eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢چرا باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟! @almorsalaat 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 اندیشه_مطهر 💢چرا باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟! 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی @GHILAVI 🔷 دو نوع نگاه به چرایی مطالعه آثار شهید مطهری وجود دارد، یک نگاه و یک نگاه . در این گفتار کوتاه به بررسی تلفیقی هردوی این نگاه ها می پردازیم. 💠تفاوت با دیگران از نظر امامین انقلاب چیست؟ 📌صوت افتتاحیه و انگیزشی طرح مطالعاتی شهید مطهری، مدرسه شهید صدوقی فاز چهار 19/6/99 @shmotahari @almorsalaat
المرسلات
🔉 اندیشه_مطهر 💢چرا باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟! 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی @GHILAVI 🔷 دو نو
باسلام هر ساله با شروع سال تحصیلی دوره های مطالعاتی شهید مطهری هم در مدارس علمیه آغاز می شود. متاسفانه گاها اجرای ناقص آن و عدم اتکا به اساتید خاص آثار شهید مطهری باعث دلسردی و عدم اجرای قوی این طرح شده است. از سال گذشته حجت الاسلام قیلاوی زاده در کسوت مسئولیت دبیرخانه بینش مطهر استان قم مشغول شده اند. حجت الاسلام هاشمی نیز از ابتدا بعنوان عضو و مسئول شورای علمی موسسه حضور داشته اند. سایر اساتید مشاور کانال المرسلات نیز بعنوان اساتید این موسسه مشغول به فعالیت هستند. یکی از کارویژه های این موسسه و تیم فعلی آن گسترش اندیشه های شهید مطهری در مدارس حوزه های عملیه استان قم و سراسر کشور است. کسانی که مسئولیت طرح شهید مطهری (ره) را در مدارس خودشون بعهده دارند و یا دغدغه اون رو دارند می تونند با مراجعه به دفتر دبیرخانه بینش مطهر یا ارتباط با آیدی @ghilavi در راستای تقویت طرح و استفاده از اساتید آثار شهید مطهری اقدام کنند. @almorsalaat
♨️ شده و تدریس مناهج الوصول 🔰استاد علی فرحانی 📝لینک دانلود متن👇 soda96.ir/matn-manahej ✅ سال اول ۹۴-۹۵/ ۷۲ جلسه 👈ابتدای کتاب تا معانی حرفیه ✅ سال دوم ۹۵-۹۶/ ۷۲ جلسه 👈 معانی حرفیه تا جامع صحیح و اعم ✅ سال سوم ۹۶-۹۷/ به زودی ... 👈 جامع صحیح و اعم تا ابتدای تعبدی و توصلی 🔉لینک دانلود صوت (از ابتدای کتاب تا اواسط مقدمه واجب)👇 b2n.ir/manahejj @almorsalaat
📚کلیات شمس تبریزی 🔰مولانا جلال الدین محمد بلخی ▫️شب گذشته یکی از عزیزان به مناسبتی این کتاب شریف و گرانقدر را به بنده هدیه داد. ▫️البته همانطور که شهید مطهری میفرمایند، این طور نیست که هر کس زبان فارسی بلد باشد، بتواند متون نظم و نثر عرفانی را بخواند و بفهمد. بلکه باید اصطلاحات این اکابر را بداند. و به تعبیر یکی از اساتید، این کتب، نیاز به تدریس دارند و با مطالعه، فهم نمی شوند. ▫️انشالله که خدای متعال به ما هم توفیق فهم این معارف و درک این کتب را عطا کند. خدا بزرگان عرفان و معرفت را رحمت کند که در راستای نشر معارف کتاب و سنت، به شیوه های مختلف تلاش کردند و چنین گنجینه هایی را خلق کردند. @almorsalaat
⁉️چرا تطبیق نظرات ؟؟؟ 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi ⁉️ : سلام علیکم. ببخشید چرا تو مباحثتون پیگیر تطبیق نظرات امام و علامه هستین؟ یعنی در تولید علم و تحول علوم انسانی اولا چرا باید به این دو بزرگوار رجوع بشه و در ثانی آیا به نحو تطبیقی هست یا مکمل بودن؟ ✅ : علیکم سلام و رحمه الله. اینکه استاد محترم حاج آقا فرحانی در جریان تولید علم و اسلام شناسی خودشان بر اندیشه های امام خمینی و علامه طباطبایی به عنوان دو مولد بزرگ علمی و بعنوان دو نهر جوشان علوم اسلامی تاکید می کنند رو از چند جهت میشه مورد بررسی و تاکید قرار داد. البته این بحث دامنه زیادی دارد و در حد اجمال نکاتی رو عرض می کنم. 1⃣اولا حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی هم دارای مبانی اندیشه ای واحدی هستند و هم در برخی حوزه ها مکمل یکدیگر قرار می گیرند. برای کسی که بخواهد با نظام جامعه اندیشه های اسلامی در حوزه با رشته های اصلی دروس اسلامی آشنا شود نیاز است هر دوی این مسیرها را طی بکند. 2⃣ثانیا این دو بزرگمرد علاوه بر اینکه اسلام شناسی صحیحی داشتند دارای این التفات بودند که اسلام را برای تکامل انسان روز باید ارائه بدهند نه اسلام بریده از زمان و مکان! 🔸مسائل اسلامی علاوه بر اینکه به نحو قضیه حقیقیه صادق هستند باید از ظرفیت پاسخگویی آنها به مسائل روز نیز استفاده کرد. شما ببینید علامه طباطبایی که بعنوان یک فیلسوف شناخته می شود علاوه بر فلسفه صدرائی و قدمایی، کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را در پاسخ به شبهات فلاسفه جدید می نویسند و امام خمینی نیز در پاسخ به مسائل علوم اجتماعی و حکومتی، فقه نو و پویایی رو مطرح می کنند یا در پاسخ به اسرار هزار ساله حکمی زاده کتاب کشف الاسرار رو می نویسند که واقعا اثر ارزشمندی است. 2⃣ثالثا بررسی آثار این علمین نشان می دهد که نیازهای اندیشه ای طالب علم در دوره کنونی رو برطرف کرده اند و مکمل یکدیگرند. 🔸محوریت آثار علامه طباطبایی بر این علوم است: 🔸محوریت آثار امام خمینی بر این علوم است: 🔸هر دو عالم در سایر علوم هم آثاری دارند اما هرکدام خلاء های موجود رو پر کرده اند و این نشان از ضرورت ارتباط و تعمیق در آثار علمی هر دو نفر دارد. . 📌نکته ای که اینجا ضروری می نماید این است که بخاطر تفاوت در لحن و ظاهر بیان و تصور عمومی تهافت علمی این دو بزگوار بسیاری تصور می کنند که نگاه های علمی متفاوت و متناقضی در اینجا وجود دارد که این یک تصور ناصحیح است و جناب استاد معظم حاج آقای فرحانی در این سالها با بیان مدرسه فکری هر دو نفر و تطبیق آنها بر یکدیگر که کار بسیار دقیق و ارزشمندی است، این نگاه غلط را زدوده اند و امید است که با انتشار این اندیشه راه فتح قله های علمی برای سالکان باز شود. 🔸وجود شاگردان مشترک و متعددی همچون استاد مطهری و مقام معظم رهبری و... نشان از وحدت در سیاق حرکت علمی است که نباید از آن غافل شد. @almorsalaat
👓 ‼️پوستر جالب توجه: با وجود اینکه اکثر سخنرانان محترم هستند، اما بلااستثناء در کنار همه‌شان عنوان قید شده است!! این امر نشان می‌دهد چقدر در تبلیغات بی اهمیت نشان داده می‌شود و برای مخاطبین، حتی مخاطب حوزوی عنوان جذابیت دارد! @HozeTwit
🌀 بحران مدرک و تناقضات حوزوی 📝 عامل فرار مغزهای حوزوی 🖋 سید هادی حسینی اصل 🔹 متاسفانه مسأله مدرک حوزوی و گرایش به مدارک و عناوین دانشگاهی، به یکی از چالش‌های دو دهه اخیر بدل گشته است. یکی از ریشه‌های این موضوع، عدم حل تناقض مباحث ارزشی -یا ارزش انگاشته‌شده- با واقعیات اجرایی است. 🔹 حوزه علمیه از یک سو از اوان طلبگی بر مفاهیمی همچون ، درس‌خواندن برای امام زمان(عج) و قبح مدرک و مدرک‌گرایی فراوان تأکید می‌کند؛ در یک کلام، اینگونه القاء می‌شود که فقط مقام ثبوت مهم است و نه اثبات. 🔹 از سوی دیگر در همین حوزه علمیه -و به طریق اولی در دانشگاه و ...- در هنگامه‌‌ی استخدام، واسپاری پژوهش، پروژه و... فقط و فقط با همان مقام اثبات کار دارند. حتی بخشنامه اخیر مرکز مدیریت درباره محدودیت موضوع پایان‌نامه سطح ۴، شاهد همین داستان است. 🔹 لذا غیر از معدودی از اساتید و فضلا که آینده خود را صرفا در نقشهای سنتی حوزه -نظیر تدریس سطح و خارج- تعریف می‌کنند -که البته بعضا دستیابی به کرسی تدریس نیز علاوه بر توانایی های علمی تابع شرایط فراعلمی نیز شده!- و بخش دیگری که ولو بدون جایگاه خاص حوزوی (به دلایلی که ذکر آنها مجال دیگری مطلبد) نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از حوزه علمیه بیرون روند، بخش سوم که از قضا عمدتا افراد ارزنده حوزوی نیز هستند گرایش به تحصیل مدارک، مدارج و عناوین دانشگاهی خواهند داشت. و این یعنی مهاجرت بخش قابل توجهی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی به بیرون حوزه، یا به تعبیر علامه جوادی آملی ! 🔹 به همه اینها روند شکل یافتن و صنفی طلاب در حوزه را نیز باید اضافه نمود که برخلاف مسیر مشخص دیگر صنوف و رشته‌ها، دارای فرایندی طولانی -و در بسیاری مواقع ناتمام- است و همین مسأله می‌تواند از نظر روانشناختی و مباحث اخلاقی و تهذیبی، زمینه‌ساز بحران هویت فردی و حتی دچار شدن به اختلالاتی نظیر افسردگی و مشکلات خانوادگی نیز باشد. رد پای این بحران هویت را می‌توان در ورود طلاب به فعالیت‌های غیرمرتبط با رسالت‌های حوزوی و حتی بعضا مضر به جایگاه روحانیت مشاهده نمود. 🔺 امروز تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان حوزه از جمله شورای عالی و مرکز مدیریت در برابر فرار مغزهای حوزوی به محیط‌های دیگر نظیر دانشگاه مسؤول هستند. لذا خواهشمندیم قبل از آنکه بیش از این دیر شود، راهی برای علاج و حتی تبدیل این تهدید به فرصت، اندیشیده شود. 🌐مناهج @almorsalaat
📜احیای سنت در حوزه علمیه 🔰بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع 💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی مستقل حوزه‌ای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. ؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیق‌تر، ثابت‌تر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه بدهد. حالا اسم را هر چه میخواهند بگذارند. 💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشته‌اید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ را بنده قبول دارم، اما زدگی آفت مدرک است. طلبه برای درس بخواند، این عیب بزرگی است. 📚 بیانات 86.09.08 💠من این‌جا می‌خواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت را که سالهاست در حوزه‌های ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آن‌که مقداری درس می‌خواندند، برای این‌که به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامه‌ای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ می‌رفتند و یک مسأله‌ی فقهی را مطرح و بحث می‌کردند. وقتی آن عالم تشخیص می‌داد که ایشان مجتهد است، می‌نوشتند و به او می‌دادند. 💠بین علمای دوره‌ی قبل که ما دیده بودیم، اجازه‌های اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند بدهند. جهاتی را رعایت می‌کردند. در نتیجه، این ، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازه‌ی امور حسبیه است و این، کافی نیست. 💠چقدر خوب است که در حوزه‌ها زنده شود. منتها، من به این ترتیب می‌کنم و می‌گویم: یک طلبه‌ی فاضل، بعد از آن‌که مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسأله‌ی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوه‌ای بشود مثل جزوه‌های پایان‌نامه‌ای که در دانشگاهها معمول است. 💠ما البته این را به حوزه‌ی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایان‌نامه بنویسند. حالا عرض می‌کنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیه‌ای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمی‌گوییم آن طلبه‌ جوان تازه مجتهدی که مسأله‌ای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شده‌اند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبه‌ای بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه می‌خواهد به شهری برود، می‌خواهد در دستگاهی وارد شود، می‌خواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقه‌ی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانه‌ی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند! 📚 بیانات 71.06.29 💠یک جمله درباره‌ پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله‌ دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم. 📚 بیانات 88.13.11 @almorsalaat
💢نظریات فقهی امام خمینی (ره) بسیار دقیق و با ارزش است و در مقایسه با نظریات دیگران، فاصله زیادی دارد. 🔰آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) 🔹خود من 26 سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می کنم می بینم که فاصلۀ زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است. 📚کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9. @almorsalaat
استاد شیخ علی فرحانی-osool-ejza.mp3
3.87M
🔊 💢نگاهی به اقوال در مسئله اجزاء 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت ضمن بیان سختی و دقت مبحث اجزاء به بیان اقوال برخی علماء در این باب اشاره می کنند: 💠 مرحوم نائینی به تفصیل آخوند مبنی بر اجزاء در اصول عملیه و عدم اجزاء در امارات با حدوسط 4-5 اشکال کرده است. 💠 اگر چه هم آخوند در عبارت خود و هم آقای بروجردی به اشکال میرزای نائینی پاسخ داده اند اما جمع بین قول آخوند و قول آقای بروجردی مبنی بر از اصعب مسائل است. 🌐 استاد اشاره می کنند که حضرت آیت الله سبحانی قائل به قول آقای بروجردی اما مختار امام همان قول آخوند است. @almorsalaat
هدایت شده از حوزه نیوز خوزستان
▫️به یاد مرحوم ثابت‌ قدم؛ 🔴همچون نامش که «حسین» بود، حسینی شد و رفت حوزه| حجت‌الاسلام ثابت‌قدم، متولد سال ۱۳۶۵ و تربیت یافته مکتب اهل‌بیت(ع) در مسجد ولایت اهواز بود که سال ۱۳۸۲ وارد مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز شده و پس‌ازآن به حوزه علمیه قم رفته و مجدداً پس از طی مسیر علمی، به اهواز آمده و وارد مدرسه علمیه امام خامنه‌ای می‌شود. 🔸 او به شهادت هم‌حجره‌ای‌هایش، همواره حامی طلاب و خانواده‌های کم‌بضاعت و نیازمند بود و از هیچ راهی برای کمک به آنها دریغ نمی‌کرد. شیخ حسین، سنتی حسنه را در مدرسه علمیه امام خامنه‌ای پایه‌گذاری کرد که همچنان اثر وضعی آن در میان طلاب و خانواده‌هایشان مشاهده می‌شود. 🔸 حجت الاسلام ثابت قدم، از برگزارکنندگان مراسمات حضرت سیدالشهداء(ع) و به گواه دوستانِ هم مسجدی، فعالیتی مخلصانه جهت باشکوه برگزار شدن این جلسات دینی و مذهبی داشت. شیخ حسین با علاقه و مطالعه ی دقیق  در عرصه تبلیغ در محافل خانگی و منابر حاضر می‌شد و از بیان خود جهت نشر معارف آل الله استفاده می‌کرد. 🔸 وی بسیار خوش‌رو و خوش‌خنده بود و کمتر کسی سراغ دارد که عصبانیت را در چهره او دیده باشد. به‌تصریح دوستان و آشنایانش وی در جریان مواسات و کمک مؤمنانه، خدمت صادقانه می‌کرد تا اینکه خود نیز به ویروس کرونا مبتلا شد و درنهایت نیز، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. همچون نامش که «حسین» بود، حسینی شد و رفت او که «ثابت‌ قدم» راهِ حسین بود آخر... hawzahnews.com/x9QYb 🌐 خبرگزاری رسمی حوزه در خوزستان eitaa.com/joinchat/1139933203Ced8a13e413