می شود.
🔻یک تلاوت تصویری از او باقی مانده است که در حضور شاعر بزرگ مصر، احمد شفیق، که از دوستان و علاقهمندان وی بوده است ضبط و اجرا شده است. در این تلاوت بدون وقف در محل آیات و ظاهرا با یک نفس سوره شمس را تلاوت میکند. این سوره را در پرده بالای صدا تلاوت میکند در حالی که در سنین جوانی نیست. اما همین یک تلاوت برای نشان دادن استادی هنرقرائت و صدای کم نظیر این قاری بزرگ کافی است.
🔻باوجود این، قرائتهای زیادی بهویژه قرائات مجلسی از ایشان برجای نمانده است. غالب قرائات موجود ایشان استودیوییاند که در رادیوهای مختلف از جمله رادیو تلاوت مصر ضبط شدهاند.
اکنون در این صبح مبارک آدینه به شماری از تلاوت های استودیویی کوتاه السعدنی که مجموعا در یک فایل صوتی قرار داده شدهاند گوش فرا میدهیم. سماعا طیبا
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#احمد_سلیمان_السعدانی
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐تلاوت تصویری بسیار قدیمی از سوره شمس که توسط استاد مرحوم شیخ احمد السعدنی، که با یک نفس قرائت شده است.
🔻این قطعه توسط استاد السعدانی در منزل جناب احمد شفیق - شاعر مشهور مصری که از دوستان نزدیک و بسیار علاقمند به استاد بوده، اجرا شده است.
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
🌐 #منتشر_شد (چاپ اول)
🔹 مکتب کلامی اصفهان: صفات ذاتی از منظر علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و فیاض لاهیجی/ نوشته زهرا دلاوری پاریزی/ انتشارات زحل ؛ انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه / چاپ اول: تابستان ۱۴۰۳
خرید اینترنتی با تخفیف از فروشگاه انتشارات زحل 🔻🔻
https://b2n.ir/MAKTABE-ESFAHAN
#کلام
#مکاتب_کلامی
#علامه_مجلسی
#قاضی_سعید_قمی
#فیاض_لاهیجی
#زهرا_دلاوری_پاریزی
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
🔸سفارش تلفنی:
📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
🔹در مبحث وجودشناسی صفات خداوند چهار نظریه اصلی عینیت، زیادت، نیابت و احوال مطرح است. تحقیقات انجامشده در مورد اسما و صفات، بیشتر در حوزه معناشناسی است و در مورد تبیین دیدگاههای متفکران مدرسه کلامی اصفهان در مورد وجودشناسی اسما و صفات، کار جدی صورت نپذیرفته است. با جستجو در آثار فیاض لاهیجی، قاضی سعید قمی و علامه مجلسی معلوم گردید دیدگاههای متفاوتی در وجودشناسی صفاتذاتی دارند که این تفاوت دیدگاهها به خاطر تفاوت مبانیشان است. اعتقاد به مبانی فلسفی صدور و اشتراک معنوی، باعث برگزیدن دیدگاه اثبات صفات و عینیت در وجودشناسی صفات و قائل شدن به مبانی کلامی خلقت و اشتراک لفظی، باعث اتخاذ دیدگاه نفی صفات یا نیابت است.
🔸 مکتب کلامی اصفهان: صفات ذاتی از منظر علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و فیاض لاهیجی/ نوشته زهرا دلاوری پاریزی/ انتشارات زحل؛ انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه / چاپ اول: تابستان ۱۴۰۳
خرید اینترنتی با تخفیف از فروشگاه انتشارات زحل 🔻🔻
https://b2n.ir/MAKTABE-ESFAHAN
#کلام
#مکاتب_کلامی
#علامه_مجلسی
#قاضی_سعید_قمی
#فیاض_لاهیجی
#زهرا_دلاوری_پاریزی
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
🔸سفارش تلفنی:
📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و دومین برنامه)
🔸الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾
🔹[خداى] رحمان (۱)قرآن را ياد داد (۲)
انسان را آفريد (۳) به او بيان آموخت (۴)
▫️ سوره مبارکه الرحمن
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔹شیخ عبدالعظیم زاهر(۱۹۰۴-۱۹۷۱م.) یکسال پیش از مصطفی اسماعیل در روستای مجول از استان قلیوبیه زادگاه شیخ منصور بدار، قاری بنام دیگر مصری، بود دیده به جهان گشود و بنابر این از نسل قاریان قدیمی به شمار میآید. این نسل که نسلی خلاق و مبدع در قرائت قرآن بود غالبا برای عموم مسلمانان جهان شناختهشده نیستند و از این جهت از میان آنان کسانی چون مصطفی اسماعیل را باید استثنا شمارد.
به رسم معهود در مصر در کودکی قرآن را آموخت و پیش از هشتسالگی به حفظ آن توفیق یافت. از محضر اساتید بزرگ قرائت برای فراگیری قرائات مختلف بهره برد و به قرائات سبعه و بلکه عشره تسلط یافت. به جهت استعداد ممتاز در قرائت قرآن شهرتی به هم زد و در ۲۲ سالگی، در سال ۱۹۳۶م.، به عنوان قاری رادیوی مصر پذیرفته شد. بهواقع او از نخستین کسانی بود که به رادیو راه یافته و همین سبب شهرت بیشتر او در مصر شد.
او نخست و پیش از انقلاب مصر در ۱۹۵۲م. قاری مسجد محمد علی پاشا، واقع در ارگ قاهره، بود ولی بعدها به عنوان قاری رسمی مسجد صلاحالدین ایوبی قاهره برگزیده شد.
استاد زاهر را از برجستگان عالم قرائت مصر و اسلام دانستهاند. زیرا هم از جهت تسلط بر قرائات، هم سبک خاص و ابداعی و هم قوت حافظه استادی ممتاز بوده است. او را در قوت حافظه و حفظ بسیار قرآن ستودهاند و شیخ علی محمود از قراء برجسته همعصر او، بود در وصف این توانمندی زاهر گفته است که او بههنگام قرائت هرگز دچار سهو و نسیان و اشتباه نشد: «القارئ الذى لم يخطئ». زیرا گاهی برای بسیاری از قاریان فراموشی، سهو و اشتباه پیش میآید. اما زاهر را از این جهت بیخطا دانستهاند.
در وصف صوت و سبک زاهر نیز گفتهاند حنجرهای طلایی داشت که بینظیر یا کمنظیر بوده است بهطوری که نابغه دهر قرائت محمد رفعت که روابط بسیار خوبی با او داشت شیفته استماع تلاوت قرآن از حنجره او بود و بسیارش میستوده است. ابوالعینین شعیشع، از قلههای شامخ تلاوت مصر، صدا و نوای او را به «مزمار من مزامیر آل داوود»، نای و نغمهای از نغمات داودی، وصف کرده است. اینها همه نشان از جایگاه ممتاز و ارجمند این قاری کهن مصری دارد که البته عموما کمتر شناخته شده است.
تلاوت این قاری برجسته از متانت، حزن و توجه به انطباق صورت و معنا برخوردار است. از مانورهای صوتی که مناسب هنر روحانی قرائت باشد میپرهیزد و با آنکه نفسی ممتد ندارد اما با مهارت و استادی در وقف و ابتدا به تلاوتش حسن و زیبایی میبخشد. تلاوتش بهسبب روانی و انعطاف صدا دارای سرعت است و از تحریرهای کوتاه و سریع بهره میگیرد و دارای سبک خاص و ابداعی خود است از تنوع نغماتی بهره میگیرد هرچند آشکارا و با یک برنامه ترتیبی خاص از همه دستگاهها بهره نمیگیرد.
با اینهمه و با تأسف قرائات دارای کیفیت ضبط زیادی از او، بهویژه در محافل، در دست نیست. البته تلاوتهای اذاعی بیشتری از او در گنجینه رادیوی مصر موجود است که در این سالهای اخیر شماری از آنها پخش شده است. اکنون تلاوتی روحانی و زیبا را در این صبح آدینه استماع میکنیم. سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#عبدالعظیم_زاهر
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و سومین برنامه)
🔸قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَىٰ ﴿٤٥﴾قَالَ لَا تَخَافَا ۖ إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ ﴿٤٦﴾
🔹گفتند: پروردگارا! ما می ترسیم که [پیش از دعوت کردنش به حق] با سخت گیری و شکنجه بر [ضد] ما پیشی گیرد یا بر سرکشی خود بیفزاید. (۴۵) خدا فرمود: نترسید که من بی تردید با شما هستم [سخن او و شما را] می شنوم و [اعمالتان را] می بینم. (۴۶)
▫️ سوره مبارکه طه
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻عوضین مغربی( ۱۹۲۱-۱۹۹۲م.) از اولین و معدود اساتید مصری است که پیش از انقلاب برای تلاوت به ایران سفر کرده است. او در سال ۱۳۵۲، به همراه مبتهل و قاری شهیر مصری استاد سید نقشبندی، تلاوت های متعددی در ایران اجرا کرده است. باوجوداین، یکی از قراء کمتر شناخته مصر در ایران است. او البته در مصر به یمن پذیرش در آزمون رادیو مصر از قاریان اذاعه شد و در نتیجه به شهرت بالایی در موطن خود دست یافت.
🔻اما اتفاقاتی سبب شد در رادیو ممنوع القرائت شود. ماجرا از این قرار بود که در پی دعوت به قرائت در مجلس بزرگداشت پدر ملک فاروق، تصویر او از قرائت در این محفل در جراید مصری انتشار یافت. اما اندکی بعد، حکومت ملک فاروق در پی انقلاب ۱۹۵۲ در مصر، سقوط کرد و تصویر یادشده دستاویزی شد تا استاد از تلاوت در رادیو منع شود. متاسفانه این ممنوعیت تا اواخر عمر این استاد ادامه داشت و بنابراین فرصت زیادی برای ضبط تلاوتهای او از میان رفت. صدای بم نیرومند و تحریر پذیر و ادای واضح و فصیح از ویژگی های تلاوت اوست.
🔻در تلاوت از سبک مصطفی اسماعیل الهام گرفته است. بنابر این تا حدی تنوع مقامی او را در قرائت به کار می گیرد. اما این الهامگیری سبب نشده است که او یکسره مقلد مصطفی باشد. لذا تلاوت او مستقل و ممتاز از مصطفی اسماعیل است.
محمد بدر حسین نیز مقلد مصطفی است و در عین حال تلاوت او ممتاز و مستقل و با ابداعات خاص خود همراه است.
🔻این به عکس تقلیدهای برخی از قاریان ایرانی ماست که معمولا از تلفیق تقلید و ابداع سبک نوی عرضه نمیکنند و ای بسا قرائتشان در قرائت مقلَد محو میشود.
🔻استاد شاهمیوه در کانال تلگرامی خود با عتوان مهارتهای تنغیمی در مورد شباهتها و تفاوتهای او و مصطفی اسماعیل چنین توضیح میدهد
«هرچند وی در اصل مقلد مرحوم مصطفی اسماعیل بوده امابه دو دلیل تلاوت وی تا حدی متفاوت میباشد :
دلیل اول : تفاوتهای آشکاری که بین اصوات این دوقاری وجود دارد، ازجمله: حجم وقدرت بالاتر نسبت به مصطفی اسماعیل، رنگ صوتی خاص وی وتعلق آن به حوزه اصوات باس درمقایسه با صدای باریتون مصطفی، وسعت بسیار کمتر صدای عوضین ونهایتا چالاکی، انعطاف و تکنیک های صوتی بسیار کمتر نسبت به مصطفی اسماعیلِ؛
دلیل دوم: ارایه ردیفها وجملات لحنی، قفلات وتحریرهای کم تنوعتر و محدودتر نسبت به سبک مصطفی اسماعیل وحذف وجابجایی برخی ردیفهای ایشان که ناشی از همان محدودیتها و ویژگیهای صوتی یادشده است.»
اکنون تلاوت زیبای مغربی را از سوره مبارکه طه می شنویم که در ایران اجرا شده است. تلاوة عطرة و سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#عوضین_مغربی
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و چهارمین برنامه)
🔸كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا ﴿١٣﴾
🔹قوم ثمود به سبب سرکشی و طغیانش [پیامبرشان را] تکذیب کرد، (۱۱) زمانی که بدبخت ترینشان به پا خاست. (۱۲)پس فرستاده خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را [واگذارید] (۱۳)
▫️ سوره مبارکه شمس
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻عبد العزیز عکاشه ( ۱۹۴۸-۲۰۱۳م.) در خاندانی قرآنی نشو و نما یافت. پدر و پدربزرگش قاری و امام مسجد زادگاهشان بودند و طبیعی بود که این فرزند خوشقریحه را نیز در این راه پرورش دهند. او از چهار سالگی فراگیری قرآن را آغاز کرد و تا نه سالگی به حفظ آن توفیق یافت. نزد اساتید فن تجوید و قرائت شاگردی کرد و در نوجوانی قاری مشهوری در دیار خود شد.
به توصیه برخی اساتید به قاهره سفر کرد و در آن مقیم شد. او مسیر قرائت را، نخست، در یکی از مساجد محلات قاهره بهعنوان مؤذن و سپس امام آن آغاز کرد اما بعداً به ارتش پیوست و از ارتش هم پس از هفت سال جدا شد و وقت خود را وقف امر قرائت کرد.
🔻بهسبب صوت گیرا و سبک زیبایی که داشت مخاطبان بسیاری یافت که متقاضی قرائت وی بودند. در برخی محافل با آنکه بسیار جوان بود همراه بزرگانی چون عبدالباسط، علی البنا و خلیل الحصری تلاوت میکرد. در یکی از این محافل هنگامی که مشغول قرائت بود و استاد حصری وارد مجلس شد از ابهت و جایگاه حصری متأثر و قرائتش را ناگهان بهپایان برد. حصری از او پرسید چرا چنین کردی و او در پاسخ گفت چگونه ادامه میدادم در حالی که شما در جلسه حضور یافتید. اما حصری او را تشجیع کرد که نه از من ونه از هیچ قاری دیگری هراسی بهخود راه مده و هم او را تشویق و تحسین کرد که قاری بسیار خوبی است و صدایش او را شگفتزده کرده است. حصری آنگاه به او گفت که در نوبت دیگری که در محفل مشترکی هستند، تمام وقت اختصاصی او را نیز قرائت کند.
🔻عکاشه در آزمون اذاعه قرآن نیز موفق شد و از طریق قرائت در آن شهرتش در تمام مصر و بیرون از آن فراگیر شد. لذا به کشورهای مختلف برای قرائت یا داوری مسابقات بینالمللی سفر کرد. همچنین سه نوبت به ایران سفر کرد، هم برای قرائت و هم برای داوری مسابقات قرآن.
قرائتش در مجموع رنگوبوی ویژه خود را دارد و بنابراین میتوان گفت صاحب سبک اختصاصی خود است. شاید سبکی تلفیقی در مکتب و مدرسه شرقیه مصر.
🔻صدای دورگه نسبتا بمی دارد که از حلاوتی ویژه برخوردار است و معمولا بنیان تلاوت بر پرده پایین و متوسط استوار است و در پرده اوج یا جواب الجواب تلاوت نمیکند اما حجم و قدرت صدای بالایی دارد. انعطاف و توان تحریری بالایی در صدای وی وجود دارد. البته قاری پرنفسی نیست و لذا قرائت فرازهای طولانی در دستورکارش قرار ندارد.
🔻از مقامات و الحان مختلف در قرائت بهره میگیرد و تغییرهای آنی و مدام در آنها از ویژگیهای سبک وی است.
در این صبح آدینه تلاوت زیبای او را از سور یس، بلد، شمس و علق استماع می کنیم. سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#عبدالعزیز_عکاشه
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
امام حسين عليهالسلام:
اَنَا قتيلُ العَبْرَةِ، لايَذكُرُني مؤمنٌ اِلاّ بكي. من کشته اشک و گریهام، هیچ مؤمنی نیست که مرا یاد کند جز اینکه (به ياد مصيبتهای من) اشک او جاری میگردد. (بحار، ج ٤٤، ص ٢٧٩)
◾️فرا رسیدن اربعین حسینی(ع) تسلیت باد.
✨باما همراه باشید✨
انتشارات زحل
⏮ ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐https://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و پنجمین برنامه)
🔸فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا ۚ فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ ۖ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿٢٥﴾
🔹پس یکی از آن دو [زن] در حالی که با حالت شرم و حیا گام بر میداشت، نزد او آمد [و] گفت: پدرم تو را می طلبد تا پاداش اینکه [دام های] ما را آب دادی به تو بدهد. چون نزد او آمد و داستانش را بیان کرد، گفت: دیگر نترس که از آن گروه ستمکار نجات یافتی. (۲۵)
▫️ سوره مبارکه قصص
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻علی حُزَیِن محمد عطیه(۱۹۰۲-۱۹۷۱م.) از قاریان شناخته شده نسل اول- الرعیل الاول- مصر در قرن بیستم و به همین سبب، از نخستین قاریان اذاعه مصر و ایستگاههای خصوصی در اوائل دهه سوم این قرن بود.
هنگامی که رادیو مصر افتتاح شد، شیخ علی حزین و قاری برجسته و شهیر مصری محمد رفعت در مراسم افتتاحیه آن که در اواخر ماه مه ۱۹۳۴م. در خانه اپرای سلطنتی برگزار شد شرکت کردند.
همچنین در سال ۱۹۴۰م. پس از افتناح اذاعه فلسطین به مدت دوماه همراه اساتید ابوالعینین شعیشع و عبدالعظیم زاهر تلاوت کرد.
🔻شهرت حزین پس از مرگش چندان دوام نیاورد، زیرا بیشتر آثار ضبط شده وی از میان رفت.
حزین به حفظ قرآن کریم در سن ده سالگی و پیش از ثبت نام برای تحصیل در مدارس زیر نظر الازهر موفق شد.
این قاری برجسته در حین تحصیل در الازهر در دنیای قرائت شهرت یافت و در مدت کوتاهی توانست توجهات را به خود جلب کند و مردم در منطقه حدائق القبه قاهره شیفته شنیدن تلاوت او شدند و در انتظار استماع قرائات او. به همین سبب حزین تصمیم گرفت درس و بحث الازهر را رها کند و خود را یکسره وقف یادگیری فنون تجوید، الحان و نغمات تلاوت و دانش قرائات کند.
🔻علی حزین در اواسط دهه چهارم قرن بیستم، در قراردادی با شرکت پخش بیسیم بریتانیا ۱۲ تلاوت را ضبط کرد که از بهترین تلاوتهای وی بودند و با تاسف، به دلیل سهل انگاری مفقود شدند.
در سال ۱۹۴۸م.، شیخ حزین برای تلاوت قرآن در مسجد فَرَج در حدائق القبه انتخاب شد، مسجدی که توسط محمد فرج، پدر حسین فرج، « بزرگ سمیعههای مصطفی اسماعیل» و صاحب بزرگترین کتابخانه قرآنی در مصر ساخته شد و حزین تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۱م. قاری آن مسجد بود.
🔻در وصف کیفیت صدای ممتاز وی گفته اند: «حنجرة جمعت كل آلات الطرب» کنایه از بی نقص بودن بودن صدای وی.
مصطفی اسماعیل از هنر وی تمجید بسیار کرده است.
گفتهاند محمد صدیق منشاوی قاری شهیر جهان اسلام به ویژه در مقام صبا از او اثر پذیرفته است.
این شواهد حاکی از کیفیت عالی صدا و سبک تلاوت علی حزین و تسلط و ابداعات وی در الحان و مقامات قرائت قرآن است.
ادای واضح و فصیح و معناگرایی در تلاوت از جمله ویژگی های هنر قرآنی وی است.
از بازی با صدا می پرهیزد؛ تحریرها حساب شده است؛ ظاهرا نفس بلندی ندارد. بم و توسط می خواند.
اکنون به یکی از معدود تلاوت های موجود وی از سوره قصص گوش فرامی دهیم.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#علی_حزین_محمد_عطیه
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
پیامبر اکرم (ص):
مَن رَدَّ عَن عِرْضِ أخِیهِ المُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ.
هرکس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.) ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص .۱۴
▪️سالروز رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) تسلیت باد.
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com