نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «عبودیّت در ظاهر و باطن»
یکم؛
اندامهای جسمانی و سلامتی ظاهری باید در خدمت خدا و در مسیر عبادات، بندگی خداوند و توجهات الهی به کار گرفته شود؛ نیز تا آنجا که در توان است، از این سرمایه باید برای حل مشکلات و گرفتاریهای دیگران و گرهگشایی از آنان بهره برد. آن که تمکن مالی دارد، از طریق حمایتهای مالی باید گرفتاران را یاری رسانَد. اگر شخص، صاحب علم و کمالات است، میتواند نیازمندان فکری را کمک کند. مدیران و رئیسان نیز با توجه به قدرتهایی که در اختیار دارند، میتواند خدمتگزاری کنند.
دوم؛
باید از خداوند متعال جسم سالم و توانمند درخواست کرد تا با آن در خدمت پروردگار و گرهگشای خلق خدا بود؛ و نه در خدمت اله نفْس و هواهای آن!
سوم؛
آن کس که سرمایههای جسمانی (مُلکی) خداوندی را به خدمت نفْس درآورده، در لحظه مرگ در خواهد یافت که حقیقت همه آن، جز جهنم نبوده است. چرا که نتوانسته هیچ توشهای از این سرمایه برای آخرت خود کسب کند.
چهارم؛
باید انگیزهها و نیتها که در درون انسان در جریان است، اصلاح شود. این مهم، مورد نیاز همه است. انواع همتهای غضبی، شهوی، رقابتی و مانند آن در درون همه به صورت فراوان میجوشد. در حالی که همتهای الهی که انگیزهای جز عروج و صعود به مقام بندگی در پیشگاه پروردگار در آن نباشد، بسیار کم و کمتکرار است. مثلا، برای موضوعی مهم و ساده مثل نمازگزاری در اول وقت، نفْس با انواع بهانههای پیدرپی، سدّ راه میکند. یا برای منع از خیررسانی به مردم، مانعتراشی کرده و از فقر و پیامدهای پوشالی میترساند.
پنجم؛
باید از خداوند مسئلت کرد تا حال و هوای باطنی انسان را بهگونهای مورد رحمت خود قرار دهد تا عزم و انگیزههای الهی بهصورت فراوان در آن پدیدار گردد.
ششم؛
عزمهای الهی معمولاً با سختیها، دشواریها و محرومیتهای مُلکی (دنیوی) همواره است. حتی گاهی قدم نهادن در راه خدا و پیشروی در آن، ناملایمات خودیها را نیز برانگیخته و سبب روی برتافتن، بدزبانی و عیبجویی آنان میگردد. در حالی که باید در مسیر عزمها و انگیزههای الهی پایداری و مقاومت کرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1352
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1350
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
11.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شانزدهم؛
«عبودیّت در ظاهر و باطن»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه هشتم | دقیقه هفتم
~ 5 دقیقه | 11 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1350
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه هشتم | 21 آذرماه 1400 ~ 23 دقیقه | 7 مگابایت ــــــــــــ
17_Makarem08_16172005_مراقبت دقیق از زبان.mp3
3.66M
هفدهم؛
«مراقبت دقیق از زبان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه هشتم | دقیقه شانزدهم
~ 4 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1355
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «مراقبت دقیق از زبان»
یکم؛
نوع زندگی عموم افراد تأمین مطالبات نفسانی و هواداری از آن است. نتیجه آن که ریشه عیبها و خطاها که منشأ نفسانی دارد، در دیگران و عوامل بیرونی جستوجو میشود؛ این امر کاملا نادرست است.
دوم؛
دشمنترینِ دشمنان انسان، نفْسی است که در وجود آدمی است. نفْس در هنگامه تضاد منافع، حتی به عزیزترین افراد اطراف خود رحم نکرده و به همه آنان هجوم میبرد.
سوم؛
باید با تمرین مداوم بر زبان مدیریت و مراقبتی دقیق داشت. گاه سخنان خوب و شایسته انسان، سبب میشود تا در دلهای اطرافیان، شادی، آرامش، نورانیت و امیدواری جریان یابد. اگر در چنین لحظهای، مرگ فرا رسد ــ و یا پردههای غیب کنار رفته و ملکوت عیان گردد، ــ انسان خواهد دید که از پس آن سخنان نیک، بهشتهای الهی پدیدار شدهاند. چرا که تمثّل خوشیهای ایجاد شده در دلها، بهشت است.
چهارم؛
باید رفتارهای زبان را به محاسبه کشید؛ چقدر از سخنان آدمی در طی شبانهروز ریشه در بهشت و چه میزان از آن ریشه در دوزخ دارد؟ هر فرد باید کلام خود را در خانواده، اقوام، دوستان، همسایه و در جایگاه مختلف اجتماعی بررسی کند.
پنجم؛
تاریکیهایی که زبان با گناهکاری ایجاد میکند، سرانجام به شخص گوینده بازگشت خواهد کرد. آیات قرآن کریم نیز درباره جهنم ــ که همان بازتاب گناهان است، ــ میفرماید که آتشی که گناهکاران را در بر میگیرد، نهتنها عامل بیرونی ندارد، بلکه تنها از درون شخص گناهکار شعله میکشد.
ششم؛
یکی دیگر از خطاهای زبانی، شرح گرفتاریها و مشکلات زندگی برای دیگران است. نباید اینچنین بود! آنچه دین به دینداران میآموزد این است که باید خوبیها و زیباییها را به زبان آورده و برای دیگران بازگو کرد؛ و تلخیها و مشکلات را در دل، بین خود و خداوند نگاه داشت! تجربه نشان داده که اگر کسی چنین کند، جز خیر نخواهد دید. انسان در سختترین شرایط و بنبستها نیز باید شکرگزار خداوند و بازگوکننده نعمتهای الهی باشد.
هفتم؛
این عالم صاحبی دارد که محال است بر درخواست صادقانه بندگان چشم پوشیده و آنان را واگذارد. قطعاً خداوند پاسخ خواهد داد!
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1355
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1353
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هفدهم؛
«مراقبت دقیق از زبان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه هشتم | دقیقه شانزدهم
~ 4 دقیقه | 9 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1353
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
هفدهم؛ «مراقبت دقیق از زبان» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسلهجلسات
اون دسته از عزیزانی که فکر میکنند
از زبانشان آسیب ندیده و نمیبینند،
حتماً این ویدیوکلیپ رو تماشا کنند.
توصیههای اساتید اخلاق درباره شبهای قدر
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله #خامنه_ای
۱. آمادگی ورود به شبهای قدر
۲. ایام قدر، قله ماه رمضان
آیتالله استاد #تحریری
۱. دَه توصیه مهم استاد برای کسب فیض بیشتر از شبهای قدر
۲. بیانات استاد درباره شبهای قدر
۳. بر ساحل سحر؛ «کسب سعادت در شبهای قدر»
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #ایوبی
۱. شب قدر را پیش از فرا رسیدن آن دریاب!
۲. پیش از شروع اعمال شب قدر، تذکرات استاد را بشنوید!
۳. شیطان در کمین است؛ مراقب باشید!
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مجاهدی
۱. اهمیت شب قدر
۲. عامل نزدیکی به پروردگار، رحمت و نجاتبخشی خدا
جناب استاد #فیاض_بخش
۱. توفیق سیر در مقام ولایت
۲. امشب از خدا چه بخواهیم؟!
۳. مهمترین دعا: طلب فرج خاص (صوتی)
۴. مهمترین دعا: طلب فرج خاص (خلاصه مکتوب)
5. بر ساحل سحر؛ «توسل به مقام ولایت در شب قدر»
جناب استاد #علی_پور مرندی
۱. کیفیت عمل در شب قدر
۲. توصیههایی برای شب قدر
۳. عاقبت عملِ «عابد» و «فاسق»
۴. جایگاه عمل نیک
۵. آشکار شدن رذائل در اثر امتحانات الهی
۶. آثار یاد مرگ در شب قدر
حجتالاسلاموالمسلمین استاد شیخ جعفر #ناصری
۱. نصیب (بهره) ماه رمضان و درک شب قدر
۲. شیعه و معرفت لیلةالقدری
۳. ضرورت پاکی دل برای درک حقیقت شب قدر
۴. امضای امام زمان علیهالسلام در شب قدر
۵. درک شب قدر، حاصل عمر انسان
۶. شرط درک شب قدر
۷. توصیهای برای بهرهبرداری بهتر از شب قدر
۸. تأثیر خواندن سوره قدر در شب قدر
۹. در شبهای قدر از خدا چه بخواهیم؟!
۱۰. مناجات استاد در شب قدر
۱۱. شب قدر، مغز ماه رمضان
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #وطن_خواه
۱. برنامه مخصوص برای دریافت فیوضات ماه رمضان
۲. بر ساحل سحر؛ «حقایقی بلند از شبهای قدر»
━━━━━━━━━━━━━━
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ■ @ShiaTowhid
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
18_Makarem10_06171116_بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟.mp3
4.46M
هجدهم؛
«بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه ششم
~ 5 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1360
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
یکم؛
باید از خداوند، بینیازی را مسئلت کرد. اما آیا معنای «بینیازی» با ثروتمندی و برخورداری ظاهری و مادی برابر است؛ یا آن که در این دعا معنایی بلندتر پنهان است؟
دوم؛
از آنجا که انسان در دنیا زندگی میکند، آنچه که او با آن سر و کار دارد، در اولویت اوست؛ مثل مسکن، مرکب، خوراک، پوشاک و همه انواع برخورداریها! پس تأمین آنها از راه حلال باید در دستور کار همه باشد.
سوم؛
«بینیازی»، معنایی لطیفتر جز آنچه که به ذهنها میرسد، نیز دارد؛ احساس بینیازی در قلب از هر آنچه جز خداست!
چهارم؛
گاهی انسان آنچنان از دنیا برخوردار است که حسرت همه را برمیانگیزاند؛ درست مثل قارون با همه آن وصفها درباره ثروتش! اما با همه این، در دل به گِداصفتی دچار است! چنین فردی با کمترین تکانههای مالی، آنچنان برآشفته و مضطرب میشود که گویی هرگز توان تحمل ندارد.
پنجم؛
گاهی نیز افراد آنچنان از نعمت بینیازی قلبی برخوردارند که با کمترین برخورداریهای مادی، با پایدارترین آرامشها روزگار میگذرانند.
ششم؛
طبق تعالیم اسلام که برای آن میتوان مصادیق بسیاری یافت، اهل ایمان باید در مسیر رسیدن به بینیازی قلبی باشند؛ و نه فقط برخورداری از دنیا! آموزههایی چون «قناعتپیشگی»، «درخواست برکت از خداوند» و «رضایتمندی از تقدیر الهی در روزیبخشی» از گزارههای تعلیمی اسلام مبین است.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1360
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1358
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
12.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هجدهم؛
«بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه ششم
~ 5 دقیقه | 12 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1358
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
19_Makarem10_11331631_پند قرآن به قارونصفتان.mp3
4.73M
نوزدهم؛
«پند قرآن به قارونصفتان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه یازدهم
~ 5 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1363
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «پند قرآن به قارونصفتان»
یکم؛
درآمیختگی با دنیا تا چه اندازهای و با چه معیاری میتواند برای زندگی ابدی زیانبار نباشد؟ حتی رفع حداقلی نیازهای ضروری، لذتبخش است؛ آیا این لذتها خطرناک نیست؟ در پاسخ باید گفت که تأمین مشروع نیازها و ضرورتها (خوراک، پوشاک، مسکن و ...) در طول رضای الهی و بر انسان لازم است. چرا که بدون تأمین آنها زندگی مادی او ــ که مقدمه زندگی ابدی است، ــ به خطر میافتد. میزان و معیار برای حفظ سلامت زندگیِ ابدی در درآمیختن با دنیا، این است که انسان مقصد و مقصود نهایی خود را دنیا قرار ندهد.
دوم؛
انسان در ابتدا با ریزبینی و دقت در محاسبات، در مییابد که در نگرش باطنی او هیچ جایی برای مبدأ و معاد آفرینش وجود ندارد. نتیجه این نگرش، آن است که افراد نقد مُلکی (مادی) را به نسیه ملکوتی (معنوی) نمیدهند.
سوم؛
در خطاب قرآنیِ «وَ لَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ ٱلدُّنۡیَا» که به قارون توصیه میکند تا نصیب خود را از دنیا بردارد، برداشتهای مختلفی شده است؛ جالب این است که دنیامداران این سفارش قرآنی را به توصیه قرآن به دنیاخواهیِ بیشترِ قارون تعبیر میکنند. در حالی که این معنا کاملا با ساختار فکری جهانبینی قرآن در مخالفت است.
چهارم؛
دو معنای صحیح برای این توصیه قرآنی بیان شده است؛ اول این که به قارون سفارش شده تا از میان ثروت کلان، داراییها و برخورداریهای خود به آن مقدار که مورد مصرف اوست، توجه کند و بداند که بیش از آن مقدار، ثروتی است که تنها در اختیار اوست و نهتنها از آن بهرهای نخواهد برد، بلکه وظیفه نگهبانی و مراقبت از آن را بر عهده دارد؛ چرا که پس از مرگ، همه داراییها شخص به ملکیت دیگران در خواهد آمد.
پنجم؛
معنای دوم این سفارش، تأکید بهرهبرداری از برخورداریها در راستای آخرت و زندگی ابدی است. همچنان که خداوند به انسان احسان فرموده، باید با یاری رساندن به دیگران و رفع مشکلات از آنان، اهل احسان بود. باید به نحوه استفاده از نعمتها توجه کرد که آیا در گناه، معصیت و لذتهای مذموم دنیوی است یا در راستای زندگی ابدی؟
ششم؛
باید از خداوند غنا و بینیازی قلبی را تقاضا کرد؛ چرا که با رها شدن نفس، به آتش حرص دچار خواهد شد که مدام مطالبه میکند. اگر هم بدان پاسخ داده شود، مشتعلتر میگردد.
هفتم؛
در کنار بینیازی قلبی، باید از خداوند کریم، توسعه در رزق و روزی را مسئلت کرد. البته باید توجه داشت که بعد از هزینهکردِ مشروع در زندگی، باقی آن را چنان که قرآن توصیه فرموده برای زندگی ابدی هزینه کرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1363
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1361
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه