پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اخلاق جمعه شب ها
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰سلســــــــله جلســــــــات
مــعــارفـــی تـــربـــیــتـــی
🔹با محـــوریت بــــــــیانات
اســــــتـــــاد مـــعــــظــــم
حـــــاج آقــــــا وطن خواه
(از شاگردان عـارف واصـل
آیــت الله سعادت پرور ره
و از مربیان نفوس)
⏰شـــنـبـه شـــــبها
بلافاصله پس از نماز عشا
📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز،
کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱
🪴حضور بهمراه خانواده
🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان
@borhan_maaref
هدایت شده از پخش زنده «برهان»
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
استاد وطنخواه ۵ آبان ۱۴۰۳.mp3
62.78M
#استاد_وطنخواه
⏰ ۵ آبانماه ۱۴۰۳
📎 شرح حدیث عنوان بصری جلد ۳
🔸️جلسه سوم
#صوت
🔔@borhan_maaref
🌐borhan.org
هدایت شده از مسجدالرسول (ص)
سلسله جلسات اخلاق
جلسه سی چهارم
🔶🔶🔶🔹🔹🔹🔶🔶🔶
سخنران : آیت الله وطن خواه (از شاگردان آیت الله بهجت ,آیت الله سعادت پرور علامه طباطبایی )
با نوای مداحان اهل بیت
زمان :چهارشنبه مورخ 1403/8/9
همراه با نماز مغرب و عشا
مکان : اسلامشهر خیابان علی ابن ابی طالب علیه السلام کوچه ۴۹ مسجد الرسول صل الله علیه و آله
🔶🔶🔶🔹🔹🔹🔶🔶🔶
#آیت_الله_وطن_خواه
#جلسه_اخلاق
#مسجدالرسول_ص
شورای فرهنگی مسجد الرسول صل الله علیه واله و بسیج
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
💠 خلاصهجلسه شنبه ۵آبان ماه ۱۴۰۳
🖇 استاد وطنخواه (حفظه الله)
📍سوره مریم، آیه ۳۰:
حضرت عیسی(ع) میفرمایند: «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»
حضرت عیسی(ع) در ابتدا عبد بودن خودش رو بیان میکنه
📍امیرالمومنین(ع) نامه مینویسد به مالک اشتر در ابتدای نامه عبارت «مِن عَبْدِالله» وجود دارد.
📍آیت الله بعجت(ره) این عارف وارسته روی قبرشون عبارت «العبد» قرار دارد.
🔸ما به جز عبد بودن وظیفه دیگری نداریم،عبد یعنی از خودم هیچی ندارم.
👆اگر این دیدگاه را در خود پرورش دهیم بسیاری از فضایل مثل خشوع و خضوع در ما به وجود میآید و بسیاری از رذایل مثل عجب، غرور و.. از بین میرود.
🔰سوره آل عمران، آیه ۲۶:
«قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ»
🔹تکوینا کل افرینش عبد خدا هستند
عبد یعنی مِلک، مثل مالک و کنیز، کنیزان به صورت اعتباری مِلک ارباب بوده اند.
🔸مالکیت خدا علی الاطلاق نسبت به همه موجودات تکوینا برقرار است. تکوینا یعنی چه بخواهیم چه نخواهیم چه بدانیم و یا ندانیم این قانون حاکم است.
🔹آن چیزی که اهمیت دارد این است که انسان درک و شعور رو پیدا کند که خداوند مالک است.
🔰انواع مالکیت:
📌اعتباری 📌اعتباری
🔸مالکیت اعتباری: وقتی دارایی ات را فروختی یا هبه کردی دیگر در مالکیت تو نیست، در این دنیا هرکس هرچه دارد بر اساس قوانین مِلک اعتباری است.
🔹این خانه را وقف میکنم برای خدا یعنی متوقف میکنم این زمین را از خرید و فروش چون مِلک و خانه خداست
این مالکیت اعتباری است علاوه بر مالکیت حقیقی که همه موجودات برای خدا هستند.
🔹مالکیت حقیقی: مالکیت بر عقل، درک و اراده در وجود آدمی از نوع مِلک حقیقی است چون نمیتوانیم به کس دیگری اعطا کنیم.
🔸بله نشانه ها و معلومات را میتوانیم به دیگران منتقل کنیم نه اینکه از علم من کم بشود و به علم دیگری اضافه شود.
🔹در مورد خدا وقتی میگوییم همه موجودات تکوینا عبد او هستند به همین معناست، یعنی مالکیت حقیقی؛ از نوع اعتباری نیست.
🔸مالکیت حقیقی برای خداست که اگر این را خوب درک کنیم در معنویت و معارف الهی خوب رشد میکنیم.
🔹در سوره حمد میخوانیم:
«مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
هیچ کس مالکیت حقیقی ندارد فقط منحصر به خداست.
🔸این گزاره در روز قیامت برای همگان روشن میشود، اما اگر این حقیقت را در دنیا درک کنیم خیلی جلو میرویم حتی اگر تلقین یا طوطیوار باشد.
🔰حضرت آیت الله سعادت پرور در بحث قرب خدا در کتاب سرالإسراء میفرمودند
قرب الی الله بودن اعمال انسان یعنی در هر عمل و عبادتی چه واجب، چه مستحب درک کنیم خداوند متعال قریب (نزدیک) هست.
👆این نزدیک بودن را هرچه بیشتر و روشنتر درک کنیم به همان اندازه رشد میکنیم.
🔸از نظر اِدراکی و مشاهده درک کنیم به تمام معنا واقعا همه موجودات به خداوند اختصاص دارد
🔰پیامبر(ص) به ابوذر فرمودند: در اعمال مباح هم نیت کن
برای چی بخورم؟ برای رضایت و خشنودی محبت خدا
🔸حتی اگر انسان کار مباح میکند همانند خوردن و آشامیدن، اگر با نیت و معرفت باطنی که هدف غایی اوست و همه چیز برای او میباشد، همراه باشد
این امر مباح به عبادت تبدیل میشود
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
به سوی او
Sharhe Hadithe Meraj, 1403.07.27.mp3
17.13M
🔸حدیث معراج و شرح آن
🎙#جلسات_هفتگی_درس_اخلاق
🔹جلسه ۱۳۲، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
📆 ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳
🔸حجم صوت :Mb 17
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
@ostadvatankhah
#اطلاعیه
#جلسات_هفتگی_درس_اخلاق
❇️شرح حدیث معراج،جلسه۱۳۴
سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
🕖زمان:#جمعه ،۱۱ آبان ماه ۱۴۰۳، بلافاصله بعد از نماز عشائین
اقامه نماز عشائین توسط استاد
🔆این جلسه به صورت #آنلاین و #حضوریبرایبرادرانوخواهران برقرار میباشد.
📍مکان: قم،ابتدای خیابان آذر ،پشت مدرسه ی مبارکه رضویه سلام اللّه علی مشرفها ،مسجد رضویه (داخل بازار کهنه)
موقعیت در مسیریاب نشان
📡لینک های پخش زنده
🎞از نرم افزار هیئتآنلاین
🎞 از کانال ایتا
(در صورت ایجاد مشکل در پخش زنده هیئت آنلاین از پخش زنده ایتا استفاده نمایید)
https://eitaa.com/joinchat/1837301817C2c3fc362f5
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اخلاق
شرح حدیث معراج
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰سلســــــــله جلســــــــات
شــرح حــدیـث شــریــف
عــــنوان بـــــصـــــری
🔹با محـــوریت بــــــــیانات
اســــــتـــــاد مـــعــــظــــم
حـــــاج آقــــــا وطن خواه
(از شاگردان عـارف واصـل
آیــت الله سعادت پرور ره
و از مربیان نفوس)
⏰شـــنـبـه شـــــبها
بلافاصله پس از نماز عشا
📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز،
کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱
🪴حضور بهمراه خانواده
🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان
@borhan_maaref
هدایت شده از پخش زنده «برهان»
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Sharhe Hadithe Meraj, 1403.08.04.mp3
20.32M
🔸حدیث معراج و شرح آن
🎙#جلسات_هفتگی_درس_اخلاق
🔹جلسه ۱۳۳، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
📆 ۴ آبانماه ۱۴۰۳
🔸حجم صوت :Mb 20
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
@ostadvatankhah
Sharhe Hadithe Meraj, 1403.08.11.mp3
21.17M
🔸حدیث معراج و شرح آن
🎙#جلسات_هفتگی_درس_اخلاق
🔹جلسه ۱۳۴، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
📆 ۱۱ آبانماه ۱۴۰۳
🔸حجم صوت :Mb 21
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
@ostadvatankhah
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
استاد وطنخواه ۱۲ آبان ۱۴۰۳.mp3
58.18M
#استاد_وطنخواه
⏰ ۱۲ آبانماه ۱۴۰۳
📎 شرح حدیث عنوان بصری کتاب سرالاسراء جلد ۳
🔸️جلسه چهارم
#صوت
🔔@borhan_maaref
🌐borhan.org
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
💠 خلاصهجلسه شنبه ۱۲آبان ماه ۱۴۰۳
🖇 استاد وطنخواه (حفظه الله)
🔰امام صادق(ع) به عنوان بصری فرمود: «وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللهَ یفَهِّمْک.»
ترجمه: «و علم را برای عمل کردم بیاموز، و از خداوند فهم بخواه تا تورا فهیم گرداند.»
🔸بعد از اینکه حضرت به عنوان بصری میفرماید علم را خدا باید به بنده عنایت کند، و راه آن بندگی خدای متعال است، دراینجا میفرمایند این بندگی باید همراه با عمل کردن به آن علم باشد.
🔹بین علم و فهم باید فرق قائل شویم؛
یعنی ممکنه علم باشه معلومات و محفوظات برقرار باشه اما درکی از آن نداشته باشه
🔸مثلا به طوطی کلماتی یاد بدهی و مدام تکرار کند، یا مثلا به فرزندان اصول دین را آموزش میدهیم اما تفصیل و توضیح و عمق آن مطالب که توحید و معاد چی هست بعدا درک خواهد شد الان فقط علم آن را دارد.
🔰«وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ»
باید به علمی که داریم عمل کنیم
عمل یعنی صرفا محفوظات نباشد.
🔸متاسفانه برخی درس و بحثشون اینطوری شده صرفا حفظ میکنند مطالب رو، اما این کافی نیست.
🔹امر به حفظ قرآن قدم اولیه است
خوبه باید هم باشد اما کافی نیست
تدبر و عمل به مفاهیم قرآن قدم های لازم و بعدی است.
🔸عمل کردن به علم صرفا در احکام الهی خلاصه نمیشود بلکه به مسائل اعتقادی و اخلاقی نیز با جامه ی عمل بپوشانیم.
🔰رسول اکرم(ص): «الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ.»
ترجمه: «علم عمل را صدا مىكند، اگر اجابت كند مىماند، و گر نه از آن كوچ مىكند»
🔹کوچ کردن یعنی فرد فراموشکار میشود، و یا اینکه این علم دیگر فردا را به نورانیت و عشق به الله نمیرساند و نورانیت علم از بین میرود.
🔰امام صادق(ع): «العِلمُ مَقرونٌ إلَى العَمَلِ ، فمَن عَلِمَ عَمِلَ ، و مَن عَمِلَ عَلِمَ»
ترجمه: «علم و عمل به هم بسته شده اند. بنا بر اين، هر كه بداند عمل كند و هر كه عمل كند بداند»
🔸این دو باهم دیگر همراه هستند
❓چگونه رابطه دو طرفه برقرار است؟ و چگونه عمل باعث دانستن(علم) میشود؟
نتیجه عمل دینی افزایش معرفت است
وقتی نماز میخوانیم خداشناسی انسان قویتر و روشنتر میشود.
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media