eitaa logo
اسناد کشکول
129 دنبال‌کننده
80 عکس
63 ویدیو
4 فایل
اسناد کانال #کشکول_یک_طلبه @kashkooletalabeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما سینه زدیم بی صدا گرییدند / از هر چه که دم زدیم آن ها دیدند ما مدعیان صف اول بودیم / از آخر مجلس شهدا را چیدند 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/911671316C274de32b2e
نتیجه جستجوی کلمه "shia" در گوگل 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فریاد های بلند مداح مشهور عراقی علیه مراجعی که فتوی به حرمت داده اند! ❗️مراجع عراق چه کار سختی در مسیر افتاء دارند! خداوند به ایشان صبر عنایت کند! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
🔰 بدون روتوش (بخشی از واقعیت از زبان یک شاهد عینی) منبع: @banooyetamadonsaz 🔻🔻🔻🔻 مطالبی را که مینویسم از شنیده هایم نیست بلکه دیده هایم است از وقایع تلخ ماهشهر... بنده از کارمندان شاغل در پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر هستم ساکن در شهرک بعثت که یکی از درگیری های خونین آن ایام در اینجا بوقوع پیوست ‏مطالبم را به صورت سئوال از شماهایی که ندیده و برحسب شنیده ها و یک سویه تحلیل می کنید مینویسم ولی در ابتدا بگم، زمانی وقتی بهم میگفتن تحت تاثیر رسانه های بیگانه نباشید و آب در آسیاب این رسانه های مغرض نریزید راسیتش خیلی باور نداشتم و آن را وسیله ای برای دور کردن مردم توسط حاکمیت از واقعیت میدانستم! تا اینکه خودم در حادثه ای قرار گرفتم که به هیچ وجه تحلیل های بعد واقعه برایم قابل هضم نیست تحلیل های یک سویه و به دور از واقعیت... وچقدر دردآورست که باز دارند از اشرارو آشوبگران وافراد متعرض به جان ومال ونوامیس مردم قدیسه های مظلوم میسازند و از محافضان امنیت ‏یک مشت وحشی و قاتل!!! همه آنها که دور گود نشستید جواب دهید! -آیا تا بحال در مسیر برگشت به خانه به زور سلاح سرد و گرم از اتوبوس محل کارپیاده تون کرده اند؟ -آیا مجبور شدید مسیر ۲٠دقیقه ای رو بیشتر از ۴ساعت دربیابان ونیزارها به همراه افراد مسن وهمکاران زن وحشت زده از اینکه مبادا ‏همین اشرار مظلوم جلوشون رو بگیرند راه برید؟ - آیا تابحال ولو در خواب، تو این موقعیت گیر کردید که جلوی شما رو افرادی بگیرند که نقاب زدند و با سلاح سرد و گرم تهدیدتون کنند و با زبان اشاره به شما بفهمانند که سر شما رو میبرند؟ - آیا تا حالا شده بعد از کلی التماس و با دادن باج به ‏اشرار، طوری نجات پیداکنید که موقع عبور از میان آتش ودود بهت سنگ پرت کنند وخانمها رو با لگد بزنند و توببینی ودندانت از زورفشار غیرت بشکند و کاری از دستت بر نیاید؟ - آیا تا حالا شده ۵ روز درمحاصره کامل باشید ونتوانید حتی نیاز اولیه زندگیتون یعنی دسترسی به درمانگاه وتهیه یک تکه نان ‏بدون گذشتن از جان و مال و ناموستون داشته باشید؟ -آیا از فاصله کمتر از ۵۰ متری در میان معترضینی که نقاب زده اند پرچم گروهک های تروریستی رو به چشم دیدید؟ - آیا به گلوله بسته شدن اتوبوس پتروشیمی و کشته شدن افراد بی‌گناه رو به چشم دیدید؟ بله قصه این شهر با جاهای دیگه فرق داشت از همون ابتدا تمامی راه های اصلی و فرعی بسته شد نقاب داشتند حرف از جدایی میزدند نه بنزین حرف از غارت و قتل میزدند نه نان و سفره حرف از انتقام میزدند نه کار بخدا مردم التماس میکردند که سپاه و ارتش به دادشون برسند نیروی انتظامی ... -آیا پیش آمده جلوی چشمت تنها امید آرامش شهرت رو که ‏فرمانده نوپو نیروی انتظامی بود رو با تک تیرانداز شهید کنند؟ میدونی یعنی چی؟ -آیا تا حالا درمسیری با آرامش در ماشینت بودی یهو بی هوا به سمتت تیراندازی کنند؟ -آیا شده شب توخانه ات نشسته باشی صدای رگبار بشنوی و ناگهان برقها بره و بعد صدای عربده همین اشرار مظلوم رو تو کوچه بشنوی که ‏با قمه واسلحه به غارت خانه ها میروند؟ -آیا تا حالا گریه زن و بچه ات را از وحشت تجاوز این افراد مظلوم دیده ای؟؟؟!!!! من نمیگم بین معترضین افراد عادی و دنبال حق نبود اما منطقیه که در میان یک جنگل آتش گرفته و در حال سوختن، زیر یک درخت پناه بگیریم؟!!! بخدا قصه ‎ فرق داشت... ‏خیلی هم فرق داشت -روزی که سپاه آمد باسلاح سبک آمد بارها اعلام کردراه رو برمردم نبندید، مردمی که درتهیه مایحتاج اولیه خودشون مانده بودند. درگیری شد ۸نفر کشته شدند -چرا کسی نگفت چهار نفر از کشته شده ها سپاهی بودند؟! اگر سپاه به صورت زره ای حمله میکردآیا نصف کشته شده ها از خودش بود؟ ‏-آیا مفهوم ناامنی و وحشت رو خارج از فیلمهای اکشن و رسانه ها در واقعیت لمس کردید؟ پس بی جا قلم نزنید از آنچه لمسش نکردید میدونید از همه این اتفاقاتی که برامون افتاد چی دردآورتره؟ اینکه گویا برخی به این زودی بیشرمانه یادشون رفته چه روزهای پر از التهاب و وحشتی رو گذراندیم و راحت ‏اجازه میدن جای حق وباطل عوض شه قلم مقدسه حیفه بیهوده خرجش کنیم حیفه برای لایک چند نفر واقعیت ها رو نگیم حیفه اینقدر اشتباه بنویسیم که دشمن فرصت کنه عوضیها رو مظلوم نشون بده خوزستان مظلومه حتی در رسانه ها و قلمها، میدونستید در ماهشهر بانک آتش نزدند ولی پنج روز صنعت را خواباندند؟ ‏-آیا میتونید حتی تصور و درک کنید شرایطی رو که دوست و همکار صمیمیت بیخبر از حال زن و بچه اش چند روز در محاصره پتروشیمی سر کار گیر کنه و با این حال بی‌وقفه به جای چند نفر کار کنه؟ -میدونید فقط در شهر کوچک بهبهان از شهرهای خوزستان ۲۱ بانک رو چنان آتش زدند که با خاک یکسان شد؟! ‏خوبه به جای تحلیل‌های دور گود، کمی فکر کنیم ادامه در پست بعد👇
🔺ادامه‌ی پست قبل: این اعتراض بود؟ آشوب و اغتشاش بود؟! یا یک براندازی همراه قتل عام و کار تشکیلاتی و سازماندهی شده؟! من تنها گلایه ام این است تحرکات اینها از مدتها قبل مشهود بود و میشد لیدرها رو به نام و چهره شناسایی کرد پس چرا زودتر اقدام پیشگیرانه نشد؟ ‏شاید با کمی تامل به واژه ی تکراری ‎ که دارد همچون موریانه از داخل پیکره نظام را میجود برسیم که بهای این واژه پامالی خون جوانان شهیدمان شده کاش حداقل در این اوضاع کمی در نگارش مطالبمان واقعیت را ببینیم باورم نمیشد زمانی از مظلومیت فرد کشته شده در نیزار حرف میزدند که هنوز ‏بر چهره جنازه اش نقاب بودو تفنگش در دست شاید از آن دورها بخندید اگر بگویم در آن روزهای تلخ ‎ شبیه سوریه شده بود ولی کاش بودید و از نزدیک میدیدید و بعد دست به قلم میبردید ... باید بنویسیم از مظلومیت افرادی که با جانشان در حفظ امنیت این مردم کوشیدند بنویسیم از آنکه خانه اش ‏سوخت از آن دیگری که مغازه اش و کل سرمایه اش سوخت از مسافر کش زحمت کشی که ماشینش طعمه آتش سیاست بازیهای غرب زده شد بنویسیم از همسرو فرزندی که هنوز منتظر بازگشت شوهر و ‎ از محل کار چشم به در دارند بنویسید از داغ ما، توقع زیادیست؟! بنویسید و بپرسید چه دستهایی مانع از ورود به موقع ‏سپاه و ارتش شد و باعث شد گروهک‌ها مجال جولان پیدا کنند بنویسید از داغ ما که داغ همه خواهد شد، اگر به خواب رفته باشیم وبا لگد دشمن بیدار شویم دقت کنیم در این شرایط جنگی قلم‌مان در کدام سو میلغزد؟! نگذاریم زود یادمان برود .... و بی‌تفاوت و سرخوش نباشیم و واقعیات را بنویسیم ... 🔺🔺🔺🔺 @banooyetamadonsaz 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
پیام سلامتی پمپئو برای آیت‌الله سیستانی که ایشان را به عنوان "منبع روشنگری و الهام برای من(پمپئو) و ملیون‌ها عراقی" معرفی می‌کنند.
🔰 طوماری از آنچه انقلاب برای ایران به ارمغان آورد: 🇮🇷ایران؛ در زمره امن ترین کشورهای جهان (طبق رده بندی دو موسسه معروف انگلیسی بنام «انترنشنالsos» و «کنترل ریسک») 🇮🇷ایران، قطب پزشکی خاورمیانه 🇮🇷ایران؛ کشوری که نامی از آن در لیست ۵۰ کشور پر سرطان جهان وجود ندارد (طبق لیست منتشر شده توسط بنیاد بین المللی پژوهش در مورد سرطان) 🇮🇷ایران؛ دارای دومین ارتش قدرتمند سایبری جهان (به اقرار نشریه اکونومیست) 🇮🇷ایران، چهارمین کشور جهان در زمینه علم نانو 🇮🇷ایران؛ دارای سومین مرکز پیوند عضو برتر جهان (بیمارستان نمازی شیراز) 🇮🇷ایران؛ سریع ترین کشور جهان از نظر رشد نوآوری 🇮🇷ایران؛ سومین کشور پیشرفته جهان در زمینه دانش سلول های بنیادی 🇮🇷ایران، ششمین کشور پرتاب کننده موجود زنده به فضا 🇮🇷ایران، طراح و سازنده قدرتمند ترین سلاح تک تیرانداز جهان (باهر) 🇮🇷ایران؛ دومین کشور جهان در زمینه ساخت «هواپیمای خورشیدی استراتژیک ارتفاع بالا» بعد از آمریکا 🇮🇷ایران؛ بزرگترین تولید کننده متانول جهان 🇮🇷ایران، یکی از چند کشور سازنده جت جنگنده در جهان (جت کوثر) 🇮🇷ایران؛ پنجمین کشور تولید کننده کاغذ از سنگ در جهان 🇮🇷ایران؛ تنها سازنده داروی آنژی پارس(درمان زخم های دیابتی) و ایمود (کنترل بیماری ایدز) در جهان 🇮🇷ایران؛ یکی از چند کشور سازنده دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا در جهان 🇮🇷ایران؛ ۳۷ امین صادر کننده برتر جهان دربین ۲۲۷ کشور (طبق گزارش بخش اقتصادی سازمان سیا) 🇮🇷ایران؛ دومین کشور سازنده دستگاه شتاب دهنده خطی پرتو درمانی در جهان 🇮🇷ایران، بزرگترین شکارچی پهپادهای فوق پیشرفته جاسوسی جهان 🇮🇷ایران؛ دوازدهمین کشور جهان در زمینه دندانپزشکی 🇮🇷ایران، یکی از چند کشور جهان که بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز مردمش را خودش تولید میکند. 🇮🇷ایران، سیزدهمین قدرت برتر جهان از نظر سیاسی نظامی و اقتصادی (طبق گزارش روزنامه ایندیپندنت انگلستان) 🇮🇷ایران؛ پرشتاب ترین کشور دنیا در زمینه رشد امید به زندگی (طبق جدول سازمان ملل) 🇮🇷ایران؛ یکی از چند کشور سازنده ناوشکن های اقیانوس پیما در جهان ❌هیچ کدام از این افتخارات را تا چهل سال قبل نداشتیم. شاید باور کردنش برای آنها که هر روز هزاران تهمت و شایعه و خبر منفی درباره ایران می شنوند سخت باشد، ولی با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان به درستی تک تک موارد بالا پی برد. های_انقلاب و یک_سال_افتخار ✅کانال آرشیو آثار استاد رائفی پور https://telegram.me/ostadaliakbarraefipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مسئولین امر بشنوند، مسئولینی که فکر ما بدبخت‌ها نیستند، فقط به فکر خوشبخت‌هان! ⁉️ تا حالا به این فکر کردیم که این ایام کرونایی، اون اقشاری که حقوق ماهانه ندارند، سرمایه ندارند، بیمه و حمایت کننده‌ای ندارند باید چه کنند؟ چه بخورند؟ از ما پوشش رسانه‌ای برمی‌آید و دعا! به امید تلنگری که بیدارمان کند! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
♻️ استقبال تمام قد دولت و مردم عراق از جناب رئیسی.... رشته توییتی از علی نادری 🔹‏ سفر رئیس قوه قضائیه به عراق، یکی از مهمترین سفرهای مقامات ایرانی به عراق در سالهای اخیر است. سطح استقبال سیاسی از این سفر در عالی ترین سطح صورت گرفت. در حالیکه شورای عالی قضایی جز قوای اصلی عراق محسوب نمی شود، از نظر رعایت اصول همترازی این رفتار دولت عراق حاوی پیام است. سه سطح برنامه ها در سفر شامل رسمی، سیاسی و برنامه های مردمی، در عالیترین سطح انجام شد.تمامی دیدارهای رسمی با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضایی، همراه با ضیافت تدارک دیده شده بود و مقامات عالی سیاسی به گرمی از رئیس قوه قضائیه و هیات همراه پذیرایی کردند. ‏ 🔹 این توفیق پس از حوادث سال گذشته در کشور عراق، حاوی پیام قابل توجهی برای طرف های خارجی و آتش بیاران معرکه ایجاد اختلاف بین ایران و عراق بود. ‏ 🔹 حضور در مقتل حاج قاسم و ابومهدی المهندس با حضور بیش از چهل رسانه مهم منطقه که برخی از دشمنان مهم مقاومت به شمار می روند و سخنان محکم آ.رئیسی،این نقطه رابعنوان مکانی نمادین برای جبهه مقاومت در فرودگاه بغداد به ثبت رساند و رسمیت بخشید و البته بازتاب مهمی در رسانه های منطقه داشت. 🔹 حضور در کاظمین برای زیارت، با استقبال گرم مردم و جوانان اهل کاظمین مواجه شد، شعارها درباره حاج قاسم، ابومهدی و نفی امریکا بود و با تمام وجود به یک مقام عالی رتبه ایرانی خوش آمد می گفت. فشار جمعیت به حدی بود که برای دقایقی ورود آ.ریسی به حرم مطهر را با مشکل روبرو کرد. 🔹 گفتگوهای دو دستگاه قضائی و امضاء سه یادداشت تفاهم و پیگیری موضوع عفو متقابل زندانیان ایرانی و عراقی، ایجاد کارگروه مشترک برای رفع مشکلات حقوقی در مبادلات تجاری 13 میلیارد دلاری ایران و عراق، همکاری برای پیگیری پرونده ترور فرماندهان شهید از مهمترین بخش های سفر بود. 🔹 استقبال گسترده چهره های سیاسی و برجسته عراق در کنار حضور پرتعداد و معنادار سفرای کشورهای مختلف خصوصا کشورهای غربی و اروپایی از برنامه سالگرد پیروزی انقلاب در سفارت جمهوری اسلامی، نسبت به سال های قبل برای رسانه های قابل توجه و حائز اهمیت بود. 🔹 در دیدار با نخست وزیر عراق، شش نفر از وزرای اصلی کابینه مصطفی الکاظمی حاضر بودند و هیات ایرانی با استقبال گرم نخست وزیر عراق مواجه شد. تاکید بر طراحی زمانبندی خروج نیروهای امریکایی از عراق و پیگیری موضوع لغو روادید بخشی از نکات مهم مطرح شده و توافق شده در این نشست بود. 🔹نخست وزیر عراق پس از این دیدار هیات ایرانی را به ضیافت شام دعوت کرد که در آن ضیافت نیز چهره های مهم سیاسی عراق از جمله عمار الحکیم، شیخ همام حمودی، فالح فیاض، نوری المالکی، نصار ربیعی و صالح مطلک نیز دعوت شده بودند و به گرمی از هیات ایرانی پذیرایی کردند. ‏ 🔹دیدار با علمای اهل سنت و شیعه همچون شیخ خالد مُلا رئیس جماعت علمای عراق و شیخ مهدی صمیدعی رئیس دار الفتوای عراق و شیوخ و بزرگان عشائر این کشور که در ساختار اجتماعی عراق نقش تعیین کننده و برجسته ای دارند نیز با استقبال قابل توجه شیوخ و برجستگان عشائر عراق برگزار شد. 🔹 دیدار جداگانه با رئیس جمهور و  رئیس مجلس با توجه به آنکه در ساختار سیاسی عراق نماینده اهل سنت و کُردها محسوب می شود از دیدارهای مهم این سفر بود. این در کنار دیدار با هوشیار زیباری نماینده اقلیم کردستان عراق و دعوت از آ.رئیسی برای سفر به اقلیم کردستان بود. 🔹 شرکت در محفل خانواده، مادران وهمسران شهدای عراقی از جمله مادر ده شهید که تصاویرش بازتاب زیادی در رسانه ها داشت و دیدار با هزاران نفر از اقشار مردم عراق و سخنرانی عربی برای آنها که با واکنش های شورانگیز جوانان انقلابی روبرو شد آخرین برنامه این سفر پرکار و فشرده بود. 🔹 در گفتگو با صاحب نظران عراقی دریافتم این بود که حضور پرقدرت مقام عالی ایرانی در کشور عراق، که هم مورد استقبال در عالترین رده سیاسی قرار گرفته، هم با گروه های مختلف شیعه، سنی و کُرد عراقی گفتگو داشته و هم مورد استقبال میدانی مردم عراق قرار گرفته، حاوی پیام مهم بین المللی است. ‏ 🔹 این پیام، تصویری واقعی از فضای عراق و وضعیت ایران در این کشور است. دستاور بزرگ این سفر شکستن تصویر رسانه ساخته ضد ایرانی از عراق بود و این اتفاق به حدی تمام کننده بود که لشکر بزرگ رسانه ای ضد مقاومت حاضر در عراق نیز ترجیح داد عملا در مقابل این سفر به جای حاشیه سازی، سکوت کند. 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
🔰 درباره‌ی سعید محمد 🔹 تصمیم گیری درباره حمایت یا عدم حمایت از سعید محمد بسیار بسیار زود است اطلاعات زیادی درباره ایشان در دسترس نیست و عجیب است که چطور برخی فقط با شنیدن اسم و دیدن چهره ایشان شیفته‌شان شده‌اند! 👈 در خلال همین اطلاعات ناقصی که در این مدت کوتاه در دسترس قرار گرفته است، بعضی نکات مثبت به چشم می‌خورد که مرورشان خالی از لطف نیست.... 1⃣ ایشان در جلسه‌ی غیرعلنی‌ای که با جوانان انقلابی قم داشته اند، بیان کرده اند که با آقایان رئیسی و جلیلی رقابت نخواهند کرد. می‌گویند خدمت آقای رئیسی رسیده و گفته اند اگر شما تصمیم به آمدن دارید، بنده نمی‌آیم و همچنین به آقای جلیلی گفته‌اند به هر کدام اقبال بیشتری شد، دیگری به کمک او بیاید.  نه تنها در اینجا نامی از آقای قالیباف نمی‌آید که اطلاعات و گمانه‌های غیررسمی دیگری هم که در این مدت منتشر شده است، خبر از فاصله‌ی ایشان از جناب قالیباف می‌دهد. ✅ در نظر مثل منی که آقای جلیلی را می‌دانم، بهترین اتفاق این است که شخصی بر سر کار آید که هم به فکر آقای جلیلی نزدیک‌تر باشد و هم با آمدنش، بسط ید ایشان را افزایش دهد(حال یا در مناصب اجرایی دولت و یا به عنوان شخصیتی اثرگذار در دولت آینده). و اساسا اصلی‌ترین امید ما به رای آوریِ آقای رئیسی در دور قبل نیز، همین جهت بود. 2⃣ اصولگرایان نه تنها از ایشان حمایتی نکرده اند، که ظاهرا ایشان را به عنوان رقیب خود می‌بینند و برخی شروع به تخریب ایشان کرده‌اند. و این برای مثل من نه تنها پارامتر منفی‌ای نیست که یک نشانه‌ی مبارک حساب می‌شود! علت آن را در امثال این کلیدواژه‌ها جستجو کنید: «بذرپاش»، «شفافیت آراء»، «عنابستانی»، «یامین‌پور-تالارپشتی-لیست‌وحدت»، «قالیباف-عیسی‌شریفی»... 3⃣ ایشان از لحاظ چهره و پرستیژ ظاهری و فرهیختگی در تکلم و سواد آکادمیک، شرائط به نسبت قابل قبولی دارند. 4⃣ نگاه آقای محمد در اقتصاد، به واسطه جایگاه شغلی خود و با توجه به برخی اظهاراتی که در این مدت کوتاه مطرح کرده‌اند، نگاه به درون و معتقد به اقتصاد مقاومتی و درون‌زاست؛ آن هم نه نگاهی افراطی و بریده از خارج، بلکه نگاهی واقع بینانه که قائل است عمده‌ی تلاش درونی باید در تولید «کالاهای اساسی و استراتژیک» باشد تا تحریم تحریم‌کنندگان ما را زمین‌گیر نکند(مطرح شده در یکی از مصاحبه‌های اخیر). بالاخره واقعیت این است که جمهوری اسلامی راه جدیدی را در جهان شروع کرده است؛ راهی که خوشایند ابرقدرت‌های جهان نیست. یک روز مثل اوبامایی بر سر کار است که فی‌الجمله امکان مذاکره با آن وجود دارد و یک روز مثل ترامپی بر سر کار است که تا بن دندان مسلح، کمر به براندازی نظام می‌بندند. ترامپی که اکنون نیز جایگاه مردمی و حزبی قابل قبولی دارد و چه بسی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باشد! عقل سلیم می‌گوید دلخوش و منتظر مذاکره نباید نشست؛ چاره‌ای نیست جز اینکه از درون قوی شد و اگر هم قرار است پای سرمایه گذاری خارجی وسط باشد، باید به سمت بلوک شرق متمایل شد نه غرب! 👈 از این جهت آقای محمد، در نگاه اول گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسد. تا مرور زمان شرائط را چگونه رقم بزند! 5⃣ نمی‌دانم این گزینه پنجم را پارامتر مثبتی لحاظ کنیم یا منفی ولی ظاهرا آقای محمد به صورت خودجوش و با تصمیم‌گیری شخصی صرف،  وارد عرصه انتخابات نشده‌اند. مطرح شدن «قطعیِ» نام ایشان از «مدت‌ها قبل»، بدون حتی یک مصاحبه در آن مدت درباره کاندیداتوری، در حالی که گاهی افرادی با سابقه‌ی وزرات، در شورای نگهبان تایید صلاحیت نشده‌اند، این گمانه را تقویت می‌کند که ایشان با حمایتی در بدنه‌ی قدرت و به پشتوانه‌ی فکریِ بخشی از عقلای قوم وارد این عرصه شده‌اند. آن جماعت، به قرائنی که عرض شد قطعا اصولگرایان نیستند و این مطلب زین پس بهتر نیز آشکار خواهد شد. 🔹 گمان قوی به سمت سپاه پاسداران می‌رود، گمانی که زمان استعفای ایشان از قرارگاه و اعلام رسمیِ کاندیداتوری، با انتصاب ایشان به سِمت مشاور فرمانده کل سپاه شکل گرفت و با حمایت قرارگاه خاتم از آقای محمد، بعد از اظهارات یکی از اصولگرایان علیه ایشان، تقویت شد! شخصی مستقیما از فرماندهی یکی از قرارگاه‌های سپاه، به عرصه‌ی کاندیداتوری ریاست جمهوری وارد شده است و تمام سابقه و افتخاراتش، استفاده از نام سپاه و قرارگاه خاتم می‌باشد و سپاه هم نه تنها مخالفتی با این استفاده از نام خود نکرده است که ایشان را به عنوان مشاور فرمانده خود منصوب نموده است. امروز اقبال قابل توجه بخشی از مردم به آقای سعید محمد، به پشتوانه نام و سابقه‌ی سپاه در امور اجرائی و سازندگی‌ست. ادامه در پست بعد...
🔹 این مطلب از این جهت حُسن است که همسویی و هم‌افزایی دولت و سپاه، کشور را قوی‌تر و سرعت پیشرفت را بیشتر می‌کند ولی از سوی دیگر به نظر می‌رسد نباید از یک دولت با روحیه و شاکله‌ی نظامی، چندان انتظار اجرای دموکراسی و آزادی بیان و آزادی مطبوعات داشت و در مسائل مختلف نباید انتظار برخورد غیرامنیتی از ایشان داشت. البته این‌ها همه تحلیل و ظنون است، الله اعلم... 👈 به هر حال مردم سالاری یک کالای لوکس است و مردمی که در نیازهای اولیه‌شان مانده‌اند، اولویت‌شان شکم گرسنه و خرج ماهانه است تا آزادی بیان و انتظار برخورد غیرامنیتی! ✅ القصه که هنوز برای اظهار نظر قطعی درباره ایشان بسیار زود است اما عجالتا، حامیان سعدیدین، یکدیگر را تخریب نکنند تا ببینیم چه می‌شود! پ.ن: نسبت به ناشناخته بودن، در بین مردم اقبال قابل توجهی نسبت به ایشان دیدم و این از عجایبِ ما ایرانی‌هاست😉 به هر حال ایشان از اصلی‌ترین گزینه‌های انتخابات پیش روست و نمی‌توان به راحتی از کنار نامشان عبور کرد! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
zarif1.mp3
11.48M
🔺 فایل کامل سه ساعته مصاحبه آقای ظریف باعنوان: تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
اون چی میگه؟ من چی میگم؟.pdf
1.59M
🔺 اون چی میگه؟ من چی بگم؟ این پی‌دی‌اف شامل جملاتی کوتاه برای انواع پرسش‌ها و شبهات است که می‌توانید برای گفتگو با اطرافیان از آن‌ها استفاده کنید. 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
