.
عید مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم مبارکباد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فقه و تخصص 003.pdf
915.5K
💠 شماره سوم
#نشریه_فقه_و_تخصص
👈 ویژه پیشنشستهای آبانماه
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع: چیستی امنیت بینالملل
با ارائه: دکتر #علی_عبداللهخانی
و گزارشی از سایر نشستهای علمی و تخصصی
(آبان ۱۴۰۲)
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فقه سیاست خارجی، کاری مغفول مانده
👈 گوشهای از نشستهای علمی_تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با ارائه #دکتر_فتحعلی
معاون وزارت امورخارجه
#کلیپهای_همایش_فقهسیاستخارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فقه و تخصص 004.pdf
2.17M
💠 شماره چهارم
#نشریه_فقه_و_تخصص
👈 ویژه پیشنشستهای آذر ماه
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با رویکرد فقه تمدنی، مقاومت و دیپلماسی اقتصادی
(آذر ۱۴۰۲)
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 من در برخی مقالات و کتبی که آمریکاییها نوشتهاند دیدم از ایران به عنوان یک دولت بزرگ یاد میکنند...
#الشیخ_خالد_ملا
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 کاربردیترین بخش ارتباط ما با دنیای خارج بر اساس فقه شکل میگیرد...
#دکتر_چگنی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از m - sh
📌اندیشکده فقه و حقوق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، انجمن فقه و حقوق اسلامی و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکنند:
نشست علمی با موضوع:
«بررسی فقهی حقوقی هوش مصنوعی با محوریت پیشرفت»
رئیس جلسه:
آیت الله علیدوست
دبیر جلسه:
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدعلی رضا حسینی
سخنرانان:
آیت الله قائینی و جناب آقای دکتر بهروز مینایی
🕒 زمان: دوشنبه ۲۳ بهمن، ساعت ۱۴/۰۰ الی ۱۶
🌐لینک ورود به جلسه :
seminar.olgou.ir
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر)، کوچه 30، پلاک 53.
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 اساس روابط بینالملل بر قوانین کنسولی وضع شده و اساس روابط کنسولی، حمایت از تجار و بازرگانان است.
👈 گوشهای از نشستهای علمی_تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با ارائه #دکتر_چگنی
مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امورخارجه
#کلیپهای_همایش_فقهسیاستخارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 پرداختن به چالشهای فقهی دستگاه سیاست خارجی از وظایف حوزههای علمیه است.
#آیتالله_اعرافی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
➖➖➖➖➖➖
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فقه و تخصص 005.pdf
2.05M
💠 شماره پنجم
#نشریه_فقه_و_تخصص
👈 ویژه پیشنشستها و دیدارهای دی ماه
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
(دی ۱۴۰۲)
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 اسلام سیاستش تغییر نمیکند...
#آیتالله_العظمی_فیاض
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
➖➖➖➖➖➖
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 بررسی فقهی مرابطه و مرزبانی
◽️ اولین مبحث سال دوم
#فقه_جنگ_نرم
#استاد_صفدری
(۳۸ جلسه)
📌 نکات مقدماتی - مرزبندی های جدید و نقاط مرزی جدید
🔗 eitaa.com/madras5/158
🔗 eitaa.com/madras5/159
📌 بررسی روایات در مرزبانی وجهاد در حاکمیت جور
🔗 eitaa.com/madras5/161
🔗 eitaa.com/madras5/163
🔗 eitaa.com/madras5/165
🔗 eitaa.com/madras5/166
🔗 eitaa.com/madras5/167
🔗 eitaa.com/madras5/169
🔗 eitaa.com/madras5/170
📌 مقصود وهدف از رباط چیست؟
🔗 eitaa.com/madras5/172
📌 پنج نقطهی مرابطه در وضعیت امروزین
🔗 eitaa.com/madras5/173
🔗 eitaa.com/madras5/174
