eitaa logo
بیان احکام ومعارف دین
321 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
236 ویدیو
83 فایل
با ما همراه باشید
مشاهده در ایتا
دانلود
📖تفسیر 🌹مفسران اهل سنت مانند زمخشری، فخر رازی،و بیضاوی گفته‌اند که مراد آیه از «اَبْناءَنا» (پسران‌مان) حسن و حسین(ع)، و مراد از «نِساءَنا» (زنان‌مان) فاطمه زهرا(س) و مراد از «اَنْفُسَنا» (جان‌های‌مان) حضرت علی(ع) است؛ یعنی چهار تنی که همراه با خود رسول خدا، پنج تن آل عبا را تشکیل می‌دهند. 🌷مفسران شیعه در پاسخ به این اشکال که «اَبْناءَنا»، «نِساءَنا» و «اَنْفُسَنا» با صیغه جمع ذکر شده، در حالی که مصادیق مذکور یا مفرد هستند و یا مثنّی، گفته‌اند: 🌺شأن نزول آیه قرینه بر صحت این تفسیر است؛ زیرا در این واقعه به اتفاق مفسران و راویان و تأییدهای تاریخی، رسول خدا(ص) به جز علی، فاطمه و حسنین(ع)، کسی را برای مباهله همراه خود نبرد. 🌸به گفته آیت الله ناصر مکارم شیرازی، در مرحله قرارداد، گاهی الفاظ به‌صورت جمع ذکر می‌‏شود تا بر همه مصادیق تطبیق کند، ولی در مرحله اجرا ممکن است مصداق، منحصر به یک فرد باشد، و این انحصار در مصداق منافات با کلی بودن مسئله ندارد؛ مثلاً در قرارداد چنین می‌نویسند که مسئول اجراى قرارداد امضاءکنندگان آن و فرزندان آنها هستند، در حالی که ممکن است یکى از طرفین تنها یک یا دو فرزند داشته باشد و این موضوع منافاتى با تنظیم قانون یا قرارداد به صورت «جمع» ندارد. 💐اطلاق صیغه جمع بر مفرد یا تثنیه تازگی ندارد، و در قرآن موارد دیگری نیز مشاهده می‌شود که آیه بر اساس شأن نزول، راجع به یک نفر بوده اما از صیغه جمع استفاده شده است؛ مثل آیه ظهار در سوره مجادله. 📋منابع : مخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، قم، نشر البلاغه، الطبعة الثانیة، ۱۴۱۵ ق.
اعمال روز مباهله
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️ شان نزول سوره هل اتی 🔷️ 🎙 استاد
🔹تفاوت نماز قضا و روزه قضا را بیان فرمایید؟ ✍️قضاى نماز با قضاى روزه تفاوت‌هایی دارد که به برخى از آن‌ها، به‌طور اختصار اشاره می‌شود: ✍️الف: نمازهایى که زن در حال عادت ماهانه نخوانده قضا ندارد; امّا قضاى روزه ایّام عادت، در ماه مبارک رمضان لازم است.ب: کسى که روزه قضا دارد، جایز نیست روزه مستحبی بگیرد; ولى اگر نماز قضا داشته باشد، می‌تواند نماز مستحبی بخواند.ج: قضاى نماز را نباید طورى تأخیر انداخت که بی‌اعتنایی به آن بشود، ولى اگر تأخیر بیندازد کفّاره ندارد، امّا قضاى روزه ماه مبارک رمضان را باید پیش از رسیدن ماه مبارک رمضان سال بعد انجام دهد و چنانچه به تأخیر اندازد باید هم قضا کند و هم کفّاره مد طعام بدهد.د: در نماز قضا باید از اوّل نماز نیّت داشته باشد، لکن این امر در روزه قضا لازم نیست، بنابراین در روزى که هیچ قصد روزه نداشته و مفطرى بجا نیاورده، می‌تواند قبل از ظهر قصد روزه قضا بنماید.هـ: کسى که به خاطر مریض بودن نتواند در ماه رمضان روزه بگیرد و بعدازآن‌هم به خاطر مریضى تا ماه رمضان بعد نتواند روزه را قضا کند، روزه از او ساقط است و باید کفّاره مد طعام بدهد، امّا قضاى نماز درهرصورت لازم است (ایستاده، نشسته، با وضو، با تیمّم) اگرچه سال‌ها گذشته باشد.و: کسى که در شب ماه رمضان تفحّص کند و معتقد شود که صبح نشده و مشغول خوردن سحرى شود، اگر بعداً معلوم شود که همان وقت صبح بوده و اشتباه کرده، روزه او صحیح است و قضا ندارد، امّا اگر پیش از وقت به گمان اینکه صبح شده شروع به نماز کند و در بین نماز وقت داخل نشود، باید نماز را از سر بگیرد.