🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 زودتر از امام به رکوع نرو 🔸
در جلسهای یکی از آدمهای بسیار مخلص، وقتی میخواست مشکلات را بگوید، نود و نه درصد سخنانش سخن از نارسایی ها، کمبودها و کم کاریها بود. گفتم: آقا! این رهبر را که گذاشتهاند، #امام شماست. لااقل، همان رفتاری که با امام جماعتتان میکنید، با او هم بکنید. یک نفر وقتی به عنوان #امام_جماعت به نماز میایستد، با او چه رفتاری میکنید؟ زودتر از او به رکوع نمیروید. وقتی هم به رکوع رفت، معطل نمیشوید و خودتان را به او میرسانید. زودتر هم سر از رکوع بر نمی دارید.
این رهبر یعنی امام؛ یعنی حداقل امام جماعت. رفتار و گفتارش را جلویت بگذار و نگاه کن. نود و نه درصد آن، «میتوانید» است، «میشود» است، «شدنی» است، «قوت قلب» است، «#روحیه_دادن» است، «جرأت دادن» و «جسارت دادن» است. گاهی هم یک اشاره میکند و اخطاری می دهد. آن وقت شما عکس این را انجام میدهید.
گفتم: در مؤسسه رازی برای اینکه بتوانند پادزهر درست کنند و سرمسازی کنند، مارها را تربیت میکنند و زهرشان را میگیرند. ماری را جلوی من آوردند و زهرش را به من نشان دادند. شاید کمتر از یک گرم بود. گفتند: این زهر برای کشتن هشتاد نفر کافی است!! آیۀ یأس خواندن، مثل #زهرمار است. یک قطرهاش برای اینکه چهل نفر را از بین ببرد کافی است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دشواری ایستادگی در مقابل امور غریزی🔸
ایستادگی در مقابل چیزهایی که از«درون حرکت میکنند» مانند #فطرت و #غریزه، خیلی سخت است. نرم ترین و شکنندهترین گیاهان کدام است؟ شما از قارچ تُردتر، شکنندهتر و نرمتر سراغ دارید؟ قارچ را اگر کمی فشار دهید تو میرود، ولی گاهی در مقابل چیزهایی سفت و سخت مثل آسفالت مقاومت میکند!
در نزدیکی منزل ما آسفالتی بود به ضخامت 10 الی 15سانت. یک وقت دیدم آسفالت دارد باد میکند و بالا میآید. بعد که بچهها آنجا را کندند، دیدند زیر آن آسفالت قارچ روییده است. آن قارچِ شکننده، بر آسفالتی که فقط به کمک کمپرسور کنده میشود غلبه کرد! آسفالت در مقابل عامل بیرونی مقاوم است، اما چون قارچ از #درون فشار میآورد، مقاومتش شکسته شد.
مقاومت در مقابل عامل درونی گاهی منجر به #جنون میشود. زنهایی در جامعه داریم که به کمترین چیزی مضطرند. گاهی فقر، آنها را به حرام میاندازد. ما زنان و مردان تشنهای داریم که به وسیله ازدواج دائم نمیتوان مشکل آنها را حل کرد؛ چون ازدواج دائم نفقه، مسکن و ... میخواهد. پول اجاره منزل را چند نفر میتوانند بپردازند؟ ما میخواهیم به جوانی که در شدت هیجان است و دائما در معرض صحنههای تحریک آمیز است، چه راهی را نشان دهیم؟ آیا میشود گفت روزه بگیرید و آیا روزه پاسخگوست؟ آیا میتوان گفت صبر کنید و آیا صبر کردن عملی است؟ یک چیز که از درون تراوش میکند مقابله با آن سخت است. اینها در جامعه وجود دارد. برای همه کس ازدواج دائم میسر نیست. اینهایی که مخالف ازدواج موقت هستند، خودشان چه طرحی برای حل این مشکل دارند؟
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 تذکری خطاب به امام جماعت های محترم مساجد:
مردم را بین دو راهیِ #نماز_جماعت یا #نماز_نافله قرار ندهید!
کاری نکنید که نافله خوانی، #رسماً متروک شود!
تبعات دارد!
@haerishirazi
Aali-34.mp3
3.91M
🎙حجتالاسلام والمسلمین #عالی
🔺سفر تاریخی امام رضا (ع) به ایران
#دهه_کرامت
#سخنرانی_کوتاه
#ولادت_امام_رضا_ع
🔸🔸🔸
✅ #حجت_الاسلام_عالی
🆔 @eitaa_Ostadaali
14-aali-qiame-emam-hosein(www.rasekhoon.net)_08.mp3
17.15M
🔺سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین عالی
👈 موضوع «دلایل و برکات هجرت امام رضا (ع) به ایران"
🔸🔸🔸
✅ #حجت_الاسلام_عالی
🆔 @eitaa_Ostadaali
💠شباعت سخنرانی به داروخانه
♦️امیرالمومنین علی علیه السلام به شخصی فرمود مرا موعظه کن، گفت: شما که موعظه لازم ندارید شما همه چیز ها را می دانید، امام علیه السلام
فرمود: در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست.
✅ #حجت_الاسلام_عالی
🆔 @eitaa_Ostadaali
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸برنامۀ ویژۀ شیطان🔸
روستاییها دوغ را آنقدر در مشک میزنند تا کرهاش رو بیاید و آن را بگیرند و بعد دوغها را کنار میگذارند. بینالطلوعین در میان همۀ اوقات شبانهروز ما، حکایت همان کره را دارد، و باقی آن دوغ است. شیطان همیشه کرهها را میگیرد. ندیدهای که خواب آنوقت شیرینترینِ خوابهاست؟!
@haerishirazi
Aali-24.mp3
3.51M
🎙شباعت سخنرانی به داروخانه
🔹امیرالمومنین علی علیه السلام به شخصی فرمود مرا موعظه کن، گفت: شما که موعظه لازم ندارید شما همه چیز ها را می دانید، امام علیه السلام
فرمود: در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست.
✅ #حجت_الاسلام_عالی
🆔 @eitaa_Ostadaali
Aali-27.mp3
3.9M
🎙حجتالاسلام والمسلمین #عالی
🔸اهمیت شناخت فرهنگ دشمن
#سخنرانی_کوتاه
🔸🔸🔸
✅ #حجت_الاسلام_عالی
🆔 @eitaa_Ostadaali
✨﷽✨
🔰قال الامام الرضا علیه السّلام :
فی القرآن شفاءٌ من کل داءٍ و قال داووا مرضاکم بالصدقه و استشفوا بالقرآن فمن لم یشفِهِ القرآن فلا شفاء له.
💬امام رضا علیه السّلام فرمود: در قرآن دوای هر دردی است، و (سپس) فرمود: مرضهای خود را با صدقه مداوا و آنها را با قرآن شفا دهید، پس کسی را که قرآن شفا ندهد، پس هیچ شفایی برای او نیست.
📗«مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۹۸»
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
مَن أمَّلَ غَيرَ اللّهِ سُبحانَهُ أكذَبَ آمالَهُ
هركه به غيرِ خداوند سبحان اميد بندد، اميدهايش را دروغ مى يابد
#امام_علی_علیه_السلام
#غرر_الحكم_حدیث8953
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
#سه_کاری_که_مشکل_است
👤 استاد رفیعی
🌸اگر کسي روز قبل يک جنسي را پانصد تومان خريده، بايد ده درصد به روي آن اضافه کرده و بفروشد . نبايد نگاه کند که فردا قيمت آن ششصد تومان خواهد شد. فردي مي گفت که گرفتن پول از دست مردم راحت است اما خوردن آن سخت است .
يک نفر نزد آيت الله احمد خوانساري که از علماي بازار تهران بودند آمد و گفت: من يک جنسي را به قيمت صد تومان مي خرم. ولي چون بازار کشش دارد آن را دويست تومان مي فروشم . آيا اين کار اشکال دارد؟ ايشان فرمودند که اين مال متعلق به تو است و مي تواني هر قيمتي که مي خواهي بفروشي ولي اين کار #بي_انصافي است . آن فرد گفت : حرام نباشد ، بي انصافي اشکالي ندارد .
آقاي خوانساري ايشان را صدا کردند و گفتند : بي انصافي يعني آن کاري که شمر با امام حسين (ع) کرد . در حديث داريم که
سه کار خيلي مشکل است :
1⃣1- ذکر خدا در همه حال
2⃣2- رسيدگي به مشکلات مردم
3⃣3- انصاف با خود .
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
حضرت امام باقر -عليه السلام- فرمودند:
إِنَّ هَذَا اللِّسَانَ مِفْتَاحُ كُلِّ خَيْرٍ وَ شَرٍّ فَيَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَخْتِمَ عَلَى لِسَانِهِ كَمَا يَخْتِمُ عَلَى ذَهَبِهِ وَ فِضَّتِه
به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى ها و بدى هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خود را مُهر و موم كند، همان گونه كه (صندوق) طلا و نقره خود را مُهر و موم مى كند.
📚تحف العقول ص 298
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🌸سلسه بحث آفات زبان شماتت🌸
قسمت اول
(۱): تعریف شماتت
شماتت نزد دانشمندان اخلاق ، اظهار شادمانى از مصیبت دیگران است . وقتى شخصى دریابد که بر برادر دینى اش ، مصیبتى وارد شده است ، اگر اظهار خوشحالى و سرور کرده ، به سرکوفت بلا دیده بپردازد، گرفتار بیمارى شماتت شده است ؛ البته سرکوفت و سرزنش ، در برابر رفتارى است که از شخص بلا دیده سرزده است به این معنا که شماتت کننده با اظهار سرور از بلایى که بر سر دیگرى آمده ، مصیبت را نتیجه آن رفتار مى داند و چه بسا در سرکوفت ، به بیان آن نیز بپردازد.
(۲): اقسام شماتت
شماتت را از جهت ابراز یا عدم ابراز خشنودى به دو قسم مى توان تقسیم کرد:
۱ – شماتت درونى
آن گاه که انسان از مصیبت دیگران ، در درون خویش مسرور شود؛ ولى شادى اش را آشکار نکند، به این حالت ، شماتت درونى مى گویند.
۲ – شماتت فعلى (بیرونى )
زمانى که فرد از بلاى رسیده به دیگران ، خوشحال شود و این بلا را با حالت سرزنش ، جزاى رفتارى که از فرد مصیبت دیده سرزده ، معرفى کند، به رفتارش شماتت فعلى گفته مى شود؛ البته شماتت فقط به شکل مجازى ؛ قسم اول به کار مى رود؛ زیرا همان گونه که در تعریف آمد، شماتت ، اظهار شادمانى از مصیبت دیگران است .
شماتت را از جهت رفتار فرد بلا دیده نیز مى توان به دو قسم تقسیم کرد:
الف – شماتت در برابر رفتار پسندیده
گاه رفتار شخص مصیبت زده ، زشت نیست و فقط به نظر شماتت کننده ، نادرست مى آید و با اهداف او سازگارى ندارد؛ براى مثال ، وقتى شخص عملى مانند انفاق را انجام مى دهد که با اهداف شماتت کننده بخیل ، همسان و سازگار نیست ، چنان چه پس از انجام این عمل ، آن شخص ، به مصیبت و بلا دچار شود، شماتت کننده ، این بلا را نتیجه عمل او دانسته ، او را براى رفتار درستش سرزنش مى کند. سرکوفت منافقان به اهل ایمان در بلاها و مصیبت ها، از این قبیل است .
ب – شماتت در برابر رفتار ناپسند
گاه مصیبت دیده را در برابر رفتار ناشایستى مانند ورشکستگى به سبب عدم رعایت موازین دینى در معاملات پیشین او سرزنش مى کنند.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
4_5888626125340411400.mp3
2.92M
#سه_جور_عبادت_داریم
🎙استاد رفیعی
1⃣🔺تجار
2⃣🔺عبید
3⃣🔺فقط برای خدا
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفات زبان شماتت🌸
قسمت دوم
نکوهش شماتت از دید شرع و عقل
شاد شدن از مصیبتى که براى دیگرى پیش آمده ، از حالت هایى است که عقل و شرع آن را نکوهیده اند. عقل و فطرت بشر، به حکم طبیعت اجتماعى او، انس و مدارا با افراد را مى پسندد و الفت و انس ، با همدردى سازگار است و صد البته که همدردى با دیگران ، با شادى و سرور از مصیبت ایشان سر ناسازگارى دارد؛ از این رو فطرت پاک انسان ، شادى و خوشحالى از بلا و غم دیگران را نمى پسندد، بلکه آن را سرزنش مى کند.
پیشوایان معصوم این رفتار را در عبارت هاى بسیارى نکوهیده و از آن نهى فرموده اند.
پیامبر اکرم مى فرماید:
برادر خویش را شماتت نکن ؛ (چرا که ) خداوند به او رحم مى کند و تو را مبتلا مى سازد.
امام صادق نیز مى فرماید:
من شمت بمصیبه نزلت باخیه ، لم یخرج من الدنیا حتى یفتتن .
کسى که برادر خویش را براى بلایى که بر او وارد شده شماتت کند، از دنیا خارج نمى شود تا گرفتار آن بلا شود.
خشنودى از مصیبت دیگران به هر شکلى ناپسند است ؛ خواه در رفتار بروز کند و آشکار شود یا فقط در درون پنهان بماند؛ اگر چه آشکار کردن شادى ، ناپسندتر و زشت تر است ؛ زیرا افزون بر پستى شخص شماتت کننده ، مایه آزردگى خاطر بلا دیده نیز مى شود و زشت تر و بدتر از همه ، آن که انسان را به دلیل رفتار پسندیده اش شماتت کنند. این سرزنش نهایت پستى و رذالت شخص شماتت کننده را نشان مى دهد، زیرا سرزنش او از این رو است که شخص بلا دیده به میل و خواهش نفسانى او رفتار نکرده و حال که بلایى بر او وارد شده است وى را سرزنش مى کند؛ در حالى که چه بسا این بلا، براى رشد و تکامل فرد مصیبت دیده بر او وارد شده باشد.
هر که در این بزم مقرب تر است
جام بلا بیشترش مى دهند
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
لا یَکُونُ الرَّجُلُ مِنَ المُتَّقینَ حَتَّی یُحاسِبُ نَفسَهُ أشَدُّ مِن مُحاسَبَةِ الشَّریکِ شَریکَه؛
آدمی از پرهیزگاران نمی شود مگر اینکه حسابرسی او از نفسش سخت تر از حساب کشیدن او از شریکش باشد.
📕مکارم الاخلاق ص 468
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان شماتت🌸
قسمت سوم
ریشه هاى درونى شماتت
شماتت از افسار گسیختگى نیروى غضب پدید مى آید. آن گاه که نیروى درونى غضب از سرپرستى عقل خارج شود، رذایلى به بار مى آورد که برخى از آن ها ممکن است عامل رفتار ناپسند شماتت شود. این عوامل عبارتند از:🔻🔻
۱ #دشمنى
ضربه زدن و آزردن خاطر از جمله حالت هایى است که دشمنى با دیگران ، آن را پدید مى آورد. دشمن در انتظار یافتن فرصتى مناسب براى لطمه زدن به کسى است که از او نفرت دارد، یا بدین سبب با وارد شدن مصیبت بر فردى که مورد نفرت او است ، سرزنش و سرکوفت را آغاز مى کند تا حس نفرت خویش را ارضا مى سازد.
۲ #خشم و #عصبانیت
گاه انسان براى فرو نشاندن آتش خشم خود از دیگرى (بدون وجود دشمنى ) او را سرزنش مى کند.
✅۳ #حسد
سرزنش بلا دیده مى تواند ابزار مناسبى براى تحصیل خواسته حسود باشد. حسود در صدد از میان بردن شان و منزلت کسى است که به او حسادت مى ورزد و با سرزنش او نزد دیگران مى کوشد تا به خواسته خویش دست یابد.
📚اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🌹حضرت امام جعفر صادق علیهالسّلام فرمودند:
مَنْ رَضِيَ مِنَ اللَّهِ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْمَعَاشِ رَضِيَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْعَمَلِ.
🔰 هركس به يک زندگى ساده از خدا راضى باشد، خدا هم به عمل اندک او راضی شود.
📚اصول کافی، جلد ۳، صفحه ۳۵۶
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
@Farsna (9).mp3
2.38M
🔊فایل صوتی #کوتاه
🔰 ده فرمان بزرگ الهی...⁉️🔰
#استاد_ناصر_رفیعی
🌷حداقل برای یک نفر ارسال کنید
┄┅═✧🌺یازهرا🌺✧═┅┄
✅ کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii312
🌸سلسله بحث آفات زبان شماتت🌸
قسمت چهارم :بخش اول
پیامدهاى زشت شماتت
سرکوفت و سرزنش دیگران ، پیامدهاى زشت و ناخوشایندى را براى شماتت کننده در دنیا و سراى آخرت به بار خواهد آورد.
۱ – پیامد شماتت در دنیا
ابتلا به مصیبت : اظهار شادى از مصیبت ، موجب گرفتارى شماتت کننده به همان مصیبت مى شود.
همان گونه که گذشت ، امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
هر کس برادر خود را به دلیل مصیبتى که بر او وارد شده است سرزنش کند، از دنیا بیرون نمى رود تا خود گرفتار شود.
۲ – پیامد شماتت در آخرت
عذاب در آخرت : آزار رساندن به مؤ من ، مایه قهر خداوند و عذاب آخرتى است تا آن جا که خداوند فرموده است :
آزار دهنده بنده مؤ من من ، به من اعلام جنگ بدهد.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) آزار دهنده مؤ من را آزار دهنده خویش ، و آزار دهنده خویش را آزار دهنده خدا و آزار دهنده خدا را ملعون معرفى کرده است .
روشن است که سرکوفت زدن به اهل ایمان ، مایه آزردگى خاطر آن ها است و پرهیز از آزار، ضرورت دارد.
(۶د، او را از توجه به گرفتارى هاى دیگران باز مى دارد. دقت و تامل در این که چه بسا بلاى نازل شده بر او براى تادیب در برابر خطاهایش بوده است ، او را از اندیشه در احوال دیگران بازداشته ، به خود مشغول مى سازد.
دقت در دور ماندن از رحمت خدا به دلیل آزردن اهل ایمان نیز انسان را به ترک این رفتار زشت سوق مى دهد.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
حضرت امام على عليه السلام
إنَّ مَكرَمَةً صَنَعتَها إلى أحَدٍ مِن النّاسِ ، إنّما أكرَمتَ بِها نَفسَكَ و زَيَّنتَ بِها عِرضَكَ، فَلا تَطلُب مِن غَيرِكَ شُكرَ ما صَنَعتَ إلى نَفسِكَ؛
اگر به كسى خوبى كردى در واقع با اين كار خود را گرامى داشته اى و به خودت آبرو داده اى، پس به سبب خوبى اى كه به خودت كرده اى از ديگران خواهان تشكر مباش .
تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ص382 و 383 ، ح8695
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313