🔗 eitaa.com/madras5/176
🔗 eitaa.com/madras5/177
🔗 eitaa.com/madras5/178
🔗 eitaa.com/madras5/180
🔗 eitaa.com/madras5/181
📌 روایاتی دراهمیت مرابطات در زمینه حفظ باورها
🔗 eitaa.com/madras5/182
🔗 eitaa.com/madras5/184
🔗 eitaa.com/madras5/185
📌 بررسی روایات مدت زمان مرابطه
🔗 eitaa.com/madras5/186
🔗 eitaa.com/madras5/188
🔗 eitaa.com/madras5/189
🔗 eitaa.com/madras5/190
📌 بررسی بیان مرحوم محقق حلی و صاحب جواهر
🔗 eitaa.com/madras5/194
🔗 eitaa.com/madras5/195
🔗 eitaa.com/madras5/196
🔗 eitaa.com/madras5/198
🔗 eitaa.com/madras5/199
📌 تبیین مرابطه سیاسی و مرابطه اجتماعی
🔗 eitaa.com/madras5/200
📌 بررسی ادله قرآنی
🔗 eitaa.com/madras5/202
🔗 eitaa.com/madras5/203
🔗 eitaa.com/madras5/204
🔗 eitaa.com/madras5/206
🔗 eitaa.com/madras5/207
🔗 eitaa.com/madras5/209
📌 قواعد فقهی در وجوب مرابطه سیاسی
🔗 eitaa.com/madras5/212
📌 جلسه آخر - جمعبندی بحث مرابطه
🔗 eitaa.com/madras5/213
دین و تمدن
سیامین نشست تخصصی #همایش_فقه_سیاست_خارجی با موضوع: 🌱 تعریف، چارچوب و حدود روابط با دولتها از منظر
#هم_اکنون
نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور حجتالاسلام و المسلمین #سیدی_فرد
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
سیویکمین نشست تخصصی #همایش_فقه_سیاست_خارجی با موضوع: 🌱 نقش فرقههای انحرافی در پیشبرد اهداف سیاست
.
👈 اطلاع رسانی مجدد
نشست فردا...
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 مسائل حقوقی بسیار دقیق است...
دکتر #مسجد_جامعی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹در تمام ابواب فقهی رویکرد اجتماعی باید جاری باشد و این رویکرد، خود زیربنای انواع فقههای مضاف خواهد شد.🔹
💠 حجتالاسلام والمسلمین سید محمد #سیدی_فرد در نشست سیام از سلسله نشستهای همایش تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع تعریف، چارچوب و حدود روابط با دولتها از منظر فقه، در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: در تمام ابواب فقهی رویکرد اجتماعی باید جاری باشد و این رویکرد، خود زیربنای انواع فقههای مضاف خواهد شد. این رویکرد اجتماعی خود به دو رویکرد حکومتی و غیرحکومتی تقسیم میشود. یعنی گاهی فقیه با لحاظ تشکیل حکومت اسلامی فتوا میدهد و گاهی اجتماعاتی از مسلمانان وجود دارد که در حکومت غیراسلامی هستند و نیاز به سامان دادن به روابط خود دارند و متناسب با نیاز آنها فقیه استنباط احکام میکند.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹در تمام ابواب فقهی رویکرد اجتماعی باید جاری باشد و این رویکرد، خود زیربنای انواع فقههای مضاف خواهد شد.🔹
💠 حجتالاسلام والمسلمین سید محمد #سیدی_فرد در نشست سیام از سلسله نشستهای همایش تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع تعریف، چارچوب و حدود روابط با دولتها از منظر فقه، در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: در تمام ابواب فقهی رویکرد اجتماعی باید جاری باشد و این رویکرد، خود زیربنای انواع فقههای مضاف خواهد شد. این رویکرد اجتماعی خود به دو رویکرد حکومتی و غیرحکومتی تقسیم میشود. یعنی گاهی فقیه با لحاظ تشکیل حکومت اسلامی فتوا میدهد و گاهی اجتماعاتی از مسلمانان وجود دارد که در حکومت غیراسلامی هستند و نیاز به سامان دادن به روابط خود دارند و متناسب با نیاز آنها فقیه استنباط احکام میکند.
◽️ وی گفت: تذکر به این نکته مهم است که برخی بین فقه حکومتی و فقه الحکومة خلط میکنند. درحالیکه فقه حکومتی رویکردی است که سراسر فقه را دربر گرفته است و فقیه با این رویکرد وارد مباحث فقهی میشود و استنباط احکام میکند، اما فقه الحکومة بخشی از فقه است، یک بخش از فقه است که مسائلش حکومت اسلامی اداره جامعه است که جدا شده و بحث میشود.
