eitaa logo
کانال رسمی استاد علیانسب
374 دنبال‌کننده
543 عکس
446 ویدیو
105 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله پژوهشی: مداخله حاکمیت در تحقق خانواده سعادت ‌محور در پرتو انگاره‌های فلسفه‌ دینی فارابی نویسندگان: سیدضیاءالدین علیانسب 1 سجاد خلیلی 2 چکیده فطرت انسانی، با توجه به فلسفه خلقت و نیاز به سعادت، مستلزم کسب شادی و رفاه حقیقی است. در نظر فارابی، این سعادت از طریق تشکیل حکومت به دست می‌آید که خود نتیجه اجتماع افراد تحت سرپرستی یک خانواده در چارچوب حکومت است. با این حال، تنها تشکیل حکومت و خانواده تحت آن به تحقق کامل سعادت منتهی نمی‌شود. فارابی معتقد است که برای تحقق سعادت، حاکمیت باید به مداخله در امور خانواده بپردازد؛ چرا که رهبر مدینه فاضله، به عنوان اولین آموزگار اجتماع، با استفاده از قدرت عقل فعال خود، سه شاخص کلیدی برای دستیابی به سعادت را به جامعه معرفی کرده و شیوه دستیابی به آن‌ها را آموزش می‌دهد. پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مبتنی بر داده‌های کتابخانه‌ای، به بررسی نحوه وظایف حاکمیت در تحقق خانواده‌ای که محور سعادت باشد، پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اندیشه دینی فارابی بر اساس غایت‌شناسی استوار است و او معتقد است که غایت فلسفه دینی، یعنی سعادت حقیقی، باید در تمامی اعضای اجتماع که از پیوندهای خانوادگی تشکیل شده، تحقق یابد. از این رو، نقش حاکمیت باید از نهاد خانواده آغاز شده و به عرصه اجتماع گسترش یابد، که این امر مستلزم آن است که حاکمیت با ایجاد زمینه‌های مناسب برای پیشرفت در جهت دستیابی به غایت نهایی، به وظایف خود در نحوه حیات خانواده بپردازد. https://nrr.tabrizu.ac.ir/article_19013.html
مقاله پژوهشی: تحلیل نسبت «ازدواج شهربانو» با «خلافت خلیفه دوم» حسن محمدزاده 1 سیدضیاء الدین علیانسب 2 10.22034/ftk.2024.2003554.1500 چکیده اندیشه امامت و جانشینی پیامبرJ، از جمله مهم‌‌ترین و بنیادی‌‌ترین مباحث کلامی در طول تاریخ اسلام است. این مسئله به خاطر ابعاد گسترده کلامی، فقهی و سیاسی آن همیشه محل بحث و گفت‌وگوی دین‌پژوهان و اسلامش‌ناسان بوده است. به‌تازگی برخی در مقام دفاع از صحابه و برای اثبات مشروعیّت خلافت خلیفه دوم، به یک گزارش تاریخی (یعنی ازدواج شهربانو و امام حسینj) استناد کرده‌‌اند. این مسئله علاوه بر بُعد تاریخی، ابعاد فقهی و کلامی نیز دارد. نوشتار حاضر، پژوهشی کیفی مبتنی بر تحلیل محتوای عرفی بر پایه مدارک و استنادهای تاریخی و کتابخانه‌‌ای است که در آن نسبتِ دو متغیّر «ازدواج شهربانو» و «خلافت خلیفه دوم»، بررسی و دیدگاه مذکور، نقد و تحلیل شده است. سؤال اصلی پژوهش، مربوط به نسبت تاریخی، فقهی و کلامی ازدواج شهربانو با خلافت خلیفه دوم است که با مراجعه به اسناد و مدارک فریقین روشن گردید که بین این دو متغیّر، نسبتی که بتواند خلافت خلیفه دوم را به اثبات برساند، وجود ندارد. https://www.tkalam.ir/article_717974.html
❇️حضرت آیت الله مکارم در واکنش به بحث ضعف سندی یا حتی ادعای جعلی بودن روایت لیله الرغائب ( در چند سال گذشته ) سه راه برای اثبات مشروعیت انجام اعمال لیلة الرغائب و سایر دعاها و نمازهای مستحبی که سند معتبری ندارند، ارائه کرده است. (بیانات در ابتدای درس خارج فقه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹) : 1. یک راه این است که کسی قائل به این باشد که تسامح در ادله سنن معتبر است یعنی روایات مرسل و غیر صحیح در این گونه موارد حجت است و می توان به استحباب آن فتوا داد. حتی اگر این روایات در کتب اهل سنت باشد. 2. راه دوم این است که احادیث «مَن بَلَغ» را برای اثبات استحباب حجت ندانیم ولی در روایت است که اگر کسی آنها را «رجاء» به امید دریافت پاداش‌ یا در خواست ثواب انجام دهد، آن ثواب به آنها داده می شود. 3. راه سوم این است که به سراغ اطلاقات ادله ی نماز و دعا رویم. عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس می خواهد زیاد و هر کس که می خواهد کمتر بخواند.بنا براین می توان به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است اعمال لیلةالرغائب را به جا آورد.
وَاقْصِمْ بِهِ رُؤُوسَ الضَّلالَةِ، وَشارِعَةَ الْبِدَعِ، وَمُمِیتَةَ السُّنَّةِ، وَمُقَوِّیةَ الْباطِلِ و ( خدایا) به وسیله او ( امام مهدی ع ) سران گمراهی و پدیدآورندگان بدعت و میرانندگان سنّت ( و قانون پیامبرص ) و تقویت کنندگان باطل را درهم شکن دعای امام رضا(ع) براى امام زمان(عج) مفاتیح الجنان باب زیارات
سلام و ادب خدمت اعضای محترم کانال؛ با توجه به هک شدن صاحب پیام زیر، لطفا اگر این پیام را دریافت کردید، باور نفرمایید. با تشکر👇👇👇 سلام خوبید شرمنده یک عرضی خدمتتون داشتم، سقف بانکی بنده پر شده، امکانش هست 10 میلیون به بنده قرض بدید، 12 شب بهتون برمیگردونم 🌷
🔹شیوه‌های استکبارستیزی در سیره‌ی امام هادی (علیه السلام) سیدضیاءالدین علیانسب رقیه فردی چکیده بررسی سیرهی امام هادی (علیهالسلام) در برخورد با مستکبران، اصول صحیح رفتار مؤمنان در برابر آنان را آشکار میسازد. عصر امام هادی (علیهالسلام) دوران اوج آشفتگی اعتقادی- فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی_ نظامی بود که حاکمیت جامعه از این آشفتگیها برای دستیابی به اهداف خود استفاده میکرد. این مقاله درصدد است تا به این سؤال پاسخ دهد که شیوههای استکبارستیزی در سیره‌ی امام هادی (علیهالسلام) چگونه بود؟ یافته‌های این تحقیق توصیفی کتابخانه‌ای از منابع تاریخی و حدیثی، نشان میدهد؛ امام هادی (علیهالسلام) به مبارزه با مستکبران و حاکمان طاغوت برخاسته و اقداماتی در ابعاد مختلف انجام دادند؛ مثلاً در بعد اعتقادی _ فرهنگی به مبارزه با جریانهای انحرافی ... پرداخته و در بعد علمی، پاسخ به سؤالات و مبارزه با علمای درباری ... را در اولویت قرار دادند. آن حضرت در بعد اقتصادی، به اخذ حقوق محرومان از حاکمان پرداخته و در بعد سیاسی _ نظامی به نفوذ در دستگاه حکومتی اقدام فرمودند. واژگان کلیدی: استکبار، استکبار ستیزی، امام هادی (علیهالسلام)، سیره‌ی امام هادی (علیهالسلام). کانال رسمی استاد علیانسب https://eitaa.com/zolyanasab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
hadi5.mp3
5.02M
اشعاری که آقا امام هادی علیه السلام در مجلس متوکل عباسی خوانده اند. 👇🏻
🔹اشعاری که آقا امام هادی علیه السلام در مجلس متوکل عباسی خوانده اند. ▫️باتُوا عَلَی قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ بر بلندای کوه‌ها شب را به صبح رساندند ▫️ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَــلُ در حالی که مردان چیره و نیرومندی از آنان پاس می‌دادند، ولی آن قله کوه‌ها برایشان سودی نبخشید ▫️وَ اسْتَنْزَلُوا بَعْدَ عِزٍّ مِنْ مَعَاقِلِهِم عد از آن همه عزت، از پناهگاه‌هایشان پایین کشیده شدند ▫️ فَأُسْکِنُوا حُفَراً یا بِئْسَ مَا نَزَلُوا و در حفره‌ای {جهنمی} از خاک مدفون شدند و چه بدجایی تنزل کردند ▫️نَادَاهُم صَارِخٌ مِنْ بَعْدِ مَا دُفِنُوا پس از آنکه دفن شدند، فریادزنی بر آن‌ها بانگ زد ▫️أَینَ الْأَسِرَّةُ وَ التِّیجَانُ وَ الْحُلَلُ کجا رفت آن بازوبندها؟ کجاست آن تاج‌ها؟ و کجاست آن زر و زیورها؟ ▫️أَینَ الْوُجُوهُ الَّتِی کانَتْ مُحَجَّبَــةً کجا رفت آن چهره‌ها که با ناز و نعمت پرورش یافته ▫️مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَ الْکُلَلُ و مقابل آن‌ها پرده‌های گران‌بهای نازک آویخته بود؟! ▫️فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِینَ سَاءَلَهُمْ قبرهایشان از طرف آن‌ها جواب می‌دهد ▫️ تِلْک الْوُجُوهُ عَلَیهَا الدُّودُ تَنْتَقِل آن چهره‌ها هم‌اکنون محل آمد و شد کرم‌های لاشخوار شده‌اند ▫️قَدْ طَالَ مَا أَکَلُوا دَهْراً وَ مَا شَرِبُوا عمرهای دراز، خوردند و آشامیدند ▫️فَأَصْبَحُــوا بَعْدَ طُولِ الْأَکلِ قَدْ أُکِلُوا و اکنون پس از آن همه عیش و نوش، خود، خوراک خورندگان شده‌اند! ▫️و طالَما عَمَّروا دورا ً لِتُحصِنَهُــم چه بسیار بناها ساختند که آن ها را محافظت کند ▫️فَفَارَقُوا الدُّورَ وَ الْأَهْلِینَ وَ انْتَقَلُوا ولی سرانجام، آن کاخ‌ها و عزیزان خود را واگذاشتند و درگذشتند ▫️وَ طَالَ مَا کثَّرُوا الْأَمْوَالَ وَ ادَّخَرُوا چه بسیار اموالی که روی هم انباشته کردند ▫️فَخَلَّفُــوهَا عَلَی الْأَعْدَاءِ وَ ارْتَحَلُــوا ولی آن را برای دشمنانشان بر جای گذاشتند و رفتند
💎 حکمت تلخی‌های دنیا از نگاه امام هادی (ع) 🔻قال الهادى عليه‌السلام: اِنَّ اللّه َجَعَلَ الدُّنيا دارَ بَلْوى وَالاْخِرَةَ دارَ عُقْبى وَجَـعَلَ بَـلوَى الدُّنيا لِثَـوابِ الاْخِـرَةِ سَبَبَا وَثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلوَى الدُّنيا عِوَضا. امام هادی علیه السلام فرمودند:خداوند، دنيا را جاى گرفتارى قرار داده و آخــرت را سـراى پـاداش، گرفتارى دنيا را سبب ثواب آخرت قرار داده و ثـواب آخـرت را عـوض گرفتـارى دنـيا. کتاب :تحف العقول، ص ۴۸۳ ‌
شهادت امام هادی (علیه السلام) تسلیت باد. کانال رسمی استاد علیانسب https://eitaa.com/zolyanasab