⭕️ فاصله خروج «سفیانی» تا ظهور «امام مهدی» / نقد دیدگاه شش ماه پایانی
☑️ بین ظهور و قیام، فرقی نیست
▪️دیدگاه «شش ماه پایانی» مبتنی بر این است که بین ظهور و قیام حضرت، تفاوتی وجود ندارد.
▪️اگر بر این مبنا باشیم، نتیجه میگیریم شش ماه قبل از ظهور و خروج (قیام) حضرت، یعنی در ماه رجب، سفیانی و یمانی و خراسانی، در دو جبهه مقابل، قیام خویش را علیه یکدیگر آغاز خواهند کرد.
▪️پس بین خروج سفیانی (در ماه رجب) تا ظهور و قیام امام عصر (در ماه محرم)، شش ماه فاصله است .
☑️ بین ظهور و قیام، فرق است
▪️دیدگاه «پانزده ماه پایانی» مبتنی بر این است که بین ظهور و قیام حضرت، تفاوت وجود دارد.
▪️بدین صورت که امام عصر در ماه رمضان و در شب قدر، «ظهور» میفرمایند و آنگاه در عاشورای ماه محرم «قیام و خروج علنی» خویش را به عموم جهانیان اعلام میفرمایند.
▪️طبق این مبنا، از آنجا که سفیانی در ماه رجب خروج میکند و حضرت ۱۵ماه بعد (به مدت حمل ناقه) در ماه رمضان، ظهور میفرمایند. و سپس در دهم عاشورا ماه محرم، قیام و خروج خویش را به جهانیان اعلام میکنند؛ پس بین خروج سفیانی و خروج و قیام امام مهدی، حدود ۱۸ماه و ۱۷روز فاصله است. (۱۵ ماه + ۳ ماه و ۱۷ روز).
▪️بنابراین، ابتدا سفیانی در ماه رجب سال «فرد» قمری، خروج میکند و بعد امام مهدی در جمعه شب قدر ماه رمضان سال «زوج» قمری، ظهور که به معنای پایان عصر غیبت کبری است و البته امکان ارتباط با امام عصر تنها برای معتمدین و نائیان خاص امام عصر همچون نفس زکیه، امکانپذیر خواهد بود و در نهایت در شنبه عاشورای ماه محرم سال فرد قمری، خروج و قیام علنی امام مهدی برای تمام جهانیان، اتفاق خواهد افتاد .
☑️ نقد دیدگاه شش ماه پایانی
▪️دیدگاه اول (بین سفیانی تا ظهور، ششماه فاصله است)، با ابهامات و مشکلاتی روبرو است و آن اینکه:
▪️1. در صورت التزام به این دیدگاه، بایستی حوادثی چون: جنگ قرقیسیا و حمله لشکر سفیانی به عراق، بعد از ظهور امام عصر (بعد از ماه محرم)، رخ دهد، در حالیکه همگان میدانند، این حوادث، قبل از ظهور امام عصر است و نه بعد از ظهور. زیرا سفیانی، در ماه رجب خروج میکند و به مدت شش ماه میجنگد و در این مدت، تنها و فقط بر منطقه شام و سوریه، مسلط میشود و بعد از ۶ماه (بعد از محرم)، آنگاه در جنگ قرقیسیا، شرکت میکند و سپس به عراق حمله میکند. پس آیا منطقی است، امام عصر، شش ماه بعد از خروج سفیانی، یعنی در ماه محرم همان سال، ظهور کرده باشند ولی هنوز، سفیانی به عراق و عربستان حمله نکرده باشد؟
▪️2. و نیز اشکال دیگر اینکه: اگر ملتزم به دیدگاه اول شویم، باید چنین باشد: در حالیکه، هنوز سفیانی بر مناطق پنجگانه شام و سوریه، مسلط نشده است اما لشکر اعزامی سفیانی به عربستان، دچار خسف بیداء میشود. آیا این امر، منطقی است؟ زیرا هنوز سفیانی به عربستان، لشکر نظامی اعزام نکرده است تا چه رسد به خسف این لشکر در بین مکه و مدینه.
▪️بنابراین طبق دیدگاه دوم، سفیانی در سال فرد قمری و صحیه ندای آسمانی و ظهور در سال زوج قمری و قیام امام مهدی در سال فرد قمری، خواهد بود.
