eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️| برای ریشه کن شدن وبا از عراق، چهل روز زیارت عاشورا بخوانید. 🌀مؤسس حوزه ى عليمه ى قم مرحوم حاج شيخ عبد الكريم حائرى رضوان الله عليه (مردى كه به قم و به عالم اسلام خدمت بسيار كرده و به گردن مراجع تقليد فعلى حق زيادى دارد. مردى كه به قول رهبر عظيم الشأن، امام خمينى، انقلابش كمتر از انقلاب اسلامى نبوده است) فرموده زمانى كه در عراق وبا آمد و مردم دسته دسته مى مردند مرحوم آقا سيد محمد فشاركى يكى از اساتيد بزرگ آن زمان كه استاد من بود جلسه اى گرفته و مراجع تقليد را به آن دعوت نمود. آنگاه فرمود: آيا شما مرا مجتهد مى دانيد؟ پس از اينكه حاضرين پاسخ مثبت دادند فرمود: اگر مرا مجتهد مى دانيد من حكم مى كنم چهل زيارت عاشورا را براى ريشه كن گشتن وبا از عراق بخوانيد. از آنجا كه اگر مجتهد جامع الشرايط حكم نمايد بر همه حتى بر مجتهد اعلم واجب مى شود، حكم مذكور بر همه واجب شده و مرحوم حاج شيخ رضوان الله عليه فرمودند يك دهه يعنى ده روز تمام نشد كه وبا از عراق بكلى ريشه كن گشت. 📚آیت الله مظاهری، به سوی حق ص22 @almorsalaat
المرسلات
♨️#مشارطه| توجه به حضور خدا انسان را از انجام خطا و معصیت باز می دارد. ✅خداى تبارك و تعالى حاضر است
✴️| آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده، وظیفه ما با این مولای مالک الملوک چیست؟ 🔸تفکر در این مقام عبارت است از آنکه انسان لااقل در هر شب و روزی مقداری- و لو کم هم باشد- فکر کند در اینکه آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده، و بدن سالم و قوای صحیحه، که هر یک دارای منافعی است که عقل هر کس را حیران می کند، به او عنایت کرده، و این همه بسط بساط نعمت و رحمت کرده، و از طرفی هم این همه انبیا فرستاده، و کتابها نازل کرده و راهنماییها نموده و دعوتها کرده، آیا وظیفه ما با این مولای مالک الملوک چیست؟ 🔸آیا تمام این بساط فقط برای همین حیات حیوانی و اداره کردن شهوت است که با تمام حیوانات شریک هستیم، یا مقصود دیگری در کار است؟ 🔸آیا انبیاء کرام و اولیاء معظم و حکمای بزرگ و علمای هر ملت که مردم را دعوت به قانون عقل و شرع می کردند و آنها را از شهوات حیوانی و از این دنیای فانی پرهیز می دادند با آنها دشمنی داشتند و دارند، یا راه صلاح ما بیچاره های فرو رفته در شهوات را مثل ما نمی دانستند؟‏ 🔸‏اگر انسان عاقل لحظه ای فکر کند می فهمد که مقصود از این بساط چیز دیگر است، و منظور از این خلقت عالم بالا و بزرگتری است، و این حیات حیوانی مقصود بالذات نیست. 🔸و انسان عاقل باید در فکر خودش باشد، و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد، خوب است قدری به حال خود رحم کنی، از مالک الملوک حیا کنی، و قدری در راه مقصود اصلی قدم زنی، که آن موجب حیات همیشگی و سعادت دائمی است، و سعادت همیشگی را مفروش به شهوات چند روزه فانی، که آن هم به دست نمی آید حتی با زحمتهای طاقت فرسا. قدری فکر کن در حال اهل دنیا از سابقین تا این زمان که می بینی.‏ 🔸‏‏ملاحظه کن زحمتهای آنها و رنجهای آنها در مقابل راحتی آنها چقدر زیادتر و بالاتر است، در صورتی که برای هر کس هم راحتی و خوشی پیدا نمی شود. آن انسانی که در صورت انسان و از جنود شیطان است و از طرف او مبعوث است و تو را دعوت به شهوات می کند و می گوید زندگانی مادی را باید تأمین کرد، قدری در حال خود او تأمل کن، و قدری او را استنطاق کن ببین آیا خودش از وضعیت راضی است؟ یا آنکه خودش مبتلا است می خواهد بیچاره دیگری را هم مبتلا کند؟‏ 🔸‏‏و در هر حال از خدای خود با عجز و زاری تمنا کن که تو را آشنا کند به وظایف خودت که باید منظور شود ما بین تو و او. و امید است این تفکر که به قصد مجاهده با شیطان و نفس امّاره است، راه دیگری برای تو بنمایاند و موفق شود به منزل دیگر از مجاهده.‏ 📚امام خمینی، چهل حدیث ص۵ @almorsalaat
035-khodshenasivboomisazi@almorsalat.mp3
10.39M
💢| خودشناسی و بومی سازی قواعد تحصیل و برنامه‌ریزی 🎙استاد علی فرحانی ♦️نکته بسیار مهم در برنامه ریزی و طی کردن روش صحیح تحصیل این است که ما باید پس از با توجه به که از خود داریم، آن قواعد را در شرایط خودمان کنیم. ♦️با توجه به این نکته با حفظ و ثبات قوعد کلی، ظاهر و پیاده سازی آنها در مورد افراد مختلف متفاوت خواهد بود. ✔️استاد در این صوت این نکته را به همراه نکات و دیگری تبیین کرده اند. @almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 روز شنبه، مردم قم علیه جنایات رژیم صهیونیستی تجمع می‌کنند 🇵🇸🇵🇸🇵🇸 📌 این تجمع ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر روز شنبه اول خرداد در میدان روح‌الله مجاور بیت شریف حضرت امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. @HawzahNews| حوزه‌نیوز
🔰 پیام رهبر انقلاب به ملت فلسطین در پی پیروزی مقاومت در جنگ دوازده روزه بر رژیم صهیونیستی 🔻 بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌷 سلام بر فلسطین مقتدر و مظلوم؛ سلام بر جوانان شجاع و غیور فلسطین، سلام بر غزه‌ی قهرمان و مقاوم، سلام بر حماس و جهاد و همه‌ی گروههای جهادی و سیاسی فلسطین. 🔹 خداوند عزیز و قدیر را برای نصرت و عزتی که به مجاهدان فلسطینی عطا کرد سپاس میگویم، و نزول سکینه و طمأنینه بر دلهای مجروح شهید دادگان، و رحمت و بشارت برای شهیدان، و شفای کامل برای آسیب‌دیدگان را از خداوند منان مسألت میکنم، و پیروزی بر رژیم جنایتکار صهیونیست را تبریک میگویم. 🔸 آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ صفت به درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچه‌ی فلسطین ناتوان است. آزمون همکاری قدس و کرانه‌ی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها، راهکار آینده‌ی فلسطینیها را نشان داد. در این ۱۲ روز رژیم جابر، جنایات بزرگی عمدتاً در غزه مرتکب شد و عملاً ثابت کرد که بر اثر ناتوانی در مقابله با قیام یکپارچه‌ی فلسطین، رفتارهایی آنچنان ننگین و دیوانه‌وار مرتکب میشود که افکار عمومیِ همه‌ی عالم را بر ضد خود برمی‌انگیزد و خود و دولتهای غربی پشتیبان خود بویژه آمریکای جنایتکار را از گذشته باز هم منفورتر میکند. 👈 ادامه‌ی جنایتها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد. 👈 رژیم خبیث از این هم ضعیف‌تر خواهد شد. آمادگی جوانان فلسطینی، و قدرت‌نمایی مجموعه‌های ارزشمند جهادی، و اعداد قوّه به صورت مستمر، فلسطین را روزبروز قدرتمند‌تر و دشمن غاصب را روزبروز ناتوان‌تر و زبون‌تر خواهد کرد. 🔸 زمان آغاز و توقف درگیریها بسته به تشخیص بزرگان جهادی و سیاسی فلسطینی است، ولی آماده‌سازی و حضور قدرتمندانه در صحنه، تعطیل‌بردار نیست. 🔹 تجربه‌ی «شیخ‌ جراح» در ایستادگی در برابر زورگویی رژیم و شهرک‌نشینانِ مزدور، باید دستورالعمل همیشگی مردم غیور فلسطین باشد. 🌷 به جوانمردان «شیخ جراح» درود میفرستم. 🔸 دنیای اسلام یکسره در برابر قضیه‌ی فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است. عقل سیاسی و تجربه‌های حکمرانی هم این حکم شرعی را تأیید و بر آن تأکید میکند. 🔹 دولتهای مسلمان باید در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند، چه در تقویت نظامی، چه در پشتیبانی مالی که امروز بیش از گذشته مورد نیاز است، و چه در بازسازی زیرساختها و ویرانیها در غزه. 🔸 مطالبه و پیگیری ملتها، پشتوانه‌ی این خواسته‌ی دینی و سیاسی است. ملتهای مسلمان، باید انجام این وظیفه‌ را از دولتهای خود مطالبه کنند، خود ملتها نیز در حدّ توان موظف به پشتیبانی مالی و سیاسی‌اند. 🔹 وظیفه‌ی مهم دیگر، پیگیری مجازات حکومت تروریست و سفاک صهیونیست است. همه‌ی وجدانهای بیدار تصدیق میکنند که جنایت گسترده‌ی کشتار کودکان و زنان فلسطینی در این ۱۲ روز نباید بی‌مجازات بماند. 🔸 همه‌ی عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند؛ و این به حول قوه‌ی الهی تحقق خواهد یافت، والله غالبٌ علی امره. جمعه ۹ شوال ۱۴۴۲ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ سید علی خامنه‌ای @almorsalaat
المرسلات
🔰 پیام رهبر انقلاب به ملت فلسطین در پی پیروزی مقاومت در جنگ دوازده روزه بر رژیم صهیونیستی 🔻 بسم‌الل
▫️این پیروزی بزرگ را به رهبر معظم انقلاب، روح پرفتوح سردار سلیمانی و همه رزمندگان و حامیان مقاومت تبریک می گوییم. ▫️بی شک اگر رئیس جمهور ما از حامیان و معتقدین به مقاومت بود، این پیروزی موثرتر و شیرین تر می بود. ▫️به امید آنکه با انتخاب رئیس جمهوری از جنس مقاومت و معتقد به آرمان قدس، نابودی این غده سرطانی را هر چه سریعتر شاهد باشیم. ✍️محسن ابراهیمی @almorsalaat
المرسلات
✴️#مشارطه| آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کر
🤔| جهاد اکبر در مقام اول نفس 🔅بدان كه مقام اوّل نفس و منزل اسفل آن، منزل «ملك» و ظاهر و دنياى آن است، كه اشعه و انوار غيبيه آن در اين بدن محسوس و بنيه ظاهره تابيده و او را زندگانى عرضى بخشيده و تجييش جيوش در اين بدن كرده، و ميدان جنگ آن همين بدن است، و قواى ظاهره آن، لشكر آن است كه در اقاليم سبعه ملكيه، يعنى گوش و چشم و زبان و شكم و فرج و دست و پا، بسط پيدا كرده. 🔅و تمام اين قواى منتشره در اين ممالك سبعه در تحت تصرف نفس است به مقام «وهم»، زيرا كه و هم سلطان قواى ظاهره و باطنه نفس است. پس اگر وهم حكومت نمود در آنها به تصرف خود يا شيطان، اين قوا جنود شيطان گردند و مملكت در تحت سلطنت شيطان واقع شود، و لشكر رحمان و جنود عقل مضمحل گردند و شكست خورده رخت از نشئه ملك و دنياى انسان در كشند و هجرت نمايند، و مملكت خاص به شيطان گردد. و اگر وهم در تحت تصرف عقل و شرع در آنها تصرّف نمايد و حركات و سكنات آنها در تحت نظام عقل و شرع باشد، مملكت رحمانى و عقلانى شود و شيطان و جنودش از آن رخت بربندند و دامن دركشند. 🔅پس جهاد نفس كه جهاد بزرگ است، و از كشته شدن در راه حق تعالى بالاتر است، در اين مقام عبارت است از غلبه كردن انسان بر قواى ظاهره خود، و آنها را در تحت فرمان خالق قرار دادن، و مملكت را از لوث وجود قواى شيطان و جنود آن خالى نمودن است. 📚امام خمینی (ره)، چهل حدیث ص5 @almorsalaat
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم @almorsalaat👇👇👇
المرسلات
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم @almorsalaat👇👇👇
