🔻حوزه علمیه اگر میخواهد در جهت تحقق شعار "مهار تورم و رشد تولید" و برای معیشت مردم محروم قیام کند فقط کافی است در یک مساله از گفتمان(فقه و..)تا امتدادهای میدانی آن؛ از تحقیق تا تحقق آن بایستد قطعا شاهد یک اتفاق عدالتخواهانه بزرگ در کشور خواهیم بود و آن مساله #انفال است.
🔸در این مورد بخوانید
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3314
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3239
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅️ "خط سوم"
🔸️قسمت پنجم
🔹️با موضوع "زنان کارگر ایرانی"
🎬 با حضور
دکتر سمیه گلپور
دبیر کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور
شبکه دو سیما در شبکه های اجتماعی
[ایتا](eitaa.com/tv2_irib)
[بله](https://ble.ir/tv2_irib)
[روبیکا](https://rubika.ir/tv2_irib)
[سروش](https://splus.ir/tv2_irib)
بازگشت || محمدامین رضایی
✅️ "خط سوم" 🔸️قسمت پنجم 🔹️با موضوع "زنان کارگر ایرانی" 🎬 با حضور دکتر سمیه گلپور دبیر کانون عا
🔻عبور از مباحث صرفا گفتمانی و جنگ و جدلهای زرد فمنیستی و رسیدن به مساله های عینی زنان ایرانی و پرداخت به آن از گفتمان تا میدان نشانگر بلوغ فعالین انقلابی حوزه زنان است. در این جهت "برنامه خط سوم" را از شبکه دو ببینید.
دو سال پیش در برنامه ۱۴۰۰ یک قسمت با این نگاه پیرامون مسائل زنان و دولت۱۴۰۰ ضبط کردیم
@m_amin_rezai
#براده_های_کتاب
🔻صورت های مختلف عشق در عالم
📚لوائح، ابوحامد محمد غزالی
@m_amin_rezai
🔴گفتاری صریح درباره چالش های امروز روحانیت
🔹میشود از جای جای تاریخ خرده روایت هایی پیدا کرد که آن موقع هم به روحانیت توهین میشده؛ این موارد شاید عده ای را ساکت کند اما قانع نمی کند! چالشی که امروز روحانیت گرفتارش شده با این خرده روایت ها حل نمیشود. مساله اینجاست عموم جامعه وضعیت فعلی( فقر و تبعیض و..) را محصول مدیریت روحانیت در عرصه حکمرانی میداند در عین اینکه که اکثریت طلبه ها خود نیز جز فقیر ترین اقشار جامعه اند!
🔸روحانیت شیعه که در همیشه تاریخ مستقل بوده؛ امروز از بیرون و درون همه حوزه را دولتی و استقلالش را از دست رفته می بینند! جامعه او را مسئول این ناکارآمدی ها و بی عدالتی ها میداند در حالی که خود طلاب قربانی این وضعیت هستند؛ مصداق بارز آش نخورده و دهن سوخته!
☑️ وضعیت امروز محصول این است که در ابتدای انقلاب حوزه علمیه در دو مساله راهبرد دقیق و مشخصی برای خود مشخص نکرد و این مساله موجب افراط و تفریط فراوان شد
🔻۱: مساله معیشت و آینده اقتصادی طلبه ها، بر خلاف خیلی ارگان ها حوزه علاوه بر اینکه امکان های اصیل و قدیمی تامین معیشت نیروهایش مثل خمس، وقف و...را به تدریج از دست داد ظرفیت های اقتصادی پایداری خلق نکرد و همین موجب شد که در تامین نیروهایش که کمتر از۲۰۰ هزار نفر هستند( مقایسه کنید این عدد را با سایر مشاغل) بماند و امروز در عین اینکه در بودجه رسمی سرفصل داشته باشد و جامعه او را متهم به بودجه گیری و دولتی بودن کند اما حداقل حقوق نیروهایش تامین نشود!
این مساله موجب شده بخش زیادی از طلاب خصوصا بعد از کرونا رسما ترک تحصیل کنند یا در اوج پیشرفت تحصیلی به سایر ارگان ها پناهنده بشوند و از آن طرف به علل مختلف من جمله وضعیت اقتصادی بد، طلاب ورودی حوزه ها به شدت کاهش پیدا کند به حدی که بخش قابل توجهی از حوزه ها خصوصا در شهرستان ها در حال تعطیل شدن است!
🔻۲: نسبت حوزه و حاکمیت
حوزه شیعه بر خلاف اهل سنت همیشه مستقل از حکومت ها بوده و قدرت خود را از مردم و متن جامعه دریافت میکرده؛ امروز عموم مردم حوزه را حاکمیتی و حتی دولتی توصیف میکنند این وضعیت نتیجه آن است الگو و راهبرد مشخصی ابتدا در این موضوع مهم داده نشد. عده ای همان ابتدای انقلاب کلا از همه چیز فاصله گرفتند و پشت کردند به یک فرصت تاریخی عده ای هم چنان دچار افراط شدند که این تحلیل برای مردم شکل گرفت حاکمیت اسلامی یعنی حاکمیت آخوندی! البته امروز خود حاکمیت معترض به حوزه است چون معتقد است مساله و چالش های زیادی دارد و حوزه توان یا حداقل اراده ای در حل آن ندارد و اساسا در بعضی امور مهم بعد از چهل سال حرفی برای گفتن ندارد! نبود راهبرد مشخص بخاطر ورود یک اقلیت از روحانیت در مناصب حوزه را حاکمیتی-دولتی کرد از طرفی مساله های دولت ها را حل نکرد و از سمتی استقلال و حریتی برای حوزه باقی نماند در این موقعیت نیز دودش به چشم اکثریت طلاب رفت!
🔸نقد ایده نگاه های سنتی که حوزه کاملا بی نسبت با حکمرانی باید عمل کند واضح است مساله این است به آنچه متفکرین انقلاب امثال شهیدمطهری که خود از موافقان "اسلام سیاسی و تشکیل حکومت" بود و هشدارهایی که در نسبت حوزه و روحانیت میداد هم توجه نشد ( رجوع کنید به کتاب انقلاب اسلامی)
افراط ورود بخشی از حوزه در گرفتن مناصب دولتی بالا به گونه ای که از ۴۴ سال ۳۴ سال(۵تا از ۷ تا)رئیس جمهور ایران از صنف روحانیت بوده، و در بین روئسای مجلس ۲۴ سال( ۷دوره از ۱۲ دوره) و رییس قوه قضاییه، خبرگان، مجمع تشخیص و شورای نگهبان که از ابتدا که کاملا جزو روحانیون بودند امروز این ذهنیت در جامعه ایجاد کرده که همه چیز را بپای روحانیت بنویسد
🔹 البته واقعیت امر این است بدنه کارشناسی در مصادر مهم مثل سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزرا و استانداران و اکثریت قاطبه بدنه کارشناسی کشور که سیاست گذاری ها اینجا رقم میخورد اساسا ربطی به روحانیت ندارد اما این مساله در تحلیل ها دیده نمیشود. اگر آن دو راهبرد "معیشت نیروهای حوزه" و "نسبت حوزه و روحانیت" مشخص بود احتمالا امروز روحانیت شیعه با این چالش های فراوان دست و پنجه نرم نمیکرد که حتی در حداقلی ترین امور مثل امنیت، اعتبار اجتماعی، معیشت حداقلی و.. اینگونه دچار چالش شده باشد؛ چه باید کرد بماند برای مجالی واسع تر
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
📚نان و کتاب
🔻نان و کتاب، این دو ابزار زیستن و زندگی که نبودِ هر کدام به سقوط انسان منجر میشود. #انسان_گرسنه برای سیر شدن انسانیت را هم میجود و #انسان_جاهل بخاطر ندانستن، حقیقت را ذبح میکند. جهل انسان را از صعود باز میدارد و گرسنگی از حرکت و آنچه در این میانه رقم نمیخورد سلوک است، آن بایدی که بودش فلسفه وجودی است و نبودش فراموشی انسان از خویشتن خویش. و البته وحشتناک ترین صورت ممکن ترکیب "انسان جاهلِ گرسنه" است.
🔻آن که نه نان دارد و نه کتاب، نه از اندیشه بهره ای میبرد و نه قوتی دنیایی سهم اوست، آنکه توامان دچارفقر روح و فقر جسم با هم است و چه وحشتناک است این ترکیب و این تصویر. در این موقعیت است که ایستایی و تزلزل به اوج میرسد، انسانیت محو و انسان از سیستم خلقت حذف میشود؛ ابتذال انتشار می یابد و حق رخت بر می بندد و از او قدرت نشر و بسط سلب میشود.
🔻جامعه جاهلِ گرسنه، جامعه ای که بساط علم و عدل در آن کمرنگ شود، گرسنگان و سطحی زدگان بسط یابند آن جامعه روی سعادت را به خود نمی بیند. استعمار به فکر آب و خاکش می افتد، فتحش را در سر می پروراند و و بساط تخریب و غارت از درون و برون را فراهم خواهد کرد. برای آن جامعه که #نخبگانش نتوانند کتاب بخرند و #کارگرانش نان، بر آن جامعه باید ترسید.
🔻 در جامعه ای که علم، مانع پیشرفت تلقی شود و کتاب خواندن موجب عقب ماندگی و نشانه دیوانگی و ابزار تمسخر! سطحی ها و آدم های بیگانه با علم و عدل ویترین رسانه ها و محبوب قلب #نسل_نو آن جامعه شوند برای آن وضعیت بی عاری باید گریست.جامعه ای که در آن کتاب برای خواندن و نان برای خوردن کم یافت شود آن لحظه باید به فکر فرو رفت و زمان را نگه داشت و فکری کرد برای این مرگ تدریجی...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻یکی از آسیبهای جدی که در اکثر کارهای حزب اللهی ها شاهدیم باقی ماندن در "حصار خودخواسته" و تبدیل شدن به یک "طبقه خاص" و "دورهمی های کوچک" است!
این نکته بسیار راهبردی است که عدم توان در تعمیم و توسعه مخاطب ما را به سمت #اقلیت_شدن میبرد و اقلیت شدن اختیاری یک ضد ارزش است
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
📚جمع خوانی کتاب مثنوی معنوی
[بر اساس شرح آقای کریم زمانی، مرحوم فروزان فر و علامه جعفری ]
ارائه:محمدامین رضایی
جلسات با مشارکت همه اعضا و به صورت مجازی برگزار میشود
🔻برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به @Of_andisheh در ایتا و تلگرام پیام دهید
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
📚جمع خوانی کتاب مثنوی معنوی [بر اساس شرح آقای کریم زمانی، مرحوم فروزان فر و علامه جعفری ] ارائه:مح
هر چه جلوتر میریم دغدغه ها و مشکلات کتاب خواندن را به کاری سخت تر تبدیل میکند غیر از وقت و شوق برای خواندن نیاز به ذهن آرام هم هست که امروز با توجه به مشکلات اقتصادی دیگر نیست! با این حال ما بی نیاز از خواندن نیستیم، در ایام کرونا تجربه جمع خوانی مجازی برای خودم تجربه ای موفق بود و یک "التزام جمعی" ایجاد کرد که تعدادی کتاب جدی را جمعی خواندیم وارائه دادم. امسال با خودم قرار گذاشتم دو سه پروژه بزرگ به صورت جمع خوانی شروع کنم پوستر مثنوی خوانی eitaa.com/m_amin_rezai/3392 در این مورد هست؛ صرفا یک جمع خوانی مجازی...
🔻خواستید پیام بدید برای ثبت نام، برای هر کس علاقه داشت هم بفرستید
@m_amin_rezai