eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
tarakome-zonooz-zane-shakhsi-ya-noei.mp3
4.39M
🔊| روش تراکم ظنون بر مدار ظن شخصی است یا ظن نوعی؟ 🌀استاد علی فرحانی ⭕️در این بیانات نکات مهمی پیرامون روش تراکم ظنون شیخ انصاری (ره) و همچنین تفاوت های آن با روش محقق خوئی بیان شد. همچنین بیان شد که بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) نباید در علوم انسانی جدید از روش اجتهاد جواهری فاصله بگیریم. آنچه که امروز تغییر کرده است، موضوع شناسی است اما دستگاه استنباطی باید همان فقه جواهری باشد. 📌گزیده ای از درس ، 99/12/20 @almorsalaat
🔰مدتی بود که مسئولین ما هنر خلق چنین تصاویری را نداشتند. 🤲الحمدلله که دوباره خدای متعال رئیس جمهوری مردمی را به این ملت عطا کرد.فالله خیرٌ حافظاً و هو أرحمُ الراحمین. 📷تصویر: حضور رئیس جمهور در جمع مردم روستای مرزی ملا علی در نقطه صفر مرز ایران و افغانستان. جمعه ۶/۱۲ @almorsalaat
💠نگاهی گذرا به عظمت علمی خواجه نصیرالدین طوسی (ره) ▫️خواجه نصير الدين طوسى بحق بزرگترين فيلسوف جهان و دانشمندترين مردم عصر خود بود. در علوم عديده كتابهاى بسيار فكرى و سنگين نوشته است. ▫️در علم بدون گزاف يگانه روزگارش بود. شرح علامه قطب شيرازى بر قانون شيخ رئيس ابو على سينا در حقيقت تقرير افادات خواجه است كه قطب در محضر وى كسب كرده است چنانكه شرح قطب بر حكمت اشراق شيخ اشراق سهروردى نيز تقرير درس خواجه بر حكمت اشراق است. ▫️در ، كتب رياضى از مبادى و متوسطات و نهائيات از تحرير اصول (اقليدس) گرفته تا تحرير اكر (مانالاؤس) و تا تحرير مجسطى (بطلميوس) از كارهاى علمى آن مرد فرد است. در ، بناى رصدخانه مراغه و زيج ايلخانى از آثار فكر بكر اوست. بزرگان نامدارى چون نظام الدين نيشابورى و مير سيد شريف و علامه خفرى و فاضل بيرجندى و غيرهم از مفاخر جهان دانش بر تحرير مجسطى و تذكره در هيئت و بيست باب در اسطرلاب كه از متون كتب علمى آن بزرگوار است، شرح نوشته‌‏اند. ▫️در رساله‏اى در ارث نوشته است كه صاحب جواهر در ارث جواهر از آن نام مى‏برد و نقل قول مى‏‌كند. ▫️در ‏شناسى و تنسوخ نامه ايلخانى به فارسى نوشته است كه حاجى خليفه در كشف الظنون در اين موضوع گويد كه پر ارزش‏تر از همه، كتاب الجماهر فى الجواهر ابوريحان به تازى و رساله تنسوخ نامه ايلخانى به فارسى است. تنسوخ در لغت هر چيز را گويند كه بسيار نادر و كمياب و بى مثل و مانند در نهايت نفاست باشد و كتاب مذكور در موضوع خود اين چنين است. ▫️در علم كتابى به نام تجريد الاعتقاد نوشته است كه در حدود يكصد شرح و حواشى تاكنون بر او نوشته شد و ملا على قوشچى كه در فنون علم از اعاظم است يكى از شرّاح كتاب مذكور است، از او معروف است كه گفت اگر شرح علامه حلّى بر آن كتاب نمى‌‏بود براى ما مبهم بود. ▫️درباره يك شكل مانالاؤس كه معروف به شكل قطّاع و به اين صورت است يك كتاب نوشته است به نام كشف القناع. شنيدم كه اين كتاب يكبار در فرانسه طبع شد و يكبار در تركيه ولى خودم نديده‏‌ام جز اين كه روزى در طهران يك نسخه خطى آن رسيد از دست محبوبى بدستم كه به امانت مدت بسيار كوتاهى با آن محشور بودم. شگفتا از قدرت استعداد خواجه كه آن همه اشكال و احكام هندسى را از يك شكل قطاع استنباط كرده است و علامه نظام الدين نيشابورى در شرح مجسطى گويد كه احكام مستنبطه از آن به چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار منتهى مى‏‌گردد. ▫️در اساس اقتباس به فارسى دارد ▫️و در منطق و شرح بر اشارات شيخ رئيس نوشته است كه به تعبير جناب استادم علامه ميرزا ابو الحسن رفيعى قزوينى، عبارات آن را مثل سرب ريخته است. ▫️رساله‏‌هاى بسيار، نظما و نثرا، در فنون عديده از علوم و نوشته است و مجموع مؤلفات او كه يقينا از تأليفات اوست به يكصد و پانزده مى‏رسد و شايد در حدود شصت نسخه آنها از مخطوط و مطبوع در كتابخانه محقّر اين حقير موجود باشد كه بر چند نسخه آنها تعليقات و حواشى دارم، از آنجمله بر شرح اشارات از بدو تا ختم كه چند دوره آن را تدريس كرده‌‏ام و در اثناى تدريس بر آن حواشى نوشته‏‌ام و همچنين تحرير اكر (مانالاؤس) كه در مثلثات كرويّه است و خود كتاب از متوسطات است، از آغاز تا انجام آن را در ضمن تدريس يك دوره تمام شرح كرده‌‏ام و نيز بر تحرير اصول (اقليدس) او از اول تا آخر كه چند بار تدريس كرده‌‏ام نوشته‏‌هاى بسيار دارم و همچنين بر تحرير اكر (ثاؤذوسيوس) و مساكن وى، و بر تحرير مجسطى‏ او نيز تعليقاتى دارم، بخصوص كه در مسأله تحصيل بعد بين مركزين آن كه اهميت بسزا دارد رساله‌‏اى جداگانه نوشتم و نيز بر بيست باب اسطرلاب و سى فصل او و تجريد الاعتقاد تعليقاتى داريم. 📚علامه حسن زاده آملی، دروس معرفت نفس، متن، ص: 282 @almorsalaat
اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ @almorsalaat
🌀| منطق مظفر 🎙استاد: سید محمد هاشمی ♦️محدوده: ابتدای کتاب تا ابتدای صناعات خمس 🔸تدریس شده در مدرسه شهید صدوقی فاز۴، سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ ♻️ تعداد جلسات: 115 ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://soda96.ir/almantegh1-ostadhashemi/ @almorsalaat
⭕️| مغنی الادیب 🎙استاد: محمد مهدی مقدسی 🌀تدریس این کتاب امسال در مدرسه صدوقی فاز2 برگزار می شود و صوت آن به صورت روزانه در کانال دروس مجازی المرسلات بارگذاری خواهد شد 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ایشان eitaa.com/m_mahdi1384 مراجعه فرمایید. @almorsalaat
تفاوت فلسفه اسلامی و غربی.mp3
5.15M
🔊| مطابقت با واقع و انسجام گزاره های فلسفی 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس بدایه الحکمه استاد، سال89 @almorsalaat
المرسلات
✴️#عدالت|عدل و عدالت از منظر قرآن کریم 🔸از نظر ما ريشه اصلى و ريشه ريشه‌‏هاى طرحهاى علمى و عملى مسأ