#سفیانی
#ظهور
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
10.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ۵نشانه اصلی و حتمی قبل از وقوع ظهور
#نشانه_های_اصلی_ظهور
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑یاران مهدی در آخرالزمان از زبان امام حسین (ع)
🎤استاد ازغدی
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
💠عاشورا درس عبرت باید باشه برای ما، برای یاری رساندن به امام زمان(عج)
🔻امام حسین علیهالسلام دارن میرن بسمت کوفه،
و بعضی شیعیان مشغول حجّند!
✘ شخص شما کجایی توی این قصه؟
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مقایسه روایتی از مسیحیان و شیعیان در باب ظهور منجی آخرالزمان
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
⭕️ جنگ جهانی، قبل از ظهور امام مهدی
▪️موضوعی که ذهن من را مدتها به خود مشغول کرده است و هر وقت به آن فکر میکنم، وحشتزده می شوم. یعنی آیا واقعا مضمون این احادیث قرار است اتفاق بیفتد و دو سوم مردم دنیا بمیرند؟
▪️گفته شده است: یکسوم جمعیت دنیا در اثر مرگ سرخ (قتل و جنگ) یکسوم دیگر در اثر مرگ سفید (طاعون، بیماریهای واگیردار و حمله بیوتروریسم)، کشته خواهند شد.
✍️ مصطفی امیری
✅ گزاره حدیثی قتل و کشتار «نیمی از مردم جهان» در آخرالزمان
▪️در حوادث قبل ظهور، از «هرجالروم»[1] و نیز اختلاف بین «بلوک شرق و غرب»[2]، سخن به میان آمده است؛ حال اگر اختلاف و قتل در بلاد روم جنگ بین غربیها[3] که در احادیث متعدد به طرق مختلف و موثق[4] با «سه سند معتبر»[5] گزارش شده است[6]، را به احادیث دیگر مبنی بر کشته شدن «دوسوم مردم دنیا»[7] قبل از ظهور امام عصر، ضمیمه کنیم؛ از اینرو، بسیاری از مردم جهان در اثر «مرگ سرخ» جنگ جهانی و «مرگ سفید» بیماریهای فراگیر، به قتل میرسند[8]
▪️از امام صادق در کتاب کمالالدین صدوق و کتاب الغیبۀ طوسی، به سند معتبر، نقل شده است:
▪️«لا يَكونُ هذَا الأَمرُ حَتّى يَذهَبَ ثُلُثَا النّاسِ، فَقيلَ لَهُ: إذا ذَهَبَ ثُلُثَا النّاسِ فَما يَبقى؟ فَقالَ: أما تَرضَونَ أن تَكونُوا الثُّلُثَ الباقِی»[9]
▪️قيام امام مهدی، روى نمىدهد، تا آنكه دو سومِ مردم از ميان بروند؛ گفتيم: اگر دو سومِ مردم بروند، چه كسى باقى مىماند؟ فرمود: آيا راضى نمىشويد كه جزو يك سومِ باقىمانده باشيد؟
▪️البته هرچند برخی تلاش کردهاند «یذهب» را به قرینه احادیث «تمحیص و غربله»، به معنای مردود شدن در فتنهها و خروج از دین و... قلمداد کنند و چنین استناد میکنند که در احادیث تعبیر «یذهب» آمده است و نه قتل و موت.
▪️حال اگر فرض بر این باشد کلام آنان صحیح و موجه جلوه میکند؛ لکن احادیث معتبری که تصریح در «قتل» دوسوم مردم دنیا قبل از ظهور دارد و «موت» و «یذهب» را در کنار هم قرار داده است را چگونه پاسخ میدهند؟ از امام صادق در کتاب کمالالدین صدوق، چنین نقل شده است:
▪️«قُدّامَ القائِمِ مَوتَتانِ: مَوتٌ أحمَرُ و مَوتٌ أبيَضُ، حَتّى يَذهَبَ مِن كُلِّ سَبعَةٍ خَمسَةٌ، المَوتُ الأَحمَرُ السَّيفُ، وَ المَوتُ الأَبيَضُ الطّاعونُ»[10]
▪️پيش از قائم، دو مرگ است: مرگ سرخ و مرگ سفيد، تا آن جا كه از هر هفت نفر، پنج نفر مىميرند. مرگ سرخ، كشته شدن با سلاح (خونریزی و جنگ) و مرگ سفيد، طاعون (کنایه از بيمارىهای واگیردار و سلاحهای بیولوژیک).
▪️سند حدیث، معتبر است[11] و همه راویان، امامی و ثقه هستند[12]
✅ نشانه جنگ جهانی سوم و هرج الروم چیست؟
▪️زندگی در کشورهای غربی، تا قبل از وقوع خسف دمشق از جهت امنیت، شاید اشکالی نداشته باشد.
▪️اما به محض وقوع «خسف در سوریه» در منطقه جابیه و حرستا در نزدیک دمشق، نشانهای است برای هرج الروم.
▪️و بهتر است بلکه برای حفظ جان شیعه و مومنین بلکه واجب است که برای مدتی کشورهای غربی را ترک کنیم.
▪️زیرا، کشورهای غربی که تجربه دو جنگ جهانی را دارند، هیچ بعید نیست که جنگ جهانی سوم اتمی را نیز آغاز کنند.
✅ عقیده مسیحیت انجیلی و «کشتار مردم»، قبل بازگشت مسیح
▪️امیدوارم، این احادیث جعلی باشد (البته سندشان هم معتبر است) یا بداء شود که البته خود نوشتار مستقلی میطلبد.
▪️البته «خواب آشفته» یهود و صهیونیسم مسیحی با پشتوانه عقیدتی جنگ آرماگدون (جنگ اتمی بین خیر و شر)، ممکن است موجب قتل و کشتار وسیعی در جهان شود که بنا بر ادعای خودشان باید حداقل «نیمی از مردم جهان»، به قتل برسند[13] تا مسیح، ظهور کند[14].
▪️الهیات آرماگدون، دستپروده کتاب تحریف شده تورات و انجیل است و از دیدگاه مسلمانان، معتبر نیست. اما اگر مسیحیان صهیونست، درصدد تعبیر این خواب آشفته جنگ آرماگدون برآیند، آنگاه این مساله از «نگاه علمی» و نوشتههای روی کاغذ، فراتر خواهد رفت و «رنگ و بوی اقدام عملی» به خود خواهد گرفت.
▪️اسلام صرفا از این نقشه شوم قتل و کشتار مردم، خبر داده است اما صهیونیسم مسیحی معتقد است باید مقدمات کشتار وسیعی جهانی را فراهم کنند.
✅ به تمام «مومنین و موحدان» در سراسر عالم، فوروارد بفرمایید.
📚منابع در پست بعدی ارسال شد.
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
آخرالزمان
⭕️ جنگ جهانی، قبل از ظهور امام مهدی ▪️موضوعی که ذهن من را مدتها به خود مشغول کرده است و هر وقت به
📚منابع پست بالا
1. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۵. طوسی، الغیبة، ص۴۶۱. مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۱۶ و ۲۵۳. نعمانی، الغیبة، ص۲۷۹. مفید، الإختصاص، ص۲۵۵. طوسی، الغیبة، ص۴۴۲. عیاشی، التفسیر، ج۱، ص۶۴. مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۳۷.
2. «اخْتَلَفَ أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ أَهْلُ الْمَغْرِبِ...وَ یَلْقَی النَّاسَ جُهْدٌ شَدِیدٌ مِمَّا یَمُرُّ بِهِمْ مِنَ الْخَوْفِ فَلَا یَزَالُونَ بِتِلْکَ الْحَالِ حَتَّی یُنَادِیَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاء»(نعمانی، الغیبة، ص۲۶۲. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۳۵).
3. «الهرج: الفتنة» (جوهری، الصحاح، ج۱، ص۳۵۰) و «القتال» (فراهیدی، العین، ج۳، ص۳۸۸)؛ «الهَرْجُ: شدَّة القتل و کثرته» (ابنمنظور، لسان العرب، ج۲، ص۳۸۹)؛ «فی الحدیث: قُدَّام الساعة هَرْج أی قِتال شدید» (ازهری، تهذیب اللغة، ج۶، ص۳۲). در منابع حدیثی فریقین نیز واژه «هرج» بیشتر بهمعنای قتل و جنگ، بهکار رفته است: «الهرج: القتل» (صدوق، معانی الأخبار، ص۳۵۷)؛ «بَینَ یدَی السّاعَةِ...یکثُرُ فیهَا الهَرجُ وَ الهَرجُ القَتلُ» (بخاری، صحیح البخاری، ج۱۱، ص۱۱؛ النیسابوری، صحیح مسلم، ج۴، ص۲۰۵۶).
4. سند احادیث «هرج الروم»، موثق و صحیح است (رستمی، بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب الغیبة طوسی، ص۶۱-۶۵. آیتی، تاملی در نشانههای حتمی ظهور، ص۸۱ و ۸۴. علی الصغیر، علامات الظهور بحث فی فقة الدلالة و السلوک، ج۲، ص۱۶۱-۱۶۴).
5. ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۱۲۵.
6. از جمله، سند موثق و معتبر در کتاب الغیبه شیخ طوسی: أخبرنا أبو عبدالله: شیخ مفید ثقه (نجاشی، الرجال، ص۳۹۹) عن محمد بن علی بن الحسین: شیخ صدوق ثقه (نجاشی، الرجال، ص۳۹۰) عن محمد بن الحسن:ابن ولید ثقه (نجاشی، الرجال، ص۳۸۳) عن أحمد بن إدریس: ثقه (نجاشی، الرجال، ص۹۲) عن علی بن محمد بن قتیبة: ممدوح (نجاشی، الرجال، ص۲۵۹) عن الفضل بن شاذان: ثقه (نجاشی، الرجال، ص۳۰۷) عن الحسن بن محبوب: اصحاب اجماع ثقه (کشیّ، الرجال، ص۵۵۶) عن عمرو بن أبی المقدام: ممدوح ثقه (کشیّ، الرجال، ص۳۹۲. ابن داود، الرجال، ص۴۸۸) عن جابر الجعفی: ثقه (کشیّ، الرجال، ص۱۹۶) عن أبی جعفر: (امام معصوم).
7. ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۲۸۹-۲۹۲. میرباقری، موسوعۀ الامام المنتظر، ج۲، ص۴۶-۴۸. کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص۷۷۱-۷۷۷.
8. «قُدّامَ القائِمِ مَوتَتانِ: مَوتٌ أحمَرُ و مَوتٌ أبیضُ حَتّی یَذهَبَ مِن کُلِّ سَبعَةٍ خَمسَةٌ المَوتُ الأَحمَرُ السَّیفُ، وَالمَوتُ الأَبیضُ الطّاعونُ» (صدوق، کمالالدین و تمامالنعمة، ج۲، ص۶۵۵)؛ سند حدیث نیز معتبر است (ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۲۸۹).
9. صدوق، کمالالدین، ج۲، ص۶۵۶. طوسی، الغیبة، ص۳۳۹. سند معتبر است (ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۲۹۱).
10. صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۶۵۵. سند حدیث نیز معتبر است (ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۲۸۹).
11. ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۲۸۹.
12. سند حدیث: بِهذَا الإِسنادِ (محمّد بن الحسن، عن الحسین بن الحسن بن أبان)، عَنِ الحُسَینِ بنِ سَعیدٍ، عَن صَفوانَ بنِ یَحیی، عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحَجّاجِ، عَن سُلَیمانَ بنِ خالِدٍ، قالَ: سَمِعتُ أبا عَبدِاللَّهِ. سند معتبر است و همه راویان، امامی و ثقه هستند (ر.ک: نرمافزار درایة النور و سایت جامع الاحادیث).
13. امیر خواص، «بررسی پیشگوییهای عهدین درباره کشتارهای جمعی پیش از ظهور مسیح»، فصلنامه مشرق موعود، ش۴۱، ص۳۲۹ و ص۳۳۲ و ص۳۴۰ و ص۳۲۳-۳۴۷. حسین متقی، «بررسی تطبیقی پیشگوییهای آخرالزمان از دیدگاه یهودیت مسیحیت و اسلام»، فصلنامه پژوهشهای مهدوی، ش۱۸، ص۱۷-۲۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠از فتنههای #آخرالزمان نترسید❗️
🎙استاد رائفی پور
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️اسرائیل در زیر زمین مسجد الاقصی دنبال چه چیزی میگردد؟!
⚠️ چه ارتباطی، بین حکومت شیطان و تخریب مسجد الاقصی و ریختن خونِ بیگناهان توسط، اسرائیل وجود دارد؟!
🔸اسراییل به زودی از دجال رونمایی میکند!
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
⭕️ آیا ظهور، بغته و ناگهانی است؟
▪️سوالی که مطرح است: آیا ظهور بدون تحقق نشانههای حتمی، رخ خواهد داد؟
▪️بخش #اول
▪️ظهور «منجی» برای عموم مردم جهان، بغته و ناگهانی است[1] مگر برای مومنین و موحدان، مترصد «حوادث و نشانههای ظهور» امام هستند و چشم انتظار و مُترقب، رخدادهای «جغرافیای ظهور» را رصد میکنند.
▪️اگر بیان شده است امر حضرت، ناگهانی و به اصطلاح یکشبه حل میشود، به اشتباه گمان نشود بدون وقوع نشانههای ظهور، رخ خواهد داد. زیرا در ادامه بیان شده است، ندای آسمانی دومین نشانه حتمی، معیار و فصل ممیز برای شناخت حضرت است:
▫️«الْقَائِمُ...يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ...فَإِنَّ الصَّوْتَ مِنَ السَّمَاءِ لَا يُشْكِلُ عَلَيْهِمْ إِذَا نُودِيَ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ»[2]
▪️آیا ندای آسمانی، قابل تشخیص است؟ بله؛ کسانی که این احادیث را روایت کردند و نشانهها را میشناسند و قبل از اينكه صیحه آسمانی، واقع شود، مىگويند كه آن، اتفاق خواهد افتاد:
▫️«يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاء...يَعْرِفُهُ الَّذِينَ كَانُوا يَرْوُونَ حَدِيثَنَا وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ يَكُونُ قَبْلَ أَنْ يَكُون»[3]
▪️باید «بغتة» را اینگونه و با این احادیث، در کنار هم نگریست. آری، برای مردمی که غرق در دنیا هستند، قطعا هنگام رسیدن به مقصد، همچون فرد خواب که از پیرامون خود بیخبر و ناآگاه است:
▫️«يَخْرُجُ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِنَ النَّاس»[4]
☑️ به هشدارها توجه نمیکنند و میگویند مشابه آن در تاریخ، تکرار شده است
▪️مَثل برخی افراد بویژه برخی مورخین معاصر، با عدم توجه به رخدادهای منتهی به ظهور، همچون این سخن امام معصوم است که میفرماید: «بنگر که چگونه در فتنهها سقوط میکنند و در وادى تحیر و سرگردانى گام مىزنند...آیا از روایات صحیحی که به آنها رسیده است، بیخبرند؟ و يا آن را مىدانند و خود را به فراموشى مىزنند و به آنها توجه نمیکنند؟
▫️«كَيْفَ يَتَسَاقَطُونَ فِي اَلْفِتْنَةِ وَ يَتَرَدَّدُونَ فِي اَلْحَيْرَةِ...جَهِلُوا مَا جَاءَتْ بِهِ اَلرِّوَايَاتُ اَلصَّادِقَةُ وَ اَلْأَخْبَارُ اَلصَّحِيحَةُ أَوْ عَلِمُوا ذَلِكَ فَتَنَاسَوْا»[5]
▪️البته بعد از ظهور، دیگر پشیمانی از عدم توجه به هشدارها، سودی ندارد:
▫️«أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِينَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا يُنْجِيهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَم»[6]
☑️ وجوب فقهی شناخت نشانههای حتمی ظهور
▪️از اینرو، برخی از فقهاء، یادگیری و شناخت نشانههای ظهور را از باب جلوگیری از سقوط در وادی هلاکت و ضلالت عصر غیبت و دفع ضرر محتمل، واجب دانستهاند. آیۀالله صافی گلپایگانی در کتاب ارزشمند منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر، چنین میفرمایند:
▪️ آیا شناخت و معرفت نشانههای ظهور، واجب است؟ تا اینکه هنگام وقوع نشانهها، علم و آگاهی به آن حاصل شود و بین حق و باطل، تمییز و تشخیص قائل شوند؟ آری؛ ظاهر، وجوب یادگیری و شناخت نشانههای ظهور است تا اینکه در ضلالت و گمراهی عصر غیبت، دچار نشویم. علاوه براین، از باب دفع ضرر احتمالی ناشی از عدم شناخت، نیز واجب است.
▫️«هل يجب معرفة علائم الظهور، ليعلم به عند وقوعه و يعرف المحقّ من المبطل، و يميز بين الخبيث و الطيّب؟ الظاهر هو وجوبها؛ حذرا عن الوقوع في الضلالة، و دفعا للضرر المحتمل»[7]
▪️بدینسان، پیشوایان معصوم، برای ظهور امام مهدی، نشانههای فراوانی را بیان فرمودهاند و از طرح و ذکر آنها، اهدافی داشتهاند و محال است در کلمات معصومین، حرف لغو و بیهدفی، وجود داشته باشد.
☑️ سفیانی، بغتة و سال ظهور
▪️در احادیث تصریح شده است، پانزده ماه بعد از سفیانی، رخداد شریف ظهور، اتفاق خواهد بود و دیگر بغته، معنا و مفهومی برای ندارد. بلکه برای آن ناآگاهانی است که با دیدن این همه نشانه و حوادث و خروج دشمنترین دشمنان امام عصر، همچنان سر در برف کرده و چشممان خود را بسته و مشغول تماشا هستند:
▫️«السُّفْيَانِيُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ فِي رَجَبٍ وَ مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْرا»[8]
▪️آری، بغتة یعنی ظهور، هنگامی رخ میدهد که انسانها عموماً آمادگی و انتظارش را ندارند اما برای «منتظران آگاه به حوادث»، نه تنها ظهور، بغته و ناگهانی نیست بلکه حوادث آینده و پیشرو را نیز تشخیص خواهند داد؛ طوبی لهم.
▪️پاورقی: سيكون الظهور، بغتة على عامة، وسيكون الظهور معروفاً فقط للمؤمنين المنتظرين الممهدين المهتمين بقضية الامام المهدي عج والمترصدين لعلامات ظهوره الشريف.
✅ پینوشت:
1. صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۳۷۳.
2 و 3. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۲و ص۲۶۴.
4. طوسی، الغیبة، ص۱۹۰.
5. صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۵۱۱.
6. طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۹۸.
7. صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ج۳، ص۳۰۳.
8. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۰.
❇️https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
آخرالزمان
⭕️ آیا ظهور، بغته و ناگهانی است؟ ▪️سوالی که مطرح است: آیا ظهور بدون تحقق نشانههای حتمی، رخ خواهد د
⭕️ آیا ظهور، بغته و ناگهانی است؟
▪️بخش #دوم
☑️ مفهوم بغته، دچار «قلب معنایی» شده است
▪️برداشتی خاص از بحث ناگهانی بودن امر ظهور حضرت، در «تناقض» با تکرار متعدد هشدارهای امامان معصوم است. در واقع مفهوم بغتة و مشابه آن، در نزد افواه عموم، به «تفسیر اشتباه»، بیان شده است.
▪️و اگر به قبل و بعد فقرات «خانواده حدیثی»، توجه کامل میشد، حقیقت روشن است. به عنوان مثال، وقتی به متن این دسته احادیث مراجعه میشود، بیان گردیده است: «مَثَلُهُ كَمَثَلِ السّاعَةِ لا تَأتيكُم إلّا بَغتَة»، ظهور حضرت از باب تشبیه به قیامت است.
▪️و در واقع همانطور که زمان قیامت بر عموم، مشخص نیست، زمان ظهور را نیز کسی نمیداند و رخداد ظهور بر عموم، ناگهانی خواهد بود مگر کسانی که ندای آسمانی و نشانههای حتمی را بشناسند و تشخیص بدهند: «مَتَى يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ الَّتِي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً»[9]
☑️ امر حضرت، یک شبه، سامان می یابد؟
▪️یا در جای دیگر بیان شده است: «الْقَائِمِ الثَّانِيَ عَشَرَ مِنَ الْأَئِمَّةِ يَصْلُحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ»، اما به ادامه حدیث نیز باید توجه میشد. فقرات بعدی میفرماید: مِثل حضرت موسی که امرش، یکشبه سامان یافت و رفت آتش بیاورد، حیران بود اما برای وی، گشایش امر نبوت رخ داد و رسالت پیامبری، آشکار گشت: «خَرَجَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ إِلَيْهِمْ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِي»
▪️همینگونه برای امام عصر، نیز ظهور، ثبت و مقدر شده است که از حیرت و غیبت وارد مرحله فرج و گشایش امر امامت میشوند و ظهور، آشکار خواهد شد، نه اینکه نشانهها رخ نمیدهد: «وَ هَكَذَا يَفْعَلُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِالْقَائِمِ الثَّانِيَ عَشَرَ...كَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ نَبِيِّهِ مُوسَى وَ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ الْغَيْبَةِ إِلَى نُورِ الْفَرَجِ وَ الظُّهُور» [10]
📚منابع
9. صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۳۷۳.
10. صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۱۵۲.
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f
آخرالزمان
⭕️ آیا ظهور، بغته و ناگهانی است؟ ▪️بخش #دوم ☑️ مفهوم بغته، دچار «قلب معنایی» شده است ▪️برداشتی خا
⭕️ آیا ظهور، بغته و ناگهانی است؟
▪️بخش #سوم
☑️ ندای آسمانی و سنت الهی «اتمام حجت» بر همگان
▪️ندای آسمانی به عنوان «معیار» شناخت امام عصر در دشوارترین حالات، توصیف شده است. حال آیا ممکن است بدون «اتمام حجت» بر بندگان، فرایند ظهور به شکل ناگهانی، رخ بدهد؟
▫️«الْقَائِمُ...رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ فَمَا أَشْكَلَ عَلَى النَّاسِ مِنْ ذَلِكَ يَا جَابِرُ فَلَا يُشْكِلَنَّ عَلَيْهِمْ وِلَادَتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ وِرَاثَتُهُ الْعُلَمَاءُ عَالِماً بَعْدَ عَالِمٍ فَإِنْ أَشْكَلَ هَذَا كُلُّهُ عَلَيْهِمْ فَإِنَّ الصَّوْتَ مِنَ السَّمَاءِ لَا يُشْكِلُ عَلَيْهِمْ إِذَا نُودِيَ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ»[1]
▪️حال، اگر در «اصل» ندای آسمانی، بداء رخ دهد و انجام نشود و ظهور، ناگهانی و بغتة باشد؛ آنگاه به نظر شما، آیا اتمام حجت بر همگان، شده است؟ خیر.
▫️«يَظْهَرُ فِي شُبْهَةٍ لِيَسْتَبِينَ فَيَعْلُو ذِكْرُهُ وَ يَظْهَرُ أَمْرُهُ وَ يُنَادَى بِاسْمِهِ وَ كُنْيَتِهِ وَ نَسَبِهِ وَ يَكْثُرُ ذَلِكَ عَلَى أَفْوَاهِ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ وَ الْمُوَافِقِينَ وَ الْمُخَالِفِينَ لِتَلْزَمَهُمُ الْحُجَّةُ بِمَعْرِفَتِهِمْ بِهِ عَلَى أَنَّهُ قَدْ قَصَصْنَا وَ دَلَلْنَا عَلَيْهِ وَ نَسَبْنَاهُ وَ سَمَّيْنَاهُ وَ كَنَيْنَاهُ وَ قُلْنَا سَمِيُّ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَنِيُّهُ لِئَلَّا يَقُولَ النَّاسُ مَا عَرَفْنَا لَهُ اسْماً وَ لَا كُنْيَةً وَ لَا نَسَباً وَ اللَّهِ لَيَتَحَقَّقُ الْإِيضَاحُ بِهِ وَ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ وَ كُنْيَتِهِ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ حَتَّى لَيُسَمِّيهِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ كُلُّ ذَلِكَ لِلُزُومِ الْحُجَّةِ عَلَيْهِمْ»[2]
▪️صرفنظر از اینکه صیحه آسمانی، از جهتی بر سایر معیارها، تقدم رتبی و ذاتی دارد[3]؛ در احادیث نیز تصریح شده است نشانه حتمی «ندای آسمانی»، معیار مهم شناخت امام مهدی در هنگامه ظهور است: «وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْر»[4]
☑️ «عدم وقوع» بداء در نشانههای ظهور
▪️البته سخن از «بداء» در مباحث مهدویت را باید در نوشتاری مستقل، پی گرفت.
▪️و لیکن به اجمال: «اصل» نشانه حتمی ندای آسمانی، بیان گردید که در عالم ثبوت، محال است دچار بداء شود. حال، اگر قرار است در «تفاصیل» نشانههای حتمی ظهور، بداء و تغییر رخ دهد و آنچه به وقوع میپیوندد، مخالف متن احادیث باشد. به عنوان مثال، در زمان ندای آسمانی، بداء شود و در لیلةالقدر ماه رمضان نباشد.
▪️آنگاه راه برای جولان دادن «مدعیان دروغین» فراهم خواهد شد، مهمتر اینکه راه «شناخت» امام مهدی در هنگامه ظهور نیز دیگر به آسانی میسّر نخواهد شد.
▪️و موجب میآید «عدم صدق» گفتار امامان صادقالوعد، لازم آید و بیان احادیث متعدد، سخن لغو، جلوه نماید. در نشانههای حتمی، وقتی پیامبر و اهلبیت از آن خبر دادهاند، آیا خدواند موجبات تکذیب ائمه را فراهم میکند؟
▪️در کتاب الکافی کلینی، ذکر شده است، علم بر دو قسم است: ۱.علمی که صرفا نزد خدا است و به پیامبران و امامان، تعلیم نداده است و علم مخزون، مکنون و از امور موقوفه است، محو و اثبات، تقدم و تاخیر، در آن راه دارد. فقط در این علم، احتمال بداء و تغییر وجود دارد؛ ۲. علم محتوم و کائن، علمی که خداوند به ملائکه و پیامبران و امامان، تعلیم داده (و از جمله آن، بیان نشانههای حتمی در کلام معصومین)؛ در این علم، بداء و تغییر راه ندارد:
▫️«الْعِلْمُ عِلْمَانِ: ۱.فَعِلْمٌ عِنْدَ اللَّه، عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لَا يَعْلَمُهُ إِلَّا هُوَ مِنْ ذَلِكَ يَكُونُ الْبَدَاءُ؛ ۲.عِلْمٌ عَلَّمَهُ مَلَائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَنَحْنُ نَعْلَمُهُ فَإِنَّهُ سَيَكُونُ لَايُكَذِّبُ نَفْسَهُ وَ لَا مَلَائِكَتَهُ وَ لَا رُسُلَهُ»[5]
▫️«مِنَ الْأُمُورِ أُمُورٌ مَحْتُومَةٌ کائنه لَا مَحَالَةَ وَ مِنَ الْأُمُورِ أَمْرٌ مَوْقُوفَةٌ عِنْدَ اللَّهِ يُقَدِّمُ مِنْهَا مَا يَشَاءُ وَ يَمْحُو مِنْهَا مَا يَشَاءُ يُثْبِتُ مِنْهَا مَا يَشَاءُ لَمْ يُطْلِعْ عَلَى ذَلِكَ أَحَداً يَعْنِي الْمَوْقُوفَةَ فَأَمَّا مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ فَهِيَ كَائِنَةٌ لَا يُكَذِّبُ نَفْسَهُ وَ لَا نَبِيَّهُ وَ لَا مَلَائِكَتَهُ»[6]
📚منابع
1. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۲.
2. حلی، مختصر البصائر، ص۴۳۵.
3. آیتی، «معیارهای شناخت امام مهدی هنگام ظهور»، فصلنامه مشرق موعود، ش۵۲، ص۱۵-۱۸.
4. نعمانی، الغیبة، ص۲۵۸.
5. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۷. حدیث ۶ و ۸.
6. عیاشی، التفسیر، ج۲، ص۲۱۷.
🔆تعجیل در ظهور:
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
♻️ با #نشر مطلب در ثواب آن شریک باشید...
🔅کانال آخرالزمان
❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C4775f6a44f