بازگشت || محمدامین رضایی
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی 📚جلسه اول، جزء ۱، رمضان۱۴۴۴ق أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ ال
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
1⃣جلسه اول،جزء ۱؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه اول تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3146
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3147
أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(۱۰۷بقره)
مساله مالکیت یکی از بنیادین ترین مسائل هر مکتب است
۱: لیبرالیسم: مالکیت فردی محض و حذف مصالح اجتماعی
۲: سوسیالیسم؛ مالکیت جمعی و حذف مالیت شخصی
۳: اسلام: مالکیت اعتباری، مالک اصلی خدا و انسان بالتبع مالک است
⬅️الف:جایگاه انسان درنظام اقتصادی اسلام
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً (۳۰بقره)
نوع انسان خلیفه خدا( اعم از زن و مرد، مومن و غیر مومن )
وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ (۷حدید)
انسان جانشین اقتصادی خدا روی زمین است. مال اصالتا برای خداست و مالکیت انسان با قیودی پذیرفته شده است.
⬅️ب: آثار جانشینی اقتصادی انسان
۱: ایجابی: چون ثروت اصالتا برای خداست انفاق، زکات، خمس و...درحقیقت بخشی از مال خدا را برگرداندن است که در دست ما امانت است نه از مال خود دادن( تغییر ذهنیت)
۲: سلبی: اسراف، تبذیر، تجمل گرایی و اشرافیت حرام است( در اسلام نسبت به مصرف مال چهاردیواری اختیاری، مال خودمه هر طور بخوام خرج میکنم نداریم) چون "المال مال الله" است و در خلاف مسیر الهی مصرف کردن در حقیقت عمل نکردن به روح جانشینی است.
🔻نکته: شهیدصدر در نظریه استخلاف معتقد است مال اصالتا برای خداست، کلیت جامعه جانشین او است، مالکیت شخصی در حقیقت نمایندگی از طرف مردم در مصرف کردن است. ( در حقیقت اسراف و تبذیر در حقیقت تجاوز به مال همه مردم(جامعه) و در مرتبه بالاتر مال خداست)
🔸نکات تفصیلی در صوت یا فیلم
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدن این فیلم به انقلابیها برای تمرین بصیرت اقتصادی توصیه جدی میشود!
میخواهید تبلور نگاه لیبرالها به مردم را بدانید؟!
این بخشی از گفتگوی اقتصادی هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری اوست.
لاریجانی میگوید: من از طرفداران سرسخت سیاست تعدیل اقتصادی در برنامه توسعه هستم! و یارانه و خدمات بهداشتی و.. به مردم در جهت عدالت اجتماعی باعث کندشدن حرکت اقتصادی شده و مثل بستن وزنه به هواپیمای در حال صعود است!!!
هاشمی پاسخ میدهد که بالاخره باید حدی از عدالت اجتماعی را داشت و مثل اضافه بار مسافران این هواپیماست!!
فیلم را ببینید و بدانید فارغ از جناحهای سیاسی، انقلابی و غربگرا، در اقتصاد این نگاه غالب سیاسیون و برنامههای توسعه و سیاستهای اقتصادی است و ریشه نارضایتیهای اقتصادی در دولتهای مختلف از اینجا نشات میگیرد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
🔸حلقه مطالعاتی افق اندیشه جوان مسلمان برگزار میکند.
[ ارائه کتاب عدل الهی شهید مطهری در ماه مبارک رمضان ]
🎙ارائه: حجتالاسلام محمدامین رضایی
🔻جلسات به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
👈برای ثبتنام به
آیدی @Of_andisheh درایتا و تلگرام پیام دهید
#مخصوص_خواهران
@m_amin_rezai
جرعه جرعه شبانه مینوشم
تاکِ انگور، جامی از ضریح شماست
مستیِ ما مدام خواهد بود
تازه این ابتدای قصه ماست
عشق واژه نحیفی هست
تا که این ربط را روایتی بکند
خواهشم عین الربط تان شدن است
کاش ساقی عنایتی بکند...