◽️ ایشان افزود: تعریف فقه الحکومة طبق دیدگاه ما این است:«علم به فرآیندهای استنباط شریعت برای تأسیس، تنظیم، اداره و حفظ حکومت و جهت دهی حاکمان و کارگزاران در شیوه ارتباط بین خودشان، در ارتباط با مردم و زیرمجموعه حکومت و روابط با حکومتهای دیگر.» این قسم سوم از فقه الحکومة همین فقه روابط بین الملل است که محل بحث ماست. بنابراین جایگاه فقه روابط بین الملل اینجا ذیل فقه الحکومة و در بخش جهت دهی به رفتار حاکمان است.
◽️ حجتالاسلام سیدی فرد گفت: در فقه روابط بین الملل و روابط خارجی، پیش فرض این است که مباحث داخلی و خارجی و خود و غیرخودی تعریف شده باشد و مشخص باشد. برای رسیدن به این مورد باید بحثهای مقدماتی داشته باشیم از جمله دربارهی نظام سیاسی اسلام باید صحبت کنیم. اما از مقدمات از جمله تعریف فقه السیاسة، رابطهی فقه الحکومة و فقه السیاسة، تعریف نظام اجتماعی، تقسیم سیاست و نظامسازی اسلامی عبور میکنیم تا به تعریف نظام سیاسی اسلام برسیم. تعریف نظام سیاسی اسلام طبق دیدگاه ما این است: «الگوی جامع و چارچوب نظری منظم و هدفمندی است که ضمن اینکه به عرصه عمل و اجرا نظر دارد، مبتنی بر قوانین استنباط شده الهی، خطوط کلی، خط مشیهای اساسی و ساختار کلان سیاست و حکومت و ادارهی همه جانبه امور و شئون امت اسلامی را تعیین میکند.» روی همهی قیود این تعریف فکر شده و سعی شده تعریف جامعی ارائه شود.
اگر بخواهیم به لحاظ نظری نظام سیاسی هر کشوری را ملاحظه کنیم، معمولاً در قانون اساسی آن کشور میتوانیم چارچوب کلی نظام سیاسی آن را بیابیم.
◽️ وی افزود: نتیجه اینکه طبق این تعریف، در نظام سیاسی اسلام محور امام معصوم در دوران حضور و ولی فقیه و نائب عام در دوران غیبت است و این محوریت تا جایی است که نظام سیاسی اسلام را در دوره حضور نظام امامت و امت و در دوره غیبت، نظام ولایت فقیه میتوان نامید. حکومت اسلامی یعنی حکومت ولایت فقیه.
◽️ وی گفت: در فقه اسلامی با تعبیر وطن مواجه هستیم که دو استعمال پرکاربرد دارد؛ یکی وطن شخصی است که در کتاب الصلاة، صوم و حج بحث میشود. دیگری وطن اسلامی یا همان دارالاسلام است که در کتاب الجهاد، لقة و بحث سوق المسلمین مطرح شده است. منظور ما از وطن اسلامی، قسم دومی است. این تقسیمبندیها به جلوگیری از خلط مباحث برای افرادی که وارد بحث میشوند، کمک میکند تا بداند منظور فقها از وطن چیست.
◽️ استاد سطوح عالی حوزه افزود: در ملاک دار الاسلام چهار دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول، از برخی کلمات شهید اول برداشت میشود که، به صرف اجرا شدن برخی احکام اسلامی فی الجمله در سرزمینی بود، آن کفایت میکند؛ چه حکومت اسلامی باشد چه نباشد و چه حاکم مسلمان باشد یا نباشد. دیدگاه دوم دیدگاه شیخ طوسی است، که میگوید ملاک حدوث حاکمیت مسلمین بر یک سرزمین است. مثلاً یک زمانی حکومت اسلامی در آندلس حادث شده است. طبق این تعریف ولو آن سرزمین قرنهاست که از حاکمیت مسلمانان خارج شده اما همچنان دارالسلام محسوب میشود.
دیدگاه سوم که دیدگاهی است که از زمان علامه حلی تا کنون دیدگاه مشهور فقها است، این است که ملاک ثبوث فعلی حاکمیت مسلمانان در آن سرزمین است. یعنی حاکم باید مسلمانان باشند.
👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️ سیدی فرد گفت: اما تعریف ما از دارالاسلام این است:«دارالاسلام فی فقه السیاسه و الحکومه و کمفهوم و مصطلح سیاسی و حقوقی یطلق علی البلاد التی تکون القدرة الحکومیة و السلطة السیاسیه فيها بید المسلمین او بحسب تعبیر بعض اخبار الباب کان سیف السوق بیدهم، سواء کان قلیلین او کثیرین» که تقریبا میشود گفت همان دیدگاه مشهور است، البته با یکسری جزئیات و اضافات که وجود دارد و وارد آن نمیشوم.
گفتیم که در نظام سیاسی اسلام، حکومت مطلوب حکومت ولایت فقیه است. با تعریفی که پذیرفتیم که دارالاسلام هرجایی است که مسلمین حکومت را به دست داشته باشند، ولو احکام اسلام تماماً پیاده نشود. لذا اینجا یک تقسیم بندی باید داشته باشیم و حکومتهای دار الاسلام را به حکومتهای مشروع و غیر مشروع اسلامی تقسیم میکنیم که ذیل دار الاسلام تعریف میشوند. یعنی حکومتهای غیرمشروع ولو فاسق باشند، احکام روابط با آنها متفاوت میشود.
◽️ وی افزود: مطلب بعدی این است که آیا سرزمینهای در فقه اسلامی فقط به این موارد تقسیم میشوند؟ یعنی فقط به دارالاسلام و دارالکفر تقسیم میشود؟ باید گفت که اینگونه نیست و در فقه اسلامی تقسیمات متعددی مثلاً خاص سرزمین داریم که از منظرهای مختلف است. مثلاً اقتصادی، عمران و آبادانی و...
بسیاری از مسائل فقه روابط بینالملل به صورت متراکم در بخش کتاب الجهاد شرایع مطرح شده، از جمله تقسیم سرزمینها از لحاظ الحاق به دارالاسلام و حالتهای مختلف آن.
◽️ مطلب مهم بعدی در تقسیم دارالاسلام و دارالکفر، این است که این تقسیم بسیط نیست که دیگر نتوان تقسیمبندیهای دیگری درنظر گرفت. بلکه مثلاً تقسیمات متعددی در با وجود دارد، از جمله دارالخلاف، دارالجذیه و... در خود دارالاسلام مطرح شده است و مباحثی مثل تقسیم سرزمینهای اسلامی و روابط بین دو حکومت مشروع اسلامی و بحث مرز سرزمینها و تقسیم بندی دارالکفر هم مشاهده میشود.
◽️ ایشان گفت: از جمله این مباحث تعیین کننده چارچوب خودی و غیرخودی که ذکر شد، بحث مرز است. شهید ثانی در تعریف از مرز میگوید: به هر مکانی در کناره سرزمین های اسلامی که ترس هجوم مشرکین از آنجا به سرزمينهاي اسلامی وجود داشته باشد، مرز میگویند. در لغت به هر مکان ترس مرز گفته میشود. پس باید بین دارالاسلام و دارالکفر مرز وجود داشته باشد.
اما آیا بین کشورهای اسلامی هم به لحاظ شرعی باید مرز وجود داشته باشد؟ اگر دقت شود در همین تعریف مرز ملاک دارد و آن این است که خوف حمله مشرکین وجود داشته باشد. با این ملاک، از کشورهای اسلامی اطراف ما که بنا به دلایل مختلف خوف حمله دشمن از آنها وجود دارد، به لحاظ شرعی و طبق تعریف باید بین سرزمینهای اسلامی مرز وجود داشته باشد.
◽️ در جمعبندی مباحث تا اينجا باید گفت، در فقه روابط خارجی کیفیت ارتباط متوقف بر ملاکهای خاص است. اولین ملاک، مسلمان یا کافر بودن است. در میان کشورهای کفر یکی از ملاکها، اهل کتاب بودن آن کشور است و ملاک بسیار مهم دیگر اهل حرب یا سلم بودن آن کشور است که بر نوع روابط تاثیرات مهمی میگذارد.
◽️ سه مسئله مهم دیگر که جا دارد بیشتر روی آن کار شود و فقط اشاره میکنم. یکی قاعده نفی سبیل است. نحوه تعامل حکومت اسلامی با سایر حکومتها چگونه باید باشد؟
◽️ نکته مهم که باید در نظر داشت این است که، فقه ما باید به سمت قواعدی شدن پیش برود. مخصوصا برای کارگزاران و حکام. یکی از قواعد کلیدی و مهم همین قاعده نفی سبیل است که اصل ۱۵۳ قانون اساسی بر اساس مفاد قاعده نفی سبیل ایجاد شده است. قاعده واضح و سادهای که طبق آن هیچ سلطهای از سوی مشرکین بر مسلمانان نباید وجود داشته باشد.
از جمله نکات مهم که از این قاعده میتوان برداشت کرد، بسته شدن راه تسلط کفار بر مسلمین در هر سطحی از جمله فردی، اجتماعی، خانوادگی و... که آیات و روایات مختلفی با عبارات متعدد به این سطوح مختلف این قاعده اشاره دارد.
◽️ در قرآن کریم آیات مختلفی به مسلمین تذکر میدهد ک نترسید، چرا که ممکن است شوکت مشرکین آنها را بترساند که آسیبی به مسلمانان وارد شود، که آیات قرآن قواعدی را در این باره متذکر شده است. یکی از مطالبی که در روابط خارجی خیلی مهم است و البته مغفول مانده، که در اصل ۱۵۲ قانون اساسی نیز ذکر شده این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس روابط صلحآمیز با دول غیرمحارب استوار است که مبنای این اصل آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه شکل گرفته است.
◽️ بر این اساس در روابط صلحآمیز با کشورهای غیرمحارب، هنگامی که گروهی از مسلمانان در یک منطقه، از حکومت مشروع اسلامی استمداد کمک میکنند، حکومت اسلامی چه وظیفهای دارد؟ قاعدهای که اینجا وجود دارد این است: و اناطة تمتع بالولایة و الحمایة الکامله بالهجرة الی دارالاسلام و نصرة المهاجرین الیها.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
👈 نکاتی جهت ارسال مقاله به همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی: 🔹 از اساتید، دانش پژوهان، طلاب و دانشج
بسمالله الرحمن الرحیم
با توجه به درخواستهای مکرر فضلاء برای تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه همایش، در جلسه دبیرخانه همایش مقرر شد که این زمان تا اول اردیبهشت۱۴۰۳ تمدید گردد.
از همین رو از تمام کسانی که قصد شرکت در بخش مقالات همایش را دارند تقاضا میگردد پیش از به پایان رسیدن این فرصت، چکیده و اصل مقالات خود را ارسال نمایند.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 انشاءالله توفیق شود گامی در مسیر فقه برداشته شود...
#سیدعمار_حکیم
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹فرقهها با درگیر کردن ما با نامسئلهها باعث میشوند وقت و هزینهی خود را صرف بازی در زمین استعمار کنیم🔹
💠 حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار در سیویکمین نشست از مجموعه نشستهای همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش فرقههای انحرافی در پیشبرد اهداف سیاست استعماری، در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: به لحاظ لغوی استعمار به معنای به دنبال آبادی و عمران بودن است که ظاهری مثبت و خوب دارد. اما در اصطلاح معنای بدی پیدا کرده و به کسانی اطلاق میشود که با بهانهی عمران و آبادانی، نفوذ میکنند و افراد و سرزمینی را تصاحب میکنند و اینطور عنوان میکنند که حیات آن افراد و تمدن و پیشرفت آن سرزمین بستگی به حضور استعمارگر دارد. با این نگاه استعمارگر جوامعی را برای هدف خود میپسندد که جوامع بزرگ و پویا و کلان نباشد و به دنبال واحدها و جوامع کوچک است و به دنبال کلان سازی نیست بلکه دنبال تکثیر واحدهای کوچکتر است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon