#ایده_متن
شب اگر باشد و
مـِی باشد و
مـن باشم و تـو
به دو عـالـم ندهم
گوشـهی تنـــهایی را ...
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
هدایت شده از ٠
Aron-Afshar-Janam-Bash-128.mp3
4.52M
هدایت شده از ٠
✍آقایان در هنگام #غرزدن_خانوما چه کنند؟
💥مردی زیرکه و عاقلانه رفتار میکنه که وقتی میبینه خانومش شروع به غُرغُر کردن کرده، قبل از هر چیزی گارد نگیره و جلوی حس های منفی که در وجودش داره شکل میگیره را بگیره.
اولین قدم اینه که مرد با کلام خودش
حس های منفی خانوم را کم کنه. یعنی اینکه با خانومش هم احساسی کنه. جملاتی ساده مثل
💠منم متاسفم
💠حق با توئه
💠من حرفت را میفهمم
💠عزیزم از من چه کاری بر میاد تا انجام بدم
این جملات از سمت آقا میتونه اوضاع را تغییر بده، چون در کاهش احساسات منفی خانم خیلی موثره. و دومین قدم این که میتونید در طولانی مدت علت های احساسات منفی خانم را متوجه بشید و اونو رفع کنید. مثلا در مورد اینکه خانوم خونه از کارهای خونه خسته شده بود،اقای خونه میتونه با تقدیر و تشکرهای که از خانم داره و یا بر عهده گرفتن کارهای کوچیک خونه در ایجاد نشدن این حس در همسرش جلوگیری کنه.
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
هدایت شده از ٠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14روز مانده تا بهار🌸
سلام چهارشنبه 15 اسفند
آرزو دارم
دلتون مثل بهار🎋
پرشود از
لحظه های ماندگار
زندگیتون خالی،
از اندوه وغم
صبح تون بخیر💗🌷
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
هدایت شده از ٠
#حدیث
#امام علی علیه السّلام:
خوش خویی در سه چیز است:
دوری کردن از کار های حرام، طلب حلال،و فراهم آوردن آسایش و رفاه برای خانواده.
📚 منتخب میزان الحکمة: ح ۱۹۴۲
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
هدایت شده از ٠
#ایده_متن
#آیینه_نویسی
#ایده امروز برای خوشحال کردن همسری
متن زیر را روی آیینه بنویسید....
سرورم همین که بودنت سهم من است
من خوشبخت ترین زن روی زمینم 💋
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
هدایت شده از ٠
#ایده_متن
#ویژه_صبح_بخیر
بــهشــت یــعــنــے :
لــمــس ڪــردن گــرمــای دســتــهای مــردانــه ات
در هوای خــُنــڪ اول صــبــح 😍
صبحت بخیر جانا
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
#نظر_اعضا
سلام, خسته نباشید, وقت همگی بخیروشادی,
ی مباحثی دیروز مطرح شد وعده ای از بزرگواران گمونم به نظرمن کمی ناراحت شدن,
لازم دونستم با اجازه مسؤول کانال درحد وسعم جواب دهم,
مسئله درمورد غیرت زن,واینکه حدیث داریم غیرت زن کفرهست و فهم این حدیث که گفتیم فرموده ای از ایت الله مجتهدی تهرانی درمورد تعددزوجات هست که میفرماید بعضی از غیرت ورزیدنهای بی جا از خانمها از روی تعصبه و کفر هست,ونمونشم درمورد تعددزوجات امام حسین علیه السلام وحرفی که اون خانم گفته بود,
اما جواب:
۱_حلال خداوند حلال هست,و باید مردم بدانند,مخصوصا اون حلالی که اگه انجام نشه مقدمه بعضی ازحرامها میشه,این نوع حلال باید ترویج بشه,مثل ازدواج,حال چه ازدواج جوانها باشد یا غیر...
۲_اون حلالی که اگه انجام نشه مقدمه حرام فراهم میشه,مثل ازدواج,به نظر من باید موانع اون برطرف بشه,
۳_در باب امربه معروف ونهی از منکر فرقی بین واجبات یامحرمات نیست,یعنی هرجا مثلا حرامی دیدی باید نهی از منکر کنی,
درمورد پیشگیری از حرامهایی که بخاطر دوری از ازدواج پیش میاد هم همینطور هست,چه نیاز به ازدواج جوانان ومجردها باشه که دراولویته,چه ازدواجهای بعدی...