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم 🔸در جلسه ای که با جمعی از دوستان در محضر استاد علی فرحانی بودیم، بحث به روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم" رسید. ایشان در مورد سند این روایت توضیحاتی بیان داشتند و در ضمن آن نکاتی مهم از علم رجال و حدیث بیان کردند. در متن روایت را از کتب مختلف حدیث بیان کرده ایم و در صوت بیانات استاد را . ✅المحاسن: عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ الْبَرْقِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْجَعْفَرِيِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ نُكَلِّمُ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِم (ج‏1 ؛ ص195) ✅الكافي (ط - الإسلامية): جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِم‏ (ج‏1 ؛ ص23) ✅تحف العقول: وَ قَالَ ص‏ إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِم (ص37) ✅الامالی للصدوق: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَحْمَرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع‏ .... وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ. (ص419) ✅عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية: وَ قَالَ ص‏ أُمِرْنَا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أَنْ نُكَلِّمَ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِم‏ (ج‏2 ؛ ص103) ✅بخشی از مقدمه عوالی اللئالی: [مولف بعد از بیان طرق خود در نقل حدیث می فرماید:] فبهذه الطرق و بما اشتملت عليه من الأسانيد المتصلة المعنعنة الصحيحة الإسناد المشهورة الرجال بالعدالة و العلم و صحة الفتوى و صدق اللهجة أروي جميع ما أرويه و أحكيه من أحاديث الرسول و أئمة الهدى عليه و عليهم أفضل الصلاة و السلام المتعلقة بالفقه و التفسير و الحكم و الآداب و المواعظ و سائر فنون العلوم الدنيوية و الأخروية بل و به أروي جميع مصنفات العلماء من أهل الإسلام و أهل الحكمة و أقاويلهم في جميع فنون العلم و فتاويهم و أحكامهم المتعلقة بالفقه و غيره من السير و التواريخ و الأحاديث. فجميع ما أنا ذاكره في هذا الكتاب من الأحاديث النبوية و الإمامية طريقي في روايتها و إسنادها و تصحيحها هذه الطرق المذكورة عن هؤلاء المشايخ المشهورين بالعلم و الفضل و العدالة و الله ملهم الصواب و العاصم من الخطإ و الخطل و الاضطراب‏ ✅بخشی از مقدمه کتاب تحف العقول: لعله أن ينظر فيه مؤمن مخلص فما علمه منه كان له درسا و ما لم يعلمه استفاده فيشركني في ثواب من علمه و عمل به لما فيه من أصول الدين و فروعه و جوامع الحق و فصوله و جملة السنة و آدابها و توقيف الأئمة و حكمها و الفوائد البارعة و الأخبار الرائقة و أتيت على ترتيب مقامات الحجج ع و أتبعتها بأربع وصايا شاكلت الكتاب و وافقت معناه و أسقطت الأسانيد تخفيفا و إيجازا و إن كان أكثره لي سماعا و لأن أكثره آداب و حكم تشهد لأنفسها و لم أجمع ذلك للمنكر المخالف بل ألفته للمسلم للأئمة العارف بحقهم الراضي بقولهم الراد إليهم و هذه المعاني أكثر من أن يحيط بها حصر و أوسع من أن يقع عليها حظر و فيما ذكرناه مقنع لمن كان له قلب و كاف لمن كان له لب. @almorsalaat 🔉صوت استاد را 👇👇
المرسلات
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم 🔸در جلسه ای که با جمعی از دوستان د
baarasi-sanadi-revayate-nokallem-ala-ghadre-oghoolehem.mp3
3.63M
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم" 🔰استاد علی فرحانی 🔸در جلسه ای که با جمعی از دوستان در محضر استاد علی فرحانی بودیم، بحث به روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم" رسید. 🔸ایشان در مورد سند این روایت توضیحاتی بیان داشتند و در ضمن آن نکاتی مهم از علم رجال و حدیث من جمله: تصحیح روایات کتاب و کتاب بیان کردند. @almorsalaat
📣 🔵به مناسبت روز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی ♨️ سخنرانی و پرسش و پاسخ 🎙استاد علی فرحانی ⏰امروز ساعت 17 🔰پخش زنده از صفحه اینستاگرام المرسلات 👇👇👇👇 instagram.com/almorsalat instagram.com/almorsalat @almorsalaat
⭕️| تا انسان در میان نیاید، مقامات انسانی برای او محقق نمی شود، اما این بدان معنا نیست که شود؛ 🔹تلميذ [آیت الله پهلوانی (ره)]: در خصوص سخن ابوالحسین (حیّان) سؤال شد که می گوید: "الإكثار من الوحدة حيله الصديقين" 🔸استاد [علامه طباطبایی (ره)]: صديقان، کسانی هستند که ظاهر و باطن و قول و عملشان یکی باشد. اینان برای حفظ این منزلت، تنهایی و انزوایشان بیش از اختلاط و آمیزش است؛ زیرا در اختلاط تعارفات معمولی که بیشترش از حقیقت گویی دور است، وجود دارد. 🔹عرض شد: بعضي می گویند تا انسان در میان جامعه نیاید، نمی توان گفت آن مقامات از وی به حقیقت پیوسته یا خیر. 🔸[علامه طباطبایی (ره)] فرمودند: چنین است؛ اما این بدان معنا نیست که فرش هر مجلس شود؛ بلکه شرکت در جامعه باید به ، آن هم با باشد. از این جهت است که عوام، ایشان را مجانین و ایشان مردم را شیطان به حساب می آورند. 📚ثمرات حیات ج۱ ص۲۴۰ @almorsalaat
المرسلات
🤔#مشارطه| جهاد اکبر در مقام اول نفس 🔅بدان كه مقام اوّل نفس و منزل اسفل آن، منزل «ملك» و ظاهر و دنيا
🔹اى اهل دوستى و سداد! و اى طالبان هدايت و ارشاد! اى برادران با صفا و دوستان با وفا! تا کى از حرم عشق و دوستى محروم بوده، در چاه غيبت گرفتار باشيم چرا به نواحى قدس راه نيابيم و به باغهاى انس پر نکشيم؟ 🔹آيا ما عبث و بيهوده آفريده شده و بى هدف رها گشته ايم؟ آيا سزاوار است که مانند حيوانات چرنده بخوريم و لذت بريم و از لقاى خداى عزوجل در غفلت و بى خبرى باشيم؛ 🔹تا اين که روزى اجل ما را دريابد و آن آرزوها را به گور بريم؟ چنين گمانى بر شما بس بعيد و ناشايسته است، چه برخى از گمانها خطا و گناهند. 🔹«و اذکر ربک فى نفسک تضرعاً و خفيفهً و دون الجهر من القول بالغدو و الاصال و لاتکن من الغافلين» (خدايت را با تضرع و خوف بدون اين که سخن را آشکار کنى در صبح و شام به يادآور و از غافلان مباش.) 🔹«ان الذين عند ربک لا يستکبرون عن عبادته و يسبحونه و له يسجدون». (کسانى که نزد پروردگارت هستند از عبادت او استکبار نمى ورزند و او را تسبيح و سجده مى کنند.) 🔹اى دوست! ما خفتگانى هستيم که در بستر غفلت و بى خبرى آرميده ايم. دنيا و زندگانى آن، در گذر و آخرت و حيات جاويد آن در پيش است. ليکن با اين حال مردم به دنيا عشق مى ورزند و روز سختى را که در پيش دارند به باد غفلت و فراموشى مى سپارند. روزى عبوس و درد ناک روزى که شر آن دامنگير همه است. 🔹عاقبت آن روز که در آن، بواطن و اسرار آشکار مى گردد، فرا مى رسد و هر چه در دنيا کاشته شده در آن جا درو مى گردد. بنگريد در ايام گذشته، چه از خود به جاى گذاشته ايد. لوحهاى نفوس که از آتيه و گذشته و قبرتان خبر مى دهد. 🔹بشنو که برهان سالکين، امام متقين، قائد غرّ محجّلين و اميرمؤمنان چه مى فرمايد: «اى بندگان خدا از مرگ و نزول آن بترسيد و آماده شويد! زيرا مرگ امرى است بس عظيم. چرا که همراه مرگ يا شرّ ابدى است و يا خير ابدى. هيچ کس از شخص نيکوکار به بهشت، و از بدکار به جهنم نزديکتر نيست. روح هيچ انسانى از بدنش جدا نمى شود، مگر آنکه خود مى داند به کجا مى رود؛ به سوى بهشت و يا جهنم و آتش؟ دشمن خداست و يا دوست او؟ اگر دوست خدا باشد، درهاى بهشت بر روى او گشوده مى شود و راهش براى او هموار مى شود و به آنچه که خدا براى دوستانش، از فراغت بال و خلاصى از هر گونه سختى و رنج فراهم نموده است، مى نگرد، و اگر دشمن خدا باشد، درهاى جهنم به روى او گشوده مى شود و راهش براى او هموار مى گردد و همه زشتى هاى آن را در برابر چشمان خود مى بيند. اى بندگان خدا، بدانيد که در پشت اين روز، روز سخت و بزرگى است؛ که قعر آتش آن بس عميق و حرارت آن بسيار شديد و عذابش هميشه تازه و تازيانه هايش از آهن و نوشيدنى آن از چرک آلوده است. عذاب آن آرام نگيرد و ساکنان آن نميرند. خانه اى است که رحمت خدا در آن، جاى ندارد و هيچ دعايى در آن اجابت نشود. 🔹پس خوشا به حال کسى که از خواب غفلت بيدار شود و خود را آماده سازد! خوشا به حال کسى که سرّ خود به غير خدا نگويد و فقط در راه تقرّب به او و لقا و رضايش کوشش کند! چه، به ما امر شده است جز او کسى را عبادت نکنيم و جز او کسى را نجوئيم. پس خدا را با خلوص قلب، يگانه دان !تا با چشم بصيرت نظاره کنى که لا هو الا هو و لا اله الا هو؛ و او اول و آخر و ظاهر و باطن است، و هر کجا باشيد با شماست. 📚علامه حسن زاده، رساله لقاء الله @almorsalaat
فقه مشترک لفظی است_.mp3
8.16M
🔵| فقه مشترک لفظی است! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این گفتار به بیان چیستی فقه قرآن و عترت پرداخته و تفاوت آن را با فقه متعارف و مرسوم بیان می کنند. حتما بشنوید! 📚تدریس اصول فقه. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚| مقالات فلسفی 📝استاد شهید مطهری 🔹این کتاب از آثار مهم فلسفی استاد مطهری و حاوی مقالات مهمی به قلم ایشان است. 🔹مرحوم شهید مطهری در سه مقاله "حکمت اسلامی پیش از ملاصدرا" و "حکمت صدرالمتالهین" و "فلسفه ملاصدرا" به بیان خصوصیاتی از مکتب صدرالمتالّهین پرداخته اند که به نوبه خود بی نظیر است. @almorsalaat
المرسلات
#مشارطه 🔹اى اهل دوستى و سداد! و اى طالبان هدايت و ارشاد! اى برادران با صفا و دوستان با وفا! تا کى ا
| عزم بر اینکه با ترک معاصی و فعل واجبات، ظاهر و صورت خود را انسان شرعی و عقلی کند. 🔸منزل دیگر که بعد از تفکر از برای انسان مجاهد پیش می آید، منزل «عزم» است. (و این غیر از «اراده» است که شیخ الرئیس در اشارات آن را اوّل درجات عارفین دانسته.)‏‎ بعضی از مشایخ ما، أطال الله عمره، می فرمودند که «عزم» جوهره انسانیت و میزان امتیاز انسان است، و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است.‏ 🔸‏‏و عزمی که مناسب با این مقام است عبارت است از بنا گذاری و تصمیم بر ترک معاصی، و فعل واجبات، و جبران آنچه از او فوت شده در ایام حیات، و بالاخره ‏عزم بر اینکه ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید که شرع وی عقل به حسب ظاهر حکم کنند که این شخص، انسان است. 🔸و انسان شرعی عبارت از آن است که موافق مطلوبات شرع رفتار کند، و ظاهرش ظاهر رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، باشد، و تأسی به آن بزرگوار بکند در جمیع حرکات و سکنات و در تمام افعال و تروک. و این امری است بس ممکن، زیرا که ظاهر را مثل آن سرور کردن امری است مقدور هر یک از بندگان خدا.‏ 🔸‏‏و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمی شود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود. و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نیز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. 🔸و از این جهت دعوی بعضی باطل است که به ترک ظاهر، علم باطن پیدا شود. یا پس از پیدایش آن به آداب ظاهره احتیاج نباشد. و این از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت. و شاید موفق شدم به بیان بعضی از آن در این ورقه ها، إن شاء الله تعالی.‏ 📚امام خمینی، چهل حدیث ص۶ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فیلم "محمد نبودی ببینی" 🔹سوم خرداد، سالروز آزاد سازی خرمشهر، گرامی باد. ♦️به امید آنکه با مشارکت و انتخاب صحیح، راه را برای فتح خرمشهرهای اقتصادی و فرهنگی دیگر، به رهبری امام خامنه‌ای و رشادت جهان‌آراهای امروز باز کنیم. @almorsalaat
