💠 موعود موجود
🔸 اصل اینكه بشر امیدوار است یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ [البته] یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست. اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه #مهدی_موجود_موعود! خصیصه شیعه است این است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است؛ اگر موجود موعود است، ما غیر از #انتظار و غیر از #امید، مسئله #مراقبه و #مرابطه هم داریم.
🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه #عدل و #احسان حكومت بكند؛ این را خیلی ها در انتظارش به سر می برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) هستیم، غیر از #انتظار و #امید، یك مسئله ای است به نام #مراقبه كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ای به نام #مرابطه كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم، ولی ماست و زنده است، باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می بیند! اینكه فرمود ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است؛ هركاری كه ما می كنیم خدا می بیند، پیغمبر می بیند و ائمه می بینند، وجود مبارك حضرت هم می بیند! باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان، سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبه است، چون بالأخره از او كمك می خواهیم، پس باید مراقب باشیم كه خلافی عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله مرابطه هم هست؛ مراقبت این است كه خلاف نكنیم، اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را [به حضرت] نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و #فیض بگیریم؛ نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم! بلكه رابطه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد! ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا﴾،[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ»،[3] مرابطه برقرار كنیم!
[1]. سوره توبه، آیه105.
[2]. سوره آل عمران، آیه200.
[3]. الغیبة للنعمانی، النص، ص 27؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْبَاقِرِ ع فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ».
#امامت_حضرت_مهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#انتظار
#امید
#مراقبه
#مرابطه
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار پژوهشگران و محققان مهدویت (سلام الله علیه) با حضرت استاد
تاریخ: 1383/06/31
💠 وظايف اقشار آسيبپذير (انتظار ظهور)
🔶 همانگونه كه #اغنياي امّت اسلامي موظف به #تواضع و وسعت بخشيدن به ساير اهل ايماناند، #نيازمندان و اقشار آسيبپذير نيز ميبايد با آراستگي به صفات ذيل، استغناي نفس خويش را حفظ و جامه انتظار راستين را به تن كنند:
1️⃣ #صبر:
صبر همانا حفظ #نفس از بيتابي، جزع و آشفتگي است نه خاموشي گزيدن و انفعال. بر آن دسته از منتظران راستين امام عصر(عج) كه از اغنيا نيستند رواست كه با #پرهيز از آشفتگي و بيتابي كه زمينهساز انحراف آنان است و با آرامش نفس به امداد خداوند قادر اتكال و بر بلاي مضيقه معاش صبر كنند: وعلي الفقراء بالصبر.
2️⃣ #قناعت:
🔸 آتش زيادهخواهي و #طمع آن هنگام كه با سوز تنگدستي همراه شوند، #ايمان را سوزانده و بر باد ميدهد و انسان را به كفر نزديك ميسازد[1]
🔶و #قناعت كه زندگي كردن به ميزان توان و امكانات موجود است، گنج بيپاياني است كه فرد را از احساس ناداري رهانيده و زمينه #رشد و ارتقاي او را فراهم ميآورد، پس بر اقشار كم درآمدي كه دل در گرو ظهور #امام_زمان(عج) دارند بايسته است كه با تدبير معيشت خويش بر محور قناعت، افزون بر صيانت از عزّت نفس، زمينهساز #ظهور آن حضرت باشند: والقناعة.
📄[1] ـ قال رسول اللهصلي الله عليه و آله و سلم: كاد الفقر أن يكون كفراً (الكافي، ج2، ص307).
#فقر
#انتظار
#امام_مهدی_موجود_موعود
💢 #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی مدظله العالی
💢امام مهدي موجود موعود، ص 213
🔅#امام_سجاد (علیه السلام):
✍️ یا أبا خالِدٍ! إنَّ أهْلَ زَمانِ غَیْبَتِهِ، القائِلیِنَ بِإمامَتِهِ، المُنْتَظِرینَ لِظُهُورِهِ علیه السلام، أفْضَلُ مِنْ أهْلِ کُلِّ زَمانٍ
🔴 ای أبا خالد! مردمان زمان غیبت امام زمان عجل الله فرجه، اگر به امامتش اعتقاد، و برای ظهورش انتظار برند، از مردم همه دورانها برترند.