🔰 خاطره خواندنی عباس معروفی در دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی روز ۱۹ آذر ۱۳۷۰ بازجویم حکم توقیف موقت گردون را به دستم داد. از آنجا مستقیم به اداره مطبوعات ارشاد رفتم و آقای مدیرکل گفت کاری از دستش ساخته نیست. بعد به شرکت تعاونی مطبوعات رفتم و برای اولین بار با محسن سازگارا مدیرعامل شرکت تعاونی مطبوعات آشنا شدم. او آن‌روز خیلی با من حرف زد و گفت باید تلاش کنیم تا این حکم را بشکنیم. از یک‌سو او می‌دوید، از سویی حمید مصدق و از سوی دیگر خودم. یکی از غم‌انگیزترین دوره‌های زندگی‌ام همین ۱۸ ماه تعطیلی گردون بود که همه رفت‌وآمدها، تلفن‌ها و ارتباط‌هایم قطع شد. یک‌باره احساس کردم چقدر تنها شده‌ام. نمی‌دانستم چه خاکی به سرم بریزم. تنها سیمین بهبهانی هر روز به من تلفن می‌زد و دلداری‌ام می‌داد. نامه‌نگاری، ملاقات، دیدار و گفت‌وگو هیچ‌کدام فایده‌ای نداشت تا اینکه قاضی پرونده‌ام در دادستانی انقلاب حکم مرا اعلام کرد: «اعدام». فروشکستم. حالا جز نگرانی از حکم اعدامی که قاضی‌ام داده بود، وزارت ارشاد هم کن‌فیکون شده بود. خاتمی رفته بود. در همان زمان داشتم رمان سال بلوا را می‌نوشتم و این جمله جایی خودنمایی می‌کرد: «ما ملت انتظاریم!» و در انتظار سرنوشت گردون می‌سوختم. حکم اعدام را برداشتم و به طرف سازگارا راه افتادم. او به من خبر داد که روزهای سه‌شنبه حجت‌الاسلام رئیسی، دادستان انقلاب، بار عام دارد و قرار شد که من از ساعت ۶صبح سه‌شنبه آنجا باشم. این سه‌شنبه رفتن‌ها، چندبار طول کشید و نوبت من نرسید، بار پنجم، ساعت۱۲ من توانستم آقای رئیسی را ببینم. در هر دیدار پنج نفر می‌توانستند به ترتیب شماره، وارد اتاق دادستان انقلاب شوند. نفر اول که آخوند پیری بود، به دادستان جوان و خوش‌تیپ انقلاب گفت اگر اجازه داشته باشد، بماند و به عنوان آخرین نفر با او خصوصی حرف بزند اما رئیسی قبول نکرد. گفت: بفرمایید! خودم را معرفی کردم. رئیسی کمی نگاهم کرد، با لبخند گفت: «همون عباس معروفیِ معروف؟» «بله همون کرکس شاهنشاهی! همون غول بی‌شاخ و دُم که هر روز کیهان می‌نویسه.» «شما بمونید. نفر بعدی؟» سه نفر بعدی هم مطلبشان را گفتند و رفتند. دادستان انقلاب گفت: «خب آقای معروفی، چه می‌کنید؟» «رمان می‌نویسم، کتاب چاپ می‌کنم. هر کار بشه! چون دفترم بازه اما گردون رو توقیف کردن.» «خب فکر می‌کنی چرا توقیف شده؟» «همکاران شما از من می‌پرسن چه جوری و با چه پولی این مجله رنگارنگ را منتشر می‌کنم؟» «این سؤال من هم هست.» «مجله روی پای خودش ایستاده، ۲۲هزار تیراژ داره.» «چند سالته؟» «۳۳سال» «این چیزهایی که درباره شما در روزنامه‌ها می‌نویسن، من فکر کردم بالای ۶۰سال رو داری.» آن‌وقت در کامپیوتر پرونده‌ام را نگاه کرد و گفت: «عجیبه! خیلی عجیبه! لک توی پرونده‌ات نیست.» گفتم: «می‌دونم. من حتی سمپات کسی یا چیزی نبوده‌ام.» با حیرت خیره‌ام شد و با خنده پرسید: «حتی خانم‌بازی هم نکرده‌ای!؟» گفتم: «نه! من زن و سه تا دختر دارم.» به پشتی صندلی‌اش تکیه داد با لبخند نگاهم کرد. یک لحظه فکر کردم عجب آخوند خوش‌سیما و خوش‌تیپی است. گفت: «‌پریشب در قم منزل یکی از علما بودم. قسمتی از کتاب سمفونی مردگان شما را خوندم. می‌خواستم ازش بگیرم، دیدم براش امضا کردی بهم نداد. دلم می‌خواد بخونمش.» اتفاقاً نسخه‌ای از چاپ سوم رمان در کیفم بود. گذاشتم روی میز. دست به جیب برد که پولش را بپردازد. گفتم: «قابلی نداره.» گفت: «نه این میز، میز خطرناکیه. میز قضا و قدر!» و خندید: «باید پولشو بپردازم، شما هم باید بگیری!» ۳۰۰تومان را روی میز گذاشت و گفت: «تعجب می‌کنم! چرا این قدر راجع به شما بد می‌نویسن؟ امکانش هست فوری همه گردون‌ها را به من برسونید تا شخصاً مطالعه کنم و تصمیم بگیرم؟» گفتم: «با کمال میل. فردا میارم.» گفت: «نه! فردا دیره. همین حالا!» و تلفن روی میزش را طرف من گذاشت: «زنگ بزن بیارن فوری!» و خواست که ناهار بمانم. تشکر کردم، یک دوره گردون را دادم و خداحافظی کردم. هفته بعد، پرونده‌ام به دادگستری ارجاع و گردون تبرئه شد. (منبع: روزنامه شرق، شماره ۳۳۷۷، ۸ اسفند ۱۳۹۷) 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
📝ولایت‌پذیری یا صغارت پذیری 🔹️به بهانه فیلم وایرال شده سردار قاآنی و شخصی به نام علی زکریایی: 🔸️بسیج بنا به فرموده امام راحل قرار بود متشکل از آحاد ملت و به پشتوانه نیروی بی‌پایان آن‌ها " عشق" و "میقات " و "معراج پاک اسلامی" باشد و "حوزه و دانشگاه بعنوان دو نهاد " عهده‌دار مسائل اعتقادی بسیجیان باشند. 🔹اما چون بسیج سال‌هاست جزئی از تشکیلات نظامی شده؛ همین مسئله موجب غلبه فرهنگ نظامی و نگاه امنیتی بر بسیج مستضعفین شده است. شاید ️اقتضای سال‌های اول انقلاب به سبب ناامنی‌ها و جنگ تحمیلی همان بوده اما اکنون باید هم بلحاظ ساختاری و تشکیلاتی و هم بلحاظ فرهنگ حاکم بر بسیجِ بازنگری شود. 🔸️امروزه اساسی‌ترین و حیثیتی‌ترین و شاید تنهاترین مسئله برای بسیجیان مسئله ولایت و ولایتمداری است و عده‌ای با گذاشتن نقاله‌ای مدام میزان انحراف و زاویه از خط ولایت را اندازه می‌گیرند و بهانه‌ای پیدا کرده‌اند برای دفع حداکثری برخلاف فرمان همان ولیّ. 🔹️تعریف ولایت در نظر نظامیون چیزی جز تبعیت محضِ بدون چون و چرا و بدون سوال نیست. اگر دستور فرمانده آمد که همان را عیناً اجرا کن وگرنه منتظر دستور بمان. به قول معروف: "ارتش چرا ندارد." در این تعریف هر گونه سوال و تعقل محکوم؛ وَ تعصب و اعتراف به ندانستن، نوعی فضل است. حال آنکه سوال موجب تعقل است و تعقل هم تعهد می‌آورد و عمل. وَ جهل موجب تعصب است و تعصب هم توهم می‌آورد و بی‌عملی. 🔸️این در حالی‌ست که شخص ولیّ بعنوان یک مجتهد اندیشمند حوزوی بارها با استفاده از ادبیات خود نظامیون تلاش کرده با این فرهنگ مقابله و بسیجیان را از تبعیت محضِ بدون اندیشه و بی‌عملی بر حذر داشته و آنان را به اندیشه و عمل وادارد. تعابیری چون " جنگ نرم" و قرار دادن آن در برابر مفهوم سربازی و همچنین صدور فرمان "آتش به اختیار" از نمونه های بارز آن در طی سال‌های اخیر است. 🔹️باید مجدداً تعریف علمی از ولایت و ولایتمداری جایگزین تعریف نظامی شود. در تعریف حوزوی شما بعنوان یک طلبه با ارائه مستندات نظر فقیه و ولیّ خود را به چالش می‌کشید. اگر او مستندات و ادله‌ی شما را پذیرفت؛ فتوای خود را تغییر می‌دهد بدون آنکه شما متهم به ضدیت یا انحراف از خط ولایت شوید؛ اگر هم نپذیرفت شما در عین عمل به همان نظر سابق ولیّ؛ مجددا باب اجتهاد و نظر را نباید ببندید و بار دیگر با ادله‌ی قوی‌تر سعی خود را بکنید و این بار اگر نظر او تغییر کرد همه مقلدین و جامعه اسلامی به نظر جدید فقیه یا ولیّ فقیه عمل خواهند کرد. 🔸️یقینا امام و رهبری بعنوان مجتهد حوزوی این رویه را داشته و آزادی در تضارب آراء و اندیشه ها را موجب رشد فکری امت و ملت می‌دانند. طلاب (اشکال کننده) همیشه‌ی تاریخ فقه و اندیشه پویای اسلامی ما مورد علاقه و عنایت علمای ما بوده‌اند؛ چیزی که اکنون در حوزه‌ها هم به سبب غلبه این تفکر که بوی اخباری‌گری و اشعری‌گری از آن استشمام می‌شود، کمیاب شده است. 🔹️ امیدواریم این رویه در فرهنگ بسیج مستضعفین احیاء شود و اجازه ندهیم تفکر پادگانی امثال پناهیان با گسترش دایره ولایت و تبعیت از ولایت از پاسخگویی نسبت به اعمال و کارنامه خود فرار کنند. 🔸️کلام آخر اینکه: منطقی‌تر اینست که وقتی درباره چیزی اطلاعات کافی نداریم بر کنجکاوی و پرسشگری اصرار کنیم که موجب رشد فکری و اصلاح سوال کننده و سوال شونده است؛ نه آنکه فقدان اطلاعات کافی را چماق کنیم و علیه سوال کنندگان بکار ببریم که: "شما که اطلاعات کافی نداری؛ دهنت را ببند." 🖋 به قول معروف ندانستن عیب نیست؛ نپرسیدن عیب است.
مربوط به :خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران - 1366/04/12 عنوان فیش :گزینش حاکم برای جامعه اسلامی، امری واجب برای مردم کلیدواژه(ها) : حاکمیت, حاکم اسلامی نوع(ها) : حدیث متن فیش : در نظر اسلام حق رأی مردم و انتخاب مردم چقدر مهم است و اگر كسی در باب اسلام غیر از این نظر بدهد، یقیناً نسبت به اسلام جفا شده. یك روایت، روایت امیرالمؤمنین است كه در كتاب معروف سلیم بن قیس هلالی نقل شده؛ در آنجا از قول امیرالمؤمنین اینجور نقل شده كه: «و الواجب فی حكم اللّه و حكم الاسلام علی المسلمین بعد ما یموت امامهم او یقتل»؛ وقتی كه رئیس یك جامعه و حاكم یك كشور و یك امت اسلامی از دنیا برود یا كشته بشود، واجب است بر مردم به حكم اسلام و به حكم خدا كه: «ان لا یعملوا عملا و لا یحدثوا حدثا و لا یقدّموا یدا و لا رجلا و لا یبدئوا بشی‌ء قبل ان یختاروا لانفسهم اماما»؛ هیچ كاری نباید بكنند، هیچ اقدامی را شروع نباید بكنند، به هیچ عمل بزرگ و كوچكی دست نباید بزنند، در هیچ كاری سرمایه‌گذاری نباید بكنند، تا اینكه یك امامی را معین بكنند و اختیار بكنند. اینجا مسئله‌ی «اختیار» دارد. یعنی گزینش حاكم برای جامعه‌ی اسلامی و رئیس امت اسلامی و كشور اسلامی به عنوان یك واجب برای مردم معرفی شده، آن هم واجبی با این اهمیت كه باید از همه‌ی كارها مردم او را جلوتر بیندازند و مقدم بدانند و به او اقدام بكنند. آنوقت شرایط آن رئیس كشور و نظام اسلامی را ذكر كرده: «اماما عفیفا عالما ورعا عارفا بالقضاء و السّنة»،(1) تا آخر حدیث كه اینجا تعبیر، تعبیر اختیار است؛ یعنی انتخاب و گزینش. یك روایت دیگر باز از قول امیرالمؤمنین نقل شده كه در روزی كه با آن حضرت مردم بیعت كردند كه روز جمعه هم بود، حضرت آمدند مسجد، جمعیت بسیار زیادی در مسجد مدینه جمع شده بودند و امیرالمؤمنین با صدای بلند به مردم اینجور فرمودند: «ایّها النّاس انّ هذا امركم لیس لاحد فیه حقّ الّا من امّرتم»؛(2) یعنی ای مردم این مسئله‌ی شماست، قضیه قضیه‌ی شماست، كاری است متعلق به شما مردم و هیچ كس حقی در این كار، یعنی در خلافت و حكومت ندارد، «الّا من امّرتم»؛ مگر كسی كه شما او را امارت بدهید و حاكمیت بدهید. اینجا هم باز ملاحظه میكنید كه امیرالمؤمنین نه در مقام احتجاج با دشمن، نه در مقام مباحثه و مجادله و اخذ به حجت خصم، بلكه با مردم خودش، با همان كسانی كه او را قبول دارند، با او بیعت كردند، از او تقاضا كردند كه همه چیز را میتواند با آنها صریحاً در میان بگذارد، به آنها میگوید كه هیچ كس حق ندارد، مگر آن كسی كه شما او را امارت دادید. البته روشن است همان طور كه گفتیم این در آنجائی است كه به نصب الهی اخذ نشده. یعنی امیرالمؤمنین كه منصوب خدا و به دست پیغمبر هست، به این نصب عمل نشده، حالا كه عمل نشده، جز امیر كردن مردم و انتخاب مردم هیچ راه دیگری برای انتخاب كسی وجود ندارد. در یك روایت دیگری كه باز از قول امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) نقل شده، حضرت در نامه‌ای به دوستان خودشان میفرمایند كه پیغمبر اكرم یك دستوری داد، یك پیمانی از من گرفت؛ «عهد الیّ عهدا»، كه در آن دستور اینجور آمده كه: «فان ولّوك فی عافیة و اجمعوا علیك بالرّضا فقم بامرهم»؛(3) یعنی در آنجا پیغمبر گفته علی جان اگر امت بر تو اتفاق نظر پیدا كردند و دور تو را گرفتند و از تو خواستند و مشكلی به وجود نیامد - توجه كنید به اینكه چطور مصالح مهمی وجود دارد كه حتی این مسئله را تحت‌الشعاع قرار میدهد، مثل وحدت عالم اسلام و وحدت امت اسلامی، در آنجائی كه نبودن وحدت كیان اسلام را تهدید میكند، كه در زمان امیرالمؤمنین اینجور بوده - اگر با فرض عافیت، بدون اینكه مشكلی باشد، تشنجی باشد، اختلاف