✍ #محمدامین_رضایی
📷 نجف اشرف، شب دوم
رمضان ۱۴۴۴
@m_amin_rezai
تفسیر آیات جلسه دوم.mp3
2.67M
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه دوم، جزء دوم، رمضان۱۴۴۴
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ (۱۷۵بقره)
▪️توسعه مفهوم خرید و فروش در قران
🔻خلاصه متن جلسه دوم
eitaa.com/m_amin_rezai/3154
🎙#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
43.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع
📚جلسه دوم، جزء دوم، رمضان۱۴۴۴
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ (۱۷۵بقره)
▪️توسعه مفهوم خرید و فروش در قران
🔻خلاصه متن جلسه دوم
eitaa.com/m_amin_rezai/3154
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی 📚جلسه دوم، جزء دوم، رمضان۱۴۴۴ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَة
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
2⃣جلسه دوم،جزء ۲؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه دوم تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3152
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3153
▪️توسعه مفهوم خرید و فروش در قران
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ (۱۷۵بقره)
مصداق این آیه را بعضی از علمای یهود ثل کعب بن اشرف و..نامیدند که توقع داشتند پیامبرص از انها باشد لذا کتمان ما انزل الله کردند و خدا میگوید با این کار [یشترون به ثمنا قلیلا] (آیه ۱۷۴ بقره) یک حداقلی به دست آوردند و در حقیقت آتش نوشیدند!
♦️نکات تفسیری
۱: خرید و فروش در قران با واژه های مختلف آمده است. تجارت، کسب، ربح،بیع و شرا-اشتری
۲: کلمه اشتری در سه معنی استفاده شده
الف: خریدن وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ
ب: فروختن بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ(۹۰بقره)
ج: معنای استعاری مثل همین آیه۱۷۵،۱۶بقره و.. در حقیقت ضلالت و هدایت، عذاب و مغفرت قابل خرید و فروش نیست و خدا تشبیعه معقول به محسوس کرده برای فهم مخاطب و رساندن یک مفهوم تربیتی-معرفتی و آن توسعه مفهوم خرید و فروش از کالاهای مادی به سایر امور است
۳:خرید و فروش یعنی "سود و ضرر"، ضرر به دست آوردن چیزی و ضرر از دست دادن آن است. جهان سرمایه داری اصرار دارد ما این مفهوم را صرفا در امور مادی بفهمیم! قران اصرار دارد معنای خرید و فروش را توسعه دهد بگوید عوض کردن اخرت با دنیا، ایمان با کفر، هدایت با ضلالت اینها هم خرید و فروش هست نه به معنای کالایی شدن به این معنی که مصداق سود و ضرر است.
حضرت علی ع: لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا .
هیچ قیمتی براى جان شما جز بهشت نيست، پس به كمتر از آن نفروشيد. (حکمت۴۵۶ نهج البلاغه)
۴: در خرید و فروش عرفی ما ۴ عنصر داریم
بایع( فروشنده) مشتری( خریدار)
ثمن( پول) مثمن( کالا) در معاملات مهم دو تا اصافه میشود، سند و شاهد؛ قران این مفاهم را توسعه و تبدیل میکند
الف: بیع( معامله) و بایع یکی میشود اشترو انفسهم
ب: ثمن و مثن توسعه غیر مادی پیدا میکند اشترو الضلاله بالهدی
ج: سود و ضرر در تجارت عادی بر کالا و خدمات( معامله) بنا میشود در قران گاهی میگوید خود بایع( انسان) هم ضرر میشود علاوه بر اصل معامله
و...
🔸تفصیل در صوت یا فیلم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻اگر با "اقتصاد دولتی" عدالت مجقق نشده بدون شک با سپردن همه منابع به دست یک اقلیّت سرمایه دار عدالت اجتماعی محقق نخواهد شد. راه همان است که شهیدصدر، بهشتی و مطهری میگفتند:
🔻علاوه بر درآمدها(توزیع ثانویه) منابع( توزیع اولیه) را به مردم بدهید. کارگران را در کارخانه ها و مردم مناطق محروم را در معادن شریک کنید، تعاونی های بزرگ راه بیندازید، به همه مردم زمین بدهید تا زمین از سرمایه ای بودن خارج شود و... جز این کردید به اسم اسلام "قارون های اقتصادی" را تکثیر خواهید کرد و هر روز در جامعه فقیرها و گرسنه ها بیشتر خواهند شد. تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد.
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
#زندگی_نوشت #طلبگی
📚 شبها تا سحر در حرم امیرالمومنین ع از می ناب ضریح مولا مینوشیم و این دو کتاب فقهی را با یکی از دوستان در جوار قله های فقاهت شیعه بحث میکنیم. شرایع که از آن به"قران فقه" نام می برند و اهمیتش بر کسی نهفته نیست. قواعد فقهیه که میان بری است برای آگاهی از مباحث مختلف فقهی، برای شروع القواعد آقای مصطفوی را انتخاب کردیم. مستدام باد این عاشقی...نایب الزیاره همه دوستان همراهم در این کانال هستم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
تفسیر آیات جلسه سوم.mp3
3.9M
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه سوم، جزء سوم، رمضان۱۴۴۴
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً (۲۴۵بقره) وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ( ۲۷۲بقره)
▪️قران و اقتصاد تبرعی( درباره قرض انفاق)
🔻خلاصه متن جلسه سوم
eitaa.com/m_amin_rezai/3160
🎙#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی 📚جلسه سوم، جزء سوم، رمضان۱۴۴۴ مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
جلسه سوم،جزء ۳؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه سوم تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3159
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3161
▪️قران و اقتصاد تبرعی( درباره قرض انفاق)
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً (۲۴۵بقره)
وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ( ۲۷۲بقره)
♦️انواع اقتصاد:
1⃣:اقتصاد مبادله ای: کالا و خدمت خرید و فروش میشود. اجاره، تجارت و... در این بخش قرار میگیرد
در دنیای امروز به واسطه پول اعتباری این مساله تخصصی تر شده و اقتصاد مالی-پولی مطرح است.
دنیای سرمایه داری تلاش دارد تمام اقتصاد را در همین خلاثه کند حال آنکه در قران و روایات از نوعی دیگر از اقتصاد هم سخن گفته شده است
2⃣: اقتصاد تبرعی: بذل مال و منفعت به صورت رایگان بدون چشم داشتی برای برگشت آن مثل وقف و نذر، صدقه و قرض
بخشی از اینها مصرف عام دارد بخشی مصرف خاص، بعضی واجب است بعضی مستحب اما همه این ها مبتنی بر "اقتصاد رایگان" است
🔻در "جامعه قرانی" در کنار تجارت ومضاربه و... بخش از کیک اقتصاد آن را اقتصاد تبرعی شکل میدهد. در چنین جامعه ای اربعین که کلا اقتصادش تبرعی است شکل میگیرد. بر خلاف "جامعه قارونی" که همه چیز پولی و مادی است
🔹اسلام به لحاظ اقتصادی نمیخواهد دو اتفاق درجامعه رقم خورد
1:همه امور مادی و مبتنی سود و پول شکل بگیرد لذا بر انفاق و قرض و.. تاکید میکند
2: نمیخواهد همه چیز کالا بشود که بتوان با پول خرید مث واجبات عبادیه و بعض واجبات کفایی که تبرعی باید رقم بخورد
1⃣: جایگاه قرض به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد تبرعی در روایات
1:پیامبر ص: وَمَـنْ اَقْرَضَ اَخاهُ الْمُـؤْمِنَ بِـكُلِّ دِرْهَمٍ اَقْرَضَهُ وَزْنَ جَبَلِ اُحُدٍ وَجَـبَلَ رِضْـوانٍ وَطُورِ سَيْـناءَ حَسَنـاتٍ. فَاِنْ رَفَقَ بِهِ فِـى طَلَبِهِ يَعْبَـرُبِهِ عَلَى الصِّراطِ كَالْبَرْقِ الْخـاطِفِ الّـلامِعِ بِغِيْـرِ حِسابٍ وَلاعَذابٍ. [ ثواب الاعمال ج۱ص 414.]
كسى كه به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمى كه قرض داده هم وزن كوه احد و كوه رضوان و كوه سينا، حسنات خواهد داشت. و اگر براى وصول آن مدارا كند، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت.
2:پیامبر ص مَنِ احتاجَ إلَيهِ أخوهُ المُسلم في قَرضٍ فلَم يُقرِضْهُ ، حَرَّمَ اللّه ُ علَيهِ الجَنّةَ يَومَ يَجزي المُحسِنينَ .[ثواب الأعمال ج۱ص 339]
هر كس برادر مسلمانش به او نيازمند وامى شود و وامش ندهد، خداوند در آن روزى كه نيكوكاران را پاداش مى دهد، بهشت را بر وى حرام گرداند.
در بعضی روایات ارزش قرض از صدقه بیشتر 🔻دانستند به عللی من جمله اینکه بر خلاف صدقه که یک نفر مصزف میکند قرض الحسنه در جامعه دست به دست میشود و برکتش به افراد بیشتری میشود.
🔻از مجموع آیات و روایات درباب اهمیت قرض الحسنه میشود فهمید باید پول در جامعه اسلامی ارزش ثابت داشته باشد و تورم نباشد تا قرض دهنده اگر سود مادی ظاهری گیرش نمی آید حداقل ضرر نکند. اینگونه افراد برای قرض دادن انگیزه بیشتر پیدا میکنند
2⃣: جایگاه انفاق به عنوان یک عنوان عام و حقیقت اقتصاد تبرعی در روایات
🔻انفاق و مشتقات او 70 دفعه در قران آمده است که به سه نکته اشاره میکنیم
1: انفاق بخش واجب است مثل زکات و کفارات و.. وبخش مستحب مثل صدقه و قرض و..
2:انفاق در قران در حقیقت ضرر و از دست دادن مال نیست و عایدی آن برای خود شخص است وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ علاوه بر این قران انفقا را تجارت میداند آن هم تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ(35 فاطر) تجاری که کسادی و ضرر در آن نیست
3: یکی از فلسفه های تاکید زیاد قران بر انفاق( اعم از واجب و مستحب) و تشکیل اقتصاد تبرعی تحقق عدالت و توازن اجتماعی است تا جایی خدا به اشرافی که انفاق نمیکنند و کنز میکنند وعده عذاب داده است وَالَّذِینَ یکنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا ینفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ(34 توبه) انفاق های .اجب و مستحب برای این است بواسطه تحقق اقتصاد تبرعی در جامعه فاصله طبقاتی و فقر به حداقل برسد.
🔸تفصیل در صوت و فیلم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع
📚جلسه سوم، جزء سوم، رمضان۱۴۴۴
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً (۲۴۵بقره)
وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ( ۲۷۲بقره)
▪️قران و اقتصاد تبرعی( درباره قرض انفاق)
🔻خلاصه متن جلسه سوم
eitaa.com/m_amin_rezai/3160
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازگشت || محمدامین رضایی
ان شاءالله توفیق باشه هر شب حوالی ساعت ۰۰:۰۰ لایو کوتاهی روبه روی گنبد امیرالمومنین ع در نجف میرم خودتون با حضرت صحبت کنید... نایب الزیاره ام
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
پالایشگاههای کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار ۲۸ هزار تومان در اسفند ۱۴۰۱ به دلار ۳۵ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۲ تغییر دادهاند. تا زمانی که مواد اولیه تولید در این کشور به قیمت جهانی و نرخ دلار محاسبه و به داخل فروخته میشود، مهار تورم محال است.
#نه_به_نئولیبرالیسم
@syjebraily
#زندگی_نوشت #طلبگی
🔸متاسفانه در تولید مطلب همیشه دچار وسواسم؛ این اذیت کننده است برای خودم اگر چه تهش خوب میشه؛ سعی میکنم در این کلیپ های کوتاه که پیرامون #تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی تولید میکنم مطالب مفیدی گفته بشه؛ الان نشستم داخل مسجدغرویه داخل حرم امیرالمونین ع براتون مینویسم، در حالی که داره بارون میاد و بر حس خوب حرم افزوده شده؛جلسه چهارم حتما گوش کنید نکات خوبی تولید شد.
🔻ن.پ: چون در کانال هم اهل فضل هستند هم بعضی دوستان که در ابتدای راه علم هستند مجبورم وسط را بگیرم. نایب الزیاره ام.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
صوت جلسه چهارم.mp3
3.65M
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه چهارم،جزء چهارم، رمضان۱۴۴۴
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً( 170 آل عمران)
▪️حرمت ربا و ارزش کار در اسلام
🔻خلاصه متن جلسه چهارم
eitaa.com/m_amin_rezai/3171
🎙#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
جلسه چهارم،جزء ۴؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه چهارم تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3170
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3174
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً( 170 آل عمران)
1️⃣مساله ربا در قران و روایات
1: جنگ با خدا فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِ(179 بقره)
2: رباخوار حقیقتش دیوانه و شیطانی است الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ(275 بقره)
امام صادق ع: دِرْهَمُ رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه ِ مِنْ سَبْعينَ زِنْيَةً بِذاتِ مَحْرَمٍ فى بَيْتِاللّه ِ الْحَرامِ؛
يك درهم ربا نزد خداوند سنگين تر است از هفتاد بار زنا كردن با محارم در خانه خدا. [نورالثقلين، ج ۱، ص ۲۹۵، ح ۱۱۷۷] (سایر احادیث https://b2n.ir/h34344 )
2️⃣ انواع ربا
الف: ربای معاملی ( معماله کالا با کالا به شرط زیادی) با دو شرط 1: مکیل و موزون بودن2: از یک جنس باشد مثل گندم و جو، درهم دینا، در مورد پول اعتباری اختلاف است اگر به اعتبار پشتوانه اش بگیریم شامل این مورد میشود
ب: ربای قرضی، قرض دادن پول و مشروط کردن پس دادن با اضافه، آنچه در فضای اقتصادی دنیا امروز ترویج دارد این نوع رباست
🔻نکته: بعضی در بین اهل سنت و حتی شیعه شبیه پروتستان ربا قرضی مصرفی را حرام اما میخواهند ربا قرضی تولیدی که امروز در فضای کارهای تولیدی مرسوم است را جایز بدانند! که رد میشود در این باره یک جلسه صحبت خواهیم کرد"( این مقاله را بخوانید b2n.ir/t56150 )
3️⃣ فلسفه حرمت ربا( سه نکته مهم)
🔻1: برای کار تولیدی و تجارت پول اولیه لازم است( مال التجاره) اینجا سه نهاد میشود متصور شد
الف: قرض، اصل مال برای مالک، ضرر و نفع کامل برای قرض گیرنده است
ب: مضاربه، سود شراکت بین سرمایه گذار و کارگر(عامل) ضرر فقط برای صاحب سرمایه؛ البته حقیقتا عامل هم چون وقت گذاشته و چیزی کسب نکرده ضرر کرده است
ج: ربا، سود در هر صورت برای صاحب پول و ضرر فقط برای عامل است به علاوه زحمت و وقتی که گذاشته، و این حقیقتا ظالمانه است
🔻2: به تعبیر غزالی ما هو دورالاثمان فی التجاره؟ نقش پول چیست و جرا به وجود آمد؟ تاریخ اقتصاد میگوید برای تسهیل خرید و فروش، ربا خروج از این فلسفه ابتدایی به وجود آمدن پول و تبدیل پول به عاملی برای خلق پول است بدون اینکه کاری کنیم!
🔻3: بحث بسیار مهمی در بین متفکرین اقتصاد اسلامی است در نسب سرمایه و پول، ارزش افزوده( سود) برای کیست؟ا
الف: هم صاحب سرمایه هم کارگر(شهید مطهری . آیت الله سبحانی)
ب: فقط برای کارگر است، در کار روی منابع طبیعی ارزش افزوده برای کارگر است و اجاره ابزار کار و... به او داده میشود( شهید بهستی و شهیدصدر در الاسلام یقودالحیاه و مقاله نظریه اسلام برا تولبد
شهیدصدر میگوید: در نظریه اسلام کار عامل ملکیت و اولویت تصرف است. در احیای زمین همین طور، لذا اوراق پولی که صرفا ذهنی است و کاری رقم نمیخورد تصرف حرام است چون مالک نیست!
🔹در ربا ارزش افزوده نه برای کارگر و عامل(قول اول)نه صاحب سرمایه و کارگر(قول دوم) بلکه فقط برای سرمایه دار است. در حقیقت پول ربا دهنده موجب ازدیاد سرمایه شده بدون اینکه حداقل در ضرر شریک شود( مثل مضاربه) و چنین امری را اسلام نمی پذیرد
🔸تفصیل در صوت و فیلم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻بدون هیچ تخصصی سال گذشته حذف #ارز_ترجیحی را فتح خرمشهر و امتحان الهی دانستند! هر چه دلسوزان انذار دادند شنیده نشد تهش زندگی مردم گرانتر و مردم فقیرتر شدند؛حالا بعضی بسیج مستضعفین را آوردند خرج نسخه های نئولیبرال ضدمردم میکنند تا بنزین را گران و آبان۹۸ را رقم بزنند! عبرت بگیرید
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
43.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع
📚جلسه چهارم،جزء چهارم، رمضان۱۴۴۴
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً( 170 آل عمران)
▪️حرمت ربا و ارزش کار در اسلام
🔻خلاصه متن جلسه چهارم
eitaa.com/m_amin_rezai/3171
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
ان شاءالله سعی میکنم هر شب حوالی ۱۱ از حرم حضرت امیر ع با هم به صورت لایو زنده زیارت امین الله بخوانیم؛ نایب الزیاره ام
@m_amin_rezai