eitaa logo
ظهور بسیار نزدیک است
15.5هزار دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
18هزار ویدیو
382 فایل
💓 از غدیر تا ظهور 🙏 با شما حرف خواهیم زد از : 🌹 یاایتها النفس المطمئنة 🌼 ارجعی الی ربک 🌼 راضية مرضية 🌼 فدخلي في عبادي 🌼 وادخلي جنتي 👈 کپی آزاد 🔸 موسسه جنبش پیشوازان دولت کریمه 🔸 تبلیغات تبادلات 🔹 @mahdeyar314 🔸کانال دیگر ما 🔹 @zoh110hor
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥🔥🔥🔥ربا🔥🔥🔥🔥 از رسول خداروایت شده که روزی به امیرالمومنین فرمودند: درهمی از ربا ، گناهش نزد خداوند، از 70 بار زناکردن بامحارم درخانه ی کعبه ، بزرگتراست . بحار ج100 ص118📝✏️📒📚 🔹 @zoohor59
1_126611080.mp3
1.86M
📝 آیا تفاوتی بین زن و مرد در هدف اصلي خلقتشون هست!؟ 🔹 @zoohor59
بدانيد زندگي دنيا تنها بازي و سرگرمي و تجمل پرستي و فخرفروشي در ميان شما و افزون طلبي در اموال و فرزندان است، همانند باراني که محصولش کشاورزان را در شگفتي فرو مي‌برد، سپس خشک مي‌شود بگونه‌اي که آن را زردرنگ مي‌بيني؛ سپس تبديل به کاه مي‌شود! و در آخرت، عذاب شديد است يا مغفرت و رضاي الهي؛ و (به هر حال) زندگي دنيا چيزي جز متاع فريب نيست!(الحديد/20) 🔹 @zoohor59
✨💫✨💫✨💫✨   ⛔ مواردی که به قرائت سوره دیگری نیست(یعنی سوره توحید ویا سوره ای دیگر نیازی نیست) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💠خواندن یک سوره بعد از سوره حمد، از واجبات نماز است و نمازگزار بعد ازسوره مبارکه حمد هر سوره ای به غیر از سوره‎هایی که دارای سجده و اجب هستند را می‎تواند قرائت کند. ❗البته سوره توحید و سوره قدر دارای ثواب بسیار زیادی هستند و حتی گفته شده نمازی که در آن سوره توحید قرائت نشود گویا نماز نیست. ↙اما همین امر واجب در مواردی از انسان نمازگزار ساقط می‎شود که به شرح ذیل است: 1⃣ اگر وقت نماز تنگ باشد نباید سوره را بخواند. [۱] 2⃣اگر انسان ناچار شود که سوره را نخواند، مثلا بترسد که اگر سوره را بخواند، دزد یا درنده یا چیز دیگری به او صدمه بزند، نباید سوره را بخواند.[۲] 3⃣ اگر به خاطر مریضی نتواند سوره را بخواند می تواند سوره را ترک کند.[۳] 4⃣در رکعت سوم و چهارم نمازها که اگر خواندن حمد را اختیار کرد سوره ندارد.[۴] 5⃣در نماز احتیاط.[۵] 6⃣در نماز جماعت در صورتی که در رکعت سوم یا چهارم اقتدا نماید و به مقدار خواندن حمد، وقت داشته باشد و اگر بخواهد سوره را بخواند رکوع امام را درک نمی کند.[۶] 7⃣ در نماز های مستحبی مگر نمازهای مستحبی ای که سوره درآنها شرط صحت است.[۷] *_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_* ♻پی نوشت: [۱]توضیح المسائل مراجع، مسئله ۹۷۹ [۲] توضیح المسائل مراجع، مسئله۹۷۹. [۳] عروه الوثقی، ج۱، الصلاه، فی القراءه. [۴] عروه الوثقی، ج۱،فصل ۲۵. [۵] عروه الوثقی، ج۱،فصل ۵۳. [۶] توضیح المسائل مراجع، مسئله۱۴۴۲. [۷] عروه الوثقی، ج۱، الصلاه، فی القراءه، مسئله ۵. ---------------------- 🔹 @zoohor59
عشق و عرفان: (قسمت سوم) عشق مجازی و حقیقی: براي عارف و اهل دل عشق مجازى همچون پل و نردبان به عالم عشق حقيقى است. از آن جا كه تمام عوالم هستى و موجودات آن، حضرت حق را نشان مىدهند، امورى مجازى به شمار مىروند. به همين جهت عشق به آيات الهى، عشقى مجازى قلمداد مىشود. اما غير عارف به خصوص افراد معمولي در عشق زميني مي مانند و نمي توانند آن را وسيله رسيدن به عشق حقيقي قرار دهند. قابل توضيح اينكه تمام زيبايي هاي موجود در هستي چه انساني و چه نباتي و حيواني ظهور زيبايي ذات الهي است و هيچ موجودي از خويش جمال و زيبايي ندارد، بنابراين كسي كه عاشق جمال انساني مي شود، نيز درحقيقت عاشق خداوند شده است، ولي از طريق ظهورات انساني او. اين عشق نيز عشق به خداوند است با اين تفاوت كه مرتبه آن پايين تر از كسي است كه از مظاهر عبور كرده و عارف به زيبايي و جمال ذات الهي است و به سرچشمه زيبايي ها عشق مي ورزد و اهل عرفان و عشق حقيقي حق تعالي است. ناگفته نماند كه جمال خداوند جز از طريق مظاهر او شناختني نيست، ولي فرق است ميان كسي كه با ديدن مخلوقات و مظاهر زيباي هستي، غرق در جنبه هاي مظهري آنها مي شود، نمي تواند از آن عبور كند و اسير آن مي شود، و كسي كه در اثر عرفان ذات هستي، قدرت عبور از چهره هاي ظاهري و ديدن جمال حق تعالي از پي هر چهره اي را دارد و در اثر شناخت و اعتقاد توحيدي، توجه كامل او به خداوند است و هر زيبايي را اثر جمال حق مي داند و دائم بنده واسير حق تعالي است. اهل حيات طبيعي و دنيا اهل احساس و ظاهراند و عشقشان نيز احساسي و ظاهري است و چون حيات عقلاني و عرفاني را در خويش احيا نكرده اند، توان عبور از اين عشق و راهيابي به عشق حقيقي را ندارند، اما اهل دل و عرفان چون از حيات طبيعي و سپس از حيات عقلاني عبور كرده اند و به وادي عشق و عرفان درآمده اند، آنچنان قدرتي يافته اند كه توان تبديل هر عشقي را به عشق محبوب عالم دارند، براي آنها كه به توحيد راه يافته اند، عشق نيز وحدت مي يابد و هر عشقي به عشق خداوند باز مي گردد. عشق مجازى بايد به عشق حقيقى بر گردد تا ارزش پيدا کند و عاشق از رهگذر کمالات محسوس به کمال مطلق رهنمون گردد. و اگر در همان متوقف گردد جز انحراف هيچ نخواهد بودو سد راه کمال آدمي مي گردد. زيرا عشق ما بر معشوق راستين متمركز است و به هر آن چه كه از اوست و بوى او را مىدهد و نشانه اوست عشق مىورزيم. ازاينرو توقف در اين عشق هر چند بهتر از نداشتن عشق است، ولى نتايج عشق حقيقى و راستين را ندارد. هر عشق و محبتى كه از اين دو مقوله خارج باشد عشق نيست بلکه شهوت و غريزه زيستي است در واقع آفتى است كه به رنگ عشق درآمده و زايل شدنى است. به طورى كه در برهه اى از عمر انسان(عشق كاذب شهوانى بيشتر در سنين جوانى رخ داده و گاهى همچون آتشفشان، جلوه مي کند كه بايستى از آن به خاطر اثرات مخرب و ويرانگرش پرهيز نمود ) اين عشق بعد از سپرى شدن آن دوره رخت برمىبندد و بر زير خاكسترهاى آن خرابى و فساد شديدى باقى خواهد ماند. جداى از مورد عشق كاذب و دروغين اين امكان هست كه در يك انسان، هم عشق مجازى باشد و هم عشق حقيقى، اما چينش و نحوه قرارگيرى اين دو، به صورت طولى مىباشد، يعنى توجه اولى به عشق مجازى است ولى هدف نهايى متوجه عشق حقيقى (خداوند متعال) است و همان طور كه ذكر شد درنگ و توقف در عشق مجازى رهزن و بازدارنده از رشد و تعالى مىباشد. ادامه دارد... 🔹 @zoohor59
1_128035266.mp3
7.05M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه 👤شارح 🎤مجلس پنجم 🔹 @zoohor59
﹃﹄ 🌜﹃﹄🌛 ﹃﹄ 🌜﹃﹄🌛 ■ رابطه حضرات معصومین با حضرت زهرا ■ 🔹خلقت فاطمه علیه السلام🔹 ✰ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: 『ان فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیة 』 【 بی شک فاطمه علیها السلام حوریه ای است که به صورت انسان آفریده شده است. 】① ↫ چرایی نام فاطمه علیه السلام⁉️ ✫ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: 『 انی سمیت ابنتی فاطمة لان الله عزوجل فطمها وفطم من احبها من النار 』 【 من نام دخترم را فاطمه گذاشتم; زیرا خدای - عزوجل - فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است. 】② 💠 آثار نام فاطمه علیه السلام 💠 ⇱ امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند: 『 لایدخل الفقر بیتا فیه اسم محمد او احمد او علی او الحسن او الحسین او جعفر او طالب او عبدالله او فاطمة من النساء 』 【 در خانه ای که نام محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و یا از میان زنان، فاطمه باشد، فقر [و تنگدستی] وارد نمی شود.】 ③ ✨ احترام به نام فاطمه علیه السلام✨ 🌟 امام صادق علیه السلام به شخصی که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود: 『 اذا سمیتها فاطمة فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها 』 【 حالا که نام او را فاطمه گذاشته ای، پس دشنامش مده، نفرینش مکن و کتکش مزن.】 ④ ✍ منابع: ① بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۲ ② عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۶ ③ کافی، ج ۶، ص ۱۹ ④ کافی، ج 1 ، ص 48 🔷 ادامــــــــه دارد.... ➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖ 🔹 @zoohor59
🌺 امام‌ رضا(ع) میفرمایند : هنگامی‌ که‌ مردی‌ از شما خواستگاری‌ کرد که‌ از دین‌ و‌ اخلاق‌ راضی‌ بودید به‌ ازدواج‌ با او رضایت‌ دهید ؛ و مبادا فقر او ترا از این رضایت‌ بازدارد . 🌹میزان‌الحکمة/ج۴/ص۴٨۰ 【السلام علیک یا امام رضا(ع)】 ┄┅┅❁💚❁┅┅┄ 💐 اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ 🔹 @zoohor59
جلسه 00059.m4a
22.59M
خرافات زدائی پیرامون قرآن و اهل بیت عصمت عترت و طهارت صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین 🔹 @zoohor59
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد خدایا بر محمد(ص) و آل محمد درود فرست 🌹وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ و آنگاه که می‌خوانمت صدای مرا بشنو؛ 🌹وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ به من نگاه کن، وقتی که با تو راز و نیاز می‌کنم، 🌹فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی که من گریخته‌ام به سوی تو اینک، و در میان دست‌های توام، خسته و درمانده و زمین‌گیر، در آغوش تو زار زار گریه می‌کنم، و همه امیدم به توست و آنچه نزد تو فرازی ازمناجات شعبانیه 🔹 @zoohor59
*┄┅═✧❁﷽❁✧═ 👀آیا خلوت کردن دو نامحرم در یک مکان جایز است؟ 🔹 @zoohor59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖ در حال تقسیم بود 👥 دو زن نزد او آمدند. به هر دو آنها یک اندازه از بیت المال داد! 🔰 زن عرب گفت: من عرب هستم و زن دیگر غیر عرب است، چرا به هر دو ما به یک اندازه از بیت المال می دهی؟ 💠 علیه السلام پاسخ دادند: ای زن عرب! به خداوند قسم هیچ برتری بین فرزندان (عرب) و فرزندان (عجم) وجود ندارد حتی به اندازه بال یک مگس... 📚 برگرفته از کتاب وسائل الشيعة، ج۱۵، ص۱۰۷. 📚 أنساب الأشراف، ج۲، ص۱۴۱‌. 🔹 @zoohor59
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* 👌 امیر بیان علیه السلام: 👈 هرگاه کردی، جایی(برای ) . ♦️غررالحکم، حدیث 3977♦️ 🔹 @zoohor59
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* 👌 امیر بیان علیه السلام: 👈 هرگاه کردی، جایی(برای ) . ♦️غررالحکم، حدیث 3977♦️ 🔹 @zoohor59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖ در حال تقسیم بود 👥 دو زن نزد او آمدند. به هر دو آنها یک اندازه از بیت المال داد! 🔰 زن عرب گفت: من عرب هستم و زن دیگر غیر عرب است، چرا به هر دو ما به یک اندازه از بیت المال می دهی؟ 💠 علیه السلام پاسخ دادند: ای زن عرب! به خداوند قسم هیچ برتری بین فرزندان (عرب) و فرزندان (عجم) وجود ندارد حتی به اندازه بال یک مگس... 📚 برگرفته از کتاب وسائل الشيعة، ج۱۵، ص۱۰۷. 📚 أنساب الأشراف، ج۲، ص۱۴۱‌. 🔹 @zoohor59
╠✰✰↬🌜💎🌛↫✰✰╣ ■ رابطه حضرات معصومین با حضرت زهرا ■ ✅ الگوی نمونه ⇱ امام زمان علیه السلام در یکی از نامه هایشان می‌فرمایند: 『 وفی ابنة رسول صلی الله علیه و آله لی اسوة حسنة』 【 در دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است】① ✅ یاور خوب ↫ پیامبر اکرم(ص) از حضرت امیرالمؤمنین، علی(ع) درباره حضرت فاطمه زهرا علیها السلام پرسیدند، حضرت پاسخ دادند: 『 نعم العون علی طاعة الله』 【 [فاطمه علیها السلام] خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست】② ✅ عزیزترین مردم ⇱ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: 『فاطمة اعز البریة علی』 【فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است 】 ③ 🌀 فاطمه نورچشم و میوه دل من🌀 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: 『 ان فاطمة بضعة منی و هی نور عینی وثمرة فؤادی』 【 فاطمه علیها السلام پاره تن و نور چشم و میوه دل من است】 ④ 📚 منابع: ① بحارالأنوار، ج 53، ص 180 ② بحار الأنوار، ج 43، ص 117 ③ الأمالی، شیخ مفید، ص 259 ④ الأمالی، شیخ صدوق، ص 486 ادامــــــــه 🏃دارد.... ➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖ 🔹 @zoohor59
. . 🔴 ... 🔶 با توجه به هشدار تحلیل گران راجع به و راه حل جدید برای فتنه آینده در صورت قطع اینترنت و هشدار دیروز امام خامنه ای (سلام خدا بر او باد) ملت شریف ایران و بسیجی های انقلابی مخلص برای حفظ انقلاب و امنیت ملی آماده باش باشند و گشت محلی تشکیل دهند ‌... در صورت مشاهده موارد مشکوک به اطلاعات سپاه ۱۱۴ گزارش دهید .... ‼️ منافقین مانند گرگ زخمی شکست سنگینی خوردن و در صدد تلافی هستن... ملت ایران دهان منافقین را سرویس کرده بار دیگر هم سرویس خواهیم کرد .... ان شاء الله ‼️ اطلاعاتی که از زم به دست آمده بسیار مهم بوده و عناصر نفوذی زیادی شناسایی شدن اما این ها باعث میشه خیلی ها از لاک دفاعی خود خارج شوند و اینگونه شدن برای انقلاب بهتره 😉. 💠 شبکه نفوذ بعد از شکستهای فراوان برای ایجاد شورش بزرگ ناچار به سوزاندن برگه آخر بازی میشود.... 🔹 @zoho313or 🔹 @zo313ohor 🔹 @zoohor59 🔹 @shiahouse 🔹 @modares14 🔹 @zoohor313
#حدیث_روزانہ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ ↫◄ دلت براى تـو سالم نخواهد شد مگـر آنگاه ڪه بـراى مؤمنـان #همـان پسنـدى ڪه بـراى خــود می‌پسنـدى. 📗ميزان الحڪمه، جلد۹، صفحه۵۱ 🔹 @zoohor59
☘️پيامبر خدا صلی الله علیه و آله 🔺خداوند بهشت را بر هر #فحّاشِِ ،بد زبانِ، بى شرمى كه باكى ندارد چه گويد و چه شنود، حرام كرده است. 📙كافي، ج 2، ص 323
🌸 پیامبر (ص): ‌ چه بد بنده اى است #محتکر (احتکار کننده)! اگر خداوند متعال قيمت ها را كاهش دهد، او اندوهگين مى شود و اگر گران كند شاد مى گردد. ‌ 📙كنز العمّال: 9715
👌اینو میدونستی؟ ! ! ☝️ 🌷🌷🌷
✨﷽✨ ✅ سبک زندگی امام رضا علیه السلام ✍نماز اول وقت: روشش این بود که بر خواندن نماز در اول وقت اصرار می کرد؛ به طوری که تأخیرانداختن بدون عذر نماز را جایز نمیدانست.۱ روزی در خراسان و هنگام نماز، امام به ابراهیم بن موسی فرمود: «اذان بگو.» او از امام اجازه خواست که صبر کند تا همراهان هم برسند. حضرت فرمود: «خدا تو را بیامرزد. نماز اول وقت را بدون عذر تأخیر نینداز و نمازت را اول وقت بخوان. » ابراهیم بی معطلی بلند شد و اذان گفت و آنها نماز را اول وقت خواندند.۲ راز تأکید بر خواندن نماز در اول وقت را چنین بیان می کرد: «مردم نماز را در سه حالت میخوانند: بعضی ها اول وقت، بعضی ها آخر وقت، بعضی ها هم بین اول و آخر وقت . آن کس که اول وقت نماز بخواند رضوان الله شاملش می شود . کسی که وسط وقت می خواند مشمول عفو خدا و آن کس که آخر وقت می خواند مشمول غفران الله می شود . مطمئناً اول وقت بهترین زمان است۳ 📚۱. فقه الرضا (ع)، ص ۷۱ 📚۲. بحار الانوار، ج۴۹، ص۴۹ 📚۳. فقه الرضا (ع)، ص ۷۱ ‌‌【السلام علیک یا امام رضا(ع)】
1_133923876.mp3
8.8M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه 👤شارح #استاد_صمدی_آملی 🎤مجلس ششم
عشق و عرفان: (قسمت چهارم) عشق مجازی و حقیقی: تنها آن عشق مجازى كه در دل جاى دارد، مىتواند پلى براى رسيدن به عشق الهى باشد. عاشق بايد به منشأ كمال و حسن معشوق توجّه كند و ديدگاه خود را به آن معطوف دارد و معشوق مجازى را «نمادى» از معشوق حقيقى خويش تلقى كند و او را جلوهاى از جمال و كمال او بداند. اگر در عشق مجازى، عاشق همواره به اين حقيقت واقف شود كه معشوق او «مجازى» است و تنها براى راهبرى او به «عشق برتر و برين» است، مىتواند از اين عشق گذر كرده و به عشق حقيقى و الهى برسد؛ امّا اگر نگاه خويش را بر همان معشوق مجازى محدود سازد و جان و دلش محدود و مسخر و مقيد وى گردد، هيچگاه نمىتواند از او گذر كند و به معشوق حقيقى دست يابد. علاوه بر اين؛ همواره بكوشد و دقّت نمايد كه هنگام برخورد با معشوق مجازى، به ياد معشوق حقيقى افتد و با نگاه او، هجران معشوق اصلى را ياد آورد؛ مانند عشق يعقوب به پسرش يوسف: هرگاه كه يعقوب، يوسف را به «چشم سر» مىديد، به «چشم سرّ» در مشاهده حق بود و چون مدتى مشاهده يوسف از وى دريغ شد، مشاهده حضرت حق نيز از دل وى در حجاب گرديد. از اين رو آن همه جزع و فزع يعقوب در فراغ يوسف، بر فوت مشاهده حق بود؛ نه بر فوت مصاحبت يوسف و آن زمان كه دوباره به ديدار يوسف موفق شد، به سجده افتاد كه دلش معشوق اصلى را ديد.(كشف الاسرار، ج5، ص140؛ در اين خصوص نگا: عرفان اسلامى، صص177 و 178) نتیجه اینکه ، زمانى مىتوانيم عشق مجازى را به عشق الهى و حقيقى مبدل سازيم كه از آن گذر كنيم و به منشا و منبع اصلى و سبب اصيل آن روى آوريم. چشم دريا ديگر است و كف دگر كف بهل وز ديده دريا را نگر جنبش كف ها ز دريا روز و شب كف همى بينى و دريا نى عجب ما چو كشتي ها به هم بر مىزنيم تيره چشميم و در آب روشنيم اى تو در كشتى تو رفته به خواب آب را ديدى، نگر در آبِ آب آب را آبى است كو مىراندش روح را روحى است كو مىخواندش (مثنوى معنوى، دفتر3، ابيات 1270 - 1274)
عشق و عرفان: (قسمت پنجم) تبرئه ملاصدرا و سایر عرفا، از تهمت جواز همجنس گرایی و شاهد بازی : حکیم ملاصدرا بر مبنای حدیث :" ان الله جمیل و یحب الجمال"(کافی، جلد ششم) می فرماید که: " این عشق کمک به آرامش و یکپارچگی وجودی انسان می کند و از فضائل است"، در تایید سخنش ده ها حدیث در محبت معصومین(علیه السلام) به کودکان و نوجوانان و همسران و فرزندانشان است که واضح است. به عنوان نمونه : ۱-موسی‌بن ‌عمران عرضه داشت: پروردگارا افضل أعمال در نزد تو کدام است؟ پروردگار فرمود: دوست‌داشتن کودکان؛ چرا که خلقت آنها دست‌نخورده و مبتنی بر توحید و یگانگی من است. فلذا اگر آنها را (در همین کودکی) بمیرانم به واسطة رحمت خود داخل در بهشتشان می‌کنم.(مناقب آل‌أبی‌طالب،ج ۱۰۱، ص ۱۰۵) ۲- امام الصادق علیه‌السلام : خداوند عزّوجلّ مرد را به واسطة محبّت شدیدی که به فرزند خود داشته باشد، مورد رحمت قرار می‌دهد.(همان، ص ۹۱) ۳-عن النّبیّ صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم:«أَحِبُّوا الصِّبیانَ وَ ارْحموهُم.» کودکان را دوست بدارید و بر آنها ترحّم نمائید(همان، ص ۹۲، ح14) ملاصدرا دلیل اینکه مشایخی در اوایل سیر و سلوک خود، دستور به این نوع عشق می دادند را همین می داند؛ اما هیچ تاییدی نمی کند. وی می فرماید : "و برای همین دلیل برخی از مشایخ و بزرگان عرفان پیروان خود را امر می کردند که اول این راه باید عاشق شوند." اما بعد از این ملاصدرا، در هشداری می فرماید که: " مراقب باش که این عشق مرز بین شهوت و عشق الهی است و مبادا لغزش نمایی!"، این سخن مخاطبش همه ی آن هایی هستند که مرز محبت به همسران خود را با شهوت نادرست و عشق الهی تشخیص نمی دهند. بعد ،سخنان دیگران درباره ی عشق را نقد می کند؛ آخرین سخنی را که نقد می کند که اصل بحث ما اینجاست، سخنی است پیرامون اینکه عشق نوعی اتحاد با معشوق است؛ بعد ملاصدرا در این باره بحث می نماید که این اتحاد از نوع جسمانی نیست بلکه این نفوس آدم ها هستند که با هم مرتبط می شوند و اتحاد می یابند نه اجسام. در این باره مثالی از لیلی و مجنون می زند که لیلی به مجنون می گوید که من پیش تو آمدم و مجنون می گوید که مرا به تو نیازی نیست من با عشق تو هم آغوشم! آنگاه دوباره ملاصدرا در تایید این سخن که عشق رابطه ی نفسانی است نه جسمانی ،برای اینکه هم مثالش مورد درک عامه باشد و هم جسارتی نباشد، مثالی را از رساله اخوان الصفا می آورد که متنش قسمت آخر از تقطیعات بود؛ ملاصدرا می گوید عده ای گفته اند: ". . . زمانی نهایت آرزوی عاشق برآورده می شود که به او نزدیک شود و با او هم صحبت گردد و با حصول این مطلب چیز بالاتری را می خواهد و آن این است که آرزو می کند ای کاش با معشوق خلوت کرده و بدون حضور شخص دیگری با او هم صحبت گردد و باز با برآورده شدن این حاجت می خواهد که با او هم آغوش گشته و او را بوسه باران کند و با این حال آن شوق اولیه و سوز و گداز نفس بر جای خود باقی است. . . . در این متن می فرماید که بعد از همه ی این ارتباطات عاشق و معشوق، باز هم سوز و گداز باقی است و ملاصدرا این را نشان از ارتباط نفسانی در عشق می داند ،نه اینکه گوشت و پوست ارتباطی با عشق داشته باشند. جالب است که با رجوع به رساله ی اخوان الصفا متوجه می شویم که ملاصدرا(رحمة الله علیه) حتی کلماتی را هم برای رعایت ادب کم کرده است. این همه گفته شد تا این دو نکته ی روشن گردد: الف- اگر دقت کرده باشید این قسمت آخر که ذکر شد، اصلا جدای از آن، بحث عشق جوانان نورسیده بود؛بلکه این کلمات ملاصدرا از رساله ای دیگر و پیرامون رابطه ی عاشق و معشوق به طور مطلق(نه ارتباط جنسی با هیچ جوان و بچه ای) و برای شاهد به استدلالی است. پس اینکه با تقطیعی این شاهد استدلالی را که ملاصدرا برای مساله ای دیگر ذکر نموده به اول بحث بچسبانیم همان نتیجه ای می شود که عده ای احتمالا از روی قصد انجام داده اند. ب- و از طرفی آن عشقی که ملاصدرا درباره ی جوانان می گوید، از نوع عشق شهوانی نیست و جنس آن مثل هر محبتی بین مادر و فرزند یا استاد و شاگرد است. که البته ملاصدرا از حیث چهره ی زیبا و سیرت نیکو به آن توجه ویژه نموده است. آخرین مطلب در این فصل از کتاب شریف اسفار این است که: متّحدشدن دو جسم محال است و اتّحاد از خواصّ امور روحانیّه است. طرح این بحث به مناسبت نقل کلام بعضی از حکماست که عشق را «إفراط شوق به اتحاد» تعریف نموده‌اند. مرحوم صدرالمتألّهین رضوان‌اللـه‌علیه بعد از نقل این تعریف می‌فرماید: این گفتار گرچه پسندیده است ولی مُجمل است و نیاز به تفصیل دارد، باید مشخّص شود که این اتّحاد کدام یک از اقسام اتّحاد می‌باشد؟ ادامه دارد...