كلمه‌ای به وجود بیاید، جنگ داخلی‌ای درست بشود، مردم دور تو را گرفتند و از تو خواستند، آنوقت: «فقم بامرهم»؛ آنجا قیام به كار مردم بكن و زمام امور آنها را در دست بگیر. كه از این روایات و روایات فراوان دیگری كه وجود دارد، حالا ولو بعضی از اینها از لحاظ سند هم مورد تردید باشد، از مجموع اینها كاملاً فهمیده میشود كه مذاق اسلام این است كه آنجائی كه نصب الهی نیست یا نصب الهی معمولٌ‌به نیست و عمل به آن نشده، آنجا یك راه بیشتر وجود ندارد و آن انتخاب مردم است. 1 ) كتاب سليم بن قيس الهلالی، ج ‏2، ص 752؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏33، ص 144. وَ الْوَاجِبُ‏ فِي‏ حُكْمِ‏ اللَّهِ‏ وَ حُكْمِ الْإِسْلَامِ عَلَى الْمُسْلِمِينَ بَعْدَ مَا يَمُوتُ إِمَامُهُمْ أَوْ يُقْتَلُ ضَالًّا كَانَ أَوْ مُهْتَدِياً مَظْلُوماً كَانَ أَوْ ظَالِماً حَلَالَ الدَّمِ أَوْ حَرَامَ الدَّمِ أَنْ لَا يَعْمَلُوا عَمَلًا وَ لَا يُحْدِثُوا حَدَثاً وَ لَا يُقَدِّمُوا يَداً وَ لَا رِجْلًا وَ لَا يَبْدَءُوا بِشَيْ‏ءٍ قَبْلَ أَنْ يَخْتَارُوا لِأَنْفُسِهِمْ إِمَاماً عَفِيفاً عَالِماً وَرِعاً عَارِفاً بِالْقَضَاءِ وَ السُّنَّةِ يَجْمَعُ أَمْرَهُمْ وَ يَ
حْكُمُ بَيْنَهُمْ. ترجمه : حضرت علی(علیه‌السلام) فرمودند: بر اساس حكم خدا و حكم اسلام بر مسلمانان واجب است كه پس از آن كه پيشوايشان مى‌ميرد يا كشته مى‌شود ـ گم راه باشد يا ره يافته، ستم ديده باشد يا ستمگر، خونش هدر باشد يا ريختن آن، حرام ـ كارى نكنند و دست به كارى نزنند و دست و گامى پيش ننهند و كارى را آغاز ننمايند تا آن گاه كه براى خويشتن ، پيشوايى پاك دامن و دانا و پارسا و آشنا به قضاوت و سنّت ، برگزينند تا امور آنان را سامان دهد و ميانشان حكومت كند. 2 ) بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏32، ص 8. قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ عَنْ مَلَإٍ وَ إِذْنٍ إِنَّ هَذَا أَمْرُكُمْ‏ لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ حَقٌّ إِلَّا مَنْ أَمَّرْتُمْ. ترجمه : حضرت علی(علیه‌السلام): ای مردم حاضر و غایب، مسئله حكومت، امر و حق شماست كه كسی در آن حقی ندارد، مگر فردی كه شما او را حاكم كردید. 3 ) كشف المحجة لثمرة المهجة، سید ابن طاووس، ص 248. وَ قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَهِدَ إِلَيَّ عَهْداً فَقَالَ: «يَا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ لَكَ وَلَاءُ أُمَّتِی فَإِنْ وَلَّوْكَ فِی عَافِيَةٍ وَ أَجْمَعُوا عَلَيْكَ بِالرِّضَا فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ، وَ إِنْ‏ اخْتَلَفُوا عَلَيْكَ فَدَعْهُمْ وَ مَا هُمْ فِيهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَيَجْعَلُ لَكَ مَخْرَجاً». ترجمه : رسول اكرم (ص) با من عهد كرد و فرمود اى پسر ابو طالب ولايت امت من با توست. پس اگر با عافيت و سلامت ولايت را به تو واگذاشتند و با رضا و رغبت بر تو اجتماع كردند به امر پیشوایی آنان قيام كن اما اگر بر تو اختلاف كردند آنان را رها كن همانا خدا برای تو راه بیرون شدنی قرار خواهد داد.
🔰 گزارش جواد موگویی از افغانستان: . 🔹 امروز رفتم واکسن جانسون آمریکایی زدم. اینجا واکسن رایگان و بدون سهمیه است. لکن بسیاری از زدنش امتناع می‌کنند. خانم دکتر دانش‌آموخته کابل است: «فعلا که با حضور خانم‌ها کاری ندارند‌. ولی من برای احتیاط در خیابان چادر می‌پوشم. گروه‌های سیار برای واکسیناسیون به مساجد می‌روند.» اینجا انواع واکسن بفور است؛ «ستاد اجرایی فرمان امام» هم ندارند که هر روز قول۵۰میلیون دز بدهد! اما هیچ آماری از کشته‌ها ندارند. چون شبکه بهداشتی نیست. 🔹 برق هم خیلی کوتاه می‌رود‌! اما بسیار صرفه‌جویی می‌کنند. دلار بالا رفنته. دخل و خرج هزینه‌ها تقریبا با تهران یکیست. هر ۱۰۰افغانی، می‌شود۳۰هزار تومان ما. اینجا در بازار هر چند دقیقه یک‌نفر تقاضای پول می‌کند! انقدر التماس می‌کند که بی‌اغراق سرخ می‌شوی. 🔹 رفتم خانه اسماعیل‌خان والی فراری هرات، که الان در پناه نیروی‌ قدس در مشهد است. خانه اسماعیل‌خان در مرکز شهر هرات است‌؛ قصری مجلل و باشکوه. طالبان دست‌نخورده نگهش داشته. 🔹اسماعیل‌خان از مجاهدین دهه۶۰ در برابر اشغالگری شوروی است. مجاهدین ۱۲سال در کوه‌وکمر با سربازان شوروی جنگیدند تا انقلاب‌ افغانستان پیروز شد. و حال این‌ قصر، چه نسبتی با مجاهدین راه انقلاب دارد؟! مجاهدین که روزگاری با پای برهنه می‌جنگیدن، شدند مرفهین بی‌درد در قصرهای بالاشهر. 🔹 همه انقلاب‌های دنیا، جنگ فقر و غناست. هیچ انقلابی را مرفهان و اشراف‌زادگان نکردند. انقلاب یعنی طغیان پابرهنگان بر اشراف‌‌زادگان. حال این انقلاب هرجا باشد همین است؛ چه انقلاب گاندی باشد، چه فیدل‌کاسترو و چه نلسون‌ماندلا. 🔹 مجاهدین که از کوه‌ها به قصر برسد، دیگر تاب جنگیدن و مقاومت ندارد. و طالبان دیگر چه نیازی به توافق با آمریکا برای فتح افغانستان دارد؟! کشور پیش از آن سقوط کرده! قصرهای حاکمان در این سالها انگیزه‌ها و آرمان‌های انقلابی را در دل جوانان کشتند. فساد و تبعیض در حاکمیت، نتیجه‌اش بالا رفتن دست‌هاست. 🔹 طالبان نیز ۲۰سال با زندگی در کوه و کمر، تبدیل به انسان‌های اولیه‌ای شدند، حال بر اریکه قدرت نشستند. باید دید اینان نیز ۲۰سال بعد به غرق اشرافیت و فساد می‌شوند یا خیر؟ آینده، تنها معیار سنجش قضاوت طالبان است‌.