اما اینکه فرمودند ازدواج جوانها,بله منم قبول دارم که همه مسولین سعیشون باید براین باشه که موانع ازدواج جوانهارفع بشه, من تو این مسئله خیلی باجوانهای مجرد از اقوام و غیر برخورد داشتم,ومشکل اساسی الان جوانها ضعف در اعتقادات هست,مگه خداوند در آیه ۳۲سوره نور نفرموده مجردها ازدواج کنند وبعد میفرماید منه خداوند اونهارو بی نیاز میکنم, ولی وقتی به یک جوان میگی قبول نمیکنه یااگرم قبول کنه درعمل رد میکنه,
دخترها هم وقتی براشون تو بهترین سن ازدواج یعنی ۱۶ الی۲۰ خواستگار خوب میاد رد میکنند به بهانه های مختلف, من از خیلی از این دخترا که تو سن اطراف ۳۰هستم پرسیدم که شما یعنی تا بحال ی خواستگار خوب نداشتی,همه این دخترا میگن داشتیم ولی جهالت مارو به رد کردن واداشت والان هیچ راهی نداریم,
اینجا مشکل ضعف اعتقادات پدرو مادر واین فرزنده,واین مشکل ریشه ای شده و عزم اساسیه دولت وصدا وسیما ومسولین فرهنگی رو میطلبه,
اما چرا گفتم ازدواج مجدد,
بنظر شما به اطرافتون نگاه کنید بیشترین مرگ ومیر برا آقایون هست یا خانمها؟ کاملا مشخصه که برا آقایون هست,میشه گفت هر ده جوان مرد که فوت میکنند شاید ۳الی ۴ زن جوان فوت میکنند ودلیلشم اینه که اقایون بخاطر موقعیتی که در بیرون از خونه دارند بیشتر در معرض خطرها هستند, بخاطر همین الان حدود ده میلیون خانم جوان بیشتر از اقا داریم,
خواهشا خانمهای شوهر دار فورا موضع گیری نکنند, خودشونو بزارند جای اون خانمی که فرصتها همه رو از دست داده حالا باید تا اخر عمر مجرد بمونه؟
من منظورم اون اقایی نیست که نمیتونه عدالتو بر قرار کنه,شاید کسی هست که توانایی وتمکن ازدواج مجدد رو داشته باشه,چ بسا این موضع گیریهای شماها نزاره فرهنگ سازی بشه برا این حلال خداوند,
ما باید جهته جلوگیری از فساد که بعضا شاید شوهرهای شما خدایی نخواسته گرفتار اون بشند وباهمین خانمهای مجرد ارتباط برقرار کنند این حلال اللهی رو ترویج کنیم,
ماباید هر راهی که موجب جلو گیری از حرامها میشه رو ترویج کنیم,چ بسا یک حلال خداوند گره گشا باشد که ما اطلاع نداریم,
چنان که حضرت امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند,اگه عمر صیغه را حرام نمیکرد هیچ زنایی اتفاق نمی افتاد مگه شقی ترین افراد,
پس خواهشا با دید عقلانی به این مشکل بنگرید وبخاطر تعصبات یاتلخ نشدن زندگیمون کاری نکنیم که اخرت خود ودیگران را خراب کنیم ویک حلال اللهی که شاید خیلی از مشکلات را حل کند رو کتمان یا رد کنیم
#پاسخ مشاور محترم کانال
سلام علیکم روزتون بخیر .دوستان عزیز باز هم نظرات خوبی دیروز دادن که خیلی خوب بود ولی بنده میخوام یک دوره ای بکنم بر مطالب عزیزان ببینیم ایا غیرت چی هست مرزش با بددلی چیست ودر رابطه با روایت امیر المومنین علیه السلام که فرمودن غیرت زن منجر به کفر میشه ایا کلی هست یا استثناء هم وجود داره برای پاسخ به این سوالات مطالب زیر رو مطالعه بفرمایید👇👇
مرز بین بددلی و غیرت چیست؟
پرسش
مرز بین بددلی و غیرت چیست؟ چگونه باید فهمید که عکس العمل انسان مربوط به بددلی است یا غیرت؟
پاسخ اجمالی
«غیرت» حالت عاطفیای است که هنگام درک لزوم پاسداری و دفاع از کسی یا چیزی که موجب دلبستگی است، برانگیخته میشود. حس غیرت مانند یک نگهبان از نابودی نهاد خانواده جلوگیری کرده و از طهارت و پاکی نوامیس مراقبت میکند و نمیگذارد نسلها با یکدیگر درهم شود. اسلام در عین اینکه غیرت را جزو ایمان میداند و بیغیرتی را نکوهش مینماید، بدگمانی و بددلی را نیز مذموم دانسته و پیروانش را به دوری از این عمل وا میدارد. بددلی را به صورت کلی میتوان بدگمانی و سوء ظنهای بیمورد، تعصب جاهلی، بزرگنمایی تخلفات کوچک و اختلالات روانی دانست.
پاسخ تفصیلی
«غیرت» صفتی است که در انسان موجب برانگیخته شدن فرد برای حفظ و حراست نسبت به چیزی میشود که آن فرد اهانت و بیحرمتی دیگران به آنرا قبیح و ناشایست میداند؛ مانند غیرت دینی، غیرت ناموسی، غیرت وطن دوستی و... به عبارت دیگر، غیرت حالت عاطفیای است که هنگام درک لزوم پاسداری و دفاع از کسی یا چیزی که موجب دلبستگی است، برانگیخته میشود.[1] آنچه که در اینجا مورد بحث قرار خواهد گرفت غیرت ناموس و خانواده است. و آن به معنای این است که انسان از اهل خود غافل نشود و اهمال در امری که عاقبت آن به فساد منجر میشود نکند و زنان خود را از دیدن مردان نامحرم حفظ کند.[2] حس غیرت مانند یک نگهبان از ارتباط و اختلاط با نامحرم جلوگیری کرده و از طهارت و پاکی نوامیس مراقبت میکند و نمیگذارد نسلها با یکدیگر درهم شده و نظام خانواده تهدید گردد. اگر نظام خانواده در یک جامعه از بین برود هرج و مرج ایجاد شده و تمام فضایل جامعه، از جمله هویت مشخص هر فرد، از بین میرفت.
امام علی(ع) نیز غیرت مرد را از ایمان شمرده است و مردی را با ایمان میداند که دارای ایمان باشد. آقا جمال خوانساری(ره) در ذیل این حدیث مینویسد: غیرت داشتن مرد ایمان است. مراد به «غیرت» ننگ داشتن است از چیزى چند که سبب عیب و نقص باشد، در خود یا در اهل و متعلقان خود، و ظاهر است که این معناى ایمان است؛ یعنى ناشى از ایمان مىشود، یا از جمله اجزاى ایمان یا شرایط آن است، یا سبب کمال ایمان و قوّت آن است.[3] همچنین در روایت دیگری حضرت علی(ع) هر مردی را که عفت داشته باشد نشانهای از غیرت او دانسته و میفرماید: «دلیل غیرة الرّجل عفّته»؛ دلیل غیرت مرد عفت او است. «غیرت» به معناى ننگ داشتن از نقصها و عیبها است، و «عفت» به معناى ترک حرامها است، و مراد این است که هر کس عفت داشته باشد این نشان غیرت او است، و هر کس عفت نداشته باشد، آن نشان بىغیرتى او است؛ زیرا که بىغیرتى زیاده از این نباشد که مرتکب حرام شود و از آن نقص و عیب ننگ نداشته باشد.[4]
در مقابل غیرت، بیغیرتی است که مرد تعصبی نسبت به اختلاط همسر خویش با دیگر مردان نامحرم ندارد. امروزه بعضی از زنان با آرایش و پوششهای نامناسب و بعضاً با رضایت شوهرانشان به محیطهای اجتماعی که مردان نامحرم در آن حضور دارند، میروند و چنین حرکتی نه تنها خیلی از مردان را برانگیخته نمیکند، بلکه به نوعی مورد حمایت صریح و یا ضمنی شوهران خویش نیز قرار میگیرند. از چنین مردانی در لسان روایات به افراد بیغیرت یاد میگردد. این افراد مورد خشم خداوند قرار دارند و از سوی ائمه(ع) سخت نکوهش شدهاند. در همین رابطه امام علی(ع) مردم آن زمان عراق را به واسطه بیتوجهی برخی از زنان نکوهش میکند و میفرماید: «یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَکُمْ یُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِی الطَّرِیقِ أَ مَا تَسْتَحْیُونَ»؛[5] ای مردم عراق، با خبر شدم که زنان شما در خیابانها به مردان تنه میزنند، آیا حیا نمیکنید»؟!
واقع در دین مبین اسلام تأکید بر غیرت در دایره محرمات و واجبات است و نه بیشتر. غیرتِ مرد در جایی که خدای متعال غیرت به خرج نداده است نه تنها حُسنی ندارد بلکه عین زشتی و بی ادبی است. مگر میشود انسان از خدای خود غیرتمندتر باشد؟! اگر واقعاً این رفتار مشکلی داشت یقیناً خدای غیور آن را حرام می نمودند.
در حکمت ۱۲۴ نهجالبلاغه بیان شد که عدم رضایت زنان به ازدواجهای بعدی شوهران، کفر به شمار میآید. با توجه به اینکه تقریباً تمام زنان از چنین خصوصیتی برخوردارند، پس باید تمام آنها کافر و نجس باشند؟
پاسخ: آنچه در نهجالبلاغه بیان شده، آن است که غیرت مرد نشانهای از ایمان و غیرت زن نشانهای از کفر است و باید توجه داشت که با بررسی روایات دیگر، اگر غیرت زن را به معنای محبت به شوهر و علاقهمندی به ادامه زندگی مشترک و تهدید نشدن آن از جانب زن دیگری بدانیم، چنانچه در بیشتر بانوان همینگونه است، نمیتوان چنین محبتی را نشانی از کفر دانست؛ اما اگر او بخواهد با غیرت خود، مجاز بودن چندهمسری مردان را که با شرایطی از سوی اسلام مورد پذیرش قرار گرفته است، زیر سؤال برده و آن را ناعادلانه بپندارد، چون با قانون مسلم اسلام که در قرآن بدان اشاره شده، به مخالفت برخاسته، در معرض کفر قرار خواهد داشت.
سخن منتسب به امیرالمؤمنین ـ علیهالسلام ـ در نهجالبلاغه، تصریح در نارضایتی زن به ازدواج مجدد شوهر ندارد؛ بلکه عبارت است از اینکه: "غیرة المرأة کفر و غیرة الرجل إیمان"، [۱] بدین معنا که غیرت ورزیدن اگر از جانب زن باشد، نشانهای از کفر، و اگر از جانب مرد باشد، نشانهای از ایمان است.
شاید در نگاه اول، نتوان دریافت که مراد آن حضرت از بیان این کلمات چه بوده و تصور نمود که چنین کلامی، نشانگر دیدگاه تبعیضآمیز اسلام و پیشوایان دینی نسبت به زنان میباشد؛ اما با کمی دقت، چنین تصوری از بین خواهد رفت.
غیرت در زبان عرب
با بررسی سخن عربزبانان، به این نکته پی خواهیم برد که آنان واژه "غیرت" را در مواردی به کار میگیرند که حساسیت و عکسالعمل شدیدی نسبت به موضوعی پدید آید.
غیرت در خانواده
در محدودهای کوچکتر و در محیط خانواده، "غیرت" را میتوان به معنای عکسالعمل و حساسیت هر یک از زوجین در برابر ارتباطات طرف مقابل با جنس مخالفش دانست. اکنون باید دید که آیا هر واکنش غیرتآمیزی از جانب مرد یا زن، مورد پذیرش اسلام خواهد بود یا خیر؟ در این راستا، موارد مختلفی از کاربردهای غیرت را با توجه به اصول اسلامی، مورد بررسی قرار خواهیم داد:
کاربردهای غیرت
← ۱. غیرت مردان در مورد ارتباط نامشروع همسرشان
خداوند، مردان را مدیر خانواده قرار داده و دلایلی را نیز برای این مدیریت بیان نموده است؛ نظیر اینکه چون مسئولیت مالی اداره خانواده بر عهده مرد است، مدیریت خانواده نیز باید بر عهده او باشد ("الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساء"). [۲]
مرد با ایمان، علاوه بر مدیریت مالی، باید از مدیریت فرهنگی خانواده نیز غافل نشده و تلاش کند تا در حد امکان، خود و افراد تحت مدیریتش را از کژرویها باز دارد ("یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَة").[۳]
بدیهی است، زنان باایمان نیز به وظایف شرعی خود آگاه بوده و از رفتارهای مخالف با موازین اسلامی خودداری میکنند؛ اما اگر مدیر خانوادهای احساس کند که وسوسههای شیاطین پیدا و پنهان، تلاش در به انحراف کشیدن همسر و فرزنداناو را داشته و با این وجود، واکنشی نشان ندهد، از طرف اسلام بهعنوان عنصری نامطلوب شناخته شده و مورد نکوهش واقع میشود. [۴] طبیعی است که واکنش مرد به چنین رفتارهای ناپسندی، نشان از ایمان او داشته و باید مورد تحسین قرار گرفته و بیان شود که "غیرة الرجل ایمان".
← ۲. غیرت مردان در ارتباط با روابط مشروع همسرشان
اما آیا مردان باید، نسبت به هر رفتاری از همسر و فرزندان خویش با بدبینی نگریسته و حتی در مواردی که آنان، مرتکب رفتار خلاف شرعی نشدهاند، بهشدت تحت نظرشان داشته و به اصطلاح، غیرتی شوند؟!
براساس آموزههای پیشوایان دینی، مردان نباید در امور مجاز و حلال، غیرت داشته باشند و چنین غیرتی از مردان مورد نکوهش بوده و سرانجام مناسبی نیز نخواهد داشت.
← سخن امام علی علیه السلام
مولای متقیان ـ علیهالسلام ـ در وصیت خویش به فرزندشان، امام حسن مجتبی ـ علیهالسلام ـ چنین توصیه میفرمایند: به شدت مراقب باش، در مواردی که نیاز به غیرتورزی نیست، اقدام به این کار نکن! یقیناً رفتاری از این دست، منجر به آن خواهد شد که اشخاص سالم، بیمار شده و افراد پاک، به گناه آلوده شوند! [۵]
امام علی ـ علیهالسلام ـ در این سخنان، به نکته روانشناسی مهمی اشاره کرده و حساسیتهای بیمورد برخی مردان را که به بهانه غیرتورزی، همسران خود را از هرگونه فعالیت اجتماعی باز میدارند، مورد انتقاد قرار داده است.
← ۳. غیرت زنان در مورد روابط نامشروع شوهرشان
آیا تنها با استناد به اینکه از برخی روایات (مانند روایت اشارهشده در سؤال) چنین برداشت میشود که غیرتورزی، مخصوص مردان است، زن نباید به رفتارهای خلاف شرع شوهر خود هیچ واکنشی نشان دهد و تنها باید آن را به خدا واگذار کند؟!
پاسخ ما این است که براساس تعالیم اسلامی، زنان نیز در اجتماع مسئولیت داشته و تا میتوانند باید از کژیها و زشتیها جلوگیری به عمل آورند.
←← نمونهای از آیه قرآن
در آیهای از قرآن میخوانیم:
"الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ"؛ "مردان و زنان با ایمان بر یکدیگرولایت و سرپرستی داشته و به نیکیها فرمان داده و از بدیها جلوگیری میکنند. [۶]
بر این اساس، اگر بانوی مسلمانی، همسر خود را از ارتباطات نامشروع و ناسالم باز دارد، به وظیفه دینی خود عمل کرده و در طرف مقابل، اگر نسبت به این موضوع با بیتفاوتی رفتار کند، او نیز مرتکب گناه شده و در برابر پروردگار پاسخگو خواهد بود.
← ۴. غیرت زنان در ارتباط با روابط مشروع شوهرشان
بهصورت طبیعی، بانوان به هرگونه رفتار شوهرانشان در ارتباط با جنس مخالف، حساس بوده و نمیخواهند که پای زنی دیگر
در زندگی مشترکشان باز شود.
از طرفی، هر فردی که کوچکترین اطلاعی از احکام اسلامی داشته باشد، میداند که مردان، البته با شرایطی، میتوانند چند همسر انتخاب نمایند و به این موضوع نیز در قرآن کریم تصریح شده است ("فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً")، [۷]
هرچند که با واقعیات آماری و برابری نسبی تعداد مردان و زنان و نیز توصیه اسلام به تمام مردان مبنی بر ازدواج، کمتر از یک درصد مردان میتوانند ازدواج مجددی داشته باشند. بههرحال ما فرض را بر این میگذاریم که دلایل مجاز شمردن چند همسری مردان از جانب اسلام را دانسته و در این زمینه، ابهامی برایتان باقی نمانده است.
با توجه به آنچه بیان شد، غیرت بانوان نسبت به ارتباطات مشروع همسرانشان را میتوان در دو گروه، دستهبندی کرد:
←← ۱ ـ ۴. علاقهمندی به همسر
غیرتی که ناشی از علاقهمندی باشد: یعنی خانمی بداند که رفتار شوهر او در تصمیم به ازدواج دائم یا موقت با زنی دیگر، خلاف شرع نیست؛ اما تنها به دلیل علاقهمندی به شوهر خود و نیز نگرانی در مورد آینده زندگی مشترکش و بدون آنکه اعتراضی به حکم اسلام داشته باشد، با شیوههای مختلف تلاش میکند تا شوهر خود را از این تصمیم باز دارد. موضوعی که بیشتر رفتارهای غیرتآمیز زنان را در همین راستا میتوان توجیه کرد! آیا چنین غیرتی از بانوان نیز کفرآمیز است؟!
روایتی از اسحاقبن عمار، پاسخگوی این پرسش است. او روایت میکند که به امام صادق ـ علیهالسلام ـ عرضه داشتم که بانویی نسبت به شوهر خود غیرت ورزیده و او را از این جهت، مورد اذیت و آزار قرار میدهد! امام صادق ـ با بیتفاوتی و بدون آنکه آن زن را در این ارتباط مقصر اعلام نماید ـ بیان فرمود که دلیل چنین غیرتی، عشق و علاقه آن بانو به شوهر خویش میباشد. [۸]
دقت بفرمایید که در این مورد، امام معصوم، حساسیت و غیرت بانوان را کفرآمیز تلقی نکرده، بلکه آن را ناشی از عشق و علاقهای دانسته که نباید با بدبینی در مورد آن رفتار کرده و دوستی او به شوهرش را مساوی کفر به پروردگار دانست.
←← ۲ ـ ۴. نپذیرفتن حکم اسلام
غیرتی که به دلیل نپذیرفتن حکم اسلام باشد: هرچند قرآن تصریح کرده که مردان نباید از مجاز بودن ازدواج مجدد سوء استفاده نموده و با هوسرانی و تشکیل چند زندگی، بنیان خانواده را متزلزل کنند ( "فَلا تَمیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً")، [۹] اما اگر مردی، به هر دلیل نیاز به ازدواج مجدد داشته و با رعایت شرایط لازم، اقدام به این ازدواج، چه بهصورت دائم و چه بهصورت موقت کرده است، همسر اول او نباید به شیوهای برخورد کند که از رفتار او، مخالفت با حکم الاهی برداشت شود؛ چون رفتاری از این دست، در نهایت منجر به کفرمیشود و زنان باایمان، هرگز کاری نمیکنند که از آن، بوی کفر به مشام آید. [۱۰]
نتیجه بحث:
حدیث موجود در نهجالبلاغه مبنی بر اینکه "غیرة المرأة کفر" نیز به همین معنا بوده (به معنای نپذیرفتن حکم اسلام) و در آن، چنین غیرت نابجایی از زنان، کفر و ناسپاسی ارزیابی میشود و همانگونه که بیان شد، غیرت نابجای مردان نیز در جای خود مورد نکوهش قرار گرفته است. بر این اساس و با توجه به بررسی این روایت و انطباق آن با دیگر آیات و روایات، میتوان نتیجه گرفت که امام علی ـ علیهالسلام ـ نه غیرت صحیح بانوان را مورد انتقاد قرار داده و نه بر غیرت نادرست مردان، مهر تأیید مینهد.
مرزهای غیرت و بددلی
اسلام دین بسیار واقعنگری است و تمام دستورات آن بر اساس اعتدال و حفظ تعادل فرد، خانواده و اجتماع صادر گردیده است. اسلام در عین اینکه غیرت را جزو ایمان میداند و بیغیرتی را نکوهش مینماید، بدگمانی و بددلی را نیز مذموم دانسته و پیروانش را به دوری از این عمل وا میدارد. پژوهشهای گسترده و عمیقی برای مرزبندی دقیق میان غیرت و بددلی باید صورت گیرد تا به عنوان فرمولی لازم الاجرا اعمال کرد، حتی این موضوع تا حد زیادی به شرایط فردی، مکانی و زمانی دارد با این وجود، با استفاده از بعضی روایات میتوان نوعی مرزبندی به دست آورد:
1. یکی از مهمترین مرزهای غیرت و بددلی، بدگمانی و قضاوت بر اساس سوء ظنها است. غیرت بیجا که بر اساس بددلی است یک واکنش نامتعادل به رفتار همسر است که ریشه در بدگمانی دارد و در نهایت منجر به تهمت زدن میشود؛ چرا که دلیلی بر اینکه ناموس فرد واقعاً این کار را کرده باشد وجود ندارد و فرد بر اساس گمان خود به او تهمت کاری را میزند. این عمل در نزد خداوند بزرگ، عملی بسیار زشت و گناهی بزرگ است. در قرآن کریم، کیفر افرادی که بر زنان پاکدامن تهمت جنسی میزنند، بسیار سنگین است. خداوند میفرماید: «و کسانی که به زنان پاکدامن تهمت [زنا] میزنند، سپس چهار شاهد نمیآورند، ایشان را هشتاد تازیانه بزنید و دیگر هرگز شهادت آنان را قبول نکنید و ایشان همان فاسقاند».
2. تعصب جاهلی نیز از دیگر مرزهای غیرت و بددلی است. از نظر اسلام هر گاه دستورات الهی به فردی اجازه کاری را داد؛ یعنی خداوند به انجام آن راضی است و نباید تعصبات قومی و بعضاً جاهلی دیگِ غیرت را به جوش آورده و مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. به عنوان مثال هنگامی که عقد نکاح بین دختر و پسری خوانده میشود طبیعی است که آنها با یکدیگر محرماند و شایسته نیست برخی از موانع را برای ارتباط با ایشان فراهم کنند مانند برخی از افراد که تعصب جاهلی دارند و گاه شنیده میشود که امثال این دو جوان یاد شده که اکنون زن و شوهر هستند را دچار مشکل مینمودند.
3. از دیگر شاخصهایی که به عنوان مرز بددلی و غیرت قرار میگیرد بزرگنمایی تخلفات کوچک است، در این مواقع فرد آستانه تحمل کمتری دارد و با دیدن و یا شنیدن یک موضوع کوچک آنرا بسیار بزرگتر از آن چیزی که هست تصور نموده و شدتی بسیار بزرگتر از نوع تخلف را برای ناموس خویش در پی میگیرد. این عمل نیز شایسته نیست و غیرت نابجا و حساسیت بیش از حد است. این شیوه نیز مورد نکوهش واقع شده است. امام علی(ع) در نامهای به فرزندش امام حسن(ع) میفرماید: مبادا از خود غیرت نابجا نشان دهى؛ زیرا از این رهگذر، زن درستکار به نادرستى افتد، ولى در باره آنان محکم کارى کن، آنگاه اگر عیبى دیدى در مجازات کوچک و بزرگ درنگ مکن. مبادا زود مجازات کنى که در این صورت گناه را بزرگتر جلوه دادهاى و براى پوزش خواهى ارزشى قایل نشدهاى.[6]
4. اختلالات روانی نیز یکی از مرزهای مهم بین بددلی و غیرت ورزی است. این نوع بددلی منشاء درونی و روانی دارد و فرد به جهت عدم تعادل روانی نسبت به رفتار همسر خویش واکنشی سختگیرانه و به ظاهر غیرت ورزانه نشان میدهد. چنین رفتارهای میتواند ناشی از حسادت شدید، بدبینی حاد، توهمهای بیمارگونه؛ مانند اینکه فرد تصور میکند همه به او خیانت میکنند، باشد. این رفتارها نیز غیرت ورزی نیست، بلکه سختگیریهای بیموردی است که اطرافیان را دچار مشکل میکند و زندگی را برای آنان تلخ میکند. پس چنین رفتارهایی هر چند به ظاهر غیرتمندانه به نظر میرسد، اما غیرت ورزی نابجا بوده و از نظر مبانی دینی مطرود است.
در روایات اسلامی آمده است که خدای تعالی دارای صفت غیرت است و انسان های غیور را دوست دارد و به دلیل وجود همین صفت بود که کارهای زشت را حرام نموده است.
در اهمیّت بحث غیرت در خانواده گفتنی است که امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند:« إنّ المَرءَ یَحتاجُ فى مَنزلِهِ وعِیالِهِ إلی ثلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها وإن لَم یَکُن فى طَبعِهِ ذلکَ : مُعاشَرَةٍ جَمیلةٍ ، وسَعَةٍ بِتَقدِیرٍ ، وغَیرَةٍ بتَحَصُّنٍ؛ امام صادق علیه السلام : مرد برای اداره منزل وخانواده خود به سه خصلت نیاز دارد که اگر هم به طور طبیعی آنها را نداشته باشد، باید خود را به تکلّف در آنها وا دارد: خوش رفتاری ، گشاده دستیِ سنجیده، وغیرت بر حفاظت از آنها».(میزان الحکمه ۵صفحه ۹۷، حدیث ۸۰۷۱)
کلمه ای که در تعریف غیرت مرد در خانواده مناسب به نظر می رسد حسّاسیّت است. به این معنا که غیرت نوعی حساسیت است؛ حساسیتی که از مسئولیّت برخاسته است؛ زیرا هر کس که نسبت به چیزی مسئولیّت دارد باید نسبت به آن حسّاسیّت هم داشته باشد. در نظام خانواده نیز مسئولیّت مرد نسبت به همسرش، غیرتی است که مرد نسبت به همسر خود دارد و زمانی این نوع غیرت ممدوح است که با اعتدال همراه گردد.
توضیح اینکه غیرت مرد نسبت به همسر و فرزندانش امری فطری، ضروری و در واقع برخاسته از ایمان و تعهّد او بوده و مادامیکه حالت افراطی نداشته باشد جزء شاکلۀ مسئولیّت مرد است. خانمها نیز طالب غیرت مرد خویشند و می¬خواهند همسرانشان نسبت به وضع آنها حسّاس باشند. اصولاً خانمها از مردی که نسبت به وضع لباس و پوشش آنها بی تفاوت باشد، ناراضی اند. ناگفته نماند این حسّاسیّت مرد تا زمانی از جانب بانوان نوعی دوست داشتن، محبّت و حمایت تلقی می گردد که در حدّ معقول باشد. به عنوان مثال قرآن حجاب را واجب نموده است و مردها هم در همان حد و حدود شرعی مسئولند؛ لذا در خصوص مسأله غیرت نیز مانند هر یک از صفات حسنه دیگر باید توجه داشت که اگر از راه اعتدال خارج شده و به سوی افراط و تفریط گرایش یابد، مذموم خواهد بود، به گونه¬ای که می توان چنین گفت: حد و حدود غیرت تا جایی است که ۱- از روی بدگمانی، ۲- همراه با سخت گیری و ۳- برای کسانی که خود اهل مراقبت¬اند، نباشد؛ زیرا ریشۀ بدگمانی و سوءظن را یا می توان در چگونگی تربیت خانوادگی افراد جست یا به دلیل نوع کارهایی که در جامعه عهده دار آنند. ممکن است دلایل دیگری را نیز یافت؛ اما آنچه مهم است نقش ویرانگری بدگمانی در محیط خانواده است. همسران این نکته را فراموش نکنند که در اسلام اصل بر صحّت و خوش گمانی نهاده شده است مگر آن که به قراینی خلاف آن ثابت شود. حسّاسیّت نشان دادن برای کسانی که خود اهل مراقبت اند نیز کار شایسته ای نیست. بسیاری از بانوان خود حریم خویش را رعایت می کنند و در این صورت حساسیت نشان دادن بیشتر آثار منفی به دنبال خواهد داشت.
غیرت بی جا، غیرت نیست
گاهی برخی از مردان از این ویژگی مردانه بدرستی استفاده نمی کنند و خود خواهی های خود را به نام غیرت خرج می کنند که این مسئله یک انحراف اخلاقی است.
مولا علی علیه السلام فرمودند:بپرهیز از غیرت نشان دادن بیجا که درستکار را به بیمار دلی و پاکدامن را به بدگمانی رساند.(نهج البلاغه، نامه 31)
غیرت بی جا نسبت به همسر، به اندازه بی غیرتی زمینه ساز روابط نامشروع و بی حیایی ها خواهد شد. اما چه زیباست که زنان با رعایت حدپوشش و روابط با نامحرم وجود این صفت انسانی را در مردان خود تقویت کرده و آن راسرزنش نکنند. زیرا سرکوب این صفت در مردان اثرات زیانباری برای خانواده ها در پی خواهد داشت. یکی از اثرات بی غیرتی مردان، برقراری روابط خارج از حدود شرعی با زنان دیگر است.
باز هم به خاطر طولانی بودن مطالب پوزش میطلبیم .حلال بفرمایید .انشاءالله خداوند به علم و معرفتمان روز به روز بیفزاید وتوفیق شناخت درست وعمل به قران و روایات ائمه معصومین علیهم السلام رو به ما عنایت فرماید .التماس دعا
هدایت شده از ٠
#ایده_متن
وفا کنار زن و شوهر معنا پیدا می کند
همانگونه که
فداکاری کنار سختیها معنا پیدا میکند
به خودم میبالم که دراین عصر یخی
همسری دارم که دلش آینه خورشید است
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
هدایت شده از ٠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
🎀 آسیب شناسی روابط دختر و پسر
🎤 #استاد_دهنوی
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
هدایت شده از ٠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 # کلیپ
🎀 دو راهی خانواده يا همسر...
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