📚 بحارالانوار، جلد ۳۶، صفحه ۳۸۷
✅ دولت کریمه
💬 حضرت آیت الله جوادی آملی
🔸 باید بدانیم که نظام اسلامی ما نظام کرامت است. نظام کرامت با آفرینش ما سازگار است. ما می خواهیم کریمانه حکومت داشته باشیم، کریمانه دولت داشته باشیم، کریمانه ملت داشته باشیم، حوزه ما کریمانه و دانشگاه ما کریمانه و خدمات ما و نهضت خدمت رسانی ما هم کریمانه باشد. این در دعاهای ما هم آمده است که «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیكَ فِی دَوْلَةٍ كَرِیمَة»،[1] این دولت کریمه که برای امامان معصوم (علیهم السلام) مطرح بود و اجرای آن به دست ولی عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود، عبارت از عدل محض نیست که انسان عادل باشد. ممکن است یک حکومت با فشار عدالت را تحمیل بکند، ولی دولتش دولت کریمانه نیست.
🔸 کرامت به معنای عظمت نیست، به معنای کبیری نیست. بزرگی یک حساب دیگری دارد. کلمه «کبیر» کلمه «عظیم» اینها شاید معادل فارسی داشته باشند؛ اما «کریم و کرامت»، اینها ظاهراً معادل فارسی ندارند. ما در فارسی باید چند کلمه را کنار هم بگذاریم تا بتوانیم کرامت را معنا کنیم. کرامت وصف خاص فرشتگان است، آن بزرگ منشی و بزرگواری است. آن کسی که نه تنها گناه نمی کند، خود را برتر از آن می داند که گناه بکند، نه برای ترس از جهنم، نه برای بهشت رفتن، می گوید حیف من است که خودم را آلوده بکنم، وقتم را تلف بکنم! این روحیه در فرشتگان است که فرشتگان را خدای سبحان در سوره مبارکه «انبیاء» وقتی معرفی می کند به عنوان ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّکرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾[2] معرفی می کند، فرشته کریم است.
🔸 یک انسان حالا یا استاد حوزه است یا استاد دانشگاه است، او در کوی و برزن با کودکان بازی نمی کند، می گوید این در شأن من نیست، چنین حالتی را حالت کرامت می گویند. فرشتگان کریم هستند و هرگز تن به آلودگی نمی دهند. در «زیارت جامعه» در وصف ائمه (علیهم السلام) ما #وصف_کرامت را داریم، همان وصفی را که خدای سبحان در سوره «انبیاء» برای ملائکه ذکر می کند: ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّکرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾ همان وصف را در «زیارت جامعه» برای ائمه (علیهم السلام) می خوانیم، می گوییم شما بندگان مکرم الهی هستید،[3] حوزه کارش این است، دانشگاه کارش این است، آن که با فشار آدم خوبی می شود آن به هر حال طعم کرامت را نچشیده، یک وقت که فشار برطرف شد به کج راهه می رود این خطر همیشه او را تهدید می کند.
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص424؛ مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص581.
[2]. سوره انبیاء، آیات26 و27.
[3]. كامل الزیارات، ص318؛ «فَأَنْتُمْ أَوْلِیاؤُهُ النُّجَبَاءُ وَ عِبَادُهُ الْمُكْرَمُون».
📚 درس اخلاق
تاریخ: ۱۳۸۲/۰۷/۲۴
⭕️کیفیت پیوستن ۳۱۳ نفر به امام
زمان(عج)
👈امام جواد(ع) در روایتی با اشاره به آیهای از قرآن درباره ویژگی قائم(عج) و کیفیت حضور ۳۱۳ نفر نزد امامشان سخن گفت.
👈«حضرت عبد العظیم حسنى گفت: به #امام_جواد(ع) گفتم: امیدوارم شما #قائم_اهل_بیت_محمّد باشید،کسى که زمین را پر از عدل و داد کند همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد. فرمود: اى أبو القاسم هیچ یک از ما نیست جز آنکه قائم به امر خداى تعالى و هادى به دین الهى است، امّا قائمى که خداى تعالى به توسّط او زمین را از اهل کفر و انکار پاک و آن را پر از عدل و داد کند...
👈او کسى است که زمین برایش در پیچیده و هر دشوارى برایش هموار شود و از اصحابش 313 تن به عدد #اصحاب_بدر از دورترین نقاط زمین به گرد او فراهم آیند و این همان قول خداى تعالى است که فرمود: «أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ؛ هر کجا که باشید، خداوند همگى شما را [به سوى خود باز] می آورد؛ در حقیقت، خدا بر همه چیز تواناست.» و چون این تعداد از اهل اخلاص به گرد او فراهم آیند، خداى تعالى امرش را ظاهر کند و چون عقد که عبارت از 10 هزار مرد باشد، کامل شد به اذن خداى تعالى قیام کند و دشمنان خدا را بکشد تا خداى تعالى خشنود شود.
❓عبد العظیم گفت: اى سرورم چگونه مىداند که خداى تعالى خشنود شده است؟ فرمود: در قلبش رحمت می افکند و چون به مدینه درآید لات و عزّى را بیرون کشیده و آن دو را بسوزاند.»
📚منبع:
🖌کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص377.
🖌کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص282.
🖌الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2 ، ص449
متن روایت:
عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ قَالَ:قُلْتُ لِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى ع إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ تَکُونَ الْقَائِمَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍالَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً فَقَالَ ع یَا أَبَا الْقَاسِمِ مَا مِنَّا إِلَّا وَ هُوَ قَائِمٌ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هَادٍ إِلَى دِینِ اللَّهِ وَ لَکِنَ الْقَائِمَ الَّذِی یُطَهِّرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ أَهْلِ الْکُفْرِ وَ الْجُحُودِ وَ یَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً هُوَ الَّذِی تَخْفَى عَلَى النَّاسِ وِلَادَتُهُ وَ ......
38.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ماموریت مردم ، جهانی سازی دین خدا - استاد طائب
هدایت شده از ولايت
Aliakbar_Raefioour_Ehyae_mahdavi_Emam_Kaenat_1400_01_08_Tehran_80kb.mp3
45.89M
🔊 استاد #رائفی_پور
🔖 موضوع: امام کائنات (ویژه برنامه احیای شب نیمه شعبان ۱۴۰۰)
📆 ۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ - تهران
🔴 تکامل و جهت گیری الهی علوم در عصر ظهور
✍️ مشکلی که در علوم امروزی مطرح است، قطع ارتباط یا ارتباط ناقص با هدف آفرینش می باشد. به طوری که از ابتدا یا نیت الهی نیست یا در ادامه فراموش می شود و ارتباط با عالمان و مراجع دینی برای اخذ معارف الهی که شامل حلال ها و حرام ها نیز می باشد، وجود ندارد و گاهی حتی سرناسازگاری با عالمان دینی می گذارند. سفیان بن عیینه گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: همه علم مردم را در چهار موضوع دانستم:
✨ پروردگارت را بشناسی.
✨ بدانی با تو چه نیکی هایی کرده.
✨ بدانی از تو چه خواسته.
✨ بدانی چه چیز تو را از دینت بیرون برد.
📚 کافی، ج ۱، ص ۵٠
در عصر ظهور، به برکت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف علوم در جهت الهی تکامل می یابد.
امام صادق علیه السلام فرموده اند: علم و دانایى از ۲۷ حرف تشکیل مىشود، تمام آن چه پیامبران ( تاکنون ) آوردهاند، ۲ حرف است و مردمان بیش از این ۲ حرف تاکنون نشناختهاند. آن گاه که قائم ما قیام کند، ۲۵ حرف دیگر را آشکار سازد و میان مردمان بپراکند و آن ۲ حرف را ( نیز ) بدانها ضمیمه سازد، تا ۲۷ حرف را گسترش داده باشد.
📚 بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶، ح ۷۳
امام محمد باقر علیه السلام در روایتی تکامل عقول به دست امام مهدی علیه السلام را این طور بیان فرموده اند: زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند، دستش را روی سر مردم نهد، پس به عقل هایشان کمال و به فکرهایشان رشد بخشد.
📚 در فجر ساحل، محمد حکیمی، ج ۱، ص ۱۲۱ به نقل از کمال الدین، ص ۶۷۵
♥️ امام صادق (علیهالسلام):
هنگامی که حضرت مهدی (عج) قیام کند خداوند بیماریها را از مومنان دور میسازد و تندرستی را به آنان باز میگرداند.
📚 بحارالانوار، جلد 52، صفحهی 364، حدیث 138
مداحی_آنلاین_اقرار_اهل_سنت_به_وجود.mp3
822.1K
♨️اقرار اهل سنت به وجود امام عصر عج
🎤حجت الاسلام #فاطمی_نیا