feghhol-hadis-v-naghshe-an-dar-tosee-manabee-oloome-ensani.mp3
12.82M
🔵| فقه الحدیث و نقش آن در توسعه منابع تولید علوم انسانی اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 🌀نکاتی مهم در الگوی تولید علوم انسانی اسلامی و روش صحیح اجتهاد در موضوعات جدید 📌گزیده تدریس رسائل (برائت)، مدرس فقهی امام کاظم علیه السلام. 99/7/7 @almorsalaat
| نسخه دوم نرم‌افزار «مشكات» 📚متن ۱۰۰ جلد از آثار آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی. ⬇️دانلود نرم افزار (144MB) به صورت 👇 mesbahyazdi.ir/meshkat.zip ◀️جهت کسب اطلاعات بیشتر: https://mesbahyazdi.ir/node/8083 @mesbahyazdi_ir @almorsalaat
🔵| رسائل ج۲ (برائت و احتیاط) 🎙استاد علی فرحانی 🔸صفحات ۷۵-۱ / ۶۶جلسه ▫️مدرسه امیرالمومنین(ع)/ ۹۹-۹۸ 🔸صفحات ۱۹۴-۲۷ / ۱۰۹جلسه ▫️مدرسه امام کاظم(ع)/ ۴۰۰-۹۹ 🔸صفحات ۳۱۴-۱۹۵/ ۳۶جلسه ▫️مدرسه امام کاظم(ع)/ ۴۰۰-۹۹ 🔸صفحات۴۲۲-۴۰۵ / ۲۲جلسه ▫️مدرسه دارالهدی/ ۹۷-۹۶ 🔸صفحات ۴۷۲-۴۵۷ / ۸جلسه ▫️مدرسه امام کاظم(ع)/ ۴۰۰-۹۹ ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://soda96.ir/baraat-ostadfarhani/ @almorsalaat
المرسلات
#مشارطه| عزم بر اینکه با ترک معاصی و فعل واجبات، ظاهر و صورت خود را انسان شرعی و عقلی کند. 🔸منزل دی
| ای عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و دارای اراده شوی. ▫️‏‏ای عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و دارای اراده شوی، که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بی‌مغزی هستی که در آن عالم به صورت انسان محشور نشوی، زیرا که آن عالم محل کشف باطن و ظهور سریره است. ▫️و جرئت بر معاصی کم کم انسان را بی عزم می کند، و این جوهر شریف را از انسان می رباید. استاد معظّم ما، دام ظلّه، می فرمودند بیشتر از هر چه گوش کردن به تغنّیات سلب اراده و عزم از انسان می کند.‏ ▫️‏‏پس ای برادر، از معاصی احتراز کن، و عزم هجرت به سوی حق تعالی نما، و ظاهر را ظاهر انسان کن، و خود را در سلک ارباب شرایع داخل کن، و از خداوند تبارک و تعالی در خلوات بخواه که تو را در این مقصد همراهی فرماید، و رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، و اهل بیت او را شفیع قرار ده که خداوند به تو توفیق عنایت فرماید و از تو دستگیری نماید در لغزشهایی که در پیش داری، زیرا که انسان ‏در ایام حیات لغزشگاههای عمیقی دارد که ممکن است در آن واحد به پرتگاه هلاکت چنان افتد که دیگر نتواند از برای خود چاره بکند، بلکه در صدد چاره جویی هم بر نیاید، بلکه شاید شفاعت شافعین هم شامل حال او نشود. نعوذ بالله منها.‏ 📚امام خمینی، چهل حدیث ص۸ @almorsalaat
naghshe-fahme-foghaha-dar-tafsire-adelle-khatere-az-ayatollah-bahjat.mp3
1.94M
🔴| نقش فهم فقهای اقدمین در تفسیر ادله شرعی (خاطره ای از درس خارج آیت الله بهجت) 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس برائت، مدرسه امام کاظم(ع) ۹۹/۷/۷ @almorsalaat
📣 ♦️ قاعده لاضرر شیخ انصاری 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد فرحانی در ادامه تدریس ج۲ رسائل در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، پس از اتمام محدوه (تا ص۳۱۴ از ج۲) تدریس قاعده لاضرر از کتاب رسائل (ج۲ ص۴۵۷) را از ۲خرداد آغاز کردند. 🔊صوت این جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات بارگزاری می شود. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♻️| داستان ملاصدرا و اخباریها ✍حجت‌الاسلام عباس افروزی 🔰اگرچه چند روزی از بزرگداشت بزرگمرد عرصۀ علم و عمل جناب صدرالمتالهین شیرازی می گذرد، لکن خوب است با ذکر داستانی مقداری از جامعیت علمی ایشان در علوم مختلف اسلامی را یادآوری کنیم. قبل از بیان داستان، اجمالا کتابی را که این داستان در آنجا نقل شده است (شناخت در قرآن) را معرفی کرده بعد به ذکر داستان می پردازیم. 🔹شهید مطهری «ره» بعد از مراجعت به قم به درخواست امام «ره» و طلاب قم، تدریسی تحت عنوان «معارف قرآن» را در مسجد سلماسی برای طلاب دایر کردند. اولین موضوعی که رتبتاً بر دیگر موضوعاتِ معارف قرآنی تقدّم داشت موضوعِ شناخت بود. بنابراین ایشان درس معارف قرآن را با بحث شناخت در قرآن آغاز کردند. در مقدمه کتاب چنین آمده است: 🔸«در سال ۱۳۵۴ جمعی از فضلای حوزه عملیه قم طی طوماری از استاد مطهری درخواست کردند که به قم آمده و به تدریس بپردازد. در همین ایام امام خمینی «ره» نیز طی نامه ای از نجف از ایشان خواستند که برای تقویت حوزه علمیه قم لااقل هفته ای چند روز در این حوزه تدریس داشته باشند. به همین جهت از سال ۱۳۵۵ آیت الله مطهری معمولاً روزهای چهارشنبه تا جمعه در قم چند درس عمومی و خصوصی در حوزۀ علمیۀ قم داشتند که با استقبال کم نظیری روبرو شد به طوری که گاهی شاگرد و استادِ آن شاگرد و استادِ آن استاد در این دروس شرکت می کردند.... یکی دیگر از این درس ها درسِ «معارف قرآن» بود که استاد قصد داشتند موضوعات متعددی را در آن تدریس نمایند، مانند شناخت از نظر قرآن، جامعه و تاریخ در قرآن، قرآن در قرآن، خدا در قرآن، معاد در قرآن و... . 🔹اینک به بیان داستان بپردازیم؛ شهید مطهری بحثی را درمورد سرگذشت مسالۀ شناخت بین ادیان و فرق دینی مطرح می کنند و ذیل آن به داستان برخورد ملاصدرا با برخی از اخباریون را می پردازند: 🔻«ملاصدرا خودش یک مرد محدّث است. شرح اصول کافی اش نشان می دهد که ضمن اینکه فیلسوف است مرد محدّثی هم هست؛ علاوه بر این خیلی اهل زیارت و مکه رفتن و از این حرفها بوده به طوری که هفت سفر رفت مکه. 🔻یک سفر رفته بود کربلا یا نجف. اخباریین به اعتبار اینکه این هم یکی از محدثین است آمدند به دیدنش. از او پرسیدند شما چندهزار حدیث حفظ هستید؟ (چون آنها همۀ اهمیتشان این بود که این می گفت من پنج هزار حدیث حفظم، آن می گفت من ده هزار حدیث حفظم، دیگری می گفت من پانزده هزار حدیث حفظم؛ این می گفت با سندش حفظم، آن می گفت بی سندش حفظ هستم. فضیلت همین بود؛ حفظ کردن.) گفت من حدیثی حفظ نیستم. گفتند چطور می شود؟! 🔻ملاصدرا گفت حالا ممکن است یک حدیثی بفرمایید استفاده کنیم. حدیثی را اینها خواندند. بعد معنی حدیث را از اینها پرسید. یک معنی ای کردند. بعدش خودش یک معنی دیگری کرد. گفت حالا اگر حدیث را این جور معنی کنیم چطور است؟ گفتند این بهتر است.بعد یک معنی دیگری کرد، گفت حالا اگر این جور معنا کنیم چطور است؟ گفتند این که از آن هم بهتر است . یک معنی سومی کرد، گفت حالا اگر این جور معنی کنیم چطور است؟ گفتند این از همه بهتر است. چهار پنج تا معنی در طول یکدیگر کرد؛ هر معنی که کرد گفتند این از آن قبلی بهتر است. بعد فوراً حدیثی را روایت کرد با سندش، گفت روَی فلانٌ عن فلانٍ عن فلانٍ عن المعصوم که «حدیثٌ تَدری خًیرٌ مِن أَلفٍ تَرویه» یک حدیث معنایش را بفهمی از هزار حدیث روایت کنی بهتر است». (شناخت از نظر قرآن، ص: ۴۵) @almorsalaat