ز: چنانچه کسى به قهر و غلبه چیزى در حلق او کند، روزه ماه مبارک رمضان او صحیح است، امّا اگر نماز کسى را باطل کند باید از سر بگیرد.ح: افطار روزه قضاى ماه مبارک رمضان را بعدازظهر بنا بر احتیاط واجب جایز نبوده و در صورت افطار کفّاره دارد، ولى شکستن نماز کفّاره ندارد، هرچند مرتکب گناه شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅🌸 نماز آخرین روز ماه ذی‌الحجه 💐 نمازی که باعث می‌شود سال را با خیر به پایان ببریم.. 🔸برای آخرین روز ماه ذی‌الحجه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى: 🔹اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ، ▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى 🔹ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، ▫️و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى 🔹ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ، ▫️و مرا به بازگشت بسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو، 🔹اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، ▫️خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را 🔹وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى، ▫️و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن 🔹ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ. ▫️و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار. 🔸وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد! 📚 اقبال الاعمال، ج2، ص517
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 توصیه مرحوم آیت الله فاطمی نیا پیرامون اقامه عزای سیدالشهدا امام حسین (علیه‌السلام): ▪️خالصانه در مجالس عزاداری شرکت کنید. طوری باشید که غیر از امام حسین (علیه‌السلام) چیزی نبینید. ▪️با پاکی ظاهر و باطن به این مجالس مشرف شوید؛ همان‌طور که با وضو و طهارت در این جلسات شرکت می‌کنیم، به وسیله استغفار ، طهارت باطنی هم کسب کنیم. ▪️قبل از ورود به مراسم عزای ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) بگوییم: خدایا اگر در وجود من مانعی از کسب فیض ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) هست، آن را برطرف بفرما. ▪️دهه محرم، دهه تحول است، جناب حرّ یک شخص است اما حرّ شدن یک جریان می‌باشد. در این دهه باید متحول شویم. ◼️ فرارسیدن ماه محرم ایام سوگواری سرور آزادگان جهان، امام حسین علیه السلام را خدمت همه مخاطبان کانال تسلیت می گوییم.
🤔❓ پرسش. برهنه شدن در سینه زنی وقتی نامحرم نباشد، اشکال دارد؟ 🌺✍️ همه مراجع (به جز خامنه ای، مکارم و مظاهری): اشكال ندارد، مگر اينكه موجب مفسده شود. 🌸✍️ آیات عظام خامنه‌ای و مظاهری: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام می‌گرفته برگزار گردد. 🌼✍️ آیت الله مکارم: بنابر احتياط واجب بايد ترک شود ولی باز گذاشتن کمی از جلوی سينه برای سينه زدن مانعي ندارد. 🤔❓ پرسش. آيا جايز است در مراسم عزادارى امام حسين عليه السلام مردان با حضور زنان لخت شده و عزادارى كنند؟ 🌺✍️ آيات عظام امام و فاضل: اگر باعث مفسده نباشد، اشكال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند. 🌸✍️ بقیه مراجع: برهنه شدن هنگام سينه زني در مقابل نامحرم، حرام است. 👌تبصره: بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند. 🤔❓ نگاه زن به تصویر زنده و لایو عزاداران بدون پیراهن، چه حکمی دارد؟ 🍃✍️ آیات عظام خامنه‎ای، مکارم: نگاه کردن جایز نیست. 🍃✍️ بقیه مراجع: اگر باعث مفسده شود، جايز نیست. 👌👌 تبصره: 🌾 1.نگاه کردن به فیلم عزاداران بدون پیراهن که قبلا ضبط شده و زنده نیست اگر باعث مفسده نشود، جايز است. 🌿 2.منظور از مفسده تحریک شهوت است. 📚 توضيح المسائل مراجع، م 2433؛ امام، استفتائات ج 3 نظر س 12 و سؤالات متفرقه س 46؛ آقا اجوبه س1188 و1190 و سایت احکام عزاداری؛ مکارم، استفتائات ج1س 781 و 600 مسئله م 137 و جامع المسائل؛ نوری استفتائات ج1س 458؛ https://eitaa.com/zolalahkam1
🔴کاهش ارزش پول یا افزایش هزینه‌ها از زمان وصیّت تا اجرای آن 🌸ایت الله سیستانی رساله جامع: 🔶🔶مسأله 1098. اگر فردی وصیّت نماید مبلغ معیّنی پول رایج را جهت اموری که مشخّص نموده صرف نمایند، ولی ارزش پول از زمان وصیّت تا هنگام عمل به آن کاهش یافته یا آنکه هزینۀ انجام موارد وصیّت تا آن هنگام افزایش یافته باشد، مسأله دارای صورت­های مختلفی است که بعضی از آنها بیان می­شود: 1️⃣الف. قصد وصیّت کننده ملاحظه نمودن ارزش مالی مبلغ معیّن شده در وصیّت باشد؛ در این فرض، باید هنگام عمل به وصیّت با توجّه به تورّم و کاهش ارزش پول، مالیّت مبلغ مذکور در وصیّت را معیار قرار داده و مبلغ بیشتری را برای عمل به وصیّت اختصاص دهند. 2️⃣ب. قصد وصیّت کننده صرفاً همان مبلغ معیّن شده باشد، طوری که با گذشت زمان و کاهش ارزش پول، باز هم هزینه نمودن همان مبلغ کفایت نماید؛ در این صورت، باید مطابق با قصد وی به وصیّت عمل نمایند. 3️⃣ج. قصد وصیّت کننده از تعیین مبلغ پول، درصد یا کسر مشاعی از مال مشخّص شده توسط وی باشد؛ مانند اینکه قیمت مغازه­اش را 50 میلیون تومان پیش بینی کرده و از قیمت آن 10 میلیون تومان را جهت عزاداری حضرت امام حسین(علیه السلام) وصیّت کرده باشد؛ در این صورت اگر مقصودش کسر مشاع، یک پنجم از قیمت مغازه بوده، لازم است در هنگام عمل به وصیّت یک پنجم قیمت مغازه را جهت عزاداری هزینه نمایند، هرچند قیمت آن افزایش یافته باشد. 4️⃣د. قصد وصیّت کننده از تعیین مبلغ پول، مشخّص کردن مقدار و اندازۀ عملی باشد که انجام آن را وصیّت کرده است؛ مثلاً از آنجایی که هزینۀ انجام یک سال نماز قضا را مبلغ یک میلیون تومان برآورد کرده، وصیّت کرده یک میلیون تومان را جهت نماز قضا برایش اختصاص دهند؛ در این صورت، لازم است برای وی یک سال نماز قضا انجام دهند، هرچند در هنگام عمل به وصیّت هزینۀ یک سال نماز قضا، به 5 میلیون تومان افزایش یافته باشد. بنابرایــن، از بیــن صــــورت­های مــذکور با توجّه به عبــارت وصــیّــت­نامه و همــیــن طور قرائن و شواهد، مطابق با هر یک از آنها که مقصود وی بوده عمل می‌شود. https://eitaa.com/zolalahkam1
با عرض سلام و تحیّت خدمت شما مخاطبین گرامی. احتراماً به استحضار شریف تان میرساند: براساس آخرین گزارش های دریافتی، هلال ماه محرّم الحرام سال ۱۴۴۶ هجری قمری در غروب شنبه ۱۶ تیر سال ۱۴۰۳ هجری شمسی، در ارتفاعات شهرستان بجنورد با تلسکوپ ۸ اینچ و دوربین دوچشمی ۸۰*۲۰ رؤیت گردید. البته در این میان، اعلام رؤیت هلال با ابزار ، از سوی رصدگران هلال در منطقه سمیرم ( در استان اصفهان ) نیز مطرح شده است. شایان ذکر است عمده ترین دلیل کاهش محسوس گزارش های رؤیت، حاکم شدن موج گرد و غبار شدید بر آسمان مناطق وسیعی از کشور بوده است. إن شاء الله گزارش تفصیلی متعاقباً تقدیم خواهد شد.
سؤال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی ✳️اینجانب ساکن بندرعباس هستم. شغلم به‌ نحوی است که ۱۵ روز در منزل و یک ماه با لنج در سفر دریایی هستم. با توجه به اینکه مجموع این رفت و برگشت یک سفر محسوب شده و اینجانب در مدت زمان میان این سفر تا سفر بعدی که بیش از ۱۰ روز است در منزل توقف دارم، حکم نماز من در سفرهای شغلی چگونه است؟ ✅پاسخ: در فرض مذکور که سفر شغلی، بعد از ده روز توقف در یک مکان است نماز شکسته است.
🤔❓در مجالس عزا بعضي از خواهران با صداي بلند گریه مي‌كنند، و صداي آنها به نامحرم مي‌رسد آيا اين كار جايز است؟ 💠✍️ همه مراجع: در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشد، اشکال ندارد. 🤔❓ در برخى موارد مرثيه‏خوانى و مداحى زنان در مجلس خودشان، به گونه‏اى است كه صداى او به گوش مردان رهگذر مى‏رسد، حکم این قبیل روضه خوانیها چیست؟ 🍃✍️ اگر باعث تهييج نامحرم و يا مفسده ديگرى گردد، جايز نيست، در این موارد، صداى خود را آهسته تر کند و یا بدون تکیه به صوت بخواند. 👌👌تبصره: صرف احتمال شنیدن نامحرم کافی نیست مگر اینکه احتمال مذکور قابل توجه باشد. 🤔❓ آیا حرکت دسته جمعی زنان پشت سر هیأت های عزاداری ، جایز است؟ 🍃✍️ همه مراجع (به جز خامنه ای): اگر توأم با گناه نباشد اشكالي ندارد ولي اگر مستلزم ارتكاب معصيت مثل نگاه به نامحرم يا رعايت نكردن حجاب و عفاف يا خودنمايى باشد، جايز نيست. 🍃✍️ آیت الله خامنه‌ای: اگر مفسدهای نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد ولی شایسته و بهتر است که خانم‌ها دنبال دسته‌های عزاداری راه نیافتند. 📚 امام، استفتائات ج 3(احكام نظر) س57 و 65؛ خامنه‌ای سايت احكام عزاداري و اجوبه ، س 1455؛ صافي،‌ فقه عاشورائي احكام عزاداری و جامع الاحكام ج2، س1681و 300 پرسش، ج 2، س 224؛ فاضل، استفتائات ج1 س2183؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 545 ، 593 و 667؛ تبريزى، استفتائات، س 1059؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 774 و 785 و ج 2، س 764؛ مكارم، استفتائات، ج 3، س 504 و احكام عزاداري، س 100 و 101؛ بهجت، استفتائات، ج 4، س 6392. https://eitaa.com/zolalahkam1
🔸برگزاری مراسم دعای توسل و عاشورا در ساعت اداری در دستگاههای اجرائی به صورت هفتگی یا دهۀ محرم و ایام فاطمیه چه حکمی دارد؟ ✍️آیت الله خامنه ای : اگر موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان نشود، اشکال ندارد و اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد، باید مراعات شود. https://eitaa.com/zolalahkam1
🔹استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) با قراردادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟ ✍️آیت الله خامنه ای : این گونه امور جزء دین شمرده نمی‌شوند. https://eitaa.com/zolalahkam1
❓آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه می شود یا حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب، همراه با استفاده از طبل و نی، اشکال دارد؟ 🌸آیت الله خامنه ای : به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب او علیهم السلام و شرکت در امثال این مراسم امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود. https://eitaa.com/zolalahkam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السّلام فرمودند: مَنْ نَفَّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِن، فَرَّجَ اللهُ عَنْهُ كَرْبَ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ ؛ هركس گره اي از مشكلات مؤمني باز كند و مشكلش را برطرف نمايد، خداوند متعال مشكلات دنيا و آخرت او را اصلاح مي نمايد. مستدرك الوسائل، ج 12، ص 416، ح 13
💠مسأله فقهی ( احکام نذر/ تغییر نذر) 🔷یکی از سوالات پرتکرار این روزها مسأله نذرهای گذشته است که افراد به هر دلیلی می خواهند آن را تغییر دهند مثلا قبلا نذر کرده است گوسفندی برای هیئت قربانی کند یا شربتی بدهد و ... 🔹سوال: آیا تغییر نذر اشکال دارد؟ 🔸جواب : نذر اگر به وجه شرعی منعقد شده باشد که از جمله شرایط آن انشاء نذر (یعنی بگوید لله علی ... یا برای خدا بر من است. ) و به زبان آوردن نام خداست،تابع نیت نذر کننده است و باید به آن عمل شود و قابل تغییر نیست و الا اشکال ندارد. 🔻بسیاری از مردم صیغه نذر را نمی دانند و نمی گویند و صرفا نیت قلبی برای کاری می کنند و یا چیزی که به زبان آورده اند صیغه نذر نیست ( مثلا گفته نذر می کنم اگر حاجتم داده شود فلان کار را میکنم) بنابر این عمل به این نذر واجب نیست هر چند بهتر است به همان نذر عرفی اش عمل کند.
✍️سلام وسایلی که در مکانهای عمومی مثل خوابگاه دانشگاه وجود داره، مثلا پتو یا ظرف و شوینده و... که از دانشجویان سالهای قبل بوده و دیگه به اون دانشگاه نمیان که اون وسایلو ببرن و ما هم دسترسی بهشون نداریم که اجازه بگیریم، آیا میتونیم از اون وسایل استفاده کنیم یا مثلا اگه روی روفرشی اونا نماز بخونیم، غصبیه و نماز باطل میشه؟ بعضا چندین ساله که بلا استفاده موندن و به مرور زمان از بین ميرن یا تاریخ مصرفشون تموم میشه ✅پاسخ: سلام علیکم. اگر یقین دارید که دیگه آن وسایل را نمیخواهند (یعنی اعراض از ان وسایل کرده اند )، استفاده از ان وسایل اشکال ندارد . https://eitaa.com/zolalahkam1