کرم امام.mp3
3.96M
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ اعرابی در مدینه خدمت امام حسین (ع) رسید و درخواست پول کرد...
📺 برنامهٔ سوره | شب عاشورا
#محمدناصرزاده
@Zoheir_sele
ابن شهر آشوب مینویسد: «نزد مردی بلیغ از اهالی بصره از صحیفه سجادیه سخن به عمل آمد او گفت: «خذوا عنی حتی املی علیکم» از من بگیرید تا بر شما املا کنم. کنایه از این که من هم همانند زینالعابدین(علیهالسلام) از این گونه عبارات میتوانم بیان کنم. سپس قلم به دست گرفت و سر به زیر انداخت، اما سر بلند نکرد و از دنیا رفت»
مناقب آل أبي طالب- ابن شهرآشوب ج4 ص137
از بیانات استاد سید رضا حسینی
ابن شهراشوب چنین میگوید که در گذشته ، بیشتر محتمل است از شرمندگی این ادعای پوچش سر بلند نکرده تو گویی فوت کرده.
ساحت امام چهارم شیعیان در ایامی که به وفات ایشان نسبت دارد را گرامی میداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ زخم زبانی که به حضرت عباس (ع) زدند...
📺 برنامهٔ سوره | شب عاشورا
زخم زبان به حضرت عباس.mp3
3.22M
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ زخم زبانی که به حضرت عباس (ع) زدند...
📺 برنامهٔ سوره | شب عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ مکالمهٔ زهیر و حضرت عباس (ع) پس از آوردن اماننامه...
📺 برنامه سوره | شب تاسوعا
#محمدناصرزاده
@Zoheir_sele
سلحشوری حضرت عباس.mp3
2.54M
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ مکالمهٔ زهیر و حضرت عباس (ع) پس از آوردن اماننامه...
📺 برنامه سوره | شب تاسوعا
#محمدناصرزاده
@Zoheir_sele
مینوشمت
صحرا خمار بودش و قصد نسیم داشت
گل در سکوت خویش صدای کلیم داشت
بادی وزید و لرزه درافتاد بید را
انگار از تجلی الله بیم داشت
صحرا پر از طراوت گیسوی یار بود
باران به خاک عطر خدایی رحیم داشت
دیدار مینمایی و پرهیز باطل است
نور بهشت گرمی نار جحیم داشت
چشمی پر از تحیر و گوشی پر از خطاب
باید برای کشف تو قلبی سلیم داشت
لبخند میزدی و دلم پاره پاره شد
باید تجلیات شما را عظیم داشت
مینوشمت به بوسه فراوان و بیدریغ
خوشبخت آن که یار لطیف کریم داشت
۳۰ مرداد ۱۴۰۲
#حنیف_افخمی
@Zoheir_sele
32.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ در باب اهمیت روز تاسوعا...
📺 برنامه سوره | شب تاسوعا
#محمدناصرزاده
@Zoheir_sele
در باب اهمیت روز تاسوعا.mp3
5.32M
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ در باب اهمیت روز تاسوعا...
📺 برنامه سوره | شب تاسوعا
#محمدناصرزاده
@Zoheir_sele
بار سنگین را صاحب بار برمیدارد.mp3
8.96M
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ بار سنگین را صاحب بار برمیدارد...
📺 برنامهٔ سوره | شب تاسوعا
#محمدناصرزاده
@Zoheir_sele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ در دوران کرونا، کادر درمان بودند که بار سنگین را برداشتند...
📺 برنامهٔ سوره | شب تاسوعا
#محمدناصرزاده
@Zoheir_sele
کادر درمان بار سنگین را برداشت.mp3
2.76M
🏴 بخشی از روضهٔ محمد ناصرزاده
⬅️ در دوران کرونا، کادر درمان بودند که بار سنگین را برداشتند...
📺 برنامهٔ سوره | شب تاسوعا
#محمدناصرزاده
@Zoheir_sele
سلام و ادب؛
در حرم بهشتی جناب قمر العشیره،
بدر الهواشم،
حضرت اباالفضل العباس ابنامیرالؤمنین(ع)٫
نایبالزیارهٔ شما هستم.
#رضا_گلشن
@Zoheir_sele
سلام و عرض ادب
بنده حقیر هم در حرم امامین عسگرین در سامرا دعاگوی همه عزیزان هستم.
#علی_ایرانی
@zoheir_sele
وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا؛ (سوره مریم، آیه 12) امروز آغاز ماه ربیعالاول است.
جمهور مسلمین میلاد نبیاکرم (ص) را در این ماه میدانند، ذکر صلوات توفیق است. به کودکی هم در پی وفات امام عسگری (ع) زعامت توحید الیالابد تفویض میگردد که حکمت آن را خداوند اراده فرموده. دیگر ماییم و امام عصر (عج).
@zoheir_sele
سلام و عرض ادب خدمت اعضای عزیز و فرهیخته کانال صله زهیر
به عنوان محتوا جدید قصد دارم انشاالله سلسله پست هایی رو در زمینه اعتقادات اصیل شیعی[خصوصا اعتقاد به حجت] کلید بزنم.
در این پستها تلاش بر این است که به پشتوانه روایات و مخصوصا کتاب شریف الکافی[ثقه الاسلام شیخ کلینی(ره)]؛ اصول اعتقادی شیعی را از زبان صاحبان و تنها ابواب حقیقی دین [اهل بیت عصمت و طهارت(ص)] مرور کنیم.
باشد که به برکت این شب جمعه و نگاه حجت بن الحسن و شب زیارتی ارباب بی کفن[صلی الله علیک یا اباعبدالله] این پروژه محتوایی برکت فراوانی برای اعضای عزیز کانال و همچنین بنده حقیر دارا باشد.
#ادمین_کانال #علی_ایرانی
#سلسله_روایات_اعتقادی
#اصول_کافی
#بحث_اعتقادی
✅مقدمه صفر: آشنایی با کتب مهم روایی شیعه
مجموعه احادیث (جوامع حدیثی)
جوامع اولیه یاکتب اربعه
«کتب اربعه» یا «اصول اربعه» عنوان چهار کتاب مهم حدیثی شیعه است. از این کتابها در اصطلاح عالمان متأخر با عنوان «جوامع حدیثی متقدم» یا «جوامع اولیه» نیز یاد شدهاست. این چهار کتاب عبارتاند از:
۱. الکافی: گردآوری شده توسط محمد بن یعقوب کلینی (متوفای ۳۲۸ یا ۳۲۹ق)، و ۱۶۱۹۹ حدیث دارد.
۲. من لایحضره الفقیه: گردآوری شده توسط ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه قمی ملقب به شیخ صدوق (متوفای ۳۸۱ق) و ۵۹۶۳ حدیث دارد.
۳. تهذیب الاحکام: گردآوری شده توسط ابوجعفر محمد بن الحسن طوسی معروف به شیخ طوسی (متوفای ۴۶۰ق) و ۱۳۵۹۰ حدیث دارد.
۴. الاستبصار فِیمَا اختُلف مِن الاخبار: گردآوری شده توسط شیخ طوسی است و ۵۵۱۱ حدیث دارد.
جوامع ثانویه
«جوامع ثانویه» یا «جوامع حدیثی متأخر»، عنوانی است که به سه کتاب حدیثی زیر اطلاق میشود:
• الوافی، تألیف محمد محسن فیض کاشانی (متوفای ۱۰۹۱ق).
• وسائل الشیعة فی تحصیل مسائل الشریعة اثر شیخ حرّ عاملی در برگیرنده مهمترین احادیث فقه شیعه در أبواب مختلف است، که در طول ۱۸ سال نگاشته شدهاست.
• بحارالانوار، تألیف محمد باقر بن محمد تقی مجلسی (متوفای ۱۱۱۱ق).
#سلسله_روایات_اعتقادی
#مقدمه_صفر
#مقدمه
#علی_ایرانی
✅مقدمه یک: از کجا شروع کنیم؟!
تعدادی کتب روایی فاخر و جامع در مقدمه صفر معرفی شد که شامل دو بخش جوامع حدیثی متقدم و متاخر بودند؛ تولید محتوای ما در این سلسله پستهای اعتقادی غالبا مبتنی بر کتب متقدم و اولیه شیعه است. در بین علما و اهالی حدیث؛ کتب اربعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.(پیشنه اصطلاح کتب اربعه به شهید ثانی(ره)بر میگردد.) در بین همین این چهار کتاب، الکافی شیخ کلینی دارای اهمیت خاص است.
*اهمیت کافی شریف:
کتاب الکافی مرحوم شیخ کلینی(ره) مهم ترین کتابی و تنها کتابی است[در بین کتب متقدم]؛ که به صورت ویژه و با دسته بندی بسیار دقیق در دو جلد اول کتاب به اصول اعتقادی شیعه پرداخته است.
پس با توجه به اینکه هدف ما بررسی روایات اعتقادی و شناخت دین از زبان صاحبان اصلی آن است؛ با تمرکز بر دو جلد اول کتاب کافی شریف که معروف به اصول کافی است و مدد ساقی العطاشی(ع) مباحث را استارت میزنیم.
انشاالله
#علی_ایرانی
#مقدمه_یک
#سلسله_روایات_اعتقادی
#اصول_کافی
#مقدمه
کبّار مفسرین شیعه چون علامه طباطبایی فرمودند:
مردم از بزرگان یهود پرسش کردند بین دینی که محمد(ص) رسول خدا آورده و شرک مشرکین مکه کدام بهتر است؟ پاسخ دادند شرک مشرکین مکه.
پس این آیه نازل شد:
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا
بهرهمند از این آیه شریفه، ذکری است
که از اذکار مجرب و فوقالعاده است و در گرفتاری و چنین شبهایی برای رفع فتنه صهیون ایبسا موثر باشد.
اللهم العَن الجِبتِ والطاغوت.
@Zoheir_sele
از رنج بغضهای مگویت بگو به من
از آن هزار تکهٔ بیجا بگو: وطن
از بمبها که بر سر بامت هوار شد
از خارها و پیکر مجروح نسترن
طوفان غزوهها که ز اقصای غزه خاست
مردان خون و صبر و مصافات تن به تن
تیر دروغ و تهمت کودککشی زدند
کودککشان قبطی و یاران اهرمن
یک سقف امن و تکهٔ نان و کمی امید
در مذهبت حرام شد اینها چرا به من؟
راه احد به خندق و بعدش به خیبر است
عزمی کنید آی دلیران صف شکن
#حنیف_افخمی ۲۱ مهر ۱۴۰۲
@Zoheir_sele
بَابُ مَا فَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنَ اَلْكَوْنِ مَعَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ
الکافی جلد یک صفحه۲۰۸
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ كُونُوا مَعَ اَلصّٰادِقِينَ» قَالَ اَلصَّادِقُونَ هُمُ اَلْأَئِمَّةُ وَ اَلصِّدِّيقُونَ بِطَاعَتِهِمْ .
ابن أَبى نصر از امام رضا(عليه السّلام)تفسير همين آيه(آیه ۱۲۰سوره توبه) را پرسيدم، فرمود: صادقان همان ائمهاند و آنها كه طاعت آنها را بىترديد باور دارند و تصديق كنند.
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَحْيَا حَيَاةً تُشْبِهُ حَيَاةَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ يَمُوتَ مِيتَةً تُشْبِهُ مِيتَةَ اَلشُّهَدَاءِ وَ يَسْكُنَ اَلْجِنَانَ اَلَّتِي غَرَسَهَا اَلرَّحْمَنُ فَلْيَتَوَلَّ عَلِيّاً وَ لْيُوَالِ وَلِيَّهُ وَ لْيَقْتَدِ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّهُمْ عِتْرَتِي خُلِقُوا مِنْ طِينَتِي اَللَّهُمَّ اُرْزُقْهُمْ فَهْمِي وَ عِلْمِي...
رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود: «هر كه دوست دارد مانند پيغمبران زنده بماند و چون شهداء بميرد و در بوستانى كه خدا كاشته جا كند، بايد پيرو على باشد و با دوستدار او دوستى كند و به امامان پس از وى اقتداء كند؛ زيرا آنها عترت منند كه از گِل من آفريده شدند. بار خدايا فهم و دانشم را به آنها روزى كن...
#علی_ایرانی
#باب_الحجه
#سلسله_روایات_اعتقادی
@Zoheir_sele
بَابُ أَنَّ اَلرَّاسِخِينَ فِي اَلْعِلْمِ هُمُ اَلْأَئِمَّةُ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ
الکافی جلد یک صفحه۲۱۳
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ أَيُّوبَ بْنِ اَلْحُرِّ وَ عِمْرَانَ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: نَحْنُ «اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ» وَ نَحْنُ نَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ .
امام صادق عليه السلام فرمود: مائيم راسخون در علم و ما تأويل قرآن را ميدانيم.
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ » فَرَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَفْضَلُ اَلرَّاسِخِينَ فِي اَلْعِلْمِ قَدْ عَلَّمَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَمِيعَ مَا أَنْزَلَ عَلَيْهِ مِنَ اَلتَّنْزِيلِ وَ اَلتَّأْوِيلِ وَ مَا كَانَ اَللَّهُ لِيُنْزِلَ عَلَيْهِ شَيْئاً لَمْ يُعَلِّمْهُ تَأْوِيلَهُ وَ أَوْصِيَاؤُهُ مِنْ بَعْدِهِ يَعْلَمُونَهُ كُلَّهُ وَ اَلَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ تَأْوِيلَهُ إِذَا قَالَ اَلْعَالِمُ فِيهِمْ بِعِلْمٍ فَأَجَابَهُمُ اَللَّهُ بِقَوْلِهِ: «يَقُولُونَ آمَنّٰا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنٰا» وَ اَلْقُرْآنُ خَاصُّ وَ عَامٌّ وَ مُحْكَمٌ وَ مُتَشَابِهٌ وَ نَاسِخٌ وَ مَنْسُوخٌ فَالرَّاسِخُونُ فِي اَلْعِلْمِ يَعْلَمُونَهُ .
بريد بن معاويه از يكى از دو امام (باقر يا صادق عليهما السّلام) روايت كرده در تفسير قول خداى عز و جل (۶ سوره آل عمران): «و نمىداند تأويل آن را جز خدا و راسخون در علم» كه فرمود: رسول الله افضل راسخون در علم است، خداى عز و جل به او آموخته است هر چه را بدو فرو فرستاده از تنزيل و تأويل، خدا چيزى را كه تأويل آن را نمىدانست به وى نازل نمىكرد و اوصياء پس از وى هم همه آن را مىدانند
اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ» أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ.
امام صادق عليه السلام فرمود: راسخون در علم امير المؤمنين و امامان پس از وى عليهم السلام ميباشند.
#سلسله_روایات_اعتقادی
#باب_الحجه
#علی_ایرانی
@Zoheir_sele
بَابُ أَنَّ اَلْأَئِمَّةَ عَلَيهِمُ السَّلاَمُ يَعْلَمُونَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ وَ أَنَّهُ لاَ يَخْفَى عَلَيْهِمُ اَلشَّيْءُ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ
جلد یک الکافی صفحه۲۶٠
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يَكُونُ عَالِمٌ جَاهِلاً أَبَداً عَالِماً بِشَيْءٍ جَاهِلاً بِشَيْءٍ ثُمَّ قَالَ اَللَّهُ أَجَلُّ وَ أَعَزُّ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَفْرِضَ طَاعَةَ عَبْدٍ يَحْجُبُ عَنْهُ عِلْمَ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ ثُمَّ قَالَ لاَ يَحْجُبُ ذَلِكَ عَنْهُ.
ابوحمزه گويد: «شنيدم امام باقر عليه السلام ميفرمود: نه بخدا، عالم، هرگز جاهل نباشد؛ (يعنى عالمى كه خدا اطاعتش را بر مردم واجب كرده و او همان امامست) ممكن نيست چيزى را بداند و چيزى را نداند (او همه چيز مىداند) سپس فرمود: خدا والاتر از آنست كه فرمانبرى از بندهاى را واجب كند كه علم آسمان و زمينش را از او نهان داشته است و باز فرمود: آن را از او نهان نكند.»
#علی_ایرانی
#باب_الحجه
#اصول_کافی
#سلسله_روایات_اعتقادی
@zoheir_sele