#دعای_فرج
بسم الله الرحمن الرحیم
إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ
🔺دعای هفتم صحیفۀ سجادیه🔻
اي آنكه گرهِ كارهاي فروبسته به سرانگشت تو گشوده ميشود، و اي آنكه سختيِ دشواريها با تو آسان ميگردد، و اي آنكه راه گريز بهسوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست.
سختيها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها به ارادۀ تو موجود شوند،
و خواستِ تو را، بي آنكه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آنكه بگويي، رو بگردانند.
تويي آنكه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواريها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي برطرف نشود مگر تو آن را از دل براني.
پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگينياش مرا به زانو درآورده، و به دردي گرفتار آمدهام كه با آن مدارا نتوانم كرد.
اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آوردهاي و بهسوي من روان كردهاي.
آنچه تو بر من وارد آوردهاي، هيچكس باز نَبَرد، و آنچه تو بهسوي من روان كردهاي، هيچكس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچكس آسان نكند، و آنكس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند.
پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشودهام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواستهام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه.
زیارت عاشورا
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
#روز_سی_چهارم
#چله
با عرض سلام
برای تسهیل در امر ظهور حضرت حجت علیه السلام
چله گروهي مان را
آغاز میکنیم
انشالله برنامه ثابت
در این۴۰روز
فقط ۲دعا هست :
🤲دعای فرج
(الهی عظم البلا ...)
🤲دعای هفتم
صحیفه سجادیه
🤲زیارت عاشورا
آن ها را انجام بفرمایید
(قصد این چله تقوي عملي
و تغييراتي در رفتارمان است
انشالله )
امیداریم در انتهای چله
زینت اهل بیت
علیه السلام باشیم .
یا علی مدد✋
عهد
روز ۱7🔖
#رمضان
بیاین با خدا عهد ببندیم امروز
حواسمون به نماز اول وقت باشه✔
مواظب زبانمون باشیم
اعتبارمون رو پیش خــدا از بین نبریم
📛غیبت که اصـــــلا✖✖✖
محترمانه مجلس و ترک کنیم یا از آبروی طرف دفاع کنیم و یــــا بحث و عوض کنیم ツ
اگه غیبت هم بشونیم در گناهش شریکیمااا☝️
"خدایا یه راهی رو به من وا کن
در این بیراه ی بن بست....🙏
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
#همسرداری
💢 روی سخنم با شماست
وقتی میدانید همسرتان از حرفی یا رفتاری میرنجد آن را تکرار نکنید.
❌ این رفتار تداعیکننده این است که به زندگیتان علاقهای ندارید و همین ذهنیت هم باعث ایجاد سردی میشود!
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
خیلیها میخواهند
اول به آسایش و خوشبختی برسند
بعد به زندگی لبخند بزنند ☺️
ولی نمیدانند تا به زندگی لبخند نزنند
به آسایش وخوشبختی نمی رسند😊
سلام صبحتون بخیر😊 به زندگی لبخند بزن😃
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
#حدیث
پیامبر اکرم ص:
توبه زیباست ولی در جوانی زیباتر.
نهج الفصاحه ح۲۰۰۶
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
#ایده_متن
تورا دوســـ😘ــــت دارم
بدون آن که علتـــــــش را بدانم
محبـــ♥️ـــــتی که علت داشته باشد
یا
احتــــــرام است یا ریــــــا …
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
#ایده_متن
بهار؛
می تواند نام تو باشد
وقتی
که در همهمه یِ سبزِ دلم
دوستت دارم هایت
شکوفه می زنند....
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
#نکته
#همسرداری
💝 هرگز جادوی هدیه های بی مناسبت رو فراموش نکنید
🎉روز مرد، سالگرد ازدواج، هدیه روز تولد و ... روزهایی هستن که همه انتظار هدیه دارن و هرگز هم نباید فراموش بشن
🎉 اما هدیه های بی مناسبت که کسی منتظرشون نیست اثرات عمیقی دارن که هرگز فراموش نمیشه.
🎉شما با هدیه های بی مناسبت میزان توجه به همسرتون رو بهش ثابت می کنید
⛔️ فقط مراقب باشید که این کارو تکراری نکنید و فواضل زمانی مناسب رو رعایت کنید تا هدیتون همیشه اثرگذار باقی بمونه!
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
سؤال👇
سلام
خرید وفروش سهام در بورس از نظر رهبر جایز هست یانه؟ ممنون.
پاسخ👇
سلام علیکم
جایز است.
#احکام_معاملات
#احکام_بورس
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
#پرسش_پاسخ احکام
#پرسش
کاشت ناخن مانع وضو وغسل هست ؟
#پاسخ_خانم امیری کارشناس احکام
جواب برخی از بانوان بخاطر نداشتن ناخن یا زیباتر شدن آن و... اقدام به کاشت ناخن میکنند که موجب اشکالاتی برای وضو یا غسلشان میشود. و مؤمن متشرع باید خواسته های خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفیقات الهی از او دریغ نشود.
حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه):
۱- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
۲- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه):
۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّظلّه):
غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه):
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه):
کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است. یاحقّ
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
✅ مهمانی خداوند کریم و توانا
🔶استاد #علی_صفایی_حائری :
ميهمانىاى كه خدا در اين ماه براى ما دارد، ضيافتى است كه هماهنگ با آگاهى و كرامت و قدرت ميزبان است. هر چقدر ميزبان آگاهتر به من و نيازهاى من باشد و كريمتر و نيرومندتر و تواناتر، ضيافتش هم اوج بيشترى مىگيرد.
خدايى كه تمامىنيازهاى انسان را مىشناسد و تمامىابعاد او را مىداند و اين كرامت و قدرت هم در او هست، اين ضيافت را به پا داشته تا به تمامى ابعاد ما در اين ماه رزق بدهد و همين است كه فكر و تخيل و عقل و روح و تمامى بدن ما بايد در اين ماه رمضان رزق بگيرد و از اين ضيافت سرشار شود.
📚 بهار رويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه #رمضان ) صفحه 18
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝
#پرسش_پاسخ احکام
#پرسش
سلام خانم امیری
چطور حق اناس غیبت بدبینی قضاوت رو جبران کنم 😔
#پاسخ_خانم امیری کارشناس احکام
خداوند در آیات قرآن کریم در باب حق الناس می فرماید: «یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ»؛ ای كسانی كه ایمان آورده اید اموال یكدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید.» (نساء، 29)؛ یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری كه بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.
در جایی دیگر می فرماید: «لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ؛ اموالتان را میان خودتان به ناحق نخورید.» (بقره/188)
و به هنگام نكوهش از قوم یهود و ذكر اعمال زشت آنان می فرماید: «...وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ...؛ آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می كردند. (همان، 161) (ناگفته پیداست كه مراد از اكل و خوردن، در این آیه كنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سكونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است.)
اگر انسان نگران این است که اگر برود به طرف بگوید من غیبتت را کردم شر بیشتری به پا شود لازم نیست ما بگوییم. استغفار کنیم توبه کنیم ولی کار خوبی است خیرات هم بدهیم برایشان به فقرا بدهیم بگوییم ثوابش باشد برای کسانی که غیبتشان کردیم. خیلی خوب است.
در جایی مى فرماید: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ؛ واى به حال آن هایى كه كم فروشى مى كنند.» (مطففین/1) این کم کاری شامل همه ی انسان ها از آن طلبه و روحانی كه روی منبر می رود و وقت مردم را با حرف های بی اساسش می گیرد می شود تا کارمند اداره ای كه دیر مى آید، کار مردم را راه نمی اندازد یا امروز و فردا می کند یا كارگر یا آن استاد دانشگاهی که بى مطالعه سر كلاس می رود و همه و همه مى شود؛ حق الناس كار به روحانى و كارگر و كشاورز ندارد، همه ى ما مى توانیم به نوعی گرفتار حق الناس بشویم.
یکی دیگر از مصادیق حق الناس حفظ آبروی افراد است که با غیبت از بین رفته و اعضا نسبت به هم بدبین خواهند شد.
خداوند در سوره حجرات صفاتی را به عنوان مقدمه غیبت برشمرده است. در آیه 11 از این سوره مبارکه می خوانیم: «یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ إِثْمٌ وَ لَا تجَسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیحُبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ»؛ اى اهل ایمان، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخى ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونى هم) تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید، هیچ یک از شما آیا دوست مى دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مَثل غیبت مومن به حقیقت، همین است) و از خدا پروا کنید، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است.
بنابراین، هرگونه تجاوز، تقلب، کم کاری، غش، معاملات ربوی، رشوه، خرید و فروش اجناسی كه فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد، خرید و فروش وسایل فساد و گناه، غیبت و ریختن آبروی مؤمن در تحت حق الناس و مصادیق آن قرار دارند.
بدترین نوع حق الناس
بدترین نوع حق الناس این است كه آدم حق كسى را بخورد و طرف هم نتواند كارى بکند: «إِیَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» (كافى، ج2، ص331) بترس از این كه به كسى ظلم كنى كه یارى ندارد غیر از خدا.
تأثیر حق الناس در قیامت
روایت داریم: «مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ» (كافى، ج2، ص332) اگر كسى به گردنش حق الناس باشد، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى گیرد، یا از خودش، یا از مالش، یا از بچه هایش.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» (فجر/14) خدا در كمین گاه است. در ادامه امام فرمود: در صراط جاىی است كه هیچ كس نمى تواند عبور كند مگر این كه حق مردم را بدهد. (كافى، ج2، ص331)
تأثیر حق الناس در زندگی
روایت داریم: «مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ» (كافى، ج2، ص332) اگر كسى به گردنش حق الناس باشد، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى گیرد، یا از خودش، یا از مالش، یا از بچه هایش.
پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله می فرمایند: در قیامت بنده ای که کار خوب بسیار دارد، در حالی که خوشحال است وارد محشر می شود، ناگهان مردی می رسد و می گوید: خداوندا! این شخص در دنیا به من ظلم کرده است، پس، از کارهای نیک او گرفته می شود و به آن مظلوم داده می شود تا جایی که حسنه ای باقی نمی ماند و چون فرد دیگری می آید و حقش را طلب می کند، از گناهان او برداشته به بدهکار
می دهند تا جایی که جهنم بر او واجب می شود. (نهایه البدایه، ج 2، ص 55)
امام باقر (علیه السلام) می فرماید: اول قطره من دم
الشهید کفاره لذنوبه الا الدین فان کفارته قضاوه؛ اولین قطره از خون شهید کفاره همه گناهان اوست به جز دین و بدهی که کفاره و جبران آن پرداخت بدهی و دین است. (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 183)
ردّ مظالم برای حق الناس های مالی
بدترین نوع حق الناس این است كه آدم حق كسى را بخورد و طرف هم نتواند كارى بگند: «إِیَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» (كافى، ج2، ص331) بترس از این كه به كسى ظلم كنى كه یارى ندارد غیر از خدا.
ما وقتی به کسی بدهکار هستیم، اگر طلبکارمان را میشناسیم که باید به خودش طلبمان را بپردازیم. اگر خودش از دنیا رفته و وارثانش هستند، باید به وارثش بپردازیم.
اما اگر به کسانی بدهکار هستیم که به آن ها دسترسی نداریم و آنها را نمی شناسیم و نمی توانیم پیدا کنیم، در این صورت فرمودند انسان حتما باید با اجازهی مجتهد رد مظالم بدهد. یعنی مبلغی که به آن شخص بدهکار است به فقیر صدقه بدهد به نیت صاحبش. حتما با اجازه ی مجتهد مثل سهم امام و سهم سادات که باید با اجازه ی مجتهدین باشد. چون آنها بیشتر به موارد نیاز اشراف دارند.
حتما باید به فقیر داده شود نه کارهای خیر. فقیر هم یعنی کسی که خرج درآمد یک سالش را نداشته باشد. هشتش گرو نهش باشد. این فقیر است.
رد مظالم غیبت
ما احیاناً غیبت کسی را کردیم میشود رد مظالم کرد یا نه؟ مشهور فقها میفرمایند مخصوصاً اگر انسان نگران این است که اگر برود به طرف بگوید من غیبتت را کردم شر بیشتری به پا شود لازم نیست ما بگوییم. استغفار کنیم توبه کنیم ولی کار خوبی است خیرات هم بدهیم برایشان به فقرا بدهیم بگوییم ثوابش باشد برای کسانی که غیبتشان کردیم. خیلی خوب است.
#پرسش_پاسخ احکام
#پرسش
سلام در جواب بدی های دیگران خوبی کنم تا ارامش داشته باشم
#پاسخ_خانم امیری کارشناس احکام
اینکه گفته می شه بدی را با خوبی جواب بدید حدش تا کجاست، چقدر باید بد رفتاری و بی احترامی دیگران رو با خوبی جواب داد در حالی که طرف مقابل ما نه تنها با دیدن رفتار ما ذره ای متنبه نمی شود بلکه خوبی ما را به حساب کم آوردن ما و اینکه ما اشتباه کرده ایم گذاشته و در درستی عمل خویش تردید نمی کند، یعنی برای همیشه اگر طرف مقابل ما خوبی ما رو با بدی جواب داد ما باز باید به او خوبی کنیم در حالی که گاهی اوقات برای ما متنبه نشدن طرف مقابل در مقابل رفتار خوب ما به وضوح روشن است، مثلا در اقوام کسانی را داریم که با وجود رفتار بدی که در قبال ما داشته اند باز ما این رفتار آنان را نادیده گرفته و با خوبی جواب آنان را می دهیم ولی در مقابل اصلا هیچ گونه تغیری در آنان مشاهده نمی کنیم و همچنان به رفتار خود ادامه می دهند و وقتی در مورد موضوعی پیش قدم می شویم (در حالی که آنان باید در آن امر به دلیل اشتباهشان پیش قدم می شدند) آنان این رفتار ما را به حساب اینکه بالاخره ما را سر جای خود نشاندن و خودشان درست عمل کرده اند می گذارند. لطفا ما را در این مورد راهنمایی کنید و بگویید حد این گونه برخورد تا کجاست؟
با سلام خدمت شما
امیدواریم پاسخ ما راهنمای کامل ومفیدی برای سؤالتان باشد.آن طور که از سؤالتان پیداست متأسفانه برخی از اطرافیان و دوستانتان شما را در موضوعی با زبان یا رفتار اذیت میکنند. البته اگر موضوع را نیز مشخص مینمودید بهتر میتوانستیم کمکتان کنیم؛ چرا که اگر مثلا این رفتار در مورد بستگان شما باشد یا درباره ظواهر یا رفتاری خاص برای هر یک پاسخهای مختلفی میتوان در نظر گرفت. اما به هر حال با ذکر مقدمهای کوتاه, تلاش میکنیم پاسخی مرتبط برایتان ارسال نمائیم.
انسان موجودى اجتماعى است و نیازمند است با دیگر همنوعان خود معاشرت داشته باشد. لازمه اصلى معاشرت و ارتباط با دیگران، داشتن احساس دوستى و محبت به آنان است. گاهى بعضى افراد از دوستى و محبت انسان برداشت درستى ندارند و از صافى و یکرنگى انسان سوء استفاده مى کنند.
لذا برای برداشت بهتر از نحوه عملکرد صحیح، بحث را به دو قسمت میکنیم:
۱- نحوه برخورد با آزار دیگران
اصل اولیه در برخورد با آزار دیگران از نظر تربیت اسلامی، صبر و تحمل است. انسان تنها با صبر در برابر مشکلات میتواند روحی بزرگ، توام با انشراح صدر پیدا کند. براستی اگر همه افراد در برابر ما وظایف خود را انجام میدادند و هیچ حقی از ما ضایع نمیکردند، آیا میتوانستیم بگوییم: ما به درجه صابران رسیدهایم؟!
دقت کنید؛ منظورم از این بیان، تایید ظلم و آزار دیگران نیست؛ بلکه مقصودم این است که بدانیم و باور کنیم که یکی از لوازم صبر، تحمل آزار دیگران است. برای بهتر روشن شدن مطلب، به ذکر طرز رفتار مالکاشتر، از یاران صدیق و باوفای امیرالمومنین علی (علیه السلام) میپردازیم:
روزی مالک در هنگام عبور، با مردی فحاش و بیادب روبرو شد. مرد مورد نظر ناسزاهای زیادی به مالک گفت؛ اما مالک با سکوت از کنار او عبور کرد. فرد دیگری که شاهد قضایا بود، رو به او کرد و گفت: میدانی به چه کسی توهین کردی؟ او مالک اشتر نخعی بود. مرد فحاش تا اسم مالک را شنید از ترس به خود لرزید و سراسیمه به دنبال مالک رفت. دید مالک داخل مسجد شد و به نماز ایستاد. بعد از نماز به سراغ مالک رفت و با شرمساری اظهار داشت که او را نشناخته است و از او تقاضای عفو و بخشش کرد. مالک اشتر (رحمة الله علیه) فرمود: به مسجد نیامدم الا اینکه برای تو دعا کنم.
۲- نحوه برخورد با تحقیر و توهین دیگران
در این مورد هم ابتدا باید صبوری کرد و با محبت و احترام با فرد مذکور رفتار کرد. ولی اگر با این برخورد، طرف مقابل نه تنها متنبه نشد بلکه جریتر شد، در این صورت بخاطر اصلاح او و ارزش قائل شدن برای خود الهی, باید با او رفتاری متناسب با تنبیه و اصلاح، کنید.
البته منظور ما از برخورد، پرخاش و ناسزاگویی نیست؛ بلکه مقصود, رفتاری مناسب با این موضوع است. مثلاً میتوانید تنها با سکوت کردن و ترک محل, یا سکوت و چهره درهم کردن ویا قهر موقت و... به طرف خود بفهمانید که این رفتار او را نمیپسندید. یا مثلاً اگر احساس کردید آن ها مى خواهند بر شما تکبر ورزند و شما را تحقیر کنند به آنان خدمت نکنید تا از کارهایشان دست بردارند. در روایتی آمده که با متکبر رفتار تکبرآمیز داشته باشید. البته بهتر است در فرصتی مناسب و بدون عصبانیت، دلیل رفتار او را بپرسید.
نکته مهم و عامل موفقیت شما این است که بتوانید خونسردی خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید و با حفظ آرامش راههای پیشنهادی را عملی کنید. *ذکر چند نکته ضروری و لازم است:
- سعی کنید در برخورد با دیگران، جوری رفتار کنید که موجبات تحقیر شما فراهم نشود. بعنوان مثال: برخی با زیاد شوخی کردن, با
باعث میشوند دیگران به آنها احترام لازم را نگذاشته و تحقیر شوند.
- تحمل و صبر بر آزار دیگران، موجب کفاره گنا
هان میشود. «فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قتلوا لاکفرن عنهم سیئاتهم؛ پس کسانی که مهاجرت کردند و از خانه هایشان رانده شده اند و در راه من آزار دیدهاند و جنگیدهاند و کشته شدهاند, گناهانشان را میزداییم.» (سوره آل عمران/ ۱۹۵)
- پیامبران و ائمه طاهرین (علیهم السلام) و اولیای الهی نیز بسیار آزار دیدند و صبر کردند. «امیر مومنان (علیه السلام) در خطبه شقشقیه میفرمایند: ... پس صبر کردم در حالی که گویا در چشمانم خاشاک و در گلویم استخوانی است... در این مدت دراز و در این شدت غم و محنت صبر کردم.»
- ناملایمات و مشکلات و آزار دیگران، همگی امتحان الهی است و اجر بسیار دارد. «امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: هر یک از شیعیان ما که گرفتار شود و صبر ورزد، اجر هزار شهید دارد.» (میزان الحکمة/ ح ۱۰۰۸۰)
دوست عزیز؛
بهتر است در کنار برخورد مناسب با چنین کسانی (همانطور که ذکر شد)، برایشان دعا کنید. با این کار هم به وجود خود وسعت بخشیدهاید و هم موجبات رضایت خداوند را فراهم کردهاید.
گذشت و بخشش از خطا و لغزش دیگران، یکی از مظاهر بارز و برجسته اخلاق اسلامی است و آثار نیک تربیتی، روانی، اجتماعی و اخروی دارد. به همین جهت قرآن کریم به آن بهای بسیار می دهد و پیروانش را بدان تشویق می کند و می فرماید: «خُذِ الْعَفْوَ وَ امُرْ بِالْعُرفِ وَ اَعْرِضْ عَنِ الجاهِلینَ» (اعراف/ ۱۹۹) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی دعوت نما و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن).
خلاصه کلام اینکه:
تواضع در برابر بیاحترامی دیگران، در جایگاههای مختلف، متفاوت میباشد. مثلا اگر بیاحترامی باشد که مربوط به خودمان است، با صبوری وخوشرویی باید برخورد شود، که البته این هم بستگی به جایگاهش دارد؛ اما اگر در جایی بیاحترامی به مقدسات و ارزشهایمان میشود، باید نوع برخوردمان فرق کند.
به عنوان نمونه؛ اگر در جایی نسبت به رهبری توهینی میشود باید عکس العمل نشان داد. اگر میتوانید دفاع کنید، صحبت کنید و اگر نمیتوانید ناراحتیتان را در چهره نشان دهید یا مجلس را ترک نمایید. اما باید توجه داشت که بیاحترامی و خشونت جایز نیست.
پیروز و موفق باشید.
#پرسش_پاسخ احکام
#پرسش
سلام
وقتتون بخیر
کفاره روزه هایی که سال پیش و سال های قبلتر به خاطر عذر شرعی نگرفتیم چیه
و اینکه من دقیق نمیدونم از زمانی که به سن تکلیف رسیدم تا الان چقدر روزه قضا دارم
باید چکار کنم
#پاسخ_خانم امیری کارشناس احکام
سلام علیکم یعنی روزه هایی که بواسطه عذر شرعی قضا شده تا سال بعدی نتونستین بگیرین ؟ اگر نگرفتین علتش چی بوده؟
حدودش رو هم نمی دونید؟
سهل انگاری
نه
#پاسخ_خانم امیری کارشناس احکام
سلام علیکم بین کمتر وبیشتر مثلا بین دوسال وسه سال شک دارین به کمتر عمل کنید کفایت میکنه وبرای هر روز باید یک مد طعام کفاره تاخیر بدهید روزی ۷۵۰گرم گندم،جو،خرما،برنج و..
❤️کانال زوجهای بهشتی❤️
╔ ✾ ✾ ✾ ════╗
@zoje_beheshti
╚════ ✾ ✾ ✾ ╝