⭕️ما و بحران روز کوروش! ✍ سلمان کدیور 🔶سال پیش یکی از مسئولینی که مدیریت روز هفت آبان (روز موسوم به کوروش) درگیرش ساخته بود با بنده مشورت کرد که برای این روز چه باید بکنیم؟ آیا می شود کاری کرد که مردم به سمت پاسارگاد هجوم نیاورند چرا که کار از سیاحت گذشته و آنجا شعار تند علیه امنیت ملی می دهند و... به او گفتم پاسخ سوالت بستگی به این دارد که آیا فهم درستی از رشد باستان گرایی دارید یا خیر؟ آیا می دانید علت هجوم مردم از اقص نقاط کشور به مقبره ای که در انتسابش به کورش تشکشک هم هست، برای چیست؟ اگر به خوبی بیندیشید و با مردمانی که این رفتار را چند سالی است پیشه کرده اند صحبت کرده باشید به خوبی در می یابید که غالب اینها اصلا نمی دانند کورش پادشاه هخامنشی بوده یا ساسانی یا حتی قجری. آنها از سطحی ترین اطلاعات در باب ایران باستان تهی هستند و جز نام و چند جمله جعلی از کورش چیزی نمی دانند. پس این رفتار متکی به فهم یا معرفت تاریخی نیست بلکه علل دیگری دارد 🔶به نظر من مردم می خواهند با این رفتار به حاکمیت پیام بدهند. وگرنه خیلی دور نیست سال هایی که مردم همین منطقه پاسارگاد و دیگر نقاط کشور،که در اعتراض به برگزاری جشن‌های 2500ساله توسط پهلوی، علیه رژیم سابق شعار می دادند و باستان گرایی آنها را محکوم می کردند. اینکه حالا رفتاری عکس پیشه کرده اند، به هیچ وجه یک تغییر تبلیغاتی یا هیجانی نیست. به نظر من باید در سطح جامعه شناسی حتی جامعه شناسی سیاسی به علل رشد این پدیده پرداخت و صاحب نظران باید پیرامون آن بحث جدی کنند. وگرنه رفتارهای امنیتی و خطایی که هر ساله انجام می شود، مثل مسدود کردن جاده ها، امنیتی کردن منطقه و... تنها و تنها به این آتش بنزین خواهد ریخت و این همان چیزی است که بلندگوهای خارج از کشور هم می خواهند اتفاق بیفتند 🔶یک وجه پر رنگ ماجرا این است که مردم با این کار می خواهند اعتراضشان را به وضعیت موجود نشان دهند، امّا چون ده ها است که راه های اعتراض مشروع، قانونی و عرفی مسدود شده، اینها در قالب روز کورش آن پتانسیل تجمیع یافته را می خواهند خالی کنند و خب با رفتار امنیتی و چکشی اوضاع فقط بدتر می شود و لاغیر بنظرم این پژواک رفتاری در سیاست کلی کشور است که حالا این طور به سوی خودش بازگشته. شما ببینید بنا بر این سیاست اشتباه، هر تجمعی حتی تماشای دربی فوتبال، شب چهارشنبه سوری، شادی پس از باخت! یا برد یا... تبدیل به یک تهدید امنیتی شده که به مرور رو به تزاید میرود. اگر فرصت اعتراض مشروع به مردم داده می شد تا قانونی کف خیابان بیایند و مخالفتشان را ابراز کنند، اصلا با چنین پدیده غیر متعارفی روبرو نبودیم 🔶دومین ریشه رفتاری این پدیده در باستان ستیزی است که متاسفانه به نام اسلام، چهل سال است در فضای فرهنگی کشور رواج دارد. چه آن روحانی متنفذی که همواره تاریخ باستان ایران را دوره تاریک و جهل خوانده و درصدد حذف آن برمی آید، چه آن برادر نظامی که شهدا را در مقابل رستم و اسفندیار قرار می دهد و می گوید وقتی همت و باکری داریم چه نیازی است به اسفندیار و سهراب و...! متولیان فرهنگی حتی امنیتی کشور درک این را نکرده اند که هیچ ملتی را نمیتوان از تاریخ و ریشه اش جدا ساخت.حتی اگر آن تاریخ سیاه باشد. حمله به شخصیتهای باستانی یک ملت، حمله به هویت آن ملت است. اگر بخواهیم از پنجره هنجار شناسی امنیت ملی به مسئله نگاه کنیم حق این است که با کسانی که چنین رفتاری یا سخنانی را ابراز می کنند، به عنوان تهدید امنیت ملی مورد پیگرد قرار بگیرند چراکه موجبات خشم ملی را فراهم می آورند. شما نگاه رهبری به ایران باستان را با همین حضرات مدعی مقایسه کنید 🔶در زمانه ای که کشورهای دویست سیصد ساله با ابزار هنروسینما و حتی خرید علم و تاسیس اندیشکده ها دست به تاریخ سازی جعلی برای خود میزنند تا هویت ملی را به مردمشان تزریق کنند، چه جای تاسف و درد است که افرادی در کشور ما هستند که تاریخ هفت هزار ساله یک ملت را می خواهند حذف کنند یانادیده بگیرند. آن هم تاریخی که در قیاس با دیگر ملت ها، درخشان تر و عظیم تر است متاسفانه امروز برخلاف مشی شهید مطهری که با نگارش کتاب خدمات "متقابل ایران و اسلام"، در مقام آشتی و اتحاد ایران و اسلام برمی آید، جریانی قوی و تریبون دارد در حال تبلیغ تضاد ایران و اسلام هستند و همواره بر این طبل کوفته اند 🔆به آن دوست مسئول گفتم اگر قصد پرداختن ریشه ای به ماجرا را دارید به این امور بیندیشید و سعی کنید در برخی سیاست ها تجدید نظر کنید، امّا اگر قصد کار سخت ندارید و فقط می خواهید مردم نیایند زیارت چند تخته سنگ و امسال را تا سال بعد هر طور شده سپری کنید، اصلا مانع مردم نشوید. محوطه را پرچم بزنید، تبلیغات کنید و خودتان با دعوت از یک روحانی منبری حکومتی مراسم را برگزار کنید. خودتان بشوید متولی روز کورش. میبینید که هیچکس نمی آید و تجمعی هم رخ نمیدهد!