♨️| علماى اسلام با تبيين و توضيح اصل «عدل» پايه فلسفه حقوق را بنا نهادند، اما نتوانستند راهى را كه باز كرده بودند ادامه دهند. چرا؟؟ 🔸علماى اسلام با تبيين و توضيح اصل «عدل» پايه فلسفه حقوق را بنا نهادند، گو اينكه در اثر پيشامدهاى ناگوار تاريخى نتوانستند راهى را كه باز كرده بودند ادامه دهند. توجه به حقوق بشر و به اصل عدالت به عنوان امورى ذاتى و تكوينى و خارج از قوانين قراردادى، اولين بار به وسيله مسلمين عنوان شد؛ پايه حقوق طبيعى و عقلى را آنها بنا نهادند. 🔸اما مقدّر چنين بود كه آنها كار خود را ادامه ندهند و پس از تقريباً هشت قرن دانشمندان و فيلسوفان اروپايى آن را دنبال كنند و اين افتخار را به خود اختصاص دهند؛ از يك سو فلسفه‏هاى اجتماعى و سياسى و اقتصادى به وجود آورند و از سوى ديگر افراد و اجتماعات و ملتها را به ارزش حيات و زندگى و حقوق انسانى آنها آشنا سازند، نهضتها و حركتها و انقلابها به وجود آورند و چهره جهان را عوض كنند. 🔸به نظر من گذشته از علل تاريخى يك علت روانى و منطقه‏اى نيز دخالت داشت در اينكه مشرق اسلامى مسأله حقوق عقلى را كه خود پايه نهاده بود دنبال نكند. يكى از تفاوتهاى روحيه شرقى و غربى در اين است كه شرق تمايل به اخلاق دارد و غرب به حقوق، شرق شيفته اخلاق است و غرب شيفته حقوق؛ شرقى به حكم طبيعت شرقى خودش انسانيت خود را در اين مى‏شناسد كه عاطفه بورزد، گذشت كند، همنوعان خود را دوست بدارد، جوانمردى به خرج دهد اما غربى انسانيت خود را در اين‏ مى‏بيند كه حقوق خود را بشناسد و از آن دفاع كند و نگذارد ديگرى به حريم حقوق او پا بگذارد. 🔸بشريت، هم به اخلاق نياز دارد و هم به حقوق. انسانيت، هم به حقوق وابسته است و هم به اخلاق؛ هيچ كدام از حقوق و اخلاق به تنهايى معيار انسانيت نيست. دين مقدس اسلام اين امتياز بزرگ را دارا بوده و هست كه و را توأماً مورد عنايت قرار داده است. در اسلام همچنان كه گذشت و صميميت و نيكى به عنوان امورى اخلاقى «مقدس» شمرده مى‏شوند، آشنايى با حقوق و دفاع از حقوق نيز «مقدس» و انسانى محسوب مى‏شود و اين داستان مفصلى دارد كه اكنون وقت توضيح آن نيست. 🔸اما روحيه خاص شرقى كار خود را كرد. با آنكه در آغاز كار حقوق و اخلاق را با هم از اسلام گرفت، تدريجاً حقوق را رها و توجهش را به اخلاق محصور كرد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج‏19، ص: 140 @almorsalaat
001 مغنی.mp3
8.16M
💠 مغنی الادیب - باب اول 🔰 محمد مهدی مقدسی 🔹 از ابتدای کتاب 📝 مقدمه 🔅 1400/06/13 @majazi_almorsalaat
المرسلات
💠 مغنی الادیب - باب اول 🔰 محمد مهدی مقدسی 🔹 از ابتدای کتاب 📝 مقدمه 🔅 1400/06/13 #مغنی_مقدسی
باسلام استاد مقدسی در این جلسه نکات مهمی در ارتباط با چگونگی خواندن کتاب مغنی و همچنین نکاتی کلی درباره تحصیل ادبیات بیان کرده اند. استماع این جلسه، خصوصا برای طلاب پایه سوم توصیه می شود. @almorsalaat
darbare-almoojaz-v-osul-fegh-v-jobrane-anha.m4a
6.31M
🔵| برخی از ویژگیهای تدریس های کتب الموجز و اصول الفقه از استاد فرحانی و روش جبران این کتب برای طلاب سطوح عالی 🎙استاد علی فرحانی 📌مشاوره تلفنی یکی از طلاب با استاد @almorsalaat
رسائل مرحوم شیخ مماس با فقه است.mp3
6.81M
🔊| رسائل مرحوم شیخ مماس با فقه است. 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت به صورت حمل شایع در مبحث اجماع منقول، رویکرد مرحوم شیخ را در اصول توضیح می دهند و نکات مهمی را بیان می کنند. حتما بشنوید. 📚 تدریس رسائل، اجماع منقول، جلسه 23 